Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del Bilag 21
Offentligt
2917245_0001.png
Dato: 28.08.2024
Afrapportering på opfyldelsen af målsætningerne for straffesags-
behandling pr. 2. kvartal 2024.
Med forlængelsen af aftalen om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023
(flerårsaftalen) til og med 2024 er der fastsat nye målsætninger for politiet og anklagemyn-
dighedens straffesagsbehandling i 2024. Med de nye målsætninger for 2024 er der sket en
forenkling af målstyringen, så der fokuseres på sagsbehandlingstiden.
Der redegøres i nærværende notat for opfyldelsen af målsætninger for straffesagsbehand-
lingen i 2024 pr. 2. kvartal 2024.
Målsætningerne for straffesagsbehandlingen i politiet og anklagemyndigheden i 2024
fremgår nedenfor,
jf. boks 1.
Målsætningerne for straffesagsbehandling i politiet og anklagemyndigheden i 2024
Sagsbehandlingstidsmålsætningen for alle sager ekskl. ATK-sager og MOU-sager
1
Sagsbehandlingstiden fra anmeldelse til afgørelse af tiltalespørgsmålet skal i gennemsnit i 2024 højst
være 180 dage.
Sagsbehandlingstidsmålsætningen for afsoningssagerne
2
Sagsbehandlingstiden fra anmeldelse til tiltale for afsoningssagerne opgjort for tidspunktet for rettens
afgørelse skal i gennemsnit i 2024 være højst 165 dage.
Anm.: Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for alle straffesager er ikke umiddelbart sammenlignelig med den, der gør sig gældende for
afsoningssagerne. Det skyldes, at sagsbehandlingstiden for alle straffesager opgøres pr. enkeltforhold og omfatter sager, herunder f.eks. hen-
læggelser og udenretlige bødevedtagelser, der ikke fører til afsoning. Sagsbehandlingstiden for afsoningssagerne opgøres pr. hovedforhold og
kan først opgøres, når den tiltalte er idømt en ubetinget frihedsstraf ved domstolene. Sagsbehandlingstiden for alle sager opgøres ved henlæg-
gelse, bødevedtagelse, rejst tiltale, tiltalefrafald eller påtaleopgivelse. Der er således også en tidsmæssig forskydning mellem de to opgørelser.
1) Målsætningen omfatter alle sagsområder (med undtagelse af sager vedrørende Automatisk Trafikkontrol og sager vedrørende Melde-, Op-
holds- og Underretningspligt). 2) Omfatter alle afgørelser, hvor pågældende idømmes ubetinget frihedsstraf i 1. instans.
Fastlæggelsen af målsætningerne tager afsæt i udviklingen i straffesagsbehandlingen i lan-
dets politikredse i første halvår 2023, og er derfor med forbehold for uforudsete ændringer
i bl.a. udviklingen i straffesager i politiet og anklagemyndigheden i forlængelse heraf. Her-
udover vil retternes kapacitet til afvikling af straffesager kunne få betydning for anklage-
myndighedens mulighed for at prioritere tiden mellem sagsbehandling og tiltalerejsning og
retsarbejdet i retterne.
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 21: Orientering om status for opfyldelsen af målsætningerne for straffesagsbehandling i flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens økonomi 2024
2917245_0002.png
Målsætningen for straffesagsbehandlingen vedr. alle straffesager i 2024 er udmøntet efter
en differentieret model på kredsniveau, der tager højde for politikredsenes forskellige ud-
gangspunkter i forhold til målsætningerne for 2024 ved udgangen af 2023. Politidirektø-
rerne har ansvaret for, at der i den enkelte kreds sikres en sammenhængende styring og
prioritering på tværs af straffesagsbehandlingen i politiet og anklagemyndigheden lokalt
med henblik på indfrielse af målsætningerne.
Målsætningerne for sagsbehandlingstiden i afsoningssagerne skal ses i forlængelse af, at
politiet og anklagemyndigheden har gennemført en fokuseret indsats for at sikre en særlig
prioritering af de sager, der forventes at føre til afsoning. Resultaterne i 2024 er dermed et
udtryk for en fortsættelse af politikredsenes fokus på at prioritere de sager, der forventes at
lede til en ubetinget frihedsstraf.
Hver måned følges udviklingen i opfyldelsen af målsætningerne tæt på tværs af politiet og
anklagemyndigheden på landsplan såvel som i hver af landets politikredse, ligesom der
løbende er dialog med de politikredse, hvor der er behov for en særlig indsats i forhold til
målopfyldelsen.
Side 2
Status på opfyldelse af sagsbehandlingstidsmålet for alle sager pr. 2. kvartal
2024
Nedenfor fremgår en status på målopfyldelsen for sagsbehandlingstidsmålet for politi og
anklagemyndighed for alle sager, dog ekskl. ATK-sager og MOU-sager pr. 2. kvartal 2024.
Tabel 1
Status på opfyldelse af sagsbehandlingstidsmålet for alle sager pr. 2. kvartal 2024.
Målsætning
Sagsbehandlingstiden fra anmeldelse til
afgørelse af tiltalespørgsmålet skal i gen-
nemsnit i 2024 højst være 180 dage.
Mål Status pr. 2. kvartal 2024
Difference mellem mål og status
180
125
-55
Anm.: Data er trukket d. 6. juli 2024 og opgjort til og med 2. kvartal 2024. Da det er dynamiske tal, vil præcis samme opgørelse ikke kunne
genskabes senere. Straffesager er opgjort ekskl. ATK (Automatisk Trafikkontrol) og MOU (melde-, opholds- eller underretningspligt).
Kilde: Rigsadvokaten
Efter 2. kvartal 2024 var den gennemsnitlige sagsbehandlingstid fra anmeldelse til afgø-
relse af tiltalespørgsmålet for alle sager (ekskl. ATK og MOU) 125 dage. Dette var 55 dage
under målet for 2024.
Det bemærkes, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for henlæggelser er faldet fra
2023 til 1. halvår 2024. Sagsbehandlingstiderne for henlæggelserne i 2023 var præget af
bunkenedbringelse af ældre verserende anmeldelser. Sagerne, der blev sagsbehandlet i
2023, var således kendetegnet ved en længere sagsbehandlingstid. Ved sagsbehandling af
de ældre sager i beholdningen kan sagsbehandlingstiderne stige indledningsvis for derefter
at falde på sigt, hvilket således kan forklare den målte sagsbehandlingstid i 2024. Det skal
hertil bemærkes, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for henlæggelser er faldet til et
niveau svarende til årene forinden den seneste flerårsaftaleperiode. Der ses også et fald i
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 21: Orientering om status for opfyldelsen af målsætningerne for straffesagsbehandling i flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens økonomi 2024
2917245_0003.png
sagsbehandlingstiden for de fleste øvrige sagskategorier (f.eks. tiltaler med retsmøde og
øvrige afgørelser). Desuden bemærkes det, at sammensætningen af behandlede sager er
anderledes end den typiske sammensætning hen over året. Det gælder særligt, at der i 1. og
2. kvartal 2024 er blevet rejst færre tiltaler og truffet færre øvrige afgørelser (f.eks. påtale-
opgivelse og tiltalefrafald) end i tidligere år. Disse to sagsbehandlingsskridt har ofte en
længere sagsbehandlingstid.
En oversigt over den gennemsnitlige sagsbehandlingstid fra anmeldelse til afgørelse af til-
talespørgsmålet for alle sager (ekskl. ATK og MOU) fordelt på kredse, med og uden hen-
læggelsessager fremgår af
bilag 1 (Tabel 1).
Side 3
Status på opfyldelse af sagsbehandlingstidsmålet for afsoningssagerne pr. 2.
kvartal 2024
Nedenfor fremgår en status på målopfyldelsen for sagsbehandlingstidsmålet for afsonings-
sagerne pr. 2. kvartal 2024.
Tabel 2
Status på opfyldelse af sagsbehandlingstidsmålet for afsoningssagerne pr. 2. kvartal 2024.
Målsætning
Sagsbehandlingstiden fra anmeldelse til
tiltale for afsoningssagerne opgjort for
tidspunktet for rettens afgørelse skal i
gennemsnit i 2024 være højst 165 dage.
Mål
Status pr. 2. kvartal 2024
Difference mellem mål og status
165
171
6
Anm.: Data er trukket d. 5. juli 2024 og opgjort til og med 2. kvartal 2024. Da det er dynamiske tal, vil præcis samme opgørelse ikke kunne
genskabes senere. Sagsbehandlingstiden for afsoningssager opgøres på hovedforhold og er periodiseret efter den dato, hvor den tiltalte er
idømt en ubetinget frihedsstraf ved domstolene. Sagerne skal være afsluttet i 1. instans for at indgå i opgørelsen.
Kilde: Rigsadvokaten
Efter 2. kvartal 2024 var den gennemsnitlige sagsbehandlingstid fra anmeldelse til tiltale
for afsoningssager 171 dage. Dette var 6 dage over målet for 2024.
En oversigt over den gennemsnitlige sagsbehandlingstid fra anmeldelse til tiltale for afso-
ningssager fordelt på kredse fremgår af
bilag 1 (Tabel 2).
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 21: Orientering om status for opfyldelsen af målsætningerne for straffesagsbehandling i flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens økonomi 2024
2917245_0004.png
Bilag 1
Tabel 1
Gennemsnitlig sagsbehandlingstid fordelt på politikredse for alle sager ekskl. ATK-sager og MOU-sager hen-
holdsvis med og uden henlæggelser – målsætning 180 dage
Sagsbehandlingstiden fra anmeldelse til afgørelse af tiltalespørgsmålet skal i gennemsnit i 2024 højst være 180 dage.
Kredse
Nordjyllands Politi
Østjyllands Politi
Midt- og Vestjyllands Politi
Sydøstjyllands Politi
Syd- og Sønderjyllands Politi
Fyns Politi
Sydsjælland og Lolland-Falsters Politi
Midt- og Vestsjællands Politi
Nordsjællands Politi
Københavns Vestegns Politi
Københavns Politi
Bornholms Politi
NSK
Samlet
Status pr 2. kvartal 2024
120
121
113
122
125
144
175
140
125
117
121
43
82
125
Status 2. kvartal 2024
uden henlæggelsessager
151
170
134
150
140
154
215
180
182
174
178
47
271
167
Anm.: Data er trukket d 6. juli 2024 og opgjort til og med 2. kvartal 2024. Da det er dynamiske tal, vil præcis samme opgørelse ikke
kunne genskabes senere. Straffesager er opgjort ekskl. ATK (Automatisk Trafikkontrol) og MOU (melde-, opholds- eller underretnings-
pligt).
Kilde: Rigsadvokaten
Tabel 2
Gennemsnitlig sagsbehandlingstid fordelt på politikredse for afsoningssagerne – målsætning 165 dage
Sagsbehandlingstiden fra anmeldelse til tiltale for afsoningssagerne opgjort for tidspunktet for rettens afgørelse skal i
gennemsnit i 2024 være højst 165 dage.
Kredse
Nordjyllands Politi
Østjyllands Politi
Midt- og Vestjyllands Politi
Sydøstjyllands Politi
Syd- og Sønderjyllands Politi
Fyns Politi
Sydsjælland og Lolland-Falsters Politi
Midt- og Vestsjællands Politi
Nordsjællands Politi
Københavns Vestegns Politi
Københavns Politi
Bornholms Politi
NSK
Samlet
Status pr. 2. kvartal 2024
177
171
126
189
145
254
210
212
170
128
142
73
308
171
Anm.: Data er trukket d. 5. juli 2024 og opgjort til og med 2. kvartal 2024. Da det er dynamiske tal, vil præcis samme opgørelse ikke
kunne genskabes senere. Sagsbehandlingstiden for afsoningssager opgøres på hovedforhold og indgår i perioden hvor den tiltalte er idømt
en ubetinget frihedsstraf ved domstolene. Sagerne skal være afsluttet i 1. instans for at indgå i opgørelsen.
Kilde: Rigsadvokaten