Direktoratet for Kriminalforsorgen
Dato:
Klassi-
fikation.:
Sagsnr..:
Sagsbeh.:
3. september 2024
Internt
24-261-0074
Carsten Bod Johansen
Center for Økonomi og
Kapacitet
Koncern Indkøb (KIK)
Notat om udbudscompliance ifm. justitsministeriets
indkøbstilsyn for 2023
Baggrund
Justitsministeriets departement har i 2024 lanceret et nyt tilsynskoncept på indkøbs-
området. Kriminalforsorgens har i andet kvartal for første gang afrapporteret i hen-
hold til dette med udgangspunkt i data for 2023.
I forbindelse med afrapporteringen har departementet stillet en række opklarende
spørgsmål, som har givet anledning til en revideret besvarelse. Herudover har de-
partementet anmodet om en særskilt redegørelse for de områder, som i tilsynets
afsnit om udbudscompliance er beskrevet som områder, der ikke er udbudssat kor-
rekt.
I indkøbstilsynet for 2023 har kriminalforsorgen rapporteret på udbudscompliance
opdelt i to kategorier:
-
Områder med utilstrækkelig konkurrenceudsættelse,
som er områder uden
centrale aftaler, men hvor den samlede indkøbsvolumen tilsiger, at der er et
udbudsbehov af indkøbskategorien.
-
Kontrakter der ikke er udbudssat korrekt,
hvor kriminalforsorgen har ind-
gået kontrakter, men hvor kontrakter er forlænget ud over den udbudte lø-
betid eller hvor udbuddet ikke er gennemført korrekt.
Nærværende notat redegør for de kontrakter, der i indkøbstilsynet for 2023 er op-
gjort som værende
kontrakter, der ikke er udbudssat korrekt.
Generelt kan oplyses om kriminalforsorgen, at direktoratet og de to (fire i 2023)
områder i udbudsretlig henseende betragtes som decentrale enheder, der hver især
er selvstændigt udbudspligtige. Værdien af indkøbene skal således kun sammen-
lægges i det omfang, der indgås aftaler på tværs af de decentrale enheder, hvilket
primært sker ifm. centrale aftaler udbudt af direktoratet. Udbudspligtkan afløftes
ved anvendelse af SKI-aftaler og aftaler omfattet af Statens Indkøbsprogram, og
ved central eller lokal konkurrenceudsættelse i kriminalforsorgen. Det bemærkes i
den forbindelse, at udbudspligt som afløftes via kriminalforsorgens lokalt indgåede
aftaler ikke afspejles i hverken de fællesstatslige eller kriminalforsorgens egne
compliancedata og derfor ikke afspejles fuldt ud i justitsministeriets tilsyn.
Kriminalforsorgen har gennem en årrække arbejdet fokuseret med at sikre ud-
budscompliance, og har i den forbindelse nedbragt antallet af udbudsretligt probla-
matiske områder. Gennem visitationsblanketter, løbende dialog og høringer ifm.
Side 1 af 3