Bilag 1.1. Brug af flerårsaftaler i staten
Flerårsaftalerne fastlægger de overordnede økonomiske rammer for de pågældende
myndigheder og består af forskellige politiske aftalekredse. Aftalerne indeholder
endvidere en række politisk prioriterede initiativer, som skal gennemføres i perio-
den. Flerårsaftalerne har karakter af forlig og er omfattet af de generelle principper
for flerårsaftaler i staten,
jf. boks 1.
Boks 1
Normer for politiske forlig og stemmeaftaler
Et forlig er en politisk aftale, som parterne er enige om at gennemføre, samt et tilhørende sæt
spilleregler/normer der vedrører bl.a. ændringer og opsigelse af forlig, andre partiers tilslutning til et forlig
mv. Det vil bl.a. sige, at:
•
•
•
Forlig kan ikke ændres i aftaleperioden, uden at alle parter er enige.
Hvis et parti ønsker at opsige et forlig, vil det ske med virkning fra næstkommende folketingsvalg.
Såfremt de øvrige partier repræsenterer et flertal efter valget fortsætter forliget uændret.
En mindre kreds af forligspartierne eller evt. forligspartier samt partier uden for forligskredsen kan blive
enige om ændringer på det forligsbelagte område, som
–
såfremt ikke alle forligspartier er enige
–
først
vil have virkning fra næstkommende valg.
Optagelse af yderligere partier i et forlig kræver, at det/de nye partier accepterer aftalegrundlaget, samt
at alle eksisterende forligspartier er enige om at optage partiet. Dog er det praksis, at partier i
regeringen automatisk indtræder i alle gældende forlig, hvor mindst et regeringsparti deltager.
Der er kutyme for, at forligspartierne ikke uden enighed med regeringer fremsætter nye politiske
forslag på området. Der er dog et vist spillerum for sådanne udmeldinger/aktiviteter, uden at det
konstituerer et forligsbrud.
Regeringen orienterer som oftest forligskredsen særskilt om forligsbelagte emner uden deltagelse af
andre partier i Folketinget.
Et forlig kan enten være tidsbegrænset eller uden ophør. Der er normalt tilknyttet en forligskreds som
løbende drøfter udviklingen på det forligsbelagte områder, gennemfører evalueringer mv.
•
•
•
•
Flerårsaftaler anvendes typisk på politisk højt prioriterede områder, og på de store
statslige driftsområder
–
som Justitsministeriets område
–
hvor der er et særskilt
behov for politisk og bevillingsmæssig stabilitet i forbindelse med f.eks. understøt-
telse af større flerårige indsatser, omstillingsprocesser mv. Der skal forud for en ny
aftale tages aktivt stilling til behovet derfor,
jf. boks 2 der indeholder hovedtrækkene i
principperne for anvendelse af flerårsaftaler i staten.
Boks 2
Hovedtræk i flerårsaftaleprincipperne
1. Stillingtagen til behov for flerårige aftaler. Nye flerårsaftaler skal som udgangspunkt kun anvendes på
områder, som står over for større strukturelle eller organisatoriske omstillingsprocesser mv., der i en afgrænset
periode skaber et særligt behov for stabilitet og implementeringsfokus, eller hvor andre væsentlige hensyn
taler for det. Der vil aktivt skulle tages stilling til, om dette er tilfældet og, om hele institutionens budget (inkl.
grunddriften) skal omfattes af flerårsaftalen, eller om alene flerårsaftaleinitiativerne skal forligsbelægges.
2. Forudgående analytisk grundlag. Der skal som altovervejende hovedregel gennemføres dybdegående
analyser af årsager og mulige løsninger på de primære udfordringer på området samt strukturanalyser af
områdets organisering og opgavevaretagelse. For at sikre regeringens prioriteringsmuligheder skal der
desuden som altovervejende hovedregel gennemføres en budgetanalyse med et måltal på 2 pct. årligt mhp.
at anvise mulige omprioriteringer og effektiviseringer på området. Der skal efterfølgende tages særskilt politisk
stilling til, hvorvidt de identificerede tiltag skal gennemføres, og hvorvidt provenuet skal fastholdes på området.