Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del Bilag 151
Offentligt
2982712_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
26. februar 2025
Internationalt kontor
Abdullahi Hassan Aden
Yarow
2025-00673
3630545
Supplerende
samlenotat
for
sager
Justitsministeriets ressortområde, der forventes
behandlet på rådsmødet (retlige og indre anliggender)
den 6.-7. marts 2025 i Bruxelles
Side:
2-4
Punkt 13
Retsstatsprincippet som en demokratisk
søjle i Europa
-
Meningsudveksling
Side 1/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 151: Samlenotat for sager inden for Justitsministeriets ressortområde, der forventes behandlet på rådsmøde for retlige og indre anliggender (RIA) den 6.-7. marts 2025
Dagsordenspunkt 13: Retsstatsprincippet som en
demokratisk søjle i Europa
Nyt notat.
Sagen er
ikke
omfattet af retsforbeholdet.
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Sagen er på dagsordenen for rådsmødet for retlige og indre anliggender
(RIA) den 6.-7. marts 2025 med henblik på en meningsudveksling. I lyset af
de polske prioriteter under formandskabet forventes meningsudvekslingen
at tage udgangspunkt i, hvordan retsstatsprincippet udgør en demokratisk
søjle i Europa med særligt fokus på at sikre robustheden af
medlemsstaternes retssystemer og civilsamfundsorganisationernes rolle.
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet. Spørgsmålet om
nærhedsprincippet er ikke relevant. Sagen har hverken lovgivningsmæssige
eller økonomiske konsekvenser. Fra dansk side ser man positivt på en
drøftelse af vigtigheden af retsstatsprincippet.
2. Baggrund
Det fremgår af det polske formandskabsprogram, at formandskabet i
relation til retsstatsprincippet og grundlæggende rettigheder vil facilitere en
debat om robustheden af medlemsstaternes retssystemer og
civilsamfundsorganisationers rolle i at beskytte retsstatsprincippet, der tager
højde for kravene til uafhængighed for juridiske professioner, den frie
forskning og whistlebloweres rolle i denne proces.
På det uformelle RIA-rådsmøde den 30.-31. januar 2025 lagde det polske
formandskab op til en drøftelse af retsstatens udfordringer og deres
betydning for gensidigt samarbejde inden for justitsområdet. Diskussionen
havde primært fokus på balancen mellem gensidig tillid mellem
medlemsstater og behovet for at opretholde rettighederne i EU’s Charter for
grundlæggende rettigheder.
Europa-Kommissionen er siden 2020 fremkommet med en årlig
retsstatsrapport, der gør status og giver et overblik over efterlevelsen af
retsstatsprincippet dels på tværs af EU, dels i separate landekapitler for hver
Side 2/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 151: Samlenotat for sager inden for Justitsministeriets ressortområde, der forventes behandlet på rådsmøde for retlige og indre anliggender (RIA) den 6.-7. marts 2025
2982712_0003.png
enkel af medlemsstaterne, inklusive Danmark. Der gennemføres
landespecifik retsstatsdialog i Rådet (generelle anliggender) på baggrund af
retsstatsrapportens landekapitler. Den lande specifikke retsstatsdialog
afholdes tre gange om året og med fire lande til drøftelse per gang.
Den seneste retsstatsrapport blev offentliggjort den 24. juli 2024, og i
landekapitlet vedrørende Danmark konkluderer Kommissionen overordnet
set, at den danske retsstat er i god forfatning og fremhæver, at det danske
retsvæsen opfattes som meget uafhængigt, samt at Danmark fastholder sin
position som det mindst korrupte land i verden. Rapporten indeholder tre
anbefalinger til Danmark, som vedrører 1) en fuld revision af
retshjælpssystemet, 2) indførelse af regler om svingdørssituationer for
ministre og om lobbyvirksomhed og 3) videreførelse af processen med at
reformere offentlighedsloven med henblik på at styrke retten til aktindsigt.
3. Formål og indhold
Sagen er på dagsordenen for RIA-rådsmødet den 6.-7. marts 2025 med
henblik på en udveksling af synspunkter.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Sagen har ingen statsfinansielle,
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Sagen har ingen andre konsekvenser.
samfundsøkonomiske
eller
Side 3/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 151: Samlenotat for sager inden for Justitsministeriets ressortområde, der forventes behandlet på rådsmøde for retlige og indre anliggender (RIA) den 6.-7. marts 2025
8. Høring
Der er ikke foretaget høring vedrørende sagen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle medlemsstater deler opfattelsen af retsstatsprincippet
som et vigtigt fundament for de nationale retssystemer.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side ser man positivt på en drøftelse af vigtigheden af
retsstatsprincippet.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 4/4