Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del Bilag 107
Offentligt
2959233_0001.png
Status for implementering af iværksatte tiltag som opfølgning på teledata-sagen
Nr.
Delinitiativ
Status
Bemærkning
Ansvarlig
Tværgående tiltag
1
Nyt uafhængigt tilsyn med brugen af tekniske
efterforskningsmidler og beviser
Der etableres et uafhængigt tilsyn med brugen
af tekniske efterforskningsmidler og beviser.
Tilsynet skal medvirke til at sikre, at der ved
behandlingen
af
tekniske
efterforskningsmidler altid er fuldt fokus på, at
disse udgør potentielle beviser i en straffesag,
og at de usikkerheder, der konkret måtte
knytte
sig
til
det
pågældende
efterforskningsmiddel, fremlægges åbent
gennem
hele
straffesagskæden.
Justitsministeren fremsætter et lovforslag
herom i indeværende samling.
2
Systematisk kulegravning af over 400 it-
systemer i politiet og anklagemyndigheden
Politiets og anklagemyndighedens data-
håndtering har i flere tilfælde vist sig at være
udfordret. Der er iværksat en ekstern
undersøgelse af datahåndteringen hos politiet
og anklagemyndigheden, som indebærer en
kulegravning af over 400 it-systemer.
Undersøgelsen skal medvirke til at sikre, at
borgerne kan have tillid til, at myndighederne
håndterer data korrekt og sikkert, fra de bliver
indsamlet, til de skal slettes.
Gennemført
Gennemført
Justitsministeren fremsatte den 28. april 2021 lovforslag nr. L 222 om ændring af
retsplejeloven, hvis formål bl.a. var at etablere Det Uafhængige Tilsyn med Bevismidler
(Bevismiddeltilsynet)
under
samme
ledelse
som
Den
Uafhængige
Politiklagemyndighed. Lovforslaget blev vedtaget den 3. juni 2021 og trådte i kraft den
1. januar 2022. Bevismiddeltilsynet er således etableret.
Justitsministeriet
Den eksterne undersøgelse af politiets og anklagemyndighedens it-systemer er
afsluttet, og orientering om afslutning og endelig afrapportering på undersøgelsen blev
oversendt til Folketingets Retsudvalg den 26. maj 2021 (Alm. del – bilag 336).
Undersøgelsen har omfattet et stort antal it-systemer og har afdækket, hvilke data der
ligger i it-systemerne, samt hvordan brugerne fremdrager, håndterer og sletter disse
data. Herudover er der gennemført uddybende analyser af 15 it-systemer, ligesom der
er sket en afdækning af tværgående problemstillinger.
Undersøgelsen har været opdelt i fire undersøgelsesbølger. Efter hver
undersøgelsesbølge er der blevet udarbejdet en delrapportering til en styregruppe
bestående af repræsentanter fra Justitsministeriet, Rigspolitiet og Rigsadvokaten,
ligesom Folketingets Retsudvalg er blevet orienteret, jf. Retsudvalget 2020-21, Alm. del
– bilag 14, 186, 273 og 336.
Undersøgelsen har peget på ti tværgående problemstillinger hos politiet og fire
tværgående problemstillinger hos anklagemyndigheden. Endvidere har undersøgelsen
givet anbefalinger til systemspecifikke aktiviteter for de i alt 15 it-systemer.
Justitsministeriet,
Rigspolitiet
Rigsadvokaten
og
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 107: Orientering om status for implementering af tiltag i teledata-sagen, fra justitsministeren
2959233_0002.png
Det eksterne konsulentfirma har vurderet, at omfanget og typen af de identificerede
problemstillinger hos politiet ligner det, som andre organisationer med samme
kompleksitet har, mens omfanget og typen af de identificerede problemstillinger hos
anklagemyndigheden er mindre end hos lignende organisationer med tilsvarende
størrelse og kompleksitet.
Det er forventningen, at politiet og anklagemyndigheden arbejder aktivt på at
implementere de anbefalede tiltag. Det skal i den forbindelse bemærkes, at arbejdet
med at implementere en del af tiltagene blev påbegyndt inden og sideløbende med
undersøgelsen. Med implementeringen af tiltagene vil myndighederne også komme
nærmere på ambitionen om at være rollemodel for datahåndtering. Justitsministeriet
følger løbende op på myndighedernes arbejde med at implementere anbefalingerne.
Der er også gennemført en undersøgelse af håndteringen af data i PET, men grundet
PET’s særlige forhold er undersøgelsen af PET gennemført i et særskilt spor.
3
Review af it-systemer, der opbevarer og
behandler tekniske efterforskningsmidler og
beviser
Justitsministeren har iværksat et review af
opbevaring og behandling af tekniske
efterforskningsmidler og beviser (f.eks. DNA-
profiler og fingeraftryk) i politiets og
anklagemyndighedens it-systemer.
Gennemført
Det eksterne review af tekniske bevismidler er afsluttet, og orientering om afslutning
og endelig afrapportering på undersøgelsen er oversendt til Folketingets Retsudvalg
den 18. juni 2021 (Alm. del – bilag 359). Reviewet har omfattet seks overordnede
kategorier af beviser, der dækker over i alt 24 bevismidler. Den overordnede
afrapportering på reviewet falder i to dele i form af to overliggernotater. Opdelingen
skyldes, at ti ud af de 24 bevismidler er forbundet med øget fortrolighed. Disse
bevismidler har været særskilt behandlet for at værne om politiets arbejdsmetoder.
Overliggernotaterne er oversendt til Folketingets Retsudvalg sammen med
orienteringen om afslutningen og afrapporteringen på reviewet.
Reviewet har konkluderet, at de undersøgte bevismidler håndteres på en måde af
politiet og anklagemyndigheden, der i overvejende grad reducerer risikoen for teknisk
forvanskning, og at bevismidlernes nødvendige karakteristika ikke ændres utilsigtet
som led i håndteringen. Risikovurderingen for de omfattede bevismidler spænder
mellem
meget lav
og
middel,
og det overordnede billede er, at der generelt er
lav
risiko
for teknisk forvanskning, ligesom der ikke er konstateret konkrete eksempler på teknisk
forvanskning af nogle af de omfattede bevismidler.
Med reviewet har politiet og anklagemyndigheden modtaget anbefalinger til en række
kvalitetsforbedrende tiltag, og det er forventningen, at myndighederne implementerer
tiltagene. Justitsministeriet følger løbende op på arbejdet, der pågår med at
implementere anbefalingerne.
Der er også gennemført et review af bevismidler i PET, men grundet PET’s særlige
forhold er undersøgelsen gennemført i et særskilt spor.
Rigspolitiet
Rigsadvokaten
og
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 107: Orientering om status for implementering af tiltag i teledata-sagen, fra justitsministeren
2959233_0003.png
4
Opfølgning på og læring af teledata-sagen i
hele Justitsministeriets koncern
Justitsministeren har bedt departementet om
at følge op på, at hele Justitsministeriets
koncern drager den fornødne læring af sagen.
Gennemført
Læringen af teledata-sagen har kontinuerligt været genstand for drøftelser på møder i
departementets direktion og ledelse. Derudover har læring af teledata-sagen været en
rød tråd i departementets løbende dialog med ledelsen i myndighederne på
Justitsministeriets område. Samtidig er det afgørende, at departementets
medarbejdere forstår departementets opgave i et ministerstyre med fokus på
ministeransvar og tilsynspligt. Dette var bl.a. temaet for departementets
personalekonference i august 2019. Der er efterfølgende blevet fulgt op på disse
drøftelser på afdelingsmøder i departementet i løbet af efteråret 2019.
Justitsministeriets departement har på et ledelsesseminar i januar 2020 og et
fællesmøde i februar 2020 fulgt yderligere op på departementets læring af teledata-
sagen. Hos såvel departementet som myndighederne har der i foråret 2020 været peer
reviews, der har givet input til identifikation af risici og bedre behandling af oplysninger.
Der har været afholdt et koncernledelsesseminar i juni 2020, hvor erfaringer og input
blev drøftet, ligesom man drøftede udbredelse af læring af teledatasagen i de
respektive myndigheder. I departementet har der henover vinteren 2020/2021 i de
enkelte kontorer været drøftelser af håndtering af oplysninger, og læringspunkterne
herfra har afslutningsvist været drøftet i direktionen.
Tilsvarende har teledata-sagens konkrete elementer, herunder læringen, været drøftet
på ledelsesniveau i Justitsministeriets styrelser, ligesom der er arbejdet på en
risikoafdækning. Styrelserne har ligesom departementet haft hver deres koncept for
udbredelse af læringen af teledata-sagen i organisationen.
Der er samlet op på erfaringerne med de lokale udbredelser af læringen på
koncernniveau i 4. kvartal 2021, og initiativet er hermed gennemført.
Justitsministeriet –
i samarbejde med
resten af koncernen
Nr.
Delinitiativ
Status
Bemærkning
Ansvarlig
Tiltag rettet specifikt mod teledata
5
Oplysning om fejl og usikkerheder i teledata
Deloitte har, i forlængelse af sin undersøgelse
af Rigspolitiets håndtering af historiske
teledata, udarbejdet et uvildigt notat – en
såkaldt "varedeklaration" – der redegør for de
særlige punkter, som politi, anklagere,
forsvarere
og
dommere
bør
være
opmærksomme på, når historiske teledata
anvendes i efterforskningen og som bevis i
straffesager.
Gennemført
Deloitte har den 15. oktober 2019 udfærdiget et uvildigt notat om anvendelse af
historiske teledata i straffesager. Notatet vedlægges, når teledata indgår i en straffesag.
Notatet har været i høring hos Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Advokatrådet,
Danske Advokater, Domstolsstyrelsen og den uafhængige kontrol- og styregruppe i
teledata-sagen.
Rigspolitiet
Rigsadvokaten
og
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 107: Orientering om status for implementering af tiltag i teledata-sagen, fra justitsministeren
2959233_0004.png
"Varedeklarationen" vil – når den har været i
høring hos de relevante interessenter –
fremover indgå i alle straffesager, der
indeholder teledata.
6
Nye retningslinjer og vejledninger om
anvendelse og præsentation af teledata
Rigspolitiet og Rigsadvokaten vil, i forlængelse
af den eksterne undersøgelse af Rigspolitiets
håndtering af historiske teledata, udarbejde
nye retningslinjer og vejledninger, der tager
højde for de usikkerheder, som er identificeret
i den eksterne undersøgelse. De skal
indeholde nationale retningslinjer for
Telecenterets og politikredsenes håndtering
og kvalitetssikring af teledata og samtidig tage
højde
for
fremlæggelse
af
”vare-
deklarationen” og ”oversættelsesguiden” over
teleudbydernes forskellige formater og rådata
i retten.
Gennemført
Rigsadvokaten offentliggjorde den 16. oktober 2019 et
Rigsadvokatmeddelelsen om anvendelse af teledata i straffesager.
nyt
afsnit
i
Rigspolitiet
Rigsadvokaten
og
Rigspolitiet udsendte den 25. oktober 2019 en vejledning for håndtering og
kvalitetskontrol af teledata samt en skabelon til en kvalitetskontrolrapport vedrørende
anvendelse af teledata i straffesager til relevante medarbejdere.
Rigspolitiet udsendte en revideret vejledning den 30. oktober 2019 som følge af, at
datapakkerne fra Deloitte skulle kvalificeres yderligere.
Retningslinjer og vejledninger revideres fremover løbende efter behov.
7
Akkreditering
og
kvalitetskontroller
certificering
af
Politiet vil indføre faste, dokumenterede
procedurer og interne kontroller i den daglige
drift. Procedurerne skal efterleve relevante
eksterne kvalitetsstandarder, og Telecenteret
skal underlægges uvildig ekstern kontrol af, at
disse standarder overholdes. Det skal sikre, at
politiet kan opnå en certificering af
Telecenterets kvalitetskontroller. Målet er på
sigt at opnå akkreditering efter en
internationalt anerkendt kvalitetsstandard.
Bortfaldet
alternative tiltag
gennemført
Ud over det løbende arbejde med generel vedligeholdelse og forbedring af
informationssikkerheden har National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK) indført faste,
dokumenterede procedurer og interne kvalitetskontroller for incidenthåndtering,
change management (ændringshåndtering), kapacitetsstyring, rollestyring m.v. i den
daglige drift i Afdelingen for teledata.
For så vidt angår arbejdet med at udfinde og implementere en ISO-standard, der kan
anvendes i forbindelse med konvertering af teledata, har NSK ikke kunnet identificere
en standard, som reelt kan bidrage med merværdi i forhold til sikring af korrekt
konvertering af historiske data.
NSK har derfor indstillet til Rigspolitiet, at de resterende minimumskontroller efter ISO
27001 (i alt 18 minimumskontroller) – som Deloitte efter undersøgelsen af politiets
brug og behandling af historiske teledata i straffesager anbefalede politiet at
implementere – implementeres, men at der ikke sker en fuld implementering af
Rigspolitiet
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 107: Orientering om status for implementering af tiltag i teledata-sagen, fra justitsministeren
2959233_0005.png
ISO27001, da det ikke vurderes at ville skabe merværdi i forhold til konvertering af
historiske teledata. NSK har efterfølgende oplyst, at de 18 minimumskontroller er
implementeret ved udgangen af 1. kvartal 2024.
Det er på den baggrund besluttet, at bestræbelserne på at opnå fuld implementering
af ISO 27001, herunder certificering/akkreditering, indstilles. Som følge heraf
bortfalder delinitiativ 7.
Den eksterne kontrol af Rigspolitiets konvertering af historiske teledata er etableret og
idriftsat ultimo april 2020, således at Afdelingen for teledata periodisk fremadrettet
modtager uvildige valideringsrapporter på alle udførte konverteringer af historiske
teledata.
Det er besluttet, at tredjepartsvalideringen afskaffes. Der er i den forbindelse lagt vægt
på, at udgifterne ved at opretholde den eksterne kontrol med konverteringen af rådata
ikke ses at stå mål med den værdi, der er forbundet med kontrollen. Der er særligt lagt
vægt på, at der ikke er fundet materielle fejl i politiets konverteringer i ca. 4 �½ år, hvor
hundredetusindevis af datarækker er konverteret, og at der i de seneste 3 �½ år ikke er
fundet fejl overhovedet. Det bemærkes i øvrigt, at de afvigelser, som blev fundet i det
første år med ekstern kontrol, var afvigelser, hvor det blev vurderet, at de ikke havde
haft betydning for politiets anvendelse af historiske teledata ved efterforskning og
strafforfølgning af sager.
Som følge heraf afskaffes delinitiativ 8, således at tredjepartsvalideringen bortfalder
ved udgangen af 2024.
9
Øgede og rette kompetencer i Telecenteret
For at understøtte arbejdet med at
modernisere
og
professionalisere
Telecenterets arbejde, skal centeret styrkes
med flere og specialiserede kompetencer.
10
Styrket samarbejde med telebranchen
Der oprettes et nyt samarbejdsforum mellem
Rigspolitiet og telebranchen. Samarbejdet skal
både etableres på direktørniveau og mellem
operationelle arbejdsgrupper (fagligt, it-
teknisk og juridisk).
Gennemført
Gennemført
Med henblik på at styrke såvel robustheden som specialistkompetencerne og for at
sikre driften og varetagelsen af teledata-sagens initiativer samt øvrige iværksatte og
kommende udviklingsprojekter er Afdelingen for teledata blevet styrket med seks nye
medarbejdere, hvormed styrkelsen af afdelingen er gennemført.
Rigspolitiet
8
Ekstern kontrol af Rigspolitiets konvertering
Indtil certificeringen er på plads, og der er
etableret en mere professionel it-
understøttelse til behandling af historiske
teledata, skal der etableres en ekstern, teknisk
kontrol med konverteringen af rådata.
Rigspolitiet vil indgå aftale med en uvildig
tredjepart herom. Der vil tillige blive indført
udvalgte manuelle stikprøvekontroller af
konverteringen.
Er
gennemført
løbende og er nu
afskaffet
Rigspolitiet
Der er oprettet et samarbejdsforum mellem Rigspolitiet og telebranchen.
Det første møde på strategisk niveau blev afholdt den 30. oktober 2019, hvor der blev
opnået enighed om strukturen for samarbejdet, herunder deltagerkreds og
mødefrekvens. Telebrancheforum mødes som udgangspunkt halvårligt. Sidste møde
blev afholdt den 11. november 2022, og næste møde afvikles planmæssigt i løbet af
foråret 2023. Datoen for mødet er endnu ikke fastsat.
Derudover mødes aktørerne på arbejdsgruppeniveau ift. mere operationelle faglige,
tekniske og juridiske spørgsmål.
Rigspolitiet
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 107: Orientering om status for implementering af tiltag i teledata-sagen, fra justitsministeren
2959233_0006.png
11
Markant uddannelsesindsats
Relevante efterforskere, analytikere og
anklagere skal have styrket uddannelse og
kompetenceudvikling i teledata.
Rigsadvokaten vil også gå i dialog med
forsvarere og domstole med henblik på at
understøtte øget undervisning også af
forsvarere og dommere.
Gennemført
De uddannelsestiltag, der var planlagt gennemført i 2020, herunder afholdelse af
tværfaglige temadage og ajourføring af specialistuddannelsen i teledata, blev udskudt
som følge af covid-19-retningslinjerne.
Der er i 2021 gennemført telespecialistuddannelse med deltagelse af teleanalytikere
og/eller efterforskere fra samtlige politikredse. Kurset er indført som en fast del af
Politiskolens uddannelseskatalog og afholdes efter planen næste gang i 2023.
Der er ud over uddannelsesaktiviteterne udarbejdet en række film i
uddannelsesøjemed. Filmene er produceret af dels Rigsadvokaten og dels Rigspolitiet
og har fokus på forskellige typer af teledata og den efterforskningsmæssige anvendelse
heraf.
Uddannelse i forståelse og anvendelse af tekniske erklæringer, herunder teledata,
indgår som en del af anklagemyndighedens grunduddannelse, ligesom Rigsadvokaten
udbyder efteruddannelseskurser i bl.a. teknisk forståelse af teledata samt i formidling
og præsentation af tekniske beviser, herunder teledata, i retten.
Teledatasektionen har i efteråret 2021 i forbindelse med Rigsadvokatens undervisning
om indgreb i meddelelseshemmeligheden givet en indføring i teledata, herunder hvilke
typer der findes og hvilke styrker/svagheder de enkelte typer af teledata har.
Herudover har Rigsadvokaten og Rigspolitiet i efteråret 2021 holdt oplæg for
henholdsvis Landsforeningen af Forsvarsadvokater og Domstolsstyrelsens
Domstolsakademi om tekniske beviser, herunder teledata.
Rigspolitiet
Rigsadvokaten
og
12
Øget kvalitetskontrol og åbenhed
Efterforskere og anklagere skal i højere grad
selv kontrollere og efterprøve konverteret
data med rådata. Dette skal imødegå risikoen
for fejl i konverteret data. Som hjælp hertil har
Rigspolitiet udarbejdet en oversættelsesguide
(”terminologiskema”) over teleudbydernes
forskellige formater af rådata. Samtidig vil
anklagere i større omfang fremlægge rådata i
retten, når teledata har en væsentlig
bevismæssig betydning.
Gennemført
Terminologiskemaerne blev formidlet til politikredsene medio oktober 2019 i
forbindelse med udsendelse af Rigsadvokatmeddelelsen om anvendelse af teledata i
straffesager.
Procedurer for opfølgning på terminologiskemaerne, herunder formidling af de
reviderede terminologiskemaer, er udarbejdet medio december 2019.
Rigspolitiet
Rigsadvokaten
og
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 107: Orientering om status for implementering af tiltag i teledata-sagen, fra justitsministeren
2959233_0007.png
13
Enstrengede sagsgange om teledata
Der etableres ét enkelt kontaktpunkt i
samtlige politikredse mv. vedrørende teledata
for at sikre øget viden og fokus på området.
Gennemført
Der er i første kvartal 2020 blevet oprettet en funktionspostkasse og udpeget et
kontaktpunkt vedr. teledata i alle politikredse og efterforskningsfællesskaber.
Til brug for den nye kontaktpunktsfunktion vedr. teledata er der udarbejdet en
funktionsbeskrivelse. Kontaktpunktsfunktionen skal være med til at sikre øget viden og
professionalisering af arbejdet med historiske teledata samt understøtte et
længerevarende strategisk fokus på området.
Rigspolitiet
14
Målretning
og
kvalitetssikring
indhentning af teledata
ved
Gennemført
Politiet indkøber specialudstyr, der konkret
kan kortlægge de relevante telemaster med
henblik på at målrette indhentningen af
historiske teledata markant. Udstyret skal
også bruges til at efterprøve mastedækningen
og masteplaceringen.
Der blev i 2019 gennemført en teknisk foranalyse, der beskrev de tekniske krav til
indkøb af specialudstyr. Der blev i den forbindelse afholdt møde med en leverandør af
udstyr som et led i en markedsafdækning.
Gennemførelse af initiativet blev igangsat primo 2022 under flerårsaftalens initiativ
10.3.2 med en foranalyse. Denne analyse skulle undersøge, om præmisserne for den
allerede udfærdigede tekniske foranalyse (fra 2019) fortsat var gældende set i lyset af
den teknologiske udvikling og den reviderede logningsbekendtgørelse. Dette har vist
sig at være tilfældet, hvorefter der er gennemført en anskaffelsesforretning med valg
af leverandør.
Aftale med leverandør er indgået, og måleudstyr er ultimo 2022 leveret til NSK/NC3. I
løbet af 1. halvår 2023 er køretøjer anskaffet, ligesom der er gennemført ansættelse af
personale til bl.a. gennemførelse af målinger. Procedurer med telebranchen for den
konkrete anvendelse er under udarbejdelse i regi af NSK/NC3.
Projektet er hermed afsluttet, og afslutningsrapport blev godkendt af Afdelingschef-
koordinationsforum i Rigspolitiet den 5. december 2023
Den nedsatte arbejdsgruppe med deltagere fra Rigspolitiet, herunder PET, og
Rigsadvokaten, har beskrevet de gældende regler for sletning af teledata. Der vil på
baggrund heraf blive udarbejdet interne retningslinjer.
De nye retningslinjer var forudsat implementeret i 2020, men implementeringen er
blevet forsinket som følge af bl.a. redegørelsen vedrørende allerede registrerede
lokaliseringsdata (tidligere signaleringsdata), covid-19 og et større træk på de
ressourcer i Rigspolitiet, som arbejder med udarbejdelsen af retningslinjerne.
Retningslinjerne er offentliggjort og meldt ud til politikredsene den 28. februar 2022.
Rigspolitiet
15
Fokus på sletteregler
Rigspolitiet og Rigsadvokaten vil i fællesskab
sikre, at der er fastsat og efterleves ensartede
regler for sletning af teledata i Rigspolitiet og i
politikredsene.
Gennemført
Rigspolitiet
Rigsadvokaten
og
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 107: Orientering om status for implementering af tiltag i teledata-sagen, fra justitsministeren
2959233_0008.png
16
Professionel
og
understøttelse
fremtidssikret
it-
Politiet vil iværksætte initiativer for at
modernisere it-understøttelsen for de
systemer, som opbevarer og behandler
historiske teledata. Initiativerne på kort sigt vil
have fokus på driftsstabilitet og fundamentale
it-foranstaltninger.
På sigt anskaffes ny infrastruktur og software.
Der igangsættes således initiativer, der på
længere sigt adresserer alle elementer af it-
driften for historiske teledata.
17
Rigsadvokaten fører et skærpet tilsyn med
brugen af tekniske beviser i straffesager
Justitsministeren har tilkendegivet over for
rigsadvokaten, at han har en klar forventning
om, at anklagemyndigheden, som led i
legalitets- og kvalitetssikringen i straffesager,
fremover har større opmærksomhed på og
fører et skærpet tilsyn med brugen af tekniske
beviser i straffesager.
Gennemføres
i
regi
af
flerårsaftalen for
politiets
og
anklagemyndighe
dens
økonomi
2021-2023.
Projektet er pt.
udskudt som følge
af
Rigspolitiets
replanlægning af
it-porteføljen
De tiltag, der skal styrke driftsstabiliteten i de nuværende systemer, der opbevarer og
behandler historiske teledata, herunder implementering af fundamentale it-
foranstaltninger, er gennemført.
Arbejdet med på længere sigt at anskaffe ny infrastruktur og software, der adresserer
alle elementer af it-driften for historiske teledata, har været indledt med en foranalyse
som led i flerårsaftalens initiativ 10.3.1. Foranalysen blev afsluttet i oktober 2022.
Foranalysens anbefalinger er blevet tiltrådt, og projektet startede i januar 2023 en
analysefase, der efter planen skulle løbe til medio 2023.
Som led i Rigspolitiets replanlægning af it-porteføljen er projektet kategoriseret til
udskydelse, og der foreligger pt. ingen plan for, hvornår projektet genoptages.
Forligskredsen og Retsudvalget er orienteret om udskydelsen.
Rigspolitiet
Gennemført
Rigsadvokaten har udfærdiget en plan for skærpet tilsyn med brugen af tekniske
beviser i straffesager i 2020. I den forbindelse har Rigsadvokaten anmodet de regionale
statsadvokater om i forbindelse med deres tilsyn med politikredsene i 2020 at have
skærpet fokus på politikredsenes brug af tekniske beviser i straffesager.
Det skal dels ske ved statsadvokaternes udmelding til politikredsene om det skærpede
tilsyn, dels i forbindelse med statsadvokaternes ankesagsbehandling og gennemgang
af sager i øvrigt, herunder i forbindelse med statsadvokaternes udfærdigelse af
feedbacknotater til politikredsene.
De regionale statsadvokater skal derudover løbende overveje, om der – både i forhold
til kvaliteten og legaliteten – er behov for at drøfte brugen af de tekniske beviser med
en eller flere kredse.
Rigsadvokaten