Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 78
Offentligt
2928607_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 31. oktober 2024
Sagsnummer: 2021-1298
MIM 118-24
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat Om EU-kommissionens delegerede forordning
vedrørende ændring af bilag I og V til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 649/2012 om
eksport og import af farlige kemikalier (delegeret retsakt).
Den delegerede forordning er den 15. oktober 2024 af Rådet fremsendt til medlemslandene med frist
den 8. november 2024 for eventuelle indsigelser.
Den delegerede retsakt vurderes generelt at have en neutral påvirkning af beskyttelsesniveauet i
Danmark, men at øge beskyttelsesniveauet i lande uden for EU, der importerer kemikalier fra EU.
Regeringen kan støtte forslaget, og at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede
retsakt, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Henrik Hedeman Olsen
Miljøministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1220 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
• www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Notat om eksport og import af farlige kemikalier, delegeret retsakt, fra miljøministeren
2928607_0002.png
Komitesager/delegerede retsakter
Rent drikkevand og sikker
kemi
J.nr.. 2024-7522
Ref. TOTHO/MAS
Den 29. oktober 2024
MIM 118-24
KOMITÉNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Om EU-kommissionens delegerede forordning vedrørende ændring af bilag I og
V til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 649/2012 om eksport
og import af farlige kemikalier (delegeret retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
EU-Kommissionen har vedtaget en delegeret forordning om ændring af bilag I og V til forordning
649/2012 om eksport og import af farlige kemikalier (PIC-forordningen). Forslaget skal tilpasse
PIC-forordningens bilag om anmeldelse og muligheder for eksport af visse farlige kemikalier til den
seneste EU-regulering af kemikalier på EU-markedet og internationale konventioner
(Rotterdamkonventionen). Forslaget indebærer, at flere stoffer bliver omfattet af krav om
anmeldelse ved eksport til lande uden for EU og forbud mod eksport af visse svært nedbrydelige
stoffer. Den delegerede retsakt vurderes generelt at have en neutral påvirkning af
beskyttelsesniveauet i Danmark, men at øge beskyttelsesniveauet i lande uden for EU, der
importerer kemikalier fra EU. Forslaget vurderes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske,
erhvervsøkonomiske eller erhvervsadministrative konsekvenser. Den delegerede forordning er den
15. oktober 2024 af Rådet fremsendt til medlemslandene med frist den 8. november 2024 for
eventuelle indsigelser. Regeringen kan støtte forslaget, og at Rådet ikke gør indsigelse mod
udstedelsen af den delegerede retsakt, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge
dette til grund.
Baggrund
Forslaget er vedtaget af Kommissionen med hjemmel i PIC-forordningen, særlig artikel 23, stk. 4.
I henhold til artikel 23, stk. 1, i PIC-forordningen skal EU-Kommissionen mindst en gang om året
gennemgå listen over kemikalier i bilag I på grundlag af udviklingen inden for EU-retten og
Rotterdamkonventionen. Siden sidste gennemgang er der truffet foranstaltninger vedrørende en
række kemikalier i forordning 1107/2009 om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler, forordning
528/2012 om biocidholdige produkter, forordning 1907/2006 om registrering, evaluering,
godkendelse og begrænsning af kemikalier (REACH), forordning 2019/1021 om persistente organiske
miljøgifte (POP) og forordning 2017/852 om kviksølv. På den ellevte partskonference under
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Notat om eksport og import af farlige kemikalier, delegeret retsakt, fra miljøministeren
Rotterdamkonventionen blev der truffet beslutning om at optage yderligere kemikalier i bilag III til
konventionen.
Den delegerede retsakt er udstedt i henhold til TEUF artikel 290 og kan kun træde i kraft, såfremt
Europa-Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse inden for en frist på 2 måneder, i dette tilfælde indtil
16. december 2024. Fristen for indsigelse kan forlænges med 2 måneder efter anmodning fra enten
Europa-Parlamentet eller Rådet. Europa-Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med absolut
flertal. Rådet træffer beslutning om indsigelse med kvalificeret flertal.
Modtager formandskabet for Rådet ingen indsigelser inden d. 8. november 2024, vil Rådets sekretariat
foreslå COREPER at anbefale, at Rådet bekræfter, at det ikke vil gøre indsigelse imod den delegerede
retsakt samt informere Europa-Parlamentet og Kommission herom.
Formål og indhold
PIC-fordningen gennemfører Rotterdamkonventionens regler om forudgående samtykke ved
international handel med visse farlige kemikalier (Prior Informed Consent, PIC). Efter
Rotterdamkonventionen må stoffer, der er optaget som såkaldt PIC-stof på konventionens bilag III,
kun eksporteres, hvis importlandet har givet samtykke hertil. For andre kemikalier, som et land har
forbudt eller strengt reguleret, er der en forpligtelse til at orientere importlandets myndigheder inden
eksport. EU har i PIC-forordningen indført skrappere regler, så der også skal foreligge samtykke inden
eksport af stoffer, som efter EU’s vurdering opfylder betingelserne i konventionen for at kunne
betegnes som PIC-stof. Stoffer omfattet af forordningen kan optages på følgende bilag:
-
-
-
-
-
Bilag 1 del 1: Eksportanmeldelse, men ikke forudgående informeret samtykke fra
modtagerlandet.
Bilag 1 del 1 og 2: Eksportanmeldelse, og forudgående informeret samtykke fra
modtagerlandet mm.
Bilag 1 del 3: Kemikalier der er omfattet af PIC-proceduren.
Bilag 5 del 1: EU-eksportforbud for persistente organiske miljøgifte opført i bilag A og B til
Stockholm-konventionen om persistente organiske miljøgifte.
Bilag 5, del 2: EU-eksportforbud for andre kemikalier end de persistente organiske miljøgifte
opført i bilag A og B til Stockholmkonventionen om persistente organiske miljøgifte.
Status for følgende stoffer er siden sidste opdatering af PIC-forordningen ændret. De foreslås derfor
optaget på Forordningens bilag således:
Ved gennemførelsesforordning (EU) 2023/149, (EU) 2023/2657, (EU) 2023/2456, (EU) 2024/1207,
(EU) 2023/1436, (EU) 2024/1217, (EU) 2023/2455, (EU) 2023/741, (EU) 2024/20 og (EU) 2023/2513
besluttede Kommissionen ikke at forny godkendelsen af henholdsvis aktivstofferne benfluralin,
benthiavalicarb, clofentezin, dimethomorph, dimoxystrobin, mepanipyrim, metiram, oxamyl, S-
metolachlor og triflusulfuron-methyl som aktivstoffer i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1107/2009. Denne afgørelse betyder, at det er forbudt at anvende disse stoffer til
noget som helst formål i kategorien "pesticid", fordi de ikke er godkendt til noget andet formål i denne
kategori. Benfluralin, benthiavalicarb, clofentezin, dimethomorph, dimoxystrobin, mepanipyrim,
metiram, oxamyl, S-metolachlor og triflusulfuron-methyl bør derfor tilføjes på listen over kemikalier i
del 1 og 2 i bilag I til PIC-forordningen.
Kommissionen besluttede ved gennemførelsesforordning (EU) 2023/939 at tilbagekalde godkendelsen
af stoffet ipconazol som aktivstof i henhold til forordning (EF) nr. 1107/2009. Afgørelsen betyder, at det
er forbudt at anvende ipconazol til noget som helst formål i kategorien "pesticid", fordi det ikke er
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Notat om eksport og import af farlige kemikalier, delegeret retsakt, fra miljøministeren
godkendt til noget andet formål i denne kategori. Stoffet ipconazol bør derfor tilføjes på listerne over
kemikalier i del 1 og 2 i bilag I til PIC-forordningen.
Ved gennemførelsesforordning (EU) 2024/425 besluttede Kommissionen ikke at godkende aktivstoffet
asulam-natrium, da det er blevet trukket tilbage af industrien fra godkendelsesprocessen i henhold til
forordning (EF) nr. 1107/2009. Tilbagetrækningen betyder, at det er forbudt at anvende asulam-
natrium til noget som helst formål i kategorien "pesticid", fordi det ikke er godkendt til noget andet
formål i denne kategori. Endvidere er den harmoniserede klassificering af stoffet i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1272/2008 tilstrækkeligt bevis på, at stoffet giver anledning
til bekymring for menneskers sundhed eller miljøet. Stoffet asulam-natrium bør derfor tilføjes på
listerne over kemikalier i del 1 og 2 i bilag I til PIC-forordningen.
Aktivstofferne calciumphosphid, chloridazon, chlorsulfuron, flusilazol, fuberidazol, ioxynil, molinat,
oxadiazon, profenofos, quinoclamin, spirotetramat, tralkoxydim og triadimenol er blevet trukket tilbage
af industrien fra godkendelsesprocessen i henhold til forordning (EF) nr. 1107/2009. Tilbagetrækningen
betyder, at det er forbudt at anvende stofferne til noget som helst formål i kategorien "pesticid", fordi de
ikke er godkendt til noget andet formål i denne kategori. Endvidere er den harmoniserede klassificering
af stofferne i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1272/2008 tilstrækkeligt
bevis på, at stofferne giver anledning til bekymring for menneskers sundhed eller miljøet. Disse stoffer
bør derfor tilføjes på listerne over kemikalier i del 1 og 2 i bilag I til PIC-forordningen.
Aktivstoffet difenacoum er blevet trukket tilbage af industrien fra godkendelsesproceduren i henhold til
forordning (EF) nr. 1107/2009. Tilbagetrækningen betyder, at det er forbudt at anvende difenacoum til
noget som helst formål i underkategorien "pesticid i gruppen af plantebeskyttelsesmidler". Endvidere er
den harmoniserede klassificering af difenacoum i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1272/2008 tilstrækkeligt bevis på, at stoffet giver anledning til bekymring for
menneskers sundhed eller miljøet. Stoffet difenacoum bør derfor tilføjes på listen over kemikalier i del
1 i bilag I til PIC-forordningen.
Aktivstoffet penflufen er blevet trukket tilbage af industrien fra godkendelsesproceduren i henhold til
forordning (EF) nr. 1107/2009. Tilbagetrækningen medfører, at anvendelsen af det pågældende stof i
kategorien "pesticid" er underkastet strenge restriktioner, eftersom penflufen kun er godkendt til
anvendelse i biocidholdige produkter i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
528/2012 for produkttype 8 i underkategorien "andre pesticider, herunder biocider". Endvidere er den
harmoniserede klassificering af penflufen i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 1272/2008 tilstrækkeligt bevis på, at stoffet giver anledning til bekymring for menneskers sundhed
eller miljøet. Stoffet penflufen bør derfor tilføjes på listerne over kemikalier i del 1 og 2 i bilag I til PIC-
forordningen.
Aktivstoffet fenpropimorph er blevet trukket tilbage af industrien fra godkendelsesprocedurerne i
henhold til forordning (EF) nr. 1107/2009 og i henhold til forordning (EU) nr. 528/2012.
Tilbagetrækningen betyder, at det er forbudt at anvende fenpropimorph til noget som helst formål i
kategorien "pesticid". Endvidere er den harmoniserede klassificering af fenpropimorph i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1272/2008 tilstrækkeligt bevis på, at stoffet giver
anledning til bekymring for menneskers sundhed eller miljøet. Stoffet penpropimorph bør derfor tilføjes
på listerne over kemikalier i del 1 og 2 i bilag I til PIC-forordningen.
Kommissionen besluttede ved gennemførelsesafgørelse (EU) 2023/470, og (EU) 2022/2005 ikke at
godkende stofferne d-allethrin og methylendithiocyanat som aktivstoffer i henhold til forordning (EU)
nr. 528/2012. Afgørelsen betyder, at det er forbudt at anvende d-allethrin og methylendithiocyanat til
3
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Notat om eksport og import af farlige kemikalier, delegeret retsakt, fra miljøministeren
noget som helst formål i kategorien "pesticid", fordi stofferne ikke er godkendt til noget andet formål i
denne kategori. Stofferne d-allethrin og methylendithiocyanat bør derfor tilføjes på listerne over
kemikalier i del 1 og 2 i bilag I til PIC-forordningen.
Aktivstoffet bendiocarb er blevet trukket tilbage af industrien fra godkendelsesproceduren i henhold til
forordning (EU) nr. 528/2012. Tilbagetrækningen betyder, at det er forbudt at anvende bendiocarb til
noget som helst formål i kategorien "pesticid", fordi det ikke er godkendt til noget andet formål i denne
kategori. Endvidere er den harmoniserede klassificering af stoffet i henhold til forordning (EF) nr.
1272/2008 tilstrækkeligt bevis på, at stoffet giver anledning til bekymring for menneskers sundhed eller
miljøet. Stoffet bendiocarb bør derfor tilføjes på listerne over kemikalier i del 1 og 2 i bilag I til PIC-
forordningen.
Kommissionen besluttede ved gennemførelsesafgørelse (EU) 2023/2377, (EU) 2023/2052 og (EU)
2023/2648 ikke at godkende stofferne sølvkobberzeolit, sølvnatriumhydrogenzirconiumphosphat og
sølvzeolit som aktivstoffer til anvendelse i biocidholdige produkter af produkttype 4 i henhold til
forordning (EU) nr. 528/2012. Afgørelsen betyder, anvendelsen af disse stoffer er underkastet strenge
restriktioner i kategorien "pesticid", fordi stofferne ikke er godkendt til noget andet formål i denne
kategori. Stofferne sølvkobberzeolit, sølvnatriumhydrogenzirconiumphosphat og sølvzeolit bør derfor
tilføjes på listerne over kemikalier i del 1 og 2 i bilag I til PIC-forordningen.
Ved gennemførelsesafgørelse (EU) 2023/1424 besluttede Kommissionen ikke at forny godkendelsen af
stoffet acrolein, da det er blevet trukket tilbage af industrien fra godkendelsesprocessen i henhold til
forordning (EU) nr. 528/2012. Afgørelsen betyder, at det er forbudt at anvende acrolein til noget som
helst formål i kategorien "pesticid", fordi stoffet ikke er godkendt til noget andet formål i denne kategori.
Endvidere er den harmoniserede klassificering af stoffet i henhold til forordning (EF) nr. 1272/2008
tilstrækkeligt bevis på, at stoffet giver anledning til bekymring for menneskers sundhed eller miljøet.
Stoffet acrolein bør derfor tilføjes på listen over kemikalier i del 1 og 2 i bilag I til PIC-forordningen.
Aktivstoffet abamectin er blevet trukket tilbage af industrien fra godkendelsesproceduren i henhold til
forordning (EU) nr. 528/2012. Tilbagetrækningen betyder, at det er forbudt at anvende stoffet
abamectin til noget som helst formål i underkategorien "andre pesticider, herunder biocider". Endvidere
er den harmoniserede klassificering af abamectin i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1272/2008 tilstrækkeligt bevis på, at stoffet giver anledning til bekymring for
menneskers sundhed eller miljøet. Stoffet abamectin bør derfor tilføjes på listen over kemikalier i del 1
i bilag I til PIC-forordningen.
Aktivstoffet warfarin er blevet trukket tilbage af industrien fra godkendelsesproceduren i henhold til
forordning (EU) nr. 528/2012. Tilbagetrækningen betyder, at det er forbudt at anvende warfarin til
noget som helst formål i kategorien "pesticid", fordi warfarin ikke er godkendt til noget andet formål i
denne kategori. Endvidere er den harmoniserede klassificering af stoffet i henhold til forordning (EF)
nr. 1272/2008 tilstrækkeligt bevis på, at warfarin giver anledning til bekymring for menneskers sundhed
eller miljøet. Da warfarin allerede er opført i del 1 i bilag I, bør stoffet tilføjes på listen over kemikalier i
del 2 i bilag I til PIC-forordningen.
Ved gennemførelsesafgørelse (EU) 2023/1097 besluttede Kommissionen ikke at godkende stoffet
cyanamid som aktivstof i henhold til forordning (EF) nr. 528/2012, og cyanamid er ikke godkendt som
aktivstof i henhold til forordning (EU) nr. 1107/2009. Det er derfor forbudt at anvende cyanamid til
noget som helst formål i kategorien "pesticid", og stoffet bør tilføjes på listen i del 1 og 2 i bilag I til PIC-
forordningen. Da cyanamid allerede er opført i del 1 i bilag I, bør stoffet tilføjes på listen over kemikalier
i del 2 i bilag I til PIC-forordningen.
4
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Notat om eksport og import af farlige kemikalier, delegeret retsakt, fra miljøministeren
Stofferne 1,2-Benzendicarboxylsyredipentylester, forgrenet og ligekædet, dihexylphthalat, 1,2-
benzendicarboxylsyre, di-C6-10-alkylestere eller blandede decyl-, hexyl- og octyldiestere,
natriumperborat, perborsyre, natriumsalt og natriumperoxometaborat er opført i bilag XIV til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006, da de tidligere er blevet identificeret som
særligt problematiske stoffer. Derfor er disse stoffer underlagt krav om godkendelse i overensstemmelse
med afsnit VII i forordning (EF) nr. 1907/2006. Da der ikke er givet nogen tilladelser, er de underkastet
strenge restriktioner for industriel brug. Disse stoffer bør derfor tilføjes på listerne over kemikalier i del
1 og 2 i bilag I til PIC-forordningen.
Polychlorerede biphenyler er opført i bilag III til Rotterdam-konventionen. Opførelsen omfatter en
række homologer, kongener og blandinger. For at tilpasse opførelsen i del 3 i bilag I til listen i henhold
til konventionen bør anvendelsesområdet tilpasses, så det omfatter disse homologer, kongener og
blandinger ved at tilføje "og andre" til CAS-nummeret i bilag I, del 3.
På det ellevte møde i partskonferencen under Rotterdamkonventionen, der blev holdt fra den 1. til den
12. maj 2023, blev det besluttet at optage terbufos i konventionens bilag III, hvorved terbufos blev
omfattet af konventionens procedure for forudgående informeret samtykke. Stoffet terbufos bør derfor
tilføjes på listen over kemikalier i del 3 i bilag I til PIC-forordningen. Da terbufos allerede er opført i del
2 i bilag I til nævnte forordning, bør terbufos udgå af listen over kemikalier i del 2 i bilag I PIC-
forordningen.
På det tiende møde i partskonferencen under Stockholmkonventionen, der blev holdt fra den 6. til den
17. juni 2022, blev det besluttet at optage stoffet perfluorhexansulfonsyre (PFHxS), salte heraf og
PFHxS-beslægtede forbindelser i konventionens bilag A. Stoffet blev derfor opført i del A i bilag I til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/1021 og bør derfor tilføjes på listen over
kemikalier i del 1 i bilag V til PIC-forordningen.
Oplysningerne om endosulfan, der er opført på listen over kemikalier i bilag V, del A, bør ændres ved at
tilføje yderligere numeriske identifikatorer for at præcisere anvendelsesområdet med henblik på at
bringe det i overensstemmelse med forordning (EU) 2019/1021.
I henhold til artikel 14, stk. 2, i PIC-forordningen skal Kommissionen revidere klassificeringen af hvert
kemikalie, der er opført i bilag I til nævnte forordning, i lyset af eventuelle ændringer i
Verdenstoldorganisationens nomenklatur i det harmoniserede system eller i Den Europæiske Unions
kombinerede nomenklatur. En række klassificeringer af kemikalier i Den Europæiske Unions
kombinerede nomenklatur er blevet ændret, siden disse kemikalier blev tilføjet til
Bilag I til PIC-forordningen. Disse ændringer bør afspejles i nævnte bilag.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt og kan gøre indsigelse mod den indtil 16.
december 2024, hvorefter denne frist kan forlænges med yderligere to måneder. Europa-Parlamentet
har ikke udtalt sig om sagen på nuværende tidspunkt.
Nærhedsprincippet
Da der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en vedtaget retsakt, hvor formålet vedrører fælles
handelspolitik, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Der er ingen særlig regulering af de pågældende stoffer i Danmark
5
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Notat om eksport og import af farlige kemikalier, delegeret retsakt, fra miljøministeren
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
PIC-forordningen er umiddelbart gældende i Danmark.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle, erhvervsøkonomiske eller administrative konsekvenser
for det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslaget skønnes at medføre et uændret beskyttelsesniveau i Danmark og EU men
har betydning for beskyttelsen i lande uden for EU, der får øget mulighed for at identificere import af
disse farlige kemikalier, og ved at EU sikrer, at der kun gennemføres eksport af stoffer, der er forbudt
eller strengt reguleret, hvis der er givet forudgående samtykke.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU-Miljøspecialudvalget. Der er ikke modtaget høringssvar fra
udvalget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget forventes at opnå støtte fra et kvalificeret flertal af medlemsstater.
Regeringens generelle holdning
Regeringen kan støtte forslaget, og at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede
forordning, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6