Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 378
Offentligt
3005023_0001.png
NOTAT
Tillægsaftale til politisk aftale om sprøjtemiddelstrategi 2022-
26
Partierne bag den politiske aftale om sprøjtemiddelstrategi 2022-26 noterer sig, at der på trods af den
styrkede kontrol med professionelle brugere, fortsat er udfordringer med efterlevelsen af reglerne på
området.
Partierne noterer sig desuden, at der i landbrugets indberetninger af sprøjtejournaler har vist sig at
være indberetninger af brug af sprøjtemidler, som ikke har været tilladt at anvende, eller som har
været anvendt ulovligt i doser eller i afgrøder, som ikke er omfattet af de godkendte produkter.
Partierne noterer sig endeligt, at overtrædelserne af reglerne på myndighedernes fysiske kontroller
fortsat også viser stabilt høje overtrædelsesprocenter.
På den baggrund er partierne enige om, at:
-
Den fysiske pesticidkontrol fastholdes i 2025-26 med ca. 650 virksomheder årligt. Heraf bliver
cirka 250 virksomheder udtaget som en repræsentativ stikprøve og ca. 400 virksomheder valgt
via en risikobaseret udtagning. Af disse foreslås 120 udtaget som anført i nedenstående to
grupper af virksomheder:
o
Miljøstyrelsen udtager ca. 40 virksomheder årligt til fuld fysisk pesticidkontrol pba. en
risikobaseret gennemgang af data fra Sprøjtejournalindberetningssystemet (SJI).
Virksomhederne udvælges på baggrund af jordbrugernes indberetning af brug af
ulovlige midler og/eller brug af ulovlige doseringer/i afgrøder hvori pesticidet ikke er
godkendt. Der vil ske håndhævelse for overtrædelsen i SJI og evt. andre overtrædelser,
som kontrollørerne måtte finde under den fysiske kontrol.
o
Miljøstyrelsen gennemfører årligt i 2025 og 2026 en reaktiv kontrol med SJI-data. På
den baggrund udtages op til 80 virksomheder årligt til fuld fysisk pesticidkontrol på
baggrund af indberetninger fra eksterne, eller hvis Miljøstyrelsen selv bliver
opmærksom på ulovlige anvendelser i SJI. Der vil ske håndhævelse for overtrædelsen i
SJI og evt. andre overtrædelser, som kontrollørerne måtte finde under den fysiske
kontrol.
Miljø- og Ligestillingsministeriet etablerer en task-force, der skal tilvejebringe et grundlag for
at styrke regelefterlevelsen på sprøjtemiddelområdet, som skal indgå i forhandlingerne om en
ny sprøjtemiddelstrategi fra 2027 og frem. Task-forcen vil bestå af repræsentanter fra
relevante myndigheder og skal inddrage de bedste erfaringer fra både myndigheder og
eksperter. Task-forcen vil inddrage erfaringer med de foreløbige undersøgelser med analyser
af sprøjtevæsker fra sprøjteudstyr. Task-forcen skal se bredt på mulighederne for at øge
regelefterlevelsen, herunder også brug af teknologi, øget information og rådgivning af
-
navn • adr1 • adr2 • adr3 • postnr by
Tlf. Nr • Fax nr • CVR nr • EAN nr • • web
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 378: Orientering om tillægsaftale til Sprøjtemiddelstrategi 2022-2026 samt Aftale om udmøntning af ramme til investeringer i renere drikkevand, fra miljøministeren
brugerne, inddragelse og samkøring af data, forskellige håndhævelsesmetoder og om
nuværende sanktionsmuligheder er tilstrækkelige. Task-forcens arbejde skal være færdigt
primo 2026 og præsenteres for aftalekredsen forud for forhandlingerne om en ny aftale. Task-
forcen vil løbende inddrage alle relevante interessenter på sprøjtemiddelområdet i dens
arbejde via Dialogforum for plantebeskyttelsesmidler.
2