Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 54
Offentligt
2921823_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 14.oktober 2024
Sagsnummer: 2021-1298
MIM 116-24
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om
godkendelse af anvendelse af chromtrioxid til serviceforkromning i henhold til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH)
(komitesag).
Forslaget forventes drøftet og sat til afstemning på et møde i REACH-komiteen d. 22. oktober 2024.
Forslaget forventes at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark positivt.
Regeringen agter at støtte forslaget, idet der lægges afgørende vægt på, at dekorative anvendelser i møbler og
lamper ikke indgår i godkendelsen.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Henrik Hedeman Olsen
Miljøministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1220 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 •
[email protected]
• www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 54: Notat om godkendelse af anvendelse af chromtrioxid til serviceforkromning, komitésag, fra miljøministeren
2921823_0002.png
Rent drikkevand og sikker
kemi
J.nr. 2024 - 7641
Ref. DOBLE
Den 14. oktober 2024
MIM 116-24
RAMMENOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af
anvendelse af chromtrioxid til serviceforkromning i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitesag)
KOM-dokumenter foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af anvendelse af
stoffet chromtrioxid til serviceforkromning i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag). Forslaget giver tilladelse til fortsat anvendelse af
chromtrioxid for den danske virksomhed Bjerringbro Fornikling A/S. Tilladelsen gives efter optag på
godkendelseslisten, bilag XIV i REACH, til fortsat at anvende stoffet indtil december 2028. Forslaget
forventes drøftet og sat til afstemning på et møde i REACH-komiteen d. 22. oktober 2024. Forslaget
forventes at have økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, der er under 10 mio. kr. om året.
Forslaget forventes ikke at have administrative konsekvenser for erhvervslivet eller statsfinansielle
konsekvenser. Forslaget forventes at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark positivt. Regeringen
ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke
kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. Kommissionen har fastsat
krav om yderligere risikohåndteringsforanstaltninger. Regeringen finder, at kravene vil sikre, at
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold lever op til de danske arbejdsmiljøkrav. De
beskrevne risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold vurderes at leve op til de danske
miljøkrav i forhold til at sikre den generelle befolkning via miljøet. Regeringen finder, at der for
anvendelsen i møbler og lamper er tale om en dekorativ anvendelse. Regeringen agter at støtte
forslaget, idet der lægges afgørende vægt på, at dekorative anvendelser i møbler og lamper ikke
indgår i godkendelsen.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af anvendelsen af
chromtrioxid til serviceforkromning.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 54: Notat om godkendelse af anvendelse af chromtrioxid til serviceforkromning, komitésag, fra miljøministeren
Forslaget er fremlagt i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH). Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i REACH-komiteen. Afgiver komitéen en positiv
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver komitéen en negativ
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for
to måneder kan forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge forslaget
for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen inden
for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for
appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan
Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv
udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med
kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget forventes drøftet og sat til afstemning på et møde i REACH-komitéen d. 22.oktober 2024.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig med
at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret, og at
disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er økonomisk
og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten, hvor en del virksomheder begynder arbejdet med at skifte til egnede alternativer.
Udfasningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over
stoffer, der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste
ende skal de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne,
ansøge om og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de
socioøkonomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV indeholder de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan
markedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (det vil sige den dato, hvor
anvendelse skal ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om
godkendelse af fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan
anvendes sikkert, og at der ikke findes egnede alternativer. I de tilfælde, hvor behandling af sagen er
påbegyndt efter solnedgangsdatoen, gives godkendelsen fra vedtagelsesdatoen, jf. REACH Afsnit VII.
Forslaget til gennemførelsesretsakt vedrører forvaltningsafgørelser, hvorefter Kommissionen træffer
afgørelse vedrørende ansøgningen fra den danske virksomhed Bjerringbro Fornikling A/S om fortsat
samlet anvendelse af op til 0,5 tons om året af chromtrioxid:
Til anvendelse til serviceforkromning af overflader inden for følgende sektorer: 1) sanitære
anvendelser, 2) udstyr til tandlæger, 3) maritime anvendelser, 4) fittings i varmeventiler, 5)
udstyr til sundhedssektoren, 6) møbler og lamper og 7) byggevarer, som hængsler mm.
Bjerringbro Fornikling A/S sendte d. 18. november 2022 ansøgning om godkendelse af chromtrioxid
til ovennævnte anvendelser. Ansøgningen har i henhold til procedurerne i REACH-forordningen været
behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovurdering, RAC, og
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 54: Notat om godkendelse af anvendelse af chromtrioxid til serviceforkromning, komitésag, fra miljøministeren
socioøkonomisk vurdering, SEAC, som henholdsvis d. 1. december 2023 og d. 17. februar 2023 har
afgivet følgende udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at for Bjerringbro Fornikling A/S er de
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningerne, ikke
passende og effektive i forhold til at begrænse risikoen for arbejdstagere, men at de er passende og
effektive i forhold til at begrænse risikoen for den generelle befolkning via miljøet. RAC anbefalede,
at Bjerringbro Fornikling A/S implementerer yderligere risikohåndteringsforanstaltninger,
herunder opdeling af arbejdsopgaver, brug af låg på forkromningsproceslinjen og personlige
værnemidler. RAC anbefalede for Bjerringbro Fornikling A/S, at arbejdstageres eksponering i
godkendelsesperioden dokumenteres i måleprogrammer, samt at der indføres måleprogrammer
for udledningen til miljøet.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren, men samtidig at der findes
alternativer, som er teknisk og økonomisk gennemførlige i EU. Udvalget finder ansøgerens
substitutionsplan troværdig bortset fra, at et passende alternativ uden borsyre vil være tilgængeligt
inden for en periode på 9 år og ikke 12 år som ansøgeren har argumenteret for. SEAC har desuden
konkluderet, at ansøgeren har påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici for
menneskers sundhed eller miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet. SEAC har anbefalet, at der
gives en 9-årig frist for Bjerringbro Fornikling A/S.
o
Kommissionen anmodede efterfølgende om en detaljeret beskrivelse af anvendelserne og har på basis
heraf begrænset godkendelsens anvendelsesområde. Kommissionen mener desuden, at der er
usikkerhed forbundet med substitutionsplanerne for Bjerringbro Fornikling, idet andre
sammenlignelige industrier har kunnet substituere brugen af chromtrioxid inden d. 31. december 2028.
Kommissionen foreslår derfor, at godkendelsen for Bjerringbro Fornikling A/S også løber indtil d. 31.
december 2028. Kommissionen vil dog først høre medlemslandene, om de er enige i, at der ikke skal
tages hensyn til at virksomheden arbejder på at udfase brugen af borsyre. Det er en forudsætning, at
ansøgeren implementerer RACs anbefalinger mht. opdeling af arbejdsopgaver og brug af personlige
værnemidler, herunder at ansøgeren gennemfører måleprogrammer for arbejdstagernes udsættelse og
for udledningen til miljøet. Kommissionen stiller ikke krav om brug af låg, da virksomheden allerede er
påbegyndt installeringen af låg på forkromningsproceslinjen. Godkendelsen gives derudover under
forudsætning af anvendelse af de risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som
ansøgeren har beskrevet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakter under REACH-forordningen har direkte
retsvirkning i Danmark og skal ikke implementeres i dansk ret.
3
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 54: Notat om godkendelse af anvendelse af chromtrioxid til serviceforkromning, komitésag, fra miljøministeren
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes at medføre erhvervs- og samfundsøkonomiske konsekvenser, hvis den danske
virksomhed Bjerringbro Fornikling A/S ikke får en godkendelse til fortsat brug af chromtrioxid.
Virksomheden leverer dag-til-dag forkromning og zink-galvanisering til andre virksomheder.
Kommissionen vurderer generelt, at det tager to år at omstille produktionen fra chromtrioxid til
alternative teknologier. Såfremt der ikke gives godkendelse, vurderes virksomheden at skulle standse
produktionen i to år for at kunne skifte til en alternativ teknologi. Det vil medføre et omsætningstab på
omkring 12-15 mio. kr. over de to år og tabt profit på omkring 1,5-7,5 mio. kr. over de to år.
Virksomheden forventes at kunne fortsætte den øvrige del af produktionen med zink-galvanisering, som
udgør op til 50 % af virksomhedens omsætning.
Sagen har ikke nogen statsfinansielle konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslaget skønnes at have en positiv effekt på beskyttelsesniveauet i Danmark
Høring
Sagen har været i høring i EU-Miljøspecialudvalget.
Danske Tandplejere kan støtte det fremlagte forslag til gennemførelsesretsakt og er enig i regeringens
betragtninger.
Forbrugerrådet TÆNK har bemærket, at idet chromtrioxid er kræftfremkaldende, og RAC har
vurderet, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er kræftfremkaldende, bør
stoffet ikke godkendes til anvendelse. Forbrugerrådet TÆNK stiller spørgsmål til, hvordan
beskyttelsesniveauet i Danmark kan påvirkes positivt, når der er tale om fortsat brug af stoffet.
Forbrugerrådet TÆNK undrer sig over, at SEAC kan konkludere, at ansøgeren har påvist, at de
socioøkonomiske fordele opvejer de risici for menneskers sundhed eller miljøet, der følger af
anvendelsen af stoffet, når der kun er tale om én virksomhed. Forbrugerrådet TÆNK mener, at hvis
tilladelsen ikke afvises, bør regeringen arbejde på at gøre godkendelsesperioden endnu kortere og kun
tillade essentielle anvendelser.
Det bemærkes hertil, at det vurderes, at beskyttelsesniveauet påvirkes positivt, idet der stilles krav om
risikohåndteringsforanstaltninger i forbindelse med fortsat anvendelse. Detaljerne i de
risikohåndteringsforanstaltninger, der stilles krav om, eller som allerede er under implementering
pga. godkendelsesprocessen, er beskrevet i RAC og SEACs udtalelse om godkendelsen. Når SEAC har
draget konklusioner om, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici for menneskers sundhed eller
miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet, sammenholder de værdien af virksomhedens virke - som
regel målt i profit - med risikoen for, at medarbejdere i virksomheden bliver syge og de økonomiske
konsekvenser herved.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der at være et kvalificeret flertal
for forslaget blandt medlemsstaterne.
4
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 54: Notat om godkendelse af anvendelse af chromtrioxid til serviceforkromning, komitésag, fra miljøministeren
Regeringens generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat
anvendelse være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal
opveje eventuelle risici for mennesker og miljø.
Forslaget til gennemførelsesretsakter tager udgangspunkt i, at ansøgeren skal overholde de generelle
krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav.
Regeringen finder, at de pålagte krav vil sikre, at risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold lever op til de danske arbejdsmiljøkrav. Regeringen finder, at de beskrevne
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold lever op til de danske miljøkrav i forhold til
at sikre den generelle befolkning via miljøet.
Regeringen finder, at anvendelserne i ansøgningen bredt kan beskrives som funktionel forkromning
med dekorativ karakter, med undtagelse af anvendelsen i møbler og lamper, hvor der er tale om en
dekorativ anvendelse. For de funktionelle anvendelser med dekorativ karakter er regeringen enig med
Kommissionen i, at der ikke er egnede alternativer, der er økonomisk og teknisk levedygtige for
ansøgeren, men at der er egnede alternativer, der er økonomisk og teknisk levedygtige i EU.
Regeringen er derfor enig i, at godkendelsen skal have samme længde, som andre sammenlignelige
industrier har fået. Regeringen mener endvidere, at der ikke skal gives godkendelse til dekorative
anvendelser, hvor den primære funktion er at opnå en blank overflade, som f.eks. pyntelister og
knapper i biler, beholdere til kosmetik, dørhåndtag, pyntedele på kaffe- og vaskemaskiner, samt dele af
møbler og lamper.
Regeringen agter at støtte forslaget, idet der lægges afgørende vægt på, at den dekorative anvendelse i
møbler og lamper ikke indgår i godkendelsen.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
5