Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del Bilag 190
Offentligt
3000249_0001.png
Årsberetning 2024
Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del - Bilag 190
Offentligt
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Årsberetning 2024 fra Det Uafhængige Tilsyn med Bevismidler
3000249_0002.png
Indhold
03
06
10
12
15
18
20
Forord
Det tematiske tilsyn med DNA-beviset 2024
Orienteringssager
Om Bevismiddeltilsynets grundforståelse
Netværk og konferencedeltagelse
Whistleblowerordning
Organisering
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Årsberetning 2024 fra Det Uafhængige Tilsyn med Bevismidler
3000249_0003.png
Forord
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Årsberetning 2024 fra Det Uafhængige Tilsyn med Bevismidler
3000249_0004.png
4
F
ORORD
Forord
Tekniske beviser spiller en stadig større rolle i efterforsknin-
gen og retsforfølgningen af strafbare forhold i takt med den
teknologiske udvikling. Som ekspempel herpå fik politiet i
efteråret 2024 øget mulighed for at implementere ansigts-
niske beviser ofte også en høj bevisværdi, fordi de fremstår
objektive og håndgribelige. Et DNA-bevis kan således indgå
gen af gamle sager, hvor politiet ved anvendelse af såkaldt
slægtsskabssøgning har kørt/søgt en uidentificeret dna-profil i
til vedkommende.
genkendelsesteknologi i efterforskningen. Samtidig har tek-
i en straffesag med betydelig vægt, og i løbet af 2024 så vi
flere eksempler på, at DNA-beviset er brugt i efterforsknin-
politiets dna-register for at identificere eventuelle slægtninge
Derfor skal der i et retssamfund også være en høj grad af tillid
til de tekniske beviser, som politiet og anklagemyndigheden
bruger i straffesager, og som danner grundlag for domfæl-
opretholde den tillid, der generelt er til det danske retssystem.
delser i mange sager. Tilliden hertil og til politiets og ankla-
Formålet bag etableringen af Bevismiddeltilsynet i 2022 var
gemyndighedens brug af disse beviser er afgørende for at
da også bl.a. at styrke borgernes samlede tillid til de retshånd-
hævende myndigheder efter navnlig den såkaldte teledata-sag
og sagen vedrørende anvendelse af DNA-beviset på baggrund
af DNA-undersøgelser med 10 DNA-systemer, der havde ført
til, at en uskyldig var blevet dømt.
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Årsberetning 2024 fra Det Uafhængige Tilsyn med Bevismidler
3000249_0005.png
5
F
ORORD
Bevismiddeltilsynet fører derfor nu et uafhængigt tilsyn med
kvaliteten og integriteten af politiets og anklagemyndighe-
fingeraftryk eller DNA-materiale) indsamles og bearbejdes,
til de præsenteres som tekniske beviser i en straffesag.
dens behandling af tekniske beviser. Det gælder fra tidspunk-
medarbejdere i 2024 har deltaget i. Læs mere om udviklings-
på s. 13 i årsberetningen.
et organisationsudviklingsforløb, som Bevismiddeltilsynets
tet, hvor materiale, spor eller data (f.eks. teleoplysninger,
forløbet i artiklen ” Bevismiddeltilsynets grundforståelse”
Om
I januar havde Bevismiddeltilsynet sammen med Politi-
klagemyndigheden besøg af Folketingets Retsudvalg i Aar-
tilsyn med behandlingen af DNA-beviset og sager, hvor poli-
om fejl eller mulige fejl ved behandlingen af et teknisk bevis
det var vi glade for at kunne fortælle Retsudvalget om vores
kerneopgaver, og hvordan vi tilgår dem.
Pr. 1. juli 2024 er Bevismiddeltilsynets kompetence med en
ændring af retsplejelov for Færøerne udvidet til at omfatte
omfattet af Bevismiddeltilsynets tilsynsvirksomhed.
Færøernes Politi. Det betyder, at Færøernes Politi nu også er
Centrale opgaver i året har for Bevismiddeltilsynet været det
tematiske tilsyn med behandlingen af DNA-beviset. I decem-
artiklen ” tematiske tilsyn med DNA-beviset i 2024” s. 7
Det
i årsberetningen.
ber sendte vi et udkast til delrapport i det tematiske tilsyn
i høring hos Rigspolitiet og Rigsadvokaten. Læs mere i
hus. Her blev Retsudvalget bl.a. præsenteret for det tematiske
tionale konferencer. Vi deltager heri med henblik på at få
viden om den nyeste udvikling inden for tekniske beviser og
indblik i relevante nye standarder mv.
Bevismiddeltilsynet har i 2024 deltaget i forskellige interna-
Politiklagerådet har i 2024 løbende været involveret i
Bevismiddeltilsynets arbejde. F.eks. har Politiklagerådet på
sine møder behandlet rapportudkast i det tematiske tilsyn
præg på kvaliteten og tilgangen til tilsynsopgaven.
God læselyst med årsberetningen.
med DNA-beviset for også på den måde at være med til at sætte
Pr. 1. juli 2024 er Bevismiddeltilsynets
kompetence med en ændring af rets­
plejelov for Færøerne udvidet til at
omfatte Færøernes Politi. Det betyder, at
Færøernes Politi nu også er omfattet af
Bevismiddeltilsynets tilsynsvirksomhed.
Det stiller tilsvarende krav til Bevismiddeltilsynets arbejde
og de værdier, der bærer tilsynet. En forudsætning for, at
Bevismiddeltilsynet kan være med til at sikre tilliden til rets-
samfundet i Danmark, er således, at vores opgaveløsning er
præget af høj kvalitet, grundighed og transparens. Det er
netop nogle af Bevismiddeltilsynets væsentligste grundvær-
dier, som desuden er pejlemærker i forhold til vores daglige
arbejde. Bevismiddeltilsynets værdier og grundfortællin-
tiet og anklagemyndigheden orienterer Bevismiddeltilsynet
(orienteringssager). Som forholdvis ny myndighed på områ-
Charlotte Storgaard
direktør
Thomas Tordal-Mortensen
rådsformand
gen om Bevismiddeltilsynet har været omdrejningspunkt i
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Årsberetning 2024 fra Det Uafhængige Tilsyn med Bevismidler
3000249_0006.png
Det tematiske tilsyn
med DNA-beviset 2024
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Årsberetning 2024 fra Det Uafhængige Tilsyn med Bevismidler
3000249_0007.png
7
D
ET TEMATISKE TILSYN MED DNA-BEVISET 2024
Det tematiske tilsyn
med DNA-beviset i 2024
Bevismiddeltilsynet har i 2024 fortsat arbejdet med det tema-
ling af DNA-beviset, og i december 2024 er en delrapport om
behandlingen af DNA-beviset sendt i høring hos Rigspolitiet
og Rigsadvokaten.
Fokus i 2024 har primært været på den fokuserede del af det
ling af DNA-beviset på baggrund af fire tilsynsopgaver:
tiske tilsyn med politiets og anklagemyndighedens behand-
tematiske tilsyn med DNA-beviset, hvor Bevismiddeltilsynet
fører tilsyn med politiets og anklagemyndighedens behand-
1
2
3
4
om politiet og anklagemyndigheden har udarbejdet
tilstrækkelige og relevante procedurer og retnings-
linjer for behandlingen af DNA-beviset
procedurer og retningslinjer
om politiet og anklagemyndigheden efterlever disse
om politiet og anklagemyndigheden beskriver for-
DNA-beviset, tilstrækkeligt og fyldestgørende
behold og usikkerheder, der konkret knytter sig til
om politiet og anklagemyndigheden sikrer, at oplys-
straffesagens behandling ved domstolene
ningerne om forbehold og usikkerheder fremgår af
straffesagerne, og at disse fremlægges åbent under
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Årsberetning 2024 fra Det Uafhængige Tilsyn med Bevismidler
3000249_0008.png
Bevismiddeltilsynet har i 2024 særligt set på:
olitiets procedurer og retningslinjer for behandlingen af
p
DNA-beviset og efterlevelsen af disse (tilsynsopgave 1 og 2
for så vidt angår politiet)
i straffesagens samlede materiale (tilsynsopgave 3).
beskrivelsen af forbehold og usikkerheder ved DNA-beviset
Kortlægning af tekniske beviser
Bevismiddeltilsynet arbejder løbende
med at indsamle information om de
tekniske beviser, der anvendes af politi
og anklagemyndighed, både eksiste-
f.eks. via screening og gennemgang af
relevante artikler og retsudvalgsspørgs-
orienteringer fra myndighederne og kon-
ferencedeltagelse.
rende og nye tekniske beviser. Det sker
mål, retspraksis, konkrete henvendelser,
Som led heri har Bevismiddeltilsynet bl.a.:
ennemgået politiets procedurer og retningslinjer for
g
gennemgået afsluttede straffesager
behandlingen af DNA-beviset
analyseret data fra den kvalitetssikring og de fejlregistre-
gennemgået data fra Bevismiddeltilsynets interviews med
ringer, der foretages i Nationalt Kriminalteknisk Center
(NKC)
medarbejdere i politiet.
Bevismiddeltilsynet foretager en risiko-
og væsentlighedsvurdering af udvalgte
næste tematiske tilsyn skal omhandle.
tekniske beviser med henblik på at vur-
dere, hvilket teknisk bevismiddel det
Bevismiddeltilsynet udvælger et nyt
teknisk bevismiddel til tematisk tilsyn,
når det tematiske tilsyn med DNA-
beviset afsluttes. Du kan læse mere om
risiko- og væsentlighedsvurderingen af
Disse forskellige datakilder belyser forskellige aspekter
tativt grundlag for Bevismiddeltilsynets vurderinger.
de øvrige tilsynsopgaver, herunder:
af relevans for det tematiske tilsyn med behandlingen af
DNA-beviset, som tilsammen danner et validt og repræsen-
Herudover har Bevismiddeltilsynet i 2024 også haft fokus på
anklagemyndighedens procedurer og retningslinjer
for behandlingen af DNA-beviset og efterlevelsen heraf (til-
tekniske beviser i artiklen ” udvæl-
Om
årsberetning for 2023.
gelsen af det næste tekniske bevis til
om forbehold og usikkerheder fremgår af straffesagerne
synsopgave 1 og 2 for så vidt angår anklagemyndigheden)
og fremlægges åbent under straffesagens behandling ved
domstolene (tilsynsopgave 4).
tematisk tilsyn” Bevismiddeltilsynets
i
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Årsberetning 2024 fra Det Uafhængige Tilsyn med Bevismidler
3000249_0009.png
9
D
ET TEMATISKE TILSYN MED DNA-BEVISET 2024
Bevismiddeltilsynet har herunder bl.a.:
ennemgået anklagemyndighedens procedurer og
g
gennemgået et antal afsluttede straffesager
retningslinjer for behandlingen af DNA-beviset
anklagere.
gennemført en spørgeskemaundersøgelse blandt 375
Disse forskellige datakilder sikrer tilsvarende, at vurderinger
baseres på et validt og repræsentativt grundlag.
I december 2024 har Bevismiddeltilsynet sendt et udkast
(delrapport I).
til delrapport i høring hos Rigspolitiet og Rigsadvokaten
Formålet med høringen er, at myndighedernes faglige og
praktiske viden om de forhold, der er genstand for rapporten,
er forudsat i lovbemærkningerne til etableringen af Bevis-
middeltilsynet, at der gennemføres en sådan høringsproces.
kan inddrages i Bevismiddeltilsynets endelige vurdering. Det
Delrapport II
Bevismiddeltilsynet udarbejder en del-
rapport (delrapport II), som indeholder
Bevismiddeltilsynets vurdering af dels
anklagemyndighedens procedurer
og retningslinjer for behandlingen af
DNA-beviset og efterlevelsen heraf, og
fremgår af straffesagerne og fremlægges
dels hvorvidt forbehold og usikkerheder
åbent under straffesagens behandling
og tilsynsopgave 4).
ved domstolene. (Tilsynsopgave 1 og 2
Delrapporten indeholder Bevismiddeltilsynets vurdering
af politiets procedurer og retningslinjer for behandlingen
af DNA-beviset og efterlevelsen heraf samt beskrivelsen af
beskriver desuden den metodiske tilgang til det gennemførte
tilsyn. Den metodiske tilgang blev præsenteret forud for hø-
ringsprocessen på et møde i november 2024 med deltagelse
af repræsentanter for Rigspolitiet, Rigsadvokaten og National
enhed for Særlig Kriminalitet (NSK).
forbehold og usikkerheder ved DNA-beviset. Delrapporten
for så vidt angår anklagemyndigheden
Når delrapport I og delrapport II har
været i høring, samles begge delrap-
afgives til myndighederne.
porter i en samlet tilsynsrapport, som
Du kan læse mere generelt om processen i det tematiske tilsyn
i artiklen ”
Arbejdet med det tematiske tilsyn med DNA-beviset
i 2023” Bevismiddeltilsynets årsberetning for 2023.
i
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Årsberetning 2024 fra Det Uafhængige Tilsyn med Bevismidler
3000249_0010.png
Orienteringssager
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Årsberetning 2024 fra Det Uafhængige Tilsyn med Bevismidler
3000249_0011.png
11
RIENTERINGSSAGER
O
Orienteringssager
En af Bevismiddeltilsynets to kerneopgaver
er at føre tilsyn med politiets og anklagemyn-
eller mulige fejl ved behandlingen af tekniske
beviser (”
orienteringssager”
).
dighedens afdækning af og opfølgning på fejl
Formålet med Bevismiddeltilsynets arbejde i
orienteringssagerne er at sikre en grundig og
uvildig vurdering af politiets og/eller ankla-
der er konstateret en fejl eller mulig fejl ved
behandlingen af et teknisk bevismiddel.
Du kan læse mere om behandlingen af orien-
Bevismiddeltilsynets årsberetning for 2023.
gemyndighedens håndtering af sager, hvor
orienteringssag
Eksempel på en konkret
Bevismiddeltilsynet har modtaget en
foreløbig orientering fra Rigsadvokaten
om den målemetode, som benyttes til
at måle indholdet af THC i cannabishol-
om cannabisholdige produkter. Lands-
stoffer, da den målemetode, der var
dige produkter. Vestre Landsret afsagde
i marts 2023 dom i en konkret straffesag
retten fandt, at der ikke kunne straffes
anvendt, ikke sondrede mellem for-
efter bekendtgørelsen om euforiserende
skellige former for THC-indhold (THC-A
og THC). Bevismiddeltilsynet afventer
yderligere oplysninger om sagen i form
af en redegørelse. Du kan læse mere om
Folketingets Retsudvalg her.
Rigspolitiet og Rigsadvokaten er forpligtet til
at orientere Bevismiddeltilsynet om (poten-
tielle) fejl af generel eller systematisk karak-
ter og af retssikkerhedsmæssig betydning.
orientering fra myndighederne, som senere
grundlag for Bevismiddeltilsynets videre
behandling af sagen og vurdering.
teringssager i artiklen ”
Orienteringssager”
i
Bevismiddeltilsynet modtager en foreløbig
følges op af en eller flere redegørelser som
sagen i Justitsministeriets redegørelse til
Sager pr. 31. december 2024, hvor der
er modtaget en foreløbig orientering
fra myndighederne
10
Sager pr. 31. december 2024, hvor der er
modtaget en redegørelse fra myndighederne,
og som afventer Bevismiddeltilsynets
behandling
2
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Årsberetning 2024 fra Det Uafhængige Tilsyn med Bevismidler
3000249_0012.png
Om Bevismiddeltilsynets
grundforståelse
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Årsberetning 2024 fra Det Uafhængige Tilsyn med Bevismidler
3000249_0013.png
13
M BEVISMIDDELTILSYNETS GRUNDFORSTÅELSE
O
Om Bevismiddeltilsynets
grundforståelse
I 2024 har Bevismiddeltilsynets medarbej-
dere deltaget i et udviklingsforløb, hvor fokus
forståelse af Bevismiddeltilsynets opgave og
rolle som tilsynsmyndighed.
har været at arbejde med en fælles grund-
Jakob Majlund Holm
i Bevismiddeltilsynet
chefkonsulent og analytiker
Jakob er uddannet cand.scient.
sitet inden for offentlig forvalt-
ning. Jakob har efter sin ph.d.
pol. og har en ph.d. fra Institut på
Statskundskab på Aarhus Univer-
arbejdet som adjunkt på Institut
” har en tværfaglig sammensætning, som
Vi
understøtter, at vi kan se en opgave fra for-
kvalitet i opgaveløsningen.”
skellige perspektiver og dermed sikre en høj
Behovet for den tværfaglige sammensætning
for Statskundskab og TrygFondens
Børneforskningscenter. Jakob har
været ansat i Bevismiddeltilsynet
siden september 2023.
I denne artikel fortæller chefkonsulent Jakob
senmeier om udviklingsforløbet.
Majlund Holm og chefkonsulent Selina Ro-
bliver tydeligt i forbindelse med arbejdet med
eksempelvis orienteringssager. Selina fortæl-
ler:
” vi behandler orienteringssager, har
Når
Selina Rosenmeier
chefkonsulent og jurist
i Bevismiddeltilsynet
Kvalitet og tværfaglighed i
vi f.eks. brug for i et tværfagligt samarbejde
og relevant viden om den konkrete fejl, som
og straffesagens gang for at kunne vurdere
den retssikkerhedsmæssige betydning af den
der måtte være forbundet med fejlen”
.
Bevismiddeltilsynets opgaveløsning
bl.a. at sikre, at vi indsamler tilstrækkelig
orienteringssagen vedrører. Vi har desuden
brug for juristens kendskab til retssystemet
Selina er uddannet cand.jur. fra
Aarhus Universitet. Selina har
tidligere arbejdet i Justitsministe-
riets departement, i advokat- og
konsulentbranchen samt i Poli-
siden september 2023.
tiklagemyndigheden. Selina har
Jakob og Selina er enige om, at udviklings-
forløbet har bidraget til en skærpet opmærk-
løser sine opgaver på.
somhed på de grundværdier, som skal være
styrende for den måde, Bevismiddeltilsynet
konkrete fejl, og for IT-specialisten, der kan
afdække og redegøre for de tekniske forhold,
været ansat i Bevismiddeltilsynet
Det er en fundamental præmis for, at
Bevismiddeltilsynet kan være med til at sikre
tilliden til retssystemet, at vi har en høj kva-
vores opgaver på”
siger Jakob og fortsætter:
,
litet og stor grundighed i den måde, vi løser
Selina gør opmærksom på, at Bevismiddeltil-
synet har mulighed for at indhente ekstern
ekspertbistand i de tilfælde, hvor tilsynet
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Årsberetning 2024 fra Det Uafhængige Tilsyn med Bevismidler
3000249_0014.png
14
M BEVISMIDDELTILSYNETS GRUNDFORSTÅELSE
O
med et teknisk bevis forudsætter en særlig
specialiseret viden, som Bevismiddeltilsy-
Bevismiddeltilsynet fører tilsyn med.
det tekniske bevis. ”
Det er Bevismiddeltil-
net ikke selv har. Den eksterne ekspertise
vil være uafhængig af de myndigheder, som
Som et eksempel på, at Bevismiddeltilsynet
har fokus på kvalitet og grundighed, næv-
ner Jakob, hvordan der er arbejdet med at
fastlægge tilsynskriterier for Bevismiddel-
bevis. I et tematisk tilsyn er det ikke fast-
grundlag for Bevismiddeltilsynets vurde-
tilsynets vurderinger af politiets og ankla-
gemyndighedens behandling af et teknisk
lagt på forhånd, hvilke kriterier der danner
ringer af myndighedernes behandling af
synets opgave at fastlægge tilsynskriteri-
erne afhængigt af det enkelte bevismiddel,
og det er vigtigt, at det er de rette kriterier,
vi fastlægger”
siger Jakob og fortsætter:
,
Integritet i Bevismiddeltilsynets
opgaveløsning
Integritet er en værdi, der også er tydelig i
tilsynsarbejdet.
” kommer bl.a. til udtryk
Det
Derfor har vi et stort fokus på i tilsynsrappor-
undervejs i det tematiske tilsyn”
siger Jakob.
,
I foråret 2025 afslutter Bevismiddeltilsynet
ter at kommunikere om de valg, vi har truffet
Derfor finder vi ikke bare den første og
bedste standard eller guideline, der siger
lige nationale og internationale kilder inden
for det pågældende område og fastlægger
på, om det data, vi indsamler, giver mulighed
noget om det. Vi gennemgår flere forskel-
ved, at vi har en stor opmærksomhed på at
være transparente over for dem, vi fører til-
generelt”
fortæller Selina.
,
syn med, men også over for offentligheden
Jakob bekræfter, at der er et stort fokus på
at være tydelige i forhold til, hvordan Bevis-
middeltilsynet tilrettelægger tilsynsopgaven
og kommer frem til sine konklusioner.
Det
udviklingsforløbet, men den fælles grund-
forståelse i forhold til opgaverne og rollen
Grundforståelsen er retningsgivende for de
som tilsynsmyndighed vil stadig være i fokus.
valg, Bevismiddeltilsynet træffer i det dag-
lige arbejde både i forhold til, hvordan kerne-
opgaven løses og i forhold til samarbejdet
med kolleger og samarbejdspartnere.
kriterierne ud fra, hvad der blandt kilderne
for validt at drage konklusioner senere i tilsy-
net, og vi er derfor f.eks. meget grundige i for-
er konsensus om. Vi har herudover stort fokus
skal være muligt for modtagerne af en til-
synsrapport at kunne følge, hvordan Bevis-
bindelse med udarbejdelsen af tilsynsdesign”
.
middeltilsynet kommer fra a til z i sit arbejde.
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Årsberetning 2024 fra Det Uafhængige Tilsyn med Bevismidler
3000249_0015.png
Netværk- og
konferencedeltagelse
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Årsberetning 2024 fra Det Uafhængige Tilsyn med Bevismidler
3000249_0016.png
16
ETVÆRK- OG KONFERENCEDELTAGELSE
N
Netværk og
konferencedeltagelse
Oplæg
Bevismiddeltilsynet har i forskellige sammenhænge i 2024 holdt oplæg
om tilsynets arbejde. Formålet har været at udbrede kendskabet til Bevis-
middeltilsynet samt at skabe grundlag for et samarbejde med bl.a. straffe-
sagens aktører og andre myndigheder.
Januar
olketingets Rets dvalg
F
u
Maj
orum for sekretariatschefer
F
omstolene
D
(Rigs olitiet og politikredse)
p
(Østdommermøde)
August
atatilsynet og TET (sekretariatet)
D
September
ndersøgelseskommissionen
U
om SKAT
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Årsberetning 2024 fra Det Uafhængige Tilsyn med Bevismidler
3000249_0017.png
17
ETVÆRK- OG KONFERENCEDELTAGELSE
N
Konferencer
September 2024
SANS DFIR (Digital Forensics and Incident Response)
Europe Summit 2024
En it-specialist fra Bevismiddeltilsynet deltog i september 2024 i konferen-
digital forensics og cyber security. Programmet omhandlede det praktiske
cen SANS DFIR Europe Summit i Prag i Tjekkiet. Konferencen var arrangeret
af SANS Institute, som udbyder undervisning og certificeringer inden for
Deltagelsen gav Bevismiddeltilsynet et indblik i en række open-source værk-
arbejde med sikring og analyse af data fra bl.a. droner og cloud-udbydere.
tøjer, som kan indgå i kortlægningen af beviser inden for digital forensics.
Bevismiddeltilsynet har i 2024 deltaget i forskellige konferencer. Formålet
med Bevismiddeltilsynets deltagelse er at være opdateret på den nyeste
af tekniske beviser.
viden om tekniske beviser, herunder i forhold til risikofaktorer og usik-
kerheder, samt at få indblik i standarder og best practice for behandlingen
Fighting Money Laundering through Partnerships
I september 2024 deltog Bevismiddeltilsynets it-specialist, en af tilsynets
jurister og en praktikant i konferencen Nordic Fintech Research Sympo-
København. Konferencen, som blev afholdt af Copenhagen Fintech og
om at bekæmpe hvidvask.
Oktober 2024
sium 2024 under titlen ”
Fighting Money Laundering through Partnerships”
i
Danish Data Science Academy, fokuserede på, hvordan finansielle instituti-
oner, myndigheder, fintech-virksomheder og universiteter kan samarbejde
4th International Caparica Conference in Translational
Forensics 2024
En jurist og en analytiker fra Bevismiddeltilsynet deltog i oktober 2024 i 4th
International Caparica Conference in Translational Forensics i Caparica i
Portugal. Konferencens program var bredt inden for forensisk forskning
og omfattede bl.a. retsmedicin, forensisk kemi og digital forensics. På
konferencen var der bl.a. oplæg om anvendelse af jordbundsanalyser i
grove personfarlige sager, sammenligning af AI-løsninger til identifikation
af forfalsket billed- og videomateriale, kemisk analyse af latente fingeraf-
fra de forskellige oplæg kan Bevismiddeltilsynet bl.a. bruge i forbindelse
med udvælgelsen af tekniske beviser til tematisk tilsyn. Bevismiddeltil-
tryk og ”
microsampling” forbindelse med narkotikatests. Oplysningerne
i
synet holdt på konferencen et keynote-oplæg om tilsynets baggrund og
arbejde, herunder det igangværende tematiske tilsyn med behandlingen
gode drøftelser med konferencedeltagerne. På konferencen havde Bevis-
områder inden for forensisk forskning.
af DNA-beviset. Oplægget blev taget godt imod og dannede grundlag for
middeltilsynet samtidig mulighed for at skabe kontakt til eksperter på
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Årsberetning 2024 fra Det Uafhængige Tilsyn med Bevismidler
3000249_0018.png
Whistleblowerordning
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Årsberetning 2024 fra Det Uafhængige Tilsyn med Bevismidler
3000249_0019.png
19
HISTLEBLOWERORDNING
W
Whistleblowerordning
Med virkning fra 1. december 2023 blev der etablereret en
Bevismiddeltilsynet.
intern whistleblowerordning i Politiklagemyndigheden og
Den interne whistleblowerordning giver ansatte, tidligere
Ansatte i politi og anklagemyndighed er ikke omfattet af
Politiklagemyndighedens og Bevismiddeltilsynets interne
whistleblowerordning, men har mulighed for at benytte
egne interne whistleblowerordninger. Nærmere oplysnin-
www.justitsministeriet.dk og www.anklagemyndigheden.dk.
Borgere er heller ikke omfattet af Politiklagemyndighedens
og Bevismiddeltilsynets whistleblowerordning. Hvis man som
ger om disse ordninger findes på henholdsvis www.politi.dk,
Hvis Politiklagemyndighedens og Bevismiddeltilsynets in-
personer, som ikke er omfattet af whistleblowerordningen,
eller som ikke vedrører forhold omfattet af ordningen, vil
den blive afvist.
terne whistleblowerenhed modtager en indberetning fra
ansatte mv. i Politiklagemyndigheden og Bevismiddeltilsynet
mulighed for at indsende oplysninger om kritisable forhold
i myndighederne. Det kan f.eks. være oplysninger om straf-
bare forhold, grove eller gentagne overtrædelser af lovgiv-
ningen, forvaltningsretlige principper eller væsentlige in-
terne retningslinjer, grove personrelaterede konflikter på
arbejdspartnere.
arbejdspladsen som eksempelvis grov chikane, herunder af
Det følger af whistleblowerlovens § 27, at Politiklagemyn-
digheden og Bevismiddeltilsynet mindst en gang årligt skal
offentliggøre oplysninger om deres virksomhed efter whistle-
blowerloven.
borger ønsker at indgive en klage eller en anmeldelse mod
politipersonale eller anklagere, kan dette ske via Politiklage-
hvor der også er vejledning om processen.
myndighedens hjemmeside www.politiklagemyndigheden.dk,
seksuel karakter, og bevidst vildledning af borgere og sam-
Du kan læse mere om Politiklagemyndighedens og Bevis-
hjemmesider. Se f.eks. her.
middeltilsynets whistleblowerordning på myndighedernes
Oplysninger om Politiklagemyndighedens og Bevismiddeltilsynets whistleblowerordning fra 2024
Tabellen nedenfor viser, hvor mange indberetninger Politiklagemyndighedens og Bevismiddeltilsynets whistleblowerordning modtog i 2024,
og hvordan disse er behandlet. Som det fremgår, har ingen af de modtagne indberetninger givet anledning til politianmeldelser.
Modtagne
Indberetninger/
henvendelser i 2024
4
Antal indberetninger,
der har givet anledning
til politianmeldelse
0
Henvendelser håndteret
på anden vis
(aktindsigtsanmodninger og
øvrige henvendelser)
2
Indberetninger, der er
realitetsbehandlet
0
Afviste
indberetninger
2
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Årsberetning 2024 fra Det Uafhængige Tilsyn med Bevismidler
3000249_0020.png
Organisering
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Årsberetning 2024 fra Det Uafhængige Tilsyn med Bevismidler
3000249_0021.png
21
RGANISERING
O
Organisering
Bevismiddeltilsynet ledes af Politiklagerådet og en direktør.
linjer for myndighedernes arbejde.
Politiklagerådet har det overordnede ansvar for Bevismiddel-
tilsynet og for at fastlægge generelle overordnede retnings-
Politiklagerådet består af i alt seks medlemmer, der beskik-
kes af justitsministeren efter indstilling fra relevante organi-
sationer/myndigheder. Formanden er landsdommer, mens
i retsvidenskab, en teknisk ekspert og to repræsentanter
oplysnings Samråd.
de øvrige medlemmer er en advokat, en universitetslærer
fra offentligheden, som beskikkes efter indstilling fra hen-
holdsvis Kommunernes Landsforening og Dansk Folke-
Bevismiddeltilsynets daglige ledelse varetages af en sekretari-
en IT-specialist og fire analytikere.
Politiklagerådet
Direktør
Økonomi og IT
Stab
atschef. Bevismiddeltilsynet består derudover af tre jurister,
Bevismiddeltilsynet deler hus med Politiklagemyndigheden.
De to myndigheder har hver sit fag- og arbejdsområde, men
af myndighederne højt.
er som uafhængige myndigheder fælles om en række grund-
læggende værdier og vægter det sociale sammenhold på tværs
Økonomi og IT og Staben understøtter både Bevismiddeltil-
opgaver som reception og indkøb, administrativ sagsbehand-
ling, ledelsesunderstøttelse og HR.
Bevismiddeltilsynet
Politiklagemyndigheden
synet og Politiklagemyndigheden. I Staben ligger blandt andet
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Årsberetning 2024 fra Det Uafhængige Tilsyn med Bevismidler
3000249_0022.png
22
OLITIKLAGERÅDET
P
Politiklagerådet
Thomas Tordal­Mortensen
Vestre Landsret
Rådsformand, landsdommer,
Birgit Feldtmann
Professor, Aalborg Universitet
Ejnar Bo Pedersen
Tidligere Sekretariatschef,
Ungdomsskoleforeningen
Asger Bagge­Jørgensen
Advokat
Pernille Christensen
Juridisk chef, KL
Pernille Christiensen fratræder Politi-
et nyt medlem fra KL.
Tom Engly
Tidligere koncernsikkerheds-
chef, Tryg Forsikring A/S
klagerådet pr. 1. april 2025 og afløses af
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Årsberetning 2024 fra Det Uafhængige Tilsyn med Bevismidler
3000249_0023.png
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Årsberetning 2024 fra Det Uafhængige Tilsyn med Bevismidler
3000249_0024.png
Frederiks Plads 42, 8. og 9. sal 8000 Aarhus C 41 78 35 00
grobowski.dk
Det Uafhængige Tilsyn med Bevismidler