Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del Bilag 187
Offentligt
2998362_0001.png
Bilag 1.2. Forudgående analyser ifm. nye flerårsaftaler
Forud for flerårsaftaler i staten er det vanlig praksis, at der udarbejdes et dybdegå-
ende analytisk grundlag for den nye aftale. Det analytiske grundlag udgøres som
altovervejende hovedregel af bl.a. en budgetanalyse med et analytisk måltal på i ho-
vedreglen 2 pct. årligt (svarende til omprioriteringsbidraget) med henblik på at an-
vise mulige omprioriteringer og effektiviseringer på området, som der efterfølgende
kan træffes politisk beslutning om anvendelsen af,
jf. regeringens flerårsaftaleprincipper.
Dertil er der i flere tilfælde gennemført dybdegående analyser af årsager og mulige
løsninger på de primære identificerede udfordringer, strukturanalyser af områdets
organisering og opgavevaretagelse mv. Analyserne er historisk primært udført af
eksterne konsulenter, men også ekspertgrupper og statens interne analyseenhed har
forestået analyser forud for flerårsaftaler.
På Justitsministeriets område er der ligeledes gennemført analyser forud for nye
flerårsaftaler,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Oversigt over analyser forud for fleråsaftaler på Justitsministeriets område
Aftale
Politi og anklagemyn-
dighed 2011 og politi
og anklagemyndighed
2012-2015
Politi og anklagemyn-
dighed 2016-2019
Kriminalforsorgen
2018-2021
Domstolene 2019-
2022
Politi og anklagemyn-
dighed 2021-2023
Kriminalforsorgen
2022-2025
Domstolene 2023-
2027
Domstolene 2023-
2027
Analyse (type)
Analyse af politiet
(budgetanalyse)
Analyser af politi og
anklagemyndighed
(budgetanalyse)
Analyse af kriminalfor-
sorgen (budgetana-
lyse
Analyse af domsto-
lene
Analyse af politiet og
anklagemyndigheden
(budgetanalyse)
Kapacitetsanalyse af
kriminalforsorgen (ka-
pacitet)
Budgetanalyse af
Danmarks Domstole
(budgetanalyse)
Rørdam-udvalget
(analyse vedr. juridi-
ske og retssikkerheds-
mæssige tiltag)
År (analysestart)
Udførende
Eksterne konsulenter
(McKinsey & Co.)
Eksterne konsulenter
(McKinsey & Co. og
Struensee & Co)
Eksterne konsulenter
(BCG og Struensee &
Co.)
Eksterne konsulenter
(Struensee & Co.)
Eksterne konsulenter
(Struensee & Co.)
Økonomistyrelsen
(Statens Analyser og
Implementering)
Økonomistyrelsen
(Statens Analyser og
Implementering)
Eksterne eksperter
med intern sekretari-
atsbetjening
Pris (mio. kr.,
løbende priser)
16,0
2009
2015
12,0
2017
2018
2018
2020
6,5
3,5
10,0
-
2022
4,2
2022
-
Herudover har myndighederne på Justitsministeriets område i flere tilfælde
i tillæg
til anbefalingerne fra tidligere budgetanalyser
gennemført væsentlige reformer og
effektiviseringer, f.eks. reform af Rigspolitiet, som indebar en halvering af Rigspo-
litiet undtaget politiskolen og it-området.
Som fremgår af tabel 1 blev der i forbindelse med den seneste flerårsaftale for dom-
stolene nedsat et udvalg med tidligere højesteretspræsident Thomas Rørdam i spid-
sen. Rørdam-udvalget havde bl.a. til opgave at identificere og kvalificere tiltag, der
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 187: Analyse af mulighederne for øget samtænkning af straffesagskæden
2998362_0002.png
Side 2 af 3
adresserer domstolenes udfordringer, herunder også konkrete effektiviseringsiniti-
ativer bl.a. målrettet nedbringelse af sagsbehandlingstiden ved domstolene. En
række af anbefalingerne fra Rørdam-udvalget indgik som del af domstolenes aftale
og var generelt med til at understøtte de faglige indsigter og indhold i aftalen.
Årshjul for budgetanalyser
Der eksisterer et generelt fast årshjul for budgetanalyser som har overordnet til for-
mål at sikre (i) en stærk forankring i regeringens økonomiudvalg (ØU) og proces-
serne for finansloven, (ii) tilstrækkelig tid til budgetanalyseforslag, udarbejdelse af
kommissorier og gennemførsel af budgetanalyserne, og (iii) at der løbende følges
op på fremdriften af igangværende analyser og at analyseresultaterne afrapporteres
til ØU med henblik på politisk stillingtagen til indbudgettering af budgetforbedrin-
ger mv.
Årshjulet for budgetanalyser varer typisk i alt 15-16 måneder fra indhentelse af for-
slag til nye budgetanalyser i februar til indarbejdelse på FFL/ØA i maj/juni året
efter,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Årshjul for centralt prioriterede budgetanalyser
År Måned
0
0
Februar/marts-
april
April-maj
Aktivitet
Indsamling af forslag til nye budgetanalyser i Finansministeriet (FM) og ressortministerier.
Udarbejdelse af kommissorier til budgetanalyser i samarbejde mellem FM og ressortministe-
rier, KL og Danske Regioner i relevant omfang.
ØU træffer beslutning om igangsættelse af statslige budgetanalyser, herunder med tiltrædelse
af kommissorier (som udgangspunkt parallelt med FFL-prioriteringsoplæg).
0
Juni
Det aftales som led i økonomiaftalerne (ØA) at igangsætte evt. budgetanalyser på det kom-
munale og regionale område.
Økonomistyrelsen igangsætter de budgetanalyser, som de er udførende på.
0
August og frem
FM og ressortministerier igangsætter udbudsproces (typisk 1-2 mdr. ved SKI-miniudbud) for
de budgetanalyser, der skal anvendes ekstern bistand til. Herefter igangsættes analyser.
FM indsamler status på igangværende budgetanalyser, herunder forventet provenu.
0
December
ØU kan evt. forelægges status på igangværende analyser og træffe beslutning om igangsæt-
telse af nye analyser.
ØU forelægges resultat af budgetanalyser som led i udgiftsstatus.
Regeringen træffer beslutning om indbudgettering af statslige budgetanalyser på FFL.
1
Maj/juni
Det aftales som led i ØA med KL/Danske Regioner, hvordan evt. budgetanalyser på det kom-
munale/regionale område skal udmøntes.
1
Marts
1
2
August-december Ressortministerier (KL, Danske Regioner) forbereder implementering.
Januar og frem
Budgetforbedringer implementeres.
Ressourcetræk ifm. analyser
Prisen på eksterne budgetanalyser varierer alt efter analysens omfang, herunder sær-
ligt størrelsen på den analyserede udgiftsbase, og dybde, der fastsættes i et forudgå-
ende kommissorie. For politiet og anklagemyndigheden har de seneste budgetana-
lyse været forbundet med udgifter på mellem 10 og 16 mio. kr., mens budgetanaly-
ser af domstolene og kriminalforsorgen har været forbundet med udgifter på mel-
lem 3,5 og 6,5 mio. kr.
Det er i prisfastsættelsen afgørende at sikre en tilstrækkelig kvalitet af analyserne,
hvilket bl.a. forudsætter, at relevante leverandører byder ind på opgaven, og at der
lægges nok ressourcer i projektet til at sikre analyser af høj kvalitet.
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 187: Analyse af mulighederne for øget samtænkning af straffesagskæden
Side 3 af 3
I tillæg til udgifterne til eksterne analyser er der erfaringsmæssigt et væsentligt in-
ternt ressourcetræk i både Finansministeriet og i Justitsministeriet og de analyserede
myndigheder. I Finansministeriet svarer ressourcetrækket typisk til 1-2 årsværk pr.
analyse i analyseperioden, mens der i Justitsministeriets departement typisk er et
ressourcetræk på 2-3 årsværk pr. analyse - dog afhængig af analysens omfang. Dertil
kommer et betydeligt træk på nøgleressourcer bredt i de underliggende myndighe-
der, afhængigt af analysens omfang og fokus.