Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del Bilag 81
Offentligt
2949861_0001.png
Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 70
Offentligt
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
4. december 2024
Vedlagt fremsender jeg til udvalgets orientering samrådstalen som jeg
brugte ved besvarelsen af samrådsspørgsmål B, C og D den 2. december
2024.
Jeg gør opmærksom på, at det talte ord gælder.
Under oplæsning af talen forekom to talefejl vedr. hhv. dato for offentlig-
gørelsen af Scandinavian Star Taskforcens redegørelse og ulykken på
Scandinavian Star. De korrekte datoer fremgår af oversendte talepapir.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 81: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 70 om talepapir fra samrådet den 2. december i Erhvervsudvalget om Scandinavian Star
2949861_0002.png
Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 70
Offentligt
TALEPUNKTER TIL SAMRÅD OM SCANDINAVIAN
STAR 2. DECEMBER 2024
2. december 2024
Samrådsspørgsmål B
Vil ministeren redegøre for, hvem der bestilte, og hvem der
modtog det fortrolighedsstemplede dokument fra den 28. ja-
nuar 1991, der omtales på s. 283 i Scandinavian Star Taskfor-
cens ”Redegørelse vedrørende branden ombord på Scandina-
vian Star” af 13. september 2024? Det bedes desuden oplyst,
hvilke ministerier og/eller ministre, der var bekendt med doku-
mentet, og hvem der traf beslutningen om at fortrolighedsstem-
ple dokumentet.
Samrådsspørgsmål C
Vil ministeren redegøre for, hvor det fortrolige dokument efter-
følgende har været placeret, siden det aldrig har indgået i
nogle af de såkaldte “undersøgelser”, som myndighederne
gennem årene har hævdet er blevet gennemført om Søfartssty-
relsens eventuelle tilsynspligt med Scandinavian Star? Der
henvises til Scandinavian Star Taskforcens ”Redegørelse ved-
rørende branden ombord på Scandinavian Star” af 13. septem-
ber 2024.
Samrådsspørgsmål D
Hvad er regeringens holdning til konklusionen i den 2 år gamle
juridiske undersøgelse "Undersøgelse af Søfartsstyrelsens rolle
forud for branden på Scandinavian Star", der blev offentlig-
gjort den 5. september 2022 på Erhvervsministeriets hjemme-
side, hvor det konkluderende hedder: "Samlet set er det således
vores vurdering, at det eksisterende regelsæt kombineret med
krav om forsvarlig forvaltning indebar, at der skulle have væ-
ret foretaget havnestatskontrol af Scandinavian Star inden før-
ste afgang med passagerer” (s. 54)?
Tak for det, formand, og tak til spørgerne for indledningen og
tak til dem der måtte se med hjemmefra, så at sige, og virtuelt.
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 81: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 70 om talepapir fra samrådet den 2. december i Erhvervsudvalget om Scandinavian Star
Tak for ordet i øvrigt.
Natten til den 7. april 1990 bliver aldrig glemt. Branden på Scan-
dinavian Star er en af de mest tragiske hændelser i nyere dansk
tid.
159 mennesker mistede livet i et mareridt på havet.
De var ikke blot en del af et selvfølgelig meget voldsomt højt
tabstal.
De var jo fædre, mødre, døtre, sønner, venner og kolleger. Som
aldrig nogensinde kom hjem i live.
For de mange overlevende, ja der gav tragedien jo så også trau-
mer for livet og helt forståelige, dybe ar på sjælen.
Og for de mange pårørende, ja der blev livet aldrig det samme.
Sorgen og savnet vil jo selvfølgelig aldrig gå væk.
Der er siden hændelsen lavet en række undersøgelser, rapporter
og redegørelser for at belyse, hvad der skete.
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 81: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 70 om talepapir fra samrådet den 2. december i Erhvervsudvalget om Scandinavian Star
Blandt andet Granskningsudvalgets rapport fra 1991, rapporten
fra 2022 – bestilt af Erhvervsministeriet – som spørgerne spør-
ger ind til i dag. Og senest Scandinavian Star Taskforcens rede-
gørelse fra september i år.
Således er der igennem en lang årrække taget forskellige skridt
til at komme nærmere svar på de spørgsmål, der er rejst om den
forfærdelige ulykke. Ligesom domstolene tilbage i 1993 har for-
holdt sig til spørgsmål om ansvar i forbindelse med katastrofen.
Tre personer blev dømt for overtrædelse af loven om skibes sik-
kerhed.
Inden jeg svarer på dagens samrådsspørgsmål, så vil jeg gerne
understrege, at jeg faktisk er glad for at være indkaldt i samråd
her i dag og fortsat kan bidrage til oplysninger i og med oplys-
ninger om den her tragiske sag.
Jeg er dog også nødt til at sige, at der spørges til dokumenter,
som ligger næsten 35 år tilbage i tid, og derfor håber jeg, at der
er forståelse for begrænsninger i Erhvervsministeriets detailvi-
den om dokumenterne i sagen her.
Men for dog at sikre et bedre fælles udgangspunkt for samrådet
og besvarelse af spørgsmålene, så vil udvalgsmedlemmerne jo
så have set, at jeg har valgt at oversende 5 fortroligstemplede
dokumenter til udvalget.
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 81: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 70 om talepapir fra samrådet den 2. december i Erhvervsudvalget om Scandinavian Star
Erhvervsministeriet har gennemgået et omfattende materiale fra
Rigsarkivet. Baseret på beskrivelsen af dokumentet i Taskfor-
cens rapport af 13. september 2024 – helt nøjagtigt på side 283
– ja så er det Erhvervsministeriets vurdering, at der
kan
være tale
om et af de 5 fortroligstemplede dokumenter fra januar 1991,
som blev identificeret ved ministeriets gennemgang.
Samtidig, ja så må en præmis for mine svar i dette samråd nød-
vendigvis også være, at der verserer to retssager om sagen. Det
begrænser selvsagt mine muligheder for at besvare spørgsmål,
der kan forventes at indgå i retssagerne.
Jeg vil nu forholde mig nærmere til de spørgsmål, som handler
om det fortroligstemplede dokument fra januar 1991.
I spørgsmål B, ja der bedes ministeren redegøre for, hvem der
bestilte, og hvem der modtog det fortroligstemplede dokument
fra 28. januar 1991. Det omtales på side 283 i Scandinavian Star
Taskforcens ”Redegørelse vedrørende branden ombord på Scan-
dinavian Star” af 13. september 2024. Det bedes desuden oplyst,
hvilke ministerier og/eller ministre, der var bekendt med doku-
mentet, og hvem der traf beslutningen om at fortroligstemple do-
kumentet, som spørgsmålet lyder.
I spørgsmål C spørges der til, om ministeren vil redegøre for,
hvor det fortrolige dokument efterfølgende har været placeret,
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 81: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 70 om talepapir fra samrådet den 2. december i Erhvervsudvalget om Scandinavian Star
siden det aldrig har indgået i nogle af de såkaldte ”undersøgel-
ser”, som myndighederne gennem årene har hævdet er blevet
gennemført om Søfartsstyrelsens eventuelle tilsynspligt med
Scandinavian Star. Der henvises til Scandinavian Star Taskfor-
cens ”Redegørelse vedrørende branden ombord på Scandinavian
Star” af 13. september 2024.
Det var spørgsmålene.
Jeg vil nu gå til mit svar på dem.
Der er som nævnt fem fortroligstemplede dokumenter, som Ta-
skforcen omtaler i sin redegørelse. De er alle dateret til januar
1991. Dokumenterne er som nævnt oversendt til udvalget her
inden samrådet.
Dokumenterne er udarbejdet af Søfartsstyrelsen og indsendt til
det daværende Industriministerium.
Det er Erhvervsministeriets bedste vurdering, at dokumenterne
er bestilt af Industriministeriet forud for Granskningsudvalgets
rapport, der udkom den 31. januar 1991. Erhvervsministeriet kan
dog ikke sige dette med sikkerhed.
Erhvervsministeriet formoder ligeledes, at dokumenterne er ble-
vet fortroligstemplede, da de beskriver indholdet i Gransknings-
udvalgets rapport, før den udkom. Men Erhvervsministeriet kan
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 81: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 70 om talepapir fra samrådet den 2. december i Erhvervsudvalget om Scandinavian Star
heller ikke sige dette med sikkerhed ud fra gennemgangen af do-
kumenterne.
Erhvervsministeriet kan heller ikke med sikkerhed sige, hvem
der tog beslutningen om at fortroligstemple dokumenterne.
På baggrund af dokumenterne fra Søfartsstyrelsen blev der ud-
arbejdet en sag til den daværende industriminister Anne Birgitte
Lundholt.
Der findes flere versioner af ministersagen.
Den version af ministersagen, der er dateret den 29. januar 1991,
er stemplet ”Set af Ministeren”, i citationstegn her.
Ministersagen beskriver indholdet af Granskningsudvalgets rap-
port, samt hvordan Industriministeriet kan forholde sig til rap-
porten.
Dokumenterne er – i overensstemmelse med arkivloven – ble-
vet overført til Rigsarkivet efter i en periode at have været op-
bevaret i det daværende Industriministerium.
Erhvervsministeriet kan se, at Rigsarkivet den 14. august 2015
har kvitteret for at have modtaget det daværende Industrimini-
steriums dokumenter fra denne tidsperiode.
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 81: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 70 om talepapir fra samrådet den 2. december i Erhvervsudvalget om Scandinavian Star
Jeg vil nu forholde mig til samrådsspørgsmål D om rapporten fra
den 5. september 2022 igangsat af den daværende erhvervsmi-
nister.
Spørgerne spørger til, hvad regeringens holdning er til konklu-
sionen i den 2 år gamle juridiske undersøgelse "Undersøgelse af
Søfartsstyrelsens rolle forud for branden på Scandinavian Star",
der blev offentliggjort den 5. september 2022 på Erhvervsmini-
steriets hjemmeside, hvor det konkluderende hedder, og nu cite-
rer jeg: "Samlet set er det således vores vurdering, at det eksiste-
rende regelsæt kombineret med krav om forsvarlig forvaltning
indebar, at der skulle have været foretaget havnestatskontrol af
Scandinavian Star inden første afgang med passagerer”, citat
slut. Og det står på side 54.
Rapporten indeholder en undersøgelse af Søfartsstyrelsens rolle
forud for branden på Scandinavian Star. Og er udarbejdet af ju-
raprofessor Vibe Ulfbeck og lektor Ole Terkelsen.
Det indebar efter deres opfattelse, at der efter reglerne i 1990 –
kombineret med krav om forsvarlig forvaltning – skulle have
været foretaget en havnestatskontrol af Scandinavian Star, inden
første afgang med passagerer.
Der verserer som bekendt i øjeblikket to retssager ved domsto-
lene, som formentlig vil omfatte en juridisk vurdering af de for-
hold, som belyses i rapporten.
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 81: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 70 om talepapir fra samrådet den 2. december i Erhvervsudvalget om Scandinavian Star
Jeg vil på den baggrund ikke her forholde mig nærmere til rap-
portens konklusioner, da de elementer rapporten indeholder, må
forventes at indgå i de verserende retssager.
Jeg vil slutte med at sige, at vi i regeringen aktuelt er ved at over-
veje, hvordan vi skal forholde os til Kammeradvokatens vurde-
ring af de verserende retssager på baggrund af Taskforcens re-
degørelse.
Derudover, ja så vil jeg slutte, som jeg indledte: Selvom det er
snart 35 år siden, at den tragiske hændelse fandt sted, ja så lever
mange stadig i dag med konsekvenserne og ikke mindst med
sorgen.
Det er alvorligt. Og det skal vi tage seriøst.
I snart 35 år har branden på Scandinavian Star natten til den 7.
april stået tilbage som et åbent sår i vores fælles historie. Ikke
mindst for de familier, der i årtier har skullet leve med sorg og
traumer. Og et fortsat uopklaret spørgsmål om, hvem der an-
tændte branden.
Ingen af os kan undgå at blive påvirket af og nære den dybeste
medfølelse for dem, der har mistet deres kære eller på anden vis
har måtte levet med de ar, som katastrofen har givet.
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 81: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 70 om talepapir fra samrådet den 2. december i Erhvervsudvalget om Scandinavian Star
Og derfor er det vigtigt, at vi i dag kan have en dialog om sagen.
Tak for ordet.