Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 43
Offentligt
2920894_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Den 4. oktober 2024
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for sin indstilling til den
kommende dagsorden for rådsmøde (landbrug og
fiskeri) den 21. og 22. oktober 2024 samt eventuelle
sager, hvor der søges mandat i Europaudvalget.
Svar
Jeg vil forelægge dagsordenen for rådsmødet om
landbrug og fiskeri den 21. og 22. oktober 2024 i
Luxembourg. Der er fem punkter, hvor punkt 1 om
Østersøen forelægges til forhandlingsoplæg.
Punkt 1 handler som sagt om fiskerimuligheder for
Østersøen i 2025. Situationen er fortsat kritisk for en
række bestande. Andre faktorer end fiskeri spiller
også en rolle i forhold til bestandene.
Kommissionen har valgt en forsigtig tilgang.
Kommissionen begrunder det blandt andet med
usikkerhed i rådgivningen og hensyn til blandede
fiskerier af rødspætte og torsk samt brisling og sild.
1
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 43: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet om rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 20. og 21. oktober 2024
2920894_0002.png
TALEPAPIR
For bestande med rådgivning om ingen fangst
foreslås begrænsede bifangstkvoter, hvor de
reduceres kraftigt på øst-torsk, vest-torsk og vest-
sild. Endvidere er lukkeperioder for torsk uændrede.
For central sild lægger op til en 108 pct. stigning i
kvoten.
Desuden
foreslås
det
at
fjerne
lukkeperioderne for central sild.
Mit udgangspunkt vil være, at fiskerimulighederne
som et generelt princip bør fastsættes på grundlag af
forvaltningsplaner, den videnskabelige rådgivning og
målsætningen om maksimalt bæredygtigt udbytte.
Jeg vil have fokus på, at der bør være
bifangstmængder, så andre fiskerier kan fortsætte.
Det gælder særligt fiskerier efter fladfisk og brisling.
For det rekreative fiskeri efter torsk foreslås det at
fortsætte lukningen i 2025. Som noget nyt foreslås
også en lukning af rekreativt fiskeri efter laks, bortset
fra nordpå om sommeren.
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 43: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet om rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 20. og 21. oktober 2024
2920894_0003.png
TALEPAPIR
I lyset af den alvorlige situation for torsk og laks har
jeg forståelse for, at alle må bidrage. Det indebærer,
at torsk og laks må have en pause i 2025.
Der skal også fastsættes en kvote for sperling fra den
1. november i år. Den biologiske rådgivning kommer
først den 11. oktober 2024, og herefter skal der være
konsultationer mellem EU og UK.
Punkt 2 handler om forberedelse af årsmøde i Den
Internationale Kommission for Tun i Atlanterhavet.
Fra dansk side deltager vi for at følge arbejdet med at
skabe mere information om tunens udbredelse i
Skagerrak, Kattegat og Øresund.
Punkt 3 handler om udfordringer i fødevarekæden.
Her vil jeg understrege behovet for regelforenkling og
bedre regulering i EU samt at bevare fokus på
markedsorientering af landbrugspolitikken.
Den europæiske fødevarekæde skal levere på en
række udfordringer som klimaforandringer, grøn
omstilling og konkurrence på de globale markeder.
3
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 43: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet om rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 20. og 21. oktober 2024
2920894_0004.png
TALEPAPIR
Hvis vi skal lykkes, er der brug for en lovgivning, der
giver incitamenter til innovation og grøn omstilling.
Vi skal have smidigere processer for godkendelser af
fremtidens teknologier
uden at gå på kompromis
med sikkerheden. Det gælder for eksempel for nye
fødevarer og ikke mindst nye genom-teknikker.
Der skal også være fokus på, hvad forbrugerne
efterspørger. Det kan være i forhold til økologi,
plantebaserede fødevarer, ernæring og dyrevelfærd.
Punkt 4 handler om handel og landbrug. Det er en
tilbagevendende orientering fra Kommissionen.
Drøftelser vil handle om import af fødevarer. En
række medlemslande ønsker mindre markedsadgang
for blandt andet udviklingslande og Ukraine. Det
synes jeg er den forkerte vej at gå.
4
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 43: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet om rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 20. og 21. oktober 2024
2920894_0005.png
TALEPAPIR
Et andet emne er Kinas antidumping-undersøgelse af
europæisk svinekød og antisubsidie-undersøgelse af
europæiske mejeriprodukter.
Fra dansk side håber vi, at en konstruktiv dialog med
Kina kan bidrage til en forhandlet løsning. Ingen har
interesse i, at konflikten eskalerer.
Punkt 5 handler om rådskonklusioner om fremtidens
fælles landbrugspolitik. Formandskabet ønsker at
vedtage
rådskonklusioner
landbrugspolitik efter 2027.
om
den
fælles
Konklusionerne skal blandt andet spille ind i
Kommissionens forberedelse af den næste fælles
landbrugspolitik.
Fra dansk side arbejder vi for, at teksten bliver mere
afbalanceret. Landbrugspolitikken skal levere
samfundsgoder i forhold til blandt andet grøn
omstilling, økologi og dyrevelfærd.
5
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 43: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet om rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 20. og 21. oktober 2024
2920894_0006.png
TALEPAPIR
Det er behov for at styrke landbrugspolitikkens
bidrag i forhold til grøn omstilling. Ikke mindst i
relation til klima. Vi står dog relativt alene. Det er
primært Tyskland, der er på linje med Danmark.
Vi har også skubbet på i forhold til regelforenkling og
innovation. Der er brug for en enklere og mere
resultatbaseret landbrugspolitik, hvis vi skal levere
på den grønne omstilling på en mere effektiv måde.
Et andet svært emne er markedsorienteringen, hvor
en række medlemslande ønsker flere muligheder for
markeds- og prisregulering. Men vi skal ikke tilbage
til en gammeldags landbrugspolitik. Det er vigtigt.
Det sværeste emne i forhandlingerne er, om
konklusioner
skal
komme
ind
EU’s
landbrugsbudget og handel med tredjelande. Det
ønsker vi ikke fra dansk side, men det gør en række
medlemslande i særligt Syd- og Østeuropa.
6
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 43: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet om rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 20. og 21. oktober 2024
2920894_0007.png
TALEPAPIR
Det er langt fra sikkert, at der kan landes en tekst,
som alle kan leve med. Så det kan også ende med, at
det bliver konklusioner fra formandskabet. Hvorvidt
vi kan støtte rådskonklusionerne kommer i sidste
ende an på den endelige tekst.
---o0o---
Under
siden sidst
vil jeg nævne, at Kommissionen i
slutningen af oktober forventes at fremlægge første
del af forslaget om fiskerimuligheder i blandt andet
Nordsøen, Skagerrak og Kattegat for 2025.
Forslaget vedrører blandt andet forhandlingerne om
de bestande, som er delt med Norge og UK. Så det er
et kompliceret forhandlingsforløb.
Det betyder også, at Kommissionens forslag ikke vil
indeholde ret mange tal og forslag til kvotestørrelser.
Det gælder ikke mindst for de mest centrale arter for
Danmark. De afventer nemlig forhandlinger med
netop Norge og UK.
7
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 43: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet om rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 20. og 21. oktober 2024
2920894_0008.png
TALEPAPIR
Forslaget indeholder dog også kvoterne i Kattegat,
som hovedsageligt er rene EU-bestande. Så her vil
forslaget formentlig indeholde tal. Udvalget vil
modtage et grundnotat med en nærmere beskrivelse
af sagen, efter at vi har fået forslaget.
Til sidst vil jeg nævne, at Kommissionen har fremsat
et forslag til ændring af forordning om tiltag
såsom
handelsrestriktioner
over for tredjelande på
fiskeriområdet.
Ændringerne består primært i at definere, hvad der
forstås ved ”manglende samarbejde”.
Det forventes
at gøre det lettere at anvende forordningen.
Det er svært ikke at se forslaget i sammenhæng med,
at det i flere år ikke er lykkes at indgå kyststatsaftaler
for sild, makrel og blåhvilling.
Udvalget vil snarest muligt modtage et grundnotat
med en nærmere beskrivelse af sagen.
8