Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del Bilag 82
Offentligt
2950182_0001.png
Folketinget, Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Erstatningsnævnets sagsbehandlingstider
Civilstyrelsen offentliggjorde den 8. april 2024 en nyhed på sin hjemmeside
om Erstatningsnævnets sagsbehandlingstider. Det fremgik bl.a., at der
fremover måtte forventes at gå op til 24 måneder, før en ansøgning med et
erstatningskrav kunne tages under behandling, og at der også måtte
forventes en forlænget sagsbehandlingstid for de ansøgninger, som allerede
var indsendt til nævnet. Ombudsmanden modtog desuden flere henvendelser
om Erstatningsnævnets sagsbehandlingstider.
På den baggrund har jeg undersøgt Erstatningsnævnets
sagsbehandlingstider. Jeg vedlægger til orientering en kopi af min udtalelse
til Justitsministeriet om sagen.
Min undersøgelse viser bl.a., at der har været et markant fald i antallet af
afgørelser, som Erstatningsnævnet har truffet i sine sager, i perioden fra
2022 til 1. halvår 2024. Samtidig er antallet af verserende sager i
Erstatningsnævnet steget med 32 pct. i samme periode, mens andelen af
verserende sager med en liggetid på over 1 år er steget fra 24 pct. til 41 pct.
Blandt andet henset til sagernes ofte store konsekvenser og betydning for de
involverede er det min opfattelse, at sagsbehandlingstiderne i
Erstatningsnævnet generelt er alt for lange, formentlig bortset fra de såkaldte
fast-track-sager, og at der – som Justitsministeriet også har anført i sin
udtalelse om sagen – er grund til at se med stor alvor på
sagsbehandlingstiderne på området.
Uanset de forskellige tiltag, som myndighederne over de senere år har
iværksat for at nedbringe sagsbehandlingstiden og beholdningen af
ubehandlede sager, er der fortsat betydelige udfordringer med lange
sagsbehandlingstider i Erstatningsnævnets sager. På baggrund af de
foreliggende oplysninger synes der således ikke at være udsigt til, at
5. december 2024
Dok.nr. 24/03642-19/FHA
Bedes oplyst ved
henvendelse
+ bilag
Folketingets
Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K
33 13 25 12
www.ombudsmanden.dk
[email protected]
Oplysning om telefontid
og mulighed for personlig
henvendelse findes på
ombudsmanden.dk/kontakt
Side 1 | 2
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Orientering om Erstatningsnævnets sagsbehandlingstider, fra Folketingets Ombudsmand
2950182_0002.png
sagsbehandlingstiderne inden for et kortere tidsrum vil kunne forventes
nedbragt væsentligt.
Jeg har noteret mig, at Justitsministeriet er i løbende dialog med
Civilstyrelsen om udviklingen i Erstatningsnævnets sagsbehandlingstider og
arbejder tæt sammen med styrelsen om strukturelle tiltag, der kan imødegå
de nuværende udfordringer. Jeg har også forstået, at Justitsministeriet på
baggrund af Civilstyrelsens seneste analyse påtænker at igangsætte et
større analysearbejde, der skal bidrage til at sikre en strukturel balance
mellem sagstilgangen og sagsbehandlingskapaciteten i Erstatningsnævnet.
Jeg har bedt Justitsministeriet om at underrette mig, når det omtalte
analysearbejde er afsluttet. Hvis analysearbejdet ikke er afsluttet forinden,
har jeg bedt om, at ministeriet senest den 1. maj 2025 underretter mig om
status for arbejdet og om, hvornår det forventes afsluttet.
Endvidere har jeg bedt om, at Justitsministeriet samtidig sender mig en
redegørelse for udviklingen i sagsbehandlingstiderne og sagsbeholdningen i
Erstatningsnævnet i 2. halvår 2024 og 1. kvartal 2025. Jeg har i den
forbindelse bedt om, at redegørelsen indeholder en vurdering af udviklingen
og af, om nævnets sagsbehandlingstider på dette tidspunkt efter
myndighedernes opfattelse må vurderes at ligge på et acceptabelt niveau,
eller hvornår dette kan forventes at være tilfældet. Jeg har desuden bedt om,
at myndighederne i tilknytning hertil redegør for deres overvejelser med
hensyn til, om de aktuelle tiltag på området kan anses for tilstrækkelige.
Min udtalelse vil blive offentliggjort på min hjemmeside i forbindelse med en
nyhed.
Med venlig hilsen
Side 2 | 2
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Orientering om Erstatningsnævnets sagsbehandlingstider, fra Folketingets Ombudsmand
2950182_0003.png
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Erstatningsnævnets sagsbehandlingstider
(ministeriets sagsnr. 2024-11869)
5. december 2024
1. Indledning
Civilstyrelsen offentliggjorde den 8. april 2024 en nyhed på sin hjemmeside
om Erstatningsnævnets sagsbehandlingstider. Det fremgik bl.a., at der
fremover måtte forventes at gå op til 24 måneder, før en ansøgning med et
erstatningskrav kunne tages under behandling, og at der også måtte
forventes en forlænget sagsbehandlingstid for de ansøgninger, som allerede
var indsendt til nævnet. Ombudsmanden modtog desuden flere henvendelser
om Erstatningsnævnets sagsbehandlingstider.
På den baggrund bad ombudsmanden den 28. juni 2024 med henvisning til
ombudsmandslovens § 17, stk. 2 (lovbekendtgørelse nr. 349 af 22. marts
2013) Erstatningsnævnet, Civilstyrelsen og Justitsministeriet om at udtale sig
om nævnets sagsbehandlingstider.
Jeg har herefter modtaget Erstatningsnævnets og Civilstyrelsens fælles
udtalelse af 17. september 2024 samt Justitsministeriets bemærkninger hertil
af 1. oktober 2024.
Dok.nr. 24/03642-12/FHA
Bedes oplyst ved
henvendelse
Folketingets
Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K
33 13 25 12
www.ombudsmanden.dk
[email protected]
Oplysning om telefontid
og mulighed for personlig
henvendelse findes på
ombudsmanden.dk/kontakt
2. Myndighedernes udtalelser
2.1. Indledende bemærkninger
Erstatningsnævnet og Civilstyrelsen har oplyst, at nævnet måler
sagsbehandlingstider på baggrund af afsluttede sagsforløb, ikke afsluttede
sager.
Når Erstatningsnævnet modtager en ansøgning om erstatning, oprettes der
én sag, hvorpå der i første omgang oprettes ét sagsforløb med det eller de
fremsatte krav. Hvis erstatningskravene kan behandles samlet, sker det i det
Side 1 | 8
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Orientering om Erstatningsnævnets sagsbehandlingstider, fra Folketingets Ombudsmand
oprettede sagsforløb. Typisk vil simple krav blive behandlet i ét sagsforløb,
mens mere komplekse krav og krav, der indgives løbende, vil blive behandlet
i adskilte sagsforløb. En sag kan således indeholde flere sagsforløb, og et
sagsforløb kan også indeholde flere krav. Først når nævnet har truffet endelig
afgørelse vedrørende samtlige fremsatte krav i en sag, afsluttes sagen i
nævnet.
2.2. Oplysninger om afsluttede sager, sagsbeholdning og liggetider
Antallet af afgørelser i Erstatningsnævnets sager er faldet fra 6.567
afgørelser i 2022 til 6.128 afgørelser i 2023 og yderligere for 1. halvår 2024 til
2.249 afgørelser.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for afsluttede sagsforløb i sager
indkommet i nævnet efter den 16. marts 2019 steg fra 187 dage i 1. halvår
2022, 240 dage i 2. halvår 2022 og 246 dage i 1. halvår 2023 til 260 dage i 2.
halvår 2023, men er faldet til 217 dage i 1. halvår 2024. Nævnet har desuden
i perioden afviklet et mindre antal sager modtaget før den 16. marts 2019
med en væsentlig længere gennemsnitlig sagsbehandlingstid, men andelen
heraf udgjorde mindre end 1 pct. af nævnets afsluttede sagsforløb i 1. halvår
2024, og ved udgangen af 1. halvår 2024 var der seks verserende af
sådanne sager.
Erstatningsnævnet arbejder generelt med et princip om, at den ældste sag
behandles først, og at færdiggørelse af krav i igangværende sager har
forrang for sager, der ikke er påbegyndt. Der gælder dog en undtagelse for
de mere ukomplicerede såkaldte fast track-sager, der kan afsluttes kort tid
efter modtagelsen og ikke kræver omfattende sagsbehandling. Det er
Erstatningsnævnets og Civilstyrelsens vurdering, at et forholdsmæssigt
større antal fast track-sager i 1. halvår 2024 er den primære årsag til faldet i
den samlede gennemsnitlige sagsbehandlingstid fra 2. halvår 2023 til 1.
halvår 2024.
Antallet af verserende sager i Erstatningsnævnet (sager med et eller flere
uafsluttede sagsforløb) er steget fra 2.635 sager ved udgangen af 2022 til
3.100 sager ved udgangen af 2023 og 3.474 verserende sager ved
udgangen af 1. halvår 2024.
En opgørelse over antallet af sager i nævnet, der afventer påbegyndelse af
sagsbehandling, viser tilsvarende en stigning fra 1.986 sager ved udgangen
af 2022 til 2.085 sager ved udgangen af 2023 og 2.579 sager efter 1. halvår
2024 (pga. forskellige opgørelsestidspunkter mv. udgør disse tal ikke en
direkte sammenlignelig delmængde af antallene af verserende sager, der er
nævnt i afsnittet ovenfor).
Side 2 | 8
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Orientering om Erstatningsnævnets sagsbehandlingstider, fra Folketingets Ombudsmand
Erstatningsnævnet har desuden lavet en opgørelse over antallet af
verserende sager fordelt på liggetid ved udgangen af henholdsvis 2022, 2023
og 1. halvår 2024. Liggetiden er beregnet ud fra et gennemsnit af samtlige
åbne sagsforløb i sager med et eller flere åbne sagsforløb (pga. forskellige
opgørelsestidspunkter mv. svarer sammentælling af sagstallene for liggetid
nedenfor ikke til antallet af verserende sager, der er nævnt i afsnittet
ovenfor).
Ved udgangen af 2022 var der 2.266 verserende sager med en liggetid på
under et år, 669 sager med en liggetid på mellem 1 og 2 år samt 43 sager
med en liggetid på over 2 år. Ved udgangen af 2023 var der 2.144 sager med
en liggetid på under 1 år, 728 sager med en liggetid på mellem 1 og 2 år
samt 99 sager med en liggetid på over 2 år. Ved udgangen af 1. halvår 2024
var der 2.001 sager med en liggetid på under 1 år, 1.269 sager med en
liggetid på mellem 1 og 2 år samt 131 sager med en liggetid på over 2 år.
Enkelte sager i de pågældende perioder havde en gennemsnitlig liggetid fra
4 år til over 8 år.
2.3. Tiltag for at nedbringe sagsbehandlingstiden
Erstatningsnævnet og Civilstyrelsen har peget på, at der i mange af nævnets
sager er store personlige, langvarige eller permanente konsekvenser som
følge af den straffelovsovertrædelse, som ofrene har været udsat for, og at
nogle sager har en særdeles alvorlig karakter. Myndighederne har samtidig
anført, at der som hovedregel først kan tages stilling til erstatning og
godtgørelse, når en straffesag er endeligt afgjort. Sagsbehandlingstiden for
erstatningssagen kommer derved oven i den tid, der er gået, før der
foreligger en endelig afgørelse af straffesagen.
Implement Consulting Group gennemførte i 2018-2019 et større review af
offererstatningsområdet med henblik på at identificere initiativer, der kunne
nedbringe sagsbehandlingstiden og antallet af ubehandlede sager i
Erstatningsnævnet på kort og langt sigt. En række af de anbefalede tiltag
herfra er efterfølgende blevet iværksat. Herudover har Civilstyrelsen og
Erstatningsnævnet oplyst, at der løbende er iværksat yderligere tiltag med
henblik på optimering af arbejdsprocesser, it-understøttelse samt rokering og
fastholdelse af erfarne medarbejdere, ligesom der er sket tilpasninger af
lovgivningen for at understøtte en hurtigere sagsbehandling. Det er anført, at
der har været et målrettet fokus på effektivisering og forbedring af
sagsgangene for at nedbringe sagsbehandlingstiden hos Erstatningsnævnet,
og at dette fortsat vil være en høj prioritet.
Myndighederne har samtidig oplyst, at der trods de nævnte tiltag med navnlig
bedre driftsstyring, lovændringer og midlertidige bevillingstilførsler fortsat er
store udfordringer med lange sagsbehandlingstider i Erstatningsnævnet, og
Side 3 | 8
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Orientering om Erstatningsnævnets sagsbehandlingstider, fra Folketingets Ombudsmand
at Civilstyrelsen anser dette som et klart udtryk for, at der ikke er strukturel
balance mellem sagstilgangen og sagsbehandlingskapaciteten.
Civilstyrelsen gennemførte i 2023 et pilotprojekt i samarbejde med
konsulentvirksomheden DCR. DCR konkluderede,
at
det var højst
usandsynligt, at Erstatningsnævnet ville kunne forbedre sin
sagsbehandlingstid væsentligt udelukkende ved at forkorte den i forvejen
korte tid, sagen rent faktisk er undergivet sagsbehandling i
Erstatningsnævnet,
at
sagsbehandlingstiden på de sager, der var taget under
behandling af sekretariatet, er domineret af ventetid på svar fra eksterne
parter,
at
DCR ikke via såkaldt process mining kunne finde mønstre i
sagsbehandlingsprocesserne, som burde effektiviseres, samt
at
Erstatningsnævnet generelt har for mange sager til for få ressourcer, hvis
styrelsens sagsbehandlingstidsmål skal opfyldes.
Det er Civilstyrelsens og Erstatningsnævnets vurdering, at der er behov for
mere vidtrækkende ændringer end hidtil for at nedbringe
sagsbehandlingstiden i Erstatningsnævnet til et rimeligt niveau.
Civilstyrelsen færdiggjorde i august 2024 en analyse af
offererstatningssagerne. Civilstyrelsen konkluderede, at den fortsat lange
sagsbehandlingstid i Erstatningsnævnet skyldes, at der ikke er strukturel
balance mellem sagstilgangen og Erstatningsnævnets tilgængelige
ressourcer.
2.4. Justitsministeriets bemærkninger
Justitsministeriet har bemærket bl.a., at der på finansloven for 2023 blev
afsat 9,4 mio. kr. årligt fra 2023-2025 på baggrund af en prioritering af
aktivitetsniveauet i Erstatningsnævnets sekretariat.
Justitsministeriet har endvidere noteret sig, at den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid er nedbragt fra 246 dage i 1. halvår 2023 til 217 dage i 1.
halvår 2024.
Civilstyrelsens mål- og resultatplan for 2024 indeholder konkrete
målsætninger for den gennemsnitlige sagsbehandlingstid og den
gennemsnitlige alder på sagsbeholdningen af offererstatningssager.
Justitsministeriet følger løbende op på status.
Justitsministeriet har samtidig anført, at Civilstyrelsen og ministeriet fortsat
har et stort fokus på at finde en permanent og holdbar løsning for
offererstatningsområdet. På baggrund af Civilstyrelsens analyse påtænkes
der igangsat et større analysearbejde, som har til hensigt at identificere
strukturelle og lovgivningsmæssige tiltag, der kan lette sagsbehandlingen og
Side 4 | 8
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Orientering om Erstatningsnævnets sagsbehandlingstider, fra Folketingets Ombudsmand
bidrage til at sikre en strukturel balance mellem sagstilgangen og
sagsbehandlingskapaciteten i Erstatningsnævnet.
Justitsministeriet har desuden anført, at ministeriet ser med stor alvor på de
meget lange sagsbehandlingstider, som offererstatningsområdet har været –
og fortsat er – præget af, og at ministeriet følger udviklingen i
sagsbehandlingstiderne tæt og er i løbende dialog med Civilstyrelsen herom,
ligesom ministeriet arbejder tæt sammen med Civilstyrelsen om strukturelle
tiltag, der kan imødekomme de nuværende udfordringer og skabe stabilitet i
sagsbehandlingstiden i offererstatningssagerne.
3. Min vurdering
Der er efter det oplyste iværksat forskellige tiltag over de senere år for at
nedbringe sagsbehandlingstiden i Erstatningsnævnet, og jeg forstår, at der
aktuelt er afsat en særlig midlertidig bevilling i 2023-2025 på baggrund af en
prioritering af aktivitetsniveauet i Erstatningsnævnet.
Uanset dette har der været et markant fald i antallet af afgørelser, som
Erstatningsnævnet har truffet i sine sager i perioden fra 2022 (6.567
afgørelser) til 2023 (6.128 afgørelser) og navnlig i 1. halvår 2024 (2.249
afgørelser).
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for de afsluttede sagsforløb i
nævnets sager er i samme periode steget fra 187 dage i 1. halvår 2022 til
260 dage i 2. halvår 2023. Der har herefter været et fald til 217 dage i 1.
halvår 2024, men den gennemsnitlige sagsbehandlingstid lå dog her fortsat
et stykke over niveauet i 1. halvår 2022. Desuden forstår jeg, at den primære
årsag til faldet i den gennemsnitlige sagsbehandlingstid efter
Erstatningsnævnets og Civilstyrelsens vurdering er, at der dette halvår var et
forholdsmæssigt større antal fast track-sager.
Der har endvidere over perioden været en betydelig stigning i antallet af
verserende sager i Erstatningsnævnet fra 2.635 sager ved udgangen af 2022
til 3.474 verserende sager ved udgangen af 1. halvår 2024 (stigning på 32
pct.). Samtidig viser opgørelsen over antallet af sager i nævnet, der afventer
påbegyndelse af sagsbehandling, ligeledes en betydelig stigning fra 1.986
sager ved udgangen af 2022 til 2.579 sager efter 1. halvår 2024 (stigning på
30 pct.). Andelen af verserende sager med en liggetid på over 1 år er
derudover i perioden steget fra 24 pct. til 41 pct.
Min undersøgelse i denne sag er af generel karakter og angår ikke
sagsbehandlingstiden i nævnets enkelte sager. Jeg har derfor ikke grundlag
Side 5 | 8
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Orientering om Erstatningsnævnets sagsbehandlingstider, fra Folketingets Ombudsmand
for at vurdere, i hvilke af nævnets sager sagsbehandlingstiden konkret kan
anses for at ligge inden for eller overskrider det rimelige.
Blandt andet henset til sagernes ofte store konsekvenser og betydning for de
involverede er det imidlertid min opfattelse, at sagsbehandlingstiderne i
Erstatningsnævnet generelt er alt for lange, formentlig bortset fra fast track-
sagerne, og at der – som ministeriet også har anført – er grund til at se med
stor alvor på sagsbehandlingstiderne på området.
Uanset de forskellige tiltag, som myndighederne over de senere år har
iværksat for at nedbringe sagsbehandlingstiden og beholdningen af
ubehandlede sager, er der fortsat betydelige udfordringer med lange
sagsbehandlingstider i Erstatningsnævnets sager. På baggrund af de
foreliggende oplysninger synes der således ikke at være udsigt til, at
sagsbehandlingstiderne inden for et kortere tidsrum vil kunne forventes
nedbragt væsentligt.
Jeg henviser til det, jeg har anført ovenfor om udviklingen de seneste år i
antallet af afgørelser og i sagsbehandlingstiden og liggetiden, herunder om
årsagen til faldet i den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i 1. halvår 2024.
Jeg henviser desuden til den stigning, der har været i nævnets beholdning af
verserende og ubehandlede sager. Som anført har Civilstyrelsen i sin
aktuelle analyse på området derudover konkluderet, at der er en strukturel
ubalance mellem nævnets sagstilgang og kapacitet.
Jeg har noteret mig, at Justitsministeriet er i løbende dialog med
Civilstyrelsen om udviklingen i Erstatningsnævnets sagsbehandlingstider og
arbejder tæt sammen med styrelsen om strukturelle tiltag, der kan imødegå
de nuværende udfordringer. Jeg har også forstået, at Justitsministeriet på
baggrund af Civilstyrelsens seneste analyse påtænker at igangsætte et
større analysearbejde, der skal bidrage til at sikre en strukturel balance
mellem sagstilgangen og sagsbehandlingskapaciteten i Erstatningsnævnet.
På baggrund af det anførte ovenfor beder jeg Justitsministeriet om at
underrette mig, når det omtalte analysearbejde er afsluttet. Hvis
analysearbejdet ikke er afsluttet forinden, beder jeg om, at ministeriet senest
den 1. maj 2025 underretter mig om status for arbejdet og om, hvornår det
forventes afsluttet.
Endvidere beder jeg om, at Justitsministeriet samtidig sender mig en
redegørelse for udviklingen i sagsbehandlingstiderne og sagsbeholdningen i
Erstatningsnævnet i 2. halvår 2024 og 1. kvartal 2025. Redegørelsen bedes
indeholde en vurdering af udviklingen og af, om nævnets
sagsbehandlingstider på dette tidspunkt efter myndighedernes opfattelse må
vurderes at ligge på et acceptabelt niveau, eller hvornår dette kan forventes
Side 6 | 8
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Orientering om Erstatningsnævnets sagsbehandlingstider, fra Folketingets Ombudsmand
2950182_0009.png
at være tilfældet. Jeg beder desuden om, at myndighederne i tilknytning hertil
redegør for deres overvejelser med hensyn til, om de aktuelle tiltag på
området kan anses for tilstrækkelige.
Jeg har sendt en kopi af denne udtalelse til Folketingets Retsudvalg til
orientering.
Jeg har desuden sendt en kopi af udtalelsen til Erstatningsnævnet og
Civilstyrelsen. Udtalelsen vil også blive offentliggjort på min hjemmeside i
forbindelse med en nyhed.
Med venlig hilsen
Side 7 | 8
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Orientering om Erstatningsnævnets sagsbehandlingstider, fra Folketingets Ombudsmand
Kopi til:
Folketingets Retsudvalg
Erstatningsnævnet
Civilstyrelsen
Side 8 | 8