Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del Bilag 209
Offentligt
3005675_0001.png
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 209: Orientering om forlængelse af grænsekontrol, fra justitsministeren
3005675_0002.png
BILAG
Underretning om midlertidig genindførelse eller forlængelse af grænsekontrol ved de
indre grænser
1. Underretning indgivet af:
Danmark
2. Dato for underretningen:
11. april 2025
3. Dato for og varighed af den planlagte genindførelse eller forlængelse af
grænsekontrol ved de indre grænser (artikel 27, stk. 1, litra d), i forordning
(EU) 2016/399):
Forlængelsen træder i kraft den 12. maj 2025 kl. 00:00. Grænsekontrollen forlænges i seks måneder.
4. Omfanget af den foreslåede genindførelse eller forlængelse, idet det præciseres, ved
hvilken del eller hvilke dele af de indre grænser grænsekontrol vil blive genindført eller
forlænget (artikel 27, stk. 1, litra b), i forordning (EU) 2016/399)
Grænsekontrollen forlænges ved alle Danmarks land- og søgrænser mod Tyskland. Grænsekontrollen kan
i medfør af nærværende notifikation udvides til Danmarks øvrige indre grænser, i det omfang den angivne
trussel manifesterer sig på disse grænser.
5. Underretning om:
første genindførelse af grænsekontrol ved de indre grænser (uforudseelig begivenhed):
artikel 25a, stk. 1, i forordning (EU) 2016/399
forlængelse af grænsekontrol ved de indre grænser (uforudseelig begivenhed): artikel 25a,
stk. 3, i forordning (EU) 2016/399
Periode(r) for tidligere genindførelse(r) af grænsekontrol ved de indre grænser:
NA.
første genindførelse af grænsekontrol ved de indre grænser (forudseelig begivenhed):
artikel 25a, stk. 4 og 5, i forordning (EU) 2016/399
forlængelse af grænsekontrol ved de indre grænser (forudseelig begivenhed): artikel 25a,
stk. 4 og 5, i forordning (EU) 2016/399
Periode(r) for tidligere genindførelse(r) af grænsekontrol ved de indre grænser:
Danmark genindførte grænsekontrol ved de indre grænser den 4. januar 2016 og har siden
kontinuerligt genindført grænsekontrol, herunder senest den 12. november 2024. Grænsekontrollen har
i hele perioden været gennemført mod Tyskland og i perioder også mod Sverige.
forlængelse af grænsekontrol ved de indre grænser efter 2 år (afgørende ekstraordinær
situation): artikel 25a, stk. 6, i forordning (EU) 2016/399
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 209: Orientering om forlængelse af grænsekontrol, fra justitsministeren
3005675_0003.png
Periode(r) for tidligere genindførelse(r) af grænsekontrol ved de indre grænser:
NA.
forlængelse af grænsekontrol ved de indre grænser efter 2 år og 6 måneder (afgørende
ekstraordinær situation): artikel 25a, stk. 6, i forordning (EU) 2016/399
Periode(r) for tidligere genindførelse(r) af grænsekontrol ved de indre grænser:
NA.
genindførelse af grænsekontrol ved de indre grænser i overensstemmelse med en
gennemførelsesafgørelse fra Rådet: artikel 28, stk. 1 og 5, i forordning (EU) 2016/399.
Bemærk:Videreførelse af genindført grænsekontrol ved de indre grænser skal ikke betragtes som
en forlængelse, hvis den alvorlige trussel mod den offentlige orden eller den indre
sikkerhed, som den er baseret på, adskiller sig fra den alvorlige trussel, der lå til grund
for den forudgående genindførelse af grænsekontrol ved de indre grænser. Hvis det er
tilfældet, underrettes der om en første genindførelse, idet den nye og særskilte karakter
af den alvorlige trussel mod den offentlige orden eller den indre sikkerhed præciseres i
punkt 7.
6. Hvis underretningen om en forudseelig begivenhed foretages mindre end fire uger
før den planlagte genindførelse eller forlængelse af grænsekontrol ved de indre grænser
(artikel 25a, stk. 4, 5 og 6, i forordning (EU) 2016/399):
NA.
7. Alvorlig trussel mod den offentlige orden eller den indre sikkerhed i form af:
terrorhandlinger eller -trusler og den trussel, som grov organiseret kriminalitet udgør
Det er vurderingen fra Center for Terroranalyse (CTA) under Politiets Efterretningstjeneste (PET), at
terrortruslen mod Danmark fortsat er i niveauet alvorlig (niveau 4 ud af 5). Truslen udspringer fra både
velkendte trusselsaktører som Islamisk Stat og al-Qaida, der har søgt at udnytte konflikten i deres
propaganda og bl.a. opfordret til angreb i Vesten som hævn, og aktører, der ikke tidligere har haft
betydning for trusselsbilledet i Danmark.
Mere end et år efter at konflikten i Mellemøsten eskalerede med Hamas’ terrorangreb mod Israel den 7.
oktober 2023, har konflikten fortsat afledt betydning for trusselsbilledet i Danmark. CTA vurderer
fortsat, at konflikten i Mellemøsten rummer et væsentligt mobiliseringspotentiale, som kan aktivere en
række kendte og ikke-kendte trusselsaktører til spontane eller planlagte reaktioner, herunder
terrorangreb. I Vesten har flere gennemførte og afværgede angreb taget afsæt i konflikten og især været
rettet mod jødiske og israelske interesser. I Danmark er der i 2024 rejst sigtelse efter
terrorparagrafferne i straffeloven mod flere personer i to separate sager, hvor målet i begge sager var
jødiske eller israelske interesser i Danmark. CTA vurderer, at personer og netværk, som har forbindelser
til eller er tilhængere af militant islamistiske grupper, som er involveret i konflikten i Mellemøsten,
aktuelt påvirker trusselsbilledet i dele af Europa, herunder Danmark.
FE (Forsvarets Efterretningstjeneste) og PET vurderer, at terrortruslen mod Vesten er steget siden 2023.
Det skyldes i særdeleshed krigen mellem Israel og Hamas, der vurderes fortsat at have en
radikaliserende og mobiliserende effekt, herunder i militante islamistiske miljøer i Europa. CTA
vurderer, at konflikten i Mellemøsten også i det kommende år vil fungere som en væsentlig drivkraft for
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 209: Orientering om forlængelse af grænsekontrol, fra justitsministeren
3005675_0004.png
terrortruslen mod Danmark og danske interesser, ligesom den vil medvirke til en fortsat øget trussel
mod jødiske og israelske interesser i Danmark.
Hertil bemærkes, at FE konstaterer, at Danmark og Vesten samtidig står over for en langvarig konflikt
med Rusland, som vil bruge mange forskellige midler til at skabe frygt og usikkerhed i vestlige lande,
herunder Danmark. Selv om Rusland fortsat ikke ønsker en krig med NATO, er trusselsbilledet blevet
forværret inden for det seneste år. Det er meget sandsynligt, at Rusland har gennemført
sabotageaktioner mod mål i flere vestlige lande.
Det er PET’s vurdering,
at Rusland også fremadrettet vil forsøge at planlægge eller gennemføre
sabotageaktioner eksempelvis mod vestlige lande, herunder Danmark, der yder betydelig støtte til
Ukraine i krigen mod Rusland, og at de russiske efterretningstjenester har kapacitet til at intensivere
brugen af hybride virkemidler over for Vesten yderligere.
større folkesundhedsmæssige kriser
NA.
en ekstraordinær situation, der er kendetegnet ved tredjelandsstatsborgeres pludselige
større uautoriserede bevægelser, jf. artikel 25, stk. 1, litra c), i forordning (EU) 2016/399
NA.
større eller højt profileret international begivenhed
NA.
andet
NA.
8. Navne på godkendte grænseovergangssteder
Der er 13 godkendte grænseovergange ved landegrænsen til Tyskland, der kan passeres i motorkøretøjer:
Frøslev, Padborg, Kruså, Vilmkær, Sofiedal, Bøgelhus, Pebersmark, Beierskro, Vindtved, Sæd, Møllehus,
Rudbøl og Siltoft.
Der er herudover fire grænseovergange, der udelukkende kan passeres til fods eller med cykel:
Skomagerhus, Madeskovvej, Rønsdam og Haraldsdalvej.
For så vidt angår søgrænsen sejler der færger mellem Sønderborg-Langballigau, Rømø-Sylt, Rødby-
Puttgarden, Gedser-Rostock samt Rønne-Sassnitz.
9. Foranstaltninger truffet af andre medlemsstater (hvis relevant)
NA.
10. Vurdering af nødvendigheden og forholdsmæssigheden, jf. artikel 26, stk. 1, i
forordning (EU) 2016/399
10.1.Hensigtsmæssighed: redegørelse for, hvordan genindførelsen af grænsekontrol ved de indre grænser
forventes at imødegå truslen på hensigtsmæssig vis
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 209: Orientering om forlængelse af grænsekontrol, fra justitsministeren
3005675_0005.png
På baggrund af den alvorlige trussel og efter nøje overvejelse anser den danske regering forlængelse
af grænsekontrollen ved de indre grænser som en nødvendig og effektiv foranstaltning for at imødegå
den reelle og aktuelle trussel mod den offentlige orden og indre sikkerhed.
Denne vurdering understøttes af følgende opgørelse i forbindelse med grænsekontrollen mod
Tyskland i perioden 9. august 2024 til og med den 2. februar 2025:
525 afviste udlændinge
1564 sigtelser
265 beslaglagte våben
10.2.
Redegørelse for, hvorfor de mål, der forfølges med genindførelsen, ikke kan nås
ved:
-
-
-
-
brugen af alternative foranstaltninger såsom forholdsmæssig kontrol foretaget i
forbindelse med kontrol inden for området som omhandlet i artikel 23, litra a), i
forordning (EU) 2016/399
anvendelsen af proceduren i artikel 23a i forordning (EU) 2016/399
andre former for politisamarbejde, der er fastsat i EU-retten
fælles foranstaltninger vedrørende midlertidige restriktioner for rejser til
medlemsstaterne som omhandlet i artikel 21a, stk. 2, i forordning (EU) 2016/399.
Det er Rigspolitiets vurdering, at en forlængelse af den midlertidige grænsekontrol vil udgøre et
brugbart redskab for politiet i samspil med de øvrige elementer i den samlede indsats i forhold til
bekæmpelsen af terrorisme og grænseoverskridende kriminalitet.
Rigspolitiet har i øvrigt fokus på en kriminalitetsbekæmpende indsats i de grænsenære områder.
Denne indsats omfatter en øget anvendelse af droner langs den dansk/tyske landegrænse, proaktiv
anvendelse af automatisk nummerpladegenkendelse (ANPG) og oprettelse af en operativ enhed, der
sammen med ad hoc observationskapacitet opsporer omrejsende kriminelle grupper, som opholder
sig i Danmark.
I praksis indgår følgende i grænseindsatsen:
-
-
-
-
-
25 stationære ANPG-anlæg fordelt på alle 13 grænseovergange og 12 i resten af
politikredsen samt 40 mobile ANPG-anlæg monteret på køretøjer
En operativ enhed bestående af 16 medarbejdere, herunder 12 polititjenestemænd
Generelt intensiveret baglandspatruljering
En udvidelse af de asfalterede kontrolområder ved Frøslev, Kruså og Padborg samt tilføjelse
af ekstra vognbaner i Padborg og Kruså
Droner
Det er politiets vurdering, at den nye planlægning og tilrettelæggelse af den samlede grænseindsats
har styrket den kriminalitetsbekæmpende indsats i baglandet og samarbejde på tværs af
politikredsene væsentligt.
For så vidt angår anvendelsen af artikel 23a i forordning (EU) 2016/399 er der aktuelt ikke planer
om anvendelse heraf.
Danmark har en eksisterende bilateral aftale med Tyskland om overførelse af
tredjelandsstatsborgere, den såkaldte grænseoverløberoverenskomst. Denne aftale udgør en
bilateral aftale inden for rammerne af udsendelsesdirektivets (2008/115/EF) artikel 6, stk. 3.
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 209: Orientering om forlængelse af grænsekontrol, fra justitsministeren
3005675_0006.png
Jf. artikel 23a stk. 6, berører proceduren i §23a ikke det dansk-tyske samarbejde inden for
grænseoverløberoverenskomsten, idet proceduren i artikel 23a ikke berører eksisterende bilaterale
aftaler eller ordninger som omhandlet i artikel 6, stk. 3, i udsendelsesdirektivet.
10.3.Sandsynlig indvirkning på personers bevægelighed inden for området uden kontrol ved de
indre grænser og på den måde, som grænseregioner fungerer på
Grænsekontrollen udføres med et så lavt kontroltryk som muligt, der sikrer mindst mulig indvirkning
på det grænsenære område, herunder den fribevægelighed. Gener i det grænsenæreområde kan ikke
udelukkes, men det er politiets vurdering, at omlægningen af grænsekontrollen mod Tyskland
generelt har haft en positiv effekt på trafikafviklingen ved grænsen.
For at smidiggøre grænsepassagen for bl.a. pendlere er kontrolområderne ved
grænseovergangsstederne ved Frøslev, Kruså og Padborg blevet udvidet, ligesom der er tilføjet ekstra
vognbaner i Padborg og Kruså. Ændringerne indebærer større kontrolområder for lastbiler,
personbiler og varebiler, hvilket gør det muligt at gennemføre kontrol uden væsentlig forstyrrelse af
trafikken.
Derudover indgik Danmark og Tyskland i oktober 2024 en aftale, der gør det muligt for begge lande
at udføre kontrol på tog fra det øjeblik, hvor togene krydser den nationale grænse. Dermed afkortes
tiden, hvor togene skal holde stille, mens der foretages kontrol på den første station på den anden
side af grænsen.
Der er endnu ikke udpeget grænseregioner i henhold til artikel 42b i forordning (EU) 2016/399.
10.4.
Hvis den alvorlige trussel består af pludselige større uautoriserede bevægelser
(artikel 25, stk. 1, litra c), og artikel 27, stk. 3, i forordning (EU) 2016/399):
NA.
10.5.
Udtalelse fra Kommissionen og høringsproces (hvis relevant)
NA.
11. Hvis underretningen vedrører en forlængelse af grænsekontrol ved de indre
grænser efter 6 måneder, jf. artikel 25a, stk. 5, i forordning (EU) 2016/399 (artikel 27,
stk. 2, i forordning (EU) 2016/399)
11.1.
Vurdering af nødvendigheden og forholdsmæssigheden, jf. kriterierne i artikel 26,
stk. 1, i forordning (EU) 2016/399
Se punkt 10
11.2.
Omfang og forventet udvikling af den alvorlige trussel
CTA udgiver årligt ’Vurderingen af Terrortruslen mod Danmark’, som indeholder en vurdering af det
aktuelle trusselsniveau. CTA udarbejder løbende systematiske analyser og trusselsvurderinger i
relation til terrortruslen i forhold til Danmark. CTA vurderer, at terrortruslen mod Danmark
forbliver uændret over de kommende seks måneder.
Nærværende notifikation omhandler grænsekontrollen på den dansk-tyske grænse. Det er for nu ikke
forventningen, at andre dele af de indre grænser berøres. Hvis den nuværende trussel manifesterer
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 209: Orientering om forlængelse af grænsekontrol, fra justitsministeren
3005675_0007.png
sig på en måde, som nødvendiggør grænsekontrol på andre dele af de indre grænser, vil
Kommissionen blive underrettet herom.
12. Hvis underretningen vedrører en forlængelse af grænsekontrol ved de indre
grænser efter 2 år i forbindelse med en afgørende ekstraordinær situation (artikel 25a,
stk. 6, i forordning (EU) 2016/399)
12.1.
Vurdering af nødvendigheden og forholdsmæssigheden, jf. kriterierne i artikel 26,
stk. 2, i forordning (EU) 2016/399
NA.
12.2.
Foranstaltninger, der er truffet som reaktion på en udtalelse fra Kommissionen, jf.
artikel 25a, stk. 6, i forordning (EU) 2016/399 (hvis relevant)
NA.
12.3.
Foranstaltninger, der er truffet som reaktion på en høringsproces, jf. artikel 25a,
stk. 6, i forordning (EU) 2016/399 (hvis relevant)
NA.
12.4.
Dokumentation for, at der fortsat består en trussel mod den offentlige orden eller
den indre sikkerhed
NA.
12.5.
Redegørelse for, hvorfor alternative foranstaltninger er ineffektive
NA.
12.6.
Fremlæggelse af oplysninger om afbødende foranstaltninger
NA.
12.7.
Hvis det er relevant: fremlæggelse af oplysninger om midler, tiltag, betingelser og
tidsplan med henblik på at ophæve grænsekontrollen ved de indre grænser
NA.
13. Eventuelle yderligere oplysninger (valgfrit)
NA.
14. Tilbageholdelse af oplysninger af hensyn til den offentlige sikkerhed (artikel 27,
stk. 5, i forordning (EU) 2016/399)
NA.
15. Fortrolighed af oplysninger (artikel 35 i forordning (EU) 2016/399)
NA.
ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2025/315/oj
ISSN 1977-0634 (electronic edition)