Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del Bilag 114
Offentligt
2960532_0001.png
Anvendelsen af langvarige varetægtsfængslinger i 2023
Denne statistik viser anvendelsen og udviklingen i langvarige varetægtsfængslinger for politikredsene i Danmark, Nati-
onal enhed for Særlig Kriminalitet (NSK) og Færøernes Politi samt langvarige tilbageholdelser for Grønlands Politi. Be-
grebet langvarig varetægtsfængsling eller tilbageholdelse dækker i denne statistik over en varetægtsfængsling eller til-
bageholdelse, der har en varighed på mere end 3 måneder.
Antal, varighed og udvikling – politikredsene i Danmark og NSK
Der blev foretaget ca. 3.300 varetægtsfængslinger i 2023. Der er tale om et fald på ca. 9,5 procent i forhold til
2022 (ca. 3.600 varetægtsfængslinger), og antallet er det laveste i de seneste 5 år.
Antallet af langvarige varetægtsfængslinger i 2023 var ca. 1.800 og udgjorde ca. 55 procent af det samlede
antal varetægtsfængslinger. Antallet af langvarige varetægtsfængslinger i 2023 var på niveau med antallet i
2021 og 2022. Andelen af de langvarige varetægtsfængslinger er steget over en 5-årig periode.
Den gennemsnitlige varighed af en langvarig varetægtsfængsling i 2023 var på ca. 8,7 måneder, hvilket er på
niveau med 2022 (8,6 måneder), men stigende i forhold til årene 2019-2021, hvor den gennemsnitlige varighed
var på ca. 8 måneder.
I 125 tilfælde ud af de ca. 3.300 varetægtsfængslinger i 2023 var den varetægtsfængslede person under 18 år,
svarende til ca. 3,8 procent. Det svarer til antallet i 2022 (127 tilfælde), men er lavere end årene 2021 (165
tilfælde) og 2020 (173 tilfælde).
Ud af de 125 varetægtsfængslingsfængslinger af personer under 18 år var 67 langvarige, svarende til ca. 54
procent. Andelen af langvarige varetægtsfængslinger af personer under 18 år er på niveau med 2021, men
viser en stigende tendens set over en 5-årig periode. Den gennemsnitlige varighed var ca. 6,7 måneder, hvilket
er 1 måned kortere end i 2022 (ca. 7,7 måneder), men ligger inden for spændet de seneste 5 år.
Der er sket domfældelse i ca. 92 procent af de afgjorte sager, hvor der har været anvendt langvarig varetægts-
fængsling i 2023, hvilket svarer til tidligere års niveau set over en 5-årig periode. Langt størstedelen af disse
sager (ca. 82 procent) er afgjort med en ubetinget fængselsstraf.
Varetægtsfængslinger i 2023 var generelt hyppigst forekommende i sager vedrørende narkotikakriminalitet og
vold. Andelen af de langvarige varetægtsfængslinger er procentvist hyppigst forekommende i sager vedrø-
rende drab og røveri.
1
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 114: Orientering om offentliggørelse af statistik om langvarige varetægtsfængslinger og varetægtsfængslinger i isolation for 2023, fra justitsministeren
Det skal samlet set bemærkes, at anvendelsen af varetægtsfængsling beror på de konkrete omstændigheder i den en-
kelte sag, herunder på karakteren af kriminaliteten og den enkelte sags forhold. Derfor vil det kun i begrænset omfang
være muligt ud fra udviklingen i antallet og varigheden af varetægtsfængslinger at sige noget mere generelt om anven-
delsen heraf.
Udstrækningen af varetægtsfængslingen i en sag beror blandt andet på den enkelte sags kompleksitet og efterforsk-
ningsmæssige omfang, ligesom det generelle kriminalitetsbillede, gennemførelsen af mentalundersøgelse og beram-
melsestider i retten kan have betydning, hvilket har været tilfældet i flere af sagerne i 2023.
Der er stort fokus på, at varetægtsfængslinger ikke udstrækkes længere end nødvendigt. I alle politikredse er der udpe-
get arrestantansvarlige, som har ansvaret for styring og fremdrift i sagerne. For at optimere styringen af arrestantsager
yderligere anvender politikredsene og statsadvokaterne et centralt udviklet værktøj (en applikation) for løbende at føre
kontrol med udviklingen af varetægtsfængslinger.
Der føres løbende tilsyn med området. Politikredsene skal via statsadvokaterne foretage indberetning til Rigsadvokaten
om sager, hvor anklagemyndighedens anmodning om forlængelse af en varetægtsfængsling ud over de frister, der er
angivet i retsplejeloven, ikke er imødekommet af retten, ligesom politikredsene skal indberette sager, hvor anmodning
om forlængelse ikke er blevet fremsat inden for de i retsplejeloven fastsatte frister.
Antallet af varetægtsfængslingsforløb er faldet de seneste år. Den gennemsnitlige længde af varetægtsfængslingsforløb
er samtidig blevet højere. Rigsadvokaten har i 2024 iværksat en dataindsamling på varetægtsfængslingsområdet med
henblik på at afdække årsagerne til, hvad den gennemsnitlige varighed kan skyldes og hvilke faktorer, der spiller ind på
varigheden af varetægtsfængslingsforløb.
I tabellerne og figurerne nedenfor belyses udviklingen i anvendelsen af varetægtsfængslinger.
Vedrørende tabel C, figur 1 og figur 2, der viser andelen og varigheden af langvarige varetægtsfængslinger fordelt på
politikredse og NSK, bemærkes, at NSK blev oprettet den 1. januar 2022.
NSK er en sammenlægning af blandt andet Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet (SØIK),
Særlig Efterforskning Vest (SEV), Særlig Efterforskning Øst (SEØ) og Grænsecenter Øresund (GCØ), der efterforskede
sager om omfattende økonomisk og organiseret kriminalitet.
2
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 114: Orientering om offentliggørelse af statistik om langvarige varetægtsfængslinger og varetægtsfængslinger i isolation for 2023, fra justitsministeren
2960532_0003.png
Forud for oprettelsen af NSK var SEV organisatorisk henhørende under Østjyllands Politi, mens SEØ og GCØ var organi-
satorisk henhørende under Københavns Politi. I statistikken for 2021 og tidligere år indgik varetægtsfængslinger, her-
under langvarige varetægtsfængslinger, hos SEV i statistikken for Østjyllands Politi, ligesom varetægtsfængslinger, her-
under langvarige varetægtsfængslinger, fra SEØ og GCØ indgik i statistikken for Københavns Politi.
Tabel A
Udvikling i afsluttede langvarige varetægtsfængslinger
2019
Antal varetægtsfængslinger i alt
Antal langvarige varetægtsfængslinger
Andel af langvarige varetægtsfængslinger
Gns. varighed af langvarige varetægtsfængslinger (mdr.)
4.385
1.674
2020
4.037
1.749
2021
3.630
1.847
2022
3.634
1.789
2023
3.291
1.823
38,2 pct. 43,3 pct. 50,9 pct. 49,2 pct. 55,4 pct.
8,0
7,8
8,1
8,6
8,7
3
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 114: Orientering om offentliggørelse af statistik om langvarige varetægtsfængslinger og varetægtsfængslinger i isolation for 2023, fra justitsministeren
2960532_0004.png
Tabel B
Udvikling i afsluttede langvarige varetægtsfængslinger af personer under 18 år
2019
Samlet antal varetægtsfængslinger (u. 18)
Antal langvarige varetægtsfængslinger (u. 18)
Andel langvarige varetægtsfængslinger af personer (u. 18)
Gns. varighed af langvarige varetægtsfængslinger (u. 18)
(mdr.)
124
54
2020
173
68
2021
165
89
2022
127
59
2023
125
67
43,5 pct. 39,3 pct. 53,9 pct. 46,5 pct. 53,6 pct.
7,6
6,4
6,1
7,7
6,7
Tabel C
Afsluttede langvarige varetægtsfængslinger i 2023 fordelt på politikredse og NSK
BORNH
MVSJÆ
Politikreds
Antal varetægts-
fængslinger
Antal langvarige va-
retægtsfængslinger
231
121
276
191
248
200
160
103
222
144
184
127
219
131
125
75
178
89
162 1.217
87
530
44%
7,9
43
12
26
13
3.291
1.823
55%
8,7
Andel af langvarige
52% 69% 81% 64% 65% 69% 60% 60% 50% 54%
varetægtsfængslinger
Gns. varighed af
langvarige varetægts-
fængslinger (mdr.)
6,7
11,3
7,5
8,1
9,1
8,8
8,0
9,6
8,8
11,8
28% 50%
6,0
16,4
Samlet
MVJYL
SØJYL
KBHV
NSJÆ
SSJÆ
ØJYL
NJYL
SJYL
KBH
NSK
FYN
4
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 114: Orientering om offentliggørelse af statistik om langvarige varetægtsfængslinger og varetægtsfængslinger i isolation for 2023, fra justitsministeren
2960532_0005.png
Figur 1: Langvarige varetægtsfængslinger
Andel langvarige varetægtsfængslinger ud af det samlede antal
fordelt på politikredse og NSK
100
90
80
69
69
81
70
65
62
64
64
65
60
61
62
69
60
55
57
60
59
60
92
54
54
52
53
54
53
50
48
46
36
40
39
42
44
42
30
20
10
0
NJYL
ØJYL MVJYL SØJYL SJYL
FYN
SSJÆ MVSJÆ NSJÆ KBHV KBH BORNH NSK Samlet
2021
2022
2023
11
24
28
51
49
50
50
50
50
55
5
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 114: Orientering om offentliggørelse af statistik om langvarige varetægtsfængslinger og varetægtsfængslinger i isolation for 2023, fra justitsministeren
2960532_0006.png
Figur 2: Langvarige varetægtsfængslinger
Gennemsnitlig varighed i måneder fordelt på politikredse og NSK
20
18
16
14
12
10,2
11,3
9,1
10
8,4
8,8
9,2
9,6
8,8
10,2
10,1
11,8
8,6
8,7
16,4
8
8,2
8
7,9
7,3
7,4
7,2
7,3
7
6,6
6,7
6,9
7,1
8
18,1
7,5
7,5
6
4
2
0
NJYL
ØJYL MVJYL SØJYL
SJYL
FYN
2021
SSJÆ MVSJÆ NSJÆ KBHV
2022
2023
KBH BORNH NSK Samlet
6,2
6
7,6
8,1
8,6
8,7
8,4
8,4
9
8,1
8,4
6
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 114: Orientering om offentliggørelse af statistik om langvarige varetægtsfængslinger og varetægtsfængslinger i isolation for 2023, fra justitsministeren
2960532_0007.png
Metode og datagrundlag – politikredsene i Danmark og NSK
Statistikken omfatter sager, hvor varetægtsfængslingen ophørte i 2023. Det betyder, at sager med iværksat va-
retægtsfængsling i f.eks. 2022 også indgår, hvis varetægtsfængslingen ophørte i 2023. Sager, hvor varetægts-
fængsling er iværksat, men ikke afsluttet i 2023, er derimod ikke medtaget.
Opgørelsesmetoden er baseret på antal afsluttede varetægtsfængslingsforløb og ikke antal personer.
Det bemærkes yderligere, at et varetægtsforløb bliver regnet fra påbegyndelsen af frihedsberøvelsen, og indtil
der sker løsladelse fra varetægtsfængslingen. I de offentliggjorte statistikker fra 2020 og tidligere blev varigheden
af et varetægtsforløb regnet indtil, der var afsagt dom i 1. instans, meddelt tiltalefrafald, eller sagen var påtale-
opgivet. Endvidere bliver et afbrudt varetægtsforløb nu opgjort som to separate forløb, hvor det i statistikkerne
fra 2020 og tidligere blev opgjort som et sammenhængende forløb. Følgelig skal data i de offentliggjorte stati-
stikker fra 2020 og tidligere læses i sammenhæng hermed.
Redegørelsen bygger på dataudtræk fra politiets sagsbehandlingssystem (POLSAS), som er fremsøgt via udtræk
af statistiske oplysninger fra anklagemyndighedens ledelsesinformationssystem (QlikView).
Opmærksomheden henledes i den forbindelse på, at opgørelser baseret på dataudtræk fra POLSAS indeholder
dynamiske data, og efterfølgende opdateringer i systemet vil således kunne have betydning for opgørelsen, her-
under opgørelser fra tidligere år. Efterfølgende opdateringer kan f.eks. skyldes rettelse af indtastningsfejl, ind-
tastning af senere kommende eller forsinkede opdateringer eller justering af datatræk til QlikView. Data til brug
for denne redegørelse er trukket fra POLSAS den 18. januar 2024.
Endelig er data trukket fra POLSAS forbundet med en vis datausikkerhed som følge af politikredsenes eventuelt
manglende eller urigtige manuelle registreringer af oplysninger i systemet.
7
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 114: Orientering om offentliggørelse af statistik om langvarige varetægtsfængslinger og varetægtsfængslinger i isolation for 2023, fra justitsministeren
Antal, varighed og udvikling – Færøernes Politi
Den 1. januar 2021 trådte den nye retsplejelov for Færøerne i kraft. Reglerne om varetægtsfængsling svarer til de danske
regler om varetægtsfængsling. Færøernes Politi indgik i denne statistik for første gang i 2021.
I 2023 blev der foretaget 29 varetægtsfængslinger. Heraf var 8 varetægtsfængslinger langvarige, svarende til
ca. 28 procent. Både antallet af varetægtsfængslinger og antallet af langvarige varetægtsfængslinger er på ni-
veau med antallet i 2021 og 2022.
Den gennemsnitlige varighed af en langvarig varetægtsfængsling i 2023 var på ca. 9 måneder, hvilket er på
niveau med 2022, men faldende i forhold til 2021 (ca. 11 måneder).
Ingen personer under 18 år var varetægtsfængslet i 2023.
Der er sket domfældelse i alle de afgjorte sager, hvor der har været anvendt langvarige varetægtsfængslinger
i 2023. Langt størstedelen af disse sager er afgjort med en ubetinget fængselsstraf, svarende til ca. 83 procent.
Varetægtsfængslinger i 2023 er generelt hyppigst forekommende i sager vedrørende narkotikakriminalitet.
Det bemærkes, at anvendelsen af varetægtsfængsling beror på de konkrete omstændigheder i den enkelte sag, herun-
der på karakteren af kriminaliteten og den enkelte sags forhold. Derfor vil det kun i begrænset omfang være muligt ud
fra udviklingen i antallet og varigheden af varetægtsfængslinger at sige noget mere generelt om anvendelsen heraf.
Udstrækningen af varetægtsfængslingen i en sag beror blandt andet på den enkelte sags kompleksitet og efterforsk-
ningsmæssige omfang, ligesom det generelle kriminalitetsbillede, gennemførelsen af mentalundersøgelse og beram-
melsestider i retten kan have betydning, hvilket har været tilfældet i flere af sagerne i 2023.
Der er stort fokus på, at varetægtsfængslinger ikke udstrækkes længere end nødvendigt. Statsadvokaten for København
fører løbende tilsyn med området, blandt andet gennem kvartalsvise oplysninger fra Færøernes Politi om antal og va-
righed af afsluttede langvarige varetægtsforløb.
8
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 114: Orientering om offentliggørelse af statistik om langvarige varetægtsfængslinger og varetægtsfængslinger i isolation for 2023, fra justitsministeren
2960532_0009.png
Tabel D
Afsluttede langvarige varetægtsfængslinger på Færøerne
2021
Antal varetægtsfængslinger i alt
Antal langvarige varetægtsfængslinger
Andel af langvarige varetægtsfængslinger
Gns. varighed af langvarige varetægtsfængslinger (mdr.)
27
10
2022
27
7
2023
29
8
37,0 pct. 25,9 pct. 27,6 pct.
11,0
8,9
8,9
Tabel E
Afsluttede langvarige varetægtsfængslinger af personer under 18 år på Færøerne
2021
Samlet antal varetægtsfængslinger (u. 18)
Antal langvarige varetægtsfængslinger (u. 18)
Andel langvarige varetægtsfængslinger af personer (u. 18)
Gns. varighed af langvarige varetægtsfængslinger (u. 18)
(mdr.)
1
0
0 pct.
0
2022
1
0
0 pct.
0
2023
0
0
0 pct.
0
9
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 114: Orientering om offentliggørelse af statistik om langvarige varetægtsfængslinger og varetægtsfængslinger i isolation for 2023, fra justitsministeren
2960532_0010.png
Metode og datagrundlag – Færøerne Politi
Statistikken omfatter sager, hvor varetægtsfængslingen ophørte i 2023. Det betyder, at sager med iværksat
varetægtsfængsling i f.eks. 2022 også indgår, hvis varetægtsfængslingen ophørte i 2023. Sager, hvor varetægts-
fængsling er iværksat, men ikke afsluttet i 2023, er derimod ikke medtaget.
Opgørelsesmetoden er baseret på antal afsluttede varetægtsfængslinger og ikke antal personer.
Redegørelsen bygger på Færøernes Politis indberetning om varetægtsfængslinger opgjort manuelt, da det ikke
er muligt i Færøernes Politis journalsystem (NIFLHEIMR) at trække data om varetægtsfængslinger.
Data er således forbundet med en vis usikkerhed som følge af Færøernes Politis eventuelt manglende eller
ukorrekte manuelle registreringer.
10
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 114: Orientering om offentliggørelse af statistik om langvarige varetægtsfængslinger og varetægtsfængslinger i isolation for 2023, fra justitsministeren
Antal, varighed og udvikling – Grønlands Politi
Reglerne om iværksættelse af tilbageholdelse i den grønlandske retsplejelov svarer til de danske regler om varetægts-
fængsling. Grønlands Politi indgik i denne statistik for første gang i 2022.
Der blev foretaget 97 tilbageholdelser i 2023. Heraf var 59 tilbageholdelser langvarige, svarende til ca. 61 pro-
cent.
Den gennemsnitlige varighed af en langvarig tilbageholdelse i 2023 var på 8 måneder, hvilket er ca. 1 måned
kortere end i 2022.
Ud af de 97 tilbageholdelser i 2023 var den tilbageholdte person i 4 tilfælde under 18 år, svarende til ca. 4
procent.
De 4 tilbageholdelser var alle langvarige.
Der er sket domfældelse i ca. 97 % af de afgjorte sager, hvor der har været anvendt langvarige tilbageholdelser
i 2023. Langt størstedelen af disse sager (ca. 88 procent) er afgjort med anbringelse i anstalt (svarende til ube-
tinget fængsel).
Tilbageholdelser i 2023 er generelt hyppigst forekommende i sager vedrørende personfarlig kriminalitet.
Den 1. juli 2023 blev det muligt at afgøre sager som tilståelsessager i Grønland. Det betyder også, at sager kan
afgøres med en straksdom under grundlovsforhøret, således at den domfældte kan overgå til afsoning i stedet
for tilbageholdelse. I andet halvår 2023 blev der afgjort ca. 10 sager i eller i nær tilknytning til grundlovsforhør.
Det bemærkes, at anvendelsen af tilbageholdelse beror på de konkrete omstændigheder i den enkelte sag, herunder
på karakteren af kriminaliteten og den enkelte sags forhold.
Udstrækningen af tilbageholdelsen i en sag beror blandt andet på den enkelte sags kompleksitet og efterforsknings-
mæssige omfang, ligesom det generelle kriminalitetsbillede og gennemførelsen af mentalundersøgelse kan have betyd-
ning, hvilket har været tilfældet i flere af sagerne i 2023.
Der er stort fokus på, at tilbageholdelser ikke udstrækkes længere end nødvendigt. Statsadvokaten for København fører
løbende tilsyn med området, blandt andet gennem kvartalsvise oplysninger fra Grønlands Politi om antal og varighed af
afsluttede langvarige tilbageholdelsesforløb.
11
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 114: Orientering om offentliggørelse af statistik om langvarige varetægtsfængslinger og varetægtsfængslinger i isolation for 2023, fra justitsministeren
2960532_0012.png
Tabel F
Afsluttede langvarige tilbageholdelser i Grønland
2022*
Antal tilbageholdelser i alt
Antal langvarige tilbageholdelser
Andel af langvarige tilbageholdelser
Gns. varighed af langvarige tilbageholdelser (mdr.)
81
42
2023
97
59
51,8 pct. 60,8 pct.
8,9
8,0
*Grønlands Politi har ved en fornyet gennemgang af tilbageholdelserne for 2022 konstateret, at der var fejl i oplysningerne til brug
for statistikken for 2022, hvilket primært skyldes, at opgørelserne opgøres manuelt. Dette er berigtiget i statistikken for 2023, ligesom
der er udgivet en berigtiget statistik for 2022 (berigtiget i december 2024).
Tabel G
Afsluttede langvarige tilbageholdelser af personer under 18 år i Grønland
2022
Samlet antal tilbageholdelser (u. 18)
Antal langvarige tilbageholdelser (u. 18)
Andel langvarige tilbageholdelser af personer (u. 18)
Gns. varighed af langvarige tilbageholdelser (u. 18) (mdr.)
0
0
0 pct.
0
2023
4
4
100 pct.
6,7
12
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 114: Orientering om offentliggørelse af statistik om langvarige varetægtsfængslinger og varetægtsfængslinger i isolation for 2023, fra justitsministeren
2960532_0013.png
Metode og datagrundlag – Grønlands Politi
Statistikken omfatter sager, hvor tilbageholdelsen ophørte i 2023. Det betyder, at sager med iværksat tilbage-
holdelse i f.eks. 2022 også indgår, hvis tilbageholdelsen ophørte i 2023. Sager, hvor tilbageholdelse er iværksat,
men ikke afsluttet i 2023, er derimod ikke medtaget.
Opgørelsesmetoden er baseret på antal afsluttede tilbageholdelser og ikke antal personer.
Redegørelsen bygger på Grønlands Politis indberetning om tilbageholdelser opgjort manuelt, da det ikke er
muligt i Grønlands Politis journalsystem (Avannarleq) at trække data om tilbageholdelser.
Data er således forbundet med en vis usikkerhed som følge af Grønlands Politis eventuelt manglende eller
ukorrekte manuelle registreringer.
13