Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 95
Offentligt
2934154_0001.png
Transportministeriet
Transportminister Thomas Danielsen
Dato 11. november 2024
Nyanlæg af motorveje: Naturen skal ikke betale prisen
Kære Thomas Danielsen
Vores organisationer retter hermed en fælles henvendelse til dig, fordi vi er dybt bekymrede
over den omfattende og fortsatte opsplitning af vores landskab som følge af motorveje.
Veje og baner er en ”mur” i landskabet for en lang række små og store pattedyrarter, herunder
truede arter. Og samtidig udgør det en væsentlig risiko for trafikanter, når hjortevildt påkøres
med høj fart.
I mere end 20 år har danske forskere været opmærksomme på, at nogle arter oplever veje
som en ”mur”. Helt tilbage i 2001 konstaterede forskere, at der var genetisk forskel på
grævlinger hhv. øst og vest for E 45 (LINK).
Der har i en årrække internationalt, herunder i EU-regi, været et voksende fokus på at
”fragmenteringen” af landskabet som følge af infrastruktur er et væsentligt og voksende
problem. Det Europæiske Miljøagentur har bl.a. udarbejdet flere analyser af omfanget af
fragmentering af landskabet i EU-landene. Seneste analyse fra 2018 (LINK) viser at Danmark
nu er det 9. mest fragmenterede land i EU27.
Med en voksende isolation af bestande som følge af fragmentering øges risikoen for at nogle
truede arter forsvinder helt fra Danmark. Vi vil derfor gerne takke dig for, at du har taget
initiativ til at skabe sammenhæng
langs med
en motorvej for vores truede hasselmus, ved at
etablere beplantning der både vil fungere som levesteder, men også skabe sammenhæng
mellem eksisterende levesteder (LINK). Vi ser initiativet som vigtigt og af reel betydning for
hasselmusen.
Passage
på tværs af
de store statsveje er imidlertid en forudsætning for, at fx også det store
hjortevildt kan færdes frit i landskabet. Det store hjortevildt har en central funktion som
”græssere” i vores hårdt pressede natur. Et stort problem for naturen i Danmark i dag er, at
der er for få græssere - naturen gror simpelthen til. Derfor er det vigtigt at der ikke skabes
barrierer for krondyrene.
En række undersøgelser har vist, at faunapassager benyttes hyppigt af vildtlevende dyr og
dermed effektivt reducerer barriereeffekten ved etablering af motorveje. Derfor er det vigtigt
at der etableres faunapassager til de dyrearter, som vil ellers vil blive mødt af en ”mur” når en
ny motorvej anlægges.
1
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 95: Henvendelse af 11/11-24 vedrørende Infrastrukturaftalen 2035 og faunapassager, fra Danmarks Naturfredningsforening m.fl.
2934154_0002.png
Med ”Infrastrukturaftale 2022 – 2035” (LINK) fra juni 2021 afsatte aftaleparterne 105.8
milliarder til blandt andet nye motorveje. Oversigten over den økonomiske fordeling af
midlerne (LINK) viser, at der blev afsat 150 millioner for hele perioden til en ”Pulje til
biodiversitet
langs
veje og jernbaner” svarende til 0,14% af aftalens økonomiske råderum.
Men ud af dette beløb blev der ikke afsat midler øremærket til faunapassager ved de nye
motorveje.
Altinget omtaler den 23. september (LINK), at man af økonomiske årsager lægger op til at
droppe mange af de nødvendige faunapassager på en kommende strækning af Hærvejs-
motorvejen, som ellers ville medvirke til at reducere fragmenteringen. Vores foreninger finder
dette dybt problematisk.
Vi erfarer også at der i forbindelse med etableringen af E45 Vejle-Skanderborg droppes
fyldestgørende etablering af faunapassager.
Vi ser dette som en konsekvens af, at der under Infrastrukturaftalen ikke er afsat midler
øremærket til at etablere faunapassager. Og som en konsekvens af de voksende materiale-
omkostninger, blandt andet som følge af krigen i Ukraine der startede �½ år efter indgåelse af
Infrastrukturaftalen, prioriteres der meget hårdt i de respektive aftalte vejprojekter. Der
lægges dermed op til at naturen skal betale.
Men vi mener, ikke at det skal være naturen der betaler prisen for stigende materiale
omkostninger og den generelt manglende prioritering af midler til faunapassager. Når man
politisk fortsat mener at der er behov for og råd til at lave nye motorveje, må der imidlertid
også være råd til ledsagende indsatser som minimerer de negative effekter på naturen.
Med det voksende og brede politiske fokus på nødvendigheden af at genskabe store
sammenhængende naturområder giver det ikke mening, at man samtidig afsætter enorme
summer til at lave ny motorveje som vil udgøre barrierer for naturen, med mindre at man
laver faunapassager. Uden så samtidig at øremærke midler til at minimere de negative effekter
på naturen ved netop at lave faunapassager.
Vores foreninger mener derfor, at det bør være et helt grundlæggende princip, at de negative
konsekvenser ved anlæg af ny infrastruktur skal være så tæt på nul som muligt: Et ”netto nul
fragmenteringsprincip”. Altså et princip om at man ved anlæg af infrastruktur skal minimere
den barrierevirkning som anlægget vil medføre, ved bl.a. at anlægge de nødvendige
faunapassager.
Vi vil med denne henvendelse venligst og indtrængende opfordre dig til at indføre et sådant
princip for statslig anlæggelse af ny infrastruktur. Vi vil desuden gerne opfordre dig til at starte
drøftelser med partierne bag Infrastrukturaftale 2022 – 2035 med henblik på at afsætte
øremærkede midler til at sikre de nødvendige faunapassager ved statslige
infrastrukturprojekter. Omkostninger, der i de samlede projektomkostninger vil udgøre meget
beskedne andele.
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 95: Henvendelse af 11/11-24 vedrørende Infrastrukturaftalen 2035 og faunapassager, fra Danmarks Naturfredningsforening m.fl.
2934154_0003.png
Vores organisationer vil parallelt med denne henvendelse rette en direkte henvendelse til
partierne bag aftalen.
Med venlige hilsener og på vegne af organisationerne nedenfor,
Maria Reumert Gjerding, præsident
Claus Lind Christensen, formand
Danmarks Naturfredningsforening
Danmarks Jægerforbund
Kopi:
Folketingets Transportudvalg
Folketingets Miljø- og fødevareudvalg
Organisationerne bag denne henvendelse
Danmarks Jægerforbund
Danmarks Naturfredningsforening
Dyrenes Beskyttelse
Friluftsrådet
Svampeforeningen
Verdens Skove
Danmarks Sportsfiskerforbund
De Unge Biodiversitetsambassadører
Danmarks Vilde Natur
Natur & Ungdom
Pattedyrforeningen
Biologiforbundet
Dansk Botanisk Forening
Dansk Geologisk Forening
3