Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del Bilag 99
Offentligt
2956081_0001.png
RIGSPOLITIET
Dato: 26-11-2024
Notat
Status på Rigspolitiets replanlægning af it-porte-
føljen og de iværksatte indsatsområder
Der gives nedenfor en status på Rigspolitiets it-udviklingsportefølje og de fire ind-
satsområder i Rigspolitiet, der blev iværksat som led i replanlægningen af politiets
it-udviklingsportefølje i maj 2023,
jf. orienteringen til REU af den 16. maj 2023 (alm.
del – bilag 184).
Endvidere orienteres der om Rigspolitiets gennemgang af porte-
føljen i 1. halvår 2024 samt det gennemførte eksterne review af udvalgte it-projek-
ter, der blev igangsat på baggrund af status på it-udviklingsporteføljen for 2. halvår
2023, som Retsudvalget og forligskredsen bag politiets og anklagemyndighedens
flerårsaftale blev orienteret om den 5. marts 2024 (alm. del, bilag 150). Statusrap-
porteringen for it-udviklingsporteføljen er udarbejdet på baggrund af status for de
enkelte projekter per 20. november 2024.
Status på it-udviklingsporteføljen
Det er samlet set Rigspolitiets vurdering, at der fortsat er store udfordringer for en
række af de prioriterede projekter i porteføljen. Udfordringerne skyldes særligt
afvigelser i de enkelte projekter, der påvirker eksekveringsevnen for den samlede
portefølje. De enkelte projekter er blevet langvarige, og for nogle meget
omfattende, og overskridelserne har en samlet negativ indvirkning på muligheden
for at styre porteføljen og at få projekterne succesfuldt i mål. Projekterne stiller
endvidere generelt nye teknologiske krav til bl.a. Rigspolitiets integrationsplatform,
it-infrastruktur og sikkerhedskrav, som er komplicerede at opfylde i Rigspolitiets
nuværende it-landskab.
Status per 20. november 2024 viser, at Rigspolitiet har mange og store it-
udviklingsprojekter, der er i gennemførelsesfasen med et højt aktivitetsniveau og
med behov for fleksibel adgang til kapacitet og ressourcer, når der opstår
udfordringer. Det aktuelle billede er fortsat forventeligt givet kompleksiteten i
politiets samlede it-udviklingsportefølje, ligesom det er forventeligt, at det vil tage
tid at få alle de prioriterede projekter eksekveret.
Rigspolitiets topledelse har fokus på den risikofyldte portefølje og har iværksat en
række ledelsesmæssige tiltag. Således har Rigspolitiet i 1. halvår 2024 nedsat en
direktionsforankret porteføljeledelse. De første fokusområder har bl.a. været
sikring af yderligere tværgående koordinering, projekteksekvering og at give
projekternes styregrupper nemmere topledelsesadgang samt imødekomme
behovet for hurtig beslutningstagning i en kompleks og udfordret portefølje.
Rigspolitiets portefølje består p.t. af mange langvarige it-udviklingsprojekter, som
ikke har været tilstrækkeligt afgrænsede i deres omfang og indhold ved
igangsættelsen. Rigspolitiet vurderer løbende behovet og muligheden for at
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Orientering om status på Rigspolitiets replanlægning af it-udviklingsporteføljen, fra justitsministeren
2956081_0002.png
fokusere projekterne i porteføljen, således at de i højere grad får et konsolideret
og velafgrænset scope med fokus på effektiv styring og at imødegå, at projekterne
vokser yderligere.
Rigspolitiet har per 20. november 2024 afsluttet 14 projekter ud af de i
replanlægningen 33 prioriterede projekter. Heraf blev 12 afsluttet i 2023, mens to
projekter er blevet afsluttet i per 1. august 2024. De prioriterede projekter er fordelt
på kategorierne ”de højest prioriterede projekter”, ”prioriterede teknologiprojekter”
og ”projekter der forventedes afsluttet i 1. halvår 2023”. Det er på det foreliggende
grundlag forventningen, at yderligere to projekter kan afsluttes inden udgangen af
2024, jf. tabel 1. Herudover forventes syv projekter afsluttet i 2025 og to i 2026,
mens der for de resterende otte projekter ikke for nuværende kan oplyses et
forventet afslutningstidspunkt.
Tabel 1
Oversigt over bevægelser i it-udviklingsporteføljen siden replanlægningen i maj 2023 og forventede bevægelser
frem til ultimo 2024
Kategorier
De højest prioriterede
projekter
Forudsætningsskabende
teknologiprojekter
Projekter som i replanlæg-
ningen var forventet afsluttet
1. halvår 2023
Total maj 2023
Heraf afsluttede
projekter
Heraf projekter der forventes Heraf projekter der forventes
afsluttet 2. halvår 2024
afsluttet efter 2024
Side 2
14
7
12
33
1
2
11
14 ud af 33
0
1
1
2
13
4
-
17
Anm. Det bemærkes, at der er to projekter, der siden seneste opfølgning per marts 2024 er afsluttet. Disse to projekter var i
replanlægningen forventet afsluttet i 1. halvår 2023.
Det er en forudsætning i replanlægningen, at der løbende afsluttes projekter, så
der kan videreallokeres ressourcer til andre prioriterede projekter i porteføljen.
Forsinkelserne i de prioriterede projekter i porteføljen betyder, at der i mindre grad
end forudsat frigøres ressourcer til at skabe fremdrift i andre projekter, mens det
ligeledes begrænser muligheden for at igangsætte nye eller udskudte it-
udviklingsprojekter.
Gennemgang af it-udviklingsporteføljen
Rigspolitiet vurderede i forbindelse med replanlægningen i maj 2023, at der tidligst
kunne påbegyndes prioritering af yderligere projekter til gennemførelse fra 2024,
og at det samlet set vurderedes at tage ca. fire til syv år, før Rigspolitiet kunne
gennemføre alle de udskudte projekter fra replanlægningen. Dette var under for-
udsætning af, at eksekveringsevnen og kapaciteten ville øges som forventet, at
der ikke indtraf væsentlige forsinkelser i de prioriterede projekter, og at der ikke i
perioden blev låst en væsentlig del af kapaciteten til nytilkomne projekter.
Rigspolitiet har i 1. halvår 2024 gennemgået porteføljen med henblik på at vurdere,
om der var kapacitet til at igangsætte nye projekter, om porteføljen skulle drives
videre uændret, eller om der var behov for en omprioritering, herunder
berosættelse af enkelte projekter eller yderligere udskydelse af igangsætning af
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Orientering om status på Rigspolitiets replanlægning af it-udviklingsporteføljen, fra justitsministeren
2956081_0003.png
projekter. It-udviklingsporteføljen er dynamisk og kompleks, da der kontinuerligt
sker udviklinger i og omkring projekterne. Således er status et øjebliksbillede, som
løbende kan ændre sig.
Som et led i gennemgangen har Rigspolitiet vurderet, om der kunne frigøres plads
til projekter, der vanskeligt kan bortprioriteres, f.eks. nye Schengen-projekter som
følge af nye krav fra EU. Endvidere er projekterne blevet gennemgået med henblik
på identificering af, om der var projekter med store afvigelser og projekter langt fra
målrealisering i tid eller økonomi, som kunne lukkes ned før tid. Der blev i
forbindelse med gennemgangen i 1. halvår 2024 ikke fundet projekter egnede til
nedlukning.
På baggrund af gennemgangen har Rigspolitiet i al væsentlighed besluttet at
videreføre prioriteringen fra replanlægningen i maj 2023. Rigspolitiet har herudover
igangsat forberedende analyser i tre nye uomgængelige projekter i 2. halvår 2024.
Der er ikke frigjort kapacitet for så vidt angår økonomi eller it-ressourcer til yderli-
gere igangsættelser.
Det ene projekt vedrører forberedelse af konvertering af kørekortdata, der skal
sikre politiets fortsatte adgang til disse data, når Færdselsstyrelsen forventeligt
primo 2025 efter endt udbud vælger leverandør til et nyt kørekortregister efter res-
sortoverdragelsen af kørekortområdet fra politiet til Færdselsstyrelsen i 2021. Det
andet projekt vedører EU-lovgivning og har til formål at sikre dansk efterlevelse af
EU-direktivet af 10. maj 2023 om udveksling af oplysninger mellem medlemssta-
ternes retshåndhævende myndigheder (datadelingsdirektivet). Det tredje projekt
omhandler myndighedsfælles digitaliseringstiltag på tværs af straffesagskæden.
Udover hensynet til en udfordret it-udviklingsportefølje står Rigspolitiet også over
for store idriftsættelser i to projekter, POL-DISP, som planlægges påbegyndt i
2025, og Schengen Smart Borders, hvor idriftsættelsestidspunktet kan blive fastsat
til 2025. Der er i den forbindelse risiko for nye afvigelser som kan påvirke øvrige
projekter i porteføljen bl.a. i forbindelse med behov for kritiske it-nøgleressourcer
og dermed flaskehalsproblemer. Rigspolitiet har i forbindelse med gennemgangen
af porteføljen i 1. halvår 2024 afsat en it-kapacitetsbuffer for at robustgøre
porteføljen f.eks. ved afvigelser, og til at kunne mitigere risici ved de store
idriftsættelser og tilhørende organisatoriske implementeringer.
Det bemærkes, at Rigspolitiet med replanlægningen måtte udskyde en række pro-
jekter, der indebar udbuds- og databeskyttelsesretlige udfordringer, og at der fort-
sat ikke er kapacitet til at igangsætte de pågældende projekter. Projekterne er så-
ledes fortsat udskudte, og vil kunne prioriteres ind i porteføljen, når der frigøres
kapacitet fra afsluttede projekter, og såfremt der er tilstrækkelig økonomi hertil.
Det vurderes på baggrund af gennemgangen af porteføljen, at det kan være
nødvendigt at foretage prioriteringer inden for politiets økonomi for at kunne
fastholde prioriteringen af politiets it-modernisering samt igangsætte det
forberedende arbejde i de tre nye projekter. Det skyldes bl.a. de tidligere
forsinkelser af flere projekter samt medfølgende fordyrelser, herunder øgede
udgifter i forbindelse med den styrkede ydre grænsekontrol i forbindelse med
Schengeninitiativerne. Det betyder som det klare udgangspunkt, at igangsættelse
af ufinansierede projekter i form af udskudte eller nye projekter vil forudsætte, at
Side 3
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Orientering om status på Rigspolitiets replanlægning af it-udviklingsporteføljen, fra justitsministeren
2956081_0004.png
der tilvejebringes ekstern finansiering hertil, idet dette dog beror på en konkret
vurdering af projekternes indhold, størrelse mv. Politiets økonomi, herunder til it-
modernisering, fra 2026 og frem vil skulle afklares som led i en ny flerårsaftale.
Det bemærkes i øvrigt, at såfremt de økonomiske forudsætninger for politiet
ændrer sig markant, kan det påvirke eksekveringen af projekterne i it-
udviklingsporteføljen, ligesom tidsmæssige forskydninger i projekterne og
idriftsættelse af større projekter også kan påvirke den samlede portefølje.
Gennemførelse af review af udvalgte it-projekter
Rigspolitiet har stort fokus på vigtigheden af at afslutte projekter løbende, så der
skabes plads til udskudte og nye projekter. Rigspolitiet iværksatte på baggrund af
status på it-udviklingsporteføljen for 2. halvår 2023 et eksternt review af udvalgte
it-projekter bl.a. for at vurdere projekternes styringsgrundlag og risici. Reviewet
blev afsluttet med en afrapportering i august 2024 med såvel projektnære som
overordnede tværgående anbefalinger til at styrke Rigspolitiets eksekveringsevne
og projektstyring.
Der er otte konkrete anbefalinger, der bl.a. handler om:
solid strategisk porteføljestyring
at styrke det tværgående samarbejde mellem områderne i Rigspolitiet
at etablere styregrupper med solide styringsgrundlag
at projekter etableres på et ledelsesgodkendt grundlag med stærk
projektledelse
effektiv styring af projekterne med låsning af scope
at opskalere leverandørstyringen og udbudshåndteringen
fokus på Rigspolititets operating model og involvering af Rigspolitiets
koncern
en styrkelse af den organisatoriske implementering.
Rigspolitiet har påbegyndt implementeringen af anbefalingerne i 3. kvartal 2024,
herunder udarbejdet en plan for anbefalingernes implementering. Det er centralt,
at der hurtigt eksekveres på anbefalingerne. Aktuelt har Rigspolitiet i forlængelse
af anbefalingerne besluttet at oprette en ny afdeling for operativ teknologi for
derved at sætte ekstra ledelsesmæssigt fokus på bl.a. it-udviklingsprojekterne og
at styrke evnen til at eksekvere på porteføljen. Samtidig skal den nye afdeling i
endnu større grad konsolidere Rigspolitiets interne samspil og samarbejde, som
er centralt for fremdriften.
Endvidere er der indledningsvist fokus på den strategiske porteføljestyring, en
gennemgang af styregrupperne i de højest prioriterede projekter for at sikre, at de
er velfungerende, og at sikre solide styringsgrundlag i projekterne, herunder
økonomistyring og tilhørende overblik over projekternes samlede omkostninger.
Endelig skal erfaringerne fra de gennemgåede projekter omsættes til læring i andre
projekter.
Rigspolitiets dialog med Statens It-råd om it-handlingsplanen
Rigspolitiet gennemførte i juli 2024 et dialogmøde med Statens It-råd om
Rigspolitiets it-systemportefølje og tilhørende it-handlingsplan. Statens It-råd har
efterfølgende i deres anbefalingsbrev anført, at Rådet værdsætter Rigspolitiets
seriøse arbejde med kortlægningsopgaven og selve planen, jf. vedhæftede bilag
Side 4
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Orientering om status på Rigspolitiets replanlægning af it-udviklingsporteføljen, fra justitsministeren
2956081_0005.png
2. It-handlingsplanen indeholder 11 forandringsinitiativer, hvor flere initiativer er ud-
sprunget af replanlægningen i maj 2023.
Statens It-råd bemærker endvidere i anbefalingerne, at Rigspolitiet og dets it-
organisation står foran et moderniseringsprogram, som er ambitiøst, og at Rådet
vurderer, at denne forandring er nødvendig, og at retningen er den rette.
Statens It-råd anfører desuden, at Rådet er enig i Rigspolitiets tilgang til moderni-
seringen af it-systemporteføljen og det iværksatte moderniseringsarbejde med fo-
kus på minimumsløsninger (de såkaldte MVP-løsninger), trinvis implementering
samt et indkapslet arbejde omkring porteføljen af legacysystemer. Samtidig har
Statens It-råd påpeget, at arbejdet vil komme til at tage tid.
Endelig har Statens It-råd noteret, at der er fuld ledelsesopbakning til
moderniseringsarbejdet, også fra politikredsene.
Status på indsatsområderne
For at understøtte mere fremdrift i bl.a. it-udviklingsporteføljen blev der i 2. kvartal
2023 iværksat fire initiativer, der skal styrke Rigspolitiets it-organisations
langsigtede eksekveringsevne samt på sigt gøre op med kendte udfordringer med
teknisk gæld, legacy og compliance. Overordnet forløber arbejdet med initiativerne
planmæssigt.
Nedenfor gennemgås status på de fire initiativer.
1. Styrket eksekvering
Rigspolitiet har som beskrevet i seneste orientering om status på Rigspolitiets
replanlægning af it-udviklingsporteføljen fra marts 2024 iværksat en række
indsatser, der skal styrke projekteksekveringsevnen. Indsatserne handler om
styrket ledelseskraft, en balanceret portefølje, hvor projekter løbende afsluttes,
styrket governance samt professionalisering af rammerne for projekteksekvering.
Rigspolitiet har ligeledes påbegyndt implementering af anbefalingerne fra reviewet
af udvalgte it-projekter i politiet, som bl.a. omhandler styrkelse af Rigspolitiets
eksekveringsevne.
Generelt arbejder Rigspolitiet med at styrke eksekveringsevnen ved at sikre en
realistisk balance i it-udviklingsporteføljen og en øget leverancekraft i både it- og
projektorganisationerne. I Rigspolitiets Koncern IT er der således tilvejebragt det
organisatoriske fundament herfor med et robust ledelseslag med en ny ledelse og
ny ledelsesstruktur, bl.a. med fokus på eksekvering og forretningsdrevet it. I
Politiområdet er der tilsvarende oprettet en ny afdeling for at sætte ekstra
ledelsesmæssigt fokus på it-udviklingsprojekterne og styrke evnen til at eksekvere
på porteføljen. Som led heri implementeres stærkere og mere transparent styring
af opgaver, forbedret porteføljestyring, ressourcestyring og udgiftsstyring.
Tilsammen skal det medvirke til, at der løbende er balance imellem antallet af
projekter og ressourcer i organisationen.
Samtidig har Rigspolitiets direktion og politiets koncernledelse et fortsat skærpet
fokus på at sikre den nødvendige fremdrift i politiets it. Der er bl.a. arbejdet
målrettet med styrkelse af governance for it-udviklingsprojekter. Der er tidligere
godkendt en ny governance for håndtering af projekters afvigelser i Rigspolitiet,
som stiller krav til en styrket risikostyring i de individuelle projekter med en
Side 5
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Orientering om status på Rigspolitiets replanlægning af it-udviklingsporteføljen, fra justitsministeren
2956081_0006.png
forventning om risikomitigering, såfremt der er indikation på afvigelse i tid eller
økonomi. Herudover er der etableret en direktionsforankret porteføljeledelse.
Rigspolitiet har endvidere fokus på at professionalisere arbejdet med at styre og
gennemføre projekter. Det vedrører bedre projektværktøjer, kompetenceudvikling
og processer, der blandt andet skal sikre, at nye projekter kun opstartes ud fra
fyldestgørende grundlag. Som støtte til projektorganisationerne er der i Rigspolitiet
i regi af Koncern IT etableret et ledelsesforum, der bidrager til håndtering af
projektrisici og eventuelle udfordringer f.eks. i forhold til allokering af ressourcer og
prioritering af opgaver. Afledt heraf er der nedsat dedikerede it-teams og task
forces, der understøtter eksekveringen på udvalgte projekter i porteføljen med
behov for særligt fokus.
Som led i arbejdet med at professionalisere rammerne for og styrke eksekveringen
i udviklingsarbejdet fortsætter arbejdet med implementering af agile metoder.
Disse afprøves indledningsvist på mindre it-udviklingsopgaver med det formål
hurtigere at få nye, efterspurgte løsninger ud til brugerne, og med henblik på at
metoder og tilgang kan implementeres i kommende større it-udviklingsprojekter.
Det fremgik af seneste orientering om status på Rigspolitiets replanlægning af it-
udviklingsporteføljen fra marts 2024, at Rigspolitiets Koncern IT har etableret et
graduate-program med henblik på at adressere udfordringen med at tiltrække
medarbejdere med de rette it-kompetencer i lyset af et arbejdsmarked med en stor
efterspørgsel og generel mangel på kritiske it-kompetencer. Graduate-programmet
målrettes nyuddannede eller personer med få år på arbejdsmarkedet, og som har
flair eller talent for et eller flere områder inden for it. Graduate-programmet skal
skabe en intern pulje af medarbejdere i it-organisationen, der kan flyttes derhen,
hvor der er identificeret manglende kompetencer eller ressourcer.
Rekrutteringsforløbet for 2024-holdet resulterede i 10 graduates ud af flere end
200 ansøgere, hvilket betragtes som meget tilfredsstillende.
2. Reduktion af teknisk gæld
Den samlede tilstand for politiets infrastruktur er præget af manglende vedligehold
og teknisk gæld, hvilket er hæmmende for politiets mulighed for en hurtig og
effektiv udvikling samt implementering af nye teknologier.
Koncern IT har derfor igangsat et omfattende arbejde med at automatisere
infrastrukturen, hvilket skal sikre, at opdatering af software, certifikater og lignende
fremadrettet foregår rettidigt og med et mindre ressourcetræk på organisationen.
Dette skal understøtte, at it-projekter og udviklingsopgaver kan eksekveres
hurtigere og med et væsentligt mindre ressourcetræk i fremtiden.
Hertil kommer, at for mange af de it-systemer, politiet selv drifter, er det kritisk at
opretholde en stabil og sikker drift samt høj oppetid. Derfor er det nødvendigt
løbende at udskifte infrastrukturen, således at driftsstabiliteten, oppetiden og
sikkerheden ikke kompromitteres.
Projektet om moderniseringen af politiets nuværende sikkerhedskompleks er et
eksempel på, at manglende løbende udskiftning af infrastruktur er hæmmende for
eksekveringen. Projektet skal designe en ny sikkerhedsinfrastruktur baseret på
moderne markedsstandarder med kontinuerligt opdateret versionering, som kan
imødekomme nuværende og fremtidige krav. Den nye sikkerhedsinfrastruktur skal
Side 6
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Orientering om status på Rigspolitiets replanlægning af it-udviklingsporteføljen, fra justitsministeren
2956081_0007.png
samtidig øge sikkerheden, tilgængeligheden og forbedre kvaliteten af services
med henblik på bedre forretningsunderstøttelse af politiets operative og
administrative it-systemer.
3. Håndtering af legacy
Rigspolitiet etablerede i efteråret 2023 en legacy-afdeling med det formål at
håndtere en lang række forældede, men kritiske it-systemer. Systemerne skal
transformeres, så it-understøttelsen af politiets arbejde fremtidssikres.
Afdelingen udarbejdede indledningsvist et ”as is-billede” af samtlige it-systemer i
legacy-porteføljen samt de væsentligste integrationer mellem systemer i legacy-
porteføljen og øvrige it-systemer. Der pågår nu en række analyser, som skal sikre
et samlet beslutningsgrundlag for fremtidens modernisering af legacy-porteføljen,
herunder bl.a. de ressourcemæssige og økonomiske forudsætninger for arbejdet.
Det bemærkes i den forbindelse, at gennemførelse af legacy-håndteringen vil
skulle ske over en lang tidshorisont og kræver betydelige ressourcer.
Rigspolitiet er samtidig ved at gennemføre et udbud af politiets eksisterende
legacy-systemer med det formål at udbyde drift, vedligeholdelse og support af 22
centrale systemer, idet den eksisterende kontrakt ikke har været konkurrenceudsat
i henhold til gældende udbudsregler. En ny kontrakt skal sikre fortsat stabil drift af
it-systemerne og understøtte arbejdet med modernisering af politiets legacy-
område. Der forventes indgået ny kontrakt i 2025. Opgaven er bunden og
uopsættelig, såfremt en transformation skal kunne gennemføres under fortsat
stabil drift af politiets systemer.
4. Styrket compliance
Rigspolitiets eksekverings- og legacy-udfordringer på it-området skaber
udfordringer med at leve op til gældende regler og lovgivning på udbuds- og
databeskyttelsesområdet (manglende compliance).
For så vidt angår compliance på udbudsområdet, har politiet bl.a. kontrakter, som
ikke er genudbudt rettidigt. Rigspolitiet har siden 2017 arbejdet målrettet med at
styrke sin udbudscompliance, og der er som resultat heraf sket en forbedring over
årene. Arbejdet hermed fortsætter, om end Rigspolitiets evne til at sikre
udbudscompliance på eksisterende systemer, hvor aftalerne enten er udløbet eller
udløber, fortsat vil være udfordret i de kommende år grundet
kapacitetsudfordringerne på it-området.
Udbuddet af politiets legacy-område, jf. ovenfor, vil være et vigtigt skridt for at
imødegå den manglende compliance på udbudsområdet. Sideløbende med
håndtering af de strukturelle udfordringer arbejder Rigspolitiet med en række
interne tiltag, der skal styrke licens- og kontraktstyring, herunder tydeliggørelse af
kontraktejerskab og ansvar for rettidigt genudbud.
For så vidt angår compliance på det databeskyttelsesretslige område, har Rigspo-
litiet fortsat væsentlige udeståender. Det er dog Rigspolitiets vurdering, at situatio-
nen ikke er forværret i perioden efter replanlægningen i maj 2023. Der er for at
imødekomme de væsentlige udeståender behov for meget omfattende indsatser,
som vil have indflydelse på mulighederne for at eksekvere på politiets it-udviklings-
Side 7
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Orientering om status på Rigspolitiets replanlægning af it-udviklingsporteføljen, fra justitsministeren
2956081_0008.png
portefølje. Rigspolitiet har derfor indledt afdækning af, hvordan arbejdet kan tilret-
telægges efter en risikobaseret tilgang for så vidt angår eksisterende it-systemer.
Side 8