Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 37
Offentligt
2920656_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 11. oktober 2024
Sagsnummer: 2021-1298
MIM 110-24
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering om polycykliske aromatiske hydrocarboner (PAH) i
lerduer, i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering,
vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH)
(komitésag)
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Henrik Hedeman Olsen
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 37: Notat om polycykliske aromatiske hydrocarboner (PAH) i lerduer, komitésag, fra miljøministeren
2920656_0002.png
Den 10. oktober 2024
MIM 110-24
KOMITÉNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om polycykliske aromatiske hydrocarboner (PAH) i lerduer, i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering,
vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH)
(komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremlagt forslag om at begrænse indholdet af polycykliske aromatiske
hydrocarboner (PAH) i lerduer, i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1907/2006 om registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier
(REACH). Forslaget er sat til diskussion og mulig afstemning på møde i REACH-komitéen den 21.
oktober 2024. Kommissionen foreslår en begrænsning af salg og brug af lerduer, der indeholder
PAH over 50 mg/kg (0,005%) med en overgangsperiode på 12 måneder. En vedtagelse af forslaget
har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller
administrative konsekvenser for det offentlig eller konsekvenser for EU’s budget. Forslaget vil kunne
medføre øgede omkostninger for brugerne af lerduer. Forslaget har ingen væsentlige
erhvervsøkonomiske og administrative konsekvenser for virksomhederne, da de fleste producenter i
EU allerede har udfaset brugen af stenkulstjære og andre olieprodukter med højt indhold af PAH i
produktionen af lerduer. En vedtagelse af forslaget skønnes at have en positiv virkning for
beskyttelsesniveauet i EU og Danmark. Regeringen er enig i, at risikoen ved brugen af PAH i lerduer
ikke er tilstrækkeligt kontrolleret, og at der er behov for at begrænse anvendelsen. Regeringen agter
på den baggrund at støtte forslaget, idet den lægger vægt på at grænseværdien for PAH i lerduer
sættes ned til 10 mg/kg (0,001%), og at der indføres en grænseværdi på 10.000 mg/kg (1%) med en
passende kort overgangsperiode under 12 måneder.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag om at begrænse indholdet af polycykliske aromatiske
hydrocarboner (PAH) i lerduer i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1907/2006 om registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier
(REACH). PAH kommer ofte fra stenkulstjære, som traditionelt har været brugt som bindemiddel i
lerduer.
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 37: Notat om polycykliske aromatiske hydrocarboner (PAH) i lerduer, komitésag, fra miljøministeren
2920656_0003.png
Den 10. oktober 2024
Begrænsningsforslaget er fremsat på baggrund af et forslag udarbejdet af det Europæiske
MIM 110-24
Kemikalieagentur (ECHA) i henhold til REACH artikel 69, stk. 1. Der træffes endelig afgørelse om
begrænsning af stoffet i henhold til artikel 133, stk. 4 i REACH-forordningen og efter
forskriftsprocedure med kontrol i artikel 5a i Rådets afgørelse 1999/468/EF, jf. artikel 12 i
forordningen nr. 182/2011.
Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-
Parlamentet med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut
flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet
tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i
Den Stående Komité, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, der udtaler sig med kvalificeret
flertal inden for 2 måneder. Kommissionen underretter samtidig Europa-Parlamentet. Hvis Rådet
vedtager forslaget eller ikke udtaler sig inden for fristen, skal forslaget sendes til Europa-Parlamentet
til legalitetskontrol. Kommissionen vedtager forslaget, hvis Europa-Parlamentet ikke inden for en frist
på 4 måneder har gjort indsigelse mod forslaget.
Forslaget er sat til diskussion og mulig afstemning på møde i REACH-komitéen den 21. oktober 2024.
Formål og indhold
Polycykliske aromatiske hydrocarboner (PAH) er en gruppe af stoffer, der ofte findes som urenhed i
små mængder i forskellige olieprodukter. PAH er kræftfremkaldende, meget svære at nedbryde i
miljøet og ophobes i levende organismer. For at beskytte mennesker og miljø sætter REACH-
forordningen grænser for indholdet af PAH i en række blandinger og artikler.
Stenkulstjære er et olieprodukt, som har et højt indhold af PAH. På grund af indholdet af PAH er
stenkulstjære identificeret som et særligt problematisk stof og optaget på godkendelsesordningen i
REACH-forordningen. To ansøgninger om godkendelse til brug af stenkulstjære til lerduer er blevet
afvist i 2022. Godkendelsesordningen har vist, at lerduer til skeetskydning indeholder ca. 25%
stenkulstjære. Stenkulstjæren kan give et PAH-indhold i lerduer på omkring 25.000 mg/kg (2,5%).
Pga. indholdet af stenkulstjære udledes PAH til miljøet ifm. fremstilling og brug af lerduerne.
Stenkulstjæren fungerer som bindemiddel i lerduen. Der findes forskellige alternative bindemidler
som f.eks. petroliumsbeg, naturlig harpiks og kunstharpiks. Harpikserne har et meget lav indhold af
PAH.
Kommissionen har fremsat et forslag om en begrænsning af salg og brug af lerduer, der indeholder
over 50 mg/kg (0,005%) PAH. Forslaget gælder for summen af 18 PAH, der fungerer som indikatorer
for alle PAH-stoffer. Kommissionen foreslår en overgangsperiode, så begrænsningen finder
anvendelse 12 måneder efter, forslaget vedtages.
Det Europæiske Kemikalieagenturs (ECHAs) videnskabelige komité for risikovurdering (RAC)
erklærede sig enig i forslaget udarbejdet af ECHA, ift. at en begrænsning af markedsføring af lerduer
med et PAH-indhold over 10.000 mg/kg (1%) skal træde i kraft 20 dage efter offentliggørelse i EU-
tidende, og at grænseværdien sænkes til 50 mg/kg (0,005%) efter 12 måneder. ECHAs videnskabelige
komité for socioøkonomisk vurdering (SEAC) har ifm. deres vurdering foreslået, at grænseværdien i
begrænsningen af markedsføring af lerduer med et PAH-indhold, der træder i kraft 20 dage efter
offentliggørelse i EU-tidende, skal være på 1000 mg/kg (0,1%) i stedet for 10.000 mg/kg (1%). Begge
forslag betyder i praksis, at brugen af stenkulstjære forbydes med en overgangsperiode på 20 dage.
RAC og SEAC’s begrundelse er, at de europæiske producenter stort set allerede har udfaset brugen af
stenkulstjære. SEAC’s forslag vil desuden
i praksis betyde, at brugen af petroliumsbeg heller ikke vil
kunne anvendes. Ligesom stenkulstjære har petroliumsbeg et forholdsvis højt indhold af PAH.
3
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 37: Notat om polycykliske aromatiske hydrocarboner (PAH) i lerduer, komitésag, fra miljøministeren
2920656_0004.png
Den 10. oktober 2024
MIM 110-24
Kommissionen har valgt ikke at følge RAC eller SEAC’s anbefalinger om en kort overgangsperiode på
20 dage for en begrænsning af markedsføringen af lerduer med et PAH-indhold på over 10.000 mg/kg
(1%) eller 1000 mg/kg (0,1%). Begrundelsen er, at Kommissionen har dårlige erfaringer med at
indføre begrænsninger med en kort overgangsperiode på 20 dage, f.eks. fra begrænsningen af
mikroplast i blandinger, hvor ulovligt julepynt strandede på skibe på vej til Europa.
Kommissionen har i stedet valgt at indføre en begrænsning af brugen af lerduer, der indeholder over
50 mg/kg (0,005%) PAH, sammen med begrænsningen af markedsføring for at sikre, at udledningen
til miljøet reelt stopper efter 12 måneder.
Østrig, Belgien og Nederlandene har allerede helt eller delvist begrænset indhold af PAH i lerduer ved
at indføre en grænseværdi på 10 mg/kg (0,001%). PAH-stofferne i de nationale forbud er ikke
identiske med de 18 PAH i Kommissionens forslag, og begrænsningen gælder færre PAH-stoffer end
Kommissionens forslag. Mange landes myndigheder har i deres miljøgodkendelser til skydebaner gjort
brug af de standarder, som er udviklet ifm. begrænsningerne i Østrig, Belgien og Nederlandene.
ECHA og Kommissionen har i deres forslag valgt ikke at benytte den lave grænseværdi på 10 mg/kg
(0,001%), fordi det betyder, at der er færre mulige alternativer til stenkulstjære, der kan anvendes i
produktionen af lerduer. De færre alternativer kan give problemer med forsyningssikkerheden, som pt.
er yderligere under pres pga. krigen i Ukraine og de høje gaspriser. Grænseværdien på 50 mg/kg
(0,005%) er desuden i tråd med International Shooting Sport Federations (ISSFs) vejledende
grænseværdi for PAH i lerduer.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget. Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et
led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Danmark har i dag ingen lovgivning på området, og forslaget har derfor ikke betydning for gældende
dansk ret.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlig eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget har ingen væsentlige erhvervsøkonomiske og administrative konsekvenser for
virksomhederne, da de fleste producenter i EU allerede har udfaset brugen af stenkulstjære og andre
olieprodukter, som petroliumsbeg, med højt indhold af PAH. I Danmark findes der én producent af
lerduer. I 1990 udfasede virksomheden brugen af stenkulstjære. Virksomheden har senest omstillet sin
produktion af lerduer fra petroliumsbeg til kunstharpiks, hvilket bragte indholdet af PAH i lerduerne
ned under 10 mg/kg (0,001%). Virksomheden har oplyst, at mange kunder efterspørger lerduer, der
4
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 37: Notat om polycykliske aromatiske hydrocarboner (PAH) i lerduer, komitésag, fra miljøministeren
2920656_0005.png
Den 10. oktober 2024
lever op til et indhold af PAH på 10 mg/kg (0,001%). Virksomheden er afhængig af deres tyske
MIM 110-24
leverandør af kunstharpiks for at kunne opnå et lavt indhold af PAH.
SEAC har vurderet, at der er teknisk anvendelige alternativer på markedet, og at alternativerne
medfører en pris, der er ca. dobbelt så høj for brugerne af lerduerne. Omkostningerne ved forslaget er
dog begrænsede, fordi langt de fleste producenter allerede bruger alternativerne, og de fleste brugere
af lerduer allerede betaler den højere pris. SEAC vurderer, at samlet set vil forslaget medføre højere
omkostninger for brugerne af lerduer i størrelsesordenen 3,4 mio. euro om året i EU.
En vedtagelse af forslaget skønnes at have en positiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark og
EU, idet en grænseværdi på 50 mg/kg (0,005%) vil reducere udledningen substantielt. Anvendelse af
lerduer til skeetskydning estimeres at udlede minimum 270 tons PAH årligt til miljøet i EU.
Udledningen er koncentreret på og i nærheden af skeet skydebaner.
Høring
Et notat om forslaget har været i høring i EU-Miljøspecialudvalget. Der er indkommet bemærkninger
fra DI, som støtter begrænsningen. DI finder, at det er positivt at begrænse indholdet af PAH i lerduer,
så spredningen af PAH til miljøet fra lerduer anvendt til skydetræning minimeres. Den foreslåede
grænseværdi vil hindre anvendelsen af såvel stenkulstjære som petroliumsbeg. Begge stoffer er
relateret til uønskede effekter for såvel miljø og sundhed. Anvendelsen af stoffer i produkter til
forbrugeres fritidsbrug og som udgør en miljørisiko ved anvendelsen, bør efter DI’s holdning udfases
med passende overgangsperioder.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater. I tidligere afstemninger om begrænsninger af PAH, har de fleste lande støttet
Kommissionens forslag.
Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter, at stoffer, som udgør en risiko for menneskers sundhed og miljø skal begrænses,
når der kan identificeres en uacceptabel risiko. Regeringen er enig i at risikoen ved brugen PAH i
lerduer ikke er tilstrækkeligt kontrolleret.
Regeringen finder, at tilgængelig viden om eksisterende regler og alternativer til anvendelsen af PAH i
lerduer understøtter muligheden for at fastsætte en lavere grænseværdi end 50 mg/kg (0,005%) PAH,
som foreslået af Kommissionen. Regeringen mener, at der bør indføres en grænseværdi på 10 mg/kg
(0,001%). Regeringen noterer sig, at andre lande har en grænseværdi for PAH i lerduer på 10 mg/kg
(0,001%), og at den danske producent af lerduer vil kunne overholde en grænseværdi på 10 mg/kg
(0,001%). Regeringen støtter derfor en lavere grænseværdi for PAH i lerduer.
Regeringen finder, at når der ikke er givet godkendelse til brug af stenkulstjære til produktion af
lerduer i EU, så vil et markedsføringsforbud mod lerduer med et indhold af PAH over 10.000 mg/kg
(1%), med en overgangsperiode på 20 dage, stoppe evt. import fra producenter uden for EU. Et sådant
importforbud vil understøtte de europæiske producenter. Regeringen er enig i Kommissionens
overvejelser ift., at en overgangsperiode på 20 dage er for kort og giver problemer i implementeringen.
Regeringen mener dog, at det stadigvæk er muligt relativt hurtigt at begrænse indeholder af PAH til
10.000 mg/kg (1%), og støtter, at der indføres en begrænsning i en passende kort overgangsperiode
under 12 måneder, indtil grænseværdien nedsættes.
5
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 37: Notat om polycykliske aromatiske hydrocarboner (PAH) i lerduer, komitésag, fra miljøministeren
2920656_0006.png
Den 10. oktober 2024
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget, idet den lægger vægt på at grænseværdien for
MIM 110-24
PAH i lerduer sættes ned til 10 mg/kg (0,001%), og at der indføres en grænseværdi på 10.000 mg/kg
(1%) med en passende kort overgangsperiode under 12 måneder.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6