Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del Bilag 101
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om erstatning fra staten
til ofre for forbrydelser
(Terminaladgang til skatteoplysninger, udgifter til advokatbistand og
rentetilskrivning på statens krav mod skadevolder)
§1
I lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1209 af 18. november 2014, som ændret bl.a. ved lov nr. 486 af 30. april
2019 og senest lov nr. 665 af 11. juni 2024, foretages følgende ændringer:
1.
§ 14 a
affattes således:
Ȥ 14 a.
Nævnet har til brug for behandlingen af ansøgninger i medfør af
denne lov terminaladgang til de nødvendige skatteoplysninger, herunder
oplysninger i indkomstregisteret, hos Skatteforvaltningen.«
2.
I
§ 15, stk. 2,
indsættes som
2. pkt.:
»Er ansøgeren mindreårig eller under værgemål, kan nævnet bestemme, at
ansøgerens forældre eller værger helt eller delvist skal have dækket udgifter,
som de har afholdt i anledning af sagen.«
3.
I
§ 17
indsættes som
stk. 2:
»Stk.
2.
Statens krav mod skadevolder forrentes tidligst, når kravet er
overdraget til inddrivelse hos restanceinddrivelsesmyndigheden.«
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 101: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Terminaladgang til skatteoplysninger, udgifter til advokatbistand og rentetilskrivning på statens krav mod skadevolder), fra justitsministeren
§2
Stk. 1. Loven træder i kraft den [1. maj 2025].
Stk. 2. § 1, nr. 3, har virkning i forhold til statens ubetalte krav mod
skadevoldere fra før den [1. maj 2025].
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvis sættes i kraft for Grønland med de ændringer,
som de grønlandske forhold tilsiger.
2
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 101: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Terminaladgang til skatteoplysninger, udgifter til advokatbistand og rentetilskrivning på statens krav mod skadevolder), fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Erstatningsnævnets adgang til nødvendige skatteoplysninger
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
2.1.3. Den foreslåede ordning
2.2. Erstatning for udgifter til advokatbistand til forældre eller værger
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser
2.2.3. Den foreslåede ordning
2.3. Rentetilskrivning på statens krav mod skadevolder efter renteloven
2.3.1. Gældende ret
2.3.1.1. Rentetilskrivning efter offererstatningsloven
2.3.1.2 Rentetilskrivning efter renteloven
2.3.2. Justitsministeriets overvejelser
2.3.3. Den foreslåede ordning
3. Forholdet til databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven
3.1. Erstatningsnævnets adgang til nødvendige skatteoplysninger
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Klimamæssige konsekvenser
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
11. Sammenfattende skema
3
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 101: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Terminaladgang til skatteoplysninger, udgifter til advokatbistand og rentetilskrivning på statens krav mod skadevolder), fra justitsministeren
1. Indledning
Offererstatningsordningen, som varetages af Civilstyrelsen, er en statslig
erstatningsordning (garantiordning) som indebærer, at ofre for forbrydelser
har mulighed for at søge om erstatning eller godtgørelse fra staten ved
Erstatningsnævnet efter lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser
(offererstatningsloven). Hvis Erstatningsnævnet tilkender erstatning eller
godtgørelse, udbetales denne af staten, som derved indtræder i offerets
erstatningskrav mod skadevolder (regres).
Offererstatningsområdet har historisk været præget af ophobning af sager
og for lange sagsbehandlingstider. Justitsministeriet har derfor fokus på alle
tiltag, der kan lette og forenkle Civilstyrelsens sagsbehandling på
offererstatningsområdet med henblik på at nedbringe mængden af
verserende sager og sagsbehandlingstiden.
Lovforslaget har overordnet til formål at indføre tre tiltag på
offererstatningsområdet, som skal medvirke til at lette sagsbehandlingen af
offererstatningssager og regressager.
For det første foreslås det, at Erstatningsnævnet til brug for behandlingen af
ansøgninger i medfør af offererstatningsloven får en videre terminaladgang
til nødvendige skatteoplysninger hos Skatteforvaltningen. En sådan adgang
vil lette sagsgangen hos Erstatningsnævnet og smidiggøre
ansøgningsprocessen for skadelidte.
For det andet foreslås det, at Erstatningsnævnet fremover får mulighed for
at dække udgifter, som forældre eller værger har afholdt i anledning af en
sag på vegne af f.eks. en mindreårig. Dette skal ses i lyset af, at det som
udgangspunkt er forældre eller værger, der antager en advokat på vegne af
den mindreårige, og som derfor hæfter for udgiften hertil.
For det tredje foreslås det, at statens krav mod skadevolder tidligst forrentes,
når
kravet
er
overdraget
til
inddrivelse
hos
restanceinddrivelsesmyndigheden. Dette skal bidrage til at lette den
administrative byrde og sikre en smidig og effektiv tilrettelæggelse af
sagsgangen i behandlingen af regressager.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Erstatningsnævnets adgang til nødvendige skatteoplysninger
2.1.1. Gældende ret
4
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 101: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Terminaladgang til skatteoplysninger, udgifter til advokatbistand og rentetilskrivning på statens krav mod skadevolder), fra justitsministeren
Det fremgår af offererstatningslovens § 10 a, at justitsministeren kan
fastsætte regler om, at ansøgning om erstatning og godtgørelse skal indgives
ved anvendelse af den digitale løsning, som Civilstyrelsen stiller til rådighed
(digital selvbetjening).
Bestemmelsen i § 10 a er indsat i offererstatningsloven ved § 1, nr. 2, i lov
nr. 486 af 30. april 2019 om ændring af lov om erstatning fra staten til ofre
forbrydelser (Nedbringelse af sagsbehandlingstiden i Erstatningsnævnet
m.v.). Det fremgår af bemærkningerne, jf. Folketingstidende 2018-19, tillæg
A, L 172 som fremsat, side 20, at det forudsættes, at justitsministeren med
hjemmel i bemyndigelsen vil fastsætte nærmere regler om, at indgivelse af
ansøgning om erstatning og godtgørelse skal ske ved anvendelse af den
digitale løsning, som Civilstyrelsen anviser. Det forudsættes endvidere, at
der i medfør af bemyndigelsen eksempelvis vil blive fastsat nærmere regler
om, at ansøgninger, som ikke indgives ved digital selvbetjening, afvises af
Erstatningsnævnet, og regler om, hvornår Erstatningsnævnet kan dispensere
fra kravet om anvendelse af digital selvbetjening.
Med hjemmel i bl.a. offererstatningslovens § 10 a er udstedt bekendtgørelse
nr. 772 af 29. april 2021 om Erstatningsnævnets behandling af ansøgninger
om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser.
Efter bekendtgørelsens § 1 skal ansøgning om erstatning som udgangspunkt
indgives til Erstatningsnævnet ved anvendelse af den digitale løsning, som
Civilstyrelsen stiller til rådighed (digital selvbetjening). Af
bekendtgørelsens § 5, stk. 2, fremgår det, at politiet snarest sender
Erstatningsnævnet de relevante akter i straffesagen, herunder
politirapporter, lægelige oplysninger, herunder politiattest, og eventuel
udskrift af dombog og retsbog. Endvidere fremgår det af bekendtgørelsens
§ 7, at sekretariatschefen eller den, sekretariatschefen bemyndiger hertil,
afgør, hvilke oplysninger der skal indhentes til brug ved sekretariatets
forberedelse af sagerne.
Det fremgår af offererstatningslovens § 14, stk. 1, at Erstatningsnævnet kan
opfordre ansøgeren til at medvirke til sagens oplysning. Efterkommer
ansøgeren ikke inden en fastsat frist en opfordring fra nævnet om at
medvirke til sagens oplysning, kan sagen afgøres på det i øvrigt foreliggende
grundlag, jf. § 14, stk. 3.
I erstatningssager, det vil sige hvor ansøgeren har søgt om erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste, erhvervsevnetabserstatning eller forsørgertabserstatning,
5
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 101: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Terminaladgang til skatteoplysninger, udgifter til advokatbistand og rentetilskrivning på statens krav mod skadevolder), fra justitsministeren
er det nødvendigt med henblik på Erstatningsnævnets vurdering af, hvor
stort et tab ansøgeren har lidt, som følge af den strafbare handling, at nævnet
modtager oplysninger om ansøgerens indkomstforhold. En erstatning for
tabt arbejdsfortjeneste opgøres eksempelvis som forskellen mellem den
indkomst, skadelidte ville have haft, hvis ikke skaden var indtruffet, og den
indkomst, skadelidte faktisk har oppebåret. Til indkomsten hører bl.a.
lønindtægt, indtægt fra egen virksomhed og alle former for offentlige
ydelser, der udbetales med henblik på hel eller delvis forsørgelse. Dertil
kommer diverse pensionsbidrag. Erstatningsnævnet inddrager herudover
oplysninger om ansøgers forskellige ansættelsesforhold inden skaden,
herunder antallet af arbejdstimer.
Efter offererstatningsloven kan Erstatningsnævnet få terminaladgang til de
oplysninger i indkomstregisteret, der er nødvendige til brug for
behandlingen af ansøgninger i medfør af loven, jf. lovens § 14 a.
Indkomstregisteret er et fælles offentligt register med oplysninger om
borgernes indkomstforhold og arbejdsomfang. Registeret administreres af
Skatteforvaltningen.
Bestemmelsen er – ligesom § 10 a – indsat i offererstatningsloven ved lov
nr. 486 af 30. april 2019. Det fremgår af bemærkningerne, jf.
Folketingstidende 2018-19, tillæg A, L 172 som fremsat, side 23, at
Erstatningsnævnet med en sådan terminaladgang til de oplysninger i
indkomstregisteret, der er nødvendige for at kunne udmåle erstatning for
tabt arbejdsfortjeneste eller erhvervsevnetab, umiddelbart vil kunne
tilvejebringe de relevante oplysninger hurtigt uden at skulle henvende sig til
ansøgeren selv. En adgang til indkomstregisteret for nævnet vil effektivisere
sagsgangen i de typer af offererstatningssager, der kræver oplysninger om
indkomstforhold.
Det fremgår også af bemærkningerne til bestemmelsen, at
Erstatningsnævnet med en sådan terminaladgang til indkomstregisteret ikke
vil være berettiget til at få adgang til andre eller flere oplysninger, end hvad
de allerede i dag kan behandle i overensstemmelse med
databeskyttelseslovens og databeskyttelsesforordningens almindelige
videregivelsesregler. Hjemlen skal derfor udmøntes ved en aftale mellem
Skatteforvaltningen og Erstatningsnævnet og ved denne aftale skal det bl.a.
nærmere fastlægges, hvilke oplysninger nævnet skal have adgang til, og
hvilken type adgang der skal være tale om (f.eks. webservice eller online
adgang). Aftalen skal indgås under iagttagelse af reglerne i
6
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 101: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Terminaladgang til skatteoplysninger, udgifter til advokatbistand og rentetilskrivning på statens krav mod skadevolder), fra justitsministeren
databeskyttelsesloven
og
databeskyttelsesforordningen,
og
Erstatningsnævnet vil kun være berettiget til at få adgang til oplysninger i
indkomstregisteret i det omfang, det efter en konkret vurdering er
nødvendigt og sagligt.
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
Erstatningsnævnet kan ikke med den nuværende terminaladgang i
offererstatningslovens § 14 a indhente andre oplysninger end de
oplysninger, der fremgår af indkomstregistret.
Sådanne andre oplysninger kan f.eks. være de personlige skatteoplysninger,
som er en samling af borgerens detaljerede skattemæssige oplysninger, der
bl.a. indeholder oplysninger om borgernes enkelte ansættelsesforhold,
timeantal, indtægter, udbetalte sociale ydelser og perioder herfor. Af de
personlige skatteoplysninger fremgår alle ansættelsesforhold i det
pågældende år med en specifikation af ovennævnte oplysninger.
Erstatningsnævnet kan indhente sådanne personlige skatteoplysninger efter
forudgående samtykke fra ansøgeren. Denne praksis kan forlænge
sagsbehandlingstiden unødigt i visse sager, f.eks. i tilfælde hvor en afgørelse
om tilkendelse af erstatning for tabt arbejdsfortjeneste alene afventer
indhentelse af personlige skatteoplysninger.
Det kan desuden for ansøgeren, som har været udsat for en
straffelovsovertrædelse, virke uoverskueligt og vanskeligt at skulle indhente
disse oplysninger selv.
Justitsministeriet finder det hensigtsmæssigt, at Erstatningsnævnet får
mulighed for at indhente alle nødvendige skatteoplysninger, herunder
personlige skatteoplysninger (såkaldte R75’ere), selvom disse oplysninger
ikke fremgår af indkomstregistret.
Det er Justitsministeriets opfattelse, at de hensyn, der gjorde sig gældende i
forhold til indførelsen af terminaladgangen til oplysninger i
indkomstregisteret, også gør sig gældende for nødvendige
skatteoplysninger. Erstatningsnævnet vil med en terminaladgang til
skatteoplysninger, der er nødvendige for at kunne udmåle f.eks. erstatning
for tabt arbejdsfortjeneste eller erhvervsevnetab, umiddelbart kunne
tilvejebringe de relevante oplysninger hurtigt uden at skulle henvende sig til
ansøgeren selv. Det er i den forbindelse en forudsætning, at ansøgeren har
7
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 101: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Terminaladgang til skatteoplysninger, udgifter til advokatbistand og rentetilskrivning på statens krav mod skadevolder), fra justitsministeren
fremsat krav om erstatning for f.eks. tabt arbejdsfortjeneste og/eller
erhvervsevnetab over for nævnet.
Det er Justitsministeriets opfattelse, at dette vil smidiggøre
sagsbehandlingen hos Erstatningsnævnet og være til gavn for den enkelte
ansøger, da visse afgørelser vil kunne træffes hurtigere end i dag.
For nærmere om ordningens databeskyttelsesretlige elementer henvises der
til pkt. 3.1.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at offererstatningslovens § 14 a nyaffattes, således at
Erstatningsnævnet til brug for behandlingen af ansøgninger i medfør af
denne lov har terminaladgang til de nødvendige skatteoplysninger, herunder
oplysninger i indkomstregisteret, hos Skatteforvaltningen.
Den foreslåede ændring vil medføre, at Erstatningsnævnet vil kunne
indhente alle nødvendige oplysninger hos Skatteforvaltningen til brug for
behandlingen af offererstatningssager, uanset om ansøgeren har samtykket
til indhentningen af oplysningerne.
Bestemmelsen vil være relevant i situationer, hvor der søges om erstatning
for tabt arbejdsfortjeneste, erhvervsevnetab eller forsørgertab. I de tilfælde
vil ansøgerens – eller for så vidt angår forsørgertabserstatning f.eks.
ægtefællens – skatteoplysninger således være nødvendige for, at
Erstatningsnævnet kan træffe afgørelse i sagen. Eksempelvis vil
bestemmelsen finde anvendelse, når Erstatningsnævnet skal tage stilling til,
om der foreligger den fornødne årsagssammenhæng (kausalitet) mellem den
strafbare handling og ansøgerens indtægtstab. I disse situationer vil det være
afgørende, at Erstatningsnævnet kan tilgå oplysninger om tidligere og
senere ansættelsesforhold, indtægter, timeantal, sygeperioder m.v.
Når en ansøger har søgt om erstatning for tabt arbejdsfortjeneste,
erhvervsevnetabserstatning
eller
forsørgertabserstatning,
vil
Erstatningsnævnet herved kunne indhente oplysninger om ansøgerens
faktiske indkomst i den relevante periode, der søges om erstatning for.
Erstatningsnævnet vil således fremover i disse sager automatisk kunne
indhente alle nødvendige skatteoplysninger.
8
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 101: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Terminaladgang til skatteoplysninger, udgifter til advokatbistand og rentetilskrivning på statens krav mod skadevolder), fra justitsministeren
Den foreslåede ændring skal udmøntes ved en aftale mellem på den ene side
Skatteforvaltningen og på den anden side Civilstyrelsen som sekretariat for
Erstatningsnævnet. Denne aftale skal indgås under iagttagelse af reglerne i
databeskyttelsesloven og databeskyttelsesforordningen. Det forudsættes
således, at Erstatningsnævnet kun vil være berettiget til at få adgang til
oplysningerne i det omfang, det efter en konkret vurdering er nødvendigt.
For nærmere om ordningens databeskyttelsesretlige elementer henvises der
til pkt. 3.1.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
2.2. Erstatning for udgifter til advokatbistand til forældre eller værger
2.2.1. Gældende ret
Efter offererstatningsloven betales udgifterne ved sagens behandling ved
Erstatningsnævnet, herunder udgifter til de undersøgelser, der er omtalt i §
14, stk. 1, af staten, jf. lovens § 15, stk. 1.
Henvisningen til § 14, stk. 1, indebærer bl.a., at udgifter forbundet med
lægeundersøgelser til brug for sagens oplysning betales af staten.
Det følger af offererstatningslovens § 15, stk. 2, at Erstatningsnævnet i
særlige tilfælde kan bestemme, at ansøgeren helt eller delvis skal have
dækket udgifter, som pågældende har afholdt i anledning af sagen.
Det er anført i betænkning nr. 751/1975 om erstatning fra staten til ofre for
forbrydelser, side 39 f., der ligger til grund for offererstatningsloven, at
udvalget forudsætter, at sagsbehandlingen ved Erstatningsnævnet
tilrettelægges således, at ansøgeren i almindelighed ikke behøver
advokatbistand. Hvis erstatningsopgørelsen er særligt kompliceret, eller
hvor der i øvrigt skønnes at være et særligt behov for advokatbistand, kan
Erstatningsnævnet dog yde erstatning for rimelige udgifter til
advokatbistand i forbindelse med sagens behandling for nævnet.
Det følger af bestemmelsens ordlyd, at Erstatningsnævnet alene kan
bestemme, at ansøgeren helt eller delvist skal have dækket udgifter, hvis
ansøgeren selv har haft udgifter til f.eks. advokatbistand. Der kan således
ikke ydes dækning efter bestemmelsen, hvis andre end ansøgeren har afholdt
udgifterne i anledning af sagen.
9
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 101: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Terminaladgang til skatteoplysninger, udgifter til advokatbistand og rentetilskrivning på statens krav mod skadevolder), fra justitsministeren
Bestemmelsen og lovbemærkningerne hertil forholder sig ikke konkret til
situationer, hvor ansøgeren er mindreårig eller under værgemål, og hvor
udgifterne normalt ikke afholdes af den mindreårige eller af en ansøger
under værgemål.
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser
Når et barn eller en person under værgemål er offer for en forbrydelse og i
den forbindelse pådrager sig personskade, kan der være behov for at antage
advokatbistand.
Mindreårige og personer under værgemål kan imidlertid ofte ikke selv
antage en advokat, og det vil derfor være ansøgerens forældre og/eller
værger, som skal antage advokaten, og som hæfter for udgiften hertil.
Hvis f.eks. en mindreårig har fået tilkendt erstatning eller godtgørelse fra
Erstatningsnævnet, vil der typisk være tale om formue og ikke indtægt. Efter
værgemålslovens § 25, stk. 1, og stk. 2, 3. pkt., skal værgen sørge for, at
formuen bevares, og må kun med Familieretshusets godkendelse (med
rekurs til Civilstyrelsen) bruge af formuen. For mindreårige er
Familieretshusets og Civilstyrelsens praksis i den henseende restriktiv, og
det er yderst sjældent, at betaling af udgifter til advokatbistand ikke anses
for omfattet af forældrenes forsørgelsespligt.
Det er Justitsministeriets opfattelse, at Erstatningsnævnet bør kunne
bestemme at forældre og/eller værger til mindreårige ansøgere eller
ansøgere under værgemål, som har afholdt udgifter til f.eks. advokatbistand
i anledning af sagen på vegne af den mindreårige eller personen under
værgemål, kan få dækning herfor. I praksis vil det indebære, at udbetalingen
vil kunne ske direkte til ansøgerens forældre og/eller værger.
Det er således Justitsministeriets opfattelse, at Erstatningsnævnet – med
henblik på at kunne tage højde for, at f.eks. mindreårige ansøgere i
almindelighed ikke selv afholder udgifter i forbindelse med sagens
behandling – bør have mulighed for at bestemme, at forældre og/eller
værger helt eller delvist skal have dækket udgifter, som de har afholdt i
anledning af sagen, når den person, der søger om erstatning efter
offererstatningsloven, er mindreårig eller under værgemål.
2.2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at det i § 15, stk. 2, indsættes som 2. pkt., at Erstatningsnævnet,
hvis ansøgeren er mindreårig eller under værgemål, kan bestemme, at
10
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 101: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Terminaladgang til skatteoplysninger, udgifter til advokatbistand og rentetilskrivning på statens krav mod skadevolder), fra justitsministeren
ansøgerens forældre eller værger helt eller delvist skal have dækket udgifter,
som de har afholdt i anledning af sagen.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at forældre og/eller værger for en
mindreårig ansøger eller en ansøger under værgemål kan få dækket udgifter,
som de har afholdt i anledning af sagen på vegne af den mindreårige eller
personen under værgemål, i samme omfang som andre ansøgere kan i
medfør af bestemmelsens stk. 2, 1. pkt.
Bestemmelsen vil finde anvendelse i situationer, hvor en mindreårig f.eks.
søger om erstatning efter offererstatningsloven, og hvor ansøgerens
forældre og/eller værger har afholdt udgifter i anledning af sagen.
Udgifterne kan bl.a. bestå af advokatudgifter.
Der er ikke med ændringen ud over ovennævnte tilføjelse i øvrigt tilsigtet
ændringer af, hvornår Erstatningsnævnet helt eller delvis kan bestemme at
dække udgifter, som er afholdt i anledning af sagen. Det vil således fortsat
kun være, når der foreligger særlige tilfælde, jf. bestemmelsens gældende
ordlyd, at Erstatningsnævnet kan træffe afgørelse om at dække udgifter, som
er afholdt i anledning af sagen. Som anført ovenfor, jf. pkt. 2.2.1, kan der
efter gældende ret foreligge særlige tilfælde, hvis erstatningsopgørelsen er
særligt kompliceret, eller hvor der i øvrigt skønnes at være et særligt behov
for advokatbistand. Sidstnævnte kan man forestille sig især vil være
gældende for forældre, der har et barn, der har været udsat for en
straffelovsovertrædelse, og hvor forældrene i sagens natur også vil være
ramt af hændelsen.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 2, og bemærkningerne hertil.
2.3. Rentetilskrivning på statens krav mod skadevolder efter renteloven
2.3.1. Gældende ret
2.3.1.1. Rentetilskrivning efter offererstatningsloven
I offererstatningsloven findes en række bestemmelser om forrentning af de
krav, som behandles efter loven.
Det følger af offererstatningslovens § 6 c, stk. 1, at hvis erstatning og
godtgørelse udbetales senere end 14 dage efter afgørelsestidspunktet,
forrentes beløbet fra udløbet af 14-dagesfristen med en årlig rente svarende
til renten i rentelovens § 5, jf. dog stk. 2 og 3.
11
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 101: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Terminaladgang til skatteoplysninger, udgifter til advokatbistand og rentetilskrivning på statens krav mod skadevolder), fra justitsministeren
Det følger af offererstatningslovens § 6 c, stk. 2, at krav på tort- og
krænkelsesgodtgørelse og godtgørelse til efterladte, der tilkendes af
Erstatningsnævnet, forrentes efter reglerne i § 16 i lov om erstatningsansvar
(erstatningsansvarsloven).
Af erstatningsansvarslovens § 16, stk. 1, fremgår det, at godtgørelse og
erstatning kan kræves betalt 1 måned efter, at skadevolderen har været i
stand til at indhente de oplysninger, der er fornødne til bedømmelse af
erstatningens størrelse. Er det, forinden endelig opgørelse kan finde sted,
givet, at skadevolderen i alt fald skal betale en del af det krævede beløb, kan
denne del forlanges udbetalt efter reglerne i 1. pkt. Et sådant udbetalt beløb
samt beløb, der er udbetalt som midlertidig erhvervsevnetabserstatning, kan
ikke senere kræves tilbagebetalt eller modregnet i andre erstatningsposter.
Det fremgår videre af erstatningsansvarslovens § 16, stk. 2, at beløbet
forrentes fra det tidspunkt, hvor det kan kræves betalt efter stk. 1, med en
årlig rente svarende til renten i henhold til rentelovens § 5.
Det er Civilstyrelsen, der på baggrund af en afgørelse om erstatning eller
godtgørelse fra Erstatningsnævnet, udbetaler erstatning eller godtgørelse til
skadelidte. Det beløb, der udbetales til skadelidte, består af selve
erstatningskravet
(hovedstolen)
og
eventuelle
renter
efter
offererstatningslovens § 6 c, stk. 1 og 2.
Det følger af offererstatningslovens § 17, at staten, i det omfang der ydes
erstatning, indtræder i skadelidtes krav mod skadevolderen. Lovens §§ 6 b
og 6 c finder ligeledes anvendelse ved opgørelse af statens krav mod
skadevolder.
Idet Civilstyrelsen indtræder i skadelidtes krav mod skadevolder, behandler
Civilstyrelsen efter udbetalingen af erstatnings- eller godtgørelseskravet til
skadelidte en sag om regres mod skadevolder (regreskravet). Regreskravet
mod skadevolder består af selve erstatningskravet (hovedstolen) og renter
efter offererstatningslovens § 6 c, stk. 2, jf. erstatningsansvarslovens § 16,
stk. 2. Civilstyrelsen søger regreskravet indfriet ved at udstede et
betalingspåkrav til skadevolder.
2.3.1.2. Rentetilskrivning efter renteloven
Civilstyrelsens regreskrav mod skadevolder er et formueretligt krav, som
staten indtræder i, og det behandles derfor efter formuerettens regler.
Regreskravet er således omfattet af renteloven, som gælder for rente af
12
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 101: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Terminaladgang til skatteoplysninger, udgifter til advokatbistand og rentetilskrivning på statens krav mod skadevolder), fra justitsministeren
pengekrav på formuerettens område, jf. dog §§ 8 og 8 a, jf. rentelovens § 1,
stk. 1.
Efter rentelovens § 3, stk. 1, skal rente betales fra forfaldsdagen, hvis denne
er fastsat i forvejen. I andre tilfælde skal der betales rente, når der er gået 30
dage efter den dag, da fordringshaveren har afsendt eller fremsat anmodning
om betaling. Skyldneren skal ikke betale rente for det tidsrum, der ligger
forud for modtagelsen af anmodningen, jf. rentelovens § 3, stk. 2.
Rente efter rentelovens § 3, stk. 2, vedrører i forhold til regreskrav på
offererstatningsområdet regreskravets hovedstol, det vil sige eksklusiv
eventuelle sagsomkostninger og renter efter offererstatningslovens § 6 c,
stk. 2, jf. erstatningsansvarslovens § 16, stk. 2. Renterne tilskrives i hele
perioden frem til udløbet af den måned, hvor fordringen eventuelt
oversendes til inddrivelse hos Gældsstyrelsen, som herefter tilskriver
inddrivelsesrente efter gældsinddrivelseslovens § 5, stk. 1, så længe
inddrivelsen finder sted.
Skadevolder kan også blive pålagt at betale sagsomkostninger, hvis der ikke
sker betaling eller indgås et frivillig forlig mellem skadevolder og
Civilstyrelsen i forhold til det udstedte betalingspåkrav, og domstolene ved
en efterfølgende retssag herom tilkender Civilstyrelsen sagsomkostninger.
Det bemærkes, at sagsomkostninger tilkendt ved dom eller anden
retsafgørelse i en borgerlig sag, forrentes fra fuldbyrdelsesfristens udløb
med rente som fastsat efter § 5, stk. 1 og 2, jf. rentelovens § 8 a, stk. 1. I
tilfælde af appel skal rente betales fra udløbet af fuldbyrdelsesfristen for
afgørelsen i den foregående instans, i det omfang afgørelsen om
sagsomkostninger stadfæstes. Dette gælder, selv om appel fandt sted inden
fuldbyrdelsesfristens udløb eller appellen i øvrigt havde opsættende
virkning, jf. rentelovens § 8 a, stk. 2. Fuldbyrdelsesfristen er normalt 14
dage, jf. retsplejelovens § 480, stk. 1 og 5.
Renten efter rentelovens § 5 (rente efter forfaldsdagen) fastsættes til en årlig
rente, der svarer til den fastsatte referencesats med et tillæg på 8 pct. Som
referencesats anses den officielle udlånsrente, som Nationalbanken har
fastsat henholdsvis pr. den 1. januar og den 1. juli det pågældende år, jf.
rentelovens § 5, stk. 1. Den aktuelle udlånsrentesats er 3,00. Det bemærkes,
at inddrivelsesrenten efter gældsinddrivelsesloven med virkning fra den 1.
juli 2023 blev nedsat med 4 pct.-point i forhold til det gældende renteniveau
13
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 101: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Terminaladgang til skatteoplysninger, udgifter til advokatbistand og rentetilskrivning på statens krav mod skadevolder), fra justitsministeren
i henhold til rentelovens § 5. Den aktuelle rentesats for inddrivelsesrente er
7,50.
Baggrunden for nedsættelsen af inddrivelsesrenten er en politisk aftale af
20. juni 2022 mellem den daværende regering (Socialdemokratiet) og
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Det Konservative
Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet og Kristendemokraterne om at
styrke den offentlige gældsinddrivelse frem mod 2030. Et af punkterne i
aftalen handler om rimelige vilkår for skyldnere, herunder nedsættelse af
inddrivelsesrenten. Det fremgår i den forbindelse af aftalen, at rentebyrden
i praksis medfører, at mange skyldnere har vanskeligt ved at nedbringe deres
gæld til det offentlige og blive gældfri, og at aftalepartierne finder det
væsentligt, at renteniveauet udtrykker en balance, hvor renten ikke i sig selv
gør det umuligt at afvikle gælden, men hvor det heller ikke bliver mere
attraktivt at stifte gæld til det offentlige end at låne på det private marked.
2.3.2. Justitsministeriets overvejelser
Statens krav oversendes til inddrivelse hos Gældsstyrelsen, når det er
konstateret, at skadevolder ikke har betalt. Statens krav udgøres af den
udbetalte erstatning eller godtgørelse (hovedstolen), eventuelle udbetalte
renter og eventuelle sagsomkostninger. Efter forfaldsdatoen oversender
Civilstyrelsen statens krav hurtigst muligt til Statens Administration, som
herefter indberetter kravet til Gældsstyrelsen. Det er med ordningen
forudsat, at statens krav oversendes og indberettes inden for rimelig tid,
således at inddrivelsesprocessen igangsættes hurtigst muligt.
Det er blevet konstateret, at Civilstyrelsen forud for oversendelsen af
fordringerne til Gældsstyrelsen ikke hidtil har tilskrevet renter efter
rentelovens § 3, stk. 2, og § 8 a. Dette er ligeledes tilfældet for politiet og
anklagemyndigheden, der før den 1. januar 2021 varetog behandlingen af
regressager på offererstatningsområdet.
Civilstyrelsen har oplyst, at der ved oversendelse af rentekrav efter
rentelovens § 3, stk. 2, og § 8 a, til Gældsstyrelsen, vil skulle indberettes
særskilte relaterede fordringer for hver måned, hvor der skal tilskrives
renter. Da indberetning til Gældsstyrelsen først har været teknisk muligt fra
slutningen af 2022, indebærer det, at der for hver hovedfordring skal
indberettes et antal fordringer svarende til antallet af måneder, der er
forløbet siden udløbet af de 30 dage fra fremsættelsen af regreskravet over
for skadevolder. Det er Civilstyrelsens vurdering, at det vil koste ikke under
30 mio. kr. at opgøre og indberette rentefordringer efter rentelovens § 3, stk.
14
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 101: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Terminaladgang til skatteoplysninger, udgifter til advokatbistand og rentetilskrivning på statens krav mod skadevolder), fra justitsministeren
2, og § 8 a, i forhold til de krav, der allerede har et grundlag for inddrivelse
hos Gældsstyrelsen. Hertil kommer, at der løbende vil opstå nye fordringer.
At der ikke er tilskrevet rente efter renteloven i den periode, hvor fordringen
har været under opkrævning via Civilstyrelsen og tidligere politiet og
anklagemyndigheden, har ikke haft betydning for rentetilskrivningen efter
reglerne i gældsinddrivelsesloven, som finder sted efter, at fordringen er
overdraget til inddrivelse ved Gældsstyrelsen.
Det er på den baggrund Justitsministeriets opfattelse, at det vil være
hensigtsmæssigt at undtage Civilstyrelsens behandling af regressager på
offererstatningsområdet fra rentelovens § 3, stk. 2, og § 8 a, således at
Civilstyrelsen ikke skal tilskrive renter på krav mod en skadevolder. Statens
rentetilskrivning vil således alene omfatte den periode, hvor fordringen er
under inddrivelse ved Gældsstyrelsen.
Justitsministeriet finder i den forbindelse, at den administrative og
økonomiske byrde, som vil være forbundet med opkrævning af rente efter
rentelovens § 3, stk. 2, og § 8 a er uforholdsmæssig stor.
Det bemærkes i øvrigt, at der i regressager ofte gøres krav af en væsentlig
størrelse gældende over for skadevolderen, og at det i sig selv kan være
vanskeligt for skadevolderen at nedbringe denne gæld og dermed at blive
gældfri. Det bemærkes videre, at så snart en fordring er oversendt til
inddrivelse hos inddrivelsesmyndighederne forrentes fordringen efter
gældsinddrivelsesloven.
Endelig bemærkes det, at det efter Justitsministeriets opfattelse vil være
hensigtsmæssigt, at renteniveauet holdes stabilt, således at kravet ikke
tilskrives en forskellig rente afhængig af hvilken myndighed, der søger
kravet indfriet. Ændringen vil således medføre, at kravet kun tilskrives én
type rente (inddrivelsesrente).
Det er Justitsministeriets opfattelse, at ændringen bør gælde alle regressager
– det vil sige både bagudrettet og fremadrettet. Der er i den forbindelse lagt
vægt på, at den foreslåede lovændring ikke har en bebyrdende karakter.
2.3.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at det i offererstatningslovens
§ 17
indsættes som et nyt
stk. 2,
at statens krav mod skadevolder tidligst forrentes, når kravet er overdraget
til inddrivelse hos restanceinddrivelsesmyndigheden.
15
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 101: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Terminaladgang til skatteoplysninger, udgifter til advokatbistand og rentetilskrivning på statens krav mod skadevolder), fra justitsministeren
Ændringen vil indebære, at skadevolder ikke skal betale rente af regreskrav
efter rentelovens § 3, stk. 2, samt rente af eventuelle sagsomkostninger efter
rentelovens § 8 a.
Med den foreslåede ordning vil Civilstyrelsen – som tilfældet er i dag –
løbende
oversende
regreskrav
til
inddrivelse
hos
restanceinddrivelsesmyndigheden uden at tilskrive rente efter rentelovens §
3, stk. 2, og § 8 a. Oversendelsen vil ske via Statens Administration, og vil
som udgangspunkt – som i dag – finde sted hurtigst muligt efter
forfaldsdagen.
Med den foreslåede ordning vil den administrative og økonomiske byrde på
offererstatningsområdet således holdes på et minimum med henblik på at
sikre en fortsat smidig og effektiv tilrettelæggelse af sagsgangen i
behandlingen af regressager.
Det bemærkes, at der hermed ikke ændres ved, at regreskrav fortsat vil
skulle tilskrives inddrivelsesrente efter gældsinddrivelseslovens § 5, stk. 1,
når kravet oversendes til inddrivelse hos restanceinddrivelsesmyndigheden.
Den foreslåede ordning vil endvidere medføre, at regreskrav, herunder flere
af en betydelig størrelse, ikke vil vokse yderligere forud for oversendelsen
til restanceinddrivelsesmyndigheden, hvilket vil understøtte skadevolderens
mulighed for at blive gældfri.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 3, og bemærkningerne hertil.
3. Forholdet til databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven
3.1. Erstatningsnævnets adgang til nødvendige skatteoplysninger
Det følger af offererstatningslovens § 14 a, at Erstatningsnævnet kan få
terminaladgang til de oplysninger i indkomstregisteret, der er nødvendige til
brug for behandlingen af ansøgninger i medfør af loven.
Med lovforslaget lægges der op til, at offererstatningslovens
§ 14 a
udvides,
således at Erstatningsnævnet til brug for behandlingen af ansøgninger i
medfør af denne lov får terminaladgang til de nødvendige skatteoplysninger,
herunder oplysninger i indkomstregisteret, hos Skatteforvaltningen.
Erstatningsnævnet indhenter i dag sådanne oplysninger via ansøgeren.
16
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 101: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Terminaladgang til skatteoplysninger, udgifter til advokatbistand og rentetilskrivning på statens krav mod skadevolder), fra justitsministeren
Den foreslåede udvidelse af bestemmelsen udgør en udvidelse af en national
særregel for behandling af personoplysninger.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at Erstatningsnævnet fremover
vil kunne indhente alle nødvendige oplysninger om indkomstforhold hos
Skatteforvaltningen til brug for behandlingen af offererstatningssager,
uanset om ansøgeren har samtykket til indhentningen af oplysningerne.
Sådanne oplysninger kan f.eks. være de personlige skatteoplysninger, som
er en samling af borgerens detaljerede skattemæssige oplysninger, der bl.a.
indeholder oplysninger om borgernes enkelte ansættelsesforhold, timeantal,
indtægter, udbetalte sociale ydelser og perioder herfor (dvs. almindelige
personoplysninger).
For så vidt angår almindelige personoplysninger følger det af
databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 2 og 3, at der er mulighed for
at opretholde og indføre mere specifikke bestemmelser for at tilpasse
anvendelsen af dele af artikel 6, stk. 1. Det gælder bl.a. artikel 6, stk. 1, litra
e, hvorefter behandling af almindelige personoplysninger kan ske, hvis det
er nødvendigt af hensyn til udførelse af en opgave i samfundets interesse
eller som henhører under offentlig myndighedsudøvelse, som den
dataansvarlige har fået pålagt.
Det er vurderingen, at Erstatningsnævnets indsamling af almindelige
personoplysninger efter den foreslåede bestemmelse kan ske i medfør af
databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e, idet behandlingen af
personoplysninger efter den foreslåede bestemmelse vil være nødvendig af
hensyn til udførelsen af en opgave, som henhører under offentlig
myndighedsudøvelse.
Skatteforvaltningens videregivelse af oplysninger i indkomstregistreret til
Erstatningsnævnet må desuden anses for at ske i overensstemmelse med
databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e, idet oplysningerne
videregives som et nødvendigt led i myndighedsudøvelsen.
Justitsministeriet har lagt vægt på, at ansøgerens – eller for så vidt angår
forsørgertabserstatning f.eks. ægtefællens – skatteoplysninger, der ikke
fremgår af indkomstregisteret, vil være nødvendige for, at
Erstatningsnævnet kan træffe afgørelse i sagen. De pågældende oplysninger
vil bl.a. indgå i vurderingen af, hvorvidt der f.eks. foreligger
årsagssammenhæng (kausalitet) mellem den strafbare handling og
ansøgerens indtægtstab.
17
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 101: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Terminaladgang til skatteoplysninger, udgifter til advokatbistand og rentetilskrivning på statens krav mod skadevolder), fra justitsministeren
Erstatningsnævnet vil således kunne tilgå oplysninger om tidligere og
senere ansættelsesforhold, indtægter, timeantal, sygeperioder m.v., hvis der
f.eks. søges om erstatning for tabt arbejdsfortjeneste.
Den foreslåede ændring vil skulle bidrage til at sikre en mere smidig
sagsbehandling hos Erstatningsnævnet og være til gavn for den enkelte
ansøger, da visse afgørelser vil kunne træffes hurtigere end i dag. Det
skyldes, at Erstatningsnævnet med den foreslåede ændring vil have hjemmel
til at indhente alle nødvendige skatteoplysninger, og ikke kun de, der
fremgår af indkomstregisteret. Hvis der fremover skulle ske ændringer i
Skatteforvaltningens forskellige registre, vil Erstatningsnævnet med den
foreslåede bestemmelse have adgang til alle nødvendige skatteoplysninger
uanset registerbetegnelsen. Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 og 2.1.3 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Overordnet vurderes den foreslåede udvidelse af offererstatningslovens § 14
a at stå i et rimeligt forhold til de legitime mål, der forfølges, samt respektere
det væsentligste indhold af retten til databeskyttelse.
Justitsministeriet skal i forlængelse heraf bemærke, at det forudsættes, at de
grundlæggende principper i databeskyttelsesforordningen iagttages i
forbindelse med den behandling af personoplysninger, der måtte ske i
medfør af den foreslåede bestemmelse. De oplysninger der indsamles efter
offererstatningslovens § 14 a, må således ikke viderebehandles på en måde,
der er uforenelig med formålet med behandlingen af personoplysninger,
ligesom de pågældende oplysninger, der behandles af Erstatningsnævnet,
skal være tilstrækkelige, relevante og begrænset til, hvad der er nødvendigt
i forhold til formålet med behandlingen af oplysningerne.
Det bemærkes i den forbindelse, at den foreslåede adgang for
Erstatningsnævnet til at indsamle skatteoplysninger er undergivet en række
begrænsninger.
Skatteforvaltningens
overholdelse
af
databeskyttelsesforordningens artikel 5, stk. 1, litra c, hvorefter der ikke må
videregives flere oplysninger end nødvendigt, skal bl.a. sikres ved, at der
indgås aftale mellem på den ene side Skatteforvaltningen og på den anden
side Civilstyrelsen som sekretariat for Erstatningsnævnet. Aftalen skal sikre,
at Erstatningsnævnet alene gives adgang til de personoplysninger, som er
nødvendige til brug for Erstatningsnævnets vurdering af ansøgningen.
Erstatningsnævnet vil i forbindelse med indsamlingen af en ansøgers
skatteoplysninger bl.a. skulle iagttage reglerne om oplysningspligt i
18
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 101: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Terminaladgang til skatteoplysninger, udgifter til advokatbistand og rentetilskrivning på statens krav mod skadevolder), fra justitsministeren
databeskyttelsesforordningens artikel 14, som vedrører personoplysninger,
der ikke er indsamlet hos den registrerede.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslagets § 1, nr. 1, om Erstatningsnævnets adgang til nødvendige
skatteoplysninger kan i visse sager reducere sagsbehandlingstiden hos
Erstatningsnævnet. Den reducerede sagsbehandlingstid fremkommer ved, at
nævnet kan indhente de nødvendige oplysninger med det samme. I dag sker
det ved, at nævnet anmoder ansøger eller ansøgerens repræsentant om at
indsende oplysningerne inden for en frist på 4 uger. Ikke sjældent må fristen
udsættes, hvilket forsinker sagens behandling yderligere. Den foreslåede
udvidelse af terminaladgangen forventes ikke at medføre
implementeringskonsekvenser for Civilstyrelsen, idet der allerede er
etableret en terminaladgang til indkomstregistret.
Lovforslagets § 1, nr. 2, om erstatning for udgifter til advokatbistand til
forældre eller værger kan indebære, at det samlede beløb, som udbetales
efter den statslige offererstatning, vil være højere end i dag. Det er dog
forventningen, at merudgiften vil være begrænset, da det er et fåtal af
nævnets sager, som angår ansøgere, der er mindreårige eller under
værgemål. Dertil kommer, at erstatningsposterne i disse sager ofte er mindre
komplicerede som en konsekvens af, at f.eks. mindreårige typisk ikke er på
arbejdsmarkedet. Herved bliver udgiften til advokatudgifter også mindre.
Lovforslagets § 1, nr. 3, om rentetilskrivning på statens krav mod
skadevolder forventes ikke at have økonomiske konsekvenser eller
implementeringskonsekvenser for det offentlige, idet denne del af
lovforslaget skal tilpasse reglerne til Civilstyrelsens gældende praksis.
Ændringen har til formål at sikre, at den administrative og økonomiske
byrde på offererstatningsområdet fortsat holdes på et minimum.
Endelig vurderes lovforslaget at følge de syv principper for
digitaliseringsklar lovgivning, idet det bemærkes, at lovforslaget er
udarbejdet så enkelt og klart som muligt.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
19
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 101: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Terminaladgang til skatteoplysninger, udgifter til advokatbistand og rentetilskrivning på statens krav mod skadevolder), fra justitsministeren
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslagets § 1, nr. 1, om Erstatningsnævnets adgang til nødvendige
skatteoplysninger kan i visse sager reducere sagsbehandlingstiden hos
Erstatningsnævnet til gavn for borgerne. Derudover vil forslaget indebære
en administrativ lettelse for ansøgerne, da de ikke selv skal sørge for at
indhente de nødvendige oplysninger i Skatteforvaltningens systemer og
indsende dem til Erstatningsnævnet.
Lovforslagets § 1, nr. 2, om erstatning for udgifter til advokatbistand til
forældre eller værger kan indebære, at det samlede beløb, ansøgerens
forældre og/eller værger modtager fra den statslige offererstatning, vil være
højere end i dag. For skadevolder vil forslaget kunne medføre, at
vedkommende bliver pålagt et højere erstatningskrav i en efterfølgende
regressag.
Lovforslagets § 1, nr. 3, vil medføre, at den administrative og økonomiske
byrde på offererstatningsområdet holdes på et minimum med henblik på at
sikre en fortsat smidig og effektiv tilrettelæggelse af sagsgangen i
behandlingen af regressager. Hvis ændringen ikke foretages vil det medføre,
at Civilstyrelsen fremover skal tilskrive rente efter rentelovens
bestemmelser med potentielt længere sagsbehandlingstid på regressagerne
til følge. Endelig vil ændringen medføre, at regreskrav ikke vil vokse
yderligere forud for oversendelsen til restanceinddrivelsesmyndigheden,
hvilket kan understøtte skadevolderens mulighed for at blive gældfri.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 16. december 2024 til den 13.
januar 2025 været sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer m.v.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, samtlige byretter,
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Akademikerne, Ankenævnet for
20
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 101: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Terminaladgang til skatteoplysninger, udgifter til advokatbistand og rentetilskrivning på statens krav mod skadevolder), fra justitsministeren
2956987_0021.png
Forsikring, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Business Danmark,
Copenhagen
Business
School
(Juridisk
Institut),
Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk Erhverv,
Dansk Industri, Danske Advokater, Danske Regioner, Datatilsynet, Den
Danske Dommerforening, Den Sociale Retshjælps Fond, Det Etiske Råd,
Det
Kriminalpræventive
Råd,
Digitaliseringsstyrelsen,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Foreningen af Udlændingeretsadvokater – FAU,
Forsikring & Pension, FRIDA Forsikring Agentur A/S, HK-Landsklubben
Danmarks Domstole, HK Politiet og Anklagemyndigheden, Hjælp
Voldsofre, Institut for Menneskerettigheder, Justitia, Kommunernes
Landsforening (KL), Københavns Retshjælp, Københavns Universitet (Det
Juridiske
Fakultet),
Landsforeningen
af
Forsvarsadvokater,
Landsforeningen Krim, Offerrådgivningen i Danmark, Patienterstatningen,
Politiforbundet, Retspolitisk Forening, Grønlands Selvstyre via
Rigsombudsmanden i Grønland, Rigsombudsmanden på Færøerne, Røde
Kors, Syddansk Universitet (Juridisk Institut), Aalborg Universitet (Juridisk
Institut), Aarhus Retshjælp, Aarhus Universitet (Juridisk Institut) og
samtlige ministerier.
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«)
anfør »Ingen«)
Økonomiske
Lovforslagets § 1, nr. 1, om Lovforslagets § 1, nr. 2, om
konsekvenser for Erstatningsnævnets
adgang
til erstatning
for
udgifter
til
stat, kommuner nødvendige skatteoplysninger kan i advokatbistand til forældre eller
og regioner
visse
sager
reducere værger kan indebære, at det samlede
sagsbehandlingstiden
hos beløb, som udbetales efter den
Erstatningsnævnet. Den reducerede statslige offererstatning, vil være
sagsbehandlingstid fremkommer ved, højere end i dag. Det er dog
at nævnet kan indhente de nødvendige forventningen, at merudgiften vil
oplysninger med det samme. I dag være begrænset, da det er et fåtal af
sker det ved, at nævnet anmoder nævnets sager, som angår ansøgere,
ansøger eller ansøgerens repræsentant der er mindreårige eller under
om at indsende oplysningerne inden værgemål.
Dertil kommer, at
for en frist på 4 uger. Ikke sjældent må erstatningsposterne i disse sager ofte
fristen udsættes, hvilket forsinker er mindre komplicerede som en
sagens behandling yderligere.
konsekvens af, at f.eks. mindreårige
typisk ikke er på arbejdsmarkedet.
21
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 101: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Terminaladgang til skatteoplysninger, udgifter til advokatbistand og rentetilskrivning på statens krav mod skadevolder), fra justitsministeren
2956987_0022.png
Herved
bliver
udgiften
advokatudgifter også mindre.
Implementerings Ingen.
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Økonomiske
Ingen.
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen.
konsekvenser for
erhvervslivet
Ingen.
til
Ingen.
Ingen.
Administrative Lovforslagets § 1, nr. 1, om For skadevolder vil forslaget kunne
konsekvenser for Erstatningsnævnets
adgang
til medføre, at vedkommende bliver
borgerne
nødvendige skatteoplysninger kan i pålagt et højere erstatningskrav i en
visse
sager
reducere efterfølgende regressag.
sagsbehandlingstiden
hos
Erstatningsnævnet til gavn for
borgerne. Derudover vil forslaget
indebære en administrativ lettelse for
ansøgerne, da de ikke selv skal sørge
for at indhente de nødvendige
oplysninger i Skatteforvaltningens
systemer og indsende dem til
Erstatningsnævnet.
Lovforslagets § 1, nr. 2, om erstatning
for udgifter til advokatbistand til
forældre eller værger kan indebære, at
det samlede beløb, som udbetales efter
den statslige offererstatning, vil være
højere end i dag.
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Miljø-
og Ingen.
naturmæssige
konsekvenser
Forholdet til EU- Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
retten
22
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 101: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Terminaladgang til skatteoplysninger, udgifter til advokatbistand og rentetilskrivning på statens krav mod skadevolder), fra justitsministeren
2956987_0023.png
Er i strid med de
5 principper for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ja
Nej
X
23
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 101: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Terminaladgang til skatteoplysninger, udgifter til advokatbistand og rentetilskrivning på statens krav mod skadevolder), fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af offererstatningslovens § 14 a, at Erstatningsnævnet kan få
terminaladgang til de oplysninger i indkomstregisteret, der er nødvendige til
brug for behandlingen af ansøgninger i medfør af denne lov.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.1.1 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at offererstatningslovens
§ 14 a
nyaffattes, hvorefter
Erstatningsnævnet til brug for behandlingen af ansøgninger i medfør af
denne lov har terminaladgang til de nødvendige skatteoplysninger, herunder
oplysninger i indkomstregisteret, hos Skatteforvaltningen.
Den foreslåede ændring vil medføre, at Erstatningsnævnet f.eks. kan få
terminaladgang til personlige skatteoplysninger, herunder (fortsat)
oplysninger i indkomstregistret, såfremt oplysningerne er nødvendige til
brug for behandlingen af ansøgninger om erstatning. Det vil indebære, at
Erstatningsnævnet – uden at skulle indhente forudgående samtykke fra
ansøgeren – kan indhente alle nødvendige oplysninger hos
Skatteforvaltningen til brug for behandlingen af offererstatningssager.
Den foreslåede bestemmelse vil finde anvendelse i situationer, hvor der
søges om erstatning for tabt arbejdsfortjeneste, erhvervsevnetab og/eller
forsørgertab. Ved dette forstås tilfælde, hvor det er nødvendigt for
Erstatningsnævnet at indhente oplysninger om f.eks. ansøgerens
indkomstforhold for at kunne træffe en afgørelse om ansøgerens ret til tabt
arbejdsfortjeneste og/eller erhvervsevnetab. Det vil eksempelvis være
nødvendigt for nævnet at kunne tilgå detaljerede oplysninger om tidligere
og senere ansættelsesforhold, indtægter, timeantal, sygeperioder m.v., hvis
der søges om erstatning for tabt arbejdsfortjeneste. Endvidere vil det være
nødvendigt at indhente disse oplysninger for at kunne vurdere, hvorvidt der
f.eks. foreligger årsagssammenhæng (kausalitet) mellem den strafbare
handling og ansøgerens indtægtstab.
24
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 101: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Terminaladgang til skatteoplysninger, udgifter til advokatbistand og rentetilskrivning på statens krav mod skadevolder), fra justitsministeren
Erstatningsnævnet vil kun være berettiget til at få adgang til oplysningerne
i det omfang, det efter en konkret vurdering er nødvendigt.
Der tilsigtes ikke i øvrigt nogen ændring af, hvornår Erstatningsnævnet er
berettiget til at indhente relevante oplysninger fra Skatteforvaltningen. For
nærmere om ordningens databeskyttelsesretlige elementer henvises der til
pkt. 3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det fremgår af offererstatningslovens § 15, stk. 1, at udgifterne ved sagens
behandling ved nævnet, herunder udgifter til de undersøgelser, der er omtalt
i § 14, stk. 1, betales af staten. Erstatningsnævnet kan dog i særlige tilfælde
bestemme, at ansøgeren helt eller delvis skal have dækket udgifter, som han
har afholdt i anledning af sagen, jf. bestemmelsens stk. 2.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.2.1 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at det i
§ 15, stk. 2,
indsættes som
2. pkt.,
at Erstatningsnævnet,
når ansøgeren er mindreårig eller under værgemål, kan bestemme, at
ansøgerens forældre eller værger helt eller delvist skal have dækket udgifter,
som de har afholdt i anledning af sagen.
Den foreslåede ændring vil medføre, at forældre og/eller værger for en
mindreårig ansøger eller en ansøger under værgemål kan få dækning for
udgifter, som de har afholdt i anledning af sagen på vegne af den
mindreårige eller personen under værgemål. Det vil indebære, at forældre
og/eller værger i disse situationer vil kunne få dækket udgifter, som de har
afholdt i anledning af sagen, i samme omfang som ansøgere, der selv har
afholdt sådanne udgifter.
Bestemmelsen vil finde anvendelse i situationer, hvor en mindreårig f.eks.
søger om erstatning efter offererstatningsloven, og hvor ansøgerens
forældre og/eller værger har afholdt udgifter i anledning af sagen. Det er en
forudsætning, at ansøgerens forældre og/eller værger f.eks. har antaget en
advokat på et tidspunkt, hvor ansøgeren var under 18 år eller under
værgemål, og hvor ansøgeren således ikke selv kunne eller burde antage en
advokat.
25
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 101: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Terminaladgang til skatteoplysninger, udgifter til advokatbistand og rentetilskrivning på statens krav mod skadevolder), fra justitsministeren
Det forudsættes, at udgifterne navnlig vil bestå af udgifter til
advokatbistand, men også andre udgifter vil være omfattet af bestemmelsen.
Der er således ikke med ændringen ud over ovennævnte tilføjelse i øvrigt
tilsigtet ændringer af, hvornår Erstatningsnævnet helt eller delvis kan
bestemme at dække udgifter, som er afholdt i anledning af sagen.
Erstatningsnævnet kan herved alene i særlige tilfælde bestemme, at forældre
og/eller værger helt eller delvis skal have dækket udgifter, som de har
afholdt i anledning af sagen på vegne af den mindreårige eller personen
under værgemål. Som det fremgår af pkt. 2.2.1 i lovforslagets almindelige
bemærkninger kan der foreligge særlige tilfælde, hvis erstatningsopgørelsen
er særligt kompliceret. Der vil endvidere kunne foreligge særlige tilfælde,
hvor der i øvrigt skønnes at være et særligt behov for advokatbistand.
Sidstnævnte kan man forestille sig især vil være gældende for forældre, der
har et barn, der har været udsat for en straffelovsovertrædelse, og hvor
forældrene i sagens natur også vil være ramt af hændelsen.
Der er i øvrigt ikke tilsigtet nogen ændring af Erstatningsnævnets praksis
for tilkendelse af erstatning for udgifter til advokatbistand.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det fremgår af offererstatningslovens § 17, at staten, i det omfang der ydes
erstatning, indtræder i skadelidtes krav mod skadevolderen. Lovens §§ 6 b
og 6 c finder ligeledes anvendelse ved opgørelse af statens krav mod
skadevolder.
Det er Civilstyrelsen, der på baggrund af en afgørelse om erstatning eller
godtgørelse fra Erstatningsnævnet, udbetaler erstatning eller godtgørelse til
skadelidte. Det beløb, der udbetales til skadelidte, består af selve
erstatningskravet (hovedstolen) og renter efter offererstatningslovens § 6 c,
stk. 1 og 2, jf. erstatningsansvarslovens § 16, stk. 2.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.3.1 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
26
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 101: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Terminaladgang til skatteoplysninger, udgifter til advokatbistand og rentetilskrivning på statens krav mod skadevolder), fra justitsministeren
Det foreslås, at det i lovens
§ 17, stk. 2,
indsættes, at statens krav mod
skadevolder tidligst forrentes, når kravet er overdraget til inddrivelse hos
restanceinddrivelsesmyndigheden.
Ændringen vil indebære, at skadevolder ikke skal betale rente af regreskrav
efter rentelovens § 3, stk. 2, og rente af eventuelle sagsomkostninger efter
rentelovens § 8 a.
Der er ikke tilsigtet nogen ændring af reglerne om rentetilskrivning efter
øvrige regelsæt, herunder gældsinddrivelseslovens regler om
inddrivelsesrente.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den [1. maj 2025]. Det indebærer, at
loven finder anvendelse på afgørelser, der træffes efter den [1. maj 2025],
uanset hvornår ansøgningen er indgivet.
Det foreslås endvidere, at lovens
§ 1, nr. 3,
har virkning i forhold til statens
ubetalte krav mod skadevoldere fra før den [1. maj 2025].
Det foreslåede vil indebære, at § 1, stk. 3, finder anvendelse på statens
ubetalte eksisterende krav, der er opstået før lovens ikrafttræden. Det vil
medføre, at Civilstyrelsen ikke vil kunne opkræve renter efter rentelovens §
3, stk. 2, og § 8 a, for krav mod skadevolder i regressager på
offererstatningsområdet. Det gælder både i forhold til krav, der eksisterede
inden lovens ikrafttræden, og i forhold til fremtidige krav.
I det omfang Civilstyrelsen eller politiet og anklagemyndigheden har
rentekrav liggende, der relaterer sig til en hovedfordring, der er betalt,
bortfalder disse.
Den foreslåede virkningsbestemmelse har ikke en bebyrdende karakter.
Til § 3
Det foreslås i
§ 3,
at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland, men
at loven ved kongelig anordning helt eller delvis skal kunne sættes i kraft
for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
27
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 101: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Terminaladgang til skatteoplysninger, udgifter til advokatbistand og rentetilskrivning på statens krav mod skadevolder), fra justitsministeren
Færøerne har pr. 1. marts 2010 overtaget lovgivningskompetencen på det
strafferetlige område, som også omfatter offererstatningsloven.
Lovforslaget skal derfor ikke gælde for Færøerne.
For Grønland gælder lov nr. 277 af 26. maj 1976 om erstatning fra staten til
ofre for forbrydelser, som er sat i kraft for Grønland ved kongelig anordning
nr. 472 af 25. september 1984 med senere ændringer. Det foreslås derfor, at
lovforslaget ved kongelig anordning helt eller delvist skal kunne sættes i
kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
28
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 101: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Terminaladgang til skatteoplysninger, udgifter til advokatbistand og rentetilskrivning på statens krav mod skadevolder), fra justitsministeren
2956987_0029.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om erstatning fra staten til ofre
for
forbrydelser,
jf.
lovbekendtgørelse nr. 1209 af 18.
november 2014, som ændret bl.a.
ved lov nr. 486 af 30. april 2019 og
senest lov nr. 665 af 11. juni 2024,
foretages følgende ændringer:
§ 14 a.
Nævnet kan få
terminaladgang til de oplysninger i
indkomstregisteret,
der
er
nødvendige
til
brug
for
behandlingen af ansøgninger i
medfør af denne lov.
1.
§ 14 a
affattes således:
Ȥ 14 a.
Nævnet har til brug for
behandlingen af ansøgninger i
medfør af denne lov terminaladgang
til
de
nødvendige
skatteoplysninger,
herunder
oplysninger i indkomstregisteret,
hos Skatteforvaltningen.«
2.
I
§ 15, stk. 2,
indsættes som
2.
pkt.:
»»Er ansøgeren mindreårig eller
under værgemål, kan nævnet
bestemme, at ansøgerens forældre
eller værger helt eller delvist skal
have dækket udgifter, som de har
afholdt i anledning af sagen.«
§ 15.
Stk. 1.---
Stk. 2:
Nævnet kan i særlige
tilfælde bestemme, at ansøgeren
helt eller delvis skal have dækket
udgifter, som han har afholdt i
anledning af sagen.
§ 17
Stk. 1. ---
3.
I
§ 17
indsættes som
stk. 2:
»Stk.
2.
Statens krav mod
skadevolder forrentes tidligst, når
kravet er overdraget til inddrivelse
hos
restanceinddrivelsesmyndigheden.«
29
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 101: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Terminaladgang til skatteoplysninger, udgifter til advokatbistand og rentetilskrivning på statens krav mod skadevolder), fra justitsministeren
30