Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 50
Offentligt
2921458_0001.png
Til høringsparter, jf. høringsliste
J.nr. 2024-18-31-00664
Ref. henol
Den 10. oktober 2024
Høring over udkast til ændringer af bekendtgørelse om
dyrevelfærdsmæssige mindstekrav til hold af grise
Fødevarestyrelsen sender hermed udkast til ændringer af bekendtgørelse om
dyrevelfærdsmæssige mindstekrav til hold af grise i høring.
Bekendtgørelsen sendes i høring med ændringer indføjet som synlige ændringer.
Fødevarestyrelsen skal venligst anmode om at modtage eventuelle høringssvar
senest fredag d. 1. november 2024.
Høringssvar bedes sendt til e-mail:
[email protected]
med c.c. til
[email protected]
med
angivelse af j.nr. 2024-18-31-00664.
Eventuelle spørgsmål til bekendtgørelsesudkastet kan rettes til på e-mail:
[email protected]
Formål og baggrund
Den aktuelle ændring af bekendtgørelsen er konsekvens af, at regeringen
(Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) den 9. februar 2024 har indgået
aftale om dyrevelfærd 2024-2027 (”Sammen om Dyrene”) med Socialistisk
Folkeparti, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre, Dansk
Folkeparti og Alternativet. Aftalen indeholder konkrete initiativer, der skal sikre
bedre dyrevelfærd. Aftalen er
her.
Bekendtgørelsesudkastet skal udmønte tre af initiativerne i aftalen, der kræver
bekendtgørelsesændring. Det drejer sig om initiativ nr. 13 om løse søer i farestalde,
initiativ nr. 16 om brug af overbrusningsanlæg og initiativ nr. 17 om bedøvelse
forud for kastration af grise.
Herudover indeholder bekendtgørelsesudkastet en række præciseringer, jf.
nærmere nedenfor.
Indhold
De væsentligste ændringer i udkast til bekendtgørelsen er følgende:
Fødevarestyrelsen • Stationsparken 31-33 • 2600 Glostrup
Tlf. 72 27 69 00 • CVR 62534516 • EAN 5798000986008 • www.fvst.dk
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Udkast til bekendtgørelse om dyrevelfærdsmæssige mindstekrav til hold af grise og høringsbrev, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2921458_0002.png
Præcisering af definitioner
Bekendtgørelsesudkastets § 2, nr. 3, om definitionen på en orne, indeholder en
præcisering af definitionen for at bringe bekendtgørelsesteksten i
overensstemmelse med ordlyden i Rådets direktiv 2008/120/EF af 18. december
2008 om fastsættelse af mindstekrav med hensyn til beskyttelse af svin
(kodificeret udgave).
Bekendtgørelsesudkastets § 2, nr. 4, om definitionen på en voksen orne,
præciserer, hvad Fødevarestyrelsen forstår ved en voksen orne.
Bekendtgørelsesudkastets § 2, nr. 12, om definitionen på en avls- og slagtegris
indeholder en præcisering af begrebet avlsbrug.
Bekendtgørelsesudkastets § 2, nr. 13, indeholder en definition på, hvad der i
bekendtgørelsen forstås ved en indkøbt avlsgris Dette skyldes, at der i
bekendtgørelsesudkastet er indsat en undtagelse fra kravet om risikovurdering for
indkøbte avlsgrise, der er modtaget ved en alder på 16 uger eller derover.
Bekendtgørelsesudkastets § 2, nr. 19, indeholder en præcisering af, hvad
Fødevarestyrelsen anser for acceptabelt beskæftigelses- og rodemateriale.
Bekendtgørelsesudkastets § 2, nr. 20, indeholder en definition af, hvad der i
bekendtgørelsen forstås ved en mellemhandler.
Bekendtgørelsesudkastets § 2, nr. 21, indeholder en definition af, hvad der i
bekendtgørelsen forstås ved en ammeso.
Bedøvelse forud for kastration
Med bekendtgørelsesudkastets § 44 skal kastrationen af pattegrise inden for
grisens 2. – 7. levedøgn ske med forudgående lokalbedøvelse af pattegrisen, og
pattegrisen skal samtidig gives længerevarende smertebehandling. Kravet om
lokalbedøvelse er nyt.
Indførelse af krav om forudgående lokalbedøvelse ved kastration af grise i
bekendtgørelsen er en udmøntning af den ovennævnte dyrevelfærdsaftales initiativ
17 om bedøvelse forud for kastration af pattegrise.
Der er allerede i dag et branchekrav om, at pattegrise skal bedøves forud for
kastration.
Præcisering af regler om risikovurdering m.v. i forbindelse med halekupering
Bekendtgørelsesudkastets §§ 46-50 indeholder en præcisering af bestemmelserne
om risikovurdering og tilhørende handlingsplan samt om dokumentation ved salg
af halekuperede grise, herunder uddybning af mellemhandlersituationen.
Dette er for at tydeliggøre, hvilke krav den besætningsansvarlige skal sikre sig
opfyldt i forbindelse med risikovurdering og handlingsplan.
Brug af overbrugningsanlæg
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Udkast til bekendtgørelse om dyrevelfærdsmæssige mindstekrav til hold af grise og høringsbrev, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2921458_0003.png
Bekendtgørelsesudkastets § 69 og § 74 indeholder præcisering af, at det lovpligtige
overbrusningsanlæg skal bruges.
Præciseringen er en udmøntning af den ovennævnte dyrevelfærdsaftales initiativ
16 om at indføre regler for brug af overbrusningsanlæg for at fremme grisenes
velfærd og bl.a. reducere forekomsten af halebid.
Løse søer i farestalde
Med bekendtgørelsesudkastets § 72 indføres et forbud mod at fiksere søer og gylte
i farestalde, bortset fra få dage omkring faring.
Indførelse af forbudet er en udmøntning af den ovennævnte dyrevelfærdsaftales
initiativ 13 om løse søer i farestalde, hvorefter der indføres et forbud mod
fiksering af søer, bortset fra få dage omkring faring, hvor risikoen for, at soen
lægger sig på pattegrisene, er størst.
Forbuddet skal gælde for nybyggede og væsentlige ombyggede stalde, der tages i
brug efter bekendtgørelsens ikrafttræden, og det kombineres med en
overgangsordning, jf. bekendtgørelsesudkastets § 90 samt bilag 1.
Øvrige ændringer i bekendtgørelsesudkastet er præciseringer.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Bekendtgørelsesudkastet har været forelagt Erhvervsstyrelsen, Området for Bedre
Regulering (OBR) i præhøring.
For vurdering af de økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervet, se
vedlagte bilag 1.
Forholdet til reglerne om konditionalitet (KO)
Udkast til bekendtgørelse om dyrevelfærdsmæssige mindstekrav til hold af grise
viderefører indholdet i den gældende bekendtgørelse, der udgør hjemlen for
konditionalitetskontrollen på området for hold af grise.
Bekendtgørelsesudkastet medfører ikke ændringer til de gældende
konditionalitetskrav.
Forholdet til EU-retten
Overimplementeringen i bekendtgørelsesudkastet er begrundet i hensyn til
dyrevelfærd.
Overimplementeringerne er i forhold til
-
Rådets direktiv 2008/120/EF af 18. december 2008 om fastsættelse af
mindstekrav med hensyn til beskyttelse af svin (kodificeret udgave)
(grisedirektivet)
3
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Udkast til bekendtgørelse om dyrevelfærdsmæssige mindstekrav til hold af grise og høringsbrev, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
-
Rådets direktiv 98/58/EF af 20. juli 1998 om beskyttelse af dyr, der holdes
til landbrugsformål
Der er tale om to nye EU-overimplementeringer begrundet i dyrevelfærd, som er
følgende:
- Krav om løse søer i farestalde, jf. udkastets § 72 i forhold til
grisedirektivets bilag I, kapitel II, B. Søer og gylte, nr. 5, som følge af
dyrevelfærdsinitiativ 13 om løse søer i farestalde.
- Skærpet krav til kastrering, jf. udkastets § 44 i forhold til grisedirektivets
bilag I, kapitel I, nr. 8, som følge af dyrevelfærdsinitiativ 17 om bedøvelse
forud for kastration af grise.
Der er inden nærværende høring forelagt en sag for erhvervsministeren
vedrørende de to nye overimplementeringer som følge af dyrevelfærdsinitiativ 13
om løse søer i farestalde samt dyrevelfærdsinitiativ 17 om bedøvelse forud for
kastration af grise. Begge krav er begrundet i dyrevelfærd. Erhvervsministeren har
godkendt de to nye overimplementeringer.
Herudover videreføres 15 regler, som stiller strengere dyrevelfærdsmæssige krav
end de to ovennævnte direktiver.
Der er tale om videreførelse af skærpede krav i følgende bestemmelser:
-
Skærpede krav til søer og gylte, der holdes i flok, jf. udkastets § 66, stk. 1
og 2, i forhold til grisedirektivets artikel 3, stk. 1, b).
-
Skærpet krav til drænåbninger i gulv, jf. udkastets § 2, nr. 14, i forhold til
grisedirektivets artikel 3, stk. 2, a).
-
Skærpet krav til opstaldning i individuelle stier, jf. udkastets § 68 i forhold
til grisedirektivets artikel 3, stk. 8.
-
Udvidet forbud mod opbinding, jf. udkastets § 7, i forhold til
grisedirektivets artikel 3, stk. 3.
-
Udvidelse af krav om opstaldning i flok (løsdrift), jf. udkastets § 65, stk. 1,
1. pkt, i forhold til grisedirektivets artikel 3, stk. 4, 1. afsnit, 1. pkt.
-
Skærpet krav til det smalleste sted i et løsdriftssystem, jf. udkastets § 66,
stk. 3, 1. pkt., i forhold til grisedirektivets artikel 3, stk. 4, 1. afsnit, 2. pkt.
-
Skærpede krav til adgang til foder, jf. udkastets § 17, stk. 2, i forhold til
grisedirektivets artikel 3, stk. 6.
-
Ingen undtagelser for små bedrifter i udkastet, i forhold til grisedirektivets
artikel 3, stk. 9, 2. afsnit.
-
Skærpet krav til strøelseskvalitet, jf. udkastets § 62, stk. 2, i forhold til
grisedirektivets bilag 1, kapitel 1, nr. 5.
-
Forbud mod tandklipning og øgede krav til tandslibning, jf. udkastets § 42,
stk. 1 og 4, i forhold til grisedirektivets bilag I, kapitel I, nr. 8, 1. afsnit, 1.
led, og nr. 8, 3. afsnit.
-
Skærpede krav til halekupering, jf. udkastets § 46, stk. 2, i forhold til
grisedirektivets bilag I, kapitel 1, nr. 8, 1. afsnit, 2. led.
-
Skærpet krav til redebygningsmateriale, jf. udkastets § 81, 2, pkt, i forhold
til grisedirektivets bilag I, kapitel II, B. Søer og gylte, nr. 3.
4
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Udkast til bekendtgørelse om dyrevelfærdsmæssige mindstekrav til hold af grise og høringsbrev, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
-
-
-
Skærpet krav til rengøring, jf. udkastets § 12, stk. 1, i forhold til bilag, nr. 8,
i Rådets direktiv 98/58/EF af 20. juli 1998 om beskyttelse af dyr, der
holdes til landbrugsformål.
Skærpede krav til håndtering af syge og tilskadekomne grise, jf. udkastets
§ 52 i forhold til bilag, nr. 4 om tilsyn i Rådets direktiv 98/58/EF af 20.
juli 1998 om beskyttelse af dyr, der holdes til landbrugsformål.
Skærpet krav til indgift af andre stoffer end dem, der gives i terapeutisk,
profylaktisk eller i zooteknisk behandlingsøjemed i udkastets § 21, i
forhold til artikel 4, jf. bilag, nr. 18 om foder, vand og andre stoffer i
Rådets direktiv 98/58/EF af 20. juli 1998 om beskyttelse af dyr, der holdes
til landbrugsformål.
Der er inden nærværende høring forelagt en sag for erhvervsministeren
vedrørende videreførelse af ovennævnte 15 regler, som stiller strengere
dyrevelfærdsmæssige krav end de to ovennævnte direktiver. Videreførelse af disse
regler er godkendt af erhvervsministeren.
Ikrafttræden
Bekendtgørelsen forventes at træde i kraft d. 1. januar 2025.
Med venlig hilsen
Henriette Oldager
5