Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 46
Offentligt
2921219_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 11. oktober 2024
Sagsnummer: 2021-1298
MIM
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering talepapir fra møde i Folketinget Europaudvalg den 11. oktober
2024 om tidligt forhandlingsoplæg vedr. plastgranulat (punkt 2) samt rådsmøde (miljø) den 14. oktober 202
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Henrik Hedeman Olsen
Miljøministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1220 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
• www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Miljøministerens talepapir fra samrådet om indstilling til rådsmøde (miljø) den 14. oktober 202
2921219_0002.png
TALEPAPIR
Forelæggelse i FEU om rådsmøde (miljø) d. 14. oktober 2024
samt tidligt forhandlingsoplæg vedr. plastgranulat
Møde i Folketinget Europaudvalg den 11. oktober 2024 om tidligt
forhandlingsoplæg vedr. plastgranulat (punkt 2) samt rådsmøde
(miljø) den 14. oktober 2024 (punkt 3).
(Det talte ord gælder)
Svar
-
Jeg vil i dag forelægge én sag
til tidligt forhandlingsoplæg,
og
derefter vil jeg forelægge dagsordenen for miljørådsmødet den 14.
oktober, hvor der er tre sager på. Sagerne på miljørådsmødet forelægges
alle
til orientering.
-
Punkt 2
på dagsordenen vedrører Kommissionens
forslag til
forordning om forebyggelse af tab af plastgranulat for at
reducere mikroplastforurening.
-
Sagen forelægges til tidligt
forhandlingsoplæg.
-
Formandskabet regner med at lande en generel indstilling på december
rådsmødet, så derfor forelægger jeg sagen til forhandlingsoplæg i dag.
-
Vi drøftede forslaget her i udvalget tilbage i marts, hvor vi også havde det
på rådsmødedagsordenen.
-
Plastgranulat er det råmateriale, der bruges i plastikproduktionen. Det er
typisk i form af nogle meget små plastikkugler. Det bruges for eksempel
til at producere drikkeflasker, legoklodser og andre plastikprodukter.
-
Formålet med forslaget er at reducere tabet af plastgranulat i miljøet og
dermed reducere forureningen med mikroplastik.
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Miljøministerens talepapir fra samrådet om indstilling til rådsmøde (miljø) den 14. oktober 202
2921219_0003.png
TALEPAPIR
-
Hvert år tabes der plastgranulat i naturen svarende til 7.200
lastvognslæs. Plastgranulat er dermed
den 3. største kilde til
forurening
med mikroplast.
-
Forslaget retter sig mod
producenter, lageroperatører og
transportører
af plastikgranulat.
-
Der foreslås forskellige tiltag, der skal sikre forebyggelse mod spild - og
oprydning efter spild af plastgranulat.
-
Blandt andet skal producenterne lave en risikovurderingsplan, og der
stilles krav til udstyr og procedurer, der skal modvirke spild under
opbevaring.
-
De mellemstore og store virksomheder skal desuden certificeres, så det
sikres, at de lever op til forordningens krav.
-
For transportørerne er der ligeledes en række foranstaltninger, der skal
forebygge og håndtere tab under transporten.
-
Regeringen
finder det vigtigt, at forureningen med mikroplast
reduceres. Og vi bakker derfor op om forslaget og dets formål.
-
Oplægget til den danske linje i forhandlingerne er indeholdt i regeringens
indstilling til
forhandlingsoplæg,
som jeg nu vil læse op:
-
Det indstilles, at man fra dansk side støtter forslaget, idet der:
-
lægges stor vægt på, at forordningen effektivt forebygger tab af
plastgranulat.
-
lægges stor vægt på, at virksomheder kan anvende deres eksisterende
system til certificering.
-
lægges vægt på, at forordningen balancerer erhvervsøkonomiske
konsekvenser og miljøeffekt herunder i fastsættelsen af grænsen for,
3
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Miljøministerens talepapir fra samrådet om indstilling til rådsmøde (miljø) den 14. oktober 202
2921219_0004.png
TALEPAPIR
hvilke virksomheder der pålægges skærpede krav (såsom krav om
certificering) og for at sikre fortsat incitament til at genanvende plastik.
-
lægges vægt på, at krav til transport af plastgranulat på havet mhp. at
forebygge tab af plastgranulat fastsættes internationalt i regi af IMO,
og at EU arbejder på at sikre fremdrift i dette arbejde.
-
lægges vægt på, at de obligatoriske krav til økonomiske operatører om
forebyggelse og oprydning af tab af plastgranulat bygger på den i
øjeblikket frivillige branchestandard Operation Clean Sweep.
-
lægges vægt på, at der udvikles en implementerbar og retvisende
standardiseret metode til at opgøre tab af plastgranulat.
-
lægges vægt på, at der kan føres et effektivt tilsyn med ikke-EU-
transportører af plastgranulat.
-
lægges vægt på, at Kommissionen evaluerer den samlede indsats om at
reducere mikroplastikforurening på tværs af kilder, sektorlovgivning og
produktkrav.
---------------------------------------------------------------------------------------
-
Jeg vil nu gå videre til forelæggelse af dagsordenen
for
miljørådsmødet den 14. oktober.
Der er 3 sager på dagsordenen, og
de er alle
til orientering.
-
Den første sag
vedrører
Biodiversitetskonventionens COP16.
-
Punktet hører under ministeren for grøn trepart. Men på grund af den
nylige ressortændring har han bedt mig om at tage punktet.
-
Punktet er på rådsmødet til vedtagelse af
rådskonklusioner,
og jeg
forelægger det til orientering.
-
Rådskonklusionerne indeholder
EU’s og medlemsstaternes
forhandlingslinje til COP16.
4
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Miljøministerens talepapir fra samrådet om indstilling til rådsmøde (miljø) den 14. oktober 202
2921219_0005.png
TALEPAPIR
-
Det er den første partskonference siden vedtagelsen af Kunming-
Montreal-aftalen på COP15 i 2022. Her lagde man rammen for arbejdet,
der skal standse den globale biodiversitetskrise. Aftalen indebærer, at det
globale tab af biodiversitet skal standses frem mod 2030, og at der
derefter skal sikres fremgang frem mod 2050.
-
På COP16 vil det overordnede fokus være på
implementering
af
Kunming-Montreal-aftalen. Der er tre centrale emner der skal drøftes.
-
For det første
skal der aftales en effektiv ramme for
monitorering
af
landenes indsatser. Det er Danmarks og EU’s holdning, at der skal
udvikles stærke indikatorer, der kan bruges til at måle fremskridt i
implementeringen af aftalen.
-
For det andet,
skal der aftales en revideret strategi for
ressourcemobilisering.
Det vil sige i-landenes finansiering af
udviklingslandenes indsatser. På COP15 blev der vedtaget globale
finansieringsmål om at kanalisere 20 milliarder dollars om året til
biodiversitetsformål i 2025, voksende til 30 milliarder i 2030.
-
Man kunne imidlertid ikke blive enige om fondsstrukturen
så det skal
man drøfte igen på COP16. Spørgsmålet er, om der skal være en
selvstændig global biodiversitetsfond, eller om fonden skal henhøre under
den globale miljøfacilitet
GEF. Danmark og EU's holdning er, at der
ikke skal etableres en ny selvstændig fond der duplikerer GEF’en.
-
For det tredje,
skal man på COP’en drøfte indretningen af en
ny
mekanisme for deling af udbyttet fra
digitale sekvensinformationer
om genetiske ressourcer. Også kaldet DSI.
Danmark og EU’s holdning er,
at en DSI-mekanisme skal leve op til de kriterier man blev enige om på
COP15. Herunder at den skal være omkostningseffektiv, ikke lede til
unødigt bureaukrati, og ikke forhindre åben adgang til data.
-
Overordnet er det
regeringens holdning,
at der er behov for akut
global handling for at stoppe biodiversitetskrisen. Regeringen støtter
5
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Miljøministerens talepapir fra samrådet om indstilling til rådsmøde (miljø) den 14. oktober 202
2921219_0006.png
TALEPAPIR
derfor fuldt og helt op om en effektiv implementering af Kunming-
Montreal-aftalen.
-
Vi er selv gået foran herhjemme med
aftalen om et grønt Danmark,
som
leverer konkrete svar på en række af udfordringerne for naturen
herhjemme.
-
Regeringen bakker naturligvis også op om, at EU udviser globalt
lederskab på COP16.
-
Regeringen kan derfor støtte rådskonklusionerne.
-
Den anden sag
på Rådsmødedagsordenen vedrører forhandlingerne af
en
ny international plastikaftale.
-
Sagen er på rådsmødet til en
udveksling af synspunkter.
Vi skal
drøfte EU’s strategi og prioriteter i FN-forhandlingerne
om en global
plastikaftale.
-
Ambitionen med forhandlinger er klar: Vi skal lande en internationalt
bindende aftale, der sætter en stopper for plastikforureningen. Og det
skal helst ske i år. Vi kan ikke vente længere.
-
For hvert øjeblik vi tøver, vokser plastikproduktionen. Den er allerede
fordoblet i løbet af de sidste 20 år. Vi skal begrænse produktionen, skabe
bedre og klogere plastikprodukter, og styrke indsamling og håndtering af
plastikaffald globalt.
-
Desværre er der et stykke vej endnu. Forhandlingerne har været meget
træge, og
parterne står fortsat langt fra hinanden.
-
Det er bl.a. i forhold til, om aftalen skal indeholde et globalt
reduktionsmål for plastikproduktion. Det er i forhold til spørgsmålet om
finansieringsmekanismer. Og om man skal stille krav til plastikprodukter
om særlige plastiktyper og hvilke kemikalier de må indeholde.
6
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Miljøministerens talepapir fra samrådet om indstilling til rådsmøde (miljø) den 14. oktober 202
2921219_0007.png
TALEPAPIR
-
De olieproducerende lande, og de lande der har en stor plastikproduktion,
frygter de økonomiske konsekvenser af ambitiøse krav. Det spiller
mærkbart ind i forhandlingerne.
-
Samtidig har parterne også vidt forskellige udgangspunkter i forhold til
affaldshåndtering. I EU har vi allerede avancerede systemer for
indsamling, sortering og håndtering af plastikaffald. Mens man i andre
dele af verden kæmper med at få det mest basale på plads. For disse lande
er det afgørende, at der er finansiel støtte til rådighed.
-
Danmark arbejder
sammen med kollegerne i EU og andre likemindede
lande for en
ambitiøs aftale.
Vi kæmper for et reduktionsmål for
plastikproduktion og for strenge designkrav til plastikprodukter. Og vi
kræver et stop for de mest problematiske plastikprodukter.
-
Vi vil også sikre, at der indføres krav om udvidet producentansvar, så
producenterne selv tager ansvar for deres produkters fulde livscyklus
fra produktion til affaldshåndtering.
-
Og det
er fortsat regeringens og EU’s ambition, at
vi skal lande en
aftale i år.
Det er langt fra givet, at vi kan opnå mere ved at vente. Måske
tværtimod.
-
Vi arbejder derfor stenhårdt på at få en robust aftaleramme på plads i år.
Det skal samtidig være en aftale, der gør det muligt at hæve
ambitionsniveauet fremadrettet under de kommende partskonferencer.
-
Jeg skal for god ordens skyld oplyse, at Folketingets Miljø- og
Fødevareudvalg løbende er blevet skriftligt orienteret om sagen forud for
de enkelte forhandlingsmøder. Og jeg agter selvfølgelig fortsat at holde
Folketinget orienteret om sagen.
-
Det sidste punkt
på rådsmødet er
EU´s kemikaliestrategi.
-
Sagen er på rådsmødet til
udveksling af synspunkter,
og jeg
forelægger den til
orientering.
7
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Miljøministerens talepapir fra samrådet om indstilling til rådsmøde (miljø) den 14. oktober 202
2921219_0008.png
TALEPAPIR
-
Den vedrører implementeringen
af EU’s kemikaliestrategi
fra 2020.
-
Kemikaliestrategien er banebrydende med dens visionære og ambitiøse
tilgang til regulering af kemikalier i EU.
-
Strategien har en lang række indsatser og initiativer med fokus på bl.a.
beskyttelse af sundhed og miljø, innovation, klare, effektive og stærke
regler, og forsvarlig global forvaltning af kemikalier.
-
Den afgående Kommission har imidlertid ikke leveret på flere af
strategiens initiativer. For eksempel er den lovede revision af REACH
aldrig kommet. Det har jeg sammen med andre EU-kolleger løbende
presset på for.
-
Det er derfor også vigtigt, at den nye Kommission kommer til at levere på
implementeringen af strategien og de manglende initiativer.
-
I den forbindelse er det vigtigt, at vi i EU sikrer, at
kemikalier, der er
forbudt i EU, ikke eksporteres
til tredje lande.
-
Det er vores politiske og moralske forpligtigelse at beskytte menneskers
sundhed og miljøet globalt. På rådsmødet vil jeg derfor lægge særlig vægt
på, at den nye Kommission leverer på et eksportforbud.
-
Derudover arbejder regeringen selvfølgelig fortsat for, at Kommissionen
leverer på den længe ventede
revision af REACH
og størst mulig
udfasning af PFAS.
-
Det er alt sammen vigtigt for at sikre et højt beskyttelsesniveau af vores
sundhed og miljøet.
---------------------------------------------------------------------------------------
-
Her til slut vil jeg under
”Siden
sidst”
på vegne af ministeren for grøn
trepart oplyse, at vi den 3. oktober i år modtog et forslag fra EU-
Kommissionen om ændring af anvendelsesdatoen for
EU’s
Skovrydningsforordning (EUDR).
8
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Miljøministerens talepapir fra samrådet om indstilling til rådsmøde (miljø) den 14. oktober 202
2921219_0009.png
TALEPAPIR
-
Kommissionen foreslår, at man udskyder anvendelsesdatoen med 12
måneder, fra den 30. december 2024 til den 30. december 2025.
Ministeriet for Grøn Trepart er i gang med at kigge på ændringsforslaget.
-
Tak for ordet.
9