Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del Bilag 187
Offentligt
2998363_0001.png
Bilag 1.3. Tværgående styringsgreb for øget sammentænkning af
straffesagskæden
Greb til øget sammentænkning af straffesagskæden
Nedenfor gennemgås og beskrives mere generelt de konkrete greb for øget sam-
mentænkning af straffesagskæden som
i varierende grad
kan implementeres in-
den for de enkelte modeller. De forskellige greb er endvidere opsummeret i
boks 1.
Boks 1
Greb til øget sammentænkning af straffesagskæden
Bevillingsmæssig
”buffer/risikopulje” til håndtering af afledte effekter og uforudsete udgifter
Øgede overførselsadgange mellem myndighederne til løbende omdisponeringer
Etablering af fælles input/output-model eller regneprincipper, som kan forudsige/modellere afledte effekter
Større grad af fælles målstyring og prioritering
Periodisering af flerårsaftalerne så de følger sagsforløbet i straffesagskæden
Bevillingsmæssig ”buffer/risikopulje” til håndtering af afledte
effekter og
uforudsete udgifter
For at øge sammenspillet på tværs af myndighedernes økonomi kan der afsættes en
bevillingsmæssig ”buffer/risikopulje” i aftaleøkonomien.
Puljen kan afsættes som
et ubundet bevillingsløft eller en reserve på området (§ 11. Justitsministeriet) eller i
de myndighedsspecifikke flerårsaftaler.
Puljen skal bl.a. understøtte håndteringen af merudgifter relateret til afledte effekter
og konsekvenser gennem straffesagskæden i aftaleperioden. Herudover kan den
økonomiske
”buffer/risikopulje” medvirke til
at sikre regeringens handlerum til lø-
bende at kunne præsentere ny politik i aftaleperioden samt fleksibilitet til at hånd-
tere uforudsete udgifter,
jf. principper for flerårsaftaler i staten.
På Justitsministeriets om-
råde er dette aktuelt tilfældet i den seneste flerårsaftale for domstolenes økonomi.
Øgede overførselsadgange mellem myndighederne til løbende omdispone-
ringer
For at øge sammentænkningen på tværs af straffesagskæden kan der etableres øgede
overførselsadgange mellem myndighederne, herunder til løbende omdisponeringer
og -prioriteringer på tværs af kæden til håndtering af bl.a. afledte effekter, uforud-
sete udgifter, mv. Det kan endvidere overvejes at indføre overførselsadgange på
tværs af de afsætte
”buffere/risikopuljer”, såfremt disse fastlægges i myndigheds-
specifikke flerårsaftaler.
Det bemærkes, at der i dag løbende prioriteres og disponeres ressourcer mellem
myndighederne i straffesagskæden, men at dette aktuelt kræver fremsættelse af akt-
stykke mv. til bl.a. Folketingets Finansudvalg.
Etablering af fælles input/output-model eller regneprincipper, som kan for-
udsige/modellere afledte effekter
For at øge sammentænkningen på tværs af straffesagskæden kan der etableres en
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 187: Analyse af mulighederne for øget samtænkning af straffesagskæden
2998363_0002.png
Side 2 af 3
fælles input/output-model eller fælles regneprincipper, som kan estimere de afledte
effekter af konkrete initiativer i de enkelte flerårsaftaler. En input/output-model vil
endvidere kunne bidrage til at forudsige effekten på straffesagskæden af ny politik
på andre områder (f.eks. skatteområdet). Dette vil kræve, at forligskredsene imellem
forpligter sig til at benytte principperne/modellen, og at man ved aftaleindgåelsen
forpligter sig til at håndtere eventuelle afledte effekter fra de øvrige led i kæden.
Det bemærkes, at der allerede i dag til en vis grad beregnes afledte effekter ved
indgåelsen af politiske aftaler på retsområdet, men at der ikke etableret en fælles
input/output-model for hele straffesagskæden, ligesom der ikke altid tages direkte
økonomisk højde for eventuelle afledte effekter i de enkelte flerårsaftaler. Bereg-
ningen af afledte effekter og konsekvenser gennem kæden er endvidere en forud-
sætning for at kunne tage økonomisk højde herfor i aftalen.
Større grad af fælles målstyring og prioritering
Sammentænkningen af myndighederne i straffesagskæden kan øges ved at etablere
et fælles og ensartet målstyrings- og prioriteringsregime for straffesagsbehandlingen
på tværs af myndighederne. Der vil i et sådant tilfælde skulle udarbejdes bindende
mål for sagsbehandlingstiden i straffesagskæden. En ensartning og sammentænk-
ning af målsætningerne på tværs af straffesagskæden
som aktuelt fastsættes i de
sekventielle, myndighedsspecifikke flerårsaftaler
kan bl.a. bidrage til en mere ef-
fektiv sagsbehandling og prioritering af ressourcer.
Periodisering af flerårsaftalerne, så de følger sagsforløbet i straffesagskæden
For at øge sammentænkningen af myndighederne i straffesagskæden, og
tilrettelægge den mest hensigtsmæssige håndtering af eventuelle afledte effekter
gennem kæden, kan sekvensen og periodiseringen af de myndighedsspecifikke
flerårsaftalerne fremadrettet kunne tilrettelægges således, at aftalesekvensen følger
sagsforløbet i straffesagskæden og indgås med en mindre tidsmæssig forskydning
end i dag.
Dette kan bidrage til bedre muligheder for at kunne tage højde for de afledte
effekter gennem kæden inden for en relativt kortere tidshorisont. Det bemærkes
dog samtidig, at der erfaringsmæssigt er stor usikkerhed forbundet hermed, da
flerårsaftalerne på Justitsministeriets området historisk er blevet forlænget flere
gange, hvilket kan begrænse muligheden for at tilrettelægge sekvensen og
periodiseringen af aftalerne som beskrevet.
Øvrige tiltag der kan smidiggøre og effektivisere straffesagskæden
I tillæg til ovenstående greb kan der identificeres en række tiltag som kan medvirke
til at smidiggøre og effektivisere straffesagskæden, men som falder uden for række-
vidden af de greb, som er i fokus i denne analyse. Det omfatter f.eks.:
Større grad af tværgående systemunderstøttelse, herunder på it-området: Det
kan overvejes at implementere fælles eller mere kompatibel systemunderstøt-
telse på tværs af straffesagskædens myndigheder med henblik på at smidiggøre
sagsgangene over overgange mellem myndighederne. Det skal ses i lyset af, at
der i dag anvendes en række forskellige systemer på tværs af straffesagskæden,
der ikke nødvendigvis er kompatibel.
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 187: Analyse af mulighederne for øget samtænkning af straffesagskæden
2998363_0003.png
Side 3 af 3
Fastlæggelse af it-kapacitetsniveau og it-kapacitetsloft: Der kan med inspiration
fra Skatteministeriets område afdækkes mulighederne for at fastlægge et it-akti-
vitetsniveau og evt. måltal for anvendelsen heraf. Hensigten med at implemen-
tere et it-aktivitetsniveau er at sikre, at it-aktiviteterne løbende prioriteres inden
for det fastsatte niveau, så der ikke sættes mere i gang end myndighederne kan
kapere. Det skal give myndighederne bedre forudsætninger for at komme i mål
med deres it-aktiviteter og prioritere de rigtige aktiviteter, f.eks. legacy. Fastlæg-
gelse af it-aktivitetsniveau og evt. måltal for anvendelsen heraf kan enten fast-
lægges som en enkeltstående flerårig ramme fastsat administrativt, eller foran-
kret i en flerårsaftale.
Større forandringer i organisering mv.: Der kan afdækkes mulighederne for at
smidiggøre og effektivisere straffesagskæden ved f.eks. at øge sammenhængen
i organiseringen ud fra den samlede straffesagskæde frem for et partielt områ-
deperspektiv, herunder f.eks. samordne antallet af retskredse med antallet af
politikredse eller foretage øvrige organisationsændringer på Justitsministeriets
område.