Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Spørgsmål 715
Offentligt
3004254_0001.png
Svar på 10-dages forespørgsel vedr. udledning af
miljøfarlige stoffer til Aarhus Bugten
Solveig Munk fra Enhedslisten har stillet en 10-forespørgsel vedrørende ud-
ledning af miljøfarlige stoffer til Aarhus Bugten. Teknik og Miljøs svar frem-
går nedenfor.
8. november 2024
Side 1 af 5
Teknik og Miljø
Spørgsmål 1 og 2:
Hvilke udledte stoffer er årsag til iltsvind og den ringe økologiske tilstand i
Århus Bugten? Hvilke af disse stofgrupper overskrider grænseværdier?
Hvilke stoffer er slet ikke reguleret?
Hvad gør Århus Kommune for at overvåge tilstanden i Bugt, i vandløb og i
grundvandet og hvordan kontrolleres og reguleres udledninger?
Svar:
Årsager til iltsvind og manglende god økologisk tilstand
For alle vandområder er det især en for stor tilførsel af kvælstof, som er år-
sag til iltsvind og dermed også til, at der ikke er god økologisk tilstand.
Langt den største næringsstoftilførsel til vandløb, søer og havet kommer via
drænvand fra dyrkede marker.
Aarhus Kommune er omfattet af fire vandområdeplaner, hvoraf de tre dæk-
ker arealer, som afvander direkte eller indirekte til Aarhusbugten. Det sidste
område afvander til Randers Fjord via Gudenåen.
I faktaboksen nedenfor ses de elementer, som indgår i den samlede vurde-
ring af, at vandområdet ”Aarhus Bugt og Begtrup Vig” er i moderat økologisk
tilstand.
By og Natur
Aarhus Kommune
Natur
Karen Blixens Boulevard 7
8220 Brabrand
Sag: EMN-2024-033063
Sagsbehandler:
Simon Grünfeld
MOF, Alm.del - 2024-25 - Spørgsmål 715: MFU spm. om bekræftelse af, at kommunerne i 2015 fik besked på ikke aktivt at kontrollere, om landmænd overholder reglerne om ikke at sprøjte på 2 og 3 meters bræmmer ved vandløb
3004254_0002.png
Faktaboks – Økologisk tilstand
Ifølge vandområdeplanerne skal alle vandområder (vandløb, søer, kyst-
vande og grundvand) mindst være i god økologisk tilstand.
Til fastsættelse af tilstanden anvendes denne skala:
Den samlede økologiske tilstand for et
vandområde, fastsættes efter det kva-
litetselement (Fytoplankton, Ålegræs
eller Bunddyr), som har den laveste til-
stand.
8. november 2024
Side 2 af 5
Tilstanden for relevante vandområder:
Kvalitetselement
Fyto-
plankton
Moderat
Moderat
Moderat
Ålegræs
Bunddyr
Samlet
økologisk
tilstand
Moderat
Ringe
Dårlig
Aarhus Bugt og
Begtrup Vig
Kalø Vig
Norsminde Fjord
Moderat
Ringe
Dårlig
God
Moderat
Ukendt
Tilstandsvurderinger for alle kvalitetselementer er udarbejdet af Miljøstyrel-
sen og baserer sig på data fra det nationale overvågningsprogram
(NOVANA) for perioden 2014 – 2019. Efter 2019 har blandt andet Aarhus
Bugt været ramt af omfattende iltsvind. Ved en tilstandsvurdering i dag ville
der derfor højst sandsynligt ikke længere være god tilstand for bunddyr.
Kvælstof
Landbrugets anvendelse af kvælstofholdig gødning (husdyr- og handelsgød-
ning) reguleres og kontrolleres af staten, ligesom krav om etablering af efter-
afgrøder og andre grønne tiltag, som nedbringer næringstabet fra de dyr-
kede marker. I vandområdeplanerne fastsætter staten, hvor stor kvælstoftil-
førsel der maksimalt må være til hvert vandområde, og dermed også hvad
indsatsbehovet (reduktionskravet) skal være i de enkelte oplande.
Ifølge statens beregningen er der ikke behov for at reducere kvælstoftabet i
oplandet direkte til ”Aarhus Bugt og Begtrup Vig”. Det skyldes, at Aarhus
Bugt er omgivet af vandområder, hvor kvælstoftabet fra oplandet skal redu-
ceres (”Norsminde Fjord”, ”Knebel Vig”, og ”Aarhus Bugt Syd, Samsø og
Nordlige Bælthav”) og at disse indsatser vil forbedre tilstanden i Aarhus
Bugt.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Spørgsmål 715: MFU spm. om bekræftelse af, at kommunerne i 2015 fik besked på ikke aktivt at kontrollere, om landmænd overholder reglerne om ikke at sprøjte på 2 og 3 meters bræmmer ved vandløb
3004254_0003.png
Miljøfarlige stoffer
En række kemiske stoffer er prioriteret af EU, fordi de udgør en udfordring
for vandmiljøet. For dem er der fastsat miljøkvalitetskrav (MKK). Hvis det
målte indhold er lavere end MKK, er der ”god kemisk tilstand”.
Hvis MKK er overskredet for bare ét af stofferne er tilstanden ”ikke god”.
Som supplement til de prioriterede stoffer er der en række ”nationalt speci-
fikke stoffer”, som er relevante på nationalt plan. De indgår sammen med de
biologiske kvalitetselementer (se faktaboks ovenfor) i vurderingen af den
samlede økologiske tilstand.
Hvis MMK overskrides for ét af de nationalt specifikke stoffer vil et område,
som på baggrund af de biologiske kvalitetselementer har god økologisk til-
stand, blive klassificeret som værende i moderat tilstand.
Kemisk tilstand for vores lokale kystvande
Alle vandområder, som Aarhus Kommune afvander til, er i ”ikke god kemisk
tilstand”. Det skyldes overskridelse af grænseværdierne for de prioriterede
stoffer antracen, kviksølv, cadmium og nonylphenoler samt for det nationalt
specifikke stof methylnaphtalen,
Andre kemiske stoffer
Der anvendes en lang række forskellige kemiske stoffer i industri- og land-
brugsproduktion herunder pesticider. Det er staten, der godkender anvendel-
sen af disse stoffer. Aarhus Kommune har ingen oversigt over stoffer, som
ikke reguleres.
Tilstandsovervågning
Aarhus Kommune har ingen tilsynsforpligtelse i forhold til vandkvaliteten i
hverken vandløb, søer, havet eller grundvand. Tilsynsopgaven ligger udeluk-
kende hos staten, og der er ikke allokeret kommunale ressourcer til at sup-
plere statens tilsyn med frivillige kommunale tilsyn.
Aarhus Kommune beregner hvert år udvaskningen af nitrat i de sårbare om-
råder. Nitrat udgør i dag ikke en trussel mod grundvandet, og der er ikke
tegn på at stoffet vil komme til det i den nærmeste fremtid.
Aarhus Kommune ser også på pesticidkoncentrationer i grundvandet. Med
implementering af indsatsplaner vil indholdet af pesticider i grundvandet
fremover blive reduceret, og ikke udgøre en trussel.
Udledninger
Aarhus Kommune er myndighed i forhold til punktkildeudledninger og fører
administrativt tilsyn med udledninger fra minirenseanlæg i det åbne land og
andre udledninger, hvor der er stillet vilkår om udtagning af analyser. Staten
har tilsynet med de centrale renseanlæg.
8. november 2024
Side 3 af 5
MOF, Alm.del - 2024-25 - Spørgsmål 715: MFU spm. om bekræftelse af, at kommunerne i 2015 fik besked på ikke aktivt at kontrollere, om landmænd overholder reglerne om ikke at sprøjte på 2 og 3 meters bræmmer ved vandløb
3004254_0004.png
Spørgsmål 3:
Hvad ved MTM om forureningen fra CEC stoffer og hvorfra de udledes til
grundvand, vandløb og Århus Bugt? Hvordan kan udledningerne kontrolle-
res og reguleres?
Svar:
CEC-stoffer – Viden, kontrol og regulering
PFAS:
Der findes omkring 10.000 forskellige PFAS-stoffer, som alle formodes at
være mere eller mindre problematiske i miljøet. Heraf er kun to forbudt i EU.
Der arbejdes både nationalt og på EU-niveau på at flere/alle PFAS-stoffer
skal gøres ulovlige.
På Teknik og Miljøs tilsyn med virksomheder er der fokus på brugen og ud-
ledning af PFAS-stoffer. Vi sikrer os, at de to ulovlige stoffer ikke benyttes og
drøfter muligheden for at substituere de lovlige stoffer med mindre skadelige
stoffer. Østjyllands Brandvæsen har f.eks. udfaset det ulovlige PFOS i deres
brandskum, og er gået skridtet videre, så der i dag slet ikke benyttes brand-
skum indeholdende PFAS-stoffer.
Der stilles løbende krav til analyse for PFAS-stoffer i Teknik og Miljøs tilla-
delser til afledning af spildevand, og Teknik og Miljø samarbejder med Aar-
hus Vand om at opspore PFAS, som afledes til kloak. Hvor det er relevant
stilles der krav om, at virksomheder renser deres spildevand, så PFAS-ni-
veauet reduceres inden spildevandet tilgår Aarhus Vands renseanlæg.
Lægemiddelstoffer:
Et studie i oplandet til Egå Renseanlæg (udført af Teknik og Miljø, Aarhus
Vand og Region Midt) har vist, at 13 % af lægemiddelstofferne i spildevandet
stammer fra Aarhus Universitetshospital (AUH) og 87 % fra husspildevand.
Aarhus Vand har på den baggrund besluttet, at der skal etableres et rense-
trin for lægemiddelstoffer på Egå Renseanlæg (ultimo 2025). Et tilsvarende
rensetrin vil være en del af spildevandsrensningen på det nye renseanlæg
Rewater.
Spørgsmål 4:
Hvilken viden har Aarhus Kommune om å- og bæknære randzoner, som ind-
til 2016 var beskyttede og hvad ved kommunen om nitrat- m.v. forurening fra
sådanne randzoner?
8. november 2024
Side 4 af 5
MOF, Alm.del - 2024-25 - Spørgsmål 715: MFU spm. om bekræftelse af, at kommunerne i 2015 fik besked på ikke aktivt at kontrollere, om landmænd overholder reglerne om ikke at sprøjte på 2 og 3 meters bræmmer ved vandløb
3004254_0005.png
Svar:
Kvælstoftab fra vandløbsnære arealer
Kommunen er myndighed i forhold til overholdelse af 2-meter bræmmer,
hvor der ifølge vandløbsloven ikke må jordbehandles eller sprøjtes. Staten
har dog indskærpet, at kommunerne ikke skal føre aktivt tilsyn med overhol-
delse.
Staten har myndighedsopgaven i forhold til 3-meter bræmmer, hvor overhol-
delse er en forudsætning for at kunne få udbetalt enkeltbetaling efter EU’s
landbrugsstøtteordninger.
Aarhus Kommune har ikke foretaget undersøgelser af det specifikke kvæl-
stoftab fra vandløbsnære arealer. Der er dog generel, faglig konsensus om,
at næringsstoftabet kan være relativt højt fra jorder som dyrkes tæt på vand-
løb. Det gælder især på arealer, som er skrånende mod vandløbet, udsat for
overfladeafstrømning eller intensivt drænet.
Med venlig hilsen
8. november 2024
Side 5 af 5
Nicolaj Bang
Rådmand
/
Henrik Seiding
Direktør