Socialdemokratiet
Venstre
Dansk Folkeparti
Socialistisk Folkeparti
Radikale Venstre
Enhedslisten
Det Konservative Folkeparti
Liberal Alliance
Alternativet
Dato 11. november 2024
Infrastrukturaftale 2022 – 2035: Naturen skal ikke betale prisen for ny
motorveje
Kære transport- og naturordførere i partierne bag Infrastrukturaftale 2022 – 2035
Vores organisationer retter her en fælles henvendelse til jer som aftaleparter, fordi vi anser det
for absolut nødvendigt at der afsættes yderligere og øremærkede midler til at reducere de
negative konsekvenser for naturen, som de aftalte nye motorvejsstrækninger vil medføre.
Med ”Infrastrukturaftale 2022 – 2035” (LINK) fra juni 2021 afsatte aftaleparterne 105,8
milliarder til blandt andet nye motorveje. Oversigten over den økonomiske fordeling af
midlerne i aftalen (LINK) viser, at der blev afsat 150 millioner for hele perioden til en ”Pulje til
biodiversitet
langs
veje og jernbaner” svarende til 0,14% af aftalens økonomiske råderum.
Men ud af dette beløb blev der ikke afsat midler øremærket til faunapassager ved de nye
motorveje, som kan sikre passage
på tværs
af motorvejene.
Altinget omtaler den 23. september (LINK), at man af økonomiske årsager lægger op til at
droppe mange af de nødvendige faunapassager på en kommende strækning af Hærvejs-
motorvejen, som ellers ville medvirke til at reducere fragmenteringen. Vores foreninger finder
dette dybt problematisk. Vi erfarer også at der i forbindelse med etableringen af E45 Vejle-
Skanderborg droppes fyldestgørende etablering af faunapassager.
Vi ser dette som en konsekvens af at der ikke under Infrastrukturaftalen er afsat midler
øremærket til at etablere faunapassager. Og som konsekvens af at der som følge af voksende
materiale-omkostninger, blandt andet som følge af krigen i Ukraine der startede �½ år efter
indgåelse af Infrastrukturaftalen, prioriteres meget hårdt i de respektive aftalte vejprojekter.
Der lægges dermed op til at naturen skal betale.