Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 5
Offentligt
UDKAST
Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del - Bilag 5
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af dyrevelfærdsloven
(Særlige rådgivningsbesøg i besætninger med høj dødelighed og uddannel-
seskrav for medarbejdere)
§1
I dyrevelfærdsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 61 af 19. januar 2024, som
ændret ved § 7 i lov nr. 661 af 11. juni 2024, foretages følgende ændringer:
1.
Efter kapitel 2 indsættes:
»Kapitel 2 a
Rådgivningsbesøg ved høj dødelighed i besætninger med landbrugsdyr
§ 15 a.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om
grænseværdier for dødelighed i besætninger med landbrugsdyr.
Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte regler om, at den besætningsansvarlige
skal rekvirere særlige rådgivningsbesøg, der kan bidrage til at nedbringe dø-
deligheden i besætningen, herunder regler om indhold, omfang og hyppig-
hed af rådgivningen samt om udarbejdelse, opbevaring og fremvisning af
besøgsrapport. Ministeren kan endvidere fastsætte regler om, hvem der kan
udføre rådgivningsbesøg.
Stk. 3.
Ministeren kan fastsætte regler om at indhente og sammenstille op-
lysninger om dødelighed i besætninger med landbrugsdyr til brug for fast-
sættelse af regler om rådgivningsbesøg.«
2.
I
§ 21, stk. 3,
udgår »nr. 2-6, «.
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2025.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 5: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af dyrevelfærdsloven, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning og lovforslagets baggrund
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Rådgivningsbesøg ved høj dødelighed i besætninger med landbrugsdyr
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris overvejelser og den
foreslåede ordning
2.2. Uddannelseskrav hos medarbejdere i landbrugsbesætninger
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris overvejelser og den
foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 5: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af dyrevelfærdsloven, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
UDKAST
1. Indledning og lovforslagets baggrund
Lovforslaget har til formål at forbedre dyrevelfærden ved at etablere bemyn-
digelser til at fastsætte krav om særlige rådgivningsbesøg i besætninger med
høj dødelighed og uddannelseskrav for medarbejdere i besætninger med
landbrugsdyr.
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) indgik den 9. fe-
bruar 2024 aftale om dyrevelfærd 2024-2027 (”Sammen om Dyrene”) (her-
efter benævnt aftalen) med Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Det
Konservative Folkeparti, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Alternati-
vet. Aftalen indeholder i alt 31 konkrete initiativer, der skal sikre bedre dy-
revelfærd.
Dette lovforslag har til formål at tilvejebringe hjemmel med henblik på bl.a.
at udmønte to af initiativerne i aftalen, der kræver lovændring. Det drejer
sig om initiativ nr. 14 om uddannelseskrav for medarbejdere i sobesætninger
og initiativ nr. 18 om indsats for højere sooverlevelse. De foreslåede bemyn-
digelser er ikke afgrænset hertil og vil tillige kunne anvendes til at fastsætte
regler om særlige rådgivningsbesøg og uddannelseskrav i relation til besæt-
ninger med andre landbrugsdyr.
Med lovforslaget indføres bemyndigelser, som kan bidrage til at nedbringe
dødeligheden i besætninger med landbrugsdyr, i første omgang i sobesæt-
ninger. Det foreslås bl.a., at der kan fastsættes regler om grænseværdier for
dødelighed i besætninger med landbrugsdyr, samt krav til den besætnings-
ansvarlige om at søge uvildig rådgivning, hvis dødeligheden i besætningen
overskrider en fastsat grænseværdi for en bestemt periode.
Forslaget indeholder desuden en bemyndigelseshjemmel til ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri til at kunne fastsætte nærmere regler om at
indhente og sammenstille oplysninger om dødelighed i en besætning med
landbrugsdyr.
Endelig udvider lovforslaget uddannelseskravet i loven til også at omfatte
medarbejdere, der beskæftiger sig med besætninger med landbrugsdyr frem
for alene de besætningsansvarlige. Lovforslaget har til hensigt i første om-
gang at blive anvendt til at fastsætte uddannelseskrav for medarbejdere i
sobesætninger med henblik på at fremme pattegrise- og sooverlevelse.
3
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 5: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af dyrevelfærdsloven, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
UDKAST
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Rådgivningsbesøg ved høj dødelighed i besætninger med land-
brugsdyr
2.1.1. Gældende ret
Der findes i dag ikke særlige regler i dyrevelfærdsloven om en grænseværdi
for dødelighed i besætninger med landbrugsdyr og i den forbindelse mulig-
hed for at indføre konkrete tiltag, der skal bidrage til at nedbringe dødelig-
heden i forhold til en grænseværdi.
2.1.2. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris overvejel-
ser og den foreslåede ordning
Aftalens initiativ nr. 18 indeholder et initiativ om indsats for højere soover-
levelse.
Sodødeligheden, som omfatter aflivede og selvdøde dyr, har været stigende
over en årrække og er i 2022 opgjort til 16,5 pct. i gennemsnit ifølge SEGES
Innovation. Det fremgår af aftalen, at aftalepartierne er enige om at fastsætte
krav om, at den besætningsansvarlige løbende skal holde sig opdateret om
sodødeligheden i besætningerne. Det fremgår endvidere, at hvis dødelighe-
den i besætningen overstiger grænseværdien for sodødelighed over en peri-
ode på fire måneder, skal den besætningsansvarlige indhente et ekstra råd-
givningsbesøg inden for 30 dage og efterfølgende hver fjerde måned, indtil
besætningens sodødelighed er under den fastsatte grænseværdi.
For at udmønte initiativ nr. 18 i aftalen om indsats for højere sooverlevelse
er der behov for at tilvejebringe en hjemmel, som giver ministeren mulighed
for at fastsætte en grænseværdi for f.eks. sodødelighed, fastætte regler om
at indhente og sammenstille oplysninger om bl.a. sodødelighed samt krav til
den besætningsansvarlige om at indhente rådgivningsbesøg, der kan med-
virke til at sænke sodødeligheden, når den overskrider en nærmere fastsat
grænseværdi. Bemyndigelsen som foreslået vil tillige kunne anvendes til at
fastsætte regler om særlige rådgivningsbesøg i relation til besætninger med
andre landbrugsdyr end sobesætninger.
Det foreslås derfor at indsætte et kapitel 2 a i dyrevelfærdsloven om rådgiv-
ningsbesøg ved høj dødelighed i besætninger med landbrugsdyr. Det fore-
slåede kapitel indeholder § 15 a, stk. 1, hvorefter ministeren kan fastsætte
regler om grænseværdier for dødeligheden i besætninger med landbrugsdyr.
4
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 5: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af dyrevelfærdsloven, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
UDKAST
Herudover foreslås det i § 15 a, stk. 2, at ministeren skal kunne fastsætte
krav til den besætningsansvarlige om at rekvirere rådgivningsbesøg, der kan
bidrage til at nedbringe dødeligheden i besætningen, herunder regler om
indhold, omfang og hyppighed af rådgivningen samt om udarbejdelse, op-
bevaring og fremvisning af besøgsrapport. Ministeren kan endvidere fast-
sætte regler om, hvem der kan udføre rådgivningsbesøg.
Det vil afhænge af forholdene i den enkelte besætning med landbrugsdyr,
hvilke tiltag der skal iværksættes for at nedbringe dødeligheden, f.eks. for-
bedret management, herunder øget fokus på klovbeskæring, nedbringelse af
aggression mellem søer, som holdes i flok m.v.
Endelig foreslås det i § 15 a, stk. 3, at ministeren skal kunne fastsætte regler
om at indhente og sammenstille oplysninger om dødelighed i besætninger
med landbrugsdyr til brug for fastsættelse af regler om rådgivningsbesøg.
De foreslåede bemyndigelser kan udmøntes i bekendtgørelse, der kan fast-
sætte en grænseværdi for, hvornår dødeligheden i besætninger med land-
brugsdyr ikke længere er acceptabel. Endvidere vil der kunne stilles krav til
den enkelte besætningsansvarlige om at indhente uvildig rådgivning (”se-
cond opinion”), hvis grænseværdien for dødelighed i en nærmere fastsat pe-
riode, f.eks. to til fire måneder, overskrides. Det påhviler den besætningsan-
svarlige at indhente rådgivning, indtil dødeligheden er nedbragt.
I forbindelse med udmøntning af den foreslåede bemyndigelse i en bekendt-
gørelse forventes sodødeligheden at blive udregnet på baggrund af døde
søer, der leveres til destruktion. Sodødeligheden for den enkelte besætning
forventes vist på Landbrugsindberetning.dk, som er en statslig it-løsning,
hvor landbrugere og besætningsejere kan se og indberette oplysninger om
deres besætninger.
Det vil ved Fødevarestyrelsens ordinære dyrevelfærdskontrol blive kontrol-
leret, om der er rekvireret særlige rådgivningsbesøg i de situationer, hvor
der i en kommende bekendtgørelse er krav om dette.
2.2. Uddannelseskrav hos medarbejdere i besætninger med landbrugs-
dyr
2.2.1. Gældende ret
5
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 5: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af dyrevelfærdsloven, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
UDKAST
Det følger af dyrevelfærdslovens § 21, stk. 1, at ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om uddannelseskrav i forhold til dy-
revelfærd for personer, som er ansvarlige for 1) landbrugsmæssigt hold af
dyr, 2) erhvervsmæssig handel med dyr, 3) erhvervsmæssigt opdræt af dyr,
4) drift af dyrepensioner, 5) drift af dyreinternater eller 6) formidling af dyr.
Af § 21, stk. 2, følger, at ministeren kan fastsætte regler om godkendelse af
uddannelseskurser, uddannelsers indhold og varighed, krav til undervisere,
eksamen og opnåelse af kursusbevis for gennemført uddannelse samt ud-
formning af kursusbeviser.
I medfør af dyrevelfærdslovens § 21, stk. 1 og 2, er der fastsat regler for
uddannelse i forbindelse med hold af landbrugsdyr. Der er med hjemmel
heri udstedt en bekendtgørelse om uddannelseskrav for den besætningsan-
svarlige for landbrugsmæssigt hold af grise, malkekvæg og æglæggende hø-
ner. Endvidere er der bl.a. fastsat bestemmelser om uddannelse m.v. i for-
bindelse med hold af slagtekyllinger i en bekendtgørelse om dyrevelfærds-
mæssige mindstekrav til hold af slagtekyllinger og rugeægsproduktion til
produktion af slagtekyllinger samt om uddannelse ved hold af slagtekyllin-
ger.
Det fremgår af dyrevelfærdslovens § 21, stk. 3, at ministeren kan fastsætte
regler om uddannelseskrav i forhold til dyrevelfærd for personer, som er
tilknyttet de i dyrevelfærdslovens § 21, stk. 1, nr. 2-6, nævnte virksomheder
uden at være ansvarlige for driften, men som håndterer dyr eller yder råd-
givning om hold af dyr i virksomhederne.
Af bemærkningerne til forslaget til den gældende dyrevelfærdslov, jf. Fol-
ketingstidende 2019-20, tillæg A, L 80 som fremsat, side 112-113, fremgår
det, at hensigten med § 21, stk. 1, nr. 1, er at fastsætte uddannelseskrav for
personer, som er ansvarlige for landbrugsmæssigt hold af dyr. Dette kan
være ejeren eller den person, som ejeren har udpeget til at varetage det dag-
lige ansvar for pasning af dyrene i en besætning.
Dyrevelfærdsloven indeholder ikke hjemmel til at udstede regler om uddan-
nelseskrav for medarbejdere i besætninger med landbrugsdyr.
2.2.2. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris overvejel-
ser og den foreslåede ordning
For at udmønte initiativ nr. 14 i aftalen om uddannelseskrav for medarbej-
dere i sobesætninger er der behov for at ændre dyrevelfærdslovens § 21, stk.
3.
6
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 5: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af dyrevelfærdsloven, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
UDKAST
Baggrunden for initiativet er, at der er stor variation i pattegrise- og sodøde-
ligheden blandt danske besætninger. Øget viden og forståelse for dyrevel-
færd kan opnås gennem uddannelse og vurderes bl.a. at kunne bidrage til at
nedbringe pattegrise- og sodødeligheden. Det fremgår af aftalen, at der skal
indføres et krav om uddannelse af alle medarbejdere tilknyttet sobesætnin-
ger med mere end 10 søer som supplement til det eksisterende uddannelses-
krav for besætningsansvarlige.
Det foreslås, at henvisningen til nr. 2-6 i § 21, stk. 3, udgår, så der ligeledes
kan fastsættes uddannelseskrav i forhold til dyrevelfærd for personer, som
er tilknyttet virksomheder med landbrugsmæssigt hold af dyr, men ikke an-
svarlige, jf. § 21, stk. 1.
Bemyndigelsen påtænkes først og fremmest udmøntet i regler i en bekendt-
gørelse for så vidt angår uddannelseskrav hos medarbejdere tilknyttet sobe-
sætninger som opfølgning på dyrevelfærdsaftalens initiativ nr. 14. Meget
små besætninger, som må antages at have karakter af hobbyhold eller sel-
skabsgrise, omfattes således i første omgang ikke af uddannelseskravet.
Det vil ved Fødevarestyrelsens ordinære dyrevelfærdskontrol blive kontrol-
leret, om medarbejderne i sobesætningerne har den uddannelse, som fast-
lægges i en kommende bekendtgørelse.
Bemyndigelsen som foreslået vil tillige kunne anvendes til at fastsætte reg-
ler om uddannelseskrav i relation til besætninger med andre landbrugsdyr
end sobesætninger.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Forslagets § 1, nr. 1, om indsats ved høj dødelighed i besætninger med land-
brugsdyr og nr. 2, om uddannelseskrav for medarbejdere tilknyttet besæt-
ninger med landbrugsdyr er bemyndigelsesbestemmelser og har derfor ikke
i sig selv økonomiske konsekvenser eller implementeringskonsekvenser for
stat, kommuner og regioner.
Ved udmøntning i bekendtgørelse forventes forslagets § 1, nr. 1, imidlertid
at have økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for sta-
ten, men ikke for kommuner og regioner.
7
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 5: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af dyrevelfærdsloven, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
UDKAST
Ved udmøntning i bekendtgørelse af forslagets § 1, nr. 2, forventes begræn-
sede økonomiske konsekvenser for staten, men ingen økonomiske konse-
kvenser for kommuner og regioner.
I forbindelse med udmøntning af forslagets bemyndigelser vil der blive fo-
retaget en nærmere vurdering af de økonomiske og administrative konse-
kvenser.
Det er ikke muligt på forhånd at vurdere implementeringsomkostningerne
for den fremtidige indhentning og sammenstilling af oplysninger om døde-
lighed i besætninger, herunder om det vil kræve en tilpasning af eksisterende
it-systemer. Sodødeligheden for en besætning forventes vist på Landbrugs-
indberetning.dk, som er en it-løsning, hvor landbrugere og besætningsejere
kan se og indberette oplysninger om deres besætninger.
Lovforslaget vurderes at efterleve principperne i den politiske aftale om di-
gitaliseringsklar lovgivning i det omfang, at principperne er relevante.
Lovforslaget vurderes således at være i overensstemmelse med princip nr. 3
om at muliggøre automatisk sagsbehandling. De foreslåede bemyndigelser
er formuleret teknologineutralt. Ministeriet vurderer endvidere, at lovforsla-
get er i overensstemmelse med princip nr. 4 om sammenhæng på tværs –
ensartede begreber og genbrug af data, idet lovforslaget understøtter, at ek-
sisterende data kan anvendes med henblik på sammenstille oplysninger om
dødelighed i en besætning.
Ministeriet vurderer endvidere, at lovforslaget er i overensstemmelse med
princip nr. 7 om forebyggelse af fejl og snyd, idet det ved Fødevarestyrel-
sens ordinære dyrevelfærdskontrol vil blive kontrolleret, om der er rekvire-
ret særlige rådgivningsbesøg i de situationer, hvor der i en kommende be-
kendtgørelse er krav om dette.
I forhold til kontrol med uddannelseskrav vil det ved Fødevarestyrelsens
ordinære dyrevelfærdskontrol blive kontrolleret, om medarbejderne i sobe-
sætningerne har den uddannelse, som fastlægges i en kommende bekendt-
gørelse, og der forventes på den baggrund ikke ændrede arbejdsgange for
det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget forventes ikke i sig selv at have økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
8
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 5: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af dyrevelfærdsloven, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
UDKAST
Ved udmøntning i bekendtgørelse forventes økonomiske og i mindre grad
administrative konsekvenser. I forbindelse med udmøntning af forslagets
bemyndigelser vil der blive foretaget en nærmere vurdering af de økonomi-
ske og administrative konsekvenser.
Lovforslaget har været forelagt Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Re-
gulering (OBR), som har vurderet, at lovforslaget har administrative konse-
kvenser i form af omkostninger for erhvervslivet. Disse vurderes foreløbigt
ikke at overstige bagatelgrænsen for forelæggelse for regeringens Økono-
miudvalg på fire mio. kr., hvorfor de ikke kvantificeres nærmere.
OBR har i den forbindelse bemærket, at lovforslaget giver hjemmel til at
udstede bekendtgørelser, som indebærer administrative konsekvenser for er-
hvervslivet, jf. lovforslagets §§ 1, nr. 1 og 2.
De administrative konsekvenser består i, at ministeren for fødevarer, land-
brug og fiskeri bemyndiges til, jf. den foreslåede § 15 a, at fastsætte regler
for særlige rådgivningsbesøg i besætninger med landbrugsdyr med henblik
på bl.a. at fremme dyrenes overlevelse, samt at give ministeren bemyndi-
gelse til at fastsætte nærmere regler om uddannelseskrav hos medarbejdere
tilknyttet landbrugsbesætninger, jf. den foreslåede § 21, stk. 3.
Bemyndigelserne forventes at medføre administrative konsekvenser for er-
hvervslivet i form af omkostninger ved rådgivningsbesøg samt uddannelse.
OBR har noteret, at det på nuværende tidspunkt ikke er muligt endeligt at
vurdere de erhvervsøkonomiske konsekvenser, og at disse vil skulle opgø-
res, når bemyndigelsen i lovforslaget udmøntes.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri vurderer endelig, at Innova-
tions- og Iværksættertjekket ikke er relevant for de konkrete ændringer i
lovforslaget.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
9
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 5: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af dyrevelfærdsloven, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
UDKAST
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den [indsættes] til den [indsættes]
(antal dage) været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisatio-
ner m.v.:
A/S Mortalin, Advokatrådet, Akademisk Arkitektforening, Alternativfon-
det, ANIMA, Anticimex A/S, Applia, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Astma-Allergi Forbundet, Bager- og Konditormestre i Danmark, Bech Food
– DinFødevarekonsulent, Biodynamisk Forbrugersammenslutning, Born-
holms Landbrug og Fødevarer, Brancheforeningen for farmaceutiske indu-
strivirksomheder i Danmark, Brancheforeningen for Kaffe og The, Bran-
cheforeningen for Lægemiddelvirksomheder i Danmark (LIF), Bryggerifor-
eningen, Center for Miljø og Toksologi på DHI Vand - Miljø – Sundhed,
Comida Fødevarerådgivning, Coop Danmark, Dacopa, DAKA, DAKOFO,
Danish Agro, Danish Seafood Association (DSA), Danmarks Apotekerfor-
ening, Danmarks Biavlerforening, Danmarks civile Hundeførerforening,
Danmarks Farve- og Lakindustri, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Jæ-
gerforbund, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Restauranter og
Cafeer, Danmarks Sportsfiskerforbund, Danmarks Tekniske Universitet,
Dansk Akvakultur, Dansk Akvarieunion, Dansk Erhverv, Dansk Fåreavl,
Dansk Galop, Dansk Gede Union, Dansk Hunderegister, Dansk Industri,
Dansk Kennel Klub, Dansk Planteværn, Dansk Rideforbund, Dansk Skald-
dyrcenter, Dansk Terrier Klub, Dansk Transport og Logistik (DTL), Dansk
Travsports Centralforbund, Dansk Træforening, Dansk Veterinær Konsor-
tium-KU, Danske Advokater, Danske Erhvervsakademier, Danske Fugle-
foreninger, Danske Kartofler, Danske Lammeproducenter, Danske Mink,
Danske Regioner, Danske Slagtermestre, Danske Speditører, Danske Svi-
neproducenter, Danske Universiteter, Danske Ørredsøer, DAZA (Danske
Zoologiske Haver og Akvarier), DCA - Nationalt Center for Fødevarer og
Jordbrug, De Samvirkende Købmænd, Deanfood ApS, Den Danske Bran-
cheorganisation for Vitalmidler, Den Danske Dyrlægeforening (DDD), Det
10
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 5: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af dyrevelfærdsloven, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
UDKAST
Danske Fjerkræråd (JNL), Det Dyreetiske Råd, Det Veterinære Sundheds-
råd, DFO, Dansk Flavour Organisation, DHI A/S, DHI, Center for Miljø og
Toksologi DI Fødevarer, DI Handel, Diabetesforeningen, DinSmiley,
DOSO-DyreværnsOrganisationernes SamarbejdsOrganisation, DTU-Føde-
vareinstituttet, Dyrefondet, Dyreforsøgstilsynet, Dyrenes Beskyttelse, Dy-
renes Velfærd, Dyreværnsforeningen Alle Dyrs Ret, E-Branchekoden ApS,
ECSCOM/Kim Iversen, EFSA – Effektiv Food Safety Advise, EMCON,
eSmiley, Eurofins Milk Testing Denmark A/S, Eurofins Miljø A/S, Eurofins
Steins Laboratorium A/S, Faglig Fælles Forbund 3F, Fair Dog, Fairtrade
Mærket, Felis Danica, Fokus på Dyr, Food Consult Nordic, Food Diagno-
stics ApS, Foodcare, FoodEfficiency, Forbrugerrådet Tænk, Force Techno-
logy, Foreningen af Tilsynsfunktionærer, Foreningen Eksotiske Pattedyr,
Foreningen for Biodynamisk Jordbrug (biodynamisk), Foreningen Frit Fjer-
kræ, Foreningen Muslingeerhvervet (FME), Frie Bønder Levende Land, FS-
C.dk (Food Safety Consult), Fødevare og Egenkontrol, Fødevaredanmark,
FødevareExperten, Fødevaregruppen, Fødevarepaletten ApS, Fødevarer til
Medicinske Formål (FMF), Gigtforeningen, Greenpeace Danmark, Grøn-
lands Selvstyre, Grøn Hverdag, Hatting-KS A/S, Haveselskabet, HELSAM,
Helsebranchens Leverandørforening, Hestens Værn, Hjerteforeningen, Ho-
resta, Højmarkslaboratoriet, A/S, International Transport Danmark, ISI
Food Protection, Kantineledernes Landsklub, Kelsen Group, KGH CUS-
TOMS SERVICES Danmark, KGH CUSTOMS SERVICES Sverige, Kli-
niske Diætister, Kopenhagen fur, Kommunernes Landsforening, Kosmetik-
og hygiejnebranchen, Kost & Ernæringsforbundet, , Motion & Sund fornuft
(KMS), Kraftvaerk Foodtech ApS, Kræftens Bekæmpelse, Københavns
Universitet, Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen af Danske Mælkepro-
ducenter, Landsforeningen for Bæredygtigt Landbrug, Landsforeningen
Komitéen mod Dyreforsøg, Landskontoret for Heste, Lolex ApS, Maistic
Bio Group, Marine Ingredients, Mejeriforeningen, Møllers Fødevarerådgiv-
ning, Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre), Nemhygiejne, Ninkovich
Consult ApS, NOAHs Sekretariat, NOPALAX, Nordic Petfood Association
(NPFA), Nyt Hesteliv, Nærbutikkernes Landsforening, OASA, Ostehand-
lerforeningen for Danmark, Pernod Ricard Denmark, Plantebranchen, Plast-
industrien i Danmark, QFish/Foreningen af Fiskeauktioner og Samlecentra-
ler i Danmark, QMS – Consult, Quality Consulting Denmark, Rådet for
Bedre Hygiejne, Salling Group, SAMMARK, SEDAN, SEGES, SGS Ana-
lytics Denmark A/S, Sills & Løndal Rådgivning ApS, Smiley-One, SPF-
Danmark, Statens Seruminstitut, Stop Spild Af Mad, Sundhedsrådet, Tek-
nologisk Institut, VAREFAKTA, Videncenter For Svineproduktion, Vi-
11
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 5: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af dyrevelfærdsloven, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2913069_0012.png
UDKAST
kingGenetics, ViNordic – Veterinary Industry Nordic, World Animal Pro-
tection Danmark, WWF Verdensnaturfonden, Würtz QA, Økologisk Lands-
forening, Aarhus Universitet.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Miljø- og natur-
mæssige konse-
kvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
12
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 5: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af dyrevelfærdsloven, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2913069_0013.png
UDKAST
Forholdet til EU- (Beskriv forholdet til EU-retten/anfør »Lovforslaget indeholder ingen EU-
retten
retlige aspekter.«)
Er i strid med de
fem principper
for implemente-
ring af erhvervs-
rettet EU-regule-
ring (der i rele-
vant
omfang
også gælder ved
implementering
af ikke-erhvervs-
rettet EU-regule-
ring) (sæt X)
Ja
Nej
X
13
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 5: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af dyrevelfærdsloven, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2913069_0014.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Der er i den nuværende regulering ikke hjemmel til at fastsætte krav i for-
hold til høj dødelighed i besætninger med landbrugsdyr.
Det foreslås, at der indsættes et nyt
kap. 2 a,
der indeholder
§ 15 a.
Efter den foreslåede
§ 15 a, stk. 1,
kan ministeren for fødevarer, landbrug
og fiskeri fastsætte regler om grænseværdier for dødelighed i besætninger
med landbrugsdyr.
Den foreslåede § 15 a, stk. 1, forventes i første omgang at blive anvendt til
at fastsætte en grænseværdi for dødelighed i sobesætninger.
Efter den foreslåede
§ 15 a, stk. 2,
kan ministeren fastsætte regler om, at den
besætningsansvarlige skal rekvirere særlige rådgivningsbesøg, der kan bi-
drage til at nedbringe dødeligheden i besætningen, herunder regler om ind-
hold, omfang og hyppighed af rådgivningen samt om udarbejdelse, opbeva-
ring og fremvisning af besøgsrapport. Ministeren kan endvidere fastsætte
regler om, hvem der kan udføre rådgivningsbesøg.
Den besætningsansvarlige er ejeren eller den person, som ejeren har udpeget
til at varetage det daglige ansvar for pasning af dyrene i en besætning.
Denne person vil således skulle rekvirere et særligt rådgivningsbesøg, der
skal foretages af en dyrlæge eller fagkonsulent (person med naturvidenska-
belig eller landbrugsfaglig uddannelse), som ikke er besætningsdyrlægen
eller tilknyttet samme praksis, så der kommer ”nye øjne” på forholdene i
besætningen (”second opinion”). Det skal bidrage til at sikre, at rådgivnin-
gen udelukkende har fokus på dødelighed og ikke inddrager øvrige aspekter,
som besætningsdyrlægen løbende skal forholde sig til.
Den foreslåede bemyndigelse giver endvidere mulighed for at fastsætte krav
om, at besætningen efter et nærmere fastsat antal måneder, f.eks. to til fire
måneder, skal rekvirere et nyt rådgivningsbesøg, indtil dødeligheden i be-
sætningen kommer under grænseværdien.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 5: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af dyrevelfærdsloven, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
UDKAST
Kravet om rådgivningsbesøg har til formål at bidrage til at nedbringe døde-
ligheden i besætninger, når dødeligheden i en nærmere fastsat periode over-
stiger grænseværdien, og indtil dødeligheden er nedbragt. Det afhænger af
forholdene i den enkelte besætning med landbrugsdyr, hvilke tiltag der skal
iværksættes for at nedbringe dødeligheden, f.eks. forbedret management,
herunder øget fokus på klovbeskæring, nedbringelse af aggression mellem
søer, som holdes i flok m.v.
Med den foreslåede
§ 15 a, stk. 3,
kan ministeren fastsætte regler om at ind-
hente og sammenstille oplysninger om dødelighed i besætninger med land-
brugsdyr til brug for fastsættelse af regler om rådgivningsbesøg.
Indhentning og sammenstilling vil ske via det til enhver tid tilgængelige re-
levante datasystem. Fremvisning af relevante oplysninger om dødelighed i
den enkelte besætning forventes at ske gennem Landbrugsindberetning.dk.
Den besætningsansvarlige forventes at hente oplysninger om besætningens
sodødelighed på Landbrugsindberetning.dk, hvor den besætningsansvarlige
selv vil kunne ajourføre sig med besætningens aktuelle status.
Det vil ved Fødevarestyrelsens ordinære dyrevelfærdskontrol blive kontrol-
leret, om der er rekvireret særlige rådgivningsbesøg i de situationer, hvor
der i en kommende bekendtgørelse er krav om dette.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det fremgår af § 21, stk. 1, i dyrevelfærdsloven, at ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om uddannelseskrav i forhold til dy-
revelfærd for personer, som er ansvarlige for 1) landbrugsmæssigt hold af
dyr, 2) erhvervsmæssig handel med dyr, 3) erhvervsmæssigt opdræt af dyr,
4) drift af dyrepensioner, 5) drift af dyreinternater eller 6) formidling af dyr.
Endvidere fremgår det af § 21, stk. 3, at ministeren kan fastsætte regler om
uddannelseskrav i forhold til dyrevelfærd for personer, som er tilknyttet de
i stk. 1, nr. 2-6, nævnte virksomheder uden at være ansvarlige for driften,
men som håndterer dyr eller yder rådgivning om hold af dyr i virksomhe-
derne.
15
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 5: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af dyrevelfærdsloven, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
UDKAST
Der er i dag ikke hjemmel til at fastsætte regler om uddannelse for medar-
bejdere i sobesætninger.
Det foreslås, at henvisningen til nr. 2-6 i
§ 21, stk. 3,
udgår, så der også kan
fastsættes uddannelseskrav i forhold til dyrevelfærd for medarbejdere i virk-
somheder med landbrugsmæssigt hold af dyr.
Den foreslåede ændring vil medføre, at der tilvejebringes hjemmel for mi-
nisteren til at fastsætte nærmere regler om uddannelseskrav for medarbej-
dere i besætninger med landbrugsdyr. Den foreslåede bemyndigelseshjem-
mel omfatter alle landbrugsmæssige dyrehold.
Forslaget har i første omgang til formål at øge medarbejdernes viden og for-
ståelse for dyrevelfærd med henblik på at fremme pattegrise- og sooverle-
velse.
Det er Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris vurdering, at kom-
petence og viden om faktorer, der påvirker sodødelighed, kan opnås gennem
uddannelse. Uddannelsen for medarbejdere tilknyttet sobesætninger fore-
slås at gælde besætninger med landbrugsmæssigt sohold.
Bemyndigelsen påtænkes først og fremmest udmøntet i regler i en bekendt-
gørelse for så vidt angår uddannelseskrav hos medarbejdere tilknyttet sobe-
sætninger som opfølgning på dyrevelfærdsaftalens initiativ nr. 14.
Uddannelsen skal især fokusere på de managementmæssige forhold, der har
betydning for so- og pattegriseoverlevelse, herunder elementer såsom fore-
byggelse, tidlig erkendelse og behandling af lemme- og klovlidelser hos
søer og gylte, betydningen af faringsovervågning, viden om normal og unor-
mal adfærd, fokus på søers og pattegrises forskellige temperaturbehov, be-
tydningen af gode gris-menneske relationer med henblik på rolig omgang
med grisene, huldvurdering og betydningen heraf, fodringens betydning for
forebyggelse af mavesår hos søer, kuldudjævning, forhold, der kan be-
grænse flytning af pattegrise, herunder behov for supplerende mælk og tid-
lig tildeling af fast foder til pattegrise samt tiltag for at minimere aggression
mellem søer i flok.
16
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 5: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af dyrevelfærdsloven, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
UDKAST
Uddannelsen for medarbejdere i sobesætninger bør kunne opfyldes af den
landmandsuddannelse, der udbydes af landbrugsskolerne. Det er dog en for-
udsætning, at landmandsuddannelsen har tilstrækkelig fokus på faktorer, der
har betydning for so- og pattegriseoverlevelse.
Det bør også være muligt at opfylde uddannelseskravet gennem en anden
uddannelse end landbrugsuddannelsen. En sådan anden uddannelse kan
være kortere end uddannelsen for den besætningsansvarlige, da denne anden
uddannelse alene vil skulle omfatte søer og pattegrise. Uddannelse for den
besætningsansvarlige for landbrugsmæssigt hold af grise har en varighed af
minimum 35 timer, eksklusive pauser. Denne uddannelse for besætningsan-
svarlige udbydes af private aktører. Det forudsættes, at den anden uddan-
nelse for medarbejdere ligeledes skal udbydes af private aktører på linje med
det, der gælder for uddannelsen for den besætningsansvarlige, hvor Fødeva-
restyrelsen godkender uddannelsen.
Det vil ved Fødevarestyrelsens ordinære dyrevelfærdskontrol blive kontrol-
leret, om medarbejderne i sobesætningerne har den uddannelse, som fast-
lægges i en kommende bekendtgørelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at lovforslaget skal træde i kraft den 1. juli 2025.
Lovforslaget gælder ikke for Færøerne og Grønland og kan heller ikke sæt-
tes i kraft for Færøerne og Grønland, da hovedloven ikke gælder for Færø-
erne og Grønland.
17
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 5: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af dyrevelfærdsloven, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2913069_0018.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I dyrevelfærdsloven, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 61 af 19. januar
2024, som ændret ved § 7 i lov nr.
661 af 11. juni 2024, foretages føl-
gende ændringer:
1.
Efter kapitel 2 indsættes:
»Kapitel 2 a
Rådgivningsbesøg ved høj dødelig-
hed i besætninger med landbrugs-
dyr
§ 15 a.
Ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri kan fastsætte
regler om grænseværdier for døde-
lighed i besætninger med land-
brugsdyr.
Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte reg-
ler om, at den besætningsansvarlige
skal rekvirere særlige rådgivnings-
besøg, der kan bidrage til at ned-
bringe dødeligheden i besætningen,
herunder regler om indhold, om-
fang og hyppighed af rådgivningen
samt om udarbejdelse, opbevaring
og fremvisning af besøgsrapport.
Ministeren kan endvidere fastsætte
regler om, hvem der kan udføre
rådgivningsbesøg.
18
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 5: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af dyrevelfærdsloven, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2913069_0019.png
UDKAST
Stk. 3.
Ministeren kan fastsætte reg-
ler om at indhente og sammenstille
oplysninger om dødelighed i besæt-
ninger med landbrugsdyr til brug
for fastsættelse af regler om rådgiv-
ningsbesøg.
«
§ 21.
2.
I
§ 21, stk. 3,
udgår »nr. 2-6, «.
Stk. 2. ---
Stk. 3.Ministeren
kan fastsætte reg-
ler om uddannelseskrav i forhold til
dyrevelfærd for personer, som er
tilknyttet de i stk. 1, nr. 2-6, nævnte
virksomheder uden at være ansvar-
lige for driften, men som håndterer
dyr eller yder rådgivning om hold
af dyr i virksomhederne.
19