Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 55
Offentligt
2921829_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 14. oktober 2024
Sagsnummer: 2021-1298
MIM 117-24
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakter
om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til funktionel overfladebehandling af sanitære produkter i
henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH)
(komitesag).
Forslagene forventes drøftet og sat til afstemning på et møde i REACH-komiteen d. 21. og 22. oktober 2024.
Forslagene forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslagene, idet der lægges stor vægt på, at
godkendelsesperioderne for begge grupper af ansøgere forkortes til 2028.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Henrik Hedeman Olsen
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 55: Notat om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til funktionel overfladebehandling af sanitære produkter, komitésag, fra miljøministeren
2921829_0002.png
Rent drikkevand og sikker
kemi
J.nr. 2024 - 7641
Ref. SOFHE
Den 14. oktober 2024
MIM 117-24
KOMITÉNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af
anvendelsen af chromtrioxid til funktionel overfladebehandling af sanitære
produkter i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1907/2006 (REACH) (komitesag)
KOM-dokumenter foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af anvendelsen af
stoffet chromtrioxid til funktionel overfladebehandling af sanitære produkter i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag). Forslagene giver
tilladelse til fortsat anvendelse for gruppen af ansøgere Villeroy & Boch Gustavsberg AB (Sverige) og
FM Mattsson Mora Group AB (Sverige) samt for ansøgeren Rubinetterie Stella S.p.A (Italien).
Tilladelserne gives efter optag på godkendelseslisten, bilag XIV i REACH, til fortsat at anvende
stoffet indtil henholdsvis september 2031 (Rubinetterie Stella S.p.A) og december 2028 (Villeroy &
Boch Gustavsberg AB og FM Mattsson Mora Group AB). Forslagene forventes drøftet og sat til
afstemning på et møde i REACH-komiteen d. 21. og 22. oktober 2024. Forslagene forventes ikke at
have nævneværdige økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej heller
statsfinansielle konsekvenser. Forslagene forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde,
hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. De beskrevne
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold vurderes at leve op til de danske
arbejdsmiljøkrav, og at leve op til de danske miljøkrav i forhold til at sikre den generelle befolkning
via miljøet. I de konkrete sager drejer det sig om specifikke anvendelser af stoffet, hvor der ikke
findes alternativer for virksomhederne. Kommissionen har fastsat et reduktionskrav på 70% i 2029
og en 100% udfasning i september 2031 ved godkendelsens udløb for Rubinetterie Stella S.p.A.
Regeringen vurderer imidlertid, at virksomhederne bør intensivere deres substitutionsindsats på
baggrund af fremskridtene med udviklingen af alternative teknologier. Regeringen agter på den
baggrund at støtte forslagene, idet der lægges stor vægt på, at godkendelsesperioderne for begge
grupper af ansøgere forkortes til 2028.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 55: Notat om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til funktionel overfladebehandling af sanitære produkter, komitésag, fra miljøministeren
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af anvendelsen af
chromtrioxid til funktionel overfladebehandling af sanitære produkter.
Forslagene er fremlagt i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH). Forslagene har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8.
Forslagene behandles i en undersøgelsesprocedure i REACH-komiteen. Afgiver komitéen en positiv
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver komitéen en negativ
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for
to måneder kan forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge forslaget
for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen inden
for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for
appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan
Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv
udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med
kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslagene forventes drøftet og sat til afstemning på et møde i REACH-komitéen d. 21. og 22. oktober
2024.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig med
at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret, og at
disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er økonomisk
og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten, hvor en del virksomheder begynder arbejdet med at skifte til egnede alternativer.
Udfasningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over
stoffer, der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste
ende skal de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne,
ansøge om og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de
socioøkonomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV indeholder de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan
markedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (det vil sige den dato, hvor
anvendelse skal ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om
godkendelse af fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan
anvendes sikkert, og at der ikke findes egnede alternativer. I de tilfælde, hvor behandling af sagen er
påbegyndt efter solnedgangsdatoen, gives godkendelsen fra vedtagelsesdatoen, jf. REACH Afsnit VII.
Forslagene til gennemførelsesretsakt vedrører forvaltningsafgørelser, hvorefter Kommissionen træffer
afgørelse vedrørende ansøgninger fra gruppen af virksomheder Villeroy & Boch Gustavsberg AB og FM
Mattsson Mora Group AB samt for virksomheden Rubinetterie Stella S.p.A om fortsat samlet
anvendelse af op til 15 tons chromtrioxid om året:
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 55: Notat om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til funktionel overfladebehandling af sanitære produkter, komitésag, fra miljøministeren
1.
Til anvendelse af chromtrioxid til galvanisering af metaldele med formålet at producere
langtidsholdbare og hårdføre overflader med dekorativ karakter til sanitære anvendelser i
køkken og bad (Villeroy & Boch Gustavsberg AB og FM Mattsson Mora Group AB (10 tons)).
2.
Til anvendelse af chromtrioxid til galvanisering af metaldele for at opnå funktionelle sanitære
overflader (Rubinetterie Stella S.p.A (5 tons)).
De to ansøgere, gruppen bestående af Villeroy & Boch Gustavsberg AB og FM Mattsson Mora Group
AB samt Rubinetterie Stella S.p.A, fremsendte henholdsvis d. 9. marts 2022 og d. 9. september 2022
ansøgninger om godkendelse af chromtrioxid til ovennævnte anvendelser. Ansøgningerne har i
henhold til procedurerne i REACH-forordningen været behandlet af det Europæiske
Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk vurdering, SEAC,
som d. 13. juni 2023 og 1. december 2023 har afgivet følgende udtalelser om ansøgningerne:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningerne, er passende og effektive i forhold til at
begrænse risikoen for arbejdstagere og i forhold til at begrænse risikoen for den generelle
befolkning via miljøet. RAC anbefalede, at yderligere risikohåndteringsforanstaltninger
implementeres for begge ansøgere, samt at arbejdstageres eksponering i godkendelsesperioden
dokumenteres i måleprogrammer, og at der opsættes måleprogrammer for udledningen af stoffet
til miljøet.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgerne, men samtidig at der findes
alternativer, som er teknisk og økonomisk gennemførlige i EU. Udvalget konkluderer, at de
indsendte forsknings- og udviklingsplaner lever op til kravene til en substitutionsplan, og at disse
er troværdige. SEAC har desuden konkluderet, at ansøgerne har påvist, at de socioøkonomiske
fordele opvejer de risici for menneskers sundhed eller miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet.
SEAC har anbefalet, at der gives en 7-årig frist for virksomhederne Villeroy & Boch Gustavsberg AB
og FM Mattsson Mora Group AB (marts 2029) og en 9-årig frist for virksomheden Rubinetterie
Stella S.p.A, (9. september 2031) til fornyet vurdering.
o
Kommissionen anbefaler på den baggrund, at godkendelsen til virksomheden Rubinetterie Stella S.p.A
vil udløbe d. 9. september 2031 i overensstemmelse med SEAC’s anbefalinger, mens godkendelsen
forkortes til d. 31. december 2028 for virksomhederne Villeroy & Boch Gustavsberg AB og FM Mattsson
Mora Group AB i overensstemmelse med målet om hurtigst mulig substitution af chromtrioxid.
Kommissionen anerkender, at virksomheden Rubinetterie Stella S.p.A forventes at reducere de
anvendte mængder af chromtrioxid signifikant i godkendelsesperioden jf. virksomhedens
reduktionsplaner, og godkendelsen kan derfor gives i overensstemmelse med SEAC’s anbefalede
frist.
Virksomheden Rubinetterie Stella S.p.A skal som minimum reducere deres forbrug med 70% i 2029,
80% i 2030 og 100% i september 2031 sammenlignet med forbruget i 2016. Det er desuden en
forudsætning, at alle virksomhederne implementerer RACs anbefalinger, herunder at virksomhederne
gennemfører måleprogrammer for arbejdstagernes udsættelse for stoffet og for udledningen til miljøet.
Godkendelserne gives derudover
også under forudsætning af anvendelse af de
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som virksomhederne har beskrevet.
Virksomhederne skal dokumentere deres indsats for at finde en erstatning til chromtrioxid, herunder
også deres indsats for at fremme accept af alternative løsninger hos deres kunder.
3
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 55: Notat om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til funktionel overfladebehandling af sanitære produkter, komitésag, fra miljøministeren
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslagene til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslagene er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakter under REACH-forordningen har direkte
retsvirkning i Danmark og skal ikke implementeres i dansk ret.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslagene har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslagene har ingen statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslagene skønnes ikke at medføre væsentlige erhvervs- eller
samfundsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslagene skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Forslagene har været i høring i EU-Miljøspecialudvalget, uden at der er kommet bemærkninger.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der at være et kvalificeret flertal
for forslagene blandt medlemsstaterne.
Regeringens generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, så skal risici ved fortsat
anvendelse være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal
opveje eventuelle risici for mennesker og miljø.
Forslagene til gennemførelsesretsakter tager udgangspunkt i, at ansøgerne skal overholde de generelle
krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav.
Regeringen finder, at risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold lever op til de danske
arbejdsmiljøkrav, samt at de anvendte risikohåndteringsforanstaltninger vurderes at leve op de danske
miljøkrav i forhold til at sikre den generelle befolkning via miljøet. Der er dermed redegjort for et
tilstrækkeligt beskyttelsesniveau, og regeringen finder, at der ikke på nuværende tidspunkt findes
egnede alternativer til den specifikke anvendelse for virksomhederne. Regeringen finder det positivt,
at virksomheden Rubinetterie Stella S.p.A forpligtes til konkrete reduktionsmål, som vil føre til en
fuldstændig udfasning i 2031. Virksomhederne bør dog intensivere deres substitutionsindsats på
baggrund af fremskridtene med udviklingen af alternative teknologier og godkendelsesperioderne for
sammenlignelige virksomheder.
4
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 55: Notat om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til funktionel overfladebehandling af sanitære produkter, komitésag, fra miljøministeren
Kommissionens analyse peger på, at det for de mest ambitiøse virksomheder vil være muligt at
substituere anvendelse af stoffet senest ved udgangen af 2028. Godkendelsesperioderne for de tre
virksomheder bør derfor reduceres til udgangen af 2028 for at bibeholde en fair konkurrence på det
indre marked og fremme substitution.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslagene, idet der lægges stor vægt på, at
godkendelsesperioderne for begge grupper af ansøgere forkortes til 2028.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
5