Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del Bilag 12
Offentligt
2916335_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
3. oktober 2024
Internationalt Kontor
Maria F. Axelsen
2024-10288
3458014
Supplerende samlenotat for sager på Justitsministeriets område, der
forventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den
10.-11. oktober 2024
Side:
2-5
Punkt 6
Fremme adgangen til retssystemet som en
del
af
retsstatsprincippet
og
konkurrenceevne
-
Meningsudveksling
Side 1/5
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 12: Supplerende samlenotat (rådsmøde den 10.-11. oktober 2024), fra justitsministeren
Dagsordenspunkt 6: Fremme adgangen til retssystemet som
en del af retsstatsprincippet og konkurrenceevne
Nyt notat.
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet.
KOM-dokument foreligger.
1. Resumé
Emnet er på dagsordenen som frokostdrøftelse for rådsmødet (retlige
og
indre
anliggender)
den
10.-11.
oktober
2024.
Meningsudvekslingen vil omhandle hvordan adgangen til en lige og
effektiv adgang til domstolene, herunder særligt for små og
mellemstore
virksomheder
(SMV’er)
forbedres
gennem
gennemsigtighed, klarhed og tilgængelighed af lovgivning og juridisk
information. Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
Sagen har hverken lovgivningsmæssige eller økonomiske
konsekvenser. Fra dansk side kan der generelt støttes op om
Kommissionens indsats for at styrke og sætte fokus på
retsstatsprincippet og konkurrenceevnen i EU.
2. Baggrund
1.
Adgangen til domstolene har de senere år været drøftet i regi af RIA,
men fokus har primært været på enkeltpersoners adgang til
retssystemet. Ministrene har i den forbindelse udvekslet synspunkter
om vigtige aspekter såsom adgang til advokat, uddannelse af
dommere, barrierer for adgang til domstolene for sårbare mennesker
og retshjælp.
Det ungarske formandskab finder det vigtigt, at der nu indføres et nyt
perspektiv i drøftelserne – hvordan adgang til domstolene kan sikres
for økonomiske aktører med få ressourcer og finansielle midler, især
SMV'er, og dermed skabe et juridisk miljø, der ikke medfører
disproportionale og uholdbare byrder for dem, der skal anvende
retsvæsenet.
Side 2/5
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 12: Supplerende samlenotat (rådsmøde den 10.-11. oktober 2024), fra justitsministeren
Formandskabet finder, at effektive og tilgængelige retssystemer er
afgørende for at forbedre investeringsklimaet og bæredygtigheden af
langsigtet vækst, og derfor bidrager til konkurrenceevnen.
I denne henseende er gennemsigtighed, klarhed og tilgængelighed af
EU-lovgivning og national lovgivning, herunder juridiske
fortolkninger fastsat i retspraksis og forklaringer af retsakter, af særlig
betydning. Formandskabet finder derfor, at lovgivning og retspraksis
bør offentliggøres i et maskinlæsbart format i offentligt tilgængelige
og interoperable databaser som for eksempel e-Justice Portalen og e-
CODEX.
En sådan omfattende adgang til lovgivning og retspraksis ville give
mulighed for udbredt brug af AI-værktøjer, støtte EU's juridiske
teknologivirksomheder
og
øge
såvel
SMV’ernes
som
medlemsstaternes konkurrenceevne.
2.
Under de uformelle RIA-rådsdrøftelser i juli blev det drøftet, at AI-
aktiverede applikationer i medlemsstaterne kan hjælpe ikke kun
borgere, der søger juridisk rådgivning, men også SMV'er med at
navigere i lovgivningens kompleksitet. Disse applikationer kan give
brugere avancerede søgefunktioner og chatbotløsninger til at
understøtte deres juridiske forskning.
AI-forordningen forventes her af spille en væsentlig rolle. Ligeledes
nævnes fremme af frivillig brug af alternativ tvistbilæggelse (ADR)
som et andet vigtigt redskab til at fremme effektiv adgang til
domstolene ved samtidig at reducere byrden på retssystemet.
Endvidere tilkendegav Kommissionen under drøftelserne, at
konkurrenceevne og vækst vil være en prioritet for den nye
Kommission på samme måde, som det var tilfældet for den forrige.
Det er en generel prioritet for Kommissionen at udforme bedre EU-
lovgivning, da det særligt er vanskeligt for SMV’er at implementere
EU-lovgivning, der ofte er skrevet i et kompliceret juridisk sprog og
spredt ud i flere retsakter. Kommissionen fandt desuden ligesom
formandskabet, at der var problemer med håndhævelse af krav i
Side 3/5
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 12: Supplerende samlenotat (rådsmøde den 10.-11. oktober 2024), fra justitsministeren
2916335_0004.png
grænseoverskridende situationer, særligt i forhold til retternes
kompetence samt anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser, der
er truffet i medlemsstaterne i civile og handelsretlige sager.
Kommissionen vil derfor se på en fornyelse af Bruxelles I, der
regulerer regler mellem EU-medlemsstaterne (bortset fra Danmark)
om værneting, gensidig anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser
i civile sager og Rom I-forordningerne, der regulerer lovvalg i
kontraktforhold.
3. Formål og indhold
Sagen er på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender)
den 10.-11. oktober 2024.
Det ungarske formandskab finder det vigtigt, at drøftelserne om
adgangen til domstolene udvides med en drøftelse af, hvordan adgang
til domstolene kan sikres for økonomiske aktører med færre ressourcer
og finansielle midler, især SMV'er, og dermed skabe et juridisk miljø,
der ikke medfører disproportionale og uholdbare byrder for dem, der
skal anvende retsvæsenet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Sagen har ingen statsfinansielle,
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
samfundsøkonomiske
eller
Side 4/5
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 12: Supplerende samlenotat (rådsmøde den 10.-11. oktober 2024), fra justitsministeren
2916335_0005.png
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Sagen giver ikke anledning til at fremhæve andre konsekvenser.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Hovedparten af EU-medlemsstaterne, herunder Danmark, har løbende
udtrykt støtte til Kommissionens øgede fokus på retsstatsprincippet og
monitorering af retsstatsforholdene på tværs af EU og i de enkelte
medlemsstater.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder det afgørende, at alle medlemsstater lever op til
EU’s
grundlæggende
værdier,
herunder
demokrati
og
retsstatsprincippet. Efterlevelse af retsstatsprincippet er afgørende for
både legitimiteten og effektiviteten af samarbejdet mellem EU’s
medlemsstater.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 5/5