Henvendelse til Retsudvalget
Kbh K 24. oktober 2024
I forlængelse af Udlændinge- og Integrationsministerens svar til Finansudvalget 19.
september 2024 (på spørgsmål nr. 10 til L 191 stillet den 6. september 2024 efter ønske fra
Betina Kastberg (DD):
https://www.ft.dk/samling/20231/lovforslag/L191/spm/10/svar/2069461/2907772.pdf),
anmoder Finn Nørgaard Foreningen hermed Retsudvalget om at behandle ministerens svar
med henblik på genovervejelse af Regeringens indstilling om at driftsmidlerne til Finn
Nørgaard Foreningen ikke vil blive budgetteret på Finansloven i 2025.
Den danske forebyggelsesmodel er en myndighedsmodel. Og vi gør det godt. Men risikoen ved
at have en et-strenget model er, at vi forsømmer forebyggelsessamarbejdet af og med
civilsamfundet og de engagerede borgere. Eller sagt med andre ord. Vi risikerer at miste
civilsamfundet som en vigtig allieret i kampen mod radikalisering og terror. Dette er et
mulighedsrum, som vi desværre ikke udnytter ordentligt.
I Storbritannien har regeringen, under ligeledes voksende terrortrusler, fastholdt og udvidet
samarbejdet med civilsamfundsorganisationer gennem 'Prevent'-programmet. Dette program
fungerer som et vigtigt redskab til at identificere og afrette personer, der er i fare for
radikalisering, og opbygger en frontlinje mod terrorisme i samarbejde med lokale aktører.
I Norge er regeringen i proces med en meget stor udredning på området ekstremisme, hvor
civilsamfundets og ofrenes indsats er et meget vigtigt element.
Ligeledes har Frankrig øget støtten til civilsamfundet i sin nationale handlingsplan mod
radikalisering, da man har erkendt, at en omfattende tilgang, der inkluderer civilsamfundet, er
afgørende for at nå ud til de samfundsgrupper, hvor risikoen for radikalisering er størst.
Det vil sige Storbritannien, Frankrig og Norge bliver klogere på terrorofre og civilsamfund, som
vi i Danmark skærer bort og fokuserer væk fra.
Finn Nørgaard Foreningen har tydeligt vist, at det er muligt at opbygge et videnscenter, der
samarbejder med myndighederne, samler international viden, arbejder systematisk og
evidensbaseret, hjælper andre civilsamfundsorganisationer, samt støtter unge, kommuner og
boligselskaber i arbejdet med forebyggelse. Samtidig kaster foreningen lys over de blinde
pletter, hvor myndighederne enten ikke har mulighed for at agere eller ikke ser problemerne
tydeligt nok.
Med andre ord kan Finn Nørgaard Foreningen bistå myndighederne med at forstå væsentlige
borgernære problematikker i forbindelse med terrortruslen. Dette omfatter blandt andet vores
forståelse for, hvordan vi bedst støtter ofrene, og hvordan denne viden kan integreres i
forebyggelsen af terror og ekstremisme i befolkningen. Foreningen undersøger
konsekvenserne af terror for de borgere, der rammes. Faktisk er der kun én indsats i hele
landet, der er specifikt dedikeret til terrorofrene og kan tale deres sprog.