Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 362
Offentligt
3000772_0001.png
NOTAT
Miljø- og
Ligestillingsministeriet
Miljøstyrelsen
Vandforsyning
Havnatur og Vandkemi
J.nr. 2024
-
85190
Ref. Maibb/majul/dbs
Februar
2025
Tekst med endelige ændringer i indsatsvejledning
Supplering af tekst i afsnit
8.3.2.
i Vejledning nr.
til bekendtgørelse om indsatsprogrammer
9210
af i8. april
2024
“8.3.2
Miljøfarlige forurenende stoffer i overfladevandområder
Administration
af
godkendelser og tilladelser mv. til udledning af
miljøfarlige forurenende stoffer sker i henhold til den relevante lovgivning,
jf.
blandt andet bekendtgørelse om krav til udledning af visse forurenende
stoffer til vandløb, søer, overgangsvande, kystvande og havområder. Det
følger bl.a. også heraf, at udledningen af forurenende stoffer skal begrænses
ved anvendelse af bedste tilgængelige teknik (BAT) og såfremt dette ikke
er nok til at overholde relevante miljøkvalitetskrav, skal der stilles strengere
vilkår i tilladelsen eller godkendelsen.
I tilknytning til bekendtgørelse om krav til udledning af visse forurenende
stoffer til vandløb, søer, overgangsvande, kystvande og havområder gælder
§
8 i bekendtgørelse om indsatsprogrammer for vandområdedistrikter.
Der er endnu ikke i forbindelse med vandplanlægningen gennemført
kvantitative beregninger af konkrete indsatsbehov for miljøfarlige
forurenende stoffer i overfladevandområder, ligesom der ikke er fastlagt
konkrete indsatser over for miljØfarlige forurenende stoffer. Der følger
ved siden af den øvrige generelle regulering på området af
§
9 dog en
generel forpligtelse til at gennemføre kildeopsporing m.v.,
jf.
afsnit 4.3.
Rammerne for at tillade udledning er først og fremmest, at udledning skal
ske i overensstemmelse med miljøbeskyttelsesloven eller anden relevant
sektorlovgivning. Dette krav gælder uafhængigt af
§
8 i bekendtgørelse om
indsatsprogramnier for vandområdedistrikter og kan selvstændigt føre til, at
en udledning ikke kan tillades.
§
8 fastlægger en yderligere ramme for at tillade udledning ved at stille krav
om, at udledning ikke må forringe berørte vandområders tilstand eller
forhindre, at målet for de berørte områder kan nås. Det betyder overordnet
for rammerne efter
§
8, at en udledning ikke må føre til overskridelse af
miljøkvalitetskrav eller modvirke en gennemført eller planlagt reduktion,
herunder som forudsat ved prognoser for strukturudvikling (baseline).
Ved vurdering af om en udledning forventes at ville medføre en forringelse
af berØrte vandområders tilstand gælder, at hvis miljøkvalitetskravet for et
forurenende stof allerede er overskredet, må en ny udledning ikke føre til
yderligere overskridelse af miljøkvalitetskravet for det pågældende stof ved
en stigning i koncentration af stoffet i det samlede vandområde. Der
antages at ske en stigning i koncentrationen, hvis stigningen vil kunne
Miljøstyrelsen
.
Tolderlundsvej
5000
Odense C.
Tlf.
725440 00
CVR 25798376
.
EAN 5798000860810
.
[email protected]. www.mst.dk
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 362: Materiale fra mødet 2/4-25 om status for sagen om udledninger af miljøfarlige forurenende stoffer til vandmiljøet, fra mljøministeren
3000772_0002.png
Er resultatet af en konkret vurdering, at der ved en udledning vil være risiko
for at der sker en forringelse af berørte vandområders tilstand, kan
forringelsen under ingen omstændigheder tillades som ubetydelig. En
udledning vil efter omstændighederne dog ikke i sig selv udgøre en
forringelse.
Ved vurdering af om en udledning forventes at ville forhindre, at målet for
de berørte områder kan nås, gælder, at udledning ikke må modvirke en
gennemført eller planlagt reduktion, herunder som forudsat ved prognoser
for strukturudvikling (baseline). Dvs, at den forudsatte forbedrende effekt,
der ved planlægningen er antaget vil sikre, at målet nås, ikke må reduceres
eller helt forhindres ved en udledning. Sker dette, vil der ikke ske den
nødvendige forbedring af tilstanden, og målet vil blive forhindret i strid
med
§
8.
Det er myndigheden, der konkret skal vurdere, om betingelserne for at
kunne tillade eller opretholde en udledning er til stede, herunder ud fra
hensynet til omgivelsernes sårbarhed og belastning og i overensstemmelse
med miljøbeskyttelsesloven. Muligheden for at tillade udledninger er ikke
ubegrænset, selv om udledning ikke vurderes at ville føre til en stigning i
koncentrationen af et forurenede stof. I situationer hvor tilstanden ikke er
god, og der er et indsatsbehov for at sikre god tilstand, skal der som
altovervejende udgangspunkt ske reduktion af udledning og ikke yderligere
udledning. Det er ved vandplanlægningen forudsat, at myndigheden i
overensstemmelse med miljøbeskyttelsesloven ved revurdering af
udledningstilladelser og ved at mindske udstrækningen af blandingszoner
skal nedbringe udledninger, så miljøkvalitetskrav for forurenende stoffer
overholdes og understøtter god tilstand i de enkelte vandområder inden
udgangen af 2027. Det er nødvendigt, at oplysninger om alle kendte og
planlagte påvirkninger inddrages i grundlaget for en tilladelse til yderligere
udledning. Yderligere udledning ved fuld anvendelse af BAT bør som
altovervejende udgangspunkt kun ske ved tilsvarende reduktion af andre
kilder i det pågældende vandområde, eller i øvrigt ved anvendelse af
kompenserende foranstaltninger eller afværgeforanstaltninger, således at
effekten af udledningen neutraliseres fuldt ud. Ved vurdering af om en
udledning neutraliseres er det altid et krav, at effekt af planlagte og
forudsatte reduktioner, herunder baselineprognoser, i de enkelte
vandområder ikke modvirkes. Det er nødvendigt, at der kontinuerligt sker
den forudsatte bevægelse frem mod god tilstand, og udledninger må ikke
modvirke dette.
Selv om udledning ikke vurderes at ville føre til forringelse af tilstand eller
forhindre god tilstand, skal udledning være forenelige med beskyttelsen af
arter og naturtyper efter habitatdirektivet.
Der gøres desuden opmærksom på, at vurderingen af målopfyldelse for
miljøfarlige forurenende stoffer sker på enkeltstoffer med
3
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 362: Materiale fra mødet 2/4-25 om status for sagen om udledninger af miljøfarlige forurenende stoffer til vandmiljøet, fra mljøministeren
3000772_0003.png
myndighed efter en konkret vurdering anmode ansøger om at
tilvejebringe de (yderligt) nødvendige oplysninger. Se nærmere om
officialprincippet og dets anvendelse ved tilvejebringelse af nye
oplysninger på Ombudsmandens hjemmeside’.
-
Der er i sager, der behandles efter miljøvurderingslovens
§
20 og 24. dvs.
projekter for hvilke, der udarbejdes en miljøkonsekvensrapport, en
vidtgående adgang til at anmode ansøger at tilvejebringe supplerende
oplysninger, også oplysninger der kun kan tilvejebringes ved nye
undersøgelser, som forudsætning for (videre) behandling af sagen.
I alle sager gælder, at det skal vurderes konkret, om det kan kræves, at der
tilvejebringes yderligere oplysninger til sagsgrundlaget, og at et sådant krav
skal være proportionalt.
Såfremt der ikke kan indhentes anden repræsentativ data for et
overfladevandområdes tilstand, må der af hensyn til sikkerheden i
vurderingen efter
§
8 i indsatsbekendtgørelsen anlægges en forsigtig tilgang
og derfor tages udgangspunkt i en worst-case antagelse, dvs, at det ved
vurderingen må antages, at der er ikke-god tilstand for alle de relevante
miii
øfarlige forurenende stoffer, for hvilke repræsentativ data for tilstanden
i vandområdet ikke kunne indhentes.
I denne sammenhæng se også Miljø- og Fødevareklagenævnet i sin
afgørelse af 16. november 2022 i sagen 21/10121 (Ophævelse og
hjemvisning i sag om VVM-tilladelse til etablering og drift af
klimatilpasningsanlæg i Holstebro Kommune) har fremhævet, at “Nævnet
er af den opfattelse, at vurderingen (efter
§
8 i indsatsbekendtgørelsen) skal
være foretaget med en høj grad af sikkerhed og efter omstændighederne
skal forholde sig til hvert af de kvalitetselementer, som ved projektets
gennemførelse vil kunne falde et niveau. Nævnet bemærker med
henvisning til Weser-dommen herved også, at den tærskel, hvorover der
foreligger tilsidesættelse af forpligtigelsen til at forebygge forringelse efter
vandrammedirektivet til at forebygge forringelse af et vandområde er lav”.
I samme sag har Miljø- og Fødevareklagenævnet endvidere tilkendegivet,
at “såfremt det ikke er muligt at foretage specifikke og konkrete
beregninger og vurderinger af påvirkning af de enkelte kvalitetselementer
(ved en vurdering efter
§
8 i indsatsbekendtgørelsen), bør disse vurderes ud
fra et videnskabeligt underbygget skøn i et worst case tilfælde”.
Vejledning til bekendtgørelse om krav til udledning af visse forurenende
stoffer
hffps: //www.ombudsmanden.dk/find-viden/mvndighedsguiden/generel
forvaltningsret/8-officialprincippet#headingl4
5
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 362: Materiale fra mødet 2/4-25 om status for sagen om udledninger af miljøfarlige forurenende stoffer til vandmiljøet, fra mljøministeren
3000772_0004.png
NOTAT
MUjø-og
Ligestillingsministeriet
Miljøstyrelsen
Vandforsyning
Havnatur og Vandkemi
J.nr.
2024
85190
Ref. Maibb/majul/dbs
Februar
2025
-
Tekst med endelige ændringer i FAQ 43 og 67
Præcisering i Spørgsmål Svar
og nr. 67 i Vejledning til
bekendtgørelse om krav
til
udledning af visse forurenende stoffer til
overfladevand og havområder med ofte stillede spørgsmål og svar,
offentliggjort
11.
marts
2024
i.
FAQ 43: Ændring af “BØR” til “SKAL”
“Hvordan fastsættes kravværdierfor et givet stof i en udledning, når miljøkvalitetskravfor
stoffet iforvejen er overskredet i vandområdet”
Ved meddelelse af udledningstilladelse skal miljømyndigheden være
opmærksom på, at fremgangsmåden i FAQ 43 ikke kan stå alene i
vurderingen af, om en udledningstilladelse kan meddeles. I indledningen til
denne vejledning er de relevante regler ved regulering af udledning af visse
forurenende stoffer til vandmiljøet efter miljøbeskyttelsesloven oplistet:
httys: //mst.dk/erhverv/rent-milioe-og-sikker-forsvning/spildevand/milioefarlige-forurenende
stoffer-faci
Der kan kun tillades udledning til et målsat overfladevandområde, hvor et eller flere
miljøkvalitetskrav er overskredet, og hvor miljømålet derfor ikke er opfyldt, hvis afgørelsen ikke
direkte eller indirekte vil kunne medføre en forringelse af overfladevandområdets tilstand og ikke
vil kunne hindre opfyldelse af det fastlagte miljømål. Det følger af bekendtgørelse om
indsatsprogrammer § 8, stk. 3, der bl.a. udmønter vandrammedirektivets artikel 4, stk.
i.
En nærmere beskrivelse
af,
hvordan Miljøministeriet forstår EU-rettens krav om at forebygge
forringelse af overfladevandområdets tilstand samt kravet om ikke at hindre mulighed for
målopfyldelse, fremgår af vejledning til bekendtgørelse om indsatsprogrammer afsnit
8.3.2.
Bekendtgørelse om indsatsprogrammer gælder kun for de målsatte overfladevandområder, mens
bekendtgørelse om krav til udledning af visse forurenende stoffer også gælder for udledninger til
overfladevand, som ikke er målsat. Miljøstyrelsen vurderer, at EU-rettens krav om at sikre, at
udledninger af visse forurenende stoffer ikke påvirker opfyldelse af relevante miljøkvalitetskrav i
de berørte overfladevande skal forstås på samme måde for målsatte overfladevandområder og for
ikke-målsat overfladevand.
Miljømyndigheden kan efter § 8 i bekendtgørelse om krav til udledning af visse forurenede stoffer
udpege blandingszoner omkring udledningspunkter. Koncentrationerne af forurenende stoffer
kan overskride relevante miljøkvalitetskrav for stofferne inden for blandingszonen, hvis
overskridelsen ikke påvirker opfyldelse af disse krav i det øvrige overfladevand.
Miljømyndigheden fastsætter nærmere bestemmelse om hvilke miljøkvalitetskrav, der kan
overskrides, herunder i hvilket omfang. Det er ikke afgørende for muligheden for at udpege en
blandingszone for et givet forurenende stof i et overfladevandområde, om miljøkvalitetskravet for
det pågældende stof er overholdt eller ej i det eller de berørte vandområder. En bla ndingszone
Miljøstyrelsen
.
Tolderlundsvej 5
5000
Odense C.
Tlf.
72544000
CVR
25798376
.
EAN
5798000860810
.
[email protected]. www.mst.dk
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 362: Materiale fra mødet 2/4-25 om status for sagen om udledninger af miljøfarlige forurenende stoffer til vandmiljøet, fra mljøministeren
3000772_0005.png
For udledninger til luft bør en beregnet koncentrationsstigning som følge af depositionen overalt
i overfladevandet være mindst mulig og ikke mere end 5 % af værdien af stoffets generelle
kvalitetskrav.
Eksempel: Hvis et stof har et generelt kvalitetskrav på
i
jtg/L må den beregnede
koncentrationsstigning i blandingszonens rand ikke være mere end
0,05
ig/L.
Miljømyndigheden skal derudover ved beregning sikre, at udledningen til vand eller luft ikke
medfører en stigning i koncentrationen af pågældende forurenende stof på et repræsentativt
målepunkt. I beregningen skal indgå den i forvejen forekommende koncentration af stoffet i det
modtagende overfladevand. Ved vurdering af om en beregnet stigning i koncentrationen vil være
målbar, kan miljømyndigheden tage udgangspunkt i, hvad der kan måles med de ved overvågning
af overfladevand almindeligt anvendte analysemetoder, der opfylder kravene til analysemetoder
for kemisk analyse og kontrol ved overvågning af overfladevand, sediment og biota, som fastsat i
bekendtgørelse om kvalitetskrav til miljømålinger.
Miljømyndigheden kan træffe afgørelse ud fra de fortyndingsmodeller, der er henvist til i svar på
suørgsmål 68 Hvilken fortynding kan man regne med efter en udledning? Disse modeller har
dog en begrænsning i deres rækkevidde. Ansøger kan også vælge for egen regning at få udført
supplerende fortyndingsberegninger i større afstand fra udledningspunktet, hvis det
repræsentative målepunkt er placeret længere væk fra udledningspunktet end rækkevidden for
fortyndingsmodellerne, der er henvist til i svaret på spørgsmål 68.
II. Miljøkvalitetskrav for biota er overskredet i overfladevandet
Det generelle kvalitetskrav for vand er for de fleste stoffer fastsat til en værdi, der sikrer samme
Vil overholdelse
beskyttelse som miljøkvalitetskravet for biota, se eventuelt svar på syørgsmål
af det generelle kvalitetskrav for vandfor bioakkumulerende stoffer sikre samme beskyttelse
som overholdelse af miljøkvalitetskravet for biota?
Der kan dog være situationer, hvor det generelle kvalitetskrav vurderes overholdt i
overfladevandet, men hvor biotakravet vurderes overskredet. Grundet sammenhængen mellem
fastsættelse af biotakravet og det generelle kvalitetskrav kan miljømyndigheden ved fastsættelse
af udlederkrav for en udledning antage, at udledningen ikke vil give anledning til yderligere
forringelse af tilstanden af biota, hvis udledningen ikke medfører overskridelse af det generelle
kvalitetskrav i randen af en eventuel blandingszone.
Hvis både miljøkvalitetskravet for biota og det generelle kvalitetskrav for vand for et givet stof
allerede er overskredet i overfladevandet, kan myndigheden fastsætte udlederkrav for en
udledning som anført ovenfor under (I).
Hvis retningslinjen under (I) er overholdt, kan myndigheden lægge til grund, at udledningen ikke
vil medføre yderligere forringelse af tilstanden i biota og ikke hindre målopfyldelse for et målsat
overfladevandområde, samt at udledningen ikke medfører en væsentlig stigning i
koncentrationen af stoffet i biota, se eventuelt svar på sDørgsmål .‘o Hvordan sikres det, at en
udledning ikke medfører væsentlig koncentrationsstigning i biota?
Hvis miljøkvalitetskravet for biota for et givet forurenende stof, for hvilket der ikke er fastsat et
generelt kvalitetskrav for vand, fx kviksølv og hexachlorbenzen, allerede er overskredet i
overfladevandet, kan myndigheden lægge udledningens indvirkning på koncentrationsstigninger
i biota og på overskridelse af miljøkvalitetskravet for biota til grund for fastsættelse af
3
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 362: Materiale fra mødet 2/4-25 om status for sagen om udledninger af miljøfarlige forurenende stoffer til vandmiljøet, fra mljøministeren
3000772_0006.png
2.
FAQ 67: Tilføjelse om foranstaltninger
til
reduktion afblandingszone
“Hvor stor kan en blandingszone være?”
Foranstaltninger til
reduktion afblandingszonens udstrækning i fremtiden
Der skal ved fastsættelse af vilkår, der baseres på udpegning af en blandingszone, indgå
foranstaltninger med henblik på at mindske udstrækningen af blandingszonen i fremtiden, jf. § 8,
stk. 3, i bekendtgørelse om krav til udledning af visse forurenende stoffer. En blandingszone skal
således reduceres over tid. Vilkår om sådanne foranstaltninger kan være krav om, at virksomheden
trinvis gennemfører yderligere tiltag til reduktion af udledningen af de forurenende stoffer ved fx
at indføre ny teknologi, substituere stofferne eller forbedre rensningen, eventuelt under
inddragelse af en teknisk økonomisk redegørelse. Et sådan vilkår kan også indeholde krav om, at
virksomheden med et fast interval overfor miljømyndigheden skal redegøre for, hvilke tiltag
virksomheden vil iværksætte for at mindske blandingszonens udstrækning.
Eksempel på vilkår:
[Virksomheden] skal hvert x. år (første gang i xxxx) inden den x-x indsende en skriftlig
redegørelse til tilsynsmyndigheden for, hvilke foranstaltninger [virksomheden] sætter i
værk med henblik på at mindske udstrækningen af de udpegede blandingszoner, og
hvornår disse implementeres, dog senest
[...].
3.
FAQ 43: Præcisering af vejledning om udpegning af et repræsentativt målepunkt
“Hvordan fastsættes kravværdierfor et givet stof i en udledning,
når
miljokvalitetskrav for stoffet iforvejen er overskredet i vandom rådet”
Hvad forstås ved et repræsentativt målepunkt?
Vurderingen
af,
om en koncentrationsstigning er målbar, skal foretages i et punkt, som er
repræsentativ for det eller de berørte vandområder som helhed. Målepunktet kan således ikke
placeres så langt væk fra udledningen, at punktet ikke er repræsentativt for påvirkningen af
vandområdet som helhed. Placeringen af et repræsentativt målepunkt fastsættes derfor ud fra
vandområdets faktiske forhold, herunder dybde, strømforhold og eventuelle eksterne
påvirkninger, fx andre punktudledninger. Et repræsentativt målepunkt for vandområdet kan
omvendt heller ikke placeres i umiddelbar nærhed af et udledningspunkt eller blandingszonens
rand, idet den lokale påvirkning fra udledningen som oftest gør, at målepunktet ikke kan anses
som værende repræsentativt for vandområdet som helhed.
Det repræsentative målepunkt vælges eller placeres ud fra følgende:
Trin
i.
Hvis der er en overvågningsstation, der overvåges eller har været overvåget for miljøfarlige
forurenende stoffer i det berørte overfladevand, typisk et målsat overfladevandområde, anvendes
denne som målepunkt. Hvis der er flere overvågningsstationer med målinger af miljøfarlige
forurenende stoffer i overfladevandet, vælges den station, der vurderes at være mest repræsentativ
for overfladevandet, fx stationen med flest og/eller nyeste data for miljøfarlige forurenende stoffer.
Overvågningsstationer kan fremsøges via dette link til miljødata.dk:
https: //miljoedata.miljoeportal.dk/
Og ved at filtrere under kemi (f.eks. på Miljøfarlige stoffer i vand vandløb).
Trin
2.
5