Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del Bilag 94
Offentligt
2954831_0001.png
Kammeradvokatordningen
Danske Advokaters foretræde for Folketingets Retsudvalg
12. december 2024 kl. 11.00
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Baggrundsmateriale til brug for foretrædet den 12. december 2024 fra Danske Advokater
2954831_0002.png
Udfordringen
KA ordningen er en helt "usædvanlig
ordning"
med
"monopollignende
karakteristika"
for en privat virksomhed som
skaber "skævvredne
incitamenter"
(jf. Ekspertrapporten).
Omfattende og dyb
gensidig afhængighed
mellem staten og KA
Retssikkerhedsmæssigt uforsvarligt
og til skade for borgere og
virksomheder
KA ordningen har ført til
unfair konkurrencevilkår
advokatmarkedet med én "stats-sponsoreret" privat aktør, som har
omfattende aktivitet på privatmarkedet
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Baggrundsmateriale til brug for foretrædet den 12. december 2024 fra Danske Advokater
2954831_0003.png
Ekspertgruppens anbefalinger
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Styrk egne juridiske kompetencer ved oprettelse af en
”regeringsadvokat”
Anvend central indkøbsfunktion og styrk forbrugsstyringen på
tværs af staten.
Statens indkøb af advokatydelser bør konkurrenceudsættes i
højere grad.
Afskaf kammeradvokattitlen
Implementer konkurrenceudsættelse gradvist.
Bidrag til øget konkurrence på kuratorhvervet.
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Baggrundsmateriale til brug for foretrædet den 12. december 2024 fra Danske Advokater
2954831_0004.png
Er de 3 "bekymringer" reelle?
1. "Forsyningssikkerhed":
Kan staten nu også få løst sine opgaver
hurtigt, smidigt og med samme høje kvalitet?
2. Uafhængighed og hjemtagelse:
Er det overhovedet hensigtsmæssig
og muligt at hjemtage sager, så staten selv fører egne sager i retten?
3. Habilitet:
Kan staten være sikre på, at man får en habil og uvildig
rådgivning fra en ny ekstern advokat, der også betjener andre kunder?
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Baggrundsmateriale til brug for foretrædet den 12. december 2024 fra Danske Advokater
2954831_0005.png
1. "Forsyningssikkerhed"
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Baggrundsmateriale til brug for foretrædet den 12. december 2024 fra Danske Advokater
2954831_0006.png
Forsyningssikkerhed
er der
risiko for staten?
Markedet er parat:
Danske advokathuse har kapaciteten og erfaringen til at håndtere
statens behov.
Overgang sikret i aftalen:
Kammeradvokaten er forpligtet til at levere bistand indtil nye
leverandører eller hjemtagelse er på plads.
Flere leverandører giver bedre sikkerhed:
I stedet for én leverandør vil markedets
samlede kapacitet dække behovet
risikoen for flaskehalse reduceres.
Kompetencerne forsvinder ikke:
Kammeradvokaten kan stadig byde ind på opgaver og
konkurrere med andre leverandører.
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Baggrundsmateriale til brug for foretrædet den 12. december 2024 fra Danske Advokater
2954831_0007.png
Kapaciteten på markedet
Er der
nok ressourcer?
Data om advokatbranchen:
Advokatbranchen Q3 '24: 1.900 advokatselskaber; 5.558 uafhængige advokater og 1.330
advokatfuldmægtige.
Heraf er
KA’s
andel ca. 5 % for advokater og 3 % for advokatfuldmægtige.
Data fra DST viser desuden, at 82 % af advokatvirksomhederne herhjemme vurderer, at
kapaciteten kan udvides (oktober 2024).
Med andre ord, der er stor kapacitet på det danske marked. KA's kapacitet udgør en lille
del af den samlede advokatbranche.
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Baggrundsmateriale til brug for foretrædet den 12. december 2024 fra Danske Advokater
2954831_0008.png
Embedsværkets bekymring
Langvarig aftale og tætte relationer til Kammeradvokaten, som har bidraget til smidige og
hurtige processer. Det er naturligt og forventeligt.
Kammeradvokaten vil kunne byde og uao. fortsætte på eksisterende sager parallelt med
at nye advokater overtager områder, der konkurrenceudsættes og vindes.
Kommuner, regioner og private virksomheder er vant til løbende at udbyde og sætte
"paneler" af advokatfirmaer for at sikre legitimitet og konkurrence, inklusive med sikring
af en glidende og smidig overgang af opgaver til vindere af udbud.
Vi vil gerne
lytte og i dialog
om områder for denne særlige bekymring.
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Baggrundsmateriale til brug for foretrædet den 12. december 2024 fra Danske Advokater
2954831_0009.png
2. Uafhængighed og hjemtagelse
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Baggrundsmateriale til brug for foretrædet den 12. december 2024 fra Danske Advokater
2954831_0010.png
Er én leverandør bedre for
staten?
Afhængighed skaber sårbarhed:
Én leverandør betyder manglende fleksibilitet
og risiko for monopolpriser.
Diversificering styrker staten:
Flere leverandører sikrer bedre muligheder for at
vælge den rigtige rådgivning til hver opgave og foretage benchmarking.
Hjemtagning vil sikre bedre styring og indsigt:
Staten vil i højere grad kunne
styre, at de rette sager føres samt styre ressourceforbruget (antallet af timer og
advokater på en sag), når opgaverne håndteres internt. Det giver øget
transparens, indsigt og legitimitet.
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Baggrundsmateriale til brug for foretrædet den 12. december 2024 fra Danske Advokater
2954831_0011.png
3. Habilitet
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Baggrundsmateriale til brug for foretrædet den 12. december 2024 fra Danske Advokater
2954831_0012.png
Kan interessekonflikter
håndteres?
Advokatbranchen er vant til det:
Habilitet håndteres professionelt i
erhvervslivet, hvor interessekonflikter er en del af hverdagen.
Specialisering minimerer risikoen:
Forskellige advokathuse kan tage opgaver
inden for deres ekspertområder uden overlap.
Transparens i udbud:
Ved konkurrenceudsættelse kan staten fastlægge klare
habilitetskrav og sikre uafhængighed.
Kammeradvokaten:
har selv en betydelig omsætning på det private marked,
herunder en kapitalfond, erhvervsvirksomheder m.v. KA opfylder således ikke
selv dette "habilitetskrav".
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Baggrundsmateriale til brug for foretrædet den 12. december 2024 fra Danske Advokater
2954831_0013.png
Konklusion
Staten får bedre kvalitet, større fleksibilitet og lavere priser ved at hjemtage og
konkurrenceudsætte juridiske opgaver.
Staten opnår større grad af demokratisk kontrol med hjemtagning.
Konkurrenceudsættelse og hjemtagning kan ske ved en glidende og smidig
overgang af opgaver, som i betydelig grad vil mindske bekymringen.
Markedet er klar til at byde sig til, og sikre en mere effektiv og robust struktur for
statens indkøb af juridiske ydelser.