Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 50
Offentligt
2921459_0001.png
SKABELON FOR VURDERING AF ERHVERVSØKONOMISKE
KONSEKVENSER I BEKENDTGØRELSER
Titel på bekendtgørelse:
Bekendtgørelse om dyrevelfærdsmæssige mindstekrav til hold af grise.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Det bemærkes indledningsvist, at bekendtgørelsesudkastet har været forelagt Erhvervsstyrelsen, Området for
Bedre
Regulering (OBR) i præhøring. OBR’s bemærkninger er afspejlet i det følgende.
1. Forbud mod fiksering af søer i farestalde
I Danmark er der samlet set omkring 1.200 grisebedrifter, som producerer i alt 29-32 mio. smågrise om året
(ifølge Danmarks Statistik). Kun en lille del af disse smågrise bliver opdrættet i enten økologiske bedrifter eller
i bedrifter med løsdrift i farestaldene, hvor mere end 90 pct. af staldene aktuelt er konventionelle stalde med
fiksering af søerne. Som led i et samlet dyrevelfærdsinitiativ indføres et forbud mod fiksering af diegivende
søer i nybyggede farestalde samt en overgangsperiode på 15 år for eksisterende stalde. Et forbud vil have
væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser. Vurderingen af disse konsekvenser bygger i overvejende grad
på informationer fra erhvervet.
Hovedelementerne i konsekvensvurderingen er følgende: 1) Staldene vurderes til at have en levetid på mellem
25 og 30 år, hvorfor en overgangsperiode på 15 år vil resultere i et tab på eksisterende anlæg, da der skal
nybygges eller renoveres. 2). Der er væsentlige ekstraomkostninger fremadrettet ved løsdrift i forhold til
traditionelle stalde på grund af øgede pladskrav og øget pasning. 3) Endelig vil der forventeligt være en forøget
dødelighed blandt smågrise i den nye staldetype i en periode.
Direkte omkostninger
Skatter, afgifter mv.
Ingen ændringer i skatter og afgifter.
Administrative konsekvenser
Erhvervsstyrelsen vurderer, at bekendtgørelsesudkastet medfører administrative konsekvenser i form af
omkostninger for erhvervslivet. Disse vurderes til ikke at overstige bagatelgrænsen for forelæggelse for
regeringens økonomiudvalg på 4 mio. kr., hvorfor de ikke kvantificeres nærmere.
Øvrige efterlevelseskonsekvenser
Omstillingsomkostninger
Omstillingsomkostningerne udmøntes efter en 15 års overgangsperiode med 2025 som det første år, dvs. i
2039. Omstillingsomkostningerne består af tab på ikke-afskrevne bygninger og eventuelt inventar samt på
renovering af dele af bygningsmassen, hvor det er mest hensigtsmæssigt. Det anslås, at ca. halvdelen af de
på tidspunktet eksisterende bygninger skal renoveres, og den andel halvdel nybygges. Samlet vil
omstillingsomkostningerne være 724 mio. kr. i 2039.
Løbende omkostninger
De løbende ekstraomkostninger ved løsdrift skyldes ekstra kapitalomkostninger pga. øgede pladskrav samt
arbejdskraft til øget pasning og overvågning. Desuden forventes der i begyndelsen øget dødelighed blandt
smågrise i løsdriftsstaldene i forhold til stalde med farebokse. Den øgede dødelighed forventes dog nedbragt
i løbet af overgangsperioden i takt med, at besætningsansvarlige samt medarbejdere i landbrugsbesætninger
får erfaring med management og overvågning af løsdriftsstaldene.
De løbende omkostninger er 235 mio. kr. pr. år i perioden 2040-54. Staldrenoveringen betyder, at der i denne
periode efter omstillingen vil være færre løbende omkostninger.
De løbende omkostninger vil fra 2055 og frem være 265 mio. kr. pr. år.
Udover løbende ekstraomkostninger efter år 2039 vil der i årene frem mod omstillingsåret være
overgangsomkostninger (stigende fra 17 mio. kr. til 175 mio. kr. pr. år), idet alle nye stalde skal bygges som
løsdriftsstalde.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Udkast til bekendtgørelse om dyrevelfærdsmæssige mindstekrav til hold af grise og høringsbrev, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Adfærdsvirkninger
Der forventes ingen adfærdsvirkninger.
Konsekvenser på samfundsniveau
BNP-effekter
BNP-effekten af forbuddet er -0,4 mia. kr. (2024-niveau). Forbuddet medfører, at produktiviteten falder hos
griseproducenter, hvilket får deres priser til at stige. Dette påvirker fødevareindustrien, som også må øge deres
priser. Grundet de øgede produktionsomkostninger, falder efterspørgslen på arbejdskraft, hvilket for et givent
arbejdsudbud betyder, at lønnen falder, hvilket afledt reducerer den økonomiske aktivitet.
Afledte konsekvenser
Der forventes ingen afledte effekter.
2. Bedøvelse forud for kastration
Administrative konsekvenser
Disse vurderes til ikke at overstige bagatelgrænsen på 4 mio. kr., hvorfor de ikke kvantificeres nærmere.
Skatter, afgifter mv.
Ingen ændringer i skatter og afgifter.
Øvrige efterlevelseskonsekvenser
Størstedelen (mere end 95 pct.) af danske griseproducenter er med i DANISH-ordningen, hvor der er indgået
aftale om lokalbedøvelse forud for kastration. Desuden er omkostningerne til bedøvelse begrænsede, Af disse
grunde antages det, at der ikke vil være nogen erhvervsøkonomiske konsekvenser forbundet med at indføre
krav om bedøvelse.
3. Præcisering af regler om risikovurdering m.v. i forbindelse med halekupering
Administrative konsekvenser
Disse vurderes til ikke at overstige bagatelgrænsen på 4 mio. kr., hvorfor de ikke kvantificeres nærmere.
Skatter, afgifter mv.
Ingen ændringer i skatter og afgifter.
Øvrige efterlevelseskonsekvenser
Der forventes at være meget begrænsede efterlevelseskonsekvenserne som følge af ændringen.
4. Ibrugtagning af overbrusningsanlæg
Administrative konsekvenser
Disse vurderes til ikke at overstige bagatelgrænsen på 4 mio. kr., hvorfor de ikke kvantificeres nærmere.
Skatter, afgifter mv.
Ingen ændringer i skatter og afgifter.
Øvrige efterlevelseskonsekvenser
Der kan være meget begrænsede erhvervsøkonomiske konsekvenser pga. øget vandforbrug. De er under
bagatelgrænsen og kvantificeres derfor ikke nærmere.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Udkast til bekendtgørelse om dyrevelfærdsmæssige mindstekrav til hold af grise og høringsbrev, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2921459_0003.png
Kvantificeringsskema for erhvervsøkonomiske konsekvenser
Tabellen herunder viser de administrative konsekvenser samt de øvrige efterlevelseskonsekvenser fordelt på
omstillingsomkostninger og løbende omkostninger for de fire elementer i bekendtgørelsen.
Positive konsekvenser/mindre
udgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
1. Forbud mod fiksering af søer
i farestalde
Skatter, afgifter mv.:
0 kr.
Øvrig efterlevelse:
Direkte besparelser (løbende):
Ingen
Produktionsmuligheder:
Ingen
Skatter, afgifter mv.:
0 kr.
Øvrig efterlevelse:
Direkte omkostninger omstilling:
724 mio. kr.
Direkte omkostninger løbende:
265 mio. kr. fra 2055 (235 mio. kr. i
2040-2054)
Produktionsbegrænsninger:
Ingen
Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Skatter, afgifter/øvr. efterlevelse
2. Bedøvelse forud for
kastration
3. Præcisering af regler om
risikovurdering m.v. i
forbindelse med halekupering
4. Ibrugtagning af
overbrusningsanlæg
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
1. Forbud mod fiksering af søer
i farestalde
Ingen væsentlige lettelser
Skatter, afgifter/øvr. efterlevelse
Ingen skatter, afgifter / Ingen større
forventede omkostninger
-
-
-
-
Løbende lettelser:
0 kr.
Omstillingsbyrder:
Negative, men under
bagatelgrænse.
Løbende byrder:
Negative, men under
bagatelgrænse.
Løbende lettelser:
2. Bedøvelse forud for
kastration
3. Præcisering af regler om
risikovurdering m.v. i
forbindelse med halekupering
4. Ibrugtagning af
overbrusningsanlæg
Ingen væsentlige lettelser
Omstillingsbyrder/ løb. byrder
Under bagatelgrænse.
-
-
-
-