Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del Bilag 47
Offentligt
2928430_0001.png
Ugeskrift for Retsvæsen
2024 side 172-182
Magtanvendelse over for skoleelever
Af Jørn Vestergaard, professor emeritus, Det Juridiske Fakultet
[VIDENSKABELIG]
Reglerne om lovlig magtanvendelse og andre fysiske indgreb over for skoleelever,
der opfører sig krænkende eller forstyrrende, er uklare og ufuldstændige. Dette kan
medføre uhensigtsmæssig håndtering af konfliktsituationer. Artiklen redegør for det
eksisterende regelgrundlag og anbefaler, at væsentlige dele af regelsættet vedrøren-
de voksenansvar i forhold til anbragte børn og unge overføres til skoleområdet, så
der tilvejebringes størst mulige klarhed om beføjelserne til fysisk indgriben og ensar-
tede regler på tværs af skoleområdet.
Sammenfatning
Hverken folkeskoleloven eller bekendtgørelsen om fremme af god orden (ordensbe-
kendtgørelsen)
bidrager synderligt til at fastlægge grænserne for lovlig fysisk indgri-
ben over for udadreagerende eller forstyrrende elever. På det øvrige skoleområde er
reglerne uensartede og mangelfulde. I lyset heraf hersker der betydelig usikkerhed
om grænserne for lovlig magtanvendelse og andre fysiske indgreb over for eleverne.
Retstilstanden er utilfredsstillende for både børn og voksne og kan medføre uhen-
sigtsmæssig håndtering af konfliktsituationer.
Efter nutidig retsopfattelse er det principielt uholdbart, at reglerne om magtan-
vendelse og andre indgreb i elevernes selvbestemmelsesret ikke hviler på et sikkert
retsgrundlag, men må udledes af en ministeriel bekendtgørelse eller uskrevne »an-
staltsbetragtninger«. En lignende utidssvarende retstilstand har lovgivningsmagten
gjort op med på andre områder, hvor der nu er tilvejebragt mere klare rammer om
beføjelserne til magtanvendelse og anden fysisk indgriben i forbindelse med myn-
dighedsudøvelse. Med indførelsen af lov om voksenansvar for anbragte børn og unge
(voksenansvarsloven) fjernede man for nogle år siden meget af usikkerheden.
1
Med
de fornødne tillempninger kan væsentlige dele af regelsættet vedrørende voksenan-
svar med fordel overføres til skoleområdet i almindelighed.
Lov 619, 2016 om voksenansvar for anbragte børn og unge, bekendtgjort med senere ændringer ved lbk. 1006, 2024.
Voksenansvarsloven bygger på
Betænkning om magtanvendelse over for børn og unge, der er anbragt uden for hjem-
met,
bet. 1551, 2015. Udvalget blev nedsat på foranledning af, at Folketingets Ombudsmand i forbindelse med tilsyn på
en række socialpædagogiske opholdssteder havde påpeget, at reglerne var uklare.
1
1
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: Materiale om magtanvendelse i skolen fra professor Jørn Vestergaard
2928430_0002.png
Usikkerheden om grænserne for lovlig fysisk indgriben over for skoleelever
De uklare grænser for lovlig magtanvendelse og andre foranstaltninger over for sko-
leelever har jævnligt tiltrukket sig politisk opmærksomhed, når medierne har berettet
om elevers krænkelser af andre elever, forekomsten af tilspidsede konfliktsituationer
i skoletiden, vanskeligheder med håndhævelse af ro og orden i forbindelse med un-
dervisningen og elevers vold og trusler over for undervisere og pædagoger. Flere
undersøgelser har vist, at mange pædagoger og lærere udsættes for verbale og fysiske
voldsomheder, herunder ikke mindst fra børn i indskolingen.
2
Hændelserne fore-
kommer i varierende grader og kan f.eks. bestå i at blive revet, kradset, nappet, blive
truet med vold eller at få genstande kastet efter sig.
3
Ved flere lejligheder har debatten fået tilført næring gennem straffesager mod
lærere. Efter det foreliggende er lærere og pædagoger med rette blevet ængstelige for
mere eller mindre berettiget fyring og retsforfølgning, hvis elever påstår at være ble-
vet udsat for vold.
4
Debatten præges af usikkerhed og uenighed om grænserne for lovlig fysisk ind-
griben over for elever med forstyrrende, krænkende eller farebetonet adfærd. For
nogle lærere og pædagoger involveret i sådanne situationer kan valget være at undgå
enhver fysisk berøring for at undgå belastende efterspil. I tilfælde hvor omsorg og
pædagogiske foranstaltninger ikke afhjælper problemet, kan det imidlertid opleves
som utilfredsstillende helt at afstå fra fysisk indgriben afpasset efter den givne situa-
tion.
Det er ikke noget nyt, at håndhævelsen af en passende disciplin fra elevernes side
kan nødvendiggøre, at der står forskellige typer af foranstaltninger til rådighed. Ved
kalibreringen heraf er der imidlertid to til dels modsatrettede udviklingstræk, som må
tages i betragtning. På den ene side er nutidens skole præget af mere uro og mangel
på respekt for voksne end i tidligere tider. På den anden side anerkendes det i mere
udpræget grad end tidligere, at alle børn og unge har krav på beskyttelse af individets
menneskeværd og selvbestemmelsesret og ikke må udsættes for vilkårlige eller ufor-
holdsmæssige indgreb i deres grundlæggende rettigheder, heller ikke som led i myn-
dighedsudøvelse.
Se således Børne- og Undervisningsministeriets opsamling af 3. april 2024 med status på sager med udadreagerende
og/eller grænseoverskridende adfærd på skoler, Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24 BUU Alm.del, Bilag 147.
Problemerne er bl.a. påvist i flere undersøgelser fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, se rapporten
Chikane, trusler og vold mod undervisere i den danske folkeskole,
november 2021.
2
Danmarks Lærerforening får løbende foretaget undersøgelser, der bekræfter dette billede. Se også en serie artikler på
tv2.dk.
3
Nylige eksempler på to tilfælde med bortvisning og tiltale er beskrevet i
JyskeVestkysten
den 29. marts 2023 og den
30. juni 2023.
4
2
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: Materiale om magtanvendelse i skolen fra professor Jørn Vestergaard
2928430_0003.png
For et par år siden blev der indgået en bred politisk aftale om at styrke undervis-
ningen af anbragte og udsatte børn og unge.
5
Aftalen indebar bl.a. nedsættelse af en
arbejdsgruppe for at få belyst behovet for hjemmel til magtanvendelse i forbindelse
med behandlings- og specialundervisningstilbud, på fri- og privatskoler med kostaf-
deling samt på efterskoler og frie fagskoler med anbringelsespladser. Aktuelt afven-
tes resultatet af arbejdsgruppens overvejelser.
I de første måneder af 2024 fyldte beretninger om elevers vold, trusler og kræn-
kelser af seksuel karakter mod andre børn på to bestemte skoler meget i medierne,
hvilket på ny gav anledning til politiske overvejelser om reaktionsmulighederne, her-
under først og fremmest adgangen til at overføre en elev til et andet undervisningstil-
bud eller ligefrem at udskrive eller bortvise en elev. Børne- og undervisningsministe-
ren har besluttet at påbegynde en modernisering af reglerne og en styrkelse af vejled-
ningsindsatsen.
6
Folkeskoleloven som grundlag for afgrænsningen af lovlige foranstaltninger
For at kunne opfylde skolens formål er det berettiget at håndhæve krav om, at ele-
verne sommetider skal sidde stille, skal deltage i aktiviteter og i øvrigt skal opføre sig
ordentligt. Berettigelsen af forskellige typer af magtanvendelse og andre indgreb i
selvbestemmelsesretten må vurderes med udgangspunkt i
de grundlæggende prin-
cipper for folkeskolens virksomhed,
sådan som disse er kommet til udtryk i lovgiv-
ningen.
Folkeskoleloven indledes med en
formålsparagraf,
der afspejler såvel et sæt bre-
de og ambitiøse læringsmål som et grundlæggende værdiregelsæt.
7
Skolen har med-
ansvar for såvel elevernes uddannelse som deres opdragelse, og de ansatte har følge-
lig ret og pligt til i deres daglige virke at bidrage til opfyldelsen af skolens formål og
efterlevelsen af værdiregelsættet. Værdiregelsættet indeholder retningslinjer for god
opførsel og pejlemærker for, hvordan der opnås god trivsel og et godt undervis-
ningsmiljø for elever og ansatte både psykisk og fysisk.
8
Værdiregelsættet skal
fremme fælles værdier, engagement og ansvarlighed. Som en del af værdisættet skal
skolebestyrelsen fastsætte en antimobbestrategi, herunder en strategi mod digital
mobning.
5
6
7
Se https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/aktuelt/pdf22/marts/220316-aftaletekst--002-.pdf.
Se således ministerens brev af 3. april 2024 til Børne- og Undervisningsudvalget, BUU Alm.del, Bilag 147.
Lov om folkeskolen er senest bekendtgjort ved lbk. 50 af 29. januar 2024. Om
folkeskolens struktur,
se nærmere
lovens § 3, særligt stk. 1 og 2. Om
skolevæsenets ordning,
se § 20, herunder stk. 5 med henvisning til lov om behand-
lings- og specialundervisningstilbud.
Eleverne har ret til et godt undervisningsmiljø, se herom
lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø,
lbk. 316,
2017.
8
3
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: Materiale om magtanvendelse i skolen fra professor Jørn Vestergaard
2928430_0004.png
Skolens
ordensregler
og
værdiregelsæt
fastsættes af skolebestyrelsen. Både or-
densregler og værdiregelsæt skal selvsagt afstemmes med lovgivningen i bred for-
stand med respekt af grundlæggende retsprincipper om saglighed, proportionalitet og
skånsomhed.
9
En væsentlig forudsætning for, at skolen og dens ansatte kan varetage den i lov-
givningen stillede opgave, er selvsagt, at undervisningen og samværet i skolens dag-
ligdag foregår under iagttagelse af en vis grad af ro og orden. Med henblik herpå kan
det være nødvendigt at foretage indgreb i elevernes selvbestemmelse og efter om-
stændighederne at anvende magt.
Med hjemmel i folkeskoleloven har ministeren i
ordensbekendtgørelsen
fastsat
nærmere regler om foranstaltninger til »fremme af god orden«.
10
Reglerne er forkla-
ret og uddybet i
ordensvejledningen.
11
Foranstaltninger ved overtrædelse af skolens ordensregler
Skolens leder har den administrative og pædagogiske ledelse af skolen og træffer alle
konkrete beslutninger vedrørende skolens elever inden for de mål og rammer og
principper, som kommunalbestyrelsen henholdsvis skolebestyrelsen har fastsat.
12
Reglerne om foranstaltninger, som udgør indgreb i selvbestemmelsen, den per-
sonlige integritet eller de personlige udfoldelsesmuligheder for elever, der mere eller
mindre groft tilsidesætter kravene til ro og orden og fredeligt samvær, er fastlagt ud
fra det udgangspunkt, at de som alt overvejende hovedregel ikke bør gennemtvinges
ved fysisk magtanvendelse.
Ordensbekendtgørelsen fastlægger de øvre grænser for de foranstaltninger, der
kan iværksættes over for elever, der tilsidesætter skolens regler for orden og sam-
vær.
13
De opregnede tiltag udgør dermed de strengeste foranstaltninger, som det efter
omstændighederne kan være lovligt at gribe til.
Grundloven og EMRK sætter visse grænser for adgangen til at udøve magtanvendelse. Børnekonventionen forpligter
staterne til at sikre, at barnets tarv kommer i første række, jf. art. 3. Handicapkonventionen indeholder rettigheder for
børn og unge med fysiske eller psykiske funktionsnedsættelser.
9
Jf. lovens § 52, 1. pkt., samt bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen, som senest fastsat ved bkg. 1951,
2020 (ordensbekendtgørelsen).
10
Vejledning til bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen, senest fastsat ved vejl. 9444, 2021 (ordensvej-
ledningen).
11
12
13
Jf. folkeskolelovens § 2, stk. 2.
Jf. ordensbekendtgørelsens § 4, stk. 2, og ordensvejledningens pkt. 19. Foranstaltningerne kan anvendes ved elevens
benyttelse af skolens tilbud, herunder skolefritidsordninger og undervisning i fritiden. De kan endvidere anvendes ved
elevens adfærd i fritiden, når denne adfærd, for eksempel digital adfærd på sociale medier, har haft direkte indflydelse
på god orden i skolen, herunder undervisningsmiljøet. Se herom bekendtgørelsens § 3 og vejledningens pkt. 7-11.
4
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: Materiale om magtanvendelse i skolen fra professor Jørn Vestergaard
2928430_0005.png
Hvis en elev efter overskridelse af egne eller andres grænser har brug for en pau-
se fra undervisningen og fra klassen, og »overførsel til anden undervisning på skolen
eller eftersidning ikke er egnede foranstaltninger«, kan skolen gennemføre
aftalt
hjemsendelse
af eleven for resten af skoledagen.
14
Aftalt hjemsendelse forudsætter
ikke nødvendigvis, at eleven har overtrådt ordensregler el.lign. Foranstaltningen kan
f.eks. iværksættes i forhold til en elev, som har mistet besindelsen eller er blevet så
vred eller ked af det, at vedkommende ikke vil få udbytte af undervisningen.
Over for en elev, der trods forudgående samtale, påtale eller advarsel m.v. »ikke
overholder skolens ordensregler, værdiregelsæt eller i øvrigt almindelige normer for god
opførsel«, kan følgende
foranstaltninger
bringes i anvendelse, hvis det er
nødvendigt
under hensyntagen til eleven selv eller undervisningen af klassen eller holdet:
15
Eftersidning
i op til 1 time.
Overførsel
af eleven til anden undervisning på skolen i enkelte timer eller resten af
skoledagen.
Omgående
udelukkelse
af eleven for resten af skoledagen.
Udelukkelse
fra undervisningen i
op til 10 skoledage.
Overflytning
til en
parallelklasse
ved samme undervisningssted under samme skole.
Overflytning
til en
klasse på tilsvarende klassetrin
på en anden afdeling ved samme
skole.
Overflytning
til en klasse på tilsvarende klassetrin på en
anden skole i kommunen.
Udskrivning
af eleven på 10. klassetrin.
Enhver beslutning om iværksættelse af foranstaltninger til fremme af god orden skal
træffes på baggrund af en samlet vurdering af de konkrete omstændigheder. Foran-
staltningen skal stå i rimeligt forhold til elevens forseelse og skal bl.a. vurderes i for-
hold til forseelsens grovhed, elevens alder, eventuelle forudgående samtaler, påtaler
og advarsler m.v., og om forseelsen er begået forsætligt eller uagtsomt mv.
16
I de
tilfælde, hvor der er grund til at antage, at en elevs uhensigtsmæssige opførsel skyl-
des sociale og emotionelle vanskeligheder, skal skolen rette henvendelse til Pædago-
gisk-Psykologisk Rådgivning med henblik på vurdering af behov for specialunder-
visning og anden specialpædagogisk bistand eller til de sociale myndigheder.
17
Mindre indgribende foranstaltninger end de i bekendtgørelsen opregnede kan ef-
ter omstændighederne anvendes, hvis kravene om saglighed og forholdsmæssighed
iagttages. En mildere foranstaltning kan f.eks. være at sætte eleven ved sit eget bord,
Jf. bekendtgørelsens § 5 og vejledningens pkt. 15-18. Aftalt hjemsendelse af eleven for resten af skoledagen er betin-
get af en aftale herom med elevens forældre, således at forældrene erklærer sig indforstået med hjemsendelsen. Skolen
har pligt til at oplyse, at forældrene ikke er forpligtede til at gå med til denne foranstaltning.
14
15
16
17
Se nærmere bekendtgørelsens §§ 4-6 og vejledningens pkt. 22-44.
Jf. bekendtgørelsens § 4, stk. 1, og vejledningens pkt. 12.
Jf. bekendtgørelsens § 18 og vejledningens pkt. 52.
5
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: Materiale om magtanvendelse i skolen fra professor Jørn Vestergaard
2928430_0006.png
fjerne eleven fra gruppearbejde eller sætte eleven »uden for døren« i nogle minutter
eller op til resten af den pågældende lektion. Skolens leder kan også vælge at give
eleven en
advarsel
eller en
påtale.
18
Bekendtgørelsen indeholder i øvrigt en bestemmelse om tilbageholdelse af priva-
te genstande i tilfælde, hvor en elev overtræder skolens ordensregler for medbringel-
se og anvendelse af sådanne genstande i skoletiden eller ved brug af skolens tilbud i
øvrigt, f.eks. ved brug af mobiltelefoner.
19
Fysisk magtanvendelse
Om fysisk magtanvendelse har de skiftende bekendtgørelser siden 1967 alle inde-
holdt en særlig bestemmelse.
20
Heri bemærkes det indledningsvis, at lovgivningens
almindelige regler om
nødværge, nødret
og
lovlig retshåndhævelse
gælder. Herefter
fastslås det, at
legemlig afstraffelse
og
nedværdigende behandling
ikke er tilladt. Og
endelig hedder det, at
magt
»i fornødent omfang« kan anvendes for at afværge, at
elever øver vold mod sig selv eller andre eller ødelægger eller beskadiger ting. Para-
graffen har følgende ordlyd:
»For magtanvendelse gælder lovgivningens almindelige regler om nødværge, nødret og
lovlig retshåndhævelse, jf. straffeloven og retsplejeloven. Legemlig afstraffelse og nedværdi-
gende behandling er ikke tilladt. For at afværge, at en elev øver vold mod sig selv eller an-
dre eller ødelægger eller beskadiger ting, kan der anvendes magt i fornødent omfang.«
Begrebet
magtanvendelse
er ikke nærmere defineret i regelgrundlaget.
21
Det kan
lægges til grund, at udtrykket først og fremmest omfatter ethvert
fysisk indgreb,
der i
almindelighed ville være strafbart som overtrædelse af en bestemmelse om person-
farlig kriminalitet, herunder først og fremmest
vold
eller anden legemskrænkelse,
ulovlig
tvang
eller
frihedsberøvelse.
22
Ifølge den ministerielle uddybende vejledning om fremme af god orden forud-
sætter indgriben med magt, at der faktisk finder et overgreb eller ødelæggelse sted,
eller at der er en overhængende fare, som det ikke er muligt at forhindre eller standse
på anden måde. Magt må kun bruges i det absolut nødvendige omfang.
23
Jf. forudsætningsvis bekendtgørelsens § 4, stk. 1, samt vejledningens pkt. 14
in fine.
19
Se nærmere bekendtgørelsens § 16 og vejledningens pkt. 46-48.
18
20
21
Bestemmelsen står nu i bekendtgørelsens § 17, smh. vejledningens pkt. 49-51.
I
voksenansvarsloven
er reglerne om magtanvendelse mere udførlige, og snittet lægges lidt anderledes. Se herom
senere.
22
Iværksættelse af de i bekendtgørelsen opregnede foranstaltninger til opretholdelse af god orden kan også siges at
have karakter af magtanvendelse i bred forstand. I den foreliggende sammenhæng er det imidlertid lovligheden af
magtanvendelse i form af fysisk indgriben, der har hovedinteressen.
23
Se således vejledningens pkt. 50.
6
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: Materiale om magtanvendelse i skolen fra professor Jørn Vestergaard
2928430_0007.png
Videre hedder det i vejledningen, at den involverede underviser bør notere
hændelsen og underrette skolens leder hurtigst muligt, så skolens leder ligeledes
hurtigst muligt kan orientere forældrene og i samarbejde med dem følge op på det
skete, eventuelt med inddragelse af de sociale myndigheder og/eller indhentelse af
pædagogisk-psykologisk rådgivning.
24
I tilfælde hvor det har været nødvendigt at anvende magt over for et barn eller en
ung, kan eleven af det undervisende personale omgående
udelukkes fra klassen
for
resten af skoledagen, hvis dette er nødvendigt for at fortsætte undervisningen på en
tilfredsstillende måde.
25
Hverken bekendtgørelsen eller den ministerielle vejledning giver anvisninger
om, hvordan en underviser kan eller skal forholde sig forbindelse med mindre alvor-
lige konflikter, hvor det i lyset af fagpædagogiske overvejelser eller almindelig sund
fornuft f.eks. kunne være formålstjenligt, at underviseren kortvarigt fastholder barnet
eller uden egentlig magtanvendelse fører barnet væk fra en tilspidset situation.
Forbuddet mod »legemlig afstraffelse«
Bekendtgørelsens bestemmelse om forbuddet mod legemlig afstraffelse er udtryk for,
at skolen og dens ansatte ikke længere har de særlige beføjelser til fysisk magtanven-
delse for at opretholde god orden, som før i tiden havde udtrykkelig hjemmel.
26
Det
er ikke tilladt at uddele lussinger eller slag med ris, tamp eller spanskrør eller at kni-
be en elev. En sådan form for magtudøvelse vil tværtimod være strafbar og i strid
med ansættelsesretlige forpligtelser.
27
Man må ikke slå på en fræk elev for at få ro i klassen, for at få en genstridig elev
til at svabre badet efter gymnastiktimen, eller for at få en overstadig elev ind på ræk-
ken, inden der skal synges morgensang. Læreren må heller ikke irettesætte en elev
ved at sende denne på en udmattende stroppetur eller ved at låse eleven inde i et
klasseværelse. En lærer må ikke give en elev »en nød« ved at slå den pågældende
oven i hovedet med knoerne, hive en dreng i de små hårstrå ved tindingen eller træk-
ke et barn i ørerne som straf for dårlig opførsel.
Forbuddet mod legemlig afstraffelse betyder, at en lærer helt generelt ikke må
påføre en elev nogen form for fysisk smerte eller ubehag, hvis
formålet
hermed er at
sanktionere dårlig opførsel, f.eks. hvis eleven møder for sent, råber for højt, snakker i
24
25
Se nærmere vejledningens pkt. 51, smh. pkt. 12, 31 og 52.
Jf. bekendtgørelsen § 9, stk. 2, og vejledningens pkt. 24-27.
26
For en udførlig gennemgang af den historiske og retlige udvikling, se Jørn Vestergaard,
Fysisk indgriben og andre
foranstaltninger til fremme af god orden i grundskolen – veje til en bedre retstilstand,
maj 2024, afsnit 2.
27
For en gennemgang af retspraksis med hensyn til afgrænsningen af strafbar fysisk magtanvendelse over for børn i
skoler og institutioner, se Vestergaard, a.st. Bilag 2.
7
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: Materiale om magtanvendelse i skolen fra professor Jørn Vestergaard
mobiltelefon, hiver pigerne i håret, ikke afleverer hjemmeopgaver til tiden eller teg-
ner graffiti på væggen. Den slags adfærd kan der gribes ind over for med de foran-
staltninger, som er opregnet i bekendtgørelsen, f.eks. eftersidning eller midlertidig
udelukkelse fra undervisningen, men ikke med legemlig afstraffelse. Visse andre
midler kan som nævnt være tilladte som det mindre i det mere. Men et sådant middel
må aldrig have karakter af legemlig revselse, heller ikke selv om der er tale om en så
lempelig foranstaltning, at den ikke er omfattet af straffeloven.
Om eleven må sendes på løbetur rundt om sportspladsen som disciplinær foran-
staltning, må afhænge af de nærmere omstændigheder; men formodningen må klart
være imod tilladeligheden af et sådant skridt, hvis ikke der er en åbenbar sammen-
hæng mellem arten af forsømmelsen og foranstaltningen, f.eks. i kraft af at eleven
har pjækket i forbindelse med skolernes årlige idrætsdag el.lign. Hvis en sådan for-
anstaltning i et konkret tilfælde kan siges at have et sagligt pædagogisk sigte, skal
den i hvert fald opfylde et krav om proportionalitet.
Det udtrykkelige forbud mod »nedværdigende behandling« retter sig mod foran-
staltninger, som uden at have karakter af legemlig afstraffelse indebærer en krænkel-
se af individets værdighed og ret til selvbestemmelse, f.eks. ved handlinger der er
egnet til at ydmyge eller nedgøre forurettede.
Nødværge og nødret mv. som begrundelse for straffrihed samt nyere retspraksis
Ordensbekendtgørelsen fastslår som nævnt, at fysisk magtanvendelse kan være beret-
tiget som udslag af nødværge, nødret eller lovlig retshåndhævelse. Der er ikke her-
med fastsat særlige regler på skoleområdet. Enhver borger har de beføjelser til udø-
velse af fysisk magt, som følger af lovgivningens almindelige regler. Lovligheden af
fysisk magtanvendelse i sådanne situationer følger ikke af bestemmelsen i bekendt-
gørelsen, der da også udtrykkeligt henviser til de almindelige regler herom.
Straffelovens §§ 13-14 regulerer tilfælde, hvor handlinger, der som udgangs-
punkt er strafbare, alligevel bedømmes som straffri, fordi de er begået i tilspidsede
situationer, hvor det ville være urimeligt at stille krav om at afstå fra at begå den
strafbare handling. Handlingen er ikke i sig selv lovlig, men den bliver straffri som
følge af, at den er foretaget i en situation, hvor hensynet til overholdelse af loven må
vige for hensynet til at varetage mere betydningsfulde interesser, f.eks. i selvforsvar.
Overholder man betingelserne om nødvendighed og forsvarlighed, kan man ikke
pålægges strafansvar, selv om handlingen i almindelighed ville kunne straffes.
En handling godt kan imidlertid godt være ansvarspådragende, selv om den ikke
er strafbar. Overskridelse af de i bekendtgørelsen anordnede grænser kan således
8
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: Materiale om magtanvendelse i skolen fra professor Jørn Vestergaard
2928430_0009.png
efter omstændighederne få ansættelsesretlige konsekvenser, selv om der ikke i det
konkrete tilfælde er grundlag for strafansvar.
Omvendt kan der godt på anden vis foreligge et relevant retsgrundlag for at
iværksætte et fysisk indgreb eller en anden foranstaltning over for en elev, selv om
hjemmelen ikke kan findes i reglerne om nødværge el.lign. Så der må tillige anlæg-
ges et forvaltningsretligt perspektiv på problemstillingen.
28
Dette er tilgangen i det
følgende afsnit.
Hjemmelsgrundlaget for fysisk indgriben som led i myndighedsudøvelse
Indgreb over for borgerne som led i varetagelse af myndighedsopgaver kræver
hjemmel. For nogle foranstaltningers vedkommende skal bemyndigelsen til at iværk-
sætte indgreb være lovfæstet, men hjemmelen kan også fremgå af bestemmelser i en
ministeriel bekendtgørelse udstedt på grundlag af en overordnet ramme fastsat ved
lov. På andre områder kræves det ikke, at der er udtrykkelig lovhjemmel, idet det
anerkendes, at beføjelsen til at foretage indgreb kan udledes af en retssædvane, »for-
holdets natur« el.lign.
Hverken folkeskoleloven eller ordensbekendtgørelsen indeholder bestemmelser
om fysiske indgreb over for skoleelever i tilfælde, hvor der ikke foreligger en situati-
on, som gør det berettiget at udøve nødværge, nødret eller lovlig retshåndhævelse.
Der er kun fastsat regler om ikke-fysiske foranstaltninger, og der er ikke nærmere
anvisninger på, hvordan en foranstaltning skal kunne gennemtvinges, hvis den i et
konkret tilfælde ikke lader sig iværksætte uden modstand. For eksempel siger hver-
ken loven eller de administrative forskrifter noget om adgang til at anvende fysisk
magt, hvis en elev ikke vil aflevere sin mobiltelefon, f.eks. i tilfælde hvor eleven
forstyrrer undervisningen ved at afspille lydoptagelser. Bekendtgørelsen indeholder
hjemmel til udelukkelse af en elev fra klassen, men siger ikke noget om, hvorvidt
udelukkelsen kan gennemtvinges med fysisk magt, hvis eleven ikke frivilligt går
uden for døren.
Herefter opstår spørgsmålet, om der kan være situationer, hvor den enkelte lærer
eller pædagog er beføjet til at fastholde, flytte eller i det mindste tage fat i en ureger-
lig elev, selv om der ikke i det konkrete tilfælde er grundlag for at anvende reglerne
om nødværge mv. Hvis dette må antages at være tilfældet, bliver det næste spørgs-
mål, om hjemmelen til iværksættelse af sådanne indgreb eller foranstaltninger er til-
strækkelig sikker og klar.
Dette er tidligere påpeget af Caroline Adolphsen & Nicolaj Sivan Holst, »Magtanvendelse i danske skoler og dagtil-
bud«,
Nordisk socialrättslig tidsskrift,
2015, s. 113-148.
28
9
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: Materiale om magtanvendelse i skolen fra professor Jørn Vestergaard
2928430_0010.png
Anstaltsforholdet som hjemmelsgrundlag
Det antages sædvanligvis, at der findes et lidt ubestemt område, hvor det efter om-
stændighederne er tilladt for den, der har ansvar for et barns opførsel og færden inden
for en given ramme, at gribe fysisk ind på en måde, der ellers i almindelighed kunne
bedømmes som ulovlig tvang eller strafbar legemskrænkelse. Ikke enhver fysisk for-
anstaltning over for et barn skal nødvendigvis betegnes som magtanvendelse i retlig
forstand med dertil knyttede retsgarantier for den berørte. Ved bedømmelsen af, om
en foranstaltning i forhold til et barn er så indgribende, at der kræves en eller anden
form for hjemmel, kan det efter omstændighederne bl.a. være relevant at skele til et
barns alder, modenhed og funktionsevne.
29
I skoletiden har skolen som institution og den enkelte lærer ansvaret for at sørge
for almindelig god orden og ordentlig omgangstone. Beføjelsen til fysisk indgriben
over for en elev, der forstyrrer undervisningen, men uden at der er tale om vold eller
tingsødelæggelse, må imidlertid fortsat søges i betragtninger om »anstaltsforholdet«,
som imidlertid udgør et såre usikkert grundlag for grænsedragninger.
Før i tiden, da borgernes retsstilling ikke var så intensivt reguleret som nu, var
bemyndigelsen til at anvende fysisk magt på et givet retsområde ikke nødvendigvis
afledt af skrevne forskrifter udstedt af lovgivningsmagten, men blev opfattet som
berettiget i lyset af forestillinger om nødretslignende hensyn eller såkaldte »anstalts-
betragtninger«.
30
En »anstalt« skal her forstås som betegnelse for en institution, der
f.eks. har ansvar for pasning, behandling, frihedsberøvelse eller uddannelse eller som
i øvrigt stiller offentlige tilbud til rådighed for borgerne, herunder bl.a. fængsler,
hospitaler, skoler og uddannelsesinstitutioner. Det er en almindeligt antaget rets-
grundsætning, at ledelsen af en sådan institution uden hjemmel i lov eller anordning
kan fastsætte konkrete eller generelle bestemmelser for institutionens brugere, som
har til formål at sikre institutionens overordnede funktion, herunder ordensforskrifter.
Anerkendelsen af anstaltsbetragtninger som tilstrækkeligt retsgrundlag er udtryk
for den tankegang, at når en institutions eksistens er fastsat eller forudsat i lovgivnin-
gen, er der heri indbygget en underforstået hjemmel til at fastsætte generelle regler
og træffe konkrete beslutninger, som er nødvendige for at få institutionen til at fun-
gere i overensstemmelse med sit formål, herunder også indførelse og praktisering af
En lærer eller pædagog, der er på udflugt med et mindre barn, vil kunne bestemme, at parterne skal holde hinanden i
hånden, mens et lignende krav i sagens natur ikke vil kunne stilles over for en voksen elev, se således Adolphsen &
Sivan Holst, a.st.
29
Om anstaltsforholdet som hjemmelsgrundlag for indgreb som led i myndighedsudøvelse, se Poul Andersen,
Dansk
Statsforfatningsret,
1954, s. 542; Jens Peter Christensen & Jørgen Albæk Jensen,
Dansk Statsret,
3. udg. 2020, s. 215
ff., og Karsten Revsbech,
Forvaltningsret – Almindelige emner,
6. udg. 2016, 2. 208 ff. Se tillige
Betænkning om magt-
anvendelse over for børn og unge, der er anbragt uden for hjemmet,
bet. 1551, 2015, afsnittene 2.6 og 5.3.
30
10
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: Materiale om magtanvendelse i skolen fra professor Jørn Vestergaard
2928430_0011.png
foranstaltninger, der indebærer begrænsninger i individernes frie udfoldelse.
31
Der-
med er der imidlertid ikke sagt noget om, hvilke fysiske indgreb og egentlig magtan-
vendelse der med hjemmel i anstaltsforholdet kan iværksættes med henblik på hånd-
hævelse af sådanne regler og beslutninger.
Ordensregler afledt af anstaltsforholdet og handlinger, der foretages på grundlag
heraf, skal være båret af saglige hensyn og må ikke gå videre end nødvendigt af hen-
syn til institutionens formål og virke. Derudover gælder almindelige forvaltningsret-
lige grundsætninger, herunder om saglighed, proportionalitet og skånsomhed. Desu-
den gælder frihedsrettighederne i grundloven og EMRK, som sætter grænser for,
hvordan en institution ud fra anstaltsbetragtninger kan regulere sine interne forhold.
Indgreb med hjemmel i anstaltsbetragtninger må ikke udgøre en uforholdsmæssig
begrænsning i individets frihed, ret til medinddragelse, medbestemmelse, selvbe-
stemmelse og øvrige retsforhold.
Udviklingen er efterhånden gået i retning af en retsstilling, hvorefter magtbefø-
jelser som led i myndighedsudøvelse ud over dem, der kan støttes på de generelle
regler om nødværge mv., forudsætter et klart og sikkert lovgrundlag, i hvert fald hvis
der er tale om mere indgribende foranstaltninger.
32
Behovet for klar og sikker lov-
hjemmel er større, jo mere direkte og indgribende reguleringen er.
33
I overensstem-
melse med dette synspunkt udøver Folketingets Ombudsmand sin praksis i lyset af
den grundholdning, at »indgreb af en vis intensitet af bl.a. retssikkerhedsmæssige
årsager bør lovreguleres«. I tilfælde hvor lovgivningsmagten ikke klart har forholdt
sig til, om anstaltsforholdet kan udgøre hjemmel til en disposition, har det i alminde-
lighed »formodningen imod sig, at der som følge af anstaltsforhold kan træffes afgø-
relser eller fastsættes regler om indgreb i borgernes forhold, som med hensyn til for-
mål og intensitet må sidestilles med indgreb, der allerede er udtrykkeligt reguleret i
regler«.
34
Ombudsmanden har i en konkret sag udtalt, at »anvendelse af fysisk magt er så
stort et indgreb, at magtanvendelse skal have udtrykkelig hjemmel i lov«. I det fore-
liggende tilfælde afviste Ombudsmanden, at den konkrete magtanvendelse var hjem-
Anstaltsforholdet som hjemmelsgrundlag er behandlet af Folketingets Ombudsmand, professor Niels Fenger, i
Uge-
skrift for Retsvæsen
2021 B, s. 243-249. Artiklen indeholder en redegørelse for embedets praksis og en besvarelse af
kritik fra professorerne Louise Halleskov & Søren Højgaard Mørup i
Ugeskrift for Retsvæsen
2021 B, s. 231-242. Hvis
institutionen ikke er oprettet ved lov, kan hjemlen siges at udspringe af »forholdets natur«, en retssædvane eller »en
uskreven retsgrundsætning på lovs niveau«, se Halleskov & Mørup, a.st. s. 232.
31
Om det skærpede hjemmelskrav, se således FOB 2016-41, s. 6. Ombudsmanden udtalte i sagen, at anvendelse af
fysisk magt er et så stort indgreb, at magtanvendelsen skal have udtrykkelig hjemmel i lov.
32
33
34
Se således Halleskov & Mørup, a.st. s. 232.
Se således Niels Fenger, a.st. s. 249.
11
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: Materiale om magtanvendelse i skolen fra professor Jørn Vestergaard
2928430_0012.png
let i almindelige retsprincipper og fortolkningsregler, herunder princippet om forhol-
dets natur.
35
Efter nugældende retsopfattelse har beføjelser til iværksættelse af fysiske indgreb
således formodningen imod sig, og der kræves i princippet et mere sikkert retsgrund-
lag end betragtninger over anstaltsforholdet. Efter forfatterens opfattelse bør dette
grundsynspunkt nu også slå igennem på skoleområdet, sådan som det i forhold til
anbragte børn og unge skete med gennemførelsen af voksenansvarsloven.
Reglerne om magtanvendelse mv. i lov om voksenansvar
Brug af magt over for børn og unge anbragt uden for hjemmet som led i omsorgsva-
retagelse blev i 2016 reguleret i en særlig lov om voksenansvar for anbragte børn og
unge (voksenansvarsloven).
36
Loven ledsages af en bekendtgørelse og en udførlig
vejledning, hvori reglerne er tydeliggjort.
37
Desuden er der på Socialstyrelsens
hjemmeside lagt materiale med formidling af viden om metoder til forebyggelse af
magtanvendelse, bl.a. via filmklip, cases og andet materiale, som kan understøtte
anvendelsen af reglerne i praksis. Yderligere er der links til undervisningsmaterialer,
eksempler på ordensregler, indberetningsskemaer mv.
Lovgivningens formål er at beskytte børn og unge på anbringelsessteder mod
overgreb og at forebygge unødvendig magtanvendelse og andre indgreb i de anbrag-
tes selvbestemmelsesret. Voksenansvarsloven fastsætter rammer for plejefamilier og
personales adgang til »som led i varetagelsen af den daglige omsorg at anvende
magt og foretage andre indgreb i anbragte børns og unges selvbestemmelsesret« og
skal i forbindelse hermed sikre de anbragtes retssikkerhed.
38
Reglerne beskriver, i
hvilke situationer der undtagelsesvist må anvendes magt eller iværksættes mindre
indgribende fysiske foranstaltninger.
Voksenansvarsloven bygger på den forudsætning, at anbragte børn og unge har
de samme rettigheder som alle andre børn og unge, herunder ret til omsorg og be-
skyttelse. I bemærkningerne til lovforslaget blev det fremhævet, at varetagelse af
omsorgen betyder, at »man hjælper barnet eller den unge i svære situationer, hvor
barnet eller den unge ikke kan overskue konsekvenserne af egne handlinger«.
39
Der
kan følgelig være behov for, at en voksen griber ind i en konkret situation og drager
Se nærmere FOB 2016-41 om gennemtvingelse ved fysisk magt af en afgørelse om flytning af en 11-årig pige fra en
plejefamilie til et andet anbringelsessted. Sagen var genstand for omfattende offentlig opmærksomhed.
35
Lov 619, 2016 om voksenansvar for anbragte børn og unge, bekendtgjort med senere ændringer ved lbk. 1006, 2024.
37
De administrative forskrifter på området er senest fastlagt i bkg. 263, 2024 (voksenansvarsbekendtgørelsen) og vejl.
10229, 2019 (voksenansvarsvejledningen).
38
Jf. voksenansvarslovens § 1.
39
Se således forslag til lov om voksenansvar, lovforslag L 162 af 30. marts 2016, Almindelige bemærkninger pkt. 1.
36
12
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: Materiale om magtanvendelse i skolen fra professor Jørn Vestergaard
2928430_0013.png
omsorg for, at barnet eller den unge ikke volder skade på sig selv, på andre eller på
ting.
I forarbejderne til voksenansvarsloven indgik følgende almindelige bemærknin-
ger:
»
At drage omsorg for et barn kan således indebære, at det kan være nødvendigt at
tage fat i
barnet og fastholde det eller føre det ind i et andet rum (forf. udhævning).
En sådan handling
er et indgreb i barnet eller den unges selvbestemmelsesret og kategoriseres som magtanven-
delse. Anvendelse af magt er en balancegang mellem hensynet til at yde barnet eller den
unge den nødvendige omsorg og beskyttelse og hensynet til barnet eller den unges personlige
integritet og selvbestemmelsesret. Det er helt afgørende, at anvendelsen af magt ikke erstat-
ter omsorg og pædagogisk støtte og kun anvendes i de situationer, hvor det er nødvendigt.
Det forudsættes således, at alle andre pædagogiske muligheder er udtømt, og der dermed
ikke er andre redskaber til at hjælpe barnet eller den unge.
Indgreb i et barn eller en unges selvbestemmelsesret skal altid være proportionalt. Det
er samtidig afgørende, at det altid overvejes, hvilke konsekvenser anvendelsen af magt kan
have for relationen og tilliden mellem barnet eller den unge og plejefamilien eller persona-
let. Enhver anvendelse af magt over for et barn eller en ung skal således give anledning til
refleksion blandt det pædagogiske personale på anbringelsesstedet, bl. a. i forbindelse med
supervision.«
Med lovreformen blev det tydeliggjort, at der som led i varetagelsen af den daglige
omsorg for anbragte børn og unge kan foretages nødvendige indgreb i selvbestem-
melsesretten »for at sikre barnets eller den unges interesser, herunder sikre, at fysiske
og psykiske behov opfyldes, og at barnet eller den unge opbygger kompetencer til at
indgå i sociale relationer, trives og modtager læring«. Vurderingen af, hvordan om-
sorgen for et barn eller en ung bedst varetages, skal ske ud fra en konkret afvejning
af barnets eller den unges grundlæggende rettigheder og under hensyntagen til barnet
eller den unges alder, modenhed og funktionsevne. Endvidere skal proportionalitets-
princippet iagttages. Indsatsen skal ydes med henblik på at sikre barnets eller den
unges bedste. Magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten må kun ske
undtagelsesvis og må aldrig erstatte omsorg og socialpædagogisk indsats.
I voksenansvarsloven og de tilhørende administrative forskrifter er der fastsat
regler om rammerne for ophold på anbringelsessteder, herunder udtrykkelige be-
stemmelser om såkaldt »fysisk guidning«, om såkaldt »afværgehjælp« og om »fysisk
magtanvendelse«.
40
Reglerne er ikke ens for de forskellige anbringelsesformer.
Se nærmere voksenansvarslovens § 6 (fysisk guidning), § 7 (generelle principper for magtanvendelse og andre ind-
greb i selvbestemmelsesretten), § 8 (afværgehjælp) og § 9 (fysisk magtanvendelse) samt vejl. 10229, 2019 kap. 11-14.
40
13
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: Materiale om magtanvendelse i skolen fra professor Jørn Vestergaard
2928430_0014.png
Voksenansvarsloven og de dertil hørende administrative forskrifter indeholder
bestemmelser om registrering og indberetning af afværgehjælp og fysisk magtanven-
delse.
41
Indberetningerne skal sendes til henholdsvis Socialtilsynet og til den anbrin-
gende kommune. Anvendelse af fysisk guidning skal ikke registreres og indberettes.
Foranstaltningen
fysisk guidning
indebærer
fysisk kontakt, som barnet eller den unge
ikke modsætter sig.
Beføjelsen til at foretage fysisk guidning tilkommer personalet på
børne- og ungehjem samt specialiserede plejefamilier. I forarbejderne til voksenan-
svarsloven er der redegjort for indholdet i begrebet fysisk guidning og betingelserne
for iværksættelse af foranstaltningen.
42
Et sådant tiltag anses
ikke
for omfattet af reg-
lerne om magtanvendelse, herunder med hensyn til regler vedrørende registrering og
indberetning.
Den fysiske kontakt kan f.eks. bestå i, at den voksne lægger en hånd på barnets
skulder og uden modstand fører barnet til en anden lokalitet. I den fysiske guidning
ligger også, at barnet eller den unge kortvarigt kan fastholdes. Den øvre tidsgrænse
for, hvad der anses for »kortvarigt«, beror på en individuel vurdering af de konkrete
omstændigheder.
Som led i fysisk guidning kan barnet eller den unge bortvises fra fællesskabet.
Ved »bortvisning« forstås ifølge lovforarbejderne, at barnet eller den unge vises bort
fra en situation, før den eskalerer yderligere. Det kan f.eks. ske ved, at man kortvarigt
lægger en arm om skulderen på barnet eller den unge og på den måde får barnet eller
den unge til at følge med væk fra episoden.
Betingelsen for at foretage fysisk guidning er, at det vurderes at være nødvendigt
af hensyn til anbringelsesstedets ansvar for at varetage den daglige omsorg eller af
hensyn til tryghed og trivsel på anbringelsesstedet i tilfælde, hvor barnet eller den
unge generer eller udøver chikane over for de øvrige anbragte børn og unge, persona-
let, plejefamilien eller andre, der opholder sig på anbringelsesstedet.
Der er kun tale om fysisk guidning, så længe barnet eller den unge ikke gør fy-
sisk modstand mod f.eks. at blive ført et andet sted hen, dvs. barnet eller den unge
følger med uden modstand. Gør barnet eller den unge fysisk modstand mod den fysi-
ske kontakt og/eller det, den voksne ønsker, at barnet eller den unge skal gøre, skal
den fysiske kontakt øjeblikkeligt ophøre, idet fysisk kontakt herefter vil være at be-
tragte som fysisk magtanvendelse. Kun i de tilfælde, hvor betingelserne i bestemmel-
Jf. voksenansvarslovens § 21 samt bkg. 263, 2024 §§ 22-23 og vejl. 10229, 2019 kap. 28.
42
Se således forslag til lov om voksenansvar, lovforslag L 162 af 30. marts 2016, bemærkninger til § 6, samt vejl.
10229, 2019 kap. 11.
41
14
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: Materiale om magtanvendelse i skolen fra professor Jørn Vestergaard
2928430_0015.png
sen herom er opfyldt, vil det være tilladt at føre eller fastholde et barn eller en ung,
der gør modstand.
Foranstaltningen
afværgehjælp
indebærer, at et barn eller en ung »kortvarigt« kan
fastholdes eller føres væk fra en situation,
når det er nødvendigt for at afværge øde-
læggelse eller beskadigelse af egne eller andres ting i et ikke ubetydeligt omfang.
Beføjelsen til at iværksætte afværgehjælp tilkommer personalet på børne- og unge-
hjem samt specialiserede plejefamilier.
43
I forarbejderne til voksenansvarsloven er
der redegjort for indholdet i begrebet afværgehjælp og betingelserne for iværksættel-
se af indgrebet.
44
Udtrykket »ikke ubetydeligt omfang« dækker både over genstande af høj øko-
nomisk eller affektionsmæssig værdi og gentagen ødelæggelse af genstande, der ikke
nødvendigvis er af højøkonomisk eller affektionsmæssig værdi. Afværgehjælp kan
være relevant i en situation, hvor et barn i et anfald af raseri er ved at ødelægge fjern-
synet i opholdsstuen på anbringelsesstedet, men kan også være relevant i en situati-
on, hvor barnet eller den unge i et raserianfald kaster med anbringelsesstedets ser-
vice. Gentagen ødelæggelse af ting af mindre værdi, fx billige drikkeglas, er således
omfattet af bestemmelsen. Afværgehjælp kan desuden anvendes for at afværge ting-
skade, allerede før det første glas smadres. Det afgørende er, at der foreligger en reel
fare for, at et barn eller en ung vil foretage gentagen ødelæggelse eller beskadigelse
af ting.
Ved »føren væk« fra en situation forstås ifølge lovforarbejderne, at et barn eller
en ung fjernes fra den konkrete situation, så den igangværende handling afbrydes.
Det vil afhænge af en konkret vurdering, hvor barnet eller den unge skal føres hen
for at afbryde den igangværende handling.
Ved kortvarig fastholdelse og føren af et barn eller en ung forstås ifølge lovfor-
arbejderne, at barnet eller den unge kan fastholdes kortvarigt eller føres væk fra situ-
ationen for at markere, at den uønskede adfærd skal bringes til ophør, herunder ved
at den pågældende føres væk fra situationen. Den øvre tidsgrænse for, hvad der anses
som kortvarigt, afhænger af en individuel vurdering af de konkrete omstændigheder,
herunder til barnets eller den unges alder, modenhed og funktionsevne.
Hvis barnet eller den unge undervejs i en kortvarig fastholdelse begynder at gøre
markant fysisk modstand, må barnet kun fastholdes og føres til et andet opholdsrum,
hvis betingelserne i bestemmelsen om egentlig fysisk magtanvendelse er opfyldt.
Se herom voksenansvarslovens § 8.
44
Se således forslag til lov om voksenansvar, lovforslag L 162 af 30. marts 2016, bemærkninger til § 8, samt vejl.
10229, 2019 kap. 12 og 13.
43
15
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: Materiale om magtanvendelse i skolen fra professor Jørn Vestergaard
2928430_0016.png
I de tilfælde, hvor der anvendes afværgehjælp, skal der ske registrering samt ind-
beretning af episoden til den anbringende kommune samt Socialtilsynet.
Foranstaltningen
fysisk magtanvendelse
indebærer, at et barn eller en ung
fastholdes
eller føres til et andet rum.
Beføjelsen til at iværksætte fysisk magtanvendelse til-
kommer personalet på børne- og ungehjem, men ikke specialiserede plejefamilier. I
forarbejderne til voksenansvarsloven er der redegjort for indholdet i begrebet fysisk
magtanvendelse og betingelserne for iværksættelse af indgrebet.
45
Personalet kan beslutte at fastholde eller føre et barn eller en ung til et andet op-
holdsrum. Ved fastholdelse forstås ifølge lovforarbejderne, at et barn eller en ung
kan fastholdes fysisk f.eks. ved at holde fast om barnet eller den unge i form af, at
man lægger armene omkring vedkommende, mens man står stille.
Betingelsen for fysisk magtanvendelse er, at barnet eller den unge udviser en ad-
færd, herunder vedvarende chikane, der er til fare for barnet eller den unge selv, de
øvrige anbragte børn og unge, personalet eller andre, der opholder sig på anbringel-
sesstedet. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis et barn eller en ung chikanerer et andet
barn eller en anden ung i en sådan grad, at der fremprovokeres en konflikt, som kan
være optakt til et regulært slagsmål. I så fald kan det være nødvendigt, at personalet
anvender fysisk magt for at skille parterne ad.
Fastholdelse af barnet eller den unge aldrig må omfatte indlåsning eller vold,
herunder voldelige førergreb, slag eller spark. Ved føren til et andet opholdsrum for-
stås ifølge lovforarbejderne, at et barn eller en ung kan føres til et andet lokale, f.eks.
vedkommendes værelse. Når det drejer sig om mindre børn, kan fastholdelse og
føren ske ved, at barnet bæres til et andet opholdsrum. Når det drejer sig om større
børn eller unge, kan fastholdelse og føren f.eks. ske ved, at barnet eller den unge hol-
des fast om hånden og føres til det andet opholdsrum.
Anvendelse af fysisk magt skal altid registreres og indberettes.
Som udgangspunkt er fysisk magtanvendelse kun tilladt i en situation, hvor barnet
dermed forhindres i at skade sig selv eller andre.
For delvis lukkede døgninstitutioner/afdelinger samt sikrede enheder er der ble-
vet tilføjet regler om magtanvendelse ved overtrædelse af regler i en obligatorisk
husorden,
som det efter ministerens nærmere bestemmelse er lovpligtigt at fastsætte
for sådanne enheder.
46
Personalet har beføjelse til at håndhæve reglerne i en sådan
husorden ved at »fastsætte passende reaktioner« med opdragende eller pædagogisk
Se således lovforslag L 162 af 30. marts 2016, bemærkninger til § 8, samt vejl. 10229, 2019 kap. 12 og 14.
46
Udvidelsen blev vedtaget med lov 1720, 2018, se nærmere voksenansvarslovens § 4, stk. 2-5, samt § 9, stk. 5.
45
16
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: Materiale om magtanvendelse i skolen fra professor Jørn Vestergaard
2928430_0017.png
formål. Yderligere har personalet ved sådanne enheder beføjelse til at anvende fysisk
magt ved overtrædelse af regler i den obligatoriske husorden, hvis magtanvendel-
sen er nødvendig for at bringe overtrædelsen til ophør, selv om situationen ikke
indebærer fare for barnet eller den unge selv eller andre. I henhold til den af mini-
steren udstedte bekendtgørelse kan dette f.eks. være tilfældet ved overtrædelse af
reglerne om god adfærd på fællesarealer, forstået som »adfærd der ikke er til gene
for fællesskabet eller for børnenes og de unges sikkerhed og tryghed, og en adfærd
med fravær af uacceptabel sprogbrug, og hvor voldelig, krænkende og larmende
adfærd er uacceptabel«.
47
Desuden er der for nylig skabt adgang til, at der på de nævnte døgninstitutio-
ner/afdelinger kan anvendes fysisk magt med henblik på fratagelse af euforiserende
stoffer og alkohol samt ved midlertidig inddragelse af en mobiltelefon eller andet
elektronisk kommunikations- og spilleudstyr.
48
De krydsende regelsæt i folkeskoleloven og voksenansvarsloven
Voksenansvarslovens regler om fysisk guidning, afværgehjælp og fysisk magtanven-
delse gælder også i forholdet mellem undervisere, der er ansat på
børne- og unge-
hjem,
og anbragte børn og unge institutionen, der er elever i en
intern skole
på denne
eller en anden institution.
49
Derved svarer undervisernes handlemuligheder til dem,
der gælder for det øvrige pædagogiske personale. Formålet med denne ordning er at
undgå, at personalet skal navigere efter to forskellige regelsæt afhængigt af, om der i
forhold til anbragte børn er tale om en undervisningssituation eller ej.
Voksenansvarslovens regler gælder imidlertid
ikke
i forhold til børn og unge, der
bor hjemme
hos deres forældre
eller er
anbragt i en plejefamilie,
og som med mel-
lemrum er i
aflastning
på et børne- og ungehjem med elever, der går i intern skole. I
forhold til disse to grupper af elever gælder reglerne i bekendtgørelsen om god orden
i folkeskolen fuldt ud, herunder også reglerne om iværksættelse af fysiske foranstalt-
ninger.
50
Nogle børne- og ungehjem har udelukkende anbragte børn og unge, mens andre
udelukkende har børn og unge i aflastning. Nogle børne- og ungehjem har imidlertid
både anbragte børn og unge og børn og unge i aflastning. Endelig er der steder, der
Se bkg. 1006, 2024 § 2, stk. 1, nr. 7, samt vejl. 10229, 2024 kap. 8, særligt pkt. 71.
48
Udvidelsen blev vedtaget med lov 680, 2024, se nærmere voksenansvarsloven § 9, stk. 3 og 4, smh. § 15 b (midlerti-
dig inddragelse af elektronisk udstyr) og § 16 (undersøgelse af person og opholdsrum) samt vejl. 10229, 2024 kap. 8,
særligt pkt. 72.
49
Jf. voksenansvarslovens § 2, stk. 4, som indsat ved lov 1544, 2016. Se nærmere vejl. 10229, 2019 pkt. 27.
50
Se herom FOB 2021-9 med opfordring til at tydeliggøre retsstillingen. Aktuelt afventes resultatet af ministeriets
overvejelser.
47
17
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: Materiale om magtanvendelse i skolen fra professor Jørn Vestergaard
2928430_0018.png
både har anbragte børn og unge og børn og unge i aflastning samt en intern skole,
hvor der både går børn og unge, der er anbragt på stedet, børn og unge, der er anbragt
på et andet børne- og ungehjem, børn og unge, der bor hjemme hos deres forældre,
samt børn og unge, der er anbragt i en plejefamilie.
Hvilket regelsæt der finder anvendelse afhænger af, om barnet eller den unge bor
hjemme hos sine forældre eller er anbragt uden for hjemmet på et børne- og unge-
hjem eller i en plejefamilie – og i de tilfælde hvor barnet eller den unge er i aflast-
ning også af, hvilken type plejefamilie barnet eller den unge er anbragt i. En korrekt
anvendelse af reglerne kræver således, at personalet dels har konkret viden om, hvor
hver enkelt barn eller ung bor eller er anbragt, dels har kendskab til de forskellige
regelsæt og overblik over disse.
Socialministeriet har over for Folketingets Ombudsmand erkendt, at det stiller
store krav til personalet, at der gælder forskellige regler for anvendelse af magt mv. i
forhold til de enkelte børn og unge, der er i aflastning på et børne- og ungehjem, og i
forhold til børn og unge, der går i interne skoler.
51
Ombudsmanden har i den forbin-
delse givet udtryk for, at den nuværende retstilstand kan vanskeliggøre personalets,
herunder vikarers, overholdelse af reglerne. Dette gælder ikke mindst, når der ved
udøvelse af magt er tale om situationer, hvor der må handles hurtigt. Det er erfarin-
gen fra Ombudsmandens tilsynsbesøg på børne- og ungehjem, der både har anbragte
børn og unge og børn og unge i aflastning, at der flere steder mangler tilstrækkeligt
kendskab til voksenansvarslovens regler og reglernes anvendelsesområde. Det er
også erfaringen fra tilsynsbesøg på børne- og ungehjem med interne skoler, at der
generelt er usikkerhed om, hvilke regler der gælder i forhold til magtanvendelse, når
der går elever i den interne skole, der ikke er anbragt på børne- og ungehjemmet.
Reglerne i voksenansvarsloven finder heller
ikke
anvendelse på interne skoler i
behandlings- og specialbehandlingstilbud
for børn og unge (tidligere betegnet som
»dagbehandlingstilbud«), også her gælder reglerne i bekendtgørelsen om fremme af
god orden i folkeskolen fuldt ud i forhold til såvel anbragte som øvrige børn og unge
på skolerne.
52
Ensartede regler ville skabe større klarhed over de beføjelser, det undervisende
personale på børne- og ungehjem med interne skoler har i forhold til elever i den
interne skole, der ikke er anbragt på børne- og ungehjemmet.
Se FOB 2021-13.
52
Jf. folkeskolelovens § 52 a.
51
18
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: Materiale om magtanvendelse i skolen fra professor Jørn Vestergaard
2928430_0019.png
Anbefaling af at tillempe voksenansvarslovens regler på hele grundskolens om-
råde
Reglerne i folkeskoleloven og de deraf afledte bestemmelser i ordensbekendtgørelsen
tager ikke højde for alle situationer, hvor der kan være behov for ved fysisk indgri-
ben at opretholde god orden. Der siges ikke noget om tilfælde, hvor det uden egentlig
magtanvendelse kan være hensigtsmæssigt med fysisk kontakt mellem den voksne
og eleven i form af såkaldt fysisk guidning, som eleven ikke modsætter sig. Der son-
dres heller ikke klart imellem afværgelse af tingsbeskadigelse og magtanvendelse i
situationer med fare for eleven selv eller andre, hvilket indebærer, at der ikke er no-
gen klar sondring imellem de midler, der må anvendes i de forskellige situationer.
Der er ikke bestemmelser om adgangen til at håndhæve overtrædelse af ordensregler
ved fysisk indgriben.
Efter en nutidig retsopfattelse er det principielt uholdbart, at reglerne på området
ikke hviler på et sikkert retsgrundlag, men må udledes af en ministeriel bekendtgø-
relse suppleret af uskrevne »anstaltsbetragtninger«. En sådan retstilstand har lovgiv-
ningsmagten gjort op med på andre områder, hvor der med et gennemarbejdet hjem-
melsgrundlag er tilvejebragt mere klare rammer om beføjelserne til magtanvendelse
og anden fysisk indgriben i forbindelse med myndighedsudøvelse.
Med de fornødne tillempninger kan væsentlige dele af regelsættet vedrørende
voksenansvar over for anbragte børn og unge med fordel overføres til hele skoleom-
rådet. På friskolernes område er der de samme gode grunde som på folkeskolens om-
råde til at klargøre institutionernes og de enkelte underviseres beføjelser samt at gøre
det lovpligtigt at registrere og indberette egentlig magtanvendelse.
53
Tilsvarende
gælder i forhold til efterskoler og frie fagskoler. Det er meningsløst og uhensigts-
mæssigt, at der for forskellige typer af undervisningstilbud gælder forskellige regler
om håndteringen af ensartede situationer.
54
Den praksis, som man allerede følger i nogle kommuner med hensyn til registre-
ring og indberetning, kan være en god rettesnor for udvikling af transparens og ret-
ningslinjer. Imidlertid er der gode grunde til at fastsætte generelle regler herom, så-
dan som man kender det på det sociale område. Derved vil den faglige bevidsthed
om god praksis på området kunne understøttes både lokalt og med et bredere sigte.
Kurser om både regelgrundlaget og god konflikthåndtering uden magtanvendelse kan
også anbefales.
53
54
Se herom Pia Christiansen og lektor Caroline Adolphsen,
Juristen
nr. 4/2021.
For en mere udførlig fremstilling af retsstillingen og et kommenteret udkast til ny lovgivning, se Jørn Vestergaard,
Fysisk indgriben og andre foranstaltninger til fremme af god orden i grundskolen – veje til en bedre retstilstand¸
maj
2024.
19
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: Materiale om magtanvendelse i skolen fra professor Jørn Vestergaard
I overensstemmelse med nutidig retsopfattelse er det en opgave for lovgivnings-
magten at skabe klarhed over reglerne og styrke retssikkerheden for såvel elever som
personale. Under alle omstændigheder bør der fastlægges mere tydelige standarder
for adgangen til at anvende de forskellige typer af foranstaltninger til fremme af god
orden, således at indgreb kun sker under iagttagelse af grundlæggende principper om
saglighed, proportionalitet og skånsomhed.
Et mere klart og tydeligt regelsæt vil kunne danne grundlag for en mere oplyst
faglig debat, en mere gennemsigtig ledelse og et mere effektivt tilsyn. Det er ikke
formålet med forslaget herom, at der skal tilvejebringes videre beføjelser til anven-
delse af magt, lige så lidt som det var formålet med indførelsen af voksenansvarslo-
ven, som der efter alt foreliggende er gode erfaringer med.
20