Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 8
Offentligt
2913105_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvornår ministeren blev informeret om, at
rapporten ”Effekter af fysisk forstyrrelse af bundtrawling på havbundens
biodiversitet”, Aarhus Universitet, 2024, er misvisende, og oplyse, om
ministeren eller Miljøministeriet har henvist til rapporten efter dette
tidspunkt?
Vil ministeren herudover redegøre for, om ministeren synes, at der bør være et
større fokus på second opinions, som ministeren ellers tidligere har afvist? Der
henvises til nyheden ”Vil kalde minister i samråd efter
hård kritik af vigtig
rapport om fiskeri - En rapport fra Aarhus Universitet indeholder ifølge
eksperter "vildledende" tal om konsekvenserne af bundtrawling”,
nyheder.tv2.dk, den 20. august 2024, og svar på B 102 - spørgsmål 9.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Bøgsted (DD) og Kim Edberg
Andersen (DD).
Svar
Jeg har noteret mig, at der er faglige uenigheder mellem
nogle forskere fra DTU og Aarhus Universitet om en
rapport fra Aarhus Universitet om bundtrawls
påvirkninger af havbundens biodiversitet.
I spørger ind til, hvornår jeg fik kendskab til, at forskere
fra DTU har kritiseret den omtalte rapport fra Aarhus
Universitet.
Første gang jeg blev bedt om at tage stilling til AU-
rapportens faglighed var i foråret i år, hvor medlemmer af
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg spurgte, om jeg
1
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 8: Miljøministerens talepapir fra samrådet 25/9-24 om rapport om bundtrawl
2913105_0002.png
TALEPAPIR
mente, at man kunne stole på en rapport, som var bestilt af
Danmarks Naturfredningsforening.
Her hæftede jeg mig i mit svar ved, at rapporten er
udarbejdet af et anerkendt dansk universitet
nemlig
Aarhus Universitet
og at det derfor er min klare
forventning, at rapporten lever op til de forskningsmæssige
standarder - uanset hvem der har finansieret rapporten.
Mit ministerium har i vores journalsystem identificeret, at
Miljø- og Ligestillingsministeriet for første gang modtager
den kritiske gennemgang af AU-rapporten, som var blevet
udarbejdet af forskere fra DTU den 12. august. Denne
kritiske gennemgang fik vi i ministeriet fra Jyllands-
Posten, hvor den var vedlagt en forespørgsel om min
deltagelse i et interview.
I gennemgangen fremgår
som I ved
kritik af rapporten
fra Aarhus Universitet. En kritik som afvises af forfatteren
bag rapporten.
Det er ikke en ny ting, at forskere er uenige om fx metoder,
resultater eller beregninger
og at der i sådanne tilfælde
pågår en videnskabelig debat mellem de involverede
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 8: Miljøministerens talepapir fra samrådet 25/9-24 om rapport om bundtrawl
2913105_0003.png
TALEPAPIR
forskere. Det er
kan man vel sige
en grundlæggende
præmis for forskning.
Både jeg og mit embedsværk lytter selvfølgelig til
diskussionerne imellem eksperter på området. Men jeg
mener bestemt ikke, at jeg som minister skal involvere mig
i en sådan faglig uoverensstemmelse mellem forskere.
Men det er vigtigt for mig, at diskussionen om fremtidens
fiskeri og trawlfrie zoner ikke bliver mudret af en debat om
fagligheden i enkeltstående rapporter.
Derfor har jeg meldt ud, at vi i mit ministerium ikke
kommer til at henvise til den konkrete rapport igen, og at
rapporten ingen steder længere indgår som en del af
baggrundsmaterialet til de kommende
fiskeriforhandlinger.
Når det kommer til konsekvenserne af bundslæbende
fiskeri, så har vi i Miljø- og Ligestillingsministeriet
gennemgået en lang række videnskabelige artikler og
faglige produkter ifm. forberedelserne til de kommende
fiskeriforhandlinger. Her har rapporten fra Aarhus
Universitet blot indgået som én ud af rigtig mange.
3
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 8: Miljøministerens talepapir fra samrådet 25/9-24 om rapport om bundtrawl
2913105_0004.png
TALEPAPIR
Så lad mig slå helt fast: Vi baserer ikke regeringens politik
på enkeltstående rapporter
men på et bredt fagligt og
sagligt fundament. Og i det lys mener jeg, at det vil være et
skråplan, hvis vi konsekvent skal få lavet
second opinions
på enkeltstående rapporter.
For der
er
forskningsmæssig enighed om de overordnede
konklusioner
nemlig at fiskeri med bundslæbende
redskaber
i større eller mindre grad
påvirker
havbunden negativt. Der er også bred enighed om, at når
der trækkes et trawl hen over havbunden bare én gang, så
dør mange af de bunddyr, som udgør fødegrundlaget for
mange andre arter, herunder vores fiskebestande.
Dette beskrives også i Fiskerikommissionens rapport fra
december 2023, som henviser til, at dødeligheden for de
påvirkede organismer varierer mellem 6 pct. og 41 pct. per
redskabspassage. At vi nu konsekvent har taget AU-
rapporten ud af det samlede baggrundsmateriale ændrer
ikke på den grundlæggende, brede enighed om, at
bundtrawl påvirker havbunden negativt.
4
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 8: Miljøministerens talepapir fra samrådet 25/9-24 om rapport om bundtrawl
2913105_0005.png
TALEPAPIR
I Fiskerikommissionens rapport skriver de konkret, at
[citat]
”Mange undersøgelser har vist, at påvirkningen fra
bundslæbende redskaber generelt er større, jo større og
tungere redskabet er, og jo dybere det graver sig ned i
bunden. De tungeste redskaber, som bomtrawl og
skrabere, har den kraftigste negative påvirkning, især når
de anvendes på stenrev og biogene rev på havbundens
overflade, og dels forårsager redskaberne den største
dødelighed. Generelt set har man fundet, at dødeligheden
for de påvirkede organismer varierer mellem 6 pct. og 41
pct. per redskabspassage.” samt:
Ӯndringer i havbundens fauna og flora er ligeledes
påvirket af fiskeriintensiteten i forhold til organismernes
artssammensætning, fysiske robusthed, væksthastighed og
størrelse, samt forplantningsmåde”
[citat slut]
Vi skal bruge vores energi på at finde de bedste løsninger
både for vores havnatur, men også for vores fiskerierhverv.
Det skal vi gøre som en del af de kommende forhandlinger
om fremtidens erhvervsfiskeri, som vi skal tage på
baggrund af Fiskerikommissionens anbefalinger.
5
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 8: Miljøministerens talepapir fra samrådet 25/9-24 om rapport om bundtrawl
2913105_0006.png
TALEPAPIR
For vi skal passe på vores havmiljø. Havet er et vigtigt
levested for dyr og planter, og det er afgørende, at vi sikrer
sunde bestande og bæredygtige økosystemer.
Med forhandlingerne om fremtidens erhvervsfiskeri skal vi
sikre, at også fremtidige generationer kan nyde godt af et
sundt og mangfoldigt hav
uanset om man bruger havet
til rekreative formål eller hvis man lever af havets resurser
som fx erhvervsfiskerne gør.
Så vi har først og fremmest brug for at få begrænset det
negative pres, der er på vores have, så fiskebestande kan
trives i de danske havområder.
For mig er det helt centralt, at vi får store
sammenhængende områder, hvor der er lukket for fiskeri
med bundslæbende redskaber. Her vil havbundens dyr og
planter kunne genetablere sig og sikre fødegrundlaget for
sunde fiskebestande samtidig med, at områderne skaber
gunstige gyde- og opvækstområder.
Det arbejde mener jeg ikke, at faglig uenighed om en
rapport skal stå i vejen for.
6