Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del Bilag 143
Offentligt
2976207_0001.png
Folketinget, Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Familieretshusets sagsbehandlingstid i
sager om værgemål
7. februar 2025
Ved brev af 1. juli 2024 bad ombudsmanden med henvisning til
ombudsmandslovens § 17, stk. 2 (lovbekendtgørelse nr. 349 af 22. marts
2013), Familieretshuset, Social-, Bolig- og Ældreministeriet (nu Social- og
Boligministeriet) samt Justitsministeriet om at udtale sig om
Familieretshusets sagsbehandlingstid og praksis for underretning af parter
om sagsbehandlingstiden i sager om værgemål.
Baggrunden for anmodningen var, at ombudsmanden havde modtaget flere
klager over Familieretshusets sagsbehandlingstid i konkrete sager om
værgemål, herunder klager over manglende underretning fra
Familieretshuset om den forventede sagsbehandlingstid. Derudover havde
der været medieomtale af Familieretshusets sagsbehandlingstider på
området.
Jeg har nu færdigbehandlet sagen, og jeg vedlægger til orientering en kopi af
min udtalelse til Social- og Boligministeriet.
Jeg har bedt om, at Social- og Boligministeriet senest den 1. marts 2026
sender mig en redegørelse for udviklingen i Familieretshusets
sagsbehandlingstider og sagsbeholdning på værgemålsområdet.
Min udtalelse vil blive offentliggjort på min hjemmeside i forbindelse med en
nyhed.
Med venlig hilsen
Dok.nr. 24/03599-54/TAN
Bedes oplyst ved
henvendelse
+ bilag
Folketingets
Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K
33 13 25 12
www.ombudsmanden.dk
[email protected]
Oplysning om telefontid
og mulighed for personlig
henvendelse findes på
ombudsmanden.dk/kontakt
Side 1 | 2
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 143: Familieretshusets sagsbehandlingstid i sager om værgemål, fra Folketingets Ombudsmand
2976207_0002.png
Side 2 | 2
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 143: Familieretshusets sagsbehandlingstid i sager om værgemål, fra Folketingets Ombudsmand
2976207_0003.png
Social- og Boligministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Familieretshusets sagsbehandlingstid i
sager om værgemål (ministeriets
sagsnr.:2024-5199)
7. februar 2025
1. Indledning
Ved brev af 1. juli 2024 bad ombudsmanden med henvisning til
ombudsmandslovens § 17, stk. 2 (lovbekendtgørelse nr. 349 af 22. marts
2013), Familieretshuset, Social-, Bolig- og Ældreministeriet (nu Social- og
Boligministeriet) samt Justitsministeriet om at udtale sig om
Familieretshusets sagsbehandlingstid og praksis for underretning af parter
om sagsbehandlingstiden i sager om værgemål.
Baggrunden for anmodningen var, at ombudsmanden havde modtaget flere
klager over Familieretshusets sagsbehandlingstid i konkrete sager om
værgemål, herunder klager over manglende underretning fra
Familieretshuset om den forventede sagsbehandlingstid. Derudover havde
der været medieomtale af Familieretshusets sagsbehandlingstider på
området.
Ombudsmanden modtog den 30. september 2024 myndighedernes
udtalelser.
Med henvisning til bl.a. Social- og Boligministeriets udtalelse til
ombudsmanden stillede Folketingets Socialudvalg efterfølgende et
samrådsspørgsmål (samrådsspørgsmål W (SOU alm. del 2024-2025)) til
social- og boligministeren vedrørende sagsbehandlingstiderne på
værgemålsområdet. Justitsministeren blev også indkaldt til samrådet.
Folketingets Socialudvalg har den 14. januar 2025 orienteret mig om, at
samrådet, som blev afholdt den 8. januar 2025, alene var af orienterende
karakter. Jeg henviser herved til den procedure i forbindelse med samråd
Dok.nr. 24/03599-37/TAN
Bedes oplyst ved
henvendelse
Folketingets
Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K
33 13 25 12
www.ombudsmanden.dk
[email protected]
Oplysning om telefontid
og mulighed for personlig
henvendelse findes på
ombudsmanden.dk/kontakt
Side 1 | 7
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 143: Familieretshusets sagsbehandlingstid i sager om værgemål, fra Folketingets Ombudsmand
med henblik på orientering af Folketingets Ombudsmand, som er aftalt med
Folketinget.
Jeg har herefter færdiggjort min undersøgelse.
2. Myndighedernes udtalelser vedrørende Familieretshusets
sagsbehandlingstid
2.1. Sagsbehandlingstid og sagsbeholdning
Familieretshuset har i sin udtalelse oplyst, at der generelt har været en kraftig
stigning i antallet af indkomne sager på værgemålsområdet de seneste år.
Det er Familieretshusets vurdering, at udviklingen i sagsantallet på
værgemålsområdet især skyldes, at flere borgere har behov for et værgemål,
samt at dette også medfører en stigning i antallet af øvrige sager på området,
herunder sager om brug af midler og tilsyn med værger.
Jeg har i forbindelse med min undersøgelse modtaget oplysninger om
udviklingen i sagsbeholdning og sagsbehandlingstider i 2023 og 1. halvår
2024, herunder nærmere oplysninger for sagskategorierne etablering af
værgemål, ændring eller ophævelse af værgemål, brug af midler til gaver
eller øvrige formål samt tilsyn med fast (professionel) værge.
Det fremgår, at antallet af nye sager, der er modtaget i denne periode,
betydeligt overstiger antallet af afsluttede sager i perioden, og at antallet af
verserende sager derfor er øget væsentligt. Pr. 1. juli 2024 havde
Familieretshuset således i alt mere end 16.000 verserende sager på
værgemålsområdet, herunder næsten 6.000 sager inden for de ovennævnte
kategorier, hvoraf den ældste sag var modtaget i 2020, flere sager i 2021 og
2022 og mere end 2.000 sager i 2023. Flere end 800 sager havde pr. 1. juli
2024 været under behandling i over et år.
Den samlede gennemsnitlige sagsbehandlingstid for afsluttede sager på hele
værgemålsområdet var i 2023 13,1 uger, mens den i 1. halvår 2024 var
steget til 19,6 uger. Den gennemsnitlig sagsbehandlingstid var i perioden
steget for stort set alle sagskategorier.
Familieretshuset har i tilknytning hertil oplyst, at der primært behandles
prioriterede sager vedrørende livsnødvendige forhold eller med lovbestemte
frister. Oplysningerne om de gennemsnitlige sagsbehandlingstider i
afsluttede sager afspejler derfor ikke et samlet billede af
sagsbehandlingstiderne på værgemålsområdet.
Side 2 | 7
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 143: Familieretshusets sagsbehandlingstid i sager om værgemål, fra Folketingets Ombudsmand
Familieretshuset har siden efteråret 2024 på sin hjemmeside oplyst om
forventede sagsbehandlingstider for forskellige sagskategorier. For
værgemålssager fremgår det pr. 4. februar 2025 bl.a., at den forventede
sagsbehandlingstid for sager om etablering af værgemål og ændring eller
ophævelse af værgemål er henholdsvis 46 uger og 108 uger. For sager om
brug af midler til gaver og brug af midler til øvrige formål er den oplyste
forventede sagsbehandlingstid henholdsvis 196 uger (dvs. næsten fire år) og
128 uger (dvs. næsten to et halvt år).
2.2. Tiltag for at nedbringe sagsbehandlingstiden
Familieretshuset har oplyst, at der løbende er arbejdet med at optimere
sagsgangene på værgemålsområdet, og at der er iværksat en række tiltag for
at nedbringe sagsbehandlingstiderne, herunder implementering af Lean,
udvikling af yderligere digitale selvbetjeningssystemer samt fremskudt
telefonisk visitation i sager om etablering af værgemål.
Tidsforbruget i forbindelse med behandling af sagerne er imidlertid stigende
på grund af bl.a. tilbageløb og besvarelse af rykkere. Det er
Familieretshusets vurdering, at der på grund af stigende sagstilgang skal
tilføres yderligere midler til værgemålsområdet, hvis Familieretshuset skal
kunne følge med udviklingen.
I 2024 fik Familieretshuset adgang til på værgemålsområdet at anvende
yderligere 13 mio. kr. til ansættelse af 24 nye medarbejdere. Ved
besvarelsen den 8. januar 2025 af samrådsspørgsmål W oplyste social- og
boligministeren, at Familieretshuset også i 2025 har fået adgang til at
anvende midler på værgemålsområdet, således at de medarbejdere, som er
tilført området i 2024, kan fastholdes.
Social- og Boligministeriet følger udviklingen i både sagstilgangen og
sagsbehandlingstiden på værgemålsområdet tæt, og Familieretshuset
orienterer kvartalsvis ministeriet herom.
Under samrådet den 8. januar 2025 tilkendegav social- og boligministeren
bl.a., at det er uholdbart, at sagsbehandlingstiderne på værgemålsområdet er
så lange.
Justitsministeren oplyste samtidig bl.a., at der i marts 2025 vil blive fremsat
lovforslag, som vil indeholde en række justeringer af værgemålsloven, der
har til formål at bringe Familieretshusets sagsbehandlingstider ned, bl.a. ved
at en række dispositioner ikke længere vil kræve Familieretshusets
godkendelse. Lovforslaget forventes at træde i kraft den 1. juli 2025 og at få
virkning for sager, som allerede er under behandling i Familieretshuset.
Side 3 | 7
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 143: Familieretshusets sagsbehandlingstid i sager om værgemål, fra Folketingets Ombudsmand
Justitsministeriet har den 31. januar 2025 sendt et udkast til forslag til lov om
ændring af værgemålsloven og lov om social service i høring.
3. Myndighedernes udtalelser vedrørende underretning til
sagens parter
Familieretshuset har redegjort for sin praksis for underretninger om den
forventede sagsbehandlingstid i forbindelse med modtagelse af sager på
værgemålsområdet.
Familieretshuset har tilkendegivet, at man er opmærksom på, at
Familieretshusets praksis for underretning af sagens parter beklageligvis ikke
lever op til god forvaltningsskik.
Familieretshuset arbejder på en it-løsning, der kan sikre, dels at der i alle nye
sager oplyses om forventet sagsbehandlingstid, dels at der underrettes om
en ny forventet sagsbehandlingstid, hvis den først udmeldte
sagsbehandlingstid ikke overholdes. Løsningen forventes implementeret i
løbet af 3. kvartal 2025.
Social- og Boligministeriet har noteret sig Familieretshusets vurdering af, at
praksis for underretning af sagens parter ikke lever op til god forvaltningsskik.
Ministeriet har anført, at dette er meget beklageligt, og at ministeriet vil følge
Familieretshusets arbejde med snarest muligt at få bragt forholdene i orden.
4. Min vurdering
4.1. Familieretshusets sagsbehandlingstid
Familieretshuset har i en længere periode modtaget betydeligt flere nye
sager på værgemålsområdet, end Familieretshuset har afsluttet. Antallet af
verserende sager er derfor øget væsentligt, og den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid for de afsluttede sager er steget generelt for det samlede
sagsområde og inden for stort set alle sagskategorier.
Pr. 1. juli 2024 havde Familieretshuset – i de sagskategorier, som jeg har
modtaget nærmere oplysninger om – verserende sager tilbage fra 2020. En
række af de verserende sager havde været under behandling i flere år, og et
stort antal sager i over et år.
På Familieretshusets hjemmeside oplyses der aktuelt om forventede
sagsbehandlingstider for nogle sagskategorier på værgemålsområdet på tre
til fire år.
Side 4 | 7
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 143: Familieretshusets sagsbehandlingstid i sager om værgemål, fra Folketingets Ombudsmand
Henset til sagernes ofte væsentlige konsekvenser og betydning for de
involverede er det min opfattelse, at der er grund til at se med stor alvor på
udviklingen i Familieretshusets sagsbehandlingstider på værgemålsområdet.
Som anført ovenfor under pkt. 2.2 tilkendegav social- og boligministeren
under samrådet med Folketingets Socialudvalg den 8. januar 2025, at
sagsbehandlingstiderne på værgemålsområdet efter hendes opfattelse er
uholdbare. Jeg kan tilslutte mig denne vurdering.
Jeg har noteret mig, at der er iværksat forskellige tiltag med henblik på at
nedbringe sagsbehandlingstiderne på værgemålsområdet, herunder
optimering af sagsgange og tilførsel af ressourcer. Jeg har desuden noteret
mig, at et lovforslag med en række ændringer af værgemålsloven, der har til
formål at bringe Familieretshusets sagsbehandlingstider ned, er blevet sendt
i høring og efter det oplyste forventes fremsat i marts 2025 med ikrafttræden
den 1. juli 2025.
På baggrund af det anførte ovenfor beder jeg om, at Social- og
Boligministeriet senest den 1. marts 2026 sender mig en redegørelse for
udviklingen i Familieretshusets sagsbehandlingstider og sagsbeholdning,
herunder liggetider i verserende sager, på værgemålsområdet i 2025, fordelt
på henholdsvis 1. og 2. halvår af 2025. Jeg beder om, at redegørelsen
omfatter det samlede værgemålsområde, herunder sager om
fremtidsfuldmagter. Jeg går ud fra, at Social- og Boligministeriet i relevant
omfang inddrager Familieretshuset og Justitsministeriet.
Redegørelsen bedes indeholde en vurdering af udviklingen og af, om
Familieretshusets sagsbehandlingstider på dette tidspunkt efter
myndighedernes opfattelse må vurderes at ligge på et acceptabelt niveau.
Jeg beder desuden om, at myndighederne i tilknytning hertil redegør for
deres overvejelser med hensyn til, om de tiltag, som på dette tidspunkt er
iværksat på området, kan anses for tilstrækkelige.
4.2. Underretning til sagens parter
Jeg har noteret mig det, som Familieretshuset og Social- og Boligministeriet
har oplyst om, at praksis for underretning af parter om den forventede
sagsbehandlingstid i sager på værgemålsområdet ikke lever op til god
forvaltningsskik.
Jeg kan tilslutte mig myndighedernes beklagelse heraf.
Jeg kan samtidig konstatere, at Familieretshuset har iværksat en række tiltag
med henblik på at sikre, at Familieretshusets praksis for underretning af
sagsparter fremadrettet bringes i overensstemmelse med god
forvaltningsskik.
Side 5 | 7
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 143: Familieretshusets sagsbehandlingstid i sager om værgemål, fra Folketingets Ombudsmand
2976207_0008.png
Desuden har jeg noteret mig, at Social- og Boligministeriet vil følge
Familieretshusets arbejde på området.
Jeg mener på den baggrund, at jeg ikke på nuværende tidspunkt har
anledning til at foretage mig yderligere med hensyn til dette spørgsmål. Jeg
vil dog følge arbejdet på området i forbindelse med min behandling af
eventuelle klager i konkrete sager om værgemål.
-----
Jeg har sendt en kopi af denne udtalelse til Folketingets Socialudvalg og
Folketingets Retsudvalg til orientering.
Jeg har desuden sendt en kopi af udtalelsen til Familieretshuset og
Justitsministeriet. Udtalelsen vil også blive offentliggjort på min hjemmeside i
forbindelse med en nyhed.
Med venlig hilsen
Kopi til:
Folketingets Retsudvalg
Side 6 | 7
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 143: Familieretshusets sagsbehandlingstid i sager om værgemål, fra Folketingets Ombudsmand
Folketingets Socialudvalg
Justitsministeriet
Familieretshuset
Side 7 | 7