Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del Bilag 99
Offentligt
2956082_0001.png
Dato: 26-11-2024
Bilag 2
Status på Rigspolitiets it-udviklingsportefølje per 20. november 2024
Bilaget indeholder en status på Rigspolitiets aktuelle it-udviklingsportefølje per 20. november 2024. Projekterne er inddelt i følgende tre
kategorier, der følger af den replanlægning, som Rigspolitiet gennemførte i 1. halvår 2023:
Tabel 1 viser status for de højest prioriterede it-udviklingsprojekter
Tabel 2 viser status for de forudsætningsskabende teknologiprojekter, som er forudsætningsskabende for it-driften og it-udviklingen
Tabel 3 viser status for de projekter, som i replanlægningen var forventet afsluttet 1. halvår 2023
Som det fremgik ved orienteringen af maj 2023 er nedenstående status på de prioriterede projekter i Rigspolitiets aktuelle it-
udviklingsportefølje et øjebliksbillede. It-udviklingsporteføljen er dynamisk og kompleks, da der kontinuerligt sker udviklinger i og omkring
projekterne. Der er således behov for løbende at revidere prioriteringerne, når ændringer i eller omkring it-udviklingsporteføljen
nødvendiggør det, fx som følge af tidsmæssige forskydninger i projekterne.
I forbindelse med statusrapporteringen på it-udviklingsporteføljen 2. halvår 2023 blev besluttet, at der ikke oversendes status til
Justitsministeriet på projekter, der i replanlægningen blev kategoriseret som projekter, der krævede mindre it-involvering og/eller ressourcer
uden for it-udviklingskapaciteten. Rigspolitiet vil løbende orientere om afslutningen af disse, og såfremt projekternes karakter ændrer sig
væsentligt. Et af disse projekter, POLBIO (tidligere DNA og fingeraftryk sletning) har vist at kræve mere it-involvering end som forudsat i
replanlægningen i 1. halvår 2023. Projektet afventer prioritering til gennemførelse på lige fod med de øvrige it-udviklingsprojekter, der blev
udskudt i forbindelse med replanlægningen.
Symbolet
i tabellerne angiver, at projektet er afsluttet.
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Orientering om status på Rigspolitiets replanlægning af it-udviklingsporteføljen, fra justitsministeren
2956082_0002.png
Tabel 1: De højest prioriterede it-udviklingsprojekter
Projekt
Schengen:
Indberetning til SIS
1
Formål
Projektet har til formål at udvikle og implementere et
værktøj, SIRENE3, til brug for politiets SIRENE-kontor,
Det blev i Rigspolitiet vurderet, at det tidligere system,
SIRENE2, ikke var muligt at opdatere, således at dansk
politi kunne leve op til op til de nye udvidede krav fra EU.
Det blev derfor besluttet at udvikle en ny løsning,
SIRENE3, som opfylder disse krav.
Status
SIRENE3 blev taget i brug den 7. marts 2023, og systemet er således implementeret rettidigt
i forhold til EU’s deadline for SIS-forordningerne. De kritiske funktionaliteter er taget i brug.
Der udestår fortsat et arbejde med at færdiggøre yderligere funktionalitet, således at
SIRENE3 leverer den samme forretningsmæssige understøttelse som det tidligere
SIRENE2.
Projektets færdiggørelse er dog forsinket som beskrevet i det senest tiltrådte aktstykke nr.
97 af 19. juni 2024. Rigspolitiet har i 2. halvår 2024 gennemført en replanlægning af
projektet, som planlægges forelagt for Finansudvalget i 2. halvår 2024. Projektet forventes
afsluttet senest ved udgangen af 3. kvartal 2025.
Projektet er forsinket pga. en række EU-udsættelser af tidsfrister for, hvornår de nye
fælleseuropæiske it-systemer skal sættes i drift.
Der afventes nye EU-frister for ibrugtagning af EES og ETIAS. Det er i efteråret 2024
klarlagt, at der fsva. EES tidligst sker ibrugtagning i foråret 2025, ligesom der fsva. ETIAS
tidligst sker ibrugtagning i efteråret 2025.
Der er fremdrift i projektet på nationalt plan, og selvbetjenings eGates blev idriftsat i
lufthavnene i København og Billund i sommeren 2024 og har siden været anvendt. Det er
forventningen, at projektet kan imødekomme de EU-tidsfrister, som udmeldes.
Finansudvalget tiltrådte den 19. september 2024 et søgende aktstykke (nr. 272), hvormed
projektet fik fastsat en ny økonomisk ramme. Af aktstykket fremgår det, at Finansudvalget
forventeligt ultimo 2024 vil blive forelagt et nyt søgende aktstykke for projektet, når der er
foretaget en replanlægning og konsolidering af de samlede udgifter til implementering af
Schengen-retsakter. I lyset af de seneste meldinger fra Kommissionen er Smart Borders-
projektet aktuelt under replanlægning. I replanlægningsarbejdet tages der udgangspunkt i,
at et nyt EES-idriftsættelsestidspunkt kan blive fastsat til et tidspunkt i foråret 2025. Når
replanlægningen foreligger, vil Rigspolitiets forventeligt primo 2025 forelægge et nyt
søgende aktstykke for Finansudvalget med en ny samlet plan for Smart Borders-projektet.
På nuværende tidspunkt kan projektets endelige afslutningstidspunkt således ikke oplyses.
Schengen:
Smart Borders
1
Projektet har til formål at øge sikkerheden og kontrollen
med, hvem der krydser Schengenområdets ydre
grænser.
Der skal implementeres to nye EU-systemer: Entry/Exit
System (EES) og European Traveler Information
Authentication System (ETIAS).
Til brug for implementeringen udvikles en ny national
søgeportal, POLKON II, der muliggør søgninger i danske
systemer, EU-systemer og Interpol-systemer, ligesom
POLKON II skal korrespondere med EES og ETIAS.
Derudover vil projektet anskaffe udstyr til understøttelse
af de nye arbejdsgange samt tilpasse eksisterende
udstyr.
1
Det bemærkes, at der blev rapporteret samlet på de fem Schengen-projekter i maj 2023, men i nærværende oversigt indgår de som fem separate projekter.
2
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Orientering om status på Rigspolitiets replanlægning af it-udviklingsporteføljen, fra justitsministeren
2956082_0003.png
Projekt
Schengen:
Interoperabilitet (IO) 1
1
Formål
Projektet har til formål at sikre interoperabilitet (IO) ved
at etablere teknisk sammenhæng mellem centrale EU-
informationssystemer, navnlig ind- og udrejsesystemet
(EES), visuminformationssystemet (VIS), det
europæiske system vedrørende rejseinformation og
rejsetilladelse (ETIAS), EU-fingeraftryksregisteret
(Eurodac) og Schengeninformationssystemet (SIS).
Interoperabilitet mellem de nævnte EU-
informationssystemer etableres ved, at en lang række it-
systemer med oplysninger, herunder biometri om
tredjelandsstatsborgere, sammenkobles. Gennem en
enkel søgefunktion bliver det derved muligt at søge på
tværs af it-systemer og f.eks. opdage identitetssvindel,
hvis der er uoverensstemmelse mellem oplysningerne i
de forskellige systemer. For at opnå dette oprettes der
en europæisk søgeportal (ESP), en fælles biometrisk
matchtjeneste (BMS), et fælles identitetsregister (CIR),
en multiidentitetsdetektor (MID) samt et fælles statistik-
og rapporteringsregister (CRRS) som centrale
Interoperabilitetskomponenter.
Status
Det forventes, at EU-tidsfristerne revideres som følge af udsættelserne af EES- og ETIAS-
tidsfristerne, jf. det ovenfor anførte vedr. status for Smart Borders-projektet.
Rigspolitiet har oprindeligt arbejdet med implementering af IO i to projekter, hhv. projekterne
IO 1 og IO 2. Eu-LISA har efterfølgende besluttet, at der udvikles et fælles EU-
linkhåndteringsværktøj, hvilket medfører et behov for tilpasning i Rigspolitiets IO-projekter,
jf. nedenfor ad IO 2.
Projektet IO 1 er i gang med at udarbejde et projektgrundlag, der skal forelægges for
Statens It-råd med henblik på risikovurdering. Forelæggelsen afventer pt., at der opnås
mere klarhed over de kommende EU-tidsfrister.
Det er forventningen, at IO 1-projektet kan imødekomme de frister, som bliver fastsat ifm.
IO-forordningerne.
På nuværende tidspunkt kan projektets endelige afslutningstidspunkt ikke oplyses.
Schengen:
Interoperabilitet (IO) 2
1
Projektet har til formål at understøtte projekt Schengen
Interoperabilitet (IO) 1 (beskrevet ovenfor) ved at udvikle
og implementere en national, dansk it-løsning, der skal
behandle de links, som genereres i it-løsningen fra projekt
IO 1.
Projektet har været sat i bero siden foråret 2023, da der i regi af EU pågik drøftelser om
muligheden for at udvikle et fælles EU-linkhåndteringsværktøj. EU har nu besluttet, at eu-
LISA udvikler et fælles værktøj til linkhåndtering, som Rigspolitiet forventer, at også dansk
politi tager i anvendelse.
Beslutningen medfører, at projekt IO 2 forventeligt nedlukkes, idet aktiviteterne overdrages
til projektet IO 1. Nedlukningen forventes at ske efter forelæggelsen af et revideret
projektgrundlag for Statens It-råd, jf. det anførte ovenfor ad IO 1.
Projektet har afsluttet foranalysen vedr. tilrettelæggelse af den fremtidige grænsekontrol i
Grønland og på Færøerne. It-løsninger udviklet i regi af Smart Borders-projektet er aktuelt
under implementering, hvorfor det forventes, at projektet kan imødekomme EU-fristerne
fsva. ibrugtagning af EES og ETIAS, hvor der dog udestår en udmelding af
idriftsættelsesdato, jf. ovenfor ad Smart Borders.
På nuværende tidspunkt kan projektets afslutningstidspunkt ikke oplyses.
Schengen:
Grønland og Færøerne
1
Projektets har til formål at sikre den operative
implementering af de nye Schengenregler i Grønlands
Politi og Færøernes Politi. Det indebærer bl.a. indkøb og
opsætning af faciliteter og udstyr, organisatoriske tiltag,
uddannelse, tilrettelæggelse af trafik og samarbejde med
eksterne
interessenter
såsom
lufthavne-
og
havneoperatører samt transportører. Projektet varetager
ikke selvstændig it-udvikling, men implementerer i
relevant omfang de løsninger, som udvikles af øvrige
Schengen-projekter, særligt Smart Borders-projektet.
3
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Orientering om status på Rigspolitiets replanlægning af it-udviklingsporteføljen, fra justitsministeren
2956082_0004.png
Projekt
POL-DISP
Formål
Projektet har til formål at anskaffe en landsdækkende
operativ disponeringsplatform, der skal anvendes i alle
politikredse og af Rigspolitiet til disponering af politiets
operative kapaciteter, fx mandskab og køretøjer.
Disponering sker på baggrund af geografiske kort,
hændelsesoverblik og patruljevisning mv. Løsningen
omfatter ligeledes en mobilapp, hvori patruljer og
vagtcentraler kan dele og opdatere informationer i
realtid.
Projektet er forretningskritisk for den fremtidige styring af
beredskabet i dansk politi på strategisk, operationelt og
taktisk niveau ift. både hverdagens beredskab og ved
større hændelser. Projektet udspringer af et identificeret
behov efter terrorhændelserne i København i 2015
(Krudttønden).
Status
Det har været nødvendigt at udskyde overtagelsen af it-systemet fra leverandøren til
forventet 4. kvartal 2024.
Det er aktuelt forventningen, at POL-DISP vil kunne ibrugtages i pilotdrift i 1-2 politikredse
i 1. halvår 2025, hvorefter der vil ske udrulning til øvrige politikredse. Der pågår aktuelt en
replanlægning af projektet i lyset af den udskudte overtagelse af it-systemet fra
leverandøren, hvorfor der på nuværende tidspunkt ikke kan oplyses et tidspunkt for
afslutningen af den landsdækkende udrulning. Ved en forlængelse af projektet på mere end
tre måneder (dvs. til efter ultimo 2025), vil Finansudvalget blive orienteret. Pga. særlige
lokalemæssige udfordringer hos Københavns Politi er implementeringen i København
fortsat udskudt til efter nedlukning af hovedprojektet.
POLmedia
Projektet har til formål at anskaffe en landsdækkende it-
løsning til indsamling, opbevaring, behandling og
distribuering af sagsrelaterede video-, audio- og billedfiler
(multimediefiler) i politiet.
Projektet er forretningskritisk for politiets fremtidige
håndtering af multimediefiler. Projektet udspringer af et
identificeret behov efter terrorhændelserne i København i
2015 (Krudttønden).
POLmedia’s grundfunktioner er i drift i alle politikredse. I Københavns Politi og Østjyllands
Politi indlæses dog ikke videofiler, da indlæsningen af meget store filer kan påvirke
systemets stabilitet. Der arbejdes på implementering af udestående funktioner samt
driftsstabilitet.
Projektet skulle afsluttes i december 2024. Den eksterne leverandør varslede dog i juni
2024 forsinkelse pga. kapacitetsudfordringer ift. enkelte udestående delleverancer.
Projektet har på denne baggrund og i dialog med leverandøren foretaget en replanlægning
af udestående delleverancer. Projektet forventer således færdiggørelse af de tekniske
leverancer i 1. kvartal 2025 og færdiggørelse af driftsoverdragelse samt
projektafslutningsaktiviteter i 2. kvartal 2025. Projektet forventer med afsæt i ovenstående
at forelægge et orienterende aktstykke til Finansudvalget primo 2025.
4
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Orientering om status på Rigspolitiets replanlægning af it-udviklingsporteføljen, fra justitsministeren
2956082_0005.png
Projekt
Nyt 112
Formål
Projektet har til formål at anskaffe et nyt 112-system og
sikre fortsat driftsstabilitet på 112-området. Anskaffelsen
har derudover til hensigt at imødekomme EU’s
teledirektiv og tilgængelighedsdirektiv, der stiller krav til,
at en alarmcentral skal kunne modtage data, fx opkald i
form af video, tekstbeskeder og tale, samt at alle borgere
skal have samme muligheder for kommunikation, når der
interageres med 112-systemet.
Projektet er forretningskritisk for politiets og øvrige
beredskabsmyndigheders adgang til et fortsat funktionelt
og stabilt 112-system, da selv et korterevarende nedbrud
kan have vidtrækkende operative konsekvenser.
Status
Projektet har gennemført en analyse af en mulig alternativ anskaffelsesstrategi med
henblik på at sikre, at projektets formål opfyldes mest effektivt og hensigtsmæssigt.
Den konkluderer, at politiets fremtidige 112 løsning skal baseres på det nuværende it-
system. Der pågår på den baggrund en opdatering af den samlede plan og udarbejdelse af
relevante styringsdokumenter, herunder en stillingtagen til aftalegrundlaget for drift, support
og vedligehold af 112-systemet og afklaring af behov for evt. udbud.
Herefter skal projektet genoptage drøftelser med Statens It-råd samt afklare, om der evt.
skal ske forelæggelse for Finansudvalget.
Der vil således være tale om et væsentligt mindre projekt end tidligere antaget, da der ikke
skal anskaffes et nyt 112-system, men opdateringer og videreudvikling af det nuværende
system.
Projektet er omfattet af ressortoverdragelsen til Ministeriet for Samfundssikkerhed og
Beredskab. Rigspolitiet bistår med relevant rådgivning i overdragelsesfasen. Som følge af
ressortoverdragelsen udgår projektet af fremtidige afrapporteringer.
Genudbud
af
politiets
fingeraftrykssystem (AFIS)
Projektet har til formål at genudbyde AFIS-systemet
(Automated Fingerprint Identification System), der
anvendes til håndtering af fingeraftryk. Projektet er
forretningskritisk for politiets evne til at håndtere
fingeraftryk i det operative arbejde.
Projektet har i 1. halvår 2024 gennemført kontrakttildeling og dermed afsluttet
udbudsforretningen. Det gennemførte udbud har givet anledning til opdatering af bl.a.
økonomi og tidsplan. Projektet har i den forbindelse afholdt opfølgningsmøde med Statens
It-råd den 29. maj 2024.
Statens It-råd vurderer fortsat, at projektet er et anskaffelsesprojekt med normal risiko.
Finansudvalget tiltrådte den 19. september 2024 ved aktstykke (nr. 255), at Rigspolitiet kan
gennemføre it-anskaffelsen af en ny og moderniseret AFIS-løsning.
Projektet forventes afsluttet i 3. kvartal 2026.
POLSAS
Færøerne
Grønland
og
Projektet
har
til
formål
at
forbedre
sagsbehandlingsløsningen i Grønland og på Færøerne
og understøtte en ensartet sagsbehandling i politiets
sagsbehandlingssystem POLSAS på tværs af alle
politikredse i Rigsfællesskabet.
Projektet har gennemført foranalysen og forløber planmæssigt.
Der har været behov for at justere projektets tidsplan, da det er vurderet, at udrulningen af
POLSAS i Grønland og på Færøerne vil være mere tidskrævende end oprindeligt forudsat.
Justeringen indgår i tidsplanen, som er forelagt Statens It-råd ved mødet den 20. februar
2024.
Der er i 4. kvartal 2024 påbegyndt udrulning af POLSAS i Grønland og på Færøerne, og de
første sager er oprettet i systemet.
Projektet forventes afsluttet ultimo 2025.
5
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Orientering om status på Rigspolitiets replanlægning af it-udviklingsporteføljen, fra justitsministeren
2956082_0006.png
Projekt
IAM
(Identity
Management)
Access
Formål
Projektet har til formål at implementere et it-system til
brugerstyring i politiets it-systemer.
Status
Projektet har i 2023 gennemført en replanlægning og udarbejdet en ny tidsplan og
reestimeret projektudgifterne.
Projektets reviderede plan blev risikovurderet af Statens IT-råd den 4. april 2024, hvor
projektet blev vurderet til at have normal risiko. Finansudvalget tiltrådte projektets søgende
aktstykke (aktstykke nr. 197) den 30. maj 2024.
Det er forventningen, at projektet afsluttes 4. kvartal 2025.
ANPG genudbud
(automatisk
nummerpladegenkendelse)
2
Projektet har til formål at genudbyde politiets ANPG-
kontrakt til sikring af et tidssvarende system samt udvide
politiets eksisterende ANPG-kapacitet.
Udbudsforretningen er afsluttet, og kontrakt er tildelt leverandør, hvorved projektet har skabt
forudsætningerne for, at der dels kan ske udskiftning af den tidligere implementerede ANPG-
løsning med nyt udstyr, dels kan foretages udvidelse af ANPG-kapaciteten.
Det er aktuelt planlagt, at projektet afsluttes i 1. halvår 2025 efter gennemførelse af
afsluttende aktiviteter. Dog har leverandøren varslet forsinkelser i forhold til de resterende
leverancer, hvilket der aktuelt pågår dialog om. Disse forsinkelser vedrører primært
moderniseringen af den bagvedliggende it, som ikke har indvirkning på driften af kameraerne
Øget anvendelse af ANPG
(automatisk
nummerpladegenkendelse)
Projektet har til formål er at gennemføre anskaffelse af
nye kameraer til politiets Automatisk Nummerplade
Genkendelse løsning (ANPG) med henblik på at øge
kapaciteten, og herved øge politiets anvendelse af ANPG.
Dette skal sikre, at politiet har de fornødne muligheder for
hurtigt at kunne identificere og lokalisere potentielle
gerningsmænd mv. ved hjælp af overvågning.
Kameraerne, stationære såvel som mobile, forventes for størstedelens vedkommende i drift
inden udgangen af 2024. Der er dog fra leverandøren medio november 2024 varslet en
mindre forsinkelse fsva. enkelte stationære kameraer, som i stedet vil være i drift i 1. kvartal
2025.
Tabel 2: Forudsætningsskabende teknologiprojekter som er forudsætningsskabende
for it-driften og it-udviklingen
Projekt
Opgradering af
integrationsplatformen
POLIP
Formål
Projektet skal øge it-sikkerheden og beskytte
dataudveksling mellem politiets it-systemer ved en
opgradering af politiets integrationsplatform.
Status
Projektet er forsinket, som en konsekvens af, at det har afhængigheder til andre it-systemer,
der er blevet forsinket i forhold til deres idriftsættelse.
Projektet forventes afsluttet i 4. kvartal 2024.
2
Det bemærkes, at der blev rapporteret samlet for de to ANPG-projekter i maj 2023.
6
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Orientering om status på Rigspolitiets replanlægning af it-udviklingsporteføljen, fra justitsministeren
2956082_0007.png
Projekt
Databaseopgradering af det
nuværende 112
Formål
Projektet har til formål at sikre fortsat driftsstabilitet af det
eksisterende 112-system frem mod overgangen til et nyt
112-system. Det er afgørende, at politiet og
beredskabsmyndighederne har adgang til et stabilt 112-
system, da selv korterevarende nedbrud kan have
vidtrækkende operative konsekvenser.
Projektet har til formål at genudbyde drift, vedligeholdelse
og support af 21 legacy-systemer, idet den eksisterende
kontrakt ikke har været konkurrenceudsat iht. gældende
udbudsregler.
Denne nye kontrakt skal sikre forsat stabil drift af
systemerne, og understøtte arbejdet med modernisering
af politiets legacy it-systemer.
Projektet har til formål at etablere et testmiljø, som skal
anvendes til test af nye it-løsninger i politiet. Testmiljøet
etableres med anonymiserede testdata, dvs. eksempelvis
uden
personnumre,
registreringsnumre,
billeder,
fingeraftryk mv. Testmiljøet skal bl.a. anvendes i regi af
transitionsprojektet.
Projektet er forretningskritisk for politiets evne til at
gennemføre test af nye it-løsninger, inden de fx kommer i
brug i politikredsene. Det nye testmiljø har endvidere
betydning for, at der kan gennemføres en række projekter
i porteføljen, som er afhængige af at kunne teste i det nye
miljø.
Status
Det er fortsat forventningen, at projektets gennemførelse vil tage længere tid end først
vurderet af leverandøren.
På nuværende tidspunkt kan projektets afslutningstidspunkt ikke oplyses.
Projektet er omfattet af ressortoverdragelsen til Ministeriet for Samfundssikkerhed og
Beredskab. Projektet udgår således af fremtidige afrapporteringer.
På baggrund af det hidtidige udbudsforløb forventes det, at der kan indgås en ny aftale i 1.
halvår 2025.
Udbudsprojektet forventes afsluttet i 2025.
Genudbud af politiets
centrale it-systemer
Testmiljø til transition
(tidligere Nyt testmiljø)
Projektet har i 1. kvartal 2024 gennemført en replanlægning, og der foreligger nu en ny plan
for projektet. Projektet er for nuværende sat i bero på grund af omprioritering af ressourcer
til andre projekter med højere prioritet. Det er aktuelt forventningen, at projektet genstarter
i 1. kvartal 2025.
På nuværende tidspunkt kan projektets afslutningstidspunkt ikke oplyses. Det vil blive
afklaret ifm. fornyet opstart af projektet.
OmniSIK (tidligere
Opgradering af politiets it-
sikkerhedskompleks)
Projektet skal implementere en ny sikkerhedsarkitektur og
tilhørende sikkerheds infrastruktur og danner dermed
grundlag foren modernisering og fremtidssikring af
politiets samfunds- og forretningskritiske it-systemer.
Der er gennemført analyseaktiviteter i 1. halvår 2024, som konkluderer, at der skal
gennemføres en opgradering af sikkerhedskomplekset til nutidens standarder. På den
baggrund pågår der aktuelt udarbejdelse af den konkrete model for en ny sikkerhedsløsning
for politiet.
Projektet forventes afsluttet 2. kvartal 2026. Projektet udgøres af en minimumsløsning, og
der vil efter projektets gennemførsel tages stilling til behovet for eventuel igangsætning af
yderligere faser, herunder økonomi og gevinster forbundet med disse.
7
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Orientering om status på Rigspolitiets replanlægning af it-udviklingsporteføljen, fra justitsministeren
2956082_0008.png
Tabel 3: Projekter som i replanlægningen var forventet afsluttet 1. halvår 2023
Projekt
Nyt og mere ATK
Formål
Projektet skal indgå aftale om indkøb af ATK-måleudstyr,
ATK-køretøjer samt udvide den eksisterende ATK-flåde.
Projektet
har
til
formål
at
implementere
Digitaliseringsstyrelsens nye it-løsning Næste generation
Digital Post og dermed overholde nye standarder.
Projektet har til formål, at implementere en platform til
opbevaring af videodata genereret fra tryghedsskabende
kameraer, samt etablere et sikkert net til transport af
videodata fra kamera til platform.
Status
Ny Digital Post
Den centrale lagringsplatform er idriftsat. Et færre antal kameraer end der aktuelt er i drift
er overført til platformen.
Det er forventningen, at projektet afsluttes i 2. halvår 2024 og i forlængelse af dette
fremlægges forslag til håndteringen af de kameraer, der ikke er overført til platformen.
Central lagringsplatform
8