Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del Bilag 168
Offentligt
UDKAST
Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del - Bilag 168
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af udlændingeloven
(...)
§1
I udlændingeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1009 af 2. september 2024,
som ændret senest ved lov nr. 1698 af 30. december 2024, foretages
følgende ændringer:
1.
I
§ 2 a
indsættes som
stk. 14
og
15:
»Stk. 14.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2025/12 af 19.
december 2024 om indsamling og overførsel af forhåndsoplysninger om
passagerer med henblik på at forbedre og lette ind- og udrejsekontrollen ved
de ydre grænser, om ændring af forordning (EU) 2018/1726 og (EU)
2019/817 og om ophævelse af Rådets direktiv 2004/82/EF med senere
ændringer gælder her i landet.
Stk. 15.
Justitsministeren kan fastsætte regler om gennemførelse af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2025/12 af 19. december 2024 om
indsamling og overførsel af forhåndsoplysninger om passagerer med
henblik på at forbedre og lette ind- og udrejsekontrollen ved de ydre
grænser, om ændring af forordning (EU) 2018/1726 og (EU) 2019/817 og
om ophævelse af Rådets direktiv 2004/82/EF med senere ændringer.«
2.
I
§ 38, stk. 4,
udgår »politiets adgang til flyselskabernes
bookingsystemer,«.
3.
I
§ 60
indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3:
I forskrifter, der udstedes i medfør af lovens § 2 a, stk. 15, kan der
fastsættes straf af bøde for overtrædelse af bestemmelserne i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2025/12 af 19. december 2024 om
indsamling og overførsel af forhåndsoplysninger om passagerer med
henblik på at forbedre og lette ind- og udrejsekontrollen ved de ydre
grænser, om ændring af forordning (EU) 2018/1726 og (EU) 2019/817 og
om ophævelse af Rådets direktiv 2004/82/EF med senere ændringer som
implementeret i lovens § 2 a, stk. 14.«
§2
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 168: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven vedr. gennemførelse af forordning om indsamling og overførsel af forhåndsoplysninger om passagerer med henblik på at forbedre og lette ind- og udrejsekontrollen ved de ydre grænser m.v., fra justitsministeren
UDKAST
Justitsministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttrædelse.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvis sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de
ændringer, som henholdsvis de færøske og de grønlandske forhold tilsiger.
2
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 168: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven vedr. gennemførelse af forordning om indsamling og overførsel af forhåndsoplysninger om passagerer med henblik på at forbedre og lette ind- og udrejsekontrollen ved de ydre grænser m.v., fra justitsministeren
2988868_0003.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
Indledning
Gennemførelse af forordning (EU) 2025/12 af 19. december
2024 om indsamling og overførsel af forhåndsoplysninger
om passagerer med henblik på at forbedre og lette ind- og
udrejsekontrollen ved de ydre grænser, om ændring af
forordning (EU) 2018/1726 og (EU) 2019/817 og om
ophævelse af Rådets direktiv 2004/82/EF
Gældende ret
Forordning (EU) 2025/12 af 19. december 2024 om
indsamling og overførsel af forhåndsoplysninger om
passagerer med henblik på at forbedre og lette ind- og
udrejsekontrollen ved de ydre grænser, om ændring af
forordning (EU) 2018/1726 og (EU) 2019/817 og om
ophævelse af Rådets direktiv 2004/82/EF
Justitsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Økonomiske
konsekvenser
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Økonomiske og
erhvervslivet m.v.
administrative
konsekvenser
og
2.1.
2.2
2.3.
3.
4.
for
5.
6.
7.
8.
9.
Administrative konsekvenser for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 168: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven vedr. gennemførelse af forordning om indsamling og overførsel af forhåndsoplysninger om passagerer med henblik på at forbedre og lette ind- og udrejsekontrollen ved de ydre grænser m.v., fra justitsministeren
2988868_0004.png
UDKAST
10.
Sammenfattende skema
4
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 168: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven vedr. gennemførelse af forordning om indsamling og overførsel af forhåndsoplysninger om passagerer med henblik på at forbedre og lette ind- og udrejsekontrollen ved de ydre grænser m.v., fra justitsministeren
UDKAST
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at gennemføre de ændringer i udlændingeloven,
som er nødvendige som følge af Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) 2025/12 af 19. december 2024 om indsamling og overførsel af
forhåndsoplysninger om passagerer med henblik på at forbedre og lette ind-
og udrejsekontrollen ved de ydre grænser, om ændring af forordning (EU)
2018/1726 og (EU) 2019/817 og om ophævelse af Rådets direktiv
2004/82/EF (herefter forordningen).
Med vedtagelse af lovforslaget giver Folketinget samtidig sit samtykke efter
grundlovens § 19, stk. 1, 2. pkt., til, at regeringen på Danmarks vegne i
henhold til artikel 4 i protokollen om Danmarks stilling på mellemstatsligt
grundlag kan tilslutte sig forordningen.
2. Gennemførelse af forordning (EU) 2025/12 af 19. december 2024 om
indsamling og overførsel af forhåndsoplysninger om passagerer med
henblik på at forbedre og lette ind- og udrejsekontrollen ved de ydre
grænser, om ændring af forordning (EU) 2018/1726 og (EU) 2019/817
og om ophævelse af Rådets direktiv 2004/82/EF
2.1. Gældende ret
Danmark har siden den 25. marts 2001 deltaget fuldt ud i
Schengensamarbejdet, hvis formål er at skabe et fælles område uden indre
grænser. Udgangspunktet for Schengensamarbejdet er en ophævelse af
personkontrollen ved de fælles indre grænser inden for Schengenområdet
suppleret med fælles regler for passage af Schengenområdets ydre grænser
og ens visumregler for tredjelandsstatsborgere.
Når Rådet og Europa-Parlamentet har vedtaget en retsakt, der udgør en
udbygning af Schengensamarbejdet, skal Danmark i henhold til artikel 4 i
protokollen om Danmarks stilling inden seks måneder træffe afgørelse om,
hvorvidt Danmark vil gennemføre foranstaltningen i sin nationale
lovgivning (Schengenteknikaliteten). Hvis Danmark beslutter sig herfor, vil
denne afgørelse skabe en folkeretlig forpligtelse mellem Danmark og de
øvrige medlemsstater samt associerede Schengenlande, der er bundet af
foranstaltningen. Træffer Danmark imidlertid beslutning om ikke at
gennemføre bestemmelser, der udbygger Schengensamarbejdet, skal de
medlemsstater, der er bundet af foranstaltningen, og Danmark overveje,
hvilke passende foranstaltninger der i så tilfælde skal tages. Dette kan i
yderste
konsekvens
betyde
ekskludering
af
Danmark
fra
Schengensamarbejdet.
5
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 168: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven vedr. gennemførelse af forordning om indsamling og overførsel af forhåndsoplysninger om passagerer med henblik på at forbedre og lette ind- og udrejsekontrollen ved de ydre grænser m.v., fra justitsministeren
UDKAST
Indsamling og anvendelse af forhåndsoplysninger om flypassagerer
såkaldt Advance Passenger Information (API-oplysninger)
er i dag
reguleret af Rådets direktiv 2004/82/EF af 29. april 2004 om
transportvirksomheders forpligtelse til at fremsende oplysninger om
passagerer (API-direktivet). API-direktivet er omfattet af retsforbeholdet,
men udgør en udbygning af Schengensamarbejdet, og Danmark har i
henhold til artikel 4 i protokollen om Danmarks stilling gennemført
retsakten i national lovgivning. API-direktivet er dermed bindende for
Danmark på mellemstatsligt grundlag og er implementeret i
udlændingelovens
§
38,
stk.
4,
der
er
udmøntet
i
udlændingebekendtgørelsens § 12, stk. 5.
Efter udlændingebekendtgørelsens § 12, stk. 5, skal luftfartsselskaber forud
for luftfartøjets ankomst til politiet levere oplysninger om de
ombordværende passagerers og besætningsmedlemmers fulde navn,
fødselsdato, køn, nationalitet, rejselegitimation (type, nummer, udstedende
myndighed og udløbsdato), grænseovergangssted i Danmark, luftfartøjets
transportkode og afgangs- og ankomsttidspunkt samt oplysninger om
passagerers oprindelige ombordstigningssted, rejserute og bookingkode.
Oplysningerne afgives elektronisk eller på en anden af Rigspolitiet fastsat
måde. Politiet sletter modtagne personhenførbare oplysninger senest 24
timer efter, at passagererne er indrejst, medmindre oplysningerne senere er
nødvendige til varetagelsen af politiets øvrige opgaver.
Efter udlændingelovens § 60, stk. 2, kan der i forskrifter, der udstedes i
medfør af bl.a. lovens § 38, stk. 4, fastsættes straf af bøde eller fængsel indtil
4 måneder for overtrædelse af bestemmelser i forskrifterne. Det følger af
udlændingebekendtgørelsens § 40, stk. 2, at den der overtræder § 12, stk. 1-
5, straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder.
2.2. Forordning (EU) 2025/12 af 19. december 2024 om indsamling og
overførsel af forhåndsoplysninger om passagerer med henblik på at
forbedre og lette ind- og udrejsekontrollen ved de ydre grænser, om
ændring af forordning (EU) 2018/1726 og (EU) 2019/817 og om
ophævelse af Rådets direktiv 2004/82/EF
Forordningen indeholder regler om luftfartsselskabers forpligtelse til at
indsende API-oplysninger om passagerer til en central router, der skal
fungere som ét forbindelsespunkt mellem medlemslandene og
luftfartsselskaberne.
6
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 168: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven vedr. gennemførelse af forordning om indsamling og overførsel af forhåndsoplysninger om passagerer med henblik på at forbedre og lette ind- og udrejsekontrollen ved de ydre grænser m.v., fra justitsministeren
UDKAST
EU-agenturet for den Operationelle Forvaltning af Store IT-Systemer inden
for Området med Frihed, Sikkerhed og Retfærdighed (eu-LISA) er ansvarlig
for udformning, udvikling, hosting og teknisk forvaltning af routeren.
Luftfartsselskaberne skal videregive API-oplysninger til routeren, som
herefter vil sende oplysningerne til de relevante myndigheder i
medlemslandene. Forordningen forenkler således videregivelsen af API-
oplysninger for luftfartsselskaberne, der går fra at skulle sende API-
oplysninger til hver enkelt medlemsstat til at skulle sende alle oplysninger
til ét kontaktpunkt.
Forordningen trådte i kraft den 28. januar 2025, men routeren forventes først
at blive taget i brug i 2027. Forordningen finder på den baggrund først
anvendelse to år efter datoen for routerens idriftsættelse.
I det følgende gennemgås forordningens bestemmelser i det væsentligste.
Bestemmelser af rent teknisk karakter gennemgås ikke.
Forordningens kapitel 1 (artikel 1-3) indeholder generelle bestemmelser om
forordningens formål og anvendelsesområde samt en liste over definitioner
på anvendte begreber i forordningen (artikel 3).
Forordningens formål er at fastsætte regler for indsamling og overførsel af
API-oplysninger med henblik på at øge effektiviteten af ind- og
udrejsekontrollen ved de ydre grænser samt bekæmpe ulovlig indvandring,
jf. forordningens artikel 1. Det følger af forordningens artikel 2, at alle
luftfartsselskaber, der foretager flyvninger til Unionen, er forpligtede af
forordningen. Forordningen gælder modsætningsvis ikke for flyvninger ud
af Unionen.
Kapitel 2 (artikel 4-10) indeholder bestemmelser om indsamling, overførsel,
opbevaring og sletning af API-oplysninger.
Forordningens artikel 4 oplister de API-oplysninger, som
luftfartsselskaberne skal indsamle. I bestemmelsen opdeles API-
oplysninger i oplysninger om den rejsende på den ene side, herunder navn,
fødselsdato, køn, nationalitet, og på den anden side flyoplysninger, herunder
flyets afgangs- og ankomsttidspunkt og koden for henholdsvis afgangs- og
ankomstlufthavnen.
Artikel 5 vedrører de metoder, som luftfartsselskaberne skal bruge til
indsamling af API-oplysninger. Efter artikel 6 skal luftfartsselskaberne
7
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 168: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven vedr. gennemførelse af forordning om indsamling og overførsel af forhåndsoplysninger om passagerer med henblik på at forbedre og lette ind- og udrejsekontrollen ved de ydre grænser m.v., fra justitsministeren
UDKAST
overføre API-oplysninger elektronisk til routeren ved indtjekning og
umiddelbart efter lukning af flyvningen. Ifølge artikel 7 må de kompetente
grænsemyndigheder udelukkende behandle API-oplysninger med henblik
på grænsekontrol ved de ydre grænser for at bekæmpe ulovlig indvandring.
Efter artikel 8 skal luftfartsselskaberne opbevare API-oplysninger i en
periode på 48 timer fra det tidspunkt, hvor routeren modtager API-
oplysningerne. Den kompetente grænsemyndighed skal ligeledes opbevare
API-oplysninger i en periode på 48 timer fra tidspunktet for modtagelsen af
oplysningerne. Luftfartsselskaberne og den kompetente græsemyndighed
skal slette oplysningerne efter periodens udløb. Efter artikel 8, stk. 2, må de
kompetente grænsemyndigheder i ekstraordinære tilfælde opbevare API-
oplysninger i en yderligere periode på op til 48 timer, men kun for så vidt
angår API-oplysninger, som vedrører passagerer, der ikke indfandt sig ved
et grænseovergangssted i den første periode på 48 timer.
Med artikel 9 fastsættes regler om luftfartsselskabernes forpligtelser til
rettelse, fuldstændiggørelse og ajourføring af API-oplysninger. Det
indebærer bl.a. en forpligtelse til at slette ulovligt indsamlede API-
oplysninger eller oplysninger, som ikke udgør API-oplysninger.
Tilsvarende gælder for de kompetente grænsemyndigheder, at hvis de bliver
opmærksom på, at oplysningerne er unøjagtige, ufuldstændige eller ikke
længere er ajourførte, skal de omgående slette disse oplysninger,
medmindre de er nødvendige for at sikre overholdelse af de forpligtelser,
der er fastsat i forordningen.
Ifølge artikel 10 må luftfartsselskabers og kompetente myndigheders
indsamling og behandling af personoplysninger ikke føre til
forskelsbehandling af personer af de grunde, der er anført i artikel 21 i Den
Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder. Det drejer sig
bl.a. om forbud mod forskelsbehandling på grund af køn, race, farve, etnisk
eller social oprindelse mv.
Kapitel 3 (artikel 11-16) indeholder bestemmelser om overførsel af API-
oplysninger gennem routeren, herunder routerens karakteristika, regler for
brugen af routeren, proceduren for overførsel af API-oplysninger fra
routeren til de kompetente grænsemyndigheder, sletning af API-oplysninger
fra routeren, opbevaring af logfiler og procedurerne i tilfælde af, at det er
helt eller delvist teknisk umuligt at anvende routeren.
8
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 168: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven vedr. gennemførelse af forordning om indsamling og overførsel af forhåndsoplysninger om passagerer med henblik på at forbedre og lette ind- og udrejsekontrollen ved de ydre grænser m.v., fra justitsministeren
UDKAST
Kapitel 4 (artikel 17-22) indeholder en række særlige bestemmelser om
beskyttelse af personoplysninger, herunder regler om opbevaring af logfiler,
databeskyttelsesansvar, oplysninger til passagererne, egenkontrol og
revisioner for så vidt angår beskyttelse af personoplysninger.
Efter artikel 18, stk. 1, er luftfartsselskaberne dataansvarlige for behandling
af API-oplysninger, der udgør personoplysninger, i forbindelse med
indsamling og overførsel af sådanne til routeren. Derudover skal
medlemsstaterne efter bestemmelsens stk. 2 udpege en kompetent
myndighed som dataansvarlig. EU-agenturet eu-LISA er databehandler.
Europa-Kommissionen vedtager gennemførelsesretsakter, der fastlægger de
fælles dataansvarliges respektive ansvarsområder og de respektive
forpligtelser mellem de dataansvarlige og databehandleren.
Efter artikel 22 skal medlemsstaternes uafhængige tilsynsmyndigheder, der
er beskrevet i artikel 51 i forordning (EU) 2016/679, som i Danmark er
Datatilsynet, mindst hvert fjerde år foretage en revision af
behandlingsaktiviteter for så vidt angår API-oplysninger, der udgør
personoplysninger, som foretages af de kompetente grænsemyndigheder
efter forordningen.
Kapitel 5 (artikel 23-27) regulerer visse specifikke forhold ved routeren.
Artikel 23 og 24 stiller krav om, at medlemsstaternes kompetente
grænsemyndigheder og luftfartsselskabernes systemer er integreret med
routeren. Artikel 25-27 fastsætter eu-LISA’s opgaver i forbindelse med
udformning, udvikling, hosting og teknisk forvaltning af routeren samt
andre støtteopgaver forbundet dertil.
Kapitel 6 (artikel 28-35) vedrører bestemmelser om forvaltning af routeren,
herunder nedsættelse af specifikke grupper med forskellige ansvarsområder,
om erstatningsansvar for skader, der forvoldes routeren, om routerens
idriftsættelse og om luftfartsselskabers mulighed for frivilligt at benytte
routeren på visse betingelser. Kapitlet indeholder desuden bestemmelser om
de omkostninger, som eu-LISA og medlemsstaterne skal afholde i henhold
til forordningen.
Det følger af artikel 32, at medlemsstaternes omkostninger for så vidt angår
medlemsstaternes forbindelser til og integration med routeren støttes af
Unionens almindelige budget. De omkostninger, som de uafhængige
nationale tilsynsmyndigheder pådrager sig i forbindelse med de opgaver, de
har fået pålagt i henhold til forordningen, skal afholdes af medlemsstaterne.
9
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 168: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven vedr. gennemførelse af forordning om indsamling og overførsel af forhåndsoplysninger om passagerer med henblik på at forbedre og lette ind- og udrejsekontrollen ved de ydre grænser m.v., fra justitsministeren
UDKAST
Efter artikel 34 fastsætter Europa-Kommissionen datoen for routerens
idriftsættelse ved hjælp af en gennemførelsesretsakt, når eu-LISA har
meddelt, at udviklingsfasen er afsluttet, og en omfattende test af routeren er
gennemført.
Ifølge artikel 35 kan routeren anvendes frivilligt, når routeren starter med at
operere, hvilket forventes at være to år før idriftsættelsen af routeren.
Luftfartsselskaberne kan i denne periode anvende routeren til at overføre
API-oplysninger i overensstemmelse med Rådets direktiv 2004/82/EF om
transportvirksomheders forpligtelse til at fremsende oplysninger om
passagerer (API-direktivet), forudsat at den ansvarlige myndighed i det
pågældende medlemsland har givet samtykke hertil.
Kapitel 7 (artikel 36-39) indeholder bestemmelser om tilsyn, sanktioner
over for luftfartsselskaber for manglende overholdelse af deres forpligtelser,
eu-LISA’s statistiske rapportering og Europa-Kommissionens udarbejdelse
af en praktisk håndbog.
Efter artikel 36 skal medlemslandene udpege en eller flere nationale
tilsynsmyndigheder, der er ansvarlige for at føre tilsyn med, at
luftfartsselskaberne overholder bestemmelserne i forordningen.
Efter artikel 37 skal medlemsstaterne fastsætte regler om sanktioner, der
skal anvendes i tilfælde af overtrædelser af bestemmelserne i forordningen.
Bestemmelsen oplister derudover en række forhold, som kan indgå ved
sanktionsvurderingen, herunder overtrædelsens art, grovhed og varighed,
graden af luftfartsselskabets fejl og luftfartsselskabets tidligere
overtrædelser. Derudover fastslår bestemmelsen, at medlemsstaterne skal
sikre, at gentagende undladelse af at overføre API-oplysninger i
overensstemmelse med forordningens artikel 6, stk. 1, medfører
forholdsmæssige økonomiske sanktioner på op til 2 % af luftfartsselskabets
globale omsætning for det forudgående regnskabsår.
Kapitel 8 (artikel 40-42) regulerer virkningerne for andre EU-retsakter,
herunder ophævelse af API-direktivet og konsekvensændringer af
eksisterende instrumenter, herunder forordning (EU) 2018/1726, der
regulerer eu-LISA, og forordning (EU) 2019/817 om interoperabilitet
mellem EU-informationssystemer vedrørende grænser og visum.
10
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 168: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven vedr. gennemførelse af forordning om indsamling og overførsel af forhåndsoplysninger om passagerer med henblik på at forbedre og lette ind- og udrejsekontrollen ved de ydre grænser m.v., fra justitsministeren
UDKAST
Det følger af artikel 40, at API-direktivet ophæves med virkning fra
forordningens anvendelsesdato, der efter forordningens artikel 46, stk. 2 er
to år efter routerens idriftsættelse. Direktivet regulerer indsamlingen og
anvendelsen af API-oplysninger. Da forordningen fastsætter nye regler for
indsamling og overførsel af API-oplysninger, ophæves direktivet.
Kapitel 9 (artikel 43-46) indeholder de afsluttende bestemmelser, herunder
om Europa-Kommissionens beføjelser til at vedtage delegerede retsakter og
gennemførelsesretsakter samt bestemmelser om overvågning og evaluering
af forordningen og dens ikrafttræden og anvendelse.
Efter artikel 46 træder forordningen i kraft på tyvendedagen efter
offentliggørelsen i Den Europæiske Unions Tidende. Den finder imidlertid
først anvendelse fra datoen to år efter den dato, hvor routeren idriftsættes,
som fastsat af Europa-Kommissionen i overensstemmelse med artikel 34 i
forordningen.
2.3. Justitsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Forordningen indeholder regler, som har til formål at forenkle processen
med indsamling og overførsel af API-oplysninger.
Justitsministeriet finder, at der i forbindelse med indførelsen af de nye regler
for udveksling af API-oplysninger er fundet en passende balance mellem på
den ene side hensynet til at forbedre og lette ind- og udrejsekontrollen ved
de ydre grænser og på den anden side hensynet til, at ændringer i det
nuværende system sker inden for betryggende rammer, herunder i relation
til hensynet til privatlivet og databeskyttelsesretlige aspekter.
Det er Justitsministeriets vurdering, at det er afgørende for opretholdelsen
af en effektiv grænsekontrol, at Danmark fortsat kan modtage og behandle
API-oplysninger. Ved at implementere forordningen i dansk ret vil politiet
kunne modtage API-oplysninger til brug for grænsekontrol via den centrale
router. Routeren vil automatisk overføre de API-oplysninger, som er
indsamlet fra luftfartsselskaberne, til de relevante kompetente
grænsemyndigheder. På denne måde er der alene ét forbindelsespunkt
mellem luftfartsselskaberne og medlemslandene, hvilket vil effektivisere
arbejdsgangene mellem luftfartsselskaberne og medlemslandene, idet de
undgår at skulle etablere og opretholde flere forbindelser til
medlemsstaternes kompetente grænsemyndigheder med henblik på
overførsel af API-oplysninger.
11
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 168: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven vedr. gennemførelse af forordning om indsamling og overførsel af forhåndsoplysninger om passagerer med henblik på at forbedre og lette ind- og udrejsekontrollen ved de ydre grænser m.v., fra justitsministeren
UDKAST
På den baggrund finder Justitsministeriet, at Danmark bør tilslutte sig
forordningen, og lovforslaget indeholder således de nødvendige ændringer
af udlændingeloven.
Det foreslås, at forordningen gennemføres i dansk ret, og at justitsministeren
bemyndiges til at fastsætte supplerende regler om forordningens
gennemførelse. Det foreslås endvidere, at der i den forbindelse vil kunne
fastsættes regler om straf for overtrædelse af bestemmelser i forordningen.
Det bemærkes, at det fremgår af forordningens artikel 37, at
medlemsstaterne skal fastsætte regler om sanktioner, der skal anvendes i
tilfælde af overtrædelse af bestemmelserne i forordningen samt træffe de
nødvendige foranstaltninger til at sikre, at sanktionerne har en afskrækkende
virkning, er effektive og står i rimeligt forhold til overtrædelsen. Det
fremgår derudover, at medlemsstaterne skal sikre, at gentagne tilfælde af
manglende overførsel af API-oplysninger medfører forholdsmæssige
økonomiske sanktioner på op til 2 % af luftfartsselskabets globale
omsætning for det forudgående regnskabsår.
Vedtagelsen af lovforslaget vil desuden indebære, at Folketinget samtidig
giver sit samtykke efter grundlovens § 19, stk. 1, 2. pkt., til, at regeringen
kan meddele Rådet, at Danmark vil gennemføre forordningen i sin nationale
lovgivning, jf. artikel 4 i protokollen om Danmarks stilling.
Hvis lovforslaget vedtages, vil regeringen inden fristen den 12. juni 2025
meddele Rådet og Europa-Kommissionen, at Danmark vil gennemføre
forordningen i sin nationale lovgivning. Herved skabes der en
mellemstatslig forpligtelse mellem Danmark og de øvrige medlemsstater og
associerede Schengenlande, der er bundet af forordningen.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
De økonomiske konsekvenser forbundet med implementeringen af
forordningen vil blive afdækket frem mod fremsættelse i Folketinget.
Det bemærkes, at det følger af forordningens artikel 32, at medlemsstaternes
omkostninger for så vidt angår medlemsstaternes forbindelser til og
integration med routeren støttes af Unionens almindelige budget. Det følger
endvidere af bestemmelsen, at de omkostninger, som de uafhængige
nationale tilsynsmyndigheder pådrager sig i forbindelse med de opgaver, de
har fået pålagt i henhold til forordningen, skal afholdes af medlemsstaterne.
12
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 168: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven vedr. gennemførelse af forordning om indsamling og overførsel af forhåndsoplysninger om passagerer med henblik på at forbedre og lette ind- og udrejsekontrollen ved de ydre grænser m.v., fra justitsministeren
UDKAST
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Erhvervsstyrelsens område for bedre regulering (OBR) vurderer, at
forordningen medfører administrative konsekvenser for dansk erhvervsliv.
OBR bemærker, at Trafikstyrelsen har oplyst, at kun 2-3 danske
virksomheder forventes at blive omfattet af forordningens krav. Derudover
bemærker OBR, at luftfartsselskaber i forvejen er forpligtet til at indsamle
API-oplysninger ved gældende lovgivning, jf. Rådets direktiv 2004/82/EF
af 29. april 2004 om transportvirksomheders forpligtelse til at fremsende
oplysninger om passagerer (API-direktivet).
På den baggrund forventes der ikke
væsentlige
administrative konsekvenser.
OBR kan dog ikke vurdere, om konsekvenserne overstiger bagatelgrænsen
for kvantificering. Det skyldes, at Europa-Kommissionen vil vedtage
delegerede retsakter, der fastsætter de nødvendige detaljerede regler for de
fælles protokoller og understøttede dataformater, der skal anvendes til
overførsel af API-oplysninger. Omfanget af disse regler påvirker IT-
løsningen, og hermed de administrative konsekvenser, som virksomhederne
forventes at skulle implementere. De administrative konsekvenser, som de
delegerede retsakter forventes at medføre, vil blive vurderet, når Europa-
Kommissionen har udstedt retsakterne i overensstemmelse med
bemyndigelsesbestemmelserne i forordningen.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- eller naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har til formål at gennemføre forordning om indsamling og
overførsel af forhåndsoplysninger om passagerer med henblik på at forbedre
og lette ind- og udrejsekontrollen ved de ydre grænser, om ændring af
forordning (EU) 2018/1726 og (EU) 2019/817 og om ophævelse af Rådets
direktiv 2004/82/EF i dansk ret på mellemstatsligt grundlag.
Forordningen blev vedtaget den 12. december 2024 og trådte i kraft den 28.
januar 2025. Forordningen er vedtaget med hjemmel i artikel 77, stk. 2, litra
13
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 168: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven vedr. gennemførelse af forordning om indsamling og overførsel af forhåndsoplysninger om passagerer med henblik på at forbedre og lette ind- og udrejsekontrollen ved de ydre grænser m.v., fra justitsministeren
UDKAST
b og d, samt artikel 79, stk. 2, litra c, i Traktaten om den Europæiske Unions
Funktionsmåde (TEUF) og er omfattet af Danmarks forbehold vedrørende
retlige og indre anliggender (retsforbeholdet). Danmark deltog derfor ikke i
Rådets vedtagelse af forordningen, ligesom forordningen ikke er bindende
for og ikke finder anvendelse i Danmark, jf. artikel 1 og 2 i protokollen om
Danmarks stilling.
Da forordningen udgør en udbygning af Schengensamarbejdet, skal
Danmark i henhold til artikel 4 i protokollen om Danmarks stilling inden
seks måneder efter Rådets vedtagelse af forordningen, træffe afgørelse om,
hvorvidt Danmark vil gennemføre forordningen i dansk ret
(Schengenteknikaliteten). Træffer Danmark afgørelse om, at forordningen
skal gennemføres i dansk ret, skabes der en mellemstatslig forpligtelse
mellem Danmark og de øvrige medlemsstater og associerede
Schengenlande, der er bundet af forordningen.
9. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 12. marts 2025 til den 9. april
2025 (28 dage) været sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer m.v.:
Aalborg Lufthavn Amba, Aalborg Universitet (Juridisk Institut), Aarhus
Airport A/S, Aarhus Universitet (Juridisk Institut og Retsmedicinsk
Institut), Advokatrådet, Advokatsamfundet, Amnesty International,
Bevismiddeltilsynet, Billund Lufthavn A/S, samtlige byretter, Copenhagen
Business School (Juridisk Institut), Danmarks Rejsebureau Forening, Dansk
Erhverv, Dansk Industri, Danske Advokater, Dataetisk Råd, Datatilsynet,
Den
Danske
Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Foreningen af Offentlige Anklagere, Færøernes
Landsstyre, Institut for Menneskerettigheder, International Transport
Danmark (ITD), Justitia, Københavns Lufthavne A/S, Københavns
Universitet (Juridisk Fakultet), Landsforeningen af Forsvarsadvokater,
Naalakkersuisut (Grønlands selvstyre), Politiforbundet, Syddansk
Universitet (Juridisk Institut), Vestre Landsret og Østre Landsret.
14
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 168: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven vedr. gennemførelse af forordning om indsamling og overførsel af forhåndsoplysninger om passagerer med henblik på at forbedre og lette ind- og udrejsekontrollen ved de ydre grænser m.v., fra justitsministeren
2988868_0015.png
UDKAST
10. Sammenfattende skema
Positive
Negative
konsekvenser/mindreudgifter konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/hvis nej, (hvis ja, angiv omfang/hvis
anfør »Ingen«)
nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for De
økonomiske De
økonomiske
stat, kommuner og regioner konsekvenser forbundet med konsekvenser forbundet med
implementering af forordningen implementering
af
afdækkes
frem
mod forordningen afdækkes frem
fremsættelse for Folketinget. mod
fremsættelse
for
Folketinget
Implementeringskonsekvenser Det
forventes,
at Det
forventes,
at
for stat, kommuner og regioner forordningen
vil
forenkle forordningen vil medføre IT-
processen med udveksling af mæssige konsekvenser for
API-oplysninger
mellem politiet, ligesom den på sigt
luftfartsselskaber og politiet. forventes
at
medføre
implementeringsmæssige
konsekvenser i form af
uddannelse af medarbejdere.
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Ingen.
Ingen.
Administrative konsekvenser Det
forventes,
at Der
forventes
ikke
for erhvervslivet m.v.
forordningen
vil
forenkle væsentlige
administrative
processen med udveksling af konsekvenser
ved
API-oplysninger
mellem forordningen.
luftfartsselskaber og politiet.
Administrative konsekvenser
for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø-
og
konsekvenser
naturmæssige
Ingen.
Ingen
Ingen
Ingen.
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indebærer, at forordningen om indsamling og
overførsel af forhåndsoplysninger om passagerer med henblik
på at forbedre og lette ind- og udrejsekontrollen ved de ydre
grænser gennemføres i dansk ret.
Ja
Nej
X
Er i strid med de fem
principper for implementering
af
erhvervsrettet
EU-
regulering (der i relevant
15
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 168: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven vedr. gennemførelse af forordning om indsamling og overførsel af forhåndsoplysninger om passagerer med henblik på at forbedre og lette ind- og udrejsekontrollen ved de ydre grænser m.v., fra justitsministeren
2988868_0016.png
UDKAST
omfang også gælder ved
implementering
af
ikke-
erhvervsrettet EU-regulering)
(sæt X)
16
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 168: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven vedr. gennemførelse af forordning om indsamling og overførsel af forhåndsoplysninger om passagerer med henblik på at forbedre og lette ind- og udrejsekontrollen ved de ydre grænser m.v., fra justitsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Luftfartsselskaber skal forud for luftfartøjets ankomst til politiet levere
oplysninger om de ombordværende passagerers og besætningsmedlemmers
fulde navn, fødselsdato, køn, nationalitet, rejselegitimation (type, nummer,
udstedende myndighed og udløbsdato), grænseovergangssted i Danmark,
luftfartøjets transportkode og afgangs- og ankomsttidspunkt samt
oplysninger om passagerers oprindelige ombordstigningssted, rejserute og
bookingkode (API-oplysninger), jf. udlændingebekendtgørelsens § 12, stk.
5. Oplysningerne afgives elektronisk eller på anden af Rigspolitiet fastsat
måde. Politiet sletter modtagne personhenførbare oplysninger senest 24
timer efter, at passagererne er indrejst, medmindre oplysningerne senere er
nødvendige til varetagelsen af politiets øvrige opgaver.
Reglerne i udlændingebekendtgørelsens § 12, stk. 5, er en implementering
af Rådets direktiv 2004/82/EF af 29. april 2004 om transportvirksomheders
forpligtelse til at fremsende oplysninger om passagerer (API-direktivet).
Oplysningerne, som politiet modtager fra luftfartsselskaberne, benyttes i
forbindelse med politiets grænsekontrol i lufthavnene.
Det foreslås at indsætte et nyt stk. 14 i § 2 a i udlændingeloven, hvorefter
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2025/12 af 19. december
2024 om indsamling og overførsel af forhåndsoplysninger om passagerer
med henblik på at forbedre og lette ind- og udrejsekontrollen ved de ydre
grænser, om ændring af forordning (EU) 2018/1726 og (EU) 2019/817 og
om ophævelse af Rådets direktiv 2004/82/EF (forordningen) med senere
ændringer gælder her i landet.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at forordningen vil gælde i
Danmark. Det betyder også, at fremtidige ændringer af forordningen vil
gælde i Danmark, i det omfang sådanne ændringer ikke kræver ændring af
andre regler i f.eks. udlændingeloven.
Implementering af forordningen i dansk ret vil desuden medføre, at politiet
vil kunne modtage API-oplysninger til brug for grænsekontrol via den
centrale router. Routeren vil automatisk overføre de API-oplysninger, som
er indsamlet fra luftfartsselskaberne, til de relevante kompetente
Side 17/24
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 168: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven vedr. gennemførelse af forordning om indsamling og overførsel af forhåndsoplysninger om passagerer med henblik på at forbedre og lette ind- og udrejsekontrollen ved de ydre grænser m.v., fra justitsministeren
UDKAST
grænsemyndigheder. På denne måde er der alene ét forbindelsespunkt
mellem luftfartsselskaberne og medlemslandene, hvilket vil effektivisere
arbejdsgangene mellem luftfartsselskaberne og medlemslandene, idet de
undgår at skulle etablere og opretholde flere forbindelser til
medlemsstaternes kompetente grænsemyndigheder med henblik på
overførsel af API-oplysninger.
Det bemærkes, at forordningen erstatter API-direktivet, jf. forordningens
artikel 40. Det forudsættes i den forbindelse, at udlændinge- og
integrationsministeren vil ophæve § 12, stk. 5, i udlændingebekendtgørelsen
samtidig med, at loven sættes i kraft af justitsministeren.
Det foreslås endvidere at indsætte et nyt stk. 15 i § 2 a i udlændingeloven,
hvorefter justitsministeren kan fastsætte regler om gennemførelse af
forordningen. Det forudsættes, at justitsministeren vil udnytte denne
bemyndigelse til bl.a. at fastsætte regler om udpegning af kompetente
grænsemyndigheder og sanktioner.
Det følger af forordningens artikel 14, stk. 2, at medlemsstaterne skal
udpege de kompetente grænsemyndigheder, der er bemyndiget til at
modtage de API-oplysninger, der transmitteres til dem fra routeren.
Derudover følger det af forordningens artikel 14, stk. 4, at medlemsstaterne
sikrer, at kun behørigt bemyndigede og uddannede medarbejdere hos deres
kompetente grænsemyndigheder har adgang til API-oplysninger, der
transmitteres til dem via routeren. Medlemsstaterne skal herefter fastsætte
regler med henblik på at sikre dette. Det følger derudover af forordningens
artikel 18, stk. 2, at hver medlemsstat skal udpege en kompetent myndighed
som dataansvarlig.
For så vidt angår fastsættelse af regler om sanktioner henvises til
bemærkningerne til nr. 3.
Til nr. 2
Det følger af udlændingelovens § 38, stk. 4, at udlændinge- og
integrationsministeren kan fastsætte nærmere regler om ind- og
udrejsekontrol, herunder om politiets adgang til luftfartsselskabernes
bookingsystemer, udenlandske besætningsmedlemmers ophold her i landet,
om på- og afmønstring her i landet af udenlandske besætningsmedlemmer
og om de pligter, der påhviler skibsførere og luftfartøjschefer.
Side 18/24
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 168: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven vedr. gennemførelse af forordning om indsamling og overførsel af forhåndsoplysninger om passagerer med henblik på at forbedre og lette ind- og udrejsekontrollen ved de ydre grænser m.v., fra justitsministeren
UDKAST
Bestemmelsen er bl.a. udnyttet i udlændingebekendtgørelsens § 12, stk. 5,
hvorefter luftfartsselskaber forud for luftfartøjets ankomst til politiet skal
levere oplysninger om de ombordværende passagerers og
besætningsmedlemmers fulde navn, fødselsdato, køn, nationalitet,
rejselegitimation (type, nummer, udstedende myndighed og udløbsdato),
grænseovergangssted i Danmark, luftfartøjets transportkode og afgangs- og
ankomsttidspunkt samt oplysninger om passagerers oprindelige
ombordstigningssted, rejserute og bookingkode (såkaldte API-
oplysninger). Oplysningerne afgives elektronisk eller på anden af
Rigspolitiet fastsat måde. Politiet sletter modtagne personhenførbare
oplysninger senest 24 timer efter, at passagererne er indrejst, medmindre
oplysningerne senere er nødvendige til varetagelsen af politiets øvrige
opgaver.
Udlændingebekendtgørelsens § 12, stk. 5, implementerer Rådets direktiv
2004/82/EF af 29. april 2004 om transportvirksomheders forpligtelse til at
fremsende oplysninger om passagerer (API-direktivet), som forordningen
erstatter, jf. forordningens artikel 40.
Det bemærkes desuden, at der ved lov nr. 1706 af 27. december 2018 om
indsamling, anvendelse og opbevaring af oplysninger om flypassagerer
(PNR-loven) blev indført regler om luftfartsselskabernes forpligtelser til at
udlevere passagerlisteoplysninger (PNR-oplysninger). Politiet har bl.a. som
følge af PNR-loven ikke længere adgang til flyselskabernes
bookingsystemer.
Det foreslås derfor, at »politiets adgang til flyselskabernes
bookingsystemer,« udgår fra udlændingelovens § 38, stk. 4.
Det foreslåede vil indebære, at udlændinge- og integrationsministeren ikke
længere vil kunne fastsætte regler om politiets adgang til flyselskabers
bookingsystemer i medfør af udlændingelovens § 38, stk. 4.
Da der ikke er fastsat regler om politiets adgang til luftfartsselskabernes
bookingsystemer, er dette led af bestemmelsen efter Justitsministeriets
opfattelse overflødigt.
Ændringen indebærer ikke i øvrigt ændringer af gældende ret.
Side 19/24
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 168: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven vedr. gennemførelse af forordning om indsamling og overførsel af forhåndsoplysninger om passagerer med henblik på at forbedre og lette ind- og udrejsekontrollen ved de ydre grænser m.v., fra justitsministeren
UDKAST
Til nr. 3
Det følger af udlændingelovens § 60, stk. 2, at der i forskrifter, der udstedes
i medfør af bl.a. lovens § 38, stk. 4, kan fastsættes straf af bøde eller fængsel
indtil 4 måneder for overtrædelse af bestemmelser i forskrifterne.
Efter udlændingebekendtgørelsens § 40, stk. 2, straffes den, der overtræder
§ 12, stk. 1-5, med bøde eller fængsel indtil 4 måneder.
Det foreslås, at indsætte et nyt stk. 3 i udlændingelovens § 60, hvorefter der
i forskrifter, der udstedes i medfør af § 2 a, stk. 15, kan fastsættes straf af
bøde for overtrædelse af bestemmelserne i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2025/12 af 19. december 2024 om indsamling og
overførsel af forhåndsoplysninger om passagerer med henblik på at forbedre
og lette ind- og udrejsekontrollen ved de ydre grænser, om ændring af
forordning (EU) 2018/1726 og (EU) 2019/817 og om ophævelse af Rådets
direktiv 2004/82/EF med senere ændringer som implementeret i lovens § 2
a, stk. 14.
Det foreslåede vil medføre, at justitsministeren kan fastsætte regler om straf
i form af bøde ved overtrædelse af bestemmelserne i forordningen. Det
forudsættes i den forbindelse, at udlændinge- og integrationsministeren vil
ophæve § 12, stk. 5, i udlændingebekendtgørelsen samtidig med, at loven
sættes i kraft af justitsministeren.
Det foreslåede skal ses i sammenhæng med forordningens artikel 37,
hvorefter medlemsstaterne skal fastsætte regler om sanktioner, der skal
anvendes i tilfælde af overtrædelse af bestemmelserne i forordningen samt
træffe de nødvendige foranstaltninger til at sikre, at sanktionerne har en
afskrækkende virkning, er effektive og står i rimeligt forhold til
overtrædelsen. Bestemmelsen oplister som led heri en række forhold, der
kan indgå ved sanktionsvurderingen, herunder overtrædelsens art, grovhed
og varighed, graden af luftfartsselskabets fejl og luftfartsselskabets tidligere
overtrædelser. Det fremgår derudover, at medlemsstaterne skal sikre, at
gentagne tilfælde af manglende overførsel af API-oplysninger medfører
forholdsmæssige økonomiske sanktioner på op til 2 % af luftfartsselskabets
globale omsætning for det forudgående regnskabsår.
Til § 2
Side 20/24
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 168: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven vedr. gennemførelse af forordning om indsamling og overførsel af forhåndsoplysninger om passagerer med henblik på at forbedre og lette ind- og udrejsekontrollen ved de ydre grænser m.v., fra justitsministeren
UDKAST
Det foreslås, at justitsministeren fastsætter tidspunktet for lovens
ikrafttrædelse.
Det bemærkes i den forbindelse, at forordningen, der trådte i kraft den 28.
januar 2025, først vil finde anvendelse fra datoen to år efter den dato, hvor
routeren idriftsættes, jf. forordningens artikel 46, stk. 2. Routeren vil blive
idriftsat på en af Europa-Kommissionen fastsat dato, når visse betingelser
for idriftsættelse er opfyldt, jf. forordningens artikel 34.
Det foreslåede vil indebære, at justitsministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelse af loven og dermed ophævelse af de gældende regler ved en
ikrafttrædelsesbekendtgørelse. Forordningens bestemmelser vil således
ikke finde anvendelse i Danmark før udstedelse af en
ikrafttrædelsesbekendtgørelse.
Det forudsættes, at justitsministeren vil sætte loven i kraft senest samtidig
med, at forordningen vil finde anvendelse, jf. forordningens artikel 46, stk.
2, jf. artikel 34.
Til § 3
Efter udlændingelovens § 66 gælder loven ikke for Færøerne og Grønland,
men kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for disse
landsdele med de afvigelser, som de særlige færøske eller grønlandske
forhold tilsiger.
Grønland og Færøerne er ikke selvstændige medlemmer af EU og er heller
ikke omfattet af det danske EU-medlemskab. Grønland og Færøerne er
endvidere ikke en del af Schengensamarbejdet. EU-retsakter i form af
forordninger og direktiver, herunder Schengenretsakter, finder derfor som
udgangspunkt ikke anvendelse i Grønland og på Færøerne.
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland, men at
loven ved kongelig anordning helt eller delvis skal kunne sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer, som henholdsvis de færøske og
de grønlandske forhold tilsiger.
Det foreslåede indebærer, at loven vil kunne sættes i kraft for Færøerne og
Grønland således, at bestemmelserne i forordningen, der inkorporeres med
lovforslaget, vil kunne sættes helt eller delvis i kraft for Færøerne og
Side 21/24
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 168: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven vedr. gennemførelse af forordning om indsamling og overførsel af forhåndsoplysninger om passagerer med henblik på at forbedre og lette ind- og udrejsekontrollen ved de ydre grænser m.v., fra justitsministeren
UDKAST
Grønland med de ændringer, som de færøske eller grønlandske forhold
tilsiger.
Side 22/24
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 168: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven vedr. gennemførelse af forordning om indsamling og overførsel af forhåndsoplysninger om passagerer med henblik på at forbedre og lette ind- og udrejsekontrollen ved de ydre grænser m.v., fra justitsministeren
2988868_0023.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I udlændingeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1009
af 2. september 2024, som senest ændret ved lov
nr. 1698 af 30. december 2024 foretages følgende
ændringer:
-
1.
I
§ 2 a
indsættes som
stk. 14
og
15:
»Stk. 14.
Bestemmelserne i Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EU) 2025/12 af 19.
december 2024 om indsamling og overførsel af
forhåndsoplysninger om passagerer med henblik på
at forbedre og lette ind- og udrejsekontrollen ved
de ydre grænser, om ændring af forordning (EU)
2018/1726 og (EU) 2019/817 og om ophævelse af
Rådets direktiv 2004/82/EF med senere ændringer
gælder her i landet, jf. bilag 2.
Stk. 15.
Justitsministeren fastsætter nærmere regler
om gennemførelse af Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) 2025/12 af 19. december
2024 om indsamling og overførsel af
forhåndsoplysninger om passagerer med henblik på
at forbedre og lette ind- og udrejsekontrollen ved
de ydre grænser, om ændring af forordning (EU)
2018/1726 og (EU) 2019/817 og om ophævelse af
Rådets direktiv 2004/82/EF med senere
ændringer.«
§ 38
Stk. 1-3. ---
2.
I
§ 38, stk. 4,
udgår »politiets adgang til
Stk.
4.
Udlændinge-
og flyselskabernes bookingsystemer,«.
integrationsministeren
kan
fastsætte
nærmere regler om ind- og udrejsekontrol,
herunder om politiets adgang til
flyselskabernes
bookingsystemer,
udenlandske
besætningsmedlemmers
Side 23/24
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 168: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven vedr. gennemførelse af forordning om indsamling og overførsel af forhåndsoplysninger om passagerer med henblik på at forbedre og lette ind- og udrejsekontrollen ved de ydre grænser m.v., fra justitsministeren
2988868_0024.png
UDKAST
ophold her i landet, om på- og afmønstring
her
i
landet
af
udenlandske
besætningsmedlemmer og om de pligter,
der
påhviler
skibsførere
og
luftfartøjschefer.
§ 60
Stk. 1.-2. ---
I
§ 60
indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3:
I forskrifter, der udstedes i medfør af
lovens § 2 a, stk. 15, kan der fastsættes straf af bøde
for overtrædelse af bestemmelserne i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2025/12 af
19. december 2024 om indsamling og overførsel af
forhåndsoplysninger om passagerer med henblik på
at forbedre og lette ind- og udrejsekontrollen ved
de ydre grænser, om ændring af forordning (EU)
2018/1726 og (EU) 2019/817 og om ophævelse af
Rådets direktiv 2004/82/EF med senere ændringer
som implementeret i lovens § 2 a, stk. 14.«
Side 24/24