Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del Bilag 83
Offentligt
2950296_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
5. december 2024
Proces-
og
Insolvensretskontoret
Cecilie Brandt Opstrup
2024-08035
3340028
Kommissorium for Retsplejerådet
Baggrund
Retshjælp og fri proces er centrale elementer i retssystemet, fordi disse
ordninger medvirker til at sikre, at alle i praksis har adgang til at få
juridisk bistand og i sidste ende til eventuelt at få prøvet deres sag ved
domstolene.
Reglerne om offentlig retshjælp indebærer, at staten yder tilskud til, at
den enkelte borger kan modtage juridisk rådgivning forud for, at en
sag indbringes for domstolene. Rådgivningen kan enten ydes af
advokater eller af retshjælpsinstitutioner (advokatvagter og
retshjælpskontorer).
Fri proces er udtryk for, at staten yder økonomisk bistand med henblik
på at sikre den enkelte borgers adgang til domstolene. Formålet med
fri proces er således at give personer med mindre gode økonomiske
forhold mulighed for at føre retssag på linje med personer med bedre
økonomiske forhold.
Private retshjælpsforsikringer indgår i et samspil med reglerne om
retshjælp og fri proces.
De nugældende regler om offentlig retshjælp og fri proces blev i
hovedtræk indført med virkning fra den 1. januar 2007 (ved lov nr.
Side 1/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 83: Brev om Kommissorium for Retsplejerådet om retshjælp og fri proces, fra justitsministeren
554 af 24. juni 2005 om ændring af retsplejeloven og forskellige andre
love (Sagsomkostninger, retshjælp og fri proces)). Lovændringerne
svarede i det væsentlige til Retsplejerådets forslag til ændringer i
betænkning nr. 1436/2004 om reform af den civile retspleje III
(Adgang til domstolene).
I 2020 anmodede Justitsministeriet Retsplejerådet om at undersøge
årsagerne til faldet i antallet af civile sager ved domstolene og om på
baggrund af denne undersøgelse at overveje, om faldet i sagsantallet
giver anledning til ændringer af den civile retspleje.
Retsplejerådet fik som led i dette arbejde af Justitsministeriets
Forskningskontor
udarbejdet
en
spørgeskemaundersøgelse
vedrørende virksomheders og borgeres håndtering af retlige
konflikter. Undersøgelsen viste bl.a., at advokater og
retshjælpsinstitutioner vurderede, at de økonomiske omkostninger ved
en retssag og lange sagsbehandlingstider ved domstolene var
hovedårsagerne, når private borgere vælger ikke at gå til domstolene
med retlige tvister.
Efter anmodning fra Justitsministeriet afgav Retsplejerådet i 2023 et
katalog med anbefalinger til nedbringelse af sagsbehandlingstiden i
civile sager ved domstolene. Retsplejerådet opfordrede heri til, at der
i forbindelse med en ny flerårsaftale for domstolene sættes mere
præcise mål for en påkrævet revision af reglerne om retshjælp og fri
proces, og rådet anførte, at der bl.a. er behov for at få overvejet
spørgsmålet om retshjælpsforsikringernes dækning.
Retsplejerådet anmodes på den baggrund om at gennemgå de
gældende ordninger for retshjælp og fri proces samt ordningernes
samspil med de private retshjælpsforsikringer og fremkomme med
anbefalinger til ændring af ordningerne.
Retsplejerådet kan bl.a. overveje behovet for ændringer i relation til
følgende emner, men kan også inddrage andre temaer, som rådet
finder
væsentlige
for
den
fremtidige
indretning
af
retshjælpsordningerne:
Side 2/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 83: Brev om Kommissorium for Retsplejerådet om retshjælp og fri proces, fra justitsministeren
Muligheden for forenkling af strukturen i det offentlige
retshjælpssystem
Sagstyperne, der er eller bør være omfattet af adgang til
offentlig retshjælp og fri proces, herunder sager, der er under
behandling ved forvaltningsmyndigheder
Aktørerne på retshjælpsområdet, herunder de forskellige
aktørers rolle og opgavefordelingen mellem dem
Muligheden for at yde økonomisk støtte til offentlig retshjælp
til særlige målgrupper
Geografisk udbredelse af tilbud om offentlig retshjælp
Muligheden for forenkling og effektivisering af processerne for
ansøgning om og tildeling af henholdsvis offentlig retshjælp og
fri proces, herunder ved digitalisering
De økonomiske betingelser for offentlig retshjælp og fri proces
Behovet for kontrol med ydelser leveret under ordningerne om
offentlig retshjælp og fri proces, herunder deres kvalitet
Forholdet mellem på den ene side offentlig retshjælp og fri
proces og på den anden side private retshjælpsforsikringer
Private retshjælpsforsikringers rolle i retshjælpssystemet,
herunder om der er sikret tilstrækkeligt incitament til, at
forsikringsbranchen udbyder produkter, som understøtter
retshjælpsordningerne mest effektivt
I forbindelse med overvejelserne skal Retsplejerådet, i det omfang det
er relevant, inddrage erfaringer fra udlandet med særligt fokus på
sammenlignelige lande.
Der skal lægges vægt på, om anbefalingerne er udgiftsneutrale for
staten.
Retsplejerådet kan i relevant omfang inddrage de anbefalinger, der
siden de nugældende reglers ikrafttræden har været fremsat af bl.a.
Danske Advokater og Advokatrådets arbejdsgruppe og Justitia.
Side 3/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 83: Brev om Kommissorium for Retsplejerådet om retshjælp og fri proces, fra justitsministeren
Retsplejerådet kan i forbindelse med sit arbejde afholde møder og
drøfte spørgsmål med relevante interessenter.
Retsplejerådet anmodes herudover om i relevant omfang at udarbejde
lovudkast, der gennemfører rådets forslag.
Retsplejerådets arbejde tilrettelægges med henblik på endelig
afrapportering senest i sommeren 2026.
Nærværende kommissorium erstatter Retsplejerådets hidtidige
kommissorium om en generel gennemgang af den civile retspleje.
Side 4/4