Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del Bilag 166
Offentligt
2987721_0001.png
Et trygt Danmark
for alle
MARTS 2025
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 166: Regeringens tryghedspakke Et trygt Danmark for alle
2987721_0002.png
2
ET TRYGT DANMARK FOR ALLE
ET TRYGT DANMARK FOR ALLE
3
Initiativer
Stop for utryghedsskabende adfærd
1. Opholdsforbud skal skabe tryghed lokalt
...............................................................................................................................................................................................................................................
7
2. Uroskabende unge skal fjernes fra utrygge områder
............................................................................................................................................................................................................
7
TV-overvågning som redskab til
kriminalitetsbekæmpelse og tryghedsskabelse
3. Pulje til overvågningskameraer i kommuner
......................................................................................................................................................................................................................................
9
4. Udvidelse af boligforeningers adgang til tv-overvågning
...............................................................................................................................................................................................
9
5. Udvidelse af kommunernes adgang til tv-overvågning omkring boligområder
...........................................................................................................................
9
Mere tryghed i almene boligområder og på stationer
6. Oplysningskampagne om udsættelse af utryghedsskabende lejere
...........................................................................................................................................................
11
7. Styrket realtidsovervågning på togstationer
..................................................................................................................................................................................................................................
12
8. Flere tryghedsvagter på togstationer og i tog
..............................................................................................................................................................................................................................
12
9. Skærpet straf for graffitihærværk
....................................................................................................................................................................................................................................................................
13
Et levende og sikkert natteliv
10. Udelukkelse af seksualforbrydere fra nattelivet
...................................................................................................................................................................................................................
15
11. Længere opholdsforbud i nattelivet for kriminelle
............................................................................................................................................................................................................
15
12. Dobbelt bødestraf i nattelivszoner
.............................................................................................................................................................................................................................................................
15
Bedre beskyttelse af ofre
13. Personer med tilhold skal ikke have våbentilladelse
.......................................................................................................................................................................................................
17
14. Øget brug af tilhold til beskyttelse af ofre
.......................................................................................................................................................................................................................................
17
15. Forsøg med elektronisk kontrol som supplement til opholdsforbud (omvendt fodlænke)
..................................................................................
17
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 166: Regeringens tryghedspakke Et trygt Danmark for alle
2987721_0003.png
4
ET TRYGT DANMARK FOR ALLE
ET TRYGT DANMARK FOR ALLE
5
Forord
Langt de fleste danskere føler sig trygge i deres
nabolag. Den tryghed er en dansk kerneværdi. Den
skal vi værne om og bygge videre på.
Men desværre er trygheden i Danmark på nogle
områder skævt fordelt. Hvis du bor det forkerte
sted, så må du leve med større utryghed. Hvis du
står på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt,
så har du større risiko for at blive udsat for krimina-
litet. Det er ikke rimeligt, og det er ikke retfærdigt.
Og det er ikke det Danmark, vi vil have.
For eksempel er der færre, som er trygge i deres
nabolag i Københavns politikreds og på Køben-
havns Vestegn end i resten af landet. En større
andel kvinder end mænd er utrygge på bestemte
typer af steder som for eksempel baggårde, gyder
og tunneller og på stier og togstationer. Og i landets
udsatte boligområder er det kun 7 ud af 10 borgere,
der føler sig tryg i sit nabolag, mens det i resten af
landet er næsten 9 ud af 10.
Vi vil ikke finde os i, at der er kvinder, som må gå en
omvej hjem fra byen, fordi de er bange for at blive
overfaldet. Vi vil ikke finde os i, at fredelige dan-
skere føler sig truet af grupper af unge, der hænger
ud på stationer og bytorve og chikanerer andre.
Og vi vil ikke finde os i, at der er unge, som ender
på hospitalet efter en tur i byen, fordi de var på det
forkerte sted på det forkerte tidspunkt. Nattelivet
skal være et sted for fest og fællesskab – ikke frygt
og vold.
Danmark skal være trygt for alle. Det er det Dan-
mark, vi vil have. Derfor præsenterer regeringen en
række initiativer til at mindske utryghed og sætte
yderligere ind over for utryghedsskabende adfærd.
Vi vil gøre op med de grupper af unge, der hænger
på gaden og chikanerer fredelige borgere. Derfor
indfører vi mulighed for, at politiet kan meddele en
person, der har udvist utryghedsskabende adfærd,
et forbud mod at opholde sig inden for det område,
hvor adfærden har fundet sted, f.eks. stationer eller
pladser.
Vi vil sætte ind dér, hvor utrygheden er særligt
udbredt. Vi afsætter bl.a. midler til, at kommunerne
kan opsætte overvågningskameraer på udsatte
offentlige steder. Og vi sikrer, at DSB kan indsætte
flere tryghedsvagter på togstationer og i tog.
Det skal desuden være slut med at gå i byen, hvis
man ikke kan opføre sig ordentligt i nattelivet.
Derfor udvider vi bl.a. listen over lovovertrædelser,
der kan give forbud mod at opholde sig i nattelivet.
Endelig sætter vi ind med bedre beskyttelse af
ofre, der bliver udsat for bl.a. stalking. Det er ofte
kvinder, det går udover. Vi skal gøre mere for, at
de ikke risikerer at stå ansigt til ansigt med deres
gerningsperson på gaden. Derfor skal det fremover
være muligt at give et tilhold eller opholdsforbud
til en person, der udsætter andre for stalking eller
ulovlig tvang.
Vi skal bevare og styrke trygheden i alle dele af
vores samfund.
København, marts 2025
Justitsminister Peter Hummelgaard
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 166: Regeringens tryghedspakke Et trygt Danmark for alle
2987721_0004.png
6
ET TRYGT DANMARK FOR ALLE
ET TRYGT DANMARK FOR ALLE
7
Stop for utryg-
hedsskabende
adfærd
Det skal være trygt at gå på gaden i Danmark.
Det er det ikke alle steder i dag. Der er for mange
eksempler på, at grupper af især unge mænd
hænger ud på gadehjørner og bytorve og skaber
utryghed med deres adfærd. De blokerer måske for
forbipasserende, råber højt eller chikanerer. Det
skal vi ikke acceptere.
Den slags adfærd går ud over almindelige borgere.
De vælger måske en anden vej hjem fra arbejde
eller undlader at tage toget om natten. Det kan vi
ikke være tjent med. Byrummet er alle borgeres
rum. Det skal ikke domineres af nogle få individer,
der skaber utryghed. Politiets erfaringer viser, at
målrettede indsatser kan hjælpe med at genskabe
borgernes tryghed og skabe et mere sikkert og trygt
nærmiljø.
På den baggrund igangsætter regeringen følgende
initiativer:
1. Opholdsforbud skal skabe tryghed lokalt
I dag er der ikke regler, der gør det muligt for poli-
tiet at meddele påbud eller forbud til bestemte per-
soner, der udviser en utryghedsskabende adfærd,
medmindre der er tale om en strafbar handling eller
en adfærd som f.eks. understøtter kriminalitet.
Derfor vil regeringen give politiet mulighed for at
meddele en person, der har udvist utryghedsska-
bende adfærd, et forbud imod at færdes frem og
tilbage eller tage ophold inden for det område, hvor
adfærden har fundet sted.
Et tryghedsskabende opholdsforbud skal kunne
meddeles, hvis politiet kan godtgøre, at det pågæl-
dende område generelt er plaget af utryghed. Det
vil f.eks. kunne være tilfældet, hvis en gruppe af per-
soner i et nærmere geografisk afgrænset område
skaber utryghed for beboere eller forbipasserende
i området. Det er ikke et krav, at der er begået
kriminalitet i området. Der vil også kunne lægges
vægt på, om der er tale om et særligt udsat boligom-
råde eller et område, der generelt set opleves som
mere utrygt for borgerne end andre steder, f.eks.
baggårde, gyder og tunneller, parkeringsområder,
stier og stationer.
Det vil også være et krav, at den pågældende
person, der meddeles et tryghedsskabende
opholdsforbud, har udvist utryghedsskabende
adfærd i det pågældende område. Adfærden skal
ikke nødvendigvis have karakter af strafbare hand-
linger, men adfærden skal være af en vis grovhed og
være af intimiderende, truende eller chikanerende
karakter.
Politiet vil skulle angive det geografisk afgrænsede
område, som forbuddet gælder for, og der vil skulle
fastsættes en frist for forbuddet, der ikke må over-
stige 30 dage, men med mulighed for forlængelse.
Regeringen lægger op til, at overtrædelser af et
generelt opholdsforbud skal medføre en bøde på
10.000 kr. ved førstegangsovertrædelser, mens gen-
tagelse kan straffes med fængsel i op til 30 dage.
2. Uroskabende unge skal fjernes
fra utrygge områder
Det er en alvorlig samfundsudfordring, når grupper
af unge samles på bestemte steder og skaber utryg-
hed med deres opførsel. Det er samtidig afgørende,
at vi som samfund støtter disse unge i at bryde
forbindelsen til kriminelle miljøer, inden de trækkes
dybere ind i kriminalitet.
Regeringen har taget flere initiativer til at stoppe
rekrutteringen af unge til kriminelle miljøer. Med
Bandepakke IV gjorde vi det ulovligt at rekruttere
unge til kriminalitet. Og vi videreudviklede og
udbredte politiets koncept med aktivt at opsøge
børn og unge, der er på kanten af bandekriminalitet,
for at tage en forebyggende dialog. Den såkaldte
knock-knock-strategi.
Når et ungt menneske skaber utryghed i eksempel-
vis et boligområde eller et storcenter, er det afgø-
rende, at Ungdomskriminalitetsnævnet har de rette
redskaber til at gribe ind. Derfor vil vi give Ung-
domskriminalitetsnævnet mulighed for at pålægge
barnet eller den unge et forbud mod at færdes og
opholde sig dér, hvor den unge har været med til at
skabe utryghed. Vi lægger desuden op til at tydelig-
gøre i lovgivningen, at nævnet kan fastsætte, at de
unge skal opholde sig hjemme i et bestemt tidsrum,
f.eks. om aftenen.
Initiativet skal hjælpe unge med at bryde dårlige
mønstre og vil samtidig kunne bidrage til at skabe
mere ro i nærområdet.
FAKTABOKS:
Hvad er Ungdomskriminalitetsnævnet?
Ungdomskriminalitetsnævnet er et uafhængigt nævn, som er med til at fast-
lægge indsatser for kriminalitetstruede børn og unge i alderen 10-17 år.
Nævnet fastlægger sine indsatser ud fra en vurdering af, hvad der er bedst
for barnet eller den unge, og beslutningerne sker i dialog med den unge og
familien.
Nævnet kan bl.a. træffe afgørelse om, at barnet elle den unge skal deltage i
et forbedringsforløb eller have en straksreaktion. Et forbedringsforløb omfat-
ter en eller flere foranstaltninger, herunder er anbringelse en mulighed. For-
bedringsforløbet fastsættes i form af en handleplan med en varighed på op
til to år. En straksreaktion kan bestå i, at barnet eller den unge skal bidrage
til at genoprette forrettet skade eller deltage i andre aktiviteter med gen-
oprettende formål, herunder udføre samfundsnyttigt arbejde eller deltage i
konfliktmægling.
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 166: Regeringens tryghedspakke Et trygt Danmark for alle
2987721_0005.png
8
ET TRYGT DANMARK FOR ALLE
ET TRYGT DANMARK FOR ALLE
9
TV-overvågning
som redskab til
kriminalitetsbe-
kæmpelse og tryg-
hedsskabelse
Internationale studier viser, at tv-overvågning kan
være et nyttigt værktøj til at reducere kriminalitet,
når den bruges målrettet. Effekten er størst for
ejendomskriminalitet og narkotikakriminalitet, men
der er også tegn på, at tv-overvågning kan reducere
mængden af vold i udsatte boligområder. Der findes
desuden indikationer på, at tv-overvågning kan
mindske borgernes bekymring for at blive udsat for
kriminalitet og øge deres følelse af tryghed.
Tv-overvågning kan endvidere øge antallet af sager,
der kommer til politiets kendskab, og forbedre poli-
tiets mulighed for at reagere hurtigt. Billeder fra
overvågning kan ligeledes spille en afgørende rolle
i politiets arbejde med at identificere og finde ger-
ningspersoner. Derfor er tv-overvågning et vigtigt
redskab.
På den baggrund igangsætter regeringen følgende
initiativer:
3. Pulje til overvågningskameraer i kommuner
Siden 2018 er der opsat ca. 450 tryghedsskabende
kameraer på bytorve og andre offentlige steder.
Flere kommuner har desuden efterspurgt kameraer.
Derfor vil regeringen give kommunerne midler til at
opsætte flere kameraer på offentlige steder, hvor
de enkelte kommuner vurderer, at der er et kon-
kret behov for at styrke trygheden. Opsætningen
af tv-overvågning vil skulle ske efter drøftelse med
den stedlige politidirektør. Der afsættes en pulje på
8,6 mio. kr. i 2025.
Initiativet har til formål at fremme trygheden på
f.eks. offentlige pladser og gader.
4. Udvidelse af boligforeningers
adgang til tv-overvågning
Boligorganisationer og ejere af idrætsanlæg har
i dag mulighed for at foretage tv-overvågning,
hvis det vurderes væsentligt for at bekæmpe
kriminalitet. Hvis der er tale om enkeltstående eller
bagatelagtig kriminalitet eller kriminalitet, som
ligger langt tid tilbage i tid, kan der ikke efter de
gældende regler gives tilladelse til tv-overvågning.
Selv mindre eller enkeltstående hændelser kan
efter regeringens opfattelse skabe stor utryghed for
de mennesker, der bor i området.
På den baggrund vil regeringen give boligorga-
nisationer og ejere af idrætsanlæg mulighed for
at opsætte overvågningskameraer som led i en
tryghedsskabende indsats. Kameraerne skal kunne
overvåge områder som fællesarealer, idrætsanlæg,
indgange og facader. Formålet er at skabe mere
tryghed i områder, der plages af uro, hærværk eller
utryghedsskabende adfærd.
Det vil fortsat være en forudsætning for tv-over-
vågning, at der i videst muligt omfang tages hensyn
til beboernes privatliv, og at der indhentes tilladelse
fra politiet.
5. Udvidelse af kommunernes adgang til
tv-overvågning omkring boligområder
Kommuners mulighed for at opsætte tv-overvåg-
ning i området omkring et boligområde afhænger
i dag af, om den pågældende boligorganisation
eller forening i forvejen tv-overvåger. Hvis der i
boligområdet ikke tv-overvåges, kan kommunen
ikke beslutte at sætte kameraer op i det omkring-
liggende område. Politiet oplever interesse fra
kommunerne om opsætning af tv-overvågning på
steder, som politiet ikke i alle tilfælde kan imøde-
komme, f.eks. fordi de ikke ligger i nær tilknytning til
et område, der overvåges af en boligorganisation.
Regeringen mener, at der skal være mere fleksible
regler, så kommuner kan opsætte overvågning dér,
hvor kommunen vurderer, det skaber mest tryghed
for borgerne.
På den baggrund vil regeringen udvide kommuner-
nes adgang til at opsætte overvågningskameraer
i tilknytning til boligområder. Ved at fjerne kravet
om, at boligområdet skal være videoovervåget, før
der kan overvåges i det omkringliggende område, vil
kommunerne i højere grad kunne sikre ro og tryg-
hed for beboerne i de berørte kvarterer. Opsætning
af tv-overvågning vil fortsat skulle ske efter drøf-
telse med den stedlige politidirektør.
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 166: Regeringens tryghedspakke Et trygt Danmark for alle
2987721_0006.png
10
ET TRYGT DANMARK FOR ALLE
ET TRYGT DANMARK FOR ALLE
11
Mere tryghed i al-
mene boligområ-
der og på stationer
Justitsministeriets Tryghedsundersøgelse 2023
viser, at mens 88 pct. af borgerne i hele Danmark
føler sig grundlæggende trygge i deres nabolag, er
andelen i særligt udsatte boligområder kun 70 pct.
Samtidig føler hver femte borger i særligt udsatte
boligområder sig grundlæggende utrygge i deres
nabolag mod 8 pct. på landsplan.
Justitsministeriets Tryghedsundersøgelse viser
også, at der er bestemte typer af steder, hvor følel-
sen af utryghed er særligt udbredt blandt borgerne.
Det gælder bl.a. i baggårde, gyder og tunneller, på
parkeringspladser og i parkeringskældre, på stier
samt på stationer og ved stoppesteder.
Når man ser på, hvem der har oplevet kriminalitet
eller utryghedsskabende adfærd, er det også ulige
fordelt. Borgere, der bor i særligt udsatte boligom-
råder, har f.eks. mere end tre gange så ofte oplevet
rocker- og bandeaktiviteter i deres nabolag som
borgere i resten af landet. Derudover har cirka hver
femte borger i de særligt udsatte boligområder
oplevet personfarlig kriminalitet i deres nabo-
lag, mens det samme gælder for 8 pct. i resten af
Danmark.
Regeringen vil ikke acceptere, at trygheden i Dan-
mark afhænger af, hvor danskerne bor og færdes.
Det skal være trygt at færdes, ligegyldigt hvor i
landet man bor eller bevæger sig rundt.
På den baggrund vil regeringen igangsætte føl-
gende initiativer:
6. Oplysningskampagne om udsættelse
af utryghedsskabende lejere
Regeringen mener, at det er urimeligt over for lov-
lydige beboere, at personer, der har begået grov
kriminalitet, bliver boende i et alment boligområde.
Kriminelle beboere skal ikke kunne forpeste livet
for alle andre. Som en del af den tidligere regerings
tryghedspakke fra 2020 blev der i 2022 indført
nye regler, som gør det nemmere og hurtigere for
boligorganisationer at smide lejere ud, hvis de har
begået kriminalitet i eller nær boligområdet.
Det er vigtigt, at boligorganisationerne kender disse
regler, så der bliver sat hurtigt og konsekvent ind
over for de utryghedsskabende lejere.
FIGUR 1:
Flere borgere i særligt udsatte boligområder oplever
utryghedsskabende adfærd
69
SUB-områder
Resten af Danmark
55
37
35
29
19
8
8
Grupper af børn
og unge, der
hænger ud
Højtråbende eller
larmende adfærd
Rocker- og
bandeaktiviteter
Personfarlig
kriminalitet
Kilde: Justitsministeriets Tryghedsundersøgelse 2023
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 166: Regeringens tryghedspakke Et trygt Danmark for alle
2987721_0007.png
12
ET TRYGT DANMARK FOR ALLE
ET TRYGT DANMARK FOR ALLE
13
FIGUR 2:
Størst andel utrygge i baggårde, gyder og tunneler
Kvinder
56
Mænd
udvalgte togstrækninger og -stationer i aftenti-
merne og i de tidlige nattetimer.
Allerede i dag har DSB tryghedsvagter, der patrul-
jerer på en række S-togsstationer. Vagternes ruter
er fleksible og kan tilrettelægges efter behov,
f.eks. hvis der på videoovervågningen observeres
situationer, der kræver en øget vagtindsats på den
pågældende station. Vagterne kan også indsættes
løbende på stationer, hvor der f.eks. har været
utryghedsskabende hændelser, med det formål at
øge trygheden for de rejsende.
DSB gennemførte i foråret 2024 en undersøgelse af
trygheden blandt de S-togsrejsende i aftentimerne.
Målingen viste, at 81 pct. af de passagerer, som
har set tryghedsvagter på stationerne, er helt eller
delvist enige i, at vagterne skaber øget tryghed for
dem på rejser i aftentimerne.
På den baggrund ønsker regeringen at udvide
ordningen med flere vagter på stationer og i tog.
Regeringen vil finansiere initiativet med flere tryg-
hedsvagter med i alt 5 mio. kr. årligt fra 2026.
9. Skærpet straf for graffitihærværk
Graffiti kan være en utryghedsskabende faktor,
der gør det mindre attraktivt at bruge kollektiv
transport. Flere trafikselskaber bruger desuden
uforholdsmæssigt mange penge på at fjerne graffiti
fra eksempelvis tog og metro.
Eksempelvis brugte DSB i 2024 omkring 24 mio. kr.
på at afrense ind- og udvendig graffiti i tog. Dertil
kommer, at DSB også har omkostninger forbundet
med at tage tog ud af drift, imens de bliver afrenset.
Der kan derudover forekomme driftsmæssige for-
styrrelser, når tog mv. tages ud af drift for at blive
afrenset, som påvirker den kollektive transport
generelt og dermed samfundet som helhed.
På den baggrund vil regeringen skærpe straffen for
graffitihærværk. I dag vil der typisk blive nedlagt
påstand om bøde, første gang en person begår graf-
fitihærværk. Det vil regeringen ændre, så hærværk
på offentlige transportmidler som udgangspunkt
medfører en kort betinget frihedsstraf.
34
24
14
27
23
13
10
I baggårde, gyder
eller tunneller
På P-pladser og i
parkeringskældre
På stationer og
ved stoppesteder
På stier
Kilde: Justitsministeriets Tryghedsundersøgelse 2023
Derfor vil regeringen iværksætte en oplysnings-
kampagne, der skal gøre boligorganisationerne
opmærksomme på de muligheder, der blev vedtaget
med lovændringen i 2022, og derved støtte indsat-
sen mod kriminalitet og utryghed i boligområder.
7. Styrket realtidsovervågning på togstationer
Som en del af den tidligere regerings tryghedspakke
’Et tryggere Danmark’ fra 2021 blev der indført
øget realtidsovervågning på S-togsstationer. Den
øgede overvågning gør det muligt at reagere øje-
blikkeligt under hændelser og informere politiet,
hvis det vurderes nødvendigt. Samtidig hjælper
realtidsovervågningen med at identificere, hvilke
togstationer der kræver en øget vagtindsats.
DSB og Rigspolitiet samarbejder om at udvide poli-
tiets adgang til DSB’s videoovervågning på statio-
nerne. Målet er, at alle politikredse skal have mulig-
hed for at tilgå DSB’s videoovervågning i realtid.
På baggrund af de gode erfaringer fra den øgede
realtidsovervågning vil regeringen afsætte midler
til, at DSB kan styrke realtidsovervågningen yder-
ligere på udvalgte togstationer. Dette skal øge
trygheden, særligt i aften- og nattetimerne. Der
afsættes i alt 9 mio. kr. i 2025 og 5,3 mio. kr. i 2026
og frem til 2028.
Med tiltaget vil der for det særlige
videoovervågningssystem i DSB’s S-tog blive
gennemført en opgradering af harddiske
i nogle af S-togene, så alle harddiske kan
rumme videooptagelser i ca. 30 dage. Dette
skal bl.a. sikre, at politiet får nemmere adgang
til at sikre videomateriale til brug for deres
efterforskningsarbejde. DSB er desuden i færd med
at udvide antallet af adgange til videoovervågninger
for S-tog, så DSB får bedre muligheder for at
assistere politiet. Endvidere vil DSB på tre stationer
opgradere og etablere nye kameraer.
Samtidig vil antallet af medarbejdere i det eksiste-
rende overvågningscenter blive opnormeret fra to
til tre medarbejdere, som vil være til stede døgnet
rundt i DSB’s overvågningscenter. Der vil ligeledes
blive investeret i en dynamisk skærmvæg, som vil
give mulighed for, at medarbejderne i DSB’s over-
vågningscenter bedre kan overvåge flere kameraer
samtidig.
8. Flere tryghedsvagter på togstationer og i tog
Et af de steder, hvor mange danskere føler sig
utrygge, er på stationer og ved stoppesteder. Det
gælder især unge i alderen 15-24 år. Derfor vil
regeringen sætte ind med flere tryghedsvagter på
FIGUR 3:
Mange rejsende er enige i, at tryghedsvagter skaber øget tryghed på rejser i aftentimerne
81 %
70 %
4%
5%
10 %
FAKTABOKS:
Her skal der være tryghedsvagter
10 %
7%
13 %
Fra 1. januar 2026 indsættes der vagter på følgende strækninger:
Kystbanen mellem København og Nivå
S-banen mellem Svanemøllen og Stengården samt Svanemøllen og Holte
Roskilde Station samt nærliggende stationer
Middelfart Station samt Nørre Aaby Station efter behov
Set vagter
Ikke set vagter
Helt enig / Delvist enig
Hverken/Eller
Helt uenig / Delvist uenig
Hverken eller
Kilde: Tryghedspakken – Undersøgelse af DSB’s tryghedstiltag 2024
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 166: Regeringens tryghedspakke Et trygt Danmark for alle
2987721_0008.png
14
ET TRYGT DANMARK FOR ALLE
ET TRYGT DANMARK FOR ALLE
15
Et levende og sik-
kert natteliv
Fr
FIGUR 4:
Volden
topper fredag og
lørdag
ag
ed
23 %
r
På den baggrund vil regeringen igangsætte føl-
gende initiativer:
10. Udelukkelse af seksualforbrydere
fra nattelivet
Et nattelivsforbud kan i dag gælde for personer, der
bl.a. er dømt for vold, trusler, våbenbesiddelse og
narkotikabesiddelse.
For at øge trygheden i nattelivet ønsker regeringen
at udvide listen over lovovertrædelser, der kan føre
til opholdsforbud i nattelivet, til også at omfatte
visse seksualforbrydelser, f.eks. voldtægt. Det vil
betyde, at retten kan beslutte, at seksualforbry-
dere, der er dømt for forhold begået i nattelivet
eller i tilknytning til den dømtes færden i nattelivet,
i en periode fra midnat til kl. 5.00 om morgenen ikke
må opholde sig på barer, natklubber eller lignende
steder. Forbuddet vil også omfatte voldtægter mv.,
der begås i hjemmet i umiddelbar forlængelse af, at
kontakten mellem gerningspersonen og forurettede
er etableret i nattelivet.
11. Længere opholdsforbud i
nattelivet for kriminelle
I dag kan et nattelivsforbud vare op til to år. For at
holde personer, der har begået alvorlig kriminalitet,
væk fra miljøet i længere tid, ønsker regeringen at
hæve den maksimale varighed af opholdsforbud i
nattelivet til fire år. Dette skal samtidig øge sikker-
heden for gæster og ansatte i nattelivet.
Forbuddet vil – som det også er tilfældet i dag –
skulle være proportionalt med den kriminalitet,
der er begået. Forbuddet vil således bero på dom-
stolenes konkrete vurdering af, hvad der skønnes
nødvendigt for at forebygge, at den pågældende
igen begår lignende kriminalitet. Der vil i den for-
bindelse bl.a. skulle lægges vægt på grovheden af
kriminaliteten.
Regeringen lægger op til, at en fængselsdom på
mere end ét år og seks måneder som udgangspunkt
skal give et nattelivsforbud på mellem tre og fire
år. I dag giver en fængselsdom i mere end et år som
udgangspunkt et opholdsforbud på mellem et til to
års varighed.
12. Dobbelt bødestraf i nattelivszoner
For at øge trygheden og reducere vold og uro i
områder, hvor mange mennesker samles i natteli-
vet, vil regeringen fordoble bødestraffen for visse
overtrædelser i nattelivszoner. Bødestraffen skal
bl.a. fordobles for overtrædelse af ordensbekendt-
gørelsens bestemmelser om gadeuorden, slagsmål
og voldelig optræden. Formålet er at sende et klart
signal om, at uacceptabel adfærd som vold, hær-
værk og trusler ikke tolereres i nattelivet.
23 %
g
da
Torsdag
Søndag
8%
9%
8%
10 %
dag
Tirs
ag
Ma
nd
19 %
Kilde: Justitsministeriets
offerundersøgelse 2023
For de fleste er det heldigvis en god oplevelse at gå
i byen. Men for nogle ender det, der skulle være en
glad aften i byen, med et brutalt overfald, et blåt
øje eller et brækket ribben. Knap halvdelen af alle
voldsepisoder finder sted enten fredag eller lørdag,
hvor flest har fri fra arbejde, hvor flest går i byen, og
hvor der drikkes mest alkohol. De fleste af voldsof-
rene er under 25 år.
Samtidig står kvinder frem i medierne og fortæller,
at de er utrygge i nattelivet. De går måske en omvej
hjem eller har hånden klar på mobiltelefonen i
tilfælde af, at de skulle blive antastet. Det hverken
kan eller skal vi acceptere. I de senere år er der sat
ind med flere initiativer for at skabe mere tryghed i
nattelivet. For at nævne et par eksempler:
Den tidligere regering gjorde det muligt at forbyde
personer, der er dømt for bl.a. vold i nattelivet, at
opholde sig i nattelivet i op til to år. Det skal bl.a. for-
hindre, at ofrene risikerer at stå ansigt til ansigt med
deres voldsmand i byen kort tid efter, at de er blevet
overfaldet. Desuden blev der indført krav om, at
serveringssteder beliggende i nattelivszoner skal
gøre brug af mindst én autoriseret dørmand eller
vagt i bestemte tidsrum. Der er imidlertid behov for
yderligere tiltag.
TABEL 1:
Nye bødetakster for utryghedsskabende adfærd i nattelivet
Ordensbekendtgørelsen
Overtrædelse
Gadeuorden / fornærmelig tiltale
Voldelig optræden / slagsmål
Gadeuorden + grov forstyrrelse
Uanstændig opførsel
Påvirket af spiritus / narkotika
Gadeuorden ved sammenstimlen
Gadeuorden ved sammenstimlen + grov forstyrrelse
Gældende bøde
1.500 kr.
3.000 kr. (min.)
4.000 kr.
1.000 kr.
1.000 kr.
2.000 kr.
6.000 kr.
Foreslået bøde
3.000 kr.
6.000 kr. (min.)
8.000 kr.
2.000 kr.
2.000 kr.
4.000 kr.
12 .000 kr.
FAKTABOKS:
Hvad er nattelivszoner?
Som en nyskabelse blev der fra 1. juli 2021 med en lovændring indført mulig-
hed for at idømme personer, der er dømt for visse typer af kriminalitet i
nattelivet, et generelt forbud mod at færdes og opholde sig i nattelivet i hele
landet i op til to år.
Politiloven
Overtrædelse
Påbud om ophold og færden i nattelivszoner
Gældende bøde
3.000 kr.
Foreslået bøde
6 .000 kr.
Nattelivsforbuddet indebærer, at personer, som er blevet idømt et sådant
forbud, ikke må færdes i nattelivszoner udpeget af politiet fra kl. kl. 24.00 til
kl. 5.00. Derudover må de ikke færdes og opholde sig på serveringssteder,
hvorfra der foregår salg af alkohol.
Der findes i dag i alt 20 nattelivszoner i Danmark.
O
nsd
ag
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 166: Regeringens tryghedspakke Et trygt Danmark for alle
2987721_0009.png
16
ET TRYGT DANMARK FOR ALLE
ET TRYGT DANMARK FOR ALLE
17
Bedre beskyttelse
af ofre
Stalking er en alvorlig forbrydelse, som oftest går
ud over kvinder. Det er også oftest kvinder, der
udsættes for alvorlig partnervold. Samtidig er der
flere kvinder end mænd, der føler sig utrygge på
bestemte typer af steder som f.eks. i baggårde,
gyder, tunneller og på stier.
Kvinder skal ikke leve i frygt, hverken i nattelivet,
på stisystemer eller inden for hjemmets fire vægge.
Ligestilling handler også om lige ret til at være tryg.
Regeringen har taget flere initiativer til at beskytte
kvinder mod partnervold og stalking. I juni 2023
lancerede regeringen en handlingsplan mod part-
nervold og partnerdrab, der bl.a. skal sikre, at
volden bliver opsporet tidligere end i dag. Der er
desuden indført en samtykkelov, stalking er blevet
kriminaliseret særskilt, og ofre for stalking har fået
ret til en bistandsadvokat.
Men det er ikke nok. Regeringen ønsker at beskytte
voldsudsatte kvinder bedre. Vi skal gøre mere for, at
de ikke risikerer at støde på gerningspersonen hver-
ken derhjemme eller i det offentlige rum.
På den baggrund vil regeringen igangsætte følgende
initiativer:
13. Personer med tilhold skal
ikke have våbentilladelse
Ofre for partnervold, stalking og lignende
skal ikke frygte at bliver opsøgt af bevæbnede
gerningspersoner.
Regeringen indfører derfor en ordning, som bl.a.
indebærer, at personer, der er meddelt tilhold,
opholdsforbud eller bortvisning efter tilholdslo-
ven, ikke skal kunne meddeles våbentilladelse i et
bestemt tidsrum fra domsafsigelsen. Endvidere
vil våbentilladelser automatisk bortfalde for per-
soner, der meddeles tilhold, opholdsforbud eller
bortvisning.
Politiet vil i disse situationer ikke længere skulle
foretage en konkret vurdering af, om en ansøgning
om en våbentilladelse skal imødekommes, eller om
en eksisterende våbentilladelse skal tilbagekaldes.
Justitsministeriet arbejder aktuelt på de fornødne
ændringer af våbenbekendtgørelsen, som forventes
at træde i kraft i løbet af 3. kvartal 2025.
14. Øget brug af tilhold til beskyttelse af ofre
Tilholdsloven giver politiet mulighed for at pålægge
en person et tilhold, hvis der er begrundet mis-
tanke om, at personen har begået visse typer af
personfarlig kriminalitet. Med et tilhold forbydes
al kontakt – både fysisk og digitalt – med ofret.
Politiet kan endvidere udstede et opholdsforbud,
som forhindrer personen i at opholde sig i bestemte
geografiske områder, f.eks. nær ofrets hjem eller
arbejdsplads.
For at give ofrene ro og sikkerhed vil regeringen
udvide listen over de overtrædelser, som kan med-
føre tilhold og opholdsforbud, til også at omfatte
stalking, ulovlig tvang, trusler på livet og afpresning.
Samtidig skal kravene til grovhed sænkes, så tilhold
og opholdsforbud også kan gives ved mindre alvor-
lige forbrydelser, der medfører en ubetinget fæng-
selsstraf på 20-30 dage.
Det betyder, at en person, der udsætter nogen for
trusler på livet eller økonomisk afpresning, frem-
over vil kunne pålægges et tilhold.
15. Forsøg med elektronisk kontrol
som supplement til opholdsforbud
(omvendt fodlænke)
Det er desværre ikke alle personer, som udøver
stalking eller partnervold, der respekterer et til-
hold eller et opholdsforbud. Frygten for at blive
opsøgt derhjemme eller på offentlige steder kan
derfor være så udtalt hos ofrene, at nogle vælger
at tilpasse deres hverdag for at undgå at støde på
gerningspersonen. Det er en begrænsning af den
personlige frihed, som regeringen ikke vil acceptere.
Det er ikke ofrets frihed, der skal begrænses, men
gerningspersonens. Derfor vil regeringen indføre
en forsøgsordning med elektronisk kontrol som
supplement til et opholdsforbud – såkaldt omvendt
fodlænke.
Med forsøgsordningen kan personer pålægges at
bære en GPS-fodlænke, hvis det vurderes påkrævet
for at overholde et opholdsforbud. Fodlænken over-
våger deres bevægelser og alarmerer myndighe-
derne, hvis de bevæger sig ind i en nærmere fastsat
forbudszone – f.eks. i nærheden af ofrets bopæl
eller arbejdsplads. Dette gør det muligt for politiet
at reagere hurtigt og effektivt, hvilket styrker ofre-
nes sikkerhed og frihed.
Ordningen sender samtidig et klart signal om, at
samfundet ikke tolererer stalking og partnervold.
Justitsministeren har den 15. januar 2025 fremsat
et lovforslag om forsøgsordning med elektronisk
kontrol som supplement til opholdsforbud efter
tilholdsloven. Forsøgsordningen forventes at træde
i kraft den 1. juli 2025 og vil i første omgang blive
rullet ud i tre udvalgte politikredse.
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 166: Regeringens tryghedspakke Et trygt Danmark for alle
2987721_0010.png
18
ET TRYGT DANMARK FOR ALLE
ET TRYGT DANMARK FOR ALLE
19
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 166: Regeringens tryghedspakke Et trygt Danmark for alle
2987721_0011.png
20
ET TRYGT DANMARK FOR ALLE
Et trygt Danmark for alle
MARTS 2025
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tlf. : +45 72 26 84 00
E-mail: [email protected]
ISBN 978-87-94224-87-1 (trykt version)
ISBN 978-87-94224-88-8 (digital version)
2024/25:07
Publikationen kan hentes på
www.regeringen.dk
www.justitsministeriet.dk
Fotokreditering;
Forside: Lars Laursen/Biofoto/Ritzau Scanpix
Side 4: Henning Hjorth/Ritzau Scanpix
Side 6: Thomas Rousing/Ritzau Scanpix
Side 8: Christian Lindgren/Ritzau Scanpix
Side 10: Rigspolitiet
Side 14: Sofiia Skrypka/Unsplash
Side 16: Kriminalforsorgen