Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del Bilag 36
Offentligt
2923664_0001.png
OMTRYK
Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del - Bilag 36
Offentligt
Beslutningsforslag nr.
B 209
Folketinget 2023-24
OMTRYK
Korrektion af titel
Betænkning og indstilling afgivet af Udvalget for Forretningsordenen den 29. maj 2024
Betænkning og indstilling
om
ændring af forretningsorden for Folketinget
(Ændring af visse bestemmelser om tidsmæssige rammer for folketingsarbejdet m.v.)
1. Baggrund
Folketingets formand tog i folketingsåret 2022-23, 2. sam-
ling, initiativ til en fornyet drøftelse om en række spørgsmål
om folketingsmedlemmernes arbejdsvilkår, herunder bl.a.
Folketingets udvalgsstruktur og de udfordringer, som mange
medlemmer oplever med sammenfaldende forpligtelser og
utilstrækkelig tid til forberedelse i deres daglige arbejde.
Efter formandens anmodning udarbejdede Folketingets
Administration et internt debatoplæg om disse problemstil-
linger, som Udvalget for Forretningsordenen drøftede fra
begyndelsen af folketingsåret 2023-24. På sit møde den 22.
november 2023 besluttede Udvalget for Forretningsordenen
at nedsætte et underudvalg med repræsentation fra alle fol-
ketingsgrupper til at arbejde videre med emnerne i debatop-
lægget.
Underudvalget har i sit arbejde indtil nu særlig fokuseret
på Folketingets udvalgsstruktur og på mulige tilpasninger af
de tidsmæssige rammer for behandlingen af lovforslag. Den-
ne betænkning og indstilling, hvortil underudvalget har ud-
arbejdet udkast, er det foreløbige produkt af dette arbejde og
fremsættes nu efter underudvalgets indstilling, med henblik
på at de regelændringer, der er indeholdt deri, kan træde i
kraft fra begyndelsen af folketingsåret 2024-25.
Underudvalget forventer at fortsætte sit arbejde i det kom-
mende folketingsår med overvejelser om eventuelle andre
tiltag, der kan bidrage til at sikre bedre tid og større forudsi-
gelighed i folketingsmedlemmernes arbejde eller på anden
måde forbedre vilkårene for Folketingets virksomhed, her-
under bl.a. tiltag, der kan forenkle Folketingets arbejdsfor-
mer med hensyn til afstemninger. Underudvalget vil også
fortsætte sine overvejelser om udvalgsstrukturen. Endvidere
forventer underudvalget bl.a. at tage spørgsmål om tilrette-
læggelsen af forhandlinger mellem Folketingets partier og
regeringen og om indhold i udvalgsarbejdet op til ny over-
vejelse, bl.a. på baggrund af erfaringerne efter afgivelsen
af Udvalget for Forretningsordenens beretning af 1. decem-
ber 2021 om kodekser for den gode forhandling mellem
Folketingets partier og regeringen og for det gode møde
i Folketinget og beretning af 11. maj 2022 om indhold i
arbejdet i Folketingets udvalg og udvalgsformændenes rolle.
2. Underudvalgets overvejelser og de foreslåede ændrin­
ger
Mere tid til forberedelse af 1. behandling af lovforslag
Underudvalget anser det overordnet for meget væsentligt,
at rammerne for folketingsarbejdet bidrager til at sikre til-
strækkelig tid til en grundig folketingsbehandling af lovfor-
slag. Ikke mindst finder underudvalget det afgørende, at
medlemmerne har den fornødne tid til at forberede sig på
lovforslags 1. behandling i Folketingssalen.
Underudvalget bemærker i den forbindelse, at partiernes
ordføreres arbejde med at forberede sig til en 1. behand-
ling omfatter væsentligt mere end blot at læse lovforslaget
med tilhørende bemærkninger. Til det samlede materiale
hører også navnlig høringssvar, som kan være omfattende
og forskelligartede, og kommenterede høringsoversigter fra
regeringen. Ofte afføder høringssvar endvidere et ønske om
uddybning af synspunkter fra de hørte organisationer m.v.,
hvilket kan være vanskeligt at indhente, hvis der kun er
begrænset tid til rådighed til forberedelsen samlet set. Yder-
mere har partiernes ordførere ofte behov for at rådføre sig
med deres folketingsgrupper på et eller flere gruppemøder,
hvilket ligeledes kan være vanskeligt i tilfælde, hvor der
kun går ganske kort tid fra fremsættelsen af et lovforslag
til 1. behandling. De nævnte forhold udgør naturligvis ikke
mindst en udfordring for ordførere for partier, som står uden
for aftalekredse m.v. på de relevante områder og derfor ikke
på samme måde som aftalepartiernes ordførere har været
inddraget i forberedelsen af lovforslagene før fremsættelsen.
AX030192
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 36: B 209 (2023-24) Betænkning og indstilling om ændring af forretningsorden for Folketinget (Ændring af visse bestemmelser om tidsmæssige rammer for folketingsarbejdet m.v.)
2923664_0002.png
OMTRYK
2
Underudvalget foreslår på den baggrund at ændre den
nuværende regel i forretningsordenen, hvorefter der skal gå
mindst 2 dage og bør gå mindst 5 dage fra fremsættelse af et
lovforslag til 1. behandling, så der fremover skal gå mindst
7 dage. Underudvalget har samlet set vurderet, at en regel
om mindst 7 dage fra fremsættelse til 1. behandling imøde-
kommer hensynene til på den ene side medlemmernes behov
for tid til forberedelse og på den anden side behovet for
fleksibilitet i tilrettelæggelsen af behandlingen af lovforslag.
Der har i underudvalget været et udbredt ønske om, at
der som hovedregel bør gå mindst 14 dage fra fremsættelse
til 1. behandling. Underudvalget bemærker i den forbindel-
se, at der med de foreslåede 7 dage fra fremsættelse til 1.
behandling fortsat vil være tale om minimumsregler, og at
lovforslag sjældent behandles præcis efter mindstetiderne
i forretningsordenen. Underudvalget opfordrer på den bag-
grund Folketingets Administration til fremover at arbejde
for, at der går mindst 14 dage fra fremsættelse til 1. behand-
ling, hvor dette praktisk er muligt og hensigtsmæssigt. Un-
derudvalget bemærker, at der vil være perioder, hvor dette i
almindelighed vil være mindre hensigtsmæssigt. Eksempel-
vis vil det ikke være formålstjenligt i begyndelsen af et
folketingsår at lade der gå 14 dage, før nogen lovforslag kan
sættes til 1. behandling.
Længere minimumstid til den samlede behandling af lovfor­
slag
For at modvirke, at den længere tid til forberedelse af
1. behandling fører til kortere tid til udvalgsbehandling in-
den for den samme samlede tidsramme – og for generelt
at anspore til, at lovforslag fremsættes i god tid inden den
tiltænkte ikrafttræden – finder underudvalget, at den samle-
de tid, der efter forretningsordenen mindst skal gå til den
samlede folketingsbehandling af et lovforslag, bør forlænges
fra de nuværende 30 dage til 40 dage.
Den samlede behandlingstid til lovforslag ligger i praksis
normalt væsentligt over mindstetiden, og det er underudval-
gets forventning, at det også fremover vil være tilfældet.
Mulighed for fravigelse af de nye mindstetidsregler
Underudvalget er opmærksom på, at der kan forekomme
tilfælde, hvor det er ønskeligt at kunne sætte et lovforslag
til 1. behandling tidligere end 7 dage efter fremsættelsen el-
ler at kunne gennemføre den samlede folketingsbehandling
fra fremsættelse til vedtagelse ved 3. behandling hurtigere
end på 40 dage. Det er underudvalgets vurdering, at dette
også bør være muligt uden det kvalificerede flertal på tre
fjerdedele af de stemmende medlemmer, som kræves til en
dispensation fra forretningsordenen, jf. forretningsordenens
§ 42. Derfor finder underudvalget, at Folketinget med al-
mindeligt flertal bør kunne beslutte at fravige de nye 7-da-
ges- og 40-dagesregler, så længe de hidtidige 2-dages- og
30-dagesregler overholdes. Skal et lovforslag sættes til 1.
behandling hurtigere end 2 dage efter fremsættelsen eller
vedtages hurtigere end 30 dage efter fremsættelsen, bør
dette fortsat kræve dispensation og dermed tre fjerdedeles
flertal.
Underudvalget har drøftet, i hvilket omfang de nye 7- og
40-dagesregler må forventes at føre til et behov for flere
fravigelser af reglerne i forhold til, hvad der hidtil har været
behov for af dispensationer.
Underudvalget anerkender, at det må forventes, at det sær-
lig vil være aktuelt at give samtykke til fravigelse af den
nye 40-dagesregel i forbindelse med lovgivning i tilknytning
til finanslovsaftaler, hvor der kan være kort tid til rådighed
fra indgåelse af aftalen, indtil lovgivningen skal træde i
kraft, og op til jul og den mødefri sommerperiode, og det
forudsættes på den baggrund, at samtykke i almindelighed
gives.
Frister for svar på spørgsmål
Underudvalget er opmærksom på, at oplevelsen af util-
strækkelig tid til at sikre god kvalitet i de politiske processer
ikke nødvendigvis kun gør sig gældende for folketingsmed-
lemmer, og det er underudvalgets opfattelse, at Folketinget
også bør tage et medansvar for, at regeringens embedsmænd
ikke udsættes for et større pres, end rimeligt er. Underudval-
get har på den baggrund gjort sig visse overvejelser om
fristerne for besvarelse af spørgsmål fra Folketingets med-
lemmer og udvalg.
Underudvalget understreger, at muligheden for at stille og
få besvaret spørgsmål udgør et af de vigtigste værktøjer i
Folketingets kontrol med regeringen, og at der er et væsent-
ligt hensyn at tage til muligheden for at stille spørgsmål
og få svar med en vis hurtighed. Underudvalget har dog
vurderet, at man med nogle enkle lempelser kan bidrage til
en vis forbedring af forholdene for embedsmændene i cen-
traladministrationen til gengæld for en mindre påvirkning af
aktualiteten i den parlamentariske kontrol.
Konkret foreslår underudvalget, at man ændrer fristen for
indlevering af mundtlige spørgsmål til besvarelse i Folketin-
gets spørgetid (§ 20-spørgsmål til mundtlig besvarelse), så
de fremover skal indleveres senest kl. 12 den fjerde hverdag
(lørdag ikke medregnet) inden den spørgetid, hvor de ønskes
besvaret, i stedet for den tredje hverdag inden. Det vil sige,
at fristen i en normal uge vil være torsdag kl. 12 med hen-
blik på besvarelse i spørgetiden onsdag i ugen efter.
Endvidere foreslår underudvalget, at reglerne for bereg-
ning af frister for besvarelse af udvalgsspørgsmål til skriftlig
besvarelse ændres, så nogle uger svarende omtrent til de
typiske ferieperioder i julen, påsken og juli måned ikke
medregnes. Underudvalget bemærker i den forbindelse, at
der i forvejen erfaringsmæssigt modtages en del foreløbige
besvarelser af udvalgsspørgsmål i ferieperioder, hvilket taler
for, at den nævnte ændring næppe i praksis vil udgøre nogen
væsentlig forringelse set fra folketingsmedlemmernes side.
Som nævnt er spørgsmål til ministrene til skriftlig besva-
relse et helt centralt redskab i det parlamentariske arbejde,
og underudvalget opfordrer til, at Udvalget for Forretnings-
ordenen og Præsidiet fortsat følger udviklingen i andelen
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 36: B 209 (2023-24) Betænkning og indstilling om ændring af forretningsorden for Folketinget (Ændring af visse bestemmelser om tidsmæssige rammer for folketingsarbejdet m.v.)
2923664_0003.png
OMTRYK
3
af rettidigt besvarede udvalgsspørgsmål til skriftlig besvarel-
se. Det er underudvalgets forventning, at ovenstående æn-
dring, hvor visse ferieperioder fraregnes svarfristerne, vil
føre til en reel forbedring af statistikkerne over rettidige
besvarelser.
Mulighed for yderligere afstemningsdage og fremsættelse og
1. behandling af visse lovforslag i august og september
Underudvalget har drøftet, hvorvidt der med fordel kan
planlægges enkelte dage med møder i Folketinget i slutnin-
gen af juni måned med henblik på 2. og 3. behandling
af lovforslag og 2. (sidste) behandling af beslutningsfor-
slag. Formålet hermed skal være at modvirke, at forslag,
der kommer til 1. behandling sent i folketingsåret, kun når at
få en forholdsvis kort udvalgsbehandling.
Underudvalget ser positivt på denne mulighed, men fin-
der, at det bør afhænge af situationen i det enkelte år,
hvorvidt der bør planlægges sådanne mødedage efter den
almindelige mødeperiodes afslutning omtrent til grundlovs-
dag. Underudvalget opfordrer til, at formanden eventuelt
tager spørgsmålet op til drøftelse med Udvalget for Forret-
ningsordenen i de år, hvor der tegner til at komme et stort
antal forslag til 1. behandling sent. Underudvalget under-
streger, at sådanne sene mødedage alene bør benyttes til 2.
og 3. behandling af forslag og ikke til behandling af f.eks.
nye beslutningsforslag eller forespørgsler.
Underudvalget har ydermere overvejet, om man med for-
del kan tilrettelægge lovgivningsarbejdet sådan, at visse lov-
forslag fremsættes og sættes til 1. behandling i den mødefri
sommerperiode og derefter genfremsættes i det nye folke-
tingsår. Formålet med en sådan behandling, som ligner den
almindelige proces for behandlingen af regeringens finans-
lovsforslag, skal særlig være, at udvalgsarbejdet kan komme
i gang tidligt, hvilket især kan være ønskeligt for erhvervs-
rettet lovgivning, der skal træde i kraft en 1. januar og øns-
kes vedtaget senest 4 uger inden ikrafttræden, jf. regeringens
principper herom.
Underudvalget ser ligeledes positivt på denne mulighed,
men finder, at også brugen af denne fremgangsmåde bør
bero på eventuelle konkrete behov. Underudvalget bemær-
ker, at regeringen er nærmest til at vurdere, om konkrete
lovforslag kan være hensigtsmæssige at fremsætte og sætte
til 1. behandling i august eller september med henblik på
genfremsættelse i det følgende folketingsår, og opfordrer
regeringen til at være opmærksom på muligheden.
Evaluering og opfølgning
Underudvalget har i sit arbejde lagt vægt på at afprøve
mulige forbedringer af det parlamentariske arbejde hurtigst
muligt, og underudvalget anser det derfor for afgørende at
vurdere de nye initiativers effekt fremover. Underudvalget
opfordrer Udvalget for Forretningsordenen til at tage initi-
ativ til en evaluering, når der foreligger et tilstrækkeligt
erfaringsgrundlag, som udgangspunkt gerne i begyndelsen
af 2025, og herunder vurdere udviklingen i samlet behand-
lingstid for lovforslag og for tiden fra fremsættelse af lov-
forslag indtil 1. behandling.
3. Udvalget for Forretningsordenens behandling af sagen
Underudvalget har som nævnt indledningsvis udarbejdet
udkast til denne betænkning og indstilling til Udvalget for
Forretningsorden og indstillet, at Udvalget for Forretnings-
ordenen afgiver betænkningen og indstillingen til Folketin-
get.
Udvalget for Forretningsordenen har behandlet sagen i
1 møde og kan tilslutte sig underudvalgets indstilling og
synspunkter.
Indstilling
Herefter indstiller udvalget de i nedenstående forslag
til folketingsbeslutning indeholdte ændringer af forretnings-
ordenen til vedtagelse.
Forslag til folketingsbeslutning
om ændring af forretningsorden for Folketinget
(Ændring af visse bestemmelser om tidsmæssige rammer for
folketingsarbejdet m.v.)
§1
I forretningsorden for Folketinget, som vedtaget den 17.
december 1953 og ændret senest den 22. december 2022,
foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 8, stk. 6,
indsættes som
6. pkt.:
»Ved beregningen af frister efter 4. og 5. pkt. fraregnes
de kalenderuger, hvor juledag, nytårsdag og påskedag falder,
og 4 kalenderuger fra og med den første mandag i juli.«
2.
I
§ 8 a, stk. 4,
ændres »§ 13, stk. 4« til: »§ 13, stk. 5«.
3.
I
§ 11, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »2 dage efter og bør ikke
finde sted før 5 dage efter,« til: », 7 dage efter«.
4.
I
§ 11, stk. 1,
indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Tinget kan dog på forslag af formanden uden forhand-
ling give samtykke til, at 1. behandling finder sted, før 7
dage, men ikke før 2 dage efter at lovforslaget er offentlig-
gjort på en af Folketingets hjemmesider.«
5.
§ 13, stk. 1,
ophæves, og i stedet indsættes:
»3. behandling må ikke finde sted før 40 dage efter frem-
sættelsen, og før 2 dage efter at 2. behandling er afsluttet,
jf. i øvrigt § 8 a, stk. 2 og 3. Tinget kan dog på forslag af
formanden uden forhandling give samtykke til, at 3. behand-
ling finder sted før 40 dage, men ikke før 30 dage efter
fremsættelsen.
Stk. 2.
2/5 af Folketingets medlemmer kan over for for-
manden begære, at 3. behandling tidligst finder sted 12 søg-
nedage efter forslagets vedtagelse ved 2. behandling. Begæ-
ringen skal være skriftlig og underskrevet af de deltagende
medlemmer. Udsættelse kan dog ikke finde sted, for så vidt
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 36: B 209 (2023-24) Betænkning og indstilling om ændring af forretningsorden for Folketinget (Ændring af visse bestemmelser om tidsmæssige rammer for folketingsarbejdet m.v.)
2923664_0004.png
OMTRYK
4
angår forslag til finanslove, tillægsbevillingslove, midlerti-
dige bevillingslove, statslånslove, love om meddelelse af
indfødsret, love om ekspropriation, love om indirekte skatter
samt i påtrængende tilfælde forslag til love, hvis ikrafttræ-
den ikke kan udsættes af hensyn til lovens formål (grl. §
41).«
Stk. 2-5 bliver herefter stk. 3-6.
6.
I
§ 17, stk. 1, 4. pkt.,
ændres »Bestemmelsen i § 13, stk. 1,
1. pkt., om, at 3. behandling ikke må finde sted før 30 dage
efter fremsættelsen,« til: »§ 13, stk. 1,«.
7.
I
§ 17, stk. 1, 7. pkt.,
ændres »§ 13, stk. 1,« til: »§ 13, stk.
2«.
8.
I
§ 20, stk. 5, 1. pkt.,
ændres »tredje hverdag« til: »fjerde
hverdag«.
9.
I
§ 33, stk. 2,
ændres »§ 13, stk. 4« til: »§ 13, stk. 5«.
§2
Folketingsbeslutningen træder i kraft ved begyndelsen af
folketingsåret 2024-25.
Bemærkninger til forslaget
Bemærkninger til forslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at visse typiske ferieperioder omkring jul og
påske og i juli måned skal fraregnes ved beregningen af de
almindelige 4-ugersfrister for, hvornår en minister bør ha-
ve besvaret et udvalgsspørgsmål til skriftlig besvarelse fore-
løbigt eller endeligt eller have tilkendegivet og begrundet, at
ministeren ikke ser sig i stand til at besvare spørgsmålet, jf.
forretningsordenens § 8, stk. 6, 4. og 5. pkt.
Af hensyn til administration af reglerne og opgørelse af
statistik for ministrenes svartider foreslås, at de perioder, der
fraregnes, skal udgøre hele kalenderuger, dvs. uger fra og
med mandag til og med søndag.
Konkret foreslås, at de kalenderuger, hvor juledag, nyt-
årsdag og påskedag falder, fraregnes. Kalenderugen, hvor
påskedag falder, udgør ugen fra mandag efter palmesøndag
indtil påskedag, men omfatter ikke anden påskedag.
Endvidere foreslås, at 4 kalenderuger regnet fra den første
mandag i juli fraregnes. Disse 4 uger vil naturligvis i nogle
år også omfatte enkelte dage i august.
Som eksempel på anvendelsen af reglerne kan nævnes den
situation, at der stilles et udvalgsspørgsmål onsdag den 25.
juni 2025 med den almindelige svarfrist på 4 uger. De fire
kalenderuger fra mandag den 7. juli 2025 til og med søndag
den 3. august 2025 indgår ikke i fristberegningen. Når den
periode, der skal fraregnes, begynder den 7. juli 2025, vil
der være gået 11 dage af fristen. Når den periode, der skal
fraregnes, ophører, tælles der videre fra 12 dage. Fristen
udløber dermed onsdag den 20. august 2025.
Det bemærkes, at de foreslåede regler kun vil om-
fatte beregningen af de almindelige 4-ugersfrister, dvs.
vedkommende ministers svarfrist, hvor der ikke specifikt er
angivet en anden frist. Det vil fortsat være muligt at angive
en anden frist end 4 uger, og beregningen af en sådan frist
vil være upåvirket af de nye regler.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring af en henvisning
som følge af rykningen af stykkenumre i forretningsorde-
nens § 13 ved beslutningsforslagets § 1, nr. 5.
Til nr. 3
Efter de nuværende regler i forretningsordenens § 11, stk.
1, nr. 1, må 1. behandling af et lovforslag tidligst finde sted,
2 dage efter og bør ikke finde sted før 5 dage efter at lovfor-
slaget er offentliggjort på en af Folketingets hjemmesider,
dvs. efter fremsættelsen.
Disse regler foreslås ændret, så »bør«-reglen udgår og det
bestemmes, at 1. behandling tidligst må finde sted, 7 dage
efter at lovforslaget er offentliggjort på en af Folketingets
hjemmesider.
Den nye regel vil på samme måde som den nuværende
finde tilsvarende anvendelse for beslutningsforslag, jf. for-
retningsordenens § 17, stk. 1.
Det foreslåede skal ses i sammenhæng med den foreslåede
adgang til fravigelse med almindeligt flertal, jf. beslutnings-
forslagets § 1, nr. 4, og bemærkningerne hertil nedenfor.
Til nr. 4
Det foreslås bestemt, at Tinget på forslag af formanden
uden forhandling kan give samtykke til, at 1. behandling fin-
der sted, før 7 dage, men ikke før 2 dage efter at lovforslaget
er offentliggjort på en af Folketingets hjemmesider.
Dette indebærer, at det fortsat vil være muligt at sætte et
lovforslag til 1. behandling tidligere end 7 dage efter frem-
sættelsen, uden at det kræver dispensation fra forretnings-
ordenen efter reglerne i forretningsordenens § 42 og dermed
tre fjerdedeles flertal blandt de stemmende medlemmer. Be-
slutning herom vil kunne træffes med almindeligt flertal.
Først hvis der skal gå mindre end 2 dage – svarende til
den nuværende mindstetid – fra fremsættelse til 1. behand-
ling, vil det kræve dispensation efter reglerne i forretnings-
ordenens § 42 og dermed tre fjerdedeles flertal.
Det forventes, at beslutningen om at give samtykke til 1.
behandling tidligere end 7 dage efter fremsættelsen i langt
de fleste praktiske tilfælde vil blive truffet efter reglerne i
forretningsordenens § 35, stk. 1, 1. pkt., dvs. uden formel
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 36: B 209 (2023-24) Betænkning og indstilling om ændring af forretningsorden for Folketinget (Ændring af visse bestemmelser om tidsmæssige rammer for folketingsarbejdet m.v.)
2923664_0005.png
OMTRYK
5
afstemning, hvis formanden har grundlag for at anse udfal-
det for givet på forhånd. Dette svarer til den måde, der i
praksis oftest træffes beslutning om dispensation fra forret-
ningsordenen. I øvrigt vil de almindelige regler og praksis
for afstemninger skulle følges, jf. forretningsordenens § 35.
Det foreslås bestemt, at beslutningen træffes efter forslag
fra formanden og uden forhandling.
Reglerne vil finde tilsvarende anvendelse for beslutnings-
forslag, jf. forretningsordenens § 17, stk. 1.
Til nr. 5
Forretningsordenens nuværende § 13, stk. 1, indeholder
bestemmelser om, at 3. behandling af et lovforslag ikke må
finde sted før 30 dage efter fremsættelsen, eller før 2 dage
efter at 2. behandling er afsluttet. I tillæg hertil gælder der
regler i forretningsordenens § 8 a, stk. 2 og 3, om bl.a. den
tid, der skal gå fra offentliggørelse af en betænkning eller
tillægsbetænkning eller tilføjelse hertil, inden 3. behandling
må holdes. Endvidere indeholder § 13, stk. 1, bestemmelser
om, at to femtedele af Folketinget medlemmer under visse
nærmere omstændigheder kan kræve, at 3. behandling af
et lovforslag tidligst kan finde sted 12 søgnedage efter 2.
behandling, jf. grundlovens § 41.
Reglerne foreslås ændret, så den nuværende 30-dagesregel
bliver en 40-dagesregel, og så der skabes en ny mulighed
for fravigelse af denne 40-dagesregel med almindeligt flertal
i Folketinget, så længe der fortsat går mindst 30 dage fra
fremsættelse til 3. behandling. Af regeltekniske grunde fore-
slås det nuværende stk. 1 i samme forbindelse opdelt i to
stykker.
Det foreslås i stk. 1, 1. pkt., at 3. behandling ikke må finde
sted før 40 dage efter fremsættelsen, og før 2 dage efter at 2.
behandling er afsluttet, jf. i øvrigt § 8 a, stk. 2 og 3. Dette
svarer til det, der nu følger af første led i § 13, stk. 1, 1. pkt.,
blot med 40 dage som mindstetid i stedet for 30 dage.
I stk. 1, 2. pkt., foreslås, at Tinget dog på forslag af for-
manden uden forhandling skal kunne give samtykke til, at
3. behandling finder sted før 40 dage, men ikke før 30 dage
efter fremsættelsen.
Dette indebærer, at det fortsat vil være muligt at sætte et
lovforslag til 3. behandling tidligere end 40 dage efter frem-
sættelsen, uden at det kræver dispensation fra forretnings-
ordenen efter reglerne i forretningsordenens § 42 og dermed
tre fjerdedeles flertal blandt de stemmende medlemmer. Be-
slutning herom vil kunne træffes med almindeligt flertal.
Først hvis der skal gå mindre end 30 dage – svarende til
den nuværende mindstetid – fra fremsættelse til 3. behand-
ling, vil det kræve dispensation efter reglerne i forretnings-
ordenens § 42 og dermed tre fjerdedeles flertal.
Det forventes, at beslutningen om at give samtykke til
3. behandling tidligere end 40 dage efter fremsættelsen i
de fleste praktiske tilfælde vil blive truffet efter reglerne i
forretningsordenens § 35, stk. 1, 1. pkt., dvs. uden formel af-
stemning, hvis formanden har grundlag for at anse udfaldet
for givet på forhånd. I øvrigt vil de almindelige regler og
praksis for afstemninger skulle følges, jf. forretningsorde-
nens § 35.
Det foreslås bestemt, at beslutningen træffes efter forslag
fra formanden og uden forhandling.
Reglerne vil ikke finde tilsvarende anvendelse for beslut-
ningsforslag, jf. forretningsordenens § 17, stk. 1, jf. også
beslutningsforslagets § 1, nr. 6, og bemærkningerne hertil
nedenfor.
Det må forventes, at det særlig vil være aktuelt at give
samtykke til fravigelse af den nye 40-dagesregel i forbindel-
se med lovgivning i tilknytning til finanslovsaftaler og op til
jul og den mødefri sommerperiode, hvor der kan være kort
tid til rådighed til lovgivningsprocessen, og det forudsættes,
at samtykke i sådanne tilfælde i almindelighed gives.
Det foreslåede stk. 2 indeholder de bestemmelser, som nu
fremgår af andet led af § 13, stk. 1, 1. pkt., og af 2. og
3. pkt. Disse regler vil som hidtil være en gengivelse af
grundlovens § 41, stk. 3.
Til nr. 6
Forretningsordenens § 17, stk. 1, 3. og 4. pkt., indeholder
visse regler om behandlingen af beslutningsforslag. Det føl-
ger af reglerne, at beslutningsforslag, der ikke fremkommer
som indstillinger fra udvalg, fremsættes på samme måde
som lovforslag og undergives 2 behandlinger efter tilsva-
rende regler, som gælder for lovforslags 1. og 3. behand-
ling. Bestemmelsen i § 13, stk. 1, 1. pkt., om, at 3. behand-
ling ikke må finde sted før 30 dage efter fremsættelsen, fin-
der dog ikke tilsvarende anvendelse for beslutningsforslags
2. behandling.
Henvisningen i 4. pkt. til bestemmelsen i § 13, stk. 1, 1.
pkt., om, at 3. behandling ikke må finde sted før 30 dage
efter fremsættelsen, foreslås ændret, så der blot henvises til
§ 13, stk. 1. Dette sker som konsekvens af ændringen ved
beslutningsforslagets § 1, nr. 5, hvorefter § 13, stk. 1, kun
vil indeholde den nye 40-dagesregel og reglen om fravigel-
se af 40-dagesreglen med almindeligt flertal. Disse regler
vil som den hidtidige 30-dagesregel ikke skulle gælde for
beslutningsforslag.
Til nr. 7
Der er tale om en konsekvensændring af en henvisning
som følge af rykningen af stykkenumre i forretningsorde-
nens § 13 ved beslutningsforslagets § 1, nr. 5.
Til nr. 8
Forretningsordenens § 20, stk. 5, 1. pkt., fastsætter fristen
for at stille spørgsmål fra enkelte medlemmer til ministre
til mundtlig besvarelse i spørgetiden (§ 20-spørgsmål til
mundtlig besvarelse). Efter reglen kan sådanne spørgsmål
opføres på listen over spørgsmål i Tingets førstkommende
spørgetid, for så vidt de er modtaget af Lovsekretariatet se-
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 36: B 209 (2023-24) Betænkning og indstilling om ændring af forretningsorden for Folketinget (Ændring af visse bestemmelser om tidsmæssige rammer for folketingsarbejdet m.v.)
2923664_0006.png
OMTRYK
6
nest kl. 12 den tredje hverdag forinden (lørdag ikke medreg-
net). Da spørgetiden normalt holdes om onsdagen i Folke-
tingets mødeperioder, vil dette i praksis sige, at § 20-spørgs-
mål til mundtlig besvarelse normalt skal være modtaget af
Lovsekretariatet senest kl. 12 fredagen inden.
Det foreslås at fremrykke denne frist med 1 dag, så
spørgsmålene normalt skal være modtaget af Lovsekretaria-
tet kl. 12 torsdag inden spørgetiden.
Det vil som hidtil kunne forekomme, at fristen ligger en
dag tidligere end normalt, f.eks. i forbindelse med pinsen,
hvor mandagen er en helligdag og derfor ikke indgår i de 4
(hidtil 3) hverdage.
Til nr. 9
Der er tale om en konsekvensændring af en henvisning
som følge af rykningen af stykkenumre i forretningsorde-
nens § 13 ved beslutningsforslagets § 1, nr. 5.
Til § 2
Det foreslås, at folketingsbeslutningen træder i kraft ved
begyndelsen af folketingsåret 2024-25.
Søren Gade (V)
fmd.
Leif Lahn Jensen (S)
nfmd.
Jeppe Søe (M) Karsten Hønge (SF) Karina Adsbøl (DD)
Rasmus Horn Langhoff (S) Benny Engelbrecht (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Jens Joel (S) Lea Wermelin (S)
Mogens Jensen (S) Lars Christian Lilleholt (V) Torsten Schack Pedersen (V) Henrik Frandsen (M) Peter Skaarup (DD)
Betina Kastbjerg (DD) Ole Birk Olesen (LA) Mai Mercado (KF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Trine Pertou Mach (EL)
Helene Liliendahl Brydensholt (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
22
16
15
15
14
10
9
Radikale Venstre (RV)
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
7
5
1
1
1
1
5