Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del Bilag 163
Offentligt
2986871_0001.png
UDKAST
Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del - Bilag 163
Offentligt
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
6. marts 2025
Politikontoret
2024-04925
3616656
Forslag
til
Lov om ændring af lov om rettens pleje
(Indførelse af genetisk slægtsforskning som efterforskningsmiddel i
politiet)
§1
I lov om rettens pleje, jf. lovbekendtgørelse nr. 1160 af 5. november 2024,
som senest ændret ved § 5 i lov nr. 1146 af 10 december 2024, § 1 i lov nr.
1464 af 10. december 2024, lov nr. 1465 af 10 december 2024, § 16 i lov nr.
1666 af 30. december 2024, § 3 i lov nr. 1674 af 30. december 2024 og § 8
i lov nr. 1687 af 30. december 2024, foretages følgende ændring:
1.
Efter § 754 e indsættes:
Ȥ
754 f.
Politiet kan til brug for efterforskningen af et strafbart forhold
sammenligne oplysninger om dna fra et dna-spor med oplysninger fra en
dna-baseret slægtsforskningsdatabase (genetisk slægtsforskning), hvis
1) der er bestemte grunde til at antage, at dna-sporet stammer fra
gerningspersonen,
2) efterforskningen angår en overtrædelse af straffelovens §§ 114-114 j,
§ 216, § 225, jf. § 216, § 237, eller en overtrædelse af straffeloven af
særdeles alvorlig karakter, og
3) efterforskningsskridtet må antages at være af afgørende betydning for
efterforskningen.«
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2025.
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 163: Lovudkast: Høringsliste og udkast til forslag til lov om ændring af lov om rettens pleje (Indførelse af genetisk slægtsforskning som efterforskningsmiddel i politiet), fra justitsministeren
UDKAST
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
2
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 163: Lovudkast: Høringsliste og udkast til forslag til lov om ændring af lov om rettens pleje (Indførelse af genetisk slægtsforskning som efterforskningsmiddel i politiet), fra justitsministeren
2986871_0003.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1.
Indledning
Lovforslagets hovedpunkt
Indførelse af genetisk slægtsforskning som
efterforskningsmetode i dansk politi
Gældende ret
Politiloven
Retsplejeloven
Lov om Det Centrale
Dna-profilregister
og Det
Centrale Fingeraftryksregister
Politiets behandling af personoplysninger til
retshåndhævende formål
Justitsministeriets overvejelser
Den foreslåede ordning
Hvad forstås ved genetisk slægtsforskning
Betingelserne for
slægtsforskning
at
kunne
anvende
genetisk
2.1.1.
2.1.1.1.
2.1.1.2.
2.1.1.3.
2.1.1.4.
2.1.2.
2.1.3.
2.1.3.1.
2.1.3.2.
2.1.3.2.1. Bestemte grunde til at antage, at dna-sporet stammer fra
gerningspersonen
2.1.3.2.2. Kriminalitetens alvor
2.1.3.2.3. Efterforskningsskridtet skal være af afgørende
betydning for efterforskningen
3.
Forholdet til databeskyttelseslovgivningen
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 163: Lovudkast: Høringsliste og udkast til forslag til lov om ændring af lov om rettens pleje (Indførelse af genetisk slægtsforskning som efterforskningsmiddel i politiet), fra justitsministeren
2986871_0004.png
UDKAST
4.
Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
4
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 163: Lovudkast: Høringsliste og udkast til forslag til lov om ændring af lov om rettens pleje (Indførelse af genetisk slægtsforskning som efterforskningsmiddel i politiet), fra justitsministeren
UDKAST
1. Indledning
Regeringen ønsker, at politiet skal benytte de værktøjer til opklaring af
sager, som nye metoder, teknologier mv. giver mulighed for. Det omfatter
også muligheden for at sammenligne oplysninger om dna fra et dna-spor
med oplysninger fra en dna-baseret slægtsforskningsdatabase (genetisk
slægtsforskning). Dette skal være med til at sikre, at flere gerningspersoner
bliver draget til ansvar for deres alvorlige forbrydelser.
Det Centrale Dna-profilregister (dna-profilregisteret) fungerer som centralt
redskab for politiet i forbindelse med efterforskning, herunder til at fastslå
en persons identitet, udelukke mistænkte og identificere gerningspersoner
til forbrydelser. Registeret er af afgørende betydning for politiets
muligheder for at efterforske og opklare kriminalitet.
Formålet med at søge i dna-profilregisteret er at finde personer, hvis dna-
profiler allerede er registreret i dna-profilregisteret. Samtidig vil politiet på
baggrund af et dna-spor fra en uidentificeret gerningsperson kunne søge
efter slægtsrelationer til den pågældende (slægtskabssøgning) blandt
eksisterende personprofiler i politiets dna-profilregister. Et ”hit” i dna-
profilregisteret kræver, at politiet tidligere har registreret dna-oplysninger
fra en sigtet eller dømt person af relevans. Hvis den formodede
gerningsperson eller en slægtsrelation til denne ikke tidligere er dømt eller
sigtet, vil der ikke være registeret oplysninger om den pågældende og
politiet vil således ikke kunne fremsøge den pågældende eller dennes
slægtninge i politiets eget dna-register. Det er således ikke altid tilfældet, at
dna-profilregistreret indeholder de fornødne oplysninger til at identificere
en mulig gerningsperson til et strafbart forhold.
Erfaringer fra udlandet har imidlertid vist, at genetisk slægtsforskning ved
brug af en dna-baseret slægtsforskningsdatabase kan være et effektivt
redskab til at opklare meget alvorlige forbrydelser, som ikke har kunnet
opklares ved brug af andre efterforskningsmetoder, herunder ved at søge i
politiets eget dna-register. Genetisk slægtsforskning er således bl.a. set
anvendt i USA ved brug af kommercielle slægtsforskningsdatabaser,
ligesom metoden i 2020 blev anvendt i forbindelse med et pilotprojekt i
Sverige til brug for opklaringen af et 16 år gammelt dobbeltdrab.
Der blev den 20. juni 2022 stillet et borgerforslag om, at dansk politi skal
kunne bruge genetisk slægtsforskning ved brug af en dna-baseret
slægtsforskningsdatabase (alternativt ved oprettelsen af en dansk statslig
samtykkebaseret database, hvor borgere bosiddende i Danmark frivilligt
5
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 163: Lovudkast: Høringsliste og udkast til forslag til lov om ændring af lov om rettens pleje (Indførelse af genetisk slægtsforskning som efterforskningsmiddel i politiet), fra justitsministeren
UDKAST
registrerer deres dna) i efterforskning af drab og grov personfarlig
kriminalitet. Borgerforslaget rundede 50.000 støtter i september 2022 og
blev i starten af 2023 fremsat som beslutningsforslag nr. B 15 (uændret
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 10, folketingsåret 2022-23, 1.
samling). Beslutningsforslaget blev vedtaget af regeringen og Socialistisk
Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, Det Konservative
Folkeparti, Dansk Folkeparti og Nye Borgerlige.
Det er i den forbindelse centralt for regeringen, at politiets anvendelse af
genetisk
slægtsforskning
ved
brug
af
en
dna-baseret
slægtsforskningsdatabase er reguleret af en særskilt retlig ramme, som
sikrer, at det kun sker i sager, hvor den samfundsmæssige interesse i at
anvende
oplysninger
fra
en
kommerciel
dna-baseret
slægtsforskningsdatabase overstiger hensynet til privatlivets fred.
Lovforslaget har på denne baggrund til formål at tilvejebringe en særskilt
retlig ramme for politiets brug af genetisk slægtsforskning ved brug af en
dna-baseret slægtsforskningsdatabase som et efterforskningsmiddel i dansk
politi.
Der lægges konkret op til, at der i retsplejeloven indsættes en ny
bestemmelse, hvorefter politiets brug af genetisk slægtsforskning som
efterforskningsmiddel reguleres.
Ved genetisk slægtsforskning forstås i denne sammenhæng sammenligning
af oplysninger om dna fra et dna-spor med oplysninger fra en dna-baseret
slægtsforskningsdatabase. Lovforslaget har således ikke til hensigt at
regulere politiets adgang til at foretage sammenligning af oplysninger om
dna fra et dna-spor med oplysninger fra politiets eget registre eller andre
landes tilsvarende registre. Denne form for sammenligning reguleres i stedet
af de generelle regler, herunder reglerne i politiloven og
retshåndhævelsesloven mv.
2. Lovforslagets hovedpunkt
2.1. Indførelse af genetisk slægtsforskning som efterforskningsmiddel i
politiet
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Politiloven
Lov om politiets virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 1270 af 29.
november 2019 med senere ændringer (politiloven), er lovgrundlaget for
dansk politis virksomhed, og politiet er i medfør af politiloven pålagt en
6
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 163: Lovudkast: Høringsliste og udkast til forslag til lov om ændring af lov om rettens pleje (Indførelse af genetisk slægtsforskning som efterforskningsmiddel i politiet), fra justitsministeren
UDKAST
række opgaver, herunder at efterforske og forfølge strafbare forhold, jf.
politilovens § 2, nr. 3. Bestemmelsen henviser til politiets virksomhed inden
for strafferetsplejen, der er nærmere reguleret i retsplejeloven.
Varetagelsen af politiets opgaver forudsætter, at politiet indsamler,
videregiver, anvender, analyserer mv. oplysninger – herunder i vidt omfang
personoplysninger – om bl.a. mistænkte og ofre. Dette er navnlig tilfældet
inden for strafferetsplejen, hvor der systematisk indsamles og behandles
bl.a. følsomme personoplysninger om de berørte personer i forbindelse med
den strafferetlige efterforskning og eventuelle efterfølgende strafforfølgning
ved domstolene.
Politiloven suppleres af regler i den øvrige lovgivning, herunder navnlig
retsplejeloven, ligesom lov om retshåndhævende myndigheders behandling
af personoplysninger regulerer rammerne for bl.a. politiets behandling af
personoplysninger til retshåndhævelsesformål.
2.1.1.2. Retsplejeloven
Varetagelsen af politiets opgave med at efterforske og forfølge strafbare
forhold er genstand for udførlig regulering i retsplejeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1160 af 5. november 2024 med senere ændringer.
Retsplejeloven fastsætter bl.a. rammerne for, hvordan og under hvilke
omstændigheder politiet må foretage konkrete indgreb over for borgerne
som led i strafferetlig forfølgning.
Retsplejelovens kapitel 67 og 68 indeholder almindelige bestemmelser om
politiets efterforskning og regler om afhøringer og særlige
efterforskningsskridt. Det fremgår bl.a. af lovens § 743, at politiets
efterforskning har til formål at klarlægge, om betingelserne for at pålægge
strafansvar eller anden strafferetlig retsfølge er til stede, og at tilvejebringe
oplysninger til brug for sagens afgørelse samt forberede sagens behandling
ved retten. Retsplejeloven indeholder desuden reglerne om
straffeprocessuelle tvangsindgreb, der kan iværksættes af politiet, eventuelt
efter godkendelse af retten i forbindelse med efterforskning af strafbare
forhold. Disse efterforskningsmidler medfører i vidt omfang behandling af
personoplysninger om f.eks. mistænkte og ofre.
Retsplejelovens kapitel 72 vedrører legemsindgreb. Reglerne giver politiet
hjemmel til mod sigtede eller andre at foretage besigtigelse af legemets ydre,
optagelse af fotografier, aftryk og lignende af legemets ydre samt visitation
af det tøj, som den pågældende er iført (legemsbesigtigelse) samt nærmere
7
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 163: Lovudkast: Høringsliste og udkast til forslag til lov om ændring af lov om rettens pleje (Indførelse af genetisk slægtsforskning som efterforskningsmiddel i politiet), fra justitsministeren
UDKAST
undersøgelse af legemet, herunder af dets hulrum, udtagelse af spyt- eller
blodprøver eller andre tilsvarende prøver, røntgenundersøgelse eller
lignende legemsundersøgelse).
Politiets sikring af eksempelvis fingeraftryk samt blod- og spytspor, der ikke
involverer besigtigelse eller undersøgelse af et legeme, er ikke reguleret i
retsplejeloven. Sikring af sådanne spor fra eksempelvis et gerningssted er
ikke reguleret af retsplejeloves regler, medmindre de indebærer eksempelvis
beslaglæggelse eller ransagning.
Retsplejeloven indeholder ikke i dag bestemmelser, som fastsætter den
retlige ramme for politiets anvendelse af genetisk slægtsforskning som
efterforskningsmiddel.
2.1.1.3. Lov om Det Centrale
Dna­profilregister
og Det Centrale
Fingeraftryksregister
Det Centrale Dna-profilregister (dna-profilregisteret) fungerer som centralt
redskab for politiet i forbindelse med efterforskning af konkrete
straffesager, herunder til at fastslå en persons identitet, udelukke mistænkte
og identificere gerningspersoner til forbrydelser.
Folketinget vedtog den 21. juni 2022 lov nr. 873 om Det Centrale Dna-
profilregister og Det Centrale Fingeraftryksregister. Loven, der bl.a. havde
til formål at fastsætte en fælles lovgivningsmæssig ramme for både Det
Centrale Dna-profilregister (dna-profilregisteret) og Det Centrale
Fingeraftryksregister (fingeraftryksregisteret), indeholder nærmere regler
for optagelse og sletning af dna-profiler og fingeraftryk i dna-
profilregisteret og fingeraftryksregisteret.
Lov nr. 873 af 21. juni 2022 om Det Centrale Dna-profilregister og Det
Centrale Fingeraftryksregister er delvist sat i kraft ved bekendtgørelse nr.
1250 af 5. september 2022 om ikrafttræden af visse bestemmelser i lov om
Det Centrale Dna-profilregister og Det Centrale Fingeraftryksregister. Idet
loven kun delvist er sat i kraft, er optagelse og sletning af dna-profiler og
fingeraftryk i dna-profilregisteret og fingeraftryksregisteret i dag dels
reguleret af lov nr. 873 af 21. juni 2022, dels af lov nr. 434 af 31. maj 2000
med senere ændringer.
Det følger af lov om Det Centrale
Dna-profilregister
og Det Centrale
Fingeraftryksregister § 5, at registrene ud over fingeraftryk og dna-profiler
må indeholde oplysninger af betydning for registrenes praktiske anvendelse
8
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 163: Lovudkast: Høringsliste og udkast til forslag til lov om ændring af lov om rettens pleje (Indførelse af genetisk slægtsforskning som efterforskningsmiddel i politiet), fra justitsministeren
UDKAST
og førelser, herunder identifikationsoplysninger i tilknytning til de
registrerede oplysninger. Det kan bl.a. omfatte den registreredes navn,
adresse, cpr-nummer, nationalitet, sagens fakta og afgørelser mv.
2.1.1.4. Politiets behandling af personoplysninger til retshåndhævende
formål
Lov om retshåndhævende myndigheders behandling af personoplysninger,
jf. lov nr. 410 af 27. april 2017 (retshåndhævelsesloven) med senere
ændringer, fastsætter rammerne for retshåndhævende myndigheders
behandling af personoplysninger, når behandlingen foretages med henblik
på at forebygge, efterforske, afsløre eller retsforfølge strafbare handlinger
eller fuldbyrde strafferetlige sanktioner. Retshåndhævelsesloven gælder
således for bl.a. politiets behandling af oplysninger om mistænkte og sigtede
i forbindelse med strafferetlig efterforskning.
Retshåndhævelsesloven gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2016/680/EU af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i
forbindelse
med
kompetente
myndigheders
behandling
af
personoplysninger med henblik på at forebygge, efterforske, afsløre eller
retsforfølge strafbare handlinger eller fuldbyrde strafferetlige sanktioner og
om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af Rådets
rammeafgørelse 2008/977/RIA (retshåndhævelsesdirektivet).
Efter retshåndhævelseslovens § 10, stk. 2, må politiet behandle
personoplysninger om genetiske data, når behandlingen af oplysningerne er
strengt nødvendig, og behandlingen sker af hensyn til bl.a. at forebygge,
efterforske, afsløre eller retsforfølge strafbare handlinger, herunder for at
beskytte den registreredes eller en anden fysik persons vitale interesser.
Det er Justitsministeriets vurdering, at politiet, såfremt de øvrige
bestemmelser i retshåndhævelsesloven er iagttaget, efter gældende ret kan
anvende genetisk slægtsforskning ved brug af en dna-baseret
slægtsforskningsdatabase i efterforskning af strafbare forhold.
Der henvises i øvrigt
databeskyttelseslovgivningen.
til
afsnit
3
om
forholdet
til
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
Erfaringer fra udlandet har vist, at genetisk slægtsforskning ved brug af en
dna-baseret slægtsforskningsdatabase kan være et effektivt redskab til at
9
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 163: Lovudkast: Høringsliste og udkast til forslag til lov om ændring af lov om rettens pleje (Indførelse af genetisk slægtsforskning som efterforskningsmiddel i politiet), fra justitsministeren
UDKAST
opklare meget alvorlige forbrydelser, som ikke har kunnet opklares ved brug
af andre efterforskningsmetoder.
Regeringen ønsker, at politiet skal benytte de værktøjer til opklaring af
sager, som nye metoder, teknologier mv. giver mulighed for. Det omfatter
også muligheden for at kunne afsøge alle relevante muligheder for at
sammenligne oplysninger om dna fra et dna-spor med oplysninger fra en
dna-baseret slægtsforskningsdatabase (genetisk slægtsforskning). Dette skal
være med til at sikre, at flere gerningspersoner bliver draget til ansvar for
deres alvorlige forbrydelser.
Brugen af genetisk slægtsforskning ved brug af en dna-baseret
slægtsforskningsdatabase skal anvendes i sager, hvor politiet – selv om der
er fundet dna-spor på gerningsstedet – ikke kan komme videre med
efterforskningen, f.eks. fordi den mistænkte gerningsperson eller dennes
nærtstående slægtninge ikke er registreret i politiets eget dna-register. Det
skal samtidig sikres, at der en særskilt retlig ramme, der sikrer, at
efterforskningsskriftet anvendes i de sager, hvor den samfundsmæssige
interesse i at anvende genetisk slægtsforskning ved brug af en dna-baseret
slægtsforskningsdatabase overstiger hensyn til privatlivets fred.
Det er således Justitsministeriets vurdering, at der bør indføres et særskilt
retligt grundlag for politiets anvendelse af genetisk slægtsforskning ved
brug af en dna-baseret slægtsforskningsdatabase.
Der lægges på den baggrund op til, at der indsættes en ny bestemmelse i
retsplejeloven, der regulerer politiets sammenligning af oplysninger om dna
fra et dna-spor med oplysninger fra en dna-baseret slægtsforskningsdatabase
som et efterforskningsmiddel i dansk politi.
2.1.3. Den foreslåede ordning
2.1.3.1. Hvad forstås ved genetisk slægtsforskning
Det foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse i retsplejelovens § 754 f,
som giver politiet mulighed for under visse nærmere omstændigheder at
sammenligne oplysninger om dna fra et dna-spor med oplysninger fra en
dna-baseret slægtsforskningsdatabase i forbindelse med efterforskningen af
nogle af de mest alvorlige forbrydelser, herunder terror, voldtægt og drab.
Brugen af genetisk slægtsforskning vil ske som led i en verserende
efterforskning, og der vil således være tale om et efterforskningsskridt inden
for strafferetsplejen.
10
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 163: Lovudkast: Høringsliste og udkast til forslag til lov om ændring af lov om rettens pleje (Indførelse af genetisk slægtsforskning som efterforskningsmiddel i politiet), fra justitsministeren
UDKAST
Genetisk slægtsforskning er en metode inden for slægtsforskning, hvor dna-
analyser anvendes til at fastslå slægtskab mellem enkeltpersoner. Metoden
indebærer, at en person får lavet en dna-analyse, og resultatet lægges i en
dna-baseret slægtsforskningsdatabase, hvor det sammenlignes med
resultater fra andre brugere af databasen. Metoden anvendes bl.a. af
privatpersoner, som ønsker at finde ukendte slægtninge.
Politiets brug af genetisk slægtsforskning som efterforskningsmetode kan
beskrives som inddelt i fire faser.
I første fase (dna-analysen) udarbejdes der en dna-analyse af et biologisk
spor (dna-spor), og som der er bestemte grunde til at antage stammer fra den
uidentificerede gerningsperson. Det er således en forudsætning for at kunne
anvende genetisk slægtsforskning som efterforskningsmetode, at der findes
et dna-spor i efterforskningen, som er af tilstrækkelig mængde, og som har
den fornødne kvalitet til, at der kan udarbejdes en dna-analyse. Dna-
analysen udarbejdes af Retsgenetisk Afdeling under Retsmedicinsk Institut
ved Københavns Universitet. Gennem analysen opnås et detaljeret dna-
resultat (sporprofil), idet der ud fra analysen bl.a. kan udledes oplysninger
om en persons genetiske karakteristika, arveanlæg mv. Analysen adskiller
sig derved fra de dna-profiler, som politiet registrerer i dna-profilregisteret,
og den dna-profil, der udarbejdes til brug for genetisk slægtsforskning, vil
derfor ikke kunne indlæses og sammenlignes med de dna-profiler, der
registreres i politiets eget dna-profilregister.
I anden fase (sammenligning i en slægtsforskningsdatabase) søges
sporprofilen op imod andre dna-profiler i en dna-baseret
slægtsforskningsdatabase. Politiet vil få adgang til oplysninger om, hvorvidt
gerningspersonens dna-profil har et match i databasen og almindelige
personoplysninger (navn mv.) om de udfundne slægtsrelationer, men vil
ikke i øvrigt få adgang til oplysninger af brugerne af databasen.
For at kunne anvende slægtsforskningsmetoden er det på nuværende
tidspunkt nødvendigt, at der overføres sporprofiler til kommercielle dna-
baserede slægtsforskningsdatabaser i USA. Det skyldes, at disse databaser
tillader søgninger som led i efterforskning af strafbare forhold (bl.a. sager
med uopklarede drab). Overførelsen vil f.eks. kunne ske ved, at
anklagemyndigheden sender en retshjælpsanmodning til myndighederne i
USA.
11
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 163: Lovudkast: Høringsliste og udkast til forslag til lov om ændring af lov om rettens pleje (Indførelse af genetisk slægtsforskning som efterforskningsmiddel i politiet), fra justitsministeren
UDKAST
I tredje fase (traditionel slægtsforskning) bearbejder politiet de match, som
er fundet ved sammenligning af data i slægtsforskningsdatabasen. Politiets
videre
bearbejdning
af
data
sker
gennem
traditionelle
slægtsforskningsmetoder med henblik på at kortlægge slægtsrelationer
tilbage i tid og forsøge at finde fælles forfædre til matchene for derefter at
udarbejde et stamtræ frem til nutiden. Slægtsforskningsmetoden vil således
kunne berøre mange personer. Det forudsættes det, at kortlægningen vil ske
ved brug af traditionelle hjælpemidler til slægtsforskning, f.eks. søgninger i
kirkebøger og andre offentligt tilgængelige arkivalier, navnlig fra
Rigsarkivet. Formålet med kortlægningen er at få en begrænset liste over
personer, der har en relevant slægtsrelation med de match, som er fundet via
slægtsforskningsdatabasen, og som derfor vil være relevante for politiet at
undersøge videre i deres efterforskning. Det bemærkes, at politiet i forhold
til dette arbejde eventuelt kan lade sig bistå af en ekstern slægtsforsker.
I fjerde fase (identifikation af en mulig gerningsperson) vil politiet på
baggrund af resultaterne fra slægtsforskningen arbejde videre med
traditionelle efterforskningsmetoder med henblik på at kunne nå frem til
identifikation af en mulig gerningsperson. Hvis politiets efterforskning fører
til identifikation af en mulig gerningsperson, vil politiet i medfør af
retsplejelovens regler kunne tage en dna-prøve (referenceprøve) fra
vedkommende og sammenligne resultatet med dna-sporet (sporprofilen) fra
gerningsstedet. Dette sker ved anvendelse af dna-metoder, som politiet
allerede har adgang til i forbindelse med efterforskning af straffesager. Det
vil – på samme måde som i andre straffesager – i givet fald være et match
mellem disse dna-profiler, der sammen med de øvrige sagsoplysninger vil
kunne anvendes som bevis i en straffesag mod den pågældende.
Det skal bemærkes, at såfremt sammenligning i slægtsforskningsdatabasen
(anden fase) ikke blot medfører et match med slægtninge, men med den
formode gerningsperson, kan politiet også anvende disse oplysninger i den
videre efterforskning og identifikation af gerningspersonen.
2.1.3.2. Betingelserne
slægtsforskning
for
at
kunne
anvende
genetisk
2.1.3.2.1. Bestemte grunde til at antage, at dna-sporet stammer
fra gerningspersonen
Det vil efter forslaget være en betingelse for, at politiet kan anvende genetisk
slægtsforskning som led i en efterforskning af et strafbart forhold, at der er
bestemte grunde til at antage, at dna-sporet stammer fra gerningspersonen.
12
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 163: Lovudkast: Høringsliste og udkast til forslag til lov om ændring af lov om rettens pleje (Indførelse af genetisk slægtsforskning som efterforskningsmiddel i politiet), fra justitsministeren
UDKAST
Det er i denne forbindelse en forudsætning, at der er fundet et biologisk spor,
og der foreligger sådanne faktiske omstændigheder, at der er konkrete og
rimelige grunde, som peger på, at dna-sporet stammer fra gerningspersonen
bag den alvorlige forbrydelse.
2.1.3.2.2. Kriminalitetens alvor
Der lægges med lovforslaget op til, at politiets anvendelse af genetisk
slægtsforskning som led i en efterforskning kun kan finde sted i forhold til
efterforskning af terror, voldtægt, drab eller en overtrædelse af straffeloven
af særdeles alvorlig karakter.
Anvendelsesområdet for politiets brug af genetisk slægtsforskning foreslås
således begrænset til ganske få meget alvorlige forbrydelser, hvor
offentlighedens interesse i en effektiv kriminalitetsbekæmpelse vurderes at
veje tungere end det indgreb i privatlivets fred, som metoden indebærer for
den enkelte.
Der lægges på den baggrund op til, at politiet kan anvende genetisk
slægtsforskning til brug for efterforskningen af en overtrædelse af
straffelovens §§ 114-114 j, § 216, § 225, jf. § 216 og § 237.
Der lægges endvidere op til, at politiet kan anvende genetisk
slægtsforskning til brug for efterforskningen af en overtrædelse af
straffeloven af særdeles alvorlig karakter.
Afgrænsningen af anvendelsesområdet har til formål at sikre, at politiet har
mulighed for at bruge genetisk slægtsforskning i de sager, hvor der er tale
om en meget alvorlig forbrydelse, og hvor offentlighedens interesse i en
effektiv kriminalitetsbekæmpelse vurderes at veje tungere end det indgreb i
privatlivets fred, som metoden indebærer for den enkelte.
Det er Justitsministeriets opfattelse, at der kan forekomme sager, der ikke
angår straffelovens §§114-114 j, § 216, § 225, jf. 216 og § 237, men hvor
de konkrete omstændigheder i sagen tilsiger, at politiet skal kunne bruge
genetisk slægtsforskning som led i efterforskningen.
Hvorvidt en lovovertrædelse kan karakteriseres som værende kriminalitet af
særdeles alvorlig karakter beror på en konkret vurdering af en sags faktiske
omstændigheder. Dette kan efter omstændighederne omfatte brandstiftelse
efter straffelovens § 180 (med en strafferamme på indtil livstid), vold med
døden til følge efter straffelovens § 246 (med en strafferamme på 10 år) og
13
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 163: Lovudkast: Høringsliste og udkast til forslag til lov om ændring af lov om rettens pleje (Indførelse af genetisk slægtsforskning som efterforskningsmiddel i politiet), fra justitsministeren
UDKAST
røveri af særligt grov beskaffenhed efter straffeloven § 288, stk. 2 (med en
strafferamme på 10 år).
Der er ikke tale om en udtømmende opregning, men idet der skal være tale
om kriminalitet af særlig alvorlig karakter, forudsættes det, at der skal være
tale om en overtrædelse med en strafferamme på mindst 8 år. Det
forudsættes endvidere, at der som altovervejende udgangspunkt er tale om
personfarlig kriminalitet.
Derudover kan der ved vurderingen af, om der er tale om kriminalitet af
særdeles alvorlig karakter, bl.a. lægges vægt på, om den pågældende er
mistænkt for flere lovovertrædelser, og om der vurderes at foreligge en
gentagelsesrisiko. Der kan også lægges vægt på, om gerningen er særligt
planlagt eller udført som led i omfattende eller organiseret kriminalitet, og
om gerningspersonen har udvist særlig hensynsløshed.
2.1.3.2.3. Efterforskningsskridtet skal være af afgørende
betydning for efterforskningen
Der lægges desuden op til, at politiet kun kan anvende genetisk
slægtsforskning ved brug af en dna-baseret slægtsforskningsdatabase, hvis
det vurderes at være af afgørende betydning for efterforskningen.
Heri ligger bl.a., at der skal være en vis grund til at forvente, at anvendelsen
af genetisk slægtsforskning ved brug af en dna-baseret
slægtsforskningsdatabase vil medføre afgørende resultater for
efterforskningen i den forstand, at efterforskningen bringes videre. Det er
ikke et krav, at genetisk slægtsforskning ved brug af en dna-baseret
slægtsforskningsdatabase skal anses for det eneste mulige
efterforskningsskridt, men andre efterforskningsskridt skal i relevant
omfang være afsøgt.
3. Forholdet til databeskyttelseslovgivningen
Den foreslåede ordning indebærer, at bl.a. politiet og Retsgenetisk Afdeling
under Retsmedicinsk institut ved Københavns Universitet behandler
almindelige og følsomme personoplysninger, herunder genetisk data. Der
henvises for en beskrivelse af dataflowet til lovforslagets afsnit 2.1.3.1.
Politiets behandling af personoplysninger efter den foreslåede bestemmelse
i retsplejelovens § 754 f vil skulle ske i overensstemmelse med
retshåndhævelsesdirektivet og retshåndhævelsesloven.
14
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 163: Lovudkast: Høringsliste og udkast til forslag til lov om ændring af lov om rettens pleje (Indførelse af genetisk slægtsforskning som efterforskningsmiddel i politiet), fra justitsministeren
UDKAST
Det er Justitsministeriets opfattelse, at politiets behandling af
personoplysninger efter den foreslåede bestemmelse i retsplejelovens § 754
f vil være i overensstemmelse med §§ 9 og 10 i retshåndhævelsesloven, idet
behandlingen af personoplysninger i medfør af den foreslåede bestemmelse
må anses for at være strengt nødvendig og vil ske med henblik på at
efterforske strafbare handlinger.
Politiet i vil hvert enkelt tilfælde skulle vurdere, om der er bestemte grunde
for at antage, at dna-sporet stammer fra den uidentificerede gerningsperson,
og om efterforskningsskridtet må antages at være af afgørende betydning.
Spørgsmålet om, hvordan oplysningerne fra dna-sporet kan overføres til en
dna-baseret slægtsforskningsdatabase i et tredjeland, reguleres forsat alene
af reglerne i retshåndhævelsesloven.
Hvis der ved anvendelsen af en dna-baseret slægtsforskningsdatabase
overføres spor-profiler (personoplysninger) til lande uden for EU og EØS
(tredjelande),
skal
der
være
et
overførselsgrundlag
efter
retshåndhævelseslovens afsnit VII. Det forudsættes, at det nødvendige
overførselsgrundlag er til stede inden der som led i ordningen overføres
personoplysninger til et tredjeland.
Eksempelvis vil personoplysninger på baggrund af en international
retshjælpsanmodning til det amerikanske justitsministerium og efter en
konkret vurdering kunne overføres til myndighederne i USA, inden for
rammerne af retshåndhævelseslovens § 35, stk. 1, nr. 4. Efter denne
bestemmelse kan personoplysninger overføres i enkeltsager med henblik på
retshåndhævende formål.
Der er herved navnlig lagt vægt på, at politiets anvendelse af genetisk
slægtsforskning ved brug af en dna-baseret slægtsforskningsdatabase ikke
er udgangspunktet, men alene er forbeholdt sager om særdeles alvorlig
kriminalitet, som terror, voldtægt, drab og overtrædelser af straffeloven af
særdeles alvorlig karakter, samt at det forudsættes at være et
efterforskningsskridt, der kun anvendes, hvor det er nødvendigt for
efterforskningen af de strafbare handlinger, og hvor det således ikke
vurderes relevant at anvende andre efterforskningsskridt. Endvidere er der
lagt vægt på, at der skal være bestemte grunde for at antage, at dna-sporet,
der danner grundlag for de oplysninger, der videregives om den formodede
gerningspersonens dna-profil, stammer fra den uidentificeret formodet
gerningsperson til forbrydelsen.
15
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 163: Lovudkast: Høringsliste og udkast til forslag til lov om ændring af lov om rettens pleje (Indførelse af genetisk slægtsforskning som efterforskningsmiddel i politiet), fra justitsministeren
UDKAST
Det forudsættes, at politiet, inden overførsel sker, har vurderet, at hensynet
til den registreredes rettigheder (den potentielle gerningsperson), jf.
retshåndhævelseslovens § 35, stk. 2, ikke går forud for den
samfundsmæssige interesse i overførslen. Dette må – navnlig henset til de
alvorlige kriminalitetsformer, som efterforskningsskridtet er begrænset til –
forventes som udgangspunkt ikke at være tilfældet.
Hvis der findes match ved sammenligning med data i
slægtsforskningsdatabasen, vil politiet bearbejde matchene gennem
traditionelle slægtsforskningsmetoder med henblik på at kortlægge
slægtsrelationer tilbage i tid og finde fælles forfædre til matchene for
derefter at udarbejde et stamtræ frem til nutiden. I tilfælde af, at en
slægtsforsker bistår politiet, forudsættes det med den forslåede bestemmelse
i retsplejelovens § 754 f , at der vil skulle indgås en databehandleraftale
mellem politiet og slægtsforskeren, som indebærer, at slægtsforskeren
udelukkende må behandle personoplysninger efter instruks fra politiet.
Det forudsættes, at slægtsforskerens behandling af personoplysninger ikke
vil omfatte dna-oplysninger eller andre følsomme personoplysninger.
Endvidere forudsættes det, at slægtsforskeren vil have tavshedspligt med
hensyn til de oplysninger, som vedkommende i den forbindelse har fået
kendskab til, ligesom slægtsforskeren vil skulle sikkerhedsgodkendes, og
den pågældendes adgang til politiets systemer mv. eventuelt vil skulle
begrænses på baggrund af en vurdering af, om adgang til systemerne er
nødvendige for den pågældende arbejdsopgave. Straffelovens §§ 152 og 152
c-f vil således kunne finde anvendelse, hvilket indebærer, at enhver
uberettiget videregivelse eller udnyttelse af oplysningerne vil kunne straffes
med bøde eller fængsel indtil 6 måneder og under særligt skærpende
omstændigheder med fængsel indtil 2 år.
Det bemærkes endvidere, at de øvrige bestemmelser i
retshåndhævelsesloven skal iagttages, herunder de grundlæggende
principper i retshåndhævelseslovens § 4, reglerne om konsekvensanalyse i
retshåndhævelseslovens § 25 og reglerne om behandlingssikkerhed i
retshåndhævelseslovens § 27. Det indebærer bl.a., at omfanget af de
personoplysninger, som overføres til brug for genetisk slægtsforskning, ikke
må omfatte mere, end hvad der kræves for at kunne opfylde formålet med
ordningen.
16
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 163: Lovudkast: Høringsliste og udkast til forslag til lov om ændring af lov om rettens pleje (Indførelse af genetisk slægtsforskning som efterforskningsmiddel i politiet), fra justitsministeren
2986871_0017.png
UDKAST
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
De økonomiske konsekvenser konsolideres frem mod fremsættelse af
lovforslaget.
Det vurderes, at lovforslaget følger de syv principper om digitaliseringsklar
lovgivning, herunder princip 5 om tryg og sikker datahåndtering.
Eventuelle implementeringskonsekvenser
fremsættelse af lovforslaget.
konsolideres
frem
mod
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 6. marts til den 2. april (28
dage) været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
[…]
11. Sammenfattende skema
Positive
Negative
konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang/hvis nej, anfør
angiv omfang/hvis nej, anfør
»Ingen«)
»Ingen«)
17
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 163: Lovudkast: Høringsliste og udkast til forslag til lov om ændring af lov om rettens pleje (Indførelse af genetisk slægtsforskning som efterforskningsmiddel i politiet), fra justitsministeren
2986871_0018.png
UDKAST
Økonomiske
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implementerings
konsekvenser
for stat,
kommuner og
regioner
Økonomiske
konsekvenser
for erhvervslivet
m.v.
Administrative
konsekvenser
for erhvervslivet
m.v.
Administrative
konsekvenser
for borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Miljø- og
naturmæssige
konsekvenser
Forholdet til
EU-retten
Er i strid med de
fem principper
for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering
(der i relevant
omfang også
gælder ved
implementering
af ikke-
Ingen
De økonomiske konsekvenser
konsolideres frem mod fremsættelse
af lovforslaget.
Eventuelle
implementeringskonsekvenser
konsolideres frem mod fremsættelse
af lovforslaget.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
18
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 163: Lovudkast: Høringsliste og udkast til forslag til lov om ændring af lov om rettens pleje (Indførelse af genetisk slægtsforskning som efterforskningsmiddel i politiet), fra justitsministeren
2986871_0019.png
UDKAST
erhvervsrettet
EU-regulering)
19
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 163: Lovudkast: Høringsliste og udkast til forslag til lov om ændring af lov om rettens pleje (Indførelse af genetisk slægtsforskning som efterforskningsmiddel i politiet), fra justitsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Politiets anvendelse af genetisk slægtsforskning som led i efterforskningen
er i dag ikke særskilt reguleret i lovgivningen.
Politiet kan efter retshåndhævelseslovens § 10, stk. 2, behandle
personoplysninger om genetiske data, når behandlingen af oplysningerne er
strengt nødvendig, og behandlingen sker af hensyn til bl.a. at forebygge,
efterforske, afsløre eller retsforfølge strafbare handlinger, herunder for at
beskytte den registreredes eller en anden fysik persons vitale interesser.
Det foreslås, at der i retsplejeloven indsættes en ny bestemmelse i
§ 754 e.,
hvorefter politiet til brug for efterforskningen af et strafbart forhold kan
sammenligne oplysninger om dna fra et dna-spor med oplysninger i en dna-
baseret slægtsforskningsdatabase, hvis 1) der er bestemte grunde til at
antage at dna-sporet stammer fra gerningspersonen, 2) efterforskningen
angår en overtrædelse af straffelovens §§ 114-114 j, § 216, § 225, jf. § 216,
§ 237, eller en overtrædelse af straffeloven af særdeles alvorlig karakter, og
3) efterforskningsskridt må antages at være af afgørende betydning for
efterforskningen. Der vil således være tale om et efterforskningsskridt
indenfor strafferetsplejen.
Med bestemmelsen lægges der op til, at tre betingelser skal være opfyldt for,
at politiet kan anvende genetisk slægtsforskning som led i efterforskning af
strafbare forhold.
For det første skal der foreligge bestemte grunde til at antage, at dna-sporet
stammer fra gerningspersonen.
Det er i den forbindelse en forudsætning, at der er fundet et biologiske spor
– eksempelvis hår, blod eller sæd. Det er ikke nødvendigvis en
forudsætning, at det pågældende spor er fundet direkte på gerningsstedet.
Derudover er det en forudsætning, at der er bestemte grunde til at antage, at
det pågældende biologiske spor stammer fra gerningspersonen, og ikke fra
forurettede eller vidner mv. Dette vil sige, at der skal foreligge sådanne
faktiske omstændigheder, at der er konkrete og rimelige grunde, som peger
Side 20/24
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 163: Lovudkast: Høringsliste og udkast til forslag til lov om ændring af lov om rettens pleje (Indførelse af genetisk slægtsforskning som efterforskningsmiddel i politiet), fra justitsministeren
UDKAST
på, at dna-sporet stammer bag gerningspersonen til den alvorlige
forbrydelse.
Betingelsen forudsættes i almindelighed at være opfyldt, hvis det
pågældende spor er fundet f.eks. på et gerningsvåben eller på forurettede,
og det kan udelukkes, at sporet ikke kommer fra forurettede. Det bemærkes,
at betingelsen skal forstås på samme måde som retsplejelovens § 781, stk.1,
nr. 1.
For det andet foreslås det, at politiet vil kunne anvende genetisk
slægtsforskning til opklaring af terror (§§ 114-114 j), voldtægt (§ 216 og §
225, jf. § 216), drab (§ 237) eller en overtrædelse af straffeloven af særdeles
alvorlig karakter. Dette gælder også, når efterforskningen angår
efterforskning af forsøg og medvirken, jf. straffelovens §§ 21 og 23, af de
nævnte lovovertrædelser.
Hvorvidt en lovovertrædelse kan karakteriseres som værende kriminalitet af
særdeles alvorlig karakter beror på en konkret vurdering af en sags faktiske
omstændigheder. Dette kan efter omstændighederne omfatte brandstiftelse
efter straffelovens § 180 (med en strafferamme på indtil livstid), vold med
døden til følge efter straffelovens § 246 (med en strafferamme på 10 år) og
røveri af særligt grov beskaffenhed efter straffeloven § 288, stk. 2 (med en
strafferamme på 10 år).
Der er ikke tale om en udtømmende opregning, men idet der skal være tale
om kriminalitet af særlig alvorlig karakter, forudsættes det, at der skal være
tale om en overtrædelse med en strafferamme på mindst 8 år. Det
forudsættes endvidere, at der som altovervejende udgangspunkt er tale om
personfarlig kriminalitet.
Derudover kan der ved vurderingen af, om der er tale om kriminalitet af
særdeles alvorlig karakter bl.a. lægges vægt på, om den pågældende er
mistænkt for flere lovovertrædelser, og om der vurderes at foreligge en
gentagelsesrisiko. Der kan også lægges vægt på, om gerningen er særligt
planlagt eller udført som led i omfattende eller organiseret kriminalitet, og
om gerningspersonen har udvist særlig hensynsløshed.
For det tredje skal efterforskningsskridtet være af afgørende betydning for
efterforskningen. Heri ligger bl.a., at der skal være en vis grund til at
forvente, at anvendelsen af genetisk slægtsforskning vil medføre afgørende
resultater for efterforskningen i den forstand, at efterforskningen bringes
videre.
Side 21/24
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 163: Lovudkast: Høringsliste og udkast til forslag til lov om ændring af lov om rettens pleje (Indførelse af genetisk slægtsforskning som efterforskningsmiddel i politiet), fra justitsministeren
UDKAST
Det er derimod ikke et krav, at anvendelsen af genetisk slægtsforskning skal
anses for det eneste mulige efterforskningsskridt, men andre
efterforskningsskridt skal i relevant omfang være afsøgt. Anvendelsen af
genetisk slægtsforskning vil således også kunne anvendes af politiet i
tilfælde, hvor der eksisterer andre efterforskningsskridt, som dog f.eks.
bliver betragtet som usikre, uforholdsmæssige besværlige eller
uforholdsmæssigt ressourcekrævende, m.v. Det bemærkes, at betingelsen
skal forstås på samme måde som retsplejelovens § 781, stk.1, nr. 2.
Det bemærkes, at bestemmelsen ikke er territorielt afgrænset i forhold til
placeringen af de kommercielle dna-baseret slægtsforskningsdatabaser.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. juli 2025.
Til § 3
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland. Det
skyldes, at der gælder en retsplejelov for henholdsvis Færøerne og
Grønland.
Side 22/24
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 163: Lovudkast: Høringsliste og udkast til forslag til lov om ændring af lov om rettens pleje (Indførelse af genetisk slægtsforskning som efterforskningsmiddel i politiet), fra justitsministeren
2986871_0023.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om lov om rettens pleje, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1160 af 5.
november 2024, som senest ændret
ved § 5 i lov nr. 1146 af 10
december 2024, § 1 i lov nr. 1464
af 10. december 2024, lov nr. 1465
af 10 december 2024, § 16 i lov nr.
1666 af 30. december 2024, § 3 i
lov nr. 1674 af 30. december 2024
og § 8 i lov nr. 1687 af 30.
december 2024, foretages følgende
ændringer:
1.
Efter § 754 e. indsættes:
Ȥ
754 f.
Politiet kan til brug for
efterforskningen af et strafbart
forhold sammenligne oplysninger
om dna fra et dna-spor med
oplysninger fra en dna-baseret
slægtsforskningsdatabase (genetisk
slægtsforskning), hvis
1) der er bestemte grunde til at
antage
at
dna-sporet
stammer
fra
gerningspersonen,
2) efterforskningen angår en
overtrædelse af straffelovens
§§ 114-114 j, § 216, § 225,
jf. § 216, § 237, eller en
overtrædelse af straffeloven
af særdeles alvorlig karakter
og
Side 23/24
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 163: Lovudkast: Høringsliste og udkast til forslag til lov om ændring af lov om rettens pleje (Indførelse af genetisk slægtsforskning som efterforskningsmiddel i politiet), fra justitsministeren
2986871_0024.png
UDKAST
3) efterforskningsskridtet må
antages at være af afgørende
betydning
for
efterforskningen.«
Side 24/24