Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del Bilag 30
Offentligt
2921357_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
16. september 2024
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Christina Husted Lundø
2024-05625
3371070
Forslag
til
Lov om ændring af straffeloven
(Udvidelse af anvendelsesområdet for forbuddet mod videreførelse af en
forening, der foreløbig er forbudt eller opløst ved dom)
§1
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 434 af 25. april 2024, som ændret
ved § 14 i lov nr. 481 af 22. maj 2024, § 2 i lov nr. 661 af 11. juni 2024 og
§ 1 i lov nr. 665 af 11. juni 2024, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 132 a, stk. 1,
indsættes efter »en forening«: »eller handler på en måde,
der er egnet til at fremstå som deltagelse i videreførelsen af en forening«, og
»den foreløbig er forbudt« ændres til: »foreningen foreløbig er forbudt«.
§2
Loven træder i kraft den 1. februar 2025.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Side 1/18
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Udvidelse af anvendelsesområdet for forbuddet mod videreførelse af en forening, der foreløbig er forbudt eller opløst ved dom), fra justitsministeren
2921357_0002.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
Indledning
Udvidelse af anvendelsesområdet for straffelovens § 132 a,
stk. 1
Gældende ret
Justitsministeriets overvejelser
Den foreslåede ordning
Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
2.1.
2.2.
2.3.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Side 2/18
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Udvidelse af anvendelsesområdet for forbuddet mod videreførelse af en forening, der foreløbig er forbudt eller opløst ved dom), fra justitsministeren
1. Indledning
Regeringen mener, at det skal være så svært som muligt at være
bandemedlem i Danmark. Forbud mod og opløsning af en forening er et af
de værktøjer, der kan være med til at stække banderne. Derfor skal det også
have konsekvenser, når et forbud eller en opløsning ikke respekteres, og
banden videreføres på trods heraf.
Efter straffelovens § 132 a, stk. 1, straffes den, der deltager i videreførelsen
af en forening, efter at den foreløbig er forbudt af regeringen eller opløst ved
dom, med bøde eller fængsel indtil 2 år.
Rigsadvokaten har oplyst, at det i praksis i visse tilfælde har vist sig
vanskeligt at løfte bevisbyrden for, at handlinger foretaget af medlemmer
eller tidligere medlemmer af en forbudt eller opløst forening faktisk udgør
videreførelse af foreningen, og at handlingerne ikke alene har karakter af
f.eks. et socialt arrangement.
Det kan endvidere være vanskeligt at bevise, at ulovlige aktiviteter udgør en
videreførelse af en forbudt eller opløst forening i tilfælde, hvor de
pågældende ulovlige aktiviteter ikke kan dokumenteres at have en reel
sammenhæng med de aktiviteter, der foregik i den forbudte eller opløste
forening.
Justitsministeriet finder på den baggrund, at anvendelsesområdet for
bestemmelsen har vist sig for snævert i forhold til myndighedernes
mulighed for at håndhæve et foreløbigt forbud eller opløsning af en
forening. Formålet med lovforslaget er derfor at udvide anvendelsesområdet
af straffelovens § 132 a, stk. 1, sådan at det fremover vil være lettere for
myndighederne at håndhæve et foreløbigt forbud eller opløsning af en
forening.
2. Udvidelse af anvendelsesområdet for straffelovens § 132 a, stk. 1
2.1. Gældende ret
Ved lov nr. 715 af 23. marts 2018 om ændring af straffeloven og
retsplejeloven (Retsvirkninger af et foreløbigt forbud mod eller opløsning
af en forening) blev straffelovens § 132 a, stk. 1, nyaffattet. Formålet med
nyaffattelsen var bl.a. at skabe større klarhed over bestemmelsens
anvendelsesområde ved, at der i bemærkningerne blev angivet nærmere
retningslinjer om, hvilken adfærd mv. der er strafbar efter bestemmelsen.
Det fremgår af straffelovens § 132 a, stk. 1, at den, der deltager i
videreførelsen af en forening, efter at den foreløbig er forbudt af regeringen
Side 3/18
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Udvidelse af anvendelsesområdet for forbuddet mod videreførelse af en forening, der foreløbig er forbudt eller opløst ved dom), fra justitsministeren
eller opløst ved dom, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år.
Bestemmelsen finder anvendelse på videreførelse af en forening fra det
tidspunkt, hvor den er foreløbig forbudt af regeringen eller opløst ved dom.
Det følger af bestemmelsens forarbejder, at bestemmelsen omfatter enhver
videreførelse af foreningen, herunder alle former for aktiviteter, som kan
henføres direkte eller indirekte til en forbudt eller opløst forening, jf.
Folketingstidende 2017-18, tillæg A, L 208 som fremsat, s. 7. Det gælder
således også ellers lovlige aktiviteter, som foreningen udfører, og uanset om
foreningen efter forbuddet eller opløsningen er stoppet med at udføre
ulovlige aktiviteter. Bestemmelsen omfatter endvidere enhver form for
medlemskab af foreningen, ligesom handlinger, der har til formål at
rekruttere nye medlemmer til foreningen, er omfattet.
Brug af foreningens kendetegn, herunder udsmykning, symboler, navn, logo
m.v., er også omfattet af bestemmelsen, hvis det kan påvises, at kendetegnet
anvendes som led i en videreførelse af foreningen. Anvendelse af
foreningens kendetegn, der ikke kan karakteriseres som en videreførelse af
foreningen, kan efter omstændighederne være omfattet af § 132 a, stk. 2.
Personer, der opretter eller fremmer virksomheden i en ”ny” forening, som
i realiteten er en fortsættelse af den forening, der foreløbig er forbudt eller
opløst ved dom, kan også straffes i medfør af straffelovens § 132 a, stk. 1.
Bestemmelsen omfatter således også såkaldte erstatningsforeninger, uanset
om oprettelsen heraf er sket for at skjule, at der reelt er tale om en forbudt
eller opløst forening.
Visse foreninger er meget aktive i det offentlige rum, f.eks. ved på forskellig
vis direkte og indirekte at søge at sprede et budskab relateret til foreningen.
I forhold til f.eks. bandegrupperinger kan der være tale om, at personer med
tilknytning til banden forsamler sig i grupper af varierende størrelse i det
offentlige rum på nærmere bestemte steder afhængig af den pågældende
gruppering. Herved forsøger gruppen ofte at dominere det pågældende
område, som anses som gruppens territorium.
Hvis sådanne forsamlinger bestående af fortrinsvis personer, der har været
medlem af eller tilknyttet en forening, som er forbudt eller opløst ved dom,
fortsættes – eventuelt uden anvendelse af bandens kendetegn – efter
tidspunktet for forbuddet eller opløsningen, kan der være tale om en
videreførelse af foreningen i strid med § 132 a, stk. 1. Det beror imidlertid
på en konkret vurdering, om der f.eks. blot er tale om et led i personernes
Side 4/18
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Udvidelse af anvendelsesområdet for forbuddet mod videreførelse af en forening, der foreløbig er forbudt eller opløst ved dom), fra justitsministeren
sociale aktiviteter, eller om der reelt er tale om, at foreningen videreføres.
Der kan herved lægges vægt på bl.a., om forsamlingen foregår og finder sted
på væsentlig samme måde som forud for forbuddet eller opløsningen. Der
kan endvidere lægges vægt på andre omstændigheder, der f.eks.
understøtter, at foreningen videreføres. Den omstændighed, at forsamlingen
også består af personer uden tilknytning til den pågældende bande,
indebærer ikke i sig selv, at der ikke kan være tale om videreførelse af
foreningen.
Det bemærkes, at lignende former for dominans, magtdemonstrationer eller
manifestationer også ses udført i bandemiljøet af enkeltpersoner i områder,
som af banden anses som bandens territorium. Dette kan f.eks. ske ved, at
en person virker som vagt i området. Denne form for adfærd kan efter
omstændighederne straffes som en videreførelse af foreningen.
Der kan også være tale om, at foreningen ønsker at markere sig, f.eks. som
led i en større demonstration, ved andre større begivenheder, i nattelivet eller
i forbindelse med retsmøder eller løsladelser af foreningens medlemmer mv.
Disse tilfælde kan også efter omstændighederne være en strafbar
overtrædelse af bestemmelsen. Det gælder generelt, at der kan være
grundlag for at straffe for medvirken til overtrædelse af forbuddet mod at
videreføre foreningen, herunder af personer, som udlejer lokaler til brug for
foreningen, som er registrant af et domæne på internettet til brug for
foreningen, eller som fremstiller eller sælger foreningens merchandise, hvis
det fornødne forsæt kan bevises.
Det kan i visse tilfælde give anledning til tvivl, om der er tale om
videreførelse af en forbudt eller opløst forening, hvis dens tidligere
medlemmer eller andre personer, der havde tilknytning til foreningen,
fortsætter med sammen at foretage sig ellers lovlige aktiviteter, som før
forbuddet eller opløsningen var en del af foreningens virksomhed. Der vil
f.eks. kunne være tale om, at medlemmer mv. af en motorcykelklub som led
i foreningens (lovlige) aktiviteter før opløsningen kørte i større eller mindre
grupper sammen på motorcykel. Hvis medlemmerne, efter
motorcykelklubben er blevet opløst ved dom, fortsætter med at køre på
motorcykel sammen i større eller mindre grupper, må der tages konkret
stilling til, om der er tale om en videreførelse af foreningen, eller om der
blot er tale om, at en række personer i en social sammenhæng kører
motorcykel sammen.
Side 5/18
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Udvidelse af anvendelsesområdet for forbuddet mod videreførelse af en forening, der foreløbig er forbudt eller opløst ved dom), fra justitsministeren
Det beror på en konkret vurdering, om der er så mange ligheder i måden at
udføre aktiviteten på, at det kan lægges til grund, at der er tale om at
videreføre foreningen. Dette kan bl.a. også ses i sammenhæng med, om
andre omstændigheder tilsiger, at foreningen videreføres. Det antages i den
forbindelse, at den omstændighed, at forbuddet mod at anvende foreningens
kendetegn, jf. den foreslåede § 132 a, stk. 2, respekteres, ikke i sig selv er
afgørende for, om der er tale om en videreførelse af foreningen.
Ved Østre Landsrets dom af 25. juni 2021, refereret i Ugeskrift for
Retsvæsen 2021, s. 4371, blev syv personer frifundet for videreførelse af
bandegrupperingen Loyal To Familia (LTF), der foreløbig var forbudt. Det
blev i sagen lagt til grund, at de tiltalte i hvert fald tidligere havde været
medlem af eller haft tilknytning til LTF. De tiltalte havde opholdt sig i et
kælderlokale på Griffenfeldsgade på Nørrebro. Kælderlokalet var indrettet
med bar, PlayStation, spillemaskine og pokerbord. Der var ved baren opsat
et opslag med ordensregler, bl.a. »Vi tolererer IKKE våben eller stoffer Hvis
dette medbringes, medføres det karantæne for bestandigt.« Endvidere blev
der i opslaget refereret til »foreningen« og »frivillige medarbejdere«. Da
politiet ankom til stedet den 22. marts 2019 i forbindelse med et tilsyn,
konstaterede politiet, at døren til lokalet var låst, og at der blev råbt »Five-
0«, da politiets tilstedeværelse blev erkendt af de tiltalte. Flere af de tiltalte
var berusede. En af de tiltalte var i øvrigt i besiddelse af en kniv og en anden
af hash til eget brug.
Landsretten lagde endvidere til grund, at de tiltalte ikke anvendte logoer,
insigna etc., der var kendetegnende for LTF, ligesom de ikke foretog
handlinger den pågældende dag, der var særligt kendetegnende for LTF,
f.eks. at dominere gadebilledet eller indgå i kriminelle aktiviteter.
På ovenstående baggrund frifandt landsretten de tiltalte for videreførelse af
LTF. Ved frifindelsen lagde landsretten vægt på bl.a., at flere af de tiltalte
var barndomsvenner og vokset op i området omkring Blågårds Plads, at
arrangementet fremstod som værende af social karakter, og at arrangementet
fandt sted i privat regi. Landsretten fandt på den baggrund, at det ikke var
bevist, at der ved arrangementet i kælderlokalet foregik aktiviteter af en
sådan karakter, at det udgjorde en overtrædelse af forbuddet mod
videreførelse af en forbudt eller opløst forening.
Landsretten fremhævede endvidere, at det navnlig ikke ansås for bevist, at
forsamlingen fandt sted på væsentlig samme måde, som forsamlinger
relateret til LTF foregik forud for det foreløbige forbud mod LTF, eller at
Side 6/18
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Udvidelse af anvendelsesområdet for forbuddet mod videreførelse af en forening, der foreløbig er forbudt eller opløst ved dom), fra justitsministeren
de tiltalte udviste en adfærd, der havde til hensigt at manifestere deres
tilstedeværelse i eller dominere det nærliggende område omkring Blågårds
Plads, som LTF før det foreløbige forbud opererede i.
2.2. Justitsministeriets overvejelser
Det er Justitsministeriets opfattelse, at det strafferetlige værn mod at
fortsætte en forening, efter at den med hjemmel i grundloven foreløbig er
forbudt eller opløst ved dom, skal være så effektivt som muligt, så de
kriminelle eller samfundsskadelige aktiviteter, som udføres af sådanne
foreninger, bringes til ophør.
Rigsadvokaten har oplyst, at det i praksis i visse tilfælde har vist sig
vanskeligt at løfte bevisbyrden for, at handlinger foretaget af medlemmer
eller tidligere medlemmer af en forbudt eller opløst forening faktisk udgør
videreførelse af foreningen, og at handlingerne ikke alene har karakter af
f.eks. et socialt arrangement.
Det kan således i praksis være vanskeligt at skelne mellem, hvornår der er
tale om videreførelse af den forbudte eller opløste forening, og hvornår der
er tale om sociale arrangementer, der ikke kan betragtes som en sådan
videreførelse. Det gælder ikke mindst, når der er tale om foreninger, som
også forud for et forbud eller opløsning har haft sociale arrangementer og
samvær som en del af foreningens aktiviteter.
Det kan endvidere være vanskeligt at konstatere, at ulovlige aktiviteter
udgør en videreførelse af en forbudt eller opløst forening i tilfælde, hvor de
pågældende ulovlige aktiviteter foretages af medlemmer eller tidligere
medlemmer af en forbudt eller opløst forening. Det gælder navnlig, hvor de
ulovlige aktiviteter i relation til den udøvede kriminalitet eller
fremgangsmåde på forskellige punkter adskiller sig fra ulovlige aktiviteter
foretaget af personer tilknyttet foreningen før forbuddet eller opløsningen.
Der er på den anførte baggrund efter Justitsministeriets opfattelse behov for
at udvide forbuddet mod at videreføre en forbudt eller opløst forening. Det
skal således ikke være muligt for medlemmer af forbudte foreninger at
forsamle sig under dække af sociale aktiviteter, når disse for omverdenen
fremstår som en videreførelse af foreningen, uanset at det ikke måtte kunne
konstateres, at aktiviteterne reelt er et led i videreførelse foreningens
aktiviteter. Det gælder navnlig i tilfælde, hvor foreningen i øvrigt fortsat er
aktiv på trods af forbuddet eller opløsningen. Sådanne forsamlinger vil
således efter Justitsministeriets opfattelse under alle omstændigheder som
Side 7/18
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Udvidelse af anvendelsesområdet for forbuddet mod videreførelse af en forening, der foreløbig er forbudt eller opløst ved dom), fra justitsministeren
udgangspunkt være egnet til at fremstå som videreførelse af en forbudt eller
opløst forening.
For at sikre en effektiv håndhævelse af et forbud mod eller opløsning af en
forening, finder Justitsministeriet derfor, at der er behov for at udvide
anvendelsesområdet for straffelovens § 132 a, så bestemmelsen også
omfatter forsamlinger, hvor personer mødes på en måde, der er egnet til at
fremstå som videreførelse af den forbudte eller opløste forening.
2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at straffelovens § 132 a, stk. 1, udvides til også at omfatte den,
der handler på en måde, som er egnet til at fremstå som deltagelse i
videreførelsen af en forening, der foreløbig er forbudt eller opløst ved dom.
Med ændringen vil det således ikke længere være en betingelse for
overtrædelse af bestemmelsen, at der med en handling reelt er tale om en
videreførelse af foreningen.
Ved vurderingen af, om en handling eller aktivitet er egnet til at fremstå som
videreførelse af en forbudt eller opløst forening, vil der skulle foretages en
samlet vurdering af omstændighederne omkring den pågældende handling.
Med udtrykket ”handler” i den foreslåede bestemmelse forstås både
egentlige handlinger, undladelser og andre mere passive handlinger, f.eks.
deltagelse i en forsamling. Handlingerne kan både være kriminelle
handlinger og ellers lovlige handlinger.
Ved vurderingen af, om en handling er ”egnet til at fremstå” som
videreførelse af en forbudt eller opløst forening, vil det skulle indgå med
betydelig vægt, hvis handlingen udøves sammen med andre, hvor alle eller
de fleste af personerne har været medlem af eller har eller har haft
tilknytning til den pågældende forening, og foreningen på trods af det
foreløbige forbud eller opløsningen fortsat udøver aktiviteter i et vist
omfang og fortsat har flere aktive medlemmer. Det vil i den forbindelse ikke
være afgørende, om den pågældende forening har fortsat sine eventuelle
kriminelle aktiviteter, hvis foreningen i øvrigt må anses som fortsat aktiv.
Det bemærkes, at det ikke vil være afgørende for, at en handling er egnet til
at fremstå som videreførelse af en forbudt eller opløst forening, at den
pågældende handling foregår på væsentligt samme måde, som handlinger
relateret til den pågældende forening foregik forud for forbuddet eller
opløsningen af foreningen. Det er således ikke afgørende, om de
pågældende mødes samme sted eller i samme område, som før forbuddet
Side 8/18
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Udvidelse af anvendelsesområdet for forbuddet mod videreførelse af en forening, der foreløbig er forbudt eller opløst ved dom), fra justitsministeren
eller opløsningen, ligesom det ikke er afgørende, at de udfører de samme
aktiviteter som før forbuddet eller opløsningen.
Der skal foretages en konkret vurdering af, om der er tale om handlinger,
der er egnede til at fremstå som videreførelse af foreningen, eller om der
blot er tale om f.eks. et rent socialt arrangement, som ikke er egnet til at
fremstå som relateret til den forbudte eller opløste forening.
Det forudsættes med forslaget, at f.eks. en situation, hvor en gruppe af
personer, hvor alle eller de fleste er eller har været medlem af eller har haft
tilknytning til en forbudt eller opløst forening, mødes i et område, der har
været forbundet med tilstedeværelsen af den pågældende forening eller
sammen foretager aktiviteter, som før forbuddet var en del af foreningens
virksomhed, uanset at disse er lovlige og måtte være af social karakter, som
det klare udgangspunkt vil udgøre en handling, der er egnet til at fremstå
som deltagelse i videreførelse af den forbudte eller opløste forening. Det
gælder uanset, at arrangementet måtte foregå i privat regi.
Også forsamlinger eller handlinger der foregår i områder, der ikke forbindes
med den forbudte eller opløste forening vil imidlertid efter
omstændighederne kunne være omfattet af forbuddet. Der vil i den
forbindelse bl.a. kunne lægges vægt på antallet af personer, der har eller har
haft tilknytning til den forbudte eller opløste forening, der indgår i
forsamlingen. Som eksempel kan i den forbindelse nævnes et
grillarrangement i en park, et besøg på en restaurant eller en beværtning eller
kørsel på motorcykel i en gruppe, som alle efter omstændighederne vil være
egnet til at fremstå som deltagelse i videreførelse af en forbudt eller opløst
forening. Det gælder særligt i de tilfælde, hvor der er tale om forsamlinger
af mere end blot enkelte personer, hvor alle eller de fleste er eller har været
medlem af eller har haft tilknytning til en forbudt eller opløst forening.
Mindre forsamlinger vil dog også efter omstændighederne kunne være
omfattet.
Særligt for så vidt angår kriminelle handlinger vil det som det helt klare
udgangspunkt skulle lægges til grund, at sådanne handlinger er egnet til at
fremstå som videreførelse af en forening, når personer, der har eller har haft
tilknytning til foreningen, i fællesskab begår ny kriminalitet, og foreningen
er foreløbigt forbudt eller opløst bl.a. som følge af, at der som led i
foreningens virksomhed er begået omfattende og alvorlig kriminalitet. Det
gælder uanset, om kriminaliteten er ligeartet, og uanset om kriminaliteten
Side 9/18
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Udvidelse af anvendelsesområdet for forbuddet mod videreførelse af en forening, der foreløbig er forbudt eller opløst ved dom), fra justitsministeren
bliver begået et sted, hvor foreningen havde sit sædvanlige ophold forud for
forbuddet eller opløsningen.
Det omfatter eksempelvis tilfælde, hvor en gruppe af personer, der har eller
tidligere har haft tilknytning til en forbudt eller opløst forening, nu begår ny
kriminalitet, f.eks. salg af narkotika eller lignende, uanset om kriminaliteten
bliver begået et sted, hvor der ikke tidligere er foregået kriminelle aktiviteter
med relation til foreningen.
Tilfælde, hvor den kriminelle aktivitet åbenlyst ikke er relateret til den
forbudte eller opløste forening, vil dog ikke være omfattet af den foreslåede
ændring. Som eksempel herpå kan nævnes mindre overtrædelser af
færdselslovgivningen.
For så vidt angår forbudte eller opløste foreninger, som er en del af et
internationalt netværk eller sammenslutning, bemærkes det, at også
handlinger eller aktiviteter, der udføres sammen med medlemmer af
udenlandske afdelinger i netværket eller sammenslutningen, vil kunne være
omfattet af bestemmelsen.
Også medlemmer af en udenlandsk afdeling af en i Danmark forbudt eller
opløst forening vil kunne straffes for overtrædelse af straffelovens § 132 a i
den foreslåede affatning. Det afgørende vil i den forbindelse være, om
medlemmer af den udenlandske afdeling deltager i videreførelsen eller
udfører handlinger, der er egnet til at fremstå som deltagelse i videreførelse
af foreningen. Det kan f.eks. være i form af deltagelse i en forsamling med
medlemmer af den danske afdeling af den forbudte eller opløste forening.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1 og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget forventes at medføre merudgifter for politiet på ca. 1,5 mio. kr.
(2024-pl) i 2025 og frem. Hertil forventes merudgifter for
anklagemyndigheden på ca. 1,2 mio. kr. (2024-pl) årligt i 2025 og frem.
Herudover forventes merudgifter for ca. 0,5 mio. kr. (2024-pl) årligt for
domstolene i 2025 og frem. Ligeledes forventes det, at kriminalforsorgen
vil have udgifter for ca. 1,3 mio. kr. (2024-pl) årligt i 2026 og frem.
Udgifterne håndteres inden for myndigheders eksisterende økonomiske
ramme.
Side 10/18
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Udvidelse af anvendelsesområdet for forbuddet mod videreførelse af en forening, der foreløbig er forbudt eller opløst ved dom), fra justitsministeren
2921357_0011.png
Det er herudover forventningen, at lovforslaget vil medføre et
kapacitetsbehov i kriminalforsorgen på ca. 1,7 pladser årligt fra 2026 og
frem.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den … til den … (… dage) været
sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
10. Sammenfattende skema
Positive
Negative
konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang/hvis nej, anfør
angiv omfang/hvis nej, anfør
»Ingen«)
»Ingen«)
Økonomiske
konsekvenser
for
stat,
kommuner og
regioner
Lovforslaget forventes at medføre
merudgifter for politiet på ca. 1,5
mio. kr. (2024-pl) i 2025 og frem.
Hertil forventes merudgifter for
anklagemyndigheden på ca. 1,2 mio.
kr. (2024-pl) årligt i 2025 og frem.
Herudover forventes merudgifter for
ca. 0,5 mio. kr. (2024-pl) årligt for
domstolene i 2025 og frem.
Ligeledes forventes det, at
kriminalforsorgen vil have udgifter
Side 11/18
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Udvidelse af anvendelsesområdet for forbuddet mod videreførelse af en forening, der foreløbig er forbudt eller opløst ved dom), fra justitsministeren
2921357_0012.png
for ca. 1,3 mio. kr. (2024-pl) årligt i
2026 og frem. Udgifterne håndteres
inden for myndigheders eksisterende
økonomiske ramme.
Implementeri
ngskonsekven
ser for stat,
kommuner og
regioner
Økonomiske Ingen.
konsekvenser
for
erhvervslivet
m.v.
Administrativ Ingen.
e
konsekvenser
for
erhvervslivet
m.v.
Administrativ Ingen.
e
konsekvenser
for borgerne
Klimamæssig Ingen.
e
konsekvenser
Miljø- og
Ingen.
naturmæssige
konsekvenser
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Forholdet til (Beskriv forholdet til EU-retten/anfør »Lovforslaget indeholder ingen EU-
EU-retten
retlige aspekter.«)
Er i strid med
de fem
principper for
implementeri
ng af
Ja
Nej
X
Side 12/18
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Udvidelse af anvendelsesområdet for forbuddet mod videreførelse af en forening, der foreløbig er forbudt eller opløst ved dom), fra justitsministeren
2921357_0013.png
erhvervsrettet
EU-regulering
(der i relevant
omfang også
gælder ved
implementeri
ng af ikke-
erhvervsrettet
EU-
regulering)
(sæt X)
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af straffelovens § 132 a, stk. 1, at den, der deltager i
videreførelsen af en forening, efter at den foreløbig er forbudt af regeringen
eller opløst ved dom, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år.
Ved Østre Landsrets dom af 25. juni 2021, refereret i Ugeskrift for
Retsvæsen 2021, s. 4371, blev syv personer frifundet for at have videreført
bandegrupperingen Loyal To Familia (LTF), der foreløbig var forbudt.
Landsretten lagde vægt på bl.a., at flere af de tiltalte var barndomsvenner og
vokset op i området omkring Blågårds Plads, at arrangementet fremstod som
værende af social karakter og fandt sted i privat regi, og at det ikke var
bevist, at der ved arrangementet i kælderlokalet foregik aktiviteter af en
sådan karakter, at det udgjorde en overtrædelse af forbuddet mod
videreførelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at der i straffelovens
§ 132 a, stk. 1,
efter »en forening«
indsættes: »eller handler på en måde, der er egnet til at fremstå som
deltagelse i videreførelsen af en forening«, og at »den foreløbig er forbudt«
ændres til: »foreningen foreløbig er forbudt«.
Side 13/18
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Udvidelse af anvendelsesområdet for forbuddet mod videreførelse af en forening, der foreløbig er forbudt eller opløst ved dom), fra justitsministeren
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at straffelovens § 132 a, stk. 1,
også vil omfatte handlinger, som er egnet til at fremstå som deltagelse i
videreførelse af en forening, der foreløbig er forbudt eller opløst ved dom.
Det foreslås, at straffelovens § 132 a, stk. 1, udvides til også at omfatte
handlinger, der er egnet til at fremstå som deltagelse i videreførelse af en
forening, der foreløbig er forbudt eller opløst ved dom. Med ændringen vil
det således ikke længere være en betingelse for domfældelse for
overtrædelse af bestemmelsen, at der med en handling reelt er tale om en
videreførelse af foreningen.
Ved vurderingen af, om en handling eller aktivitet er egnet til at fremstå som
videreførelse af en forbudt eller opløst forening, vil der skulle foretages en
samlet vurdering af omstændighederne omkring den pågældende handling.
Med udtrykket ”handler” i den foreslåede bestemmelse forstås både
egentlige handlinger, undladelser og andre mere passive handlinger, f.eks.
deltagelse i en forsamling. Handlingerne kan både være kriminelle
handlinger og eller lovlige handlinger.
Ved vurderingen af, om en handling er egnet til at fremstå som videreførelse
af en forbudt eller opløst forening, vil det skulle indgå med betydelig vægt,
hvis handlingen udøves sammen med andre, hvor alle eller de fleste af
personerne har været medlem af eller har eller har haft tilknytning til den
pågældende forening, og foreningen på trods af det foreløbige forbud eller
opløsningen fortsat udøver aktiviteter i et vist omfang og fortsat har flere
aktive medlemmer. Det vil i den forbindelse ikke være afgørende, om den
pågældende forening har fortsat sine eventuelle kriminelle aktiviteter, hvis
foreningen i øvrigt må anses som fortsat aktiv.
Det bemærkes, at det ikke vil være afgørende for, at en handling er egnet til
at fremstå som videreførelse af en forbudt eller opløst forening, at den
pågældende handling foregår på væsentligt samme måde, som handlinger
relateret til den pågældende forening foregik forud for forbuddet eller
opløsningen af foreningen. Det vil således ikke være afgørende, om de
pågældende mødes samme sted eller i samme område, som før forbuddet
eller opløsningen, ligesom det ikke er afgørende, at de udfører de samme
aktiviteter, som før forbuddet eller opløsningen.
Der skal foretages en konkret vurdering af, om der er tale om handlinger,
der er egnede til at fremstå som videreførelse af foreningen, eller om der
Side 14/18
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Udvidelse af anvendelsesområdet for forbuddet mod videreførelse af en forening, der foreløbig er forbudt eller opløst ved dom), fra justitsministeren
blot er tale om f.eks. et rent socialt arrangement, som ikke er egnet til at
fremstå som relateret til den forbudte eller opløste forening at gøre.
Det forudsættes med forslaget, at f.eks. en situation, hvor en gruppe af
personer, hvor alle eller de fleste er eller har været medlem af eller har haft
tilknytning til en forbudt eller opløst forening, mødes i et område, der har
været forbundet med tilstedeværelsen af den pågældende forening eller
sammen foretager aktiviteter, som før forbuddet var en del af foreningens
virksomhed, uanset at disse er lovlige og måtte være af social karakter, som
det klare udgangspunkt vil udgøre en handling, der er egnet til at fremstå
som videreførelse af den forbudte eller opløste forening. Det gælder uanset,
at arrangementet måtte foregå i privat regi.
Også forsamlinger eller handlinger der foregår i områder, der ikke forbindes
med den forbudte eller opløste forening vil imidlertid efter
omstændighederne kunne være omfattet af forbuddet.
Der vil i den forbindelse bl.a. kunne lægges vægt på antallet af personer, der
har eller har haft tilknytning til den forbudte eller opløste forening, der
indgår i forsamlingen. Som eksempel kan i den forbindelse nævnes et
grillarrangement i en park, et besøg på en restaurant eller en beværtning eller
kørsel på motorcykel i en gruppe, som alle efter omstændighederne vil være
egnet til at fremstå som videreførelse af en forbudt eller opløst forening. Det
gælder særligt i de tilfælde, hvor der er tale om forsamlinger af mere end
blot enkelte personer, hvor alle eller de fleste er eller har været medlem af
eller har haft tilknytning til en forbudt eller opløst forening. Mindre
forsamlinger vil dog også efter omstændighederne kunne være omfattet.
Særligt for så vidt angår kriminelle handlinger vil det som det helt klare
udgangspunkt skulle lægges til grund, at sådanne handlinger er egnet til at
fremstå som videreførelse af en forening, når personer, der har eller har haft
tilknytning til foreningen, i fællesskab begår ny kriminalitet, og foreningen
er foreløbigt forbudt eller opløst bl.a. som følge af, at der som led i
foreningens virksomhed er begået omfattende og alvorlig kriminalitet. Det
gælder uanset, om kriminaliteten er ligeartet, og uanset om kriminaliteten
bliver begået et sted, hvor foreningen havde sit sædvanlige ophold forud for
forbuddet eller opløsningen.
Det omfatter eksempelvis tilfælde, hvor en gruppe af personer, der har eller
tidligere har haft tilknytning til en forbudt eller opløst forening, nu begår ny
kriminalitet, f.eks. salg af narkotika eller lignende, uanset om kriminaliteten
Side 15/18
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Udvidelse af anvendelsesområdet for forbuddet mod videreførelse af en forening, der foreløbig er forbudt eller opløst ved dom), fra justitsministeren
bliver begået et sted, hvor der ikke tidligere er foregået kriminelle aktiviteter
med relation til foreningen.
Tilfælde, hvor den kriminelle aktivitet åbenlyst ikke er relateret til den
forbudte eller opløste forening, vil dog ikke være omfattet af den foreslåede
ændring. Som eksempel herpå kan nævnes mindre overtrædelser af
færdselslovgivningen.
For så vidt angår forbudte eller opløste foreninger, som er en del af et
internationalt netværk eller sammenslutning bemærkes det, at også
handlinger eller aktiviteter, der udføres sammen med medlemmer af
udenlandske afdelinger i netværket eller sammenslutningen, vil kunne være
omfattet af bestemmelsen.
Også medlemmer af en udenlandsk afdeling af en i Danmark forbudt eller
opløst forening vil kunne straffes for overtrædelse af straffelovens § 132 a i
den foreslåede affatning. Det afgørende vil i den forbindelse være, om
medlemmer af den udenlandske afdeling deltager i videreførelsen eller
udfører handlinger, der er egnet til at fremstå som deltagelse i videreførelse
af foreningen. Det kan f.eks. være i form af deltagelse i en forsamling med
medlemmer af den danske afdeling af den forbudte eller opløste forening.
Endelig forudsættes det med lovforslaget, at handlinger, der er egnet til at
fremstå som videreførelse af en forening, der er foreløbig forbudt eller
opløst ved dom, vil blive straffet med samme niveau, som handlinger
omfattet af den nugældende bestemmelse i straffelovens § 132 a, stk. 1.
Der er ikke med lovforslaget ud over ovennævnte udvidelse i øvrigt tilsigtet
nogen ændring i anvendelsesområdet for straffelovens § 132 a, stk. 1.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. februar 2025.
Til § 3
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland.
Det vil indebære, at de foreslåede ændringer af straffeloven ikke vil gælde
for Færøerne og Grønland. Dette skyldes, at Færøerne pr. 1. marts 2010 har
overtaget lovgivningskompetencen på det strafferetlige område, mens der
for Grønland gælder en særlig kriminallov.
Side 16/18
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Udvidelse af anvendelsesområdet for forbuddet mod videreførelse af en forening, der foreløbig er forbudt eller opløst ved dom), fra justitsministeren
Side 17/18
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Udvidelse af anvendelsesområdet for forbuddet mod videreførelse af en forening, der foreløbig er forbudt eller opløst ved dom), fra justitsministeren
2921357_0018.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 434 af 25. april 2024, som
ændret ved § 14 i lov nr. 481 af 22.
maj 2024, § 2 i lov nr. 661 af 11.
juni 2024 og § 1 i lov nr. 665 af 11.
juni 2024, foretages følgende
ændringer:
§ 132 a.
Den, der deltager i
videreførelsen af en forening, efter
at den foreløbig er forbudt af
regeringen eller opløst ved dom,
straffes med bøde eller fængsel
indtil 2 år.
Stk. 2.
---
1.
I
§ 132 a, stk. 1,
indsættes efter
»en forening«: »eller udøver en
handling, der er egnet til at fremstå
som deltagelse i videreførelsen af
en forening«, og »den foreløbig er
forbudt« ændres til: »foreningen
foreløbig er forbudt«.
Side 18/18