Bilag 1.3. Tværgående styringsgreb for øget sammentænkning af
straffesagskæden
Greb til øget sammentænkning af straffesagskæden
Nedenfor gennemgås og beskrives mere generelt de konkrete greb for øget sam-
mentænkning af straffesagskæden som
–
i varierende grad
–
kan implementeres in-
den for de enkelte modeller. De forskellige greb er endvidere opsummeret i
boks 1.
Boks 1
Greb til øget sammentænkning af straffesagskæden
•
•
•
•
•
Bevillingsmæssig
”buffer/risikopulje” til håndtering af afledte effekter og uforudsete udgifter
Øgede overførselsadgange mellem myndighederne til løbende omdisponeringer
Etablering af fælles input/output-model eller regneprincipper, som kan forudsige/modellere afledte effekter
Større grad af fælles målstyring og prioritering
Periodisering af flerårsaftalerne så de følger sagsforløbet i straffesagskæden
Bevillingsmæssig ”buffer/risikopulje” til håndtering af afledte
effekter og
uforudsete udgifter
For at øge sammenspillet på tværs af myndighedernes økonomi kan der afsættes en
bevillingsmæssig ”buffer/risikopulje” i aftaleøkonomien.
Puljen kan afsættes som
et ubundet bevillingsløft eller en reserve på området (§ 11. Justitsministeriet) eller i
de myndighedsspecifikke flerårsaftaler.
Puljen skal bl.a. understøtte håndteringen af merudgifter relateret til afledte effekter
og konsekvenser gennem straffesagskæden i aftaleperioden. Herudover kan den
økonomiske
”buffer/risikopulje” medvirke til
at sikre regeringens handlerum til lø-
bende at kunne præsentere ny politik i aftaleperioden samt fleksibilitet til at hånd-
tere uforudsete udgifter,
jf. principper for flerårsaftaler i staten.
På Justitsministeriets om-
råde er dette aktuelt tilfældet i den seneste flerårsaftale for domstolenes økonomi.
Øgede overførselsadgange mellem myndighederne til løbende omdispone-
ringer
For at øge sammentænkningen på tværs af straffesagskæden kan der etableres øgede
overførselsadgange mellem myndighederne, herunder til løbende omdisponeringer
og -prioriteringer på tværs af kæden til håndtering af bl.a. afledte effekter, uforud-
sete udgifter, mv. Det kan endvidere overvejes at indføre overførselsadgange på
tværs af de afsætte
”buffere/risikopuljer”, såfremt disse fastlægges i myndigheds-
specifikke flerårsaftaler.
Det bemærkes, at der i dag løbende prioriteres og disponeres ressourcer mellem
myndighederne i straffesagskæden, men at dette aktuelt kræver fremsættelse af akt-
stykke mv. til bl.a. Folketingets Finansudvalg.
Etablering af fælles input/output-model eller regneprincipper, som kan for-
udsige/modellere afledte effekter
For at øge sammentænkningen på tværs af straffesagskæden kan der etableres en