Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del Bilag 43
Offentligt
2926574_0001.png
Ministeren
Retsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Orientering om dom fra Højesteret om manglende mulighed for at straffe en ud-
lænding for overtrædelse af kontrolforpligtelser i en periode, hvor udlændingen
var udrejst af Danmark
1.
Højesteret har den 27. september 2024 afsagt dom i en sag om bl.a. manglende
overholdelse af melde-, opholds- og underretningspligt i en periode, hvor udlæn-
dingen var udrejst af Danmark. Højesteret fastslår i dommen, at der ikke i medfør
af hjemrejseloven er hjemmel til at straffe en udlænding for manglende overhol-
delse af pålagte kontrolforpligtelser i en periode, hvor udlændingen har været ud-
rejst af Danmark, når udrejsen er sket med henblik på at tage varigt ophold i et
andet land.
Sagen angår en statsløs palæstinenser fra Syrien, der i november 2020 blev udvist
ved dom, hvorved den pågældendes opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7
(asyl) bortfaldt. I april 2021 pålagde Hjemrejsestyrelsen udlændingen melde-, op-
holds- og underretningspligt. Udlændingen blev efterfølgende tiltalt for at have
overtrådt sine kontrolforpligtelser i perioden fra 31. maj 2021 til den 4. januar 2023.
Det blev i sagen bevismæssigt lagt til grund, at udlændingen i en del af denne peri-
ode først havde opholdt sig i Sverige og siden i Tyskland, hvor han sammen med sin
familie havde søgt om asyl med henblik på at tage varigt ophold der.
Det principielle spørgsmål for Højesteret var, om der efter hjemrejselovens regler
er hjemmel til at straffe den pågældende udlænding for at have undladt at over-
holde sine pålagte kontrolforpligtelser i den periode, hvor udlændingen ikke havde
opholdt sig i Danmark.
Højesteret henviste til, at efter hjemrejselovens § 1, stk. 1, har udlændinge, der ikke
har ret til at opholde sig i Danmark efter reglerne i udlændingelovens kapitel 1 og
3-5, pligt til at udrejse, og at det af bemærkningerne til loven fremgår, at ved ud-
rejse forstås, at udlændingen forlader Danmarks territorium, jf. Folketingstidende
2021-21, tillæg A, lovforslag nr. L 203, s. 110. Højesteret henviste endvidere til, at
det følger af bemærkningerne til loven, at formålet med loven er, at myndighe-
derne har de fornødne redskaber til at understøtte, at udlændinge, som ikke (læn-
gere) har ret til lovligt at opholde sig på Danmarks territorium, udrejser, jf. Folke-
Side
1/3
28. oktober 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Udsendelse
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 15017
2838023
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 43: Orientering om dom fra Højesteret vedr. straf for manglende overholdelse af pålagte kontrolforpligtelser, fra udlændinge- og integrationsministeren
tingstidende 2020-21, tillæg A, lovforslag nr. L 203, s. 17. Højesteret henviste der-
udover til, at det af bemærkningerne til hjemrejseloven fremgår, at kontrolforplig-
telserne er fastsat for at motivere udlændinge, der ikke udrejser i overensstem-
melse med forpligtelsen hertil, til at medvirke til deres sags behandling og til udrej-
sen, jf. Folketingstidende 2021-21, tillæg A, lovforslag nr. L 203, s. 70.
Højesteret bemærkede herefter, at det hverken i hjemrejseloven eller bemærknin-
gerne hertil er angivet, at en udvist udlændings udrejsepligt indebærer, at den på-
gældende skal udrejse til et land, hvorfra den pågældende ikke vil kunne tilbage-
sendes til Danmark.
Højesteret fandt på den baggrund, at der ikke er hjemmel til i medfør af hjemrejse-
lovens § 23, stk. 2, jf. straffelovens § 1, at straffe en udvist udlænding for overtræ-
delse af pålagte kontrolforpligtelser, når vedkommende har forladt Danmark med
henblik på at tage varigt ophold i et andet land.
Udlændingen blev herefter alene fundet skyldig i overtrædelse af de pålagte kon-
trolforpligtelser i den periode, hvor han havde opholdt sig i Danmark.
2.
Justitsministeriet har oplyst, at Rigsadvokaten den 2. oktober 2024 har udsendt
en instruks til alle embeder med henblik på at sikre, at der ikke sker strafforfølgning
for overtrædelse af en pålagt melde-, opholds- eller underretningspligt i verserende
straffesager, hvor det kan lægges til grund, at vedkommende i den pågældende pe-
riode har forladt Danmark med henblik på at tage varigt ophold i et andet land.
Rigsadvokaten har samtidig anmodet alle embeder om at sikre, at der tages stilling
til løsladelse af eventuelle arrestanter, samt om der er grundlag for evt. anke af
byretsdomme, som ikke er endeligt afgjort. Rigsadvokaten har endvidere informe-
ret alle embeder om, at håndteringen af endeligt afgjorte straffesager afventer, at
det indledningsvist undersøges, hvordan tidligere afgjorte sager omfattet af pro-
blemstillingen kan identificeres. Rigsadvokatens redegørelse af 4. oktober 2024 om
dommen er vedlagt.
Rigsadvokaten har derudover oplyst, at Rigsadvokatens retningslinjer ved behand-
ling af sager om overtrædelse af melde-, opholds- og underretningspligt er blevet
opdateret i overensstemmelse med dommen.
3.
Udlændinge- og Integrationsministeriet er ved at vurdere, om dommen fra Hø-
jesteret giver anledning til at foretage ændringer i hjemrejseloven eller bemærk-
ningerne hertil.
Udlændinge- og Integrationsministeriet vil vende tilbage over for udvalget, når af-
dækningen af de afledte konsekvenser, herunder i forhold til endeligt afgjorte straf-
fesager, er tilendebragt.
Jeg har samtidig orienteret Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg.
Dommen vedlægges til orientering.
Side
2/3
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 43: Orientering om dom fra Højesteret vedr. straf for manglende overholdelse af pålagte kontrolforpligtelser, fra udlændinge- og integrationsministeren
Med venlig hilsen
Kaare Dybvad Bek
Side
3/3