Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del Bilag 51
Offentligt
2931274_0001.png
Direktoratet for Kriminalforsorgen
Dato:
Klassi-
fikation.:
Sagsnr..:
Sagsbeh.:
3. september 2024
Internt
24-261-0074
Carsten Bod Johansen
Center for Økonomi og
Kapacitet
Koncern Indkøb (KIK)
Notat om udbudscompliance ifm. justitsministeriets
indkøbstilsyn for 2023
Baggrund
Justitsministeriets departement har i 2024 lanceret et nyt tilsynskoncept på indkøbs-
området. Kriminalforsorgens har i andet kvartal for første gang afrapporteret i hen-
hold til dette med udgangspunkt i data for 2023.
I forbindelse med afrapporteringen har departementet stillet en række opklarende
spørgsmål, som har givet anledning til en revideret besvarelse. Herudover har de-
partementet anmodet om en særskilt redegørelse for de områder, som i tilsynets
afsnit om udbudscompliance er beskrevet som områder, der ikke er udbudssat kor-
rekt.
I indkøbstilsynet for 2023 har kriminalforsorgen rapporteret på udbudscompliance
opdelt i to kategorier:
-
Områder med utilstrækkelig konkurrenceudsættelse,
som er områder uden
centrale aftaler, men hvor den samlede indkøbsvolumen tilsiger, at der er et
udbudsbehov af indkøbskategorien.
-
Kontrakter der ikke er udbudssat korrekt,
hvor kriminalforsorgen har ind-
gået kontrakter, men hvor kontrakter er forlænget ud over den udbudte lø-
betid eller hvor udbuddet ikke er gennemført korrekt.
Nærværende notat redegør for de kontrakter, der i indkøbstilsynet for 2023 er op-
gjort som værende
kontrakter, der ikke er udbudssat korrekt.
Generelt kan oplyses om kriminalforsorgen, at direktoratet og de to (fire i 2023)
områder i udbudsretlig henseende betragtes som decentrale enheder, der hver især
er selvstændigt udbudspligtige. Værdien af indkøbene skal således kun sammen-
lægges i det omfang, der indgås aftaler på tværs af de decentrale enheder, hvilket
primært sker ifm. centrale aftaler udbudt af direktoratet. Udbudspligtkan afløftes
ved anvendelse af SKI-aftaler og aftaler omfattet af Statens Indkøbsprogram, og
ved central eller lokal konkurrenceudsættelse i kriminalforsorgen. Det bemærkes i
den forbindelse, at udbudspligt som afløftes via kriminalforsorgens lokalt indgåede
aftaler ikke afspejles i hverken de fællesstatslige eller kriminalforsorgens egne
compliancedata og derfor ikke afspejles fuldt ud i justitsministeriets tilsyn.
Kriminalforsorgen har gennem en årrække arbejdet fokuseret med at sikre ud-
budscompliance, og har i den forbindelse nedbragt antallet af udbudsretligt probla-
matiske områder. Gennem visitationsblanketter, løbende dialog og høringer ifm.
Side 1 af 3
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 51: Orientering om politiets, kriminalforsorgens og Domstolsstyrelsens udbudscompliance, fra justitsministeren
2931274_0002.png
Direktoratet for Kriminalforsorgen
Klassi-
fikation.:
Internt
fastlæggelse af udbudsplanen samt forbedret datagrundlag, sikres indsigt i nuvæ-
rende og kommende udbudspligtige områder.
Kriminalforsorgen vedligeholder et overblik over alle centrale aftaler, så det lø-
bende sikres, at aftaler der udløber, konkurrenceudsættes i henhold til udbudsreg-
lerne.
Kriminalforsorgen har ikke på alle områder været i stand til kontinuerligt at sikre
fuld udbudscompliance. På nogle områder har det taget længere tid end forventet at
gennemføre relevante udbud, og på andre områder har forbruget været anderledes
end forventet.
Kontrakter, der ikke er udbudssat korrekt
Kriminalforsorgen har ikke på alle kontrakter været i stand til at sikre udbudscom-
pliance. I det følgende oplistes således de kontrakter, som ikke er udbudssat korrekt.
It – support, vedligehold og videreudvikling Klientsystemet samt fagsystemer
Kontrakten vedr. support, vedligehold og videreudvikling af Klientsystemet samt
en række fagsystemer er forlænget ud over den udbudte levetid. Da kriminalforsor-
gen blev bekendt hermed, blev kontrakten reduceret så meget som muligt og lø-
bende ydelser blev anskaffet gennem SKI-aftaler, indtil der kunne gennemføres et
udbud.
Klientsystemet og en række af fagsystemerne er forretningskritiske og præget af
teknisk gæld. Forberedelse, der skulle sikre det udbudsretlige grundlag, har derfor
været omfattende. I juli 2024 har kriminalforsorgen indgået kontrakter på baggrund
af to udbud, der sikrer det fremadrettede behov.
Det er kriminalforsorgens forventning, at transition til de nye leverandører kan være
gennemført i 1. kvartal 2025.
Forbrug i 2023 = 2,1 mio. kr.
It-drift Navision
Kriminalforsorgens driftskontrakt for den forretningskritiske Navision Stat-løsning
med det egenudviklede KlientØkonomi- og LønSystem (KØLS), er forlænget ud
over den udbudte løbetid.
Kriminalforsorgen har tidligere konkurrenceudsat på SKI-aftale, men er af den op-
fattelse, at markedet har svært ved at drifte den særlige løsning, da kendskabet til
Navision Stat er koncentreret om ganske få leverandører. Det har i den forbindelse
Side 2 af 3
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 51: Orientering om politiets, kriminalforsorgens og Domstolsstyrelsens udbudscompliance, fra justitsministeren
2931274_0003.png
Direktoratet for Kriminalforsorgen
Klassi-
fikation.:
Internt
været undersøgt om kriminalforsorgen kunne flytte løsningen til den aftale Økono-
mistyrelsen havde med KMD, hvilket ikke kunne lade sig gøre. Økonomistyrelsen
er aktuelt i gang med flytte deres Navision Stat aftale til Statens It. Medarbejderne
ved KMD og underleverandører overdrages efter det oplyste til Statens It, hvorefter
de fleste Navision Stat kompetencer er koncentreret i Statens It.
Kriminalforsorgen har indledt dialog med Statens It og igangsat en analyse om,
hvordan kriminalforsorgens løsning kan blive driftet ved Statens It.
Den er ikke muligt at konkurrenceudsætte driften på den korte bane, og det er såle-
des nødvendigt at fortsætte med nuværende aftale med KMD, indtil en transition til
Statens It kan gennemføres.
Forbrug i 2023 = 3,9 mio. kr.
It-drift Grønland
Kontrakten om it-understøttelse mv. af kriminalforsorgens matrikler i Grønland har
ikke tidligere været udbudt. Kriminalforsorgen har i en periode arbejdet på at imø-
degå dette ved at hjemtage driften til direktoratet. Hjemtagelsen er i begyndelsen af
2024 tilendebragt, og kontrakten er opsagt.
Forbrug i 2023 = 2,1 mio. kr.
Side 3 af 3