Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 39
Offentligt
2920670_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 11. oktober 2024
Sagsnummer: 2021-1298
MIM 113-24
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om
godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til funktionel forkromning i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH)
(komitesag)
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Henrik Hedeman Olsen
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 39: Notat om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til funktionel forkromning, komitésag, fra miljøministeren
2920670_0002.png
Den 10. oktober 2024
MIM 113-24
KOMITÉNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af
anvendelsen af chromtrioxid til funktionel forkromning i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitesag)
KOM-dokumenter foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
stoffet chromtrioxid til funktionel forkromning af komponenter i batterier til el-biler i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag). Forslaget
giver tilladelse til fortsat anvendelse til den polske virksomhed SK Nexilis Poland sp. z o.o. Tilladelsen
gives efter optag på godkendelseslisten, bilag XIV i REACH, til fortsat at anvende stoffet frem til
2030. Forslaget forventes drøftet og sat til afstemning på et møde i REACH-komiteen d. 21. og 22.
oktober 2024. Forslaget forventes ikke at have nævneværdige økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet - ej heller statsfinansielle konsekvenser. Forslaget forventes ikke at
påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af
særligt problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der
findes egnede alternativer. I den konkrete sag drejer det sig om specifikke anvendelser af stoffet,
hvor der ikke findes alternativer. Kommissionen har fastsat krav om yderligere
risikohåndteringsforanstaltninger. Regeringen vurderer, at de pålagte krav til virksomheden vil
sikre, at risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold i virksomheden lever op til de
danske arbejdsmiljøkrav. De anvendte risikohåndteringsforanstaltninger vurderes at leve op til de
danske miljøkrav i forhold til at sikre den generelle befolkning via miljøet. Regeringen agter på den
baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
chromtrioxid til funktionel forkromning af komponenter i batterier til el-biler.
Forslaget er fremlagt i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH). Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i REACH-komiteen. Afgiver komitéen en positiv
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver komitéen en negativ
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 39: Notat om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til funktionel forkromning, komitésag, fra miljøministeren
2920670_0003.png
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for
Den 10. oktober 2024
to måneder kan forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en månedMIMforelægge forslaget
kan 113-24
for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen inden
for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for
appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan
Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv
udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med
kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget forventes drøftet og til afstemning på et møde i REACH-komitéen d. 21.-22. oktober 2024.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig med
at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret, og at
disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er økonomisk
og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten, hvor en del virksomheder begynder arbejdet med at skifte til egnede alternativer.
Udfasningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over
stoffer, der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste
ende skal de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne,
ansøge om og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de
socioøkonomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV indeholder de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan
markedsføres
eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (det vil sige den dato, hvor
anvendelse skal ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om
godkendelse af fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan
anvendes sikkert, og at der ikke findes egnede alternativer. I de tilfælde, hvor behandling af sagen er
påbegyndt efter solnedgangsdatoen, gives godkendelsen fra vedtagelsesdatoen, jf. REACH Afsnit VII.
Forslaget til gennemførelsesretsakt vedrører forvaltningsafgørelser, hvorefter Kommissionen træffer
afgørelse vedrørende ansøgning fra den polske virksomhed SK Nexilis Poland sp. z o.o om fortsat
samlet anvendelse af op til 100 tons om året af chromtrioxid:
1.
Til anvendelse til funktionel forkromning til passivering af kobberfilm til brug som anoder i
lithium-ion batterier. Batterierne anvendes primært i el-biler.
Virksomheden fremsendte d. 15. februar 2023 ansøgning om godkendelse af chromtrioxid til
ovennævnte anvendelse. Ansøgningerne har i henhold til procedurerne i REACH-forordningen været
behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovurdering, RAC, og
socioøkonomisk vurdering, SEAC, som d. 16. april 2024 har afgivet følgende udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, ikke er passende og effektive i forhold til at
begrænse risikoen for arbejdstagere. RAC anbefalede yderligere risikohåndteringsforanstaltninger,
i form af at virksomheden inden for 12 måneder skal undersøge muligheden for at 1) erstatte
3
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 39: Notat om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til funktionel forkromning, komitésag, fra miljøministeren
2920670_0004.png
chromtrioxid flager med en flydende opløsning, 2) implementere lukkede automatiserede systemer
Den 10. oktober 2024
ved chrom-badene og 3) installere et system som automatisk måler eksponering af chromtrioxid.
MIM 113-24
Hvis det viser sig, at disse tiltag er mulige, skal de efterfølgende implementeres og revurderes. RAC
anbefalede, at arbejdstageres eksponering i godkendelsesperioden dokumenteres i
måleprogrammer. Udvalget konkluderede desuden, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er passende og effektive i forhold til at sikre
den generelle befolkning via miljøet.
o
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren og i EU. Udvalget finder
ikke ansøgerens substitutionsplan troværdig for en reduceret periode indtil februar 2030. SEAC
har desuden konkluderet, at ansøgerne har påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici
for menneskers sundhed eller miljøet, der følger af anvendelserne af stoffet. SEAC har anbefalet, at
fristen for fornyet vurdering sættes til februar 2030.
Kommissionen anbefaler på den baggrund, at der gives godkendelse med frist for fornyet vurdering
indtil februar 2030 under forudsætning af anvendelse af de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som ansøgeren har beskrevet. Derudover er det en forudsætning, at ansøgeren
implementerer RAC’s anbefalinger og
gennemfører måleprogrammer for udledning til miljøet og
arbejdstagernes udsættelse.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakter under REACH-forordningen har direkte
retsvirkning i Danmark og skal ikke implementeres i dansk ret.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige erhvervs- eller
samfundsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Et notat om forslaget har været i høring i EU-Miljøspecialudvalget. Der er indkommet bemærkninger
fra DI. DI støtter godkendelsen. DI fremhæver endvidere, at anvendelsen af chromtrioxid til batterier
på trods af den kendte viden om stoffets kræftfremkaldende effekter stadig er nødvendig til produktion
af lithium-batterier, som der er stor efterspørgsel for bl.a. til el-biler og elektrificeringen generelt. Der
4
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 39: Notat om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til funktionel forkromning, komitésag, fra miljøministeren
2920670_0005.png
er tale om en central teknologi i omstillingen til klimaneutralitet og til en mere Den 10. oktober 2024
cirkulær økonomi. De
farligste stoffer bør udfases i takt med, at alternativerne udvikles, og indtil da bør man sikre sig at
MIM 113-24
stofferne håndteres ansvarligt i forsyningskæden. Implementeringen af EU’s
reviderede
batteriforordning understøtter indsamling og genanvendelse af batterierne, mens anvendelsen af
chromtrioxid skal håndteres forsvarligt i produktionsfaciliteterne.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der at være et kvalificeret flertal
for forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat
anvendelse være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal
opveje eventuelle risici for mennesker og miljø.
Forslaget til gennemførelsesretsakt tager udgangspunkt i, at ansøgerne skal overholde de generelle
krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav.
Regeringen finder, at der ikke på nuværende tidspunkt findes egnede alternativer til de specifikke
anvendelser. Regeringen finder endvidere, at de pålagte krav til virksomheden vil sikre, at
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold i virksomheden lever op til de danske
arbejdsmiljøkrav. De anvendte risikohåndteringsforanstaltninger vurderes at leve op til de danske
miljøkrav i forhold til at sikre den generelle befolkning via miljøet.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
5