Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 95
Offentligt
2934153_0001.png
Socialdemokratiet
Venstre
Dansk Folkeparti
Socialistisk Folkeparti
Radikale Venstre
Enhedslisten
Det Konservative Folkeparti
Liberal Alliance
Alternativet
Dato 11. november 2024
Infrastrukturaftale 2022 – 2035: Naturen skal ikke betale prisen for ny
motorveje
Kære transport- og naturordførere i partierne bag Infrastrukturaftale 2022 – 2035
Vores organisationer retter her en fælles henvendelse til jer som aftaleparter, fordi vi anser det
for absolut nødvendigt at der afsættes yderligere og øremærkede midler til at reducere de
negative konsekvenser for naturen, som de aftalte nye motorvejsstrækninger vil medføre.
Med ”Infrastrukturaftale 2022 – 2035” (LINK) fra juni 2021 afsatte aftaleparterne 105,8
milliarder til blandt andet nye motorveje. Oversigten over den økonomiske fordeling af
midlerne i aftalen (LINK) viser, at der blev afsat 150 millioner for hele perioden til en ”Pulje til
biodiversitet
langs
veje og jernbaner” svarende til 0,14% af aftalens økonomiske råderum.
Men ud af dette beløb blev der ikke afsat midler øremærket til faunapassager ved de nye
motorveje, som kan sikre passage
på tværs
af motorvejene.
Altinget omtaler den 23. september (LINK), at man af økonomiske årsager lægger op til at
droppe mange af de nødvendige faunapassager på en kommende strækning af Hærvejs-
motorvejen, som ellers ville medvirke til at reducere fragmenteringen. Vores foreninger finder
dette dybt problematisk. Vi erfarer også at der i forbindelse med etableringen af E45 Vejle-
Skanderborg droppes fyldestgørende etablering af faunapassager.
Vi ser dette som en konsekvens af at der ikke under Infrastrukturaftalen er afsat midler
øremærket til at etablere faunapassager. Og som konsekvens af at der som følge af voksende
materiale-omkostninger, blandt andet som følge af krigen i Ukraine der startede �½ år efter
indgåelse af Infrastrukturaftalen, prioriteres meget hårdt i de respektive aftalte vejprojekter.
Der lægges dermed op til at naturen skal betale.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 95: Henvendelse af 11/11-24 vedrørende Infrastrukturaftalen 2035 og faunapassager, fra Danmarks Naturfredningsforening m.fl.
2934153_0002.png
Der har i en årrække internationalt, herunder i EU regi, været et voksende fokus på at
”fragmenteringen” af landskabet som følge af infrastruktur er et væsentligt og voksende
problem. Det Europæiske Miljøagentur har bl.a. udarbejdet flere analyser af omfanget af
fragmentering af landskabet i EU landene. Seneste analyse fra 2018 (LINK) viser at Danmark
nu er det 9. mest fragmenterede land i EU27.
Vore organisationer finder, at når man politisk fortsat mener at der er behov for og råd til at
lave nye motorveje, må der imidlertid også være råd til ledsagende indsatser som minimerer
de negative effekter på naturen. Men vi mener, ikke at det skal være naturen der betaler
prisen for stigende materiale omkostninger og den generelt manglende prioritering af midler til
faunapassager.
Med det voksende og brede politiske fokus på nødvendigheden af at genskabe store
sammenhængende naturområder giver det ikke mening, at man samtidig afsætter enorme
summer til at lave ny motorveje som vil udgøre barrierer for naturen med mindre at man laver
faunapassager. Uden så samtidig at øremærke midler til at minimere de negative effekter på
naturen ved netop at lave faunapassager.
Det bør derfor være et helt grundlæggende princip, at de negative konsekvenser ved anlæg af
ny infrastruktur skal være så tæt på nul som muligt: Et ”netto nul fragmenteringsprincip”. Altså
et princip om at man ved anlæg af infrastruktur skal minimere den barrierevirkning som
anlægget vil medføre, ved bl.a. at anlægge de nødvendige faunapassager.
Derfor beder vores organisationer om, at I som parter under Infrastrukturaftale 2022 – 2035
indgår aftale om, at anlæg af motorvejsstrækningerne under Infrastrukturaftalen – og alle
øvrige fremtidige ny motorvejsstrækninger – skal etableres ud fra et princip om at minimere
de negative konsekvenser for naturen og derfor ledsages af det økonomiske råderum til at
etablere de nødvendige faunapassager. Omkostninger, der i de samlede projektomkostninger
vil udgøre meget beskedne andele.
Vi har derfor parallelt med denne henvendelse til jer rettet en separat henvendelse til
Transportministeren og anmodet om at ministeren tager initiativ til drøftelser med jer om
dette.
Med venlige hilsener og på vegne af organisationerne nedenfor,
Maria Reumert Gjerding, præsident
Claus Lind Christensen, formand
Danmarks Naturfredningsforening
Kopi:
Folketingets Transportudvalg
Folketingets Miljø- og fødevareudvalg
Danmarks Jægerforbund
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 95: Henvendelse af 11/11-24 vedrørende Infrastrukturaftalen 2035 og faunapassager, fra Danmarks Naturfredningsforening m.fl.
Organisationerne bag denne henvendelse
Danmarks Jægerforbund
Danmarks Naturfredningsforening
Dyrenes Beskyttelse
Friluftsrådet
Svampeforeningen
Verdens Skove
Danmarks Sportsfiskerforbund
De Unge Biodiversitetsambassadører
Danmarks Vilde Natur
Natur & Ungdom
Pattedyrforeningen
Biologiforbundet
Dansk Botanisk Forening
Dansk Geologisk Forening