Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 96
Offentligt
2934317_0001.png
NOTAT
BILAG 1
J.nr. 2023 - 71011
Ref. kahkr/mooes
Den 4. november 2024
Orientering til Miljø- og Fødevareudvalget om Miljøstyrelsens
genbesøg af sagen om Kronospans forurening af det lokale
vandmiljø
Miljøstyrelsen har nedenfor udarbejdet en kort beskrivelse af styrelsens genbesøg
af 7. september 2024 i sagen om Kronospans forurening af det lokale vandmiljø og
vurderingen af, om virksomheden kan drages til ansvar for forureningen.
Notatet tager udgangspunkt i Miljøstyrelsens genbesøg af 7. september 2024 samt
kritikken fra professor Peter Pagh og professor emaritus Ellen Margrethe Basse,
som gav anledning til genbesøget.
Sagens baggrund
Miljøstyrelsen overtog den 1. juli 2017 myndighedskompetencen efter
miljøbeskyttelsesloven for spånpladeproducenten Kronospan ApS fra Syddjurs
Kommune.
Kronospan havde på daværende tidspunkt i en årrække udledt forurenet
overflade- og tagvand til den nærliggende Pindstrup Bæk, der løber i Ryom Å.
Virksomheden og Syddjurs Kommune havde i flere år arbejdet på forskellige
renseløsninger. Miljøstyrelsen vurderede den 5. januar 2018
på baggrund af
spildevandsanalyser for 2. halvår 2017 - at den ansøgte renseløsning ikke kunne
rense spildevandet tilstrækkeligt til, at fortsat udledning ville kunne accepteres.
Efter anvisning og håndhævelse fra Miljøstyrelsen blev udledningen bragt til ophør
ved udgangen af 2019, hvor Kronospan etablerede eget renseanlæg, og det
forurenede overflade- og tagvand blev tilsluttet forsyningsselskabets kloaksystem.
Indtil udledningen ophørte i 2019, var den reguleret af en ældre miljøgodkendelse
fra 2000, der kun indeholdt begrænsede grænseværdier for de forurenende stoffer
i udledningen. Syddjurs Kommune gennemførte i 2015 en revurdering af
miljøgodkendelsen med skærpede krav til udledningen, men revurderingen blev
påklaget, således at den aldrig fik retskraft pga. klagens opsættende virkning.
Miljøstyrelsen traf i 2019 afgørelse om fornyet revurdering af miljøgodkendelsen
fra 2000, da EU Kommissionen havde offentliggjort konklusioner for, hvad der
betragtes som bedst tilgængelig teknik (BAT) for industrielle emissioner inden for
branchen (fremstilling af træbaserede plader, WBP). Offentliggjorte BAT
konklusioner udløser en myndighedsforpligtigelse til at revurdere
miljøgodkendelserne for de omfattede virksomheder.
Undersøgelse af, om der kan gøres et ansvar gældende
Miljøstyrelsen
• •
www.mst.dk
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 96: Orientering om Miljøstyrelsens genbesøg af sagen om Kronospans forurening af det lokale vandmiljø, fra miljøministeren
2934317_0002.png
På baggrund af de spildevandsanalyser, som Miljøstyrelsen havde modtaget efter
overtagelse af myndighedskompetencen den 1. juli 2017, samt tidligere
undersøgelser af miljøtilstanden i Pindstrup Bæk i 2014, igangsatte Miljøstyrelsen
efter udledningens ophør i 2019 en undersøgelse af, om der kunne gøres et ansvar
gældende overfor Kronospan i forhold til virksomhedens forurening af Pindstrup
Bæk og de nedstrøms beliggende vandområder.
Miljøstyrelsen vurderede i undersøgelsen, om der kunne gøres et ansvar gældende
efter miljøbeskyttelsesloven
1
og miljøskadeloven
2
. Undersøgelsen var
tidskrævende og kompleks, da der var begrænset administrationsgrundlag og
nævnspraksis for anvendelse af miljøskadereglerne, og sagen rækker ind i flere
regelsæt.
Miljøstyrelsen konkluderede i sin afsluttende vurdering den 10. august 2023, at
der ikke kunne gøres et ansvar gældende over for virksomheden.
TV2 Østjylland fik den 22. september 2023 aktindsigt i Miljøstyrelsens vurdering
fra 10. august 2023, og forelagde denne for juraprofessorerne Ellen Margrethe
Basse og Peter Pagh. Begge professorer kritiserede vurderingen. TV2 Østjylland
viderebragte kritikpunkterne i en mail den 3. oktober 2023.
Miljøstyrelsen svarede den 5. oktober 2023 til TV2 Østjylland, at styrelsen ville
kikke på de input, der var kommet fra Ellen Margrethe Basse og Peter Pagh for at
vurdere, om det giver anledning til ændringer i styrelsens opfattelse af sagen.
Miljøministeren svarede efterfølgende den 15. januar 2024 til Folketingets Miljø-
og Fødevareudvalg
3
, at ministeren vil oversende en orientering til udvalget, når
Miljøstyrelsen er færdig med sit genbesøg og vurdering af, om Kronospan kan
stilles til ansvar for virksomhedens forurening af det lokale vandmiljø
Kritikpunkter
Kritik om forkerte paragraffer og muligheden for at pålægge undersøgelser mv.
Ellen Margrethe Basses kritik går blandt andet på, at Miljøstyrelsen anvendte
forkerte paragraffer i miljøbeskyttelsesloven og slet ikke forholdte sig til kapitlet
om miljøansvaret, da styrelsen den 10. august 2023 konkluderede, at
virksomheden ikke kunne pålægges at rydde op eller undersøge på fremmed
grund.
Miljøstyrelsen fastholder at have anvendt de korrekte paragraffer, da der i
vurderingen fra 10. august 2023 netop blev lavet en selvstændig vurdering efter
både miljøbeskyttelseslovens kapitel 9a om miljøskade, som Ellen Margrethe
Basse henviser til, og miljøbeskyttelseslovens kapitel 9 om tilsyn. De selvstændige
vurderinger efter de to kapitler i miljøbeskyttelsesloven er tydeliggjort og udbygget
i styrelsens genbesøg og fornyede vurdering, der blev afsluttet 7. september 2024.
1
Dagældende lovbekendtgørelse nr. 1121 af 9. marts 2018 af lov om miljøbeskyttelse (på
tidspunktet for undersøgelsen).
2
Dagældende lovbekendtgørelse nr. 277 af 27. marts 2017 af lov om undersøgelse,
forebyggelse og afhjælpning af miljøskader (på tidspunktet for undersøgelsen).
3
Besvarelse af spørgsmål nr. 294, MOF alm. del.
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 96: Orientering om Miljøstyrelsens genbesøg af sagen om Kronospans forurening af det lokale vandmiljø, fra miljøministeren
2934317_0003.png
Miljøstyrelsen fastholder ligeledes i genbesøget, at Kronospan ikke kan pålægges
at undersøge eller rydde op i Pindstrup Bæk og Ryom Å efter hverken
miljøskadeloven eller miljøbeskyttelsesloven.
Miljøskadelovens § 25, stk. 1, og miljøbeskyttelsesloven § 73 e, stk. 2 indeholder
rigtig nok hjemmel til at påbyde en virksomhed at foretage undersøgelser på
tredjemandsarealer som f.eks. Pindstrup Bæk og Ryom Å, og miljøskadeloven § 25,
stk. 2, og miljøbeskyttelsesloven § 73 e, stk. 3, giver hjemmel til at meddele den
relevante ejer af arealet et påbud til at tåle et sådant indgreb. Et såkaldt tålepåbud.
Undersøgelsespåbud efter miljøbeskyttelseslovens § 73 e finder anvendelse ved
konkret mistanke om miljøskade, for at kunne afdække, om der er sket en
miljøskade. Det følger dog af den almindelige forvaltningsret, at
undersøgelsespåbud ikke må meddeles, såfremt myndigheden på forhånd er
positivt vidende om, at undersøgelsespåbuddet ikke kan belyse sagen yderligere.
Dette er vurderingen i den konkrete sag. Miljøskadeloven giver kun hjemmel til at
udstede påbud, såfremt der er konstateret en miljøskade eller overhængende fare
herfor.
Miljøstyrelsen konkluderer i både det originale notat fra 10. august 2023 og i
genbesøget fra 7. september 2024, at forureningen af Pindstrup Bæk ikke er
omfattet af miljøskadeloven, da Pindstrup Bæk ikke er målsat i bekendtgørelse om
miljømål for overfladevandområder og grundvandsforekomster
4
. Miljøstyrelsen
konkluderer endvidere, at der i den konkrete sag ikke kan påvises en miljøskade
eller overhængende fare herfor i Ryom Å ud fra de tilgængelige data og
oplysninger. Dermed kan Miljøstyrelsen ikke lovligt give et påbud efter
miljøskadeloven til virksomheden, da det er Miljøstyrelsens konklusion, at denne
ikke finder anvendelse.
Miljøstyrelsen fastholder desuden, at et undersøgelsespåbud efter
miljøbeskyttelseslovens § 73 e ikke vil kunne belyse sagen yderligere i den
konkrete sag, eftersom et pålideligt udgangspunkt til sammenligning af tilstanden
i Ryom Å ikke forefindes. Et nutidsbillede af tilstanden i Ryom Å ville ikke kunne
påvise en målbar forringelse uden en pålidelig vurdering af den forhenværende
tilstand i åen fra før miljøskadeloven trådte i kraft i 2008.
Miljøbeskyttelseslovens kapitel om tilsyn (kapitel 9) giver ikke Miljøstyrelsen som
tilsynsmyndighed hjemmel til at påbyde en virksomhed at foretage undersøgelser
eller genoprette den hidtidige tilstand på tredjemandsarealer, hvor virksomheden
ikke har lovlig adkomst. Det betyder, at Miljøstyrelsen ikke kan pålægge
Kronospan at foretage undersøgelser i f.eks. Pindstrup Bæk, og eventuelt påbyde
virksomheden at genoprette den hidtidige tilstand i bækken.
Kritik af manglende kendskab til vandløbstilstand i miljøskadesager
Peter Pagh spørger ind til, om det manglende kendskab til tilstanden i Ryom Å
betyder, at der aldrig kan føres sager om miljøskader i vandløb, hvor tilstanden er
ukendt, eller der er brugt forskellige målemetoder igennem årene, og hvis ja, om
det så vil være ansvarsfrit at forurene til denne type vandløb.
4
Bekendtgørelse nr. 819 af 15. juni 2023.
3
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 96: Orientering om Miljøstyrelsens genbesøg af sagen om Kronospans forurening af det lokale vandmiljø, fra miljøministeren
2934317_0004.png
Miljøstyrelsen konkluderer i både det originale notat fra 10. august 2023 og i
genbesøget fra 7. september 2024, at der godt kan føres sager om miljøskader i
vandområder, hvor den økologiske eller kemiske tilstand er ukendt, idet sagerne
kan baseres på overvågningsdata og antagelser/ekstrapolation.
Dette er underbygget i Miljøstyrelsens vejledning nr. 4 af 2008 om miljøskade,
hvor der står følgende (side 82):
”I praksis foretages dog ikke konkret
overvågning af alle vandforekomster, og ikke alle relevante parametre
overvåges i alle overvågningspunkter. Det vil derfor i mange tilfælde være
nødvendigt at kunne opstille begrundede antagelser om vandforekomstens
tilstand før skaden”.
EU Kommissionens meddelelse 2001/C 118/01, punkt 162,
anviser tilsvarende, at hvis der ikke foreligger overvågningsdata til brug for
fastlæggelsen af den hidtidige tilstand for de vandområder, der er påvirket
negativt, kan der foretages ekstrapolering af data fra andre lignende vandområder.
I den konkrete sag, hvor tilstanden i Ryom Å er ukendt, har Miljøstyrelsen
gennemgået de eksisterende overvågningsdata for fisk og smådyr på en
målestation, der er placeret ca. 500 m nedstrøms udløbet fra Pindstrup Bæk i
Ryom Å. Disse data viser dog ingen tendens i nedadgående retning i perioden
siden miljøskadeloven trådte i kraft i 2008, og op til Kronospans udledning
ophørte i 2019.
Miljøstyrelsen har ligeledes undersøgt muligheden for ekstrapolering, men er nået
frem til, at det ikke er muligt i den konkrete sag
blandt andet fordi Ryom Å er et
såkaldt blødbundsvandløb, hvor tilstanden ikke umiddelbart kan vurderes ud fra
samme indeks som dem, der anvendes i almindelige vandløb som helhed.
Miljøstyrelsen skal til spørgsmålet om, hvorvidt det så vil være ansvarsfrit at
forurene vandløb, hvor tilstanden er ukendt, påpege, at en virksomhed ifølge
miljøbeskyttelseslovens § 27 og § 33 skal have en udledningstilladelse førend, den
må udlede til overfladevandsområder. Udledningstilladesen skal meddeles, så den
er i overensstemmelse med en række bekendtgørelser og vejledninger. Hvis der
udledes uden tilladelse eller i strid med tilladelsen, kan dette straffes med bøde
efter miljøbeskyttelseslovens § 110. Det er dermed ikke ansvarsfrit at forurene til
nogen typer af vandløb.
Kritik af udledning af overfladevand ved ekstremt regnvejr
Ellen Margrethe Basse mener, at det er tvivlsomt, om Miljøstyrelsens
revurderingsafgørelse fra 2019 for Kronospan er lovlig set ud fra Miljø- og
Fødevareklagenævnets afgørelse om et vejprojekt i Horsens
5
, hvor man ikke måtte
udlede kobber til en å, fordi åen i forvejen var kobberholdig. Kronospan har i
henhold til revurderingsafgørelsen tilladelse til at udlede overfladevand til
Pindstrup Bæk ved ekstreme regnhændelser, dog højst én gang hver 5 år.
Kritikpunktet omhandler revurderingsafgørelsen fra 2019, og afgørelsens tilladelse
til udledning af overfladevand ved ekstreme regnhændelser i perioden herefter.
Punktet har derfor ikke været en del af Miljøstyrelsens genbesøg af, om der kan
5
Miljø og Fødevareklagenævnets afgørelse af 23. februar 2023 nr. 22/02461.
4
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 96: Orientering om Miljøstyrelsens genbesøg af sagen om Kronospans forurening af det lokale vandmiljø, fra miljøministeren
gøres et ansvar gældende overfor Kronospan for virksomhedens forurening af det
lokale vandmiljø fra den generelle udledning, der ophørte i 2019.
Miljøstyrelsen kan i forhold til lovligheden af revurderingsafgørelsen fra 2019
oplyse, at styrelsen på daværende tidspunkt ikke havde detaljeret viden om
sammensætningen af overløbsvandet. Styrelsen fastsatte derfor i
revurderingsafgørelsen krav om, at Kronospan i forbindelse med evt. overløb
skulle udtage en vandprøve af det udledte vand og analysere for stofindhold,
mængder mv., så styrelsen kunne få de nødvendige oplysninger til at vurdere, om
vandet fremadrettet vil kunne udledes.
Kronospan har efterfølgende haft 8 overløbshændelser i perioden maj 2021
februar 2024. Hændelserne og de tilhørende vandanalyser har givet Miljøstyrelsen
ny viden om overløbsvandets sammensætning.
Miljøstyrelsen har på baggrund af de 8 overløbshændelser indskærpet i november
2023 og april 2024, at Kronospan skal overholde vilkåret i revurderingsafgørelsen
om, at virksomheden højst må udlede overfladevand ved ekstreme regnhændelser
én gang hvert 5 år. Miljøstyrelsen har endvidere politianmeldt forholdet i
september 2024. Ingen af disse håndhævelsesskridt er sket som resultat af
genbesøget, da problemstillingen ikke var en del af genbesøget.
Miljøstyrelsen har desuden på baggrund af sin nyerhvervede viden om
overløbsvandets sammensætning henstillet overfor Kronospan, at der ikke må ske
flere overløb. Styrelsen har samtidig oplyst, at de gennemførte analyser af
overløbene viser, at der skal etableres yderligere rensning, såfremt fortsat
udledning til Pindstrup Bæk skal kunne tillades.
Opsummering
Miljøstyrelsen har genbesøgt sin vurdering af sagen på baggrund af kritikken fra
de to juraprofessorer. Genbesøget har dog ikke ført til et andet resultat.
Miljøstyrelsen vurderer således fortsat, at der ikke kan gøres et ansvar gældende
efter hverken miljøskadeloven eller miljøbeskyttelsesloven overfor Kronospan for
virksomhedens udledning til det lokale vandmiljø, som ophørte i 2019.
Kritikpunkterne har endvidere ikke givet anledning til en ændring af
Miljøstyrelsens praksis, og styrelsen vurderer, at der ikke er kommet nye
oplysninger, som giver anledning til at genoptage sagen.
Miljøstyrelsen skal bemærke, at sagen giver anledning til overvejelser omkring en
manglende hjemmel i miljøbeskyttelsesloven til at meddele påbud på
tredjemandsgrund i forureningssager, som ikke udgør en miljøskade eller
overhængende fare herfor. Miljøstyrelsen har gjort Departementet opmærksom på
den manglende hjemmel. Departementet har oplyst, at problemstillingen indgår i
kommissoriet for det kommende eksterne udvalg, der skal gennemgå
miljøskadereglerne, inklusiv afgrænsede emner under den øvrige miljølovgivning,
og komme med anbefalinger til ændring af reglerne.
5