Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 362
Offentligt
3000771_0001.png
(.i
Bæredygtigt
¶,
Landbrug
Høringssvar til Udkast til ændring af vejledning om
indsatsprogrammer for vandområdedistrikter og præcisering af
FAQ 43 og 67 (vejledning til udledning af miljøfarlige forurenende
stoffer)
Indledning
Mange tak for mulighed for at komme med høringssvar på “Høring over udkast til ændring af vejledning
om indsatsprogrammer for vandområdedistrikter og præcisering af FAQ 43 og 67 (vejledning
til
udledning
af miljøfarlige forurenende stoffer)”, jeres
j.
nr. 2024—85190, link
til
høringsportalen:
https://hoeri ngsportalen.dk/Hearing/Details/69296
Opsummering
Vi ser meget positivitet på at det bliver præciseret i vejledningen, at der skal beregnes
koncentrationsstigninger ved blandingszonens rand, samt fremtidige reduktionsmål for zonerne og at der
skal kigges på vandområdet som helhed.
Dog finder vi det meget problematisk at der flere steder i det tilsendte FAQ nr. 43 står:
“Der vil være overfladevande, hvor den iforvejen forekommende koncentration er væsentlig højere end
stoffets miljøkvalitetskrav, og hvor udledninger med koncentrationer over miljøkvalitetskravet, allerede
derfor ikke vil medføre en beregnet koncentrationsstigning i overfladevandet. I sådanne tilfælde ska!
miljømyndigheden derfor ved godkendelsen/tilladelsen sikre, at udledningen i sig selv ikke vil hindre
overholdelse af miljøkvalitetskravet for overfladevandet (uden for en eventuel blandingszone).
Udlednin gen må derfor i sig selv ikke medføre en overskridelse af miljøkva/itetskrav i blandingszonens
rand. Til beregning heraf skal der ikke inddrages den iforvejen forekommende koncentration.”
Hvilket vil sige at hvis overfladevandet allerede er forurenet over miljøkravet, så kan man godt forurene
vandet mere UDEN at medtage eksisterende koncentrationer i sine beregninger. Dette står både under
vand, biota og sediment.
Det her står i stærk kontrast
til
teksten i afsnit 8.3.2, hvor der står på side 2 og 3:
Eksisterende påvirkninger og eventuelle øvrige, nye planlagte påvirkninger, som ikke fremgår af seneste
tilstandsvurdering, skal indgå i vurderingen af en ny udledning, idet denne udledning hverken isoleret eller
samlet set må føre til en stigning ikoncentrationen.”
“—
“Er resultatet af en konkret vurdering, at der ved en udledning vil være risiko for at der sker en forringelse
af berørte vandområders tilstand, kan forringelsen under ingen omstændigheder tillades som ubetydelig.”
GI. Tårupvej 48
DK-7000 Fredericia
T: 71 99 33 34
CVR. 32708218
E: [email protected]
W: blb.dk
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 362: Materiale fra mødet 2/4-25 om status for sagen om udledninger af miljøfarlige forurenende stoffer til vandmiljøet, fra mljøministeren
3000771_0002.png
(1Li’
Bæredygtigt
¶::-
Landbrug
I situationer hvor tilstanden ikke er god, og der er et indsatsbehov for at sikre god tilstand, skal der som
altovervejende udgangspunkt ske reduktion af udledning og ikke yderligere udledning.”
Der er meget stor forskel på hvordan vi forstår det første afsnit i FAQ nr 43 og teksten i afsnit 8.3.2, som
helt klart og tydeligt skriver, at der ikke må ske en forringelse af vandmiljøet og at eksisterende
koncentrationer/udledninger skal medtages.
Denne meget store forskel bør rettes eller forklares mere uddybende, så der ikke kan være tale om
forskellige fortoikningsmuligheder ude i de enkelte kommuner. Men at der bliver en ensartet tilgang, som
medtager alle nuværende udledninger også dem der stadig mangler miljøgodkendelser.
Med venlig hilsen og på vejen af Bæredygtigt Landbrug
Anne Smet Andersen
Faglig Specialist
GI. Trupvej 48
DK-7000 Fredericia
T: 71 99 33 34
CVR. 32708218
E: [email protected]
W: blb.dk
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 362: Materiale fra mødet 2/4-25 om status for sagen om udledninger af miljøfarlige forurenende stoffer til vandmiljøet, fra mljøministeren
3000771_0003.png
Til Miljøstyrelsen
i.nr. 2024-85 190
SDU skal hermed takke for muligheden for at indsende bemærkninger til ovennævnte høring. Samtidig skal SDU
beklage, at fristen den 29. november 2024 ikke har været mulig at overholde.
SDU har følgende bemærkninger til høringen:
SDU kan være bekymret for de effekter, som miljøskadelige kemikalier kan have på mennesker, og SDU ser de
foreslåede ændringer og præciseringer i vejledning om indsatsprogrammer for vandområdedistrikter og FAQ 43 og
67 (vejledning til udledning af miljøfarlige forurenende stoffer) som et skridt i den rigtige retning.
Det bemærkes dog, at der ser ud til at være en stor grad af elastik i, hvor lang tid virksomhederne har til at reducere
blandingszonerne (f.eks. hvert 8. år at redegøre for planer for reduktion). Det foreslås derfor, at dette præciseres
yderligere, så virksomhederne hurtigere bliver forpligtet til faktisk at reducere blandingszonerne og ikke kun skal
redegøre for intentioner.
Det bemærkes yderligere, at der i FAQ67 ikke ser ud til at være forslag om ændringer i teksten, der beskriver, hvor
stor en blandingszone må være. Her foreslås det, at man i teksten for vandløb, søer, og marineoverfladevande
ændrer formuleringen fra “bør” til “skal/må” for at sikre, at grænserne ikke fortolkes løst.
Det ønskes, at der også fremadrettet bliver arbejdet på at standse udledningen af miljøskadelige kemikalier for at
begrænse de utilsigtede sundhedsskadelige effekter hos mennesker.
Venlig hilsen
Jette Demuth Andersen
Kontorfuldmægtig
Juridisk Kontor, Rektorsekretariatet
T 5L1O4l
M 6L111OA7
iat@Sdudk
Syddansk Universitet
Campusvej 55
5230 Odense M
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 362: Materiale fra mødet 2/4-25 om status for sagen om udledninger af miljøfarlige forurenende stoffer til vandmiljøet, fra mljøministeren
3000771_0004.png
e
DAN\/A
Dansk Vand- og Spildevandsforening
Miljøstyrelsen
Att.: Maja Juncher Lind
j.
nr. 2024 85190
-
DATO:
29.11.2023
PROJEKTNR.:
3004
ah/HKA
DANVA horingssvar: Ændring af FAQ 43 &
671
samt vej
ledning til indsatsbekendtgørelsen afsnit 8.3.2
DANVA har modtaget høring om ændring af FAQ 43 og 67 samt vejledningen til Ind
satsbekendtgørelsen afsnit 8.3.2. Nedenfor følger vores kommentarer til høringen.
Vejledning til indsatsbekendtgorelsen afsnit 8.3.2
I ændringen til denne vejledning fremgår det, at myndigheden kan anmode ansøger
fx et spildevandsselskab om at dokumentere tilstanden i et berørt vandomrde, hvis
denne er ukendt. Det er indledningsvist vigtigt for os at pointere, at det generelt set
er myndighedens ansvar, her Miljøstyrelsen, at dokumentere tilstanden i danske over
fladevandomrder, som en del af gennemførelsen af vandrammedirektivet.
Pålægges et spildevandsselskab at gennemføre disse nødvendige undersøgelser, kan
det medføre betragtelige omkostninger til monitering, prøvetagning og analyse. Vi har
i DANVA eksempler fra vores medlemmer p, at dokumentation af vandomrdetilstan
den kan koste tocifrede millionbeløb. I de situationer, hvor det pålægges et vandsel
skab at dokumentere tilstanden, er det derfor helt afgørende, at vandselskabet kan
opkræve omkostninger til disse aktiviteter over taksten.
Vi vil foreslå, at det beskrives i vejledningen, i hvilke typer af projekter myndigheden
kan anmode om denne type oplysninger, såvel som hvilke typer af oplysninger myn
digheden kan bede om.
I den sammenhæng vil vi igen understrege vigtigheden af, at revisionen af spørgsmål
55-57 i FAQ’en om krav til udledninger af miljøfarlige stoffer, der specifikt vedrører
renseanlæg og overløb, såvel som arbejdet med vejledninger vedrørende udledning af
regnvand fra separatkloak, færdiggøres hurtigst muligt. Vi forventer, at dette vejled
ningsmateriale vil hjælpe til at afklare, hvilke stoffer det er relevant at undersøge for i
forbindelse med ansøgninger om udledningstilladelser, og dermed hvad der er propor
tionelt.
I vejledning til bekendtgørelse om krav til udledning af visse forurenende stoffer (FAQ)
VANDHUSET I Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg I KØBENHAVN
I
Vester Farimagsgade
1, 5. sal., 1606 København V
I
Tlf. 7021 0055 I [email protected] I www.danva.dk
Side i af 4
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 362: Materiale fra mødet 2/4-25 om status for sagen om udledninger af miljøfarlige forurenende stoffer til vandmiljøet, fra mljøministeren
3000771_0005.png
e
DAN\/Å
I forhold til proportionalitet mener vi i øvrigt, at det er afgørende, at der tages hensyn
til proportionalitetsprincippet, og at dette budskab bør fremst klarere i den endelige
vej led ni ngste kst.
FAQ 43: Præcisering at vejledning
om udpegning at et repræsentativt måle-
punkt
Dansk Vand- og Spildevandsforening
DANVA har ingen kommentarer til den konkrete ændring men vil i stedet spørge ind
til, hvordan det teoretiske repræsentative mlepunkt udpeges, hvor der ikke kan ud
peges et entydigt dybeste punkt eller geografiske midtpunkt. DANVA har modtaget et
eksempel fra Kalundborg Forsyning, der gennemgås i bilaget.
FAQ 67: “Foranstaltninger til reduktion af blandingszoner i
fremtiden”:
I FAQ 67 fremgår af revisionen, at myndigheden i en tilladelse skal fastsætte vilkår,
der sikrer reduktion af udstrækningen af blandingszoner i fremtiden. DANVA foreslår,
at kildesporing og reduktion af forurenende stoffer i oplandet til renseanlæg fremhæ
ves som væsentlige foranstaltninger til reduktion af blandingszoner i fremtiden.
Specifikke kommentarer til vejledningen fremgår af bilaget.
Ved behov for uddybende kommentar kan henvendelse rettes til;
Anders Hansen, ahdanva.dk, 5114 3363.
Med venlig hilsen
Carl-Emil Larsen
Side 2
af
4
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 362: Materiale fra mødet 2/4-25 om status for sagen om udledninger af miljøfarlige forurenende stoffer til vandmiljøet, fra mljøministeren
3000771_0006.png
e
DAN\/Å
Bilag: uddybende kommentarer
Vejledning til indsatsbekendtgørelsen afsnit 8.3.2
Af vejledningsændringen fremgår, at projekter omfattet af krav om miljøkonsekvens
med rimelig sikkerhed er omfattet, mens det ikke fremgår om andre typer projekter er
omfattet. Vi forstår fra vores dialog med Miljøstyrelsen, at der er et udredningsarbejde
i gang med dette formål, og vi ser gerne, at konklusionerne herfra skrives ind i vejled
ningen.
I en vurdering af hvad der er proportionelt, vil vi gerne gøre opmærksom p situatio
ner, hvor miljøkvalitetskravet er lavere end detektionsgrænsen for de mlemetoder,
der anvendes. Her bør myndigheden være særligt opmærksom p, hvad den vurderer
er nødvendigt at kræve af oplysninger, hvis det
i
praksis ikke er muligt at dokumen
tere forekomsten af de omtalte stoffer. Miljøstyrelsen anbefales at præcisere, hvad der
forventes af dokumentationskrav til ansøger ift. redegørelse af tilstanden i vandomr
det ved ansøgning om fly udledningstilladelse.
De data som spildevandsselskaberne kan blive pålagt at indsamle, er værdifuld viden
om tilstanden i vores overfladevandomrder. Vi vil opfordre til, at de indsamlede data
udstilles p en made, s de er til gavn for andre berørte og til opbygning af viden.
DANVA erfarer, at et medlem er blevet bedt om at lægge analyseresultater i VANDA
systemet. Men VANDA adskiller sig p en række væsentlige punkter fra PULS, som er
kendt for spildevandsselskaberne. For det pågældende selskab var forskellene s
store, at de ikke havde ressourcer til at levere dataene. Vi anbefaler, at systemet ret
tes til, s det er lettere for spildevandsselskaberne at levere data.
Dansk Vand- og Spildevandsforening
FAQ 43: Præcisering af vejledning om udpegning af et repræsentativt måle
punkt
Eksempel fra Kalundborg Forsyning vedr. udpegning af et teoretisk repræsentativt
m I epu n kt:
Nedenfor er vist vandomrdet for Jammerland Bugt og Musholm Bugt (ID: 204). Ka
lundborg Renseanlæg udleder spildevandet til Jammerland Bugt.
Side 3 af 4
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 362: Materiale fra mødet 2/4-25 om status for sagen om udledninger af miljøfarlige forurenende stoffer til vandmiljøet, fra mljøministeren
3000771_0007.png
e
DAN\/A
H lOooga0
God o0oga
M0d111 akoW,Iood
• R.çe
Dansk Vand- og Spildevandsforening
nn-r
r—
I*a0 a0e.kp4Ir
000140010910pc4w*.4
Ido ,,tok*iU p..dode
• Goq
DItp.,Ol.
eodoed 10. d .k. I..,
—----—---..
0
•Udledninqspunkt KCR
Ocene
Som eksempel for tilsvarende områder, hvor der ikke er et entydigt dybeste punkt el
ler geografisk midtpunkt, vil DANVA bede Miljøstyrelsen forholde sig til, hvor et repræ
sentativt mlepunkt skal placeres i forhold til udledningen fra renseanlægget. Vil dette
være i Jammerland Bugt eller Musholm Bugts dybeste punkt? Eller skal det være ud
for Reersø, der ligger midt mellem de to bugter og udgør omtrentligt det geografiske
midtpunkt af vandomrdet.
Kalundborg Forsyning bemærker, at der ligger et havbrug i Musholm Bugt. Denne p
virkning kommer måske ikke med, hvis det repræsentative mlepunkt placeres i Jam
merland Bugt.
Andre kommentarer: Situationer hvor miljøkvalitetskrav er lavere end detek
tionsg ræ nser:
Der er en række stoffer herunder flere PAH’er og fx PEOS hvor miljøkvalitetskravet
er lavere end den detektionsgrænse, de fleste analyselaboratorier kan levere. Det er
dermed vanskeligt ved målinger at påvise, om miljøkvalitetskravet overholdes. Ligele
des kan den beregnede maksimale stigning i koncentrationen
i
overfladevandomrdet
være mulig at overholde, hvis man kendte den konkrete koncentration i forvejen. Vi
vil derfor opfordre til, at der afsættes penge fx i MUDP-regi til at udvikle analyse-
metoder for miljøfarlige stoffer.
Side 4 af 4
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 362: Materiale fra mødet 2/4-25 om status for sagen om udledninger af miljøfarlige forurenende stoffer til vandmiljøet, fra mljøministeren
3000771_0008.png
Høringssvar fra Aarhus, November 2024
Input til samlet DANVA-svar
Horing FAQ 43 og 67 samt vejledning om
indsatsprogrammer.
Cases:
-
-
Aarhus ReWater, 4. og 5. rensetrin
Ud leder krav og kontrol overvejelser.
aarh u svan d
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 362: Materiale fra mødet 2/4-25 om status for sagen om udledninger af miljøfarlige forurenende stoffer til vandmiljøet, fra mljøministeren
3000771_0009.png
Høring FAQ 43 og 67
samt vejledning om
indsatsprogrammer.
aarhusvand
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 362: Materiale fra mødet 2/4-25 om status for sagen om udledninger af miljøfarlige forurenende stoffer til vandmiljøet, fra mljøministeren
3000771_0010.png
Ændring af vejledning om indsatsprogrammer.
Såfremt der ikke er tilstrækkelige målinger der kan beskrive recipientens tilstand ift. den i forvejen forekommende
koncentration, bliver det ofte bygherres opgave at tilvejebringe dette datagrundlag. Omfanget af “nødvendigt
omfang/proportionalitet” er uklart. Herunder også i hvor høj grad dét, at sikre kendskabs til recipientens tilstand er en
statslig opgave. Eller en lokal bygherre-opgave, I det omfang det er en Bygherreopgave bør Bygherren også have
godtgørelse for det. Aarhus vand har brugt o. 1,5 mio. kr. på ReWater-recipientundersøgelsesprogrammet (Aarhus Bugt
og Giber
A).
Hertil kommer udgifter til vurdering og behandling af måleresultaterne.
-
Hvordan sikrer bygherre at der udtages et tilstrækkeligt antal prøver af en tilstrækkelig kvalitet, og med en tilstrækkelig
variation, således recipientens tilstand beskrives feks. ft. årstidsvariation, strømningsforhold, temp., salinitet etc.??
Såfremt et stort prøvetagningsprogram skal iværksættes, vil der kunne opstå et ulighedsforhold ift. forskellige bygherrers
finansielle formåen.
De måledata der tilvejebringes bør lagres centralt, således andre interessenter vil kunne drage nytte af de foretagne
analyser.
Det bør være et krav, at de recipientanalyser der udføres kan komme andre til gode. Hvordan data så indlæses og
gemmes er et projekt i sig selv, men der burde allerede være databaser der kan anvendes til dette.
aarhusvand
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 362: Materiale fra mødet 2/4-25 om status for sagen om udledninger af miljøfarlige forurenende stoffer til vandmiljøet, fra mljøministeren
3000771_0011.png
FAQ 43
og
67
Ingen bemærkninger.
aarhusvand
4
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 362: Materiale fra mødet 2/4-25 om status for sagen om udledninger af miljøfarlige forurenende stoffer til vandmiljøet, fra mljøministeren
3000771_0012.png
ReWater, 4. og 4.
rensetrin
I
PFAS.
En case
aarhusvand
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 362: Materiale fra mødet 2/4-25 om status for sagen om udledninger af miljøfarlige forurenende stoffer til vandmiljøet, fra mljøministeren
3000771_0013.png
En case: Rewater, udleder krav (forventede udkast 2024), nødvendig
teknologi, konsekvenser for C02 udledning i driftsfasen samt OPEX
(driftsudgifter).
Måleprogrammet har været nødvendigt for at kunne fastslå recipientens
tilstand (Aarhus Bugt og Giber A I Fiskbæk) og vurdere den nødvendige
teknologi (4. og 5. rensetrin).
4. rensetrin er nødvendigt for at sikre målopfyldelse i Aarhus Bugt.
5. rensetrin er nødvendigt i forhold til målopfyldelse i Giber
A
I Fiskbæk
da der her ikke kan udlægges blandingszoner.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 362: Materiale fra mødet 2/4-25 om status for sagen om udledninger af miljøfarlige forurenende stoffer til vandmiljøet, fra mljøministeren
3000771_0014.png
ReWater
4. og 5. rensetrin
skitseret 2024.
Til Aarhus Bugt
AktM
kul
(Hg, PEAS.
BPA)
Aarhus Rewater
Ozon
Returpumpning til Giber
Å
og Fiskbæk
Selektiv ionbytning
(Cu,Zn)
I
Anlæg til og med 3.
rensetrin
4. rensetrin
5. rensetrin
aarhusvand
7
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 362: Materiale fra mødet 2/4-25 om status for sagen om udledninger af miljøfarlige forurenende stoffer til vandmiljøet, fra mljøministeren
3000771_0015.png
Ud lederkrav:
Parameter
Anrhus
Bugt
E’-
BOD(moebd)
Tt&-N
Aremug
mg
Parameter
GiberA
Kontrol
type
‘1’
aspot
F,skbæk
Bemærkninger
Tranaport’
T,ascrt
T.stja
Bemærknln
ger
800(mod)
To!a-N
Nfs.N
3mg4
3rr.gfl
trg
T,porr’
s2
2’-
To
OOG kØr
O25nr1
s
O23mr1
Tranapott
T
ntas
Tot-N
-4
Tor-P
Ti0
Transport’
V*dW
Sseeetnt
pH
05—8)
t
85-85
kt.
2o*C
AWobt
V*dand.
4*’
-
sQ25mg4
32
transpoW
Tanipa,atuC)
pcs
2OC
)3
-
A4g
mat
Te
a7OOkØr
Transpcrr
Trs,,ic,rt
PFAo
pirinol.A
Z’r’t
kobber
44
V*did
Ti’
H
PFOS
Tipri
S.rt°FOAê
BbpIrenoM
O.1igf1
O.1pg4
Q.Ip1
nti.’
TrlapoWr
V*dand.
Vaa
Vide
Tro’rpss
Transpon’
Transport’
Trwraport’
Vadane
V*dende
V*dande
63-8S
Aboo
2ql
sZpg.l
O.75
wHaan)
Ar5en
4sp4(ma
4pgrl(marØ
007sp4
Transport
V*derde
Kndraiv
Q,O7iigr1
Forventerede
aarhusvand
JrKray
Aarhus
Bugt
Forventerede je!:kray y
Å
og Fiskbæk
8
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 362: Materiale fra mødet 2/4-25 om status for sagen om udledninger af miljøfarlige forurenende stoffer til vandmiljøet, fra mljøministeren
3000771_0016.png
Konsekvenser ved at indføre 4. og 5. rensetrin
IncL. PFAS
5,0008V
6.000
>-
5.000
• Potymer
actlve
• Ballast
No PFAS removal
30,000BV
155,0008V
• Fecl3
60.000.000
70.000.000
Ind. PFAS
5,0008V
No PFAS removat
30,0008V
155,000BV
. Marntenance
• Manpower
•Fecl3
.Baflast
• Polynner adive (ind.
50.000.000
I
2
0
4.000
• inninerat,on PAC dodge
3.000
• Electricity
2.000
0
40.000.000
30.000.000
a)
mi
E
0
20.000.000
0
(-.)
Ooygen
10.000.000
•GAC fred,
1.000
03+GAC
I—
03.BACF
. GAC reactinated
03*GAC
Baseline with PFAS Baseline no PFAS
removal worse
remova(
case”
Baseline no PFAS
removal best
case
Baseline with Baseline no
Baseline no
PFAS
rernooal
PFAS removal PFAS ,emoval
best case”
“worse case
I
PAC sludge thinkening(
• inc,neration PAC
riudge
I
03*GAC
•CO2tao
I
03
!
+
• Electricily
BACF
•ttACfresh
• GAC react,vated
aarhusvand
9
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 362: Materiale fra mødet 2/4-25 om status for sagen om udledninger af miljøfarlige forurenende stoffer til vandmiljøet, fra mljøministeren
3000771_0017.png
Konsekvenser (især PFAS) uddybet
-
Specielt kravene til PFAS er lave og ligger på grænsen af, hvad der teknologisk er muligt for nuværende. Rensningen for PFAS i 4.
rensetrin medfører en kraftig forøget og hyppigere udskiftning og regenerering af de aktive kul, sammenlignet med hvis der ikke var
krav til rensning af PFAS eller der ikke var PFAS
i
spildevandet. I nedenstående figur er der lavet sammenlignende beregninger
mellem de årlige C02- udledninger samt drifts- og vedligeholdelsesudgifter fra et 4. rensetrin, såfremt det skal fjerne PFAS eller ej.
Det fremgår således, at det at rense PFAS fra spildevandet øger den årlige C02-udledning fra regenerering af de aktive kul med ca.
5500 ton C02.
De årlige drifts- og vedligeholdelsesudgifter til fjernelse af PFAS fra spildevandet beløber sig således til i størrelsesordenen 45 50
mio. kr. Eller godt 3 kr. pr. m3 på taksten. Det vil således være gavnligt, at den samlede tilledning af PFAS til spildevandet bliver
reduceret, Det vil løbende kunne reducere omkostningerne til fjernelse heraf på 4. rensetrin. Udfasning af PFAS er et lokalt
anliggende ft. kildeopsporing samt et landspolitisk og europæisk anliggende ft. at indføre lovgivning om udfasning heraf
-
På nuværende tidspunkt er 4. og 5. rensetrin baseret på et skitseprojekt. Det er for nuværende overslagsmæssigt kalkuleret til Ca. 850
mio. kr,
aarhusvand
10
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 362: Materiale fra mødet 2/4-25 om status for sagen om udledninger af miljøfarlige forurenende stoffer til vandmiljøet, fra mljøministeren
3000771_0018.png
Udlederkrav og
kontrol.
En case
I
overvejelser
baseret på målinger
fra Egå Renseanlæg
aarhusvand
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 362: Materiale fra mødet 2/4-25 om status for sagen om udledninger af miljøfarlige forurenende stoffer til vandmiljøet, fra mljøministeren
3000771_0019.png
Analysekvalitet
Opgørelse af målinger fra Egå Renseanlæg
Lægemiddel
[ng/I]
Amirsuiprid (1)
Carbamazepine (1)
Citaipram (1)
Clarithromycin
(1)
Diclofenac (1)
Metoprolol (1)
Venlafaxin (1)
Candesartan (2)
170
500
8.000
60
40
7.500
100
120
Detektionsgrænse
(DL)
[ng)1]
72
212
79
57
647
1.260
387
306
I
Målinger under
detektionsgrænsen
Akkrediteret
I
I
Ekspanderet
maleusikkerhed
[ng/I}
130
340
110
[ngII]
<DL
110
<DL
20
270
700
32
71
[ng/fJ
10
7
10
7
1%)
20
2
7
7
2
[%]
2
2
7
7
0
10
0
0
0
0
130
1.100
1.500
940
640
5
7
7
Ja
7
46%
2
Ja
49%
2
Note: Tabel er en opgørelse af de stoffer fra FU’s byspildevandsdirektiv, der er målt på Egå Renseanlæg i
2019/2020. Alle stoffer er målt 10 gange som flowproportionale døgnprøver under tørvejr.
aarhusvand
12
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 362: Materiale fra mødet 2/4-25 om status for sagen om udledninger af miljøfarlige forurenende stoffer til vandmiljøet, fra mljøministeren
3000771_0020.png
Analysekvalitet
Generelle OBS punkter i forhold til analyser
-
Stor måleusikkerhed, (30
Krav til akkreditering
50 % ekspanderet måleusikkerhed)
-
-
Detektionsgrænsen kan være under/tæt på udleder kravværdi
Måleusikkerheden er større når den målte værdi er tæt på
detektionsgrænsen
Det er vigtigt, at udvælgelsen af nationale stoffer er med stor fokus
på akkreditering og detektionsgrænse i forhold til erfaringer for i
hvilke niveauer stoffer forventes at have i udløbet med en 80 %
fjernelse.
aarhusvand
13
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 362: Materiale fra mødet 2/4-25 om status for sagen om udledninger af miljøfarlige forurenende stoffer til vandmiljøet, fra mljøministeren
3000771_0021.png
Prøvetagning og kravoverholdelse
aarhusvand
14
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 362: Materiale fra mødet 2/4-25 om status for sagen om udledninger af miljøfarlige forurenende stoffer til vandmiljøet, fra mljøministeren
3000771_0022.png
Prøvetagning og kravoverholdelse
Generelle OBS punkter i forhold til prøvetagning
-
Det skal være tørvejrsprøver
>
>
Hvad gør man hvis der er regnvejr i prøveudtagningsperioden på 48
timer
Hvad gør man hvis der er regnvejr i en længere periode som i
efteråret 2023/vinter 2024
aarhusvand
15
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 362: Materiale fra mødet 2/4-25 om status for sagen om udledninger af miljøfarlige forurenende stoffer til vandmiljøet, fra mljøministeren
3000771_0023.png
Prøvetagning og kravoverholdelse
Generelle OBS punkter i forhold til kravoverholdelse
-
Med krav om en 80 % fjernelse
kan udleder kravet være langt
under detektionsgrænsen hvis tilløbskoncentrationen er lav
Hvordan sikres at krav i udløbet kan eftervises
> Hvordan sikres mod ‘falsk negativ i forhold til kravoverholdelse pga.
stor måleusikkerhed og værdier tæt på detektionsgrænsen. Denne
kombination kan med stor sandsynlighed give målte værdier over
krawærdien, men den “sand& værdi er under krawærdien.
aarhusvand
16
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 362: Materiale fra mødet 2/4-25 om status for sagen om udledninger af miljøfarlige forurenende stoffer til vandmiljøet, fra mljøministeren
3000771_0024.png
Dato: 29. november 2024
Til: Miljøstyrelsen vandforsyningmst.dk.
Danmarks
Naturfredninsforenlng
Høringssvar over udkast til ændring af vejledning om
indsatsprogrammer for vandområdedistrikter og præcisering at FAQ 43
og 67 (vejledning til udledning af miljøfarlige forurenende stoffer)
Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Sportsfiskerforbund og Friluftsrådet har nedenstående
bemærkninger til udkastet.
Ændring af Indsatsvejlednin gen afsnit 8.3.2.
Vi synes generelt, det er nogle fornuftige ændringer, der er
gjort
i vejledningen til indsatsbekendtgørelsen.
Vi er enige i præciseringen af, at tilladelsesmyndigheden i henhold til officialprincippet skal sikre sig de
nødvendige oplysninger, som skal ligge til grund for en afgørelse, hvilket ofte vil betyde, at ansøger skal
tilvejebringe de nødvendige oplysninger. Vi er også enige i, at hvis det ikke er muligt at tilvejebringe den
nødvendige viden om vandområdets tilstand, må myndigheden antage worst-case og tage udgangspunkt i,
at der er ikke-god kemisk tilstand for de relevante miljøfarlige stoffer.
Præcisering af og tydellggørelse af FAQ 43 i vejledning til udledning af miljøfarlige forurenende stoffer
Vi mener helt overordnet, at FAQ43 strider mod bestemmelserne i EU’s Vandrammedirektiv, og det ændrer
den nye præcisering og tydeliggørelse ikke på. Det er derfor dybt beklageligt, at Miljøstyrelsen ikke har
benyttet lejligheden til at lave de fornødne ændringer til at sikre lovmedholdelighed i vejledningen.
FA043 har til formål at muliggøre udledninger til vandområder, som i forvejen er overbelastede med
miljøfarlige stoffer, hvilket desværre gælder for størstedelen af de danske kystnære farvande. Dette mener
Vi ikke er i overensstemmelse med Vandrammedirektivet eller Vandkvalitetskravdirektivet, hvis formål er at
sikre, at vandområderne opnår god kemisk og god økologisk tilstand.
Vores vurdering er, at udpegning af blandingszoner slet ikke er lovligt i vandområder, hvor der i forvejen er
for høje koncentrationer af de stoffer, der ønskes udledt. Enhver udledning af forurenende stoffer i
koncentrationer over miljøkvalitetskravene vil medføre en mertilledning, som bidrager til at hindre
målopfyldelse i vandområdet. Dette er vores fortolkning af Miljø- og Fødevareklagenavnets afgørelse af
den 23. februar 2023 (Horsensafgørelsen, 22/02461), som blandt andet inddrog Weser-dommen (sag C
461/13 Weser) i behandlingen af sagen. Ændringerne i FAQ43 ændrer ikke på dette, og vejledningen strider
fortsat mod EU lovgivningen.
FAQ43 bør derfor fjernes i sin helhed og erstattes af en vejledende tekst om, hvordan myndigheden kan
nedbringe udledninger af de pågældende stoffer tilsvarende andre steder i vandområdet for at kunne
lovliggøre en ny eller øget udledning.
Vi skal desuden pege på følgende centrale direktivstridige passager i FAQ43:
“Det er ikke afgørende for muligheden for at udpege en blandingszone for et givet forurenende stof i et
overfladevandområde, om miljøkvalitetskravet for det pågældende stof er overholdt eller ej i det eller de
berørte vandområder”.
“Det er i den sammenhæng Miljøstyrelsens vurdering, at overensstemmelse med kravet om, at en udledning
af et miljøfarligt forurenende stof ikke må påvirke opfyldelse af miljøkvalitetskravet for stoffet i
Danmarks Naturfredningsforening
Masnedøgade 20
2100 København ø
+45 39 174000
www.dn.dk
[email protected]
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 362: Materiale fra mødet 2/4-25 om status for sagen om udledninger af miljøfarlige forurenende stoffer til vandmiljøet, fra mljøministeren
3000771_0025.png
Dato: 29. november 2024
Til: Miljøstyrelsen vandforsyningmstdk.
Danmarks
Naturfredningsforenlng
overfladevandet uden for den udpegede blandingszone, indebærer, at miljømyndigheden ved beregninger
skal kunne eftervise, at den påtænkt tilladte udledning kun vil indebære en koncentrationsstigning, der er
mindst muligt og udgør højst 5 % af værdien af stoffets generelle kvalitetskrav for vand i randen af den
maksimalt acceptable størrelse af en blandingszone.”
Der er efter vores opfattelse intet belæg for at indføre en sådan 5% overskridelse af kvalitetskrav i vand på
randen af en blandingszone.
Det samme gør sig gældende for den parallelle bestemmelse om en tilladt 1% overskridelse af kvalitetskrav
for sediment på blandingszoneranden.
“Der vil være overfladevande, hvor den iforvejen forekommende koncentration er væsentlig højere end
stoffets miljøkvalitetskrav, og hvor udledninger med koncentrationer over miljøkvalitetskravet, allerede
derfor ikke vil medføre en beregnet koncentrationsstigning i overflade vandet. I sådanne tilfælde skal
miljømyndigheden derfor ved godkendelsen/tilladelsen sikre, at udledningen isig selv ikke vil hindre
overholdelse af miljøkvalitetskravet for overfladevandet (uden for en eventuel blandingszone). Udlednin gen
må derfor i sig selv ikke medføre en overskridelse af miljøkvalitetskrav i blandingszonens rand. Til beregning
heraf skal der ikke inddrages den iforvejen forekommende koncentration.”
Der er efter vores opfattelse intet belæg for at individualisere den enkelte udledning og dermed se bort fra
den kumulerede tilstedeværelse af det pågældende stof. Det er indlysende miljømyndighedens pligt at
sikre vandområdets målopfyldelse og ikke tildele den enkelte udledning en sådan ret til at udlede det
pågældende stof uden hensyntagen til stoffets allerede kumulerede tilstedeværelse over gældende
kvalitetskrav.
Tilføjelse afforanstaltninger til reduktion af blandingszonen ifremtiden (FAQ 67)
Vi er enige i tilføjelsen om, at tilladelsesmyndigheden skal fastsætte vilkår om, at blandingszoner skal
minimeres og løbende reduceres over tid.
Det kunne passende tilføjes, at det ikke er muligt at udpege blandingszoner i vandområder, hvor
miljøkvalitetskrav for de pågældende stoffer allerede er overskredet.
Med venlig hilsen
Kaare Manniche Ebert, Fiskebiolog, Danmarks Sportsfiskerforbund
Rasmus Schou Christensen, Politisk konsulent, Friluftsrådet
Henning Mørk Jørgensen, Rådgiver vandmiljø, hav- og fiskeripolitik, Danmarks Naturfredningsforening
Susanne Svenné, Miljøpolitisk Rådgiver, Danmarks Naturfredningsforening
Danmarks Naturfredningsforening
Masnedøgade 20
2100 København ø
+4539 17 40 00
www.dndk
[email protected]
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 362: Materiale fra mødet 2/4-25 om status for sagen om udledninger af miljøfarlige forurenende stoffer til vandmiljøet, fra mljøministeren
3000771_0026.png
DN
DN
DN
DN
Gentofte
København
Køge
Stevns
Kontakt: Ole Damsgaard. Telefon: 50515880
[email protected]
Danmarks
Naturfredninsforenin
Dato: 28. november 2024
Miljøstyrelsen
Vandforsyning
[email protected]
Høring: udkast til ændring af vejledning om indsatsprogrammer for vandområdedi
strikter og præcisering af FAQ 43 og 67 (vejledning til udledning af miljøfarlige
forurenende stoffer)
Miljøstyrelsen har sat udkast til ændring at Indsatsvejledningen og FAQ 43 og 67 i Vejledning
om krav til udledning at visse forurenende stoffer til overfladevand og havomrder med ofte
stillede spørgsmål og svar (71 FAQ’er) i høring.
Ministeriet har som grundlag for den nugældende vejledning henvist til et skaIdt “nabotjek”
om anvendelse af blandingszoner. Der kan herved henvises til skrivelse at 11. oktober 2023
fra Miljøministeriet til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg og Miljøministeriets notat om mi
nisteriets fortolkning og håndtering at Miljø- og Fødevareklage-nævnets afgørelse at 23. febru
ar 2023 (sag 22/02461) og en PPT oversendt til Miljø- og Fødevareudvalget den 22. maj 2024
(se MOF alm. del Bilag 494).
En vurdering og stillingtagen til vejledningen og ændringen af vejledningen m fordre do
kumentation for indholdet af det “nabotjek”, som ministeriet således har henvist til som grund
lag for vejledningen. Dette perspektiveres at, at det tyske “Federal Ministry for the Environ
ment, Nature Conservation, Nuclear Safety and Consumer Protection” I en mail af 7. november
2024 til advokat Eskil Nielsen (vedhæftet) har meddelt: “No, we were flot involved in the
‘neighbouring country check’. The inquiry is not known to us.” og “In Germany, the designation
of mixing zones is flot used.” E-mailen er sendt c.c. til Miljøministeriet.
Ligeledes henvises til det svenske svar
i
mail af 27. august 2024 fra Swedish Agency for Mari
ne and Water Management (vedhæftet), hvoraf det fremgår “Unfortunately, we do not have
the opportunity to fill in the form. Sweden have not applied mixing zones and we have made
the analysis that Swedish permit practice with emission conditions makes mixing zones redun
dant.” E-mailen er ligeledes sendt c.c. til Miljøministeriet.
Da ministeriet har nægtet indsigt i dokumentationen, er der således efter vores opfattelse ikke
et fyldestgørende grundlag tor et høringssvar.
Allerede det således passerede rejser efter vores opfattelse en sådan tvivl om nabotjekket som
grundlag for vejledningen, at hele spørgsmlet om anvendelsen at blandingszoner bør revurde
res bl.a. p grundlag at fuldstændige og offentligt tilgængelige oplysninger om praksis om
blandingszoner i vores nabolande.
Det kan supplerende oplyses, at en Ombudsmandssag er under forberedelse om adgang til
(aktindsigt
i)
dokumentationen.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 362: Materiale fra mødet 2/4-25 om status for sagen om udledninger af miljøfarlige forurenende stoffer til vandmiljøet, fra mljøministeren
3000771_0027.png
I Øvrigt henvises til høringssvar indsendt af Danmarks Naturfredningsforening i samarbejde
med Danmarks Sportsfiskerforbund.
Med venlig hilsen
Jacob Munk, forperson for DN Gentofte
Ole Damsgaard, næstforperson DN København
Birgit Mindegaard, forperson for DN Køge
Michael Løvendal Kruse, forperson for DN Stevns og for DNs Havnetværk
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 362: Materiale fra mødet 2/4-25 om status for sagen om udledninger af miljøfarlige forurenende stoffer til vandmiljøet, fra mljøministeren
3000771_0028.png
Til:
Cc:
Vandforsyning ([email protected])
[email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), Ditte Marie Reinholdt Jensen ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected])
Sissel Jönsson ([email protected])
Fra:
Titel: SV: Høring over udkast til ændring af vejledning om indsatsprogrammer for vandområdedistrikter og præcisering
af FAQ 43 og 67 (vejledning til udledning af miljøfarlige forurenende stoffer)
Sendt: 29-11-2024 11:26
[EKSTERN E-MAILI Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede filer, som ikke er sikre.
Kære Miljøstyrelsen
Vi har gennemgået det fremsendte høringsmateriale og har følgende høringssvar:
• Vi anser ændringerne som en præcisering af hvordan lovgivningen skal tolkes og administreres og
ikke som ny praksis.
• Vi antager, at der med ændringerne fortsat ikke er hjemmel til at bede
ansøger/forsyningsselskaberne om at udtage miljøprøver af modtagerrecipienter medmindre der er
tale om WM-vurdering. Vi oplever ofte, at vores myndigheder beder om, at vi udtager
recipientprøver selvom der mangler hjemmel til det. Vi ser derfor et behov for yderligere
præcisering/vejledning om dette problem også.
• Der er brug for en præcisering af hvordan man forholder sig til de forurenende stoffer, hvor
detektionsgrænsen i vandprøver er højere end miljømålene (eks. PAH’er). Dette
gør det meget svært
at påvise, at der ikke er en risiko, når det ikke kan påvises om grænseværdierne for miljømål er
overholdt.
Med venlig hilsen
Sissel Jönsson
Miljøkonsulent
30320 Miljø
Direkte: +4534458276
E-mail: ssnhofoLdk
i
iii
millitti
HOFOR
HOFOR AIS
Vi skaber
bæredygtige
byer
ørestads Boulevard 35
I
2300 København S
I
Telefon: 33 95 33 95
I
CVR-NR.: 1007 3022
I
www.hofordk
Oprindelig meddelelse
Fra: maibb@mstdk <maibb@msLdk>;
Modtaget: Mon Nov 04 2024 19:30:33 GMT+0100 (Centraleuropæisk normaltid)
Til: Steen Riber <[email protected]>; Ernst Eriksen <[email protected]>; Kelvin Thomasen
<[email protected]>; [email protected] <[email protected]>; [email protected] <[email protected]>; Claus Rind <infonccdk>;
[email protected] <[email protected]>; [email protected] <[email protected]>; dtii@dtudk <[email protected]>; [email protected]
<gus@geusdk>; Dansk Onitologisk Forening <[email protected]>; [email protected] <[email protected]>; [email protected]
<ens@ensdk>; [email protected] <[email protected]>; [email protected] <[email protected]>; vd@vddk
<vdivd.dk>; [email protected] <suni@sumdk>; [email protected] <[email protected]>; rktrkdk <[email protected]>;
info@byoghavn4k <[email protected]>; [email protected] <[email protected]>; [email protected]
<hvidovreähvidovre1k>; [email protected] <[email protected]>; [email protected]
<[email protected]>; info@nccdk <[email protected]>; cow[©cowi.com <cowi@cQwLcom>; niras(öniras.dk
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 362: Materiale fra mødet 2/4-25 om status for sagen om udledninger af miljøfarlige forurenende stoffer til vandmiljøet, fra mljøministeren
3000771_0029.png
(I..
NOTAT
KL’s høringssvar til udkast til ændring af vejledning
om indsatsprog rammer for vandom rådedistri kter og
præcisering af FAQ 43 og 67
KL sender hermed høringssvar på udkast til ændring af vejledning om
indsatsprogrammer for vandområdedistrikter og præcisering af FAQ 43 og
67 (vejledning til udledning af miljøfarlige forurenende stoffer).
KL har enkelte bemærkninger til ændringerne og beklager det sene svar.
KL ser en række centrale områder, hvor ændringen af vejledningen og FAQ
påvirker kommunernes ressourcer. Det gælder både den daglige
myndighedsbehandling og finansiering.
Dato. 4december2024
Sags ID: SAG-2024-04670
Dok.ID: 3519382
E-mail: JANI@kl dk
Direkte: 3370 3515
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
kl dk
Side 1 af 2
Manglende data og kommunernes ansvar
Kommunerne står ofte over for udfordringen med ukendte tilstande i
vandområderne, hvilket KL havde forstået skulle være løst gennem
Miljøstyrelsens arbejde med vandområdeplanerne.
Konsekvenser for kommunerne, når data mangler er:
• Kommunerne er nødt til at arbejde ud fra en “worst-case” antagelse,
hvilket skaber et misvisende billede af den faktiske miljøtilstand.
• Fremskaffelse af data til miljøkvalitetsvurderinger er tidskrævende,
komplekst og dyrt, hvilket fører til diskussioner mellem kommuner og
ansøgere om, hvem der skal levere hvilke data, samt omfanget og
kvaliteten heraf.
• Manglen på en gennemprøvet metode til håndtering af ukendte
tilstande skaber usikkerhed og tilbageholdenhed i
sagsbehandlingen.
KL påpegede i et tidligere høringssvar af 9. november 2023, at denne
manglende viden om den kemiske tilstand påfører kommuner og bygherrer
et stort ansvar samt betydelige udgifter til at frembringe det nødvendige data
og vidensgrundlag. KL understregede desuden, at kommunerne
jf.
vandrammedirektivet ikke kan meddele tilladelser uden først at kende
tilstanden i de berørte vandområder. Denne viden burde, ifølge KL, stilles til
rådighed fra statslig side for at undgå potentielt store økonomiske og
ressourcemæssige konsekvenser for kommunerne. NOVANA overvåger
vandmiljøets og naturens tilstand og burde levere det nødvendige data til
kommunernes myndighedsarbejde. KL mener, at staten ikke understøtter
kommunerne tilstrækkeligt, når Miljøstyrelsen (NOVANA) ikke lever op til
deres pligt til at overvåge vandområdernes tilstand, hvilket pålægger
kommunerne en opgave, de ikke har ansvar for.
Statens utilstrækkelige overvågning af vandmiljøet stiller kommunerne i en
umulig situation, hvor de ikke har det nødvendige data om den kemiske og
økologiske tilstand i vandområderne til at udarbejde udledningstilladelser.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 362: Materiale fra mødet 2/4-25 om status for sagen om udledninger af miljøfarlige forurenende stoffer til vandmiljøet, fra mljøministeren
3000771_0030.png
KL
NOTAT
Det pålægger kommunerne en betydelig byrde ft. at fremfinde nødvendige
data. Det mener KL er et uacceptabelt skred af Miljøstyrelsen i deres
opgavevaretagelse med at monitere vandmiljøets tilstand.
Juridisk og administrativ usikkerhed
Der er ingen tvivl om, at udledningstilladelser er blevet mere komplekse at
udarbejde. Flere kommuner efterspørger en afklaring af følgende:
• Uklarhed om regler for 5 % koncentrationsstigninger og deres
anvendelse i områder, der allerede ikke opfylder miljøkvalitetskrav.
• Klagenævnsafgørelser som eksempelvis Hedensted-sagen, der
udfordrer tidligere praksis og rejser spørgsmål om hydrologiens rolle
i miljøvurderinger.
• Mangel på opsamling af viden om specifikke stoffers påvirkning,
hvilket kan skabe uigennemskuelighed i vurderingsgrundlaget.
Afsluttende bemærkninger
Den nuværende situation skaber en risiko for, at kommuner kan tvinges til at
afslå tilladelser baseret på worst-case vurderinger. En forbedret
overvågningsindsats fra Miljøstyrelsens side kombineret med klare
retningslinjer er afgørende for en effektiv håndtering af udledningstilladelser.
Med venlig hilsen
Mie Thomsen og Janne Sommer
Konsulenter
Dato: 4. december 2024
Sags ID SAG-2024-04670
Dok. ID: 3519382
E-mail:
Direkte
[email protected]
3370 3515
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
wjwkl.dk
Side 2 af 2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 362: Materiale fra mødet 2/4-25 om status for sagen om udledninger af miljøfarlige forurenende stoffer til vandmiljøet, fra mljøministeren
3000771_0031.png
Natur og Miljø
Karen Blixens Boulevard 7, 8220 Brabrand
Miljøstyrelsen, Vandforsyning
vandforsyningmst.dk
28. november 2024
Side i af 2
Høringssvar til udkast til ændring af vejledning om indsatsprogrammer
for vandområdedistrikter og præcisering af FAQ 43 og 67
Aarhus Kommune sender hermed høringssvar til ny vejledning for indsats-
programmer.
Det er positivt at FAQ’erne opdateres, når der kommer ny viden, men Aar
hus Kommune efterspørger stadig de særskilte vejledninger til udledning at
regnvand (herunder definitionen af “almindeligt belastede separate regn
vandsudledningerjf. LBEK 1433 af 21.11 2017), frigivelse af miljøforure
nende stoffer ved klapning samt udledning af miljøforurenende stoffer fra
renseanlæg og overløb.
Aarhus Kommunes bemærkninger til vejledning om indsatsprogram
mer
Med vejledningen opstilles der kriterier (side 2) som ved minimum skal iagt
tages når kommuner skal lave en vurdering om hvorvidt en udledning fører
til en koncentrationsstigning at et givent miljøforurenende stof.
Ét
af kriteri
erne henviser til at beregninger skal udføres på baggrund af anerkendte vi
denskabelige beregningsmetoder. Aarhus Kommune anbefaler, at styrelsen
stiller metoder til rådighed, eller henviser til specifikke metoder der vurderes
korrekte at anvende. Det er uhensigtsmæssigt at myndighederne selv skal
vurdere hvilke(n) beregningsmetoder der er tilstrækkelig.
Et andet kriterie der er fremlagt ligeledes på side 2, er at eksisterende på
virkninger og eventuelle øvrige nye planlagte påvirkninger, som ikke fremgår
af seneste tilstandsvurdering, skal indgå i myndighedens vurdering. Det bør
præciseres, at det kun er de påvirkninger, som kommunerne i forvejen har
kendskab til, som skal medtages i vurderingerne.
I det nye afsnit om Vurdering af påvirkning af målsat overfladevandområde,
når området er i ukendt tilstand (side 5), præciseres det, at myndigheden
kan anmode om supplerende data for at kunne træffe en afgørelse. Det
fremgår desuden, at myndigheden skal vurdere, om et krav om supplerende
data er proportionalt. Styrelsen bør sættes guidelines ind ift. hvor mange
analyser der kan kræves ft. proportionalitet, herunder om det er rimeligt at
den der søger først, kommer til at betale for analyser, som fremtidige ansø
gere herefter får stillet gratis til rådighed gennem Vandområdeplanerne og
hvordan det stemmer overens med lighedsprincippet.
TEKNIK OG MILJØ
By og Natur
Aarhus Kommune
Natur og Miljø
Karen Blixens Boulevard 7
8220 Brabrand
Direkte telefon: 89 4040 13
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 362: Materiale fra mødet 2/4-25 om status for sagen om udledninger af miljøfarlige forurenende stoffer til vandmiljøet, fra mljøministeren
3000771_0032.png
Styrelsen skriver endvidere, at der ud fra et forsigtighedsprincip kan tages
udgangspunkt i et worst-case scenarie, hvor recipienten antages at være i
ikke-god tilstand for alle relevante forurenende stoffer, hvis der ikke kan ind
hentes supplerende data fra ansøger. Aarhus Kommune er i tvivl om, hvor
dan dette gøres i praksis. Hvordan fastlægges et worst-case scenarie, når
tilstanden af recipienten er ukendt? Og hvordan vurderes det f.eks. om en
udledning medfører en målbar stigning af koncentrationen af et givet forure
nende stof, ud fra præmissen om ikke-god tilstand? Er styrelsen enige i, at
det er nødvendigt at kende den i forvejen forekommende (eller i forvejen
estimerede worst case) koncentration for at gennemføre denne vurdering?
Aarhus Kommune har ingen bemærkninger til præcisering af FAQ 43 og
FAQ 67.
28. november 2024
Side 2 af 2
Venlig hilsen
Mette Schrøder Hansen
Milj øsagsbehand ler
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 362: Materiale fra mødet 2/4-25 om status for sagen om udledninger af miljøfarlige forurenende stoffer til vandmiljøet, fra mljøministeren
3000771_0033.png
NIRS
Miljøstyrelsen
Att.: Miljøstyrelsen vandforsyning @mst.dk
28. november 2024
Høringssvar
til
udkast
til
ændring af vejledning om indsatsprogrammer for
vandområdedistrikter og præcisering af
FAQ 43
og
67
(vejledning
til
udledning af miljøfarlige forurenende stoffer)
Tak for muligheden for at afgive høringssvar til udkast til ændringer af vejledning om indsatsprogrammer for
vandområdedistrikter (vejledning nr. 9210 af 18. april 2024) og præcisering af FAQ’er.
Vi håber, at vores høringssvar vil bidrage til de endelige vejledninger. Vi står meget gerne til rådighed for en
yderligere uddybning af vores høringssvar og indgår i det hele taget gerne i arbejdet med forståelse af lovgiv
ningen.
NIRAS byder ændringerne velkomne, da de er med til at præcisere flere forhold, der tidligere har givet anled
ning til tvivl i forbindelse med administration af udledningstilladelser mv.. Det er et kompliceret felt/emne, og
tydeliggørelse af forholdene og gældende regler er positivt, således regelsættet ikke bliver en stopklods for ud
viklingen og de miljøforbedrende tiltag som gøres hos virksomheder, forsyninger og øvrige bygherrer samt
myndigheder ifm. den grønne omstilling mv.
Tiltag til beskyttelse af vandmiljøet
Vandrammedirektivet bygger på beslutninger fra 1988 om at forbedre vandmiljøet, og trådte i kraft d. 23. okto
ber 20001.
Vandrammedirektivet: https://eur-Iexeuropa.eu/leçaI-content/DA/TXT/?uri=cELEX:O2000L0060-20141 120
Projekt ID: [Enter project ID]
Dokument ID: FYXADRZ4UFNA- 1433539202-42381
NIRAS A/S CVR-nr. 37295728
Sortemosevej 19
3450 Allerød
-
www.niras.dk
1/4
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 362: Materiale fra mødet 2/4-25 om status for sagen om udledninger af miljøfarlige forurenende stoffer til vandmiljøet, fra mljøministeren
3000771_0034.png
NIRS
Det fremgår af vandrammedirektivets præambel nr. 27, at drektivets “endelige mål er at opnå en eliminering at
prioriterede farlige stoffer og at bidrage til at opnå koncentrationer i havmiljøet, der er tæt på baggrundsværdi
erne for naturligt forekommende stoffer.”
Det fremgår af vandrammedirektivets artikel 4, pkt. a ii) at myndighederne skal udarbejde indsatsplaner, der
skal sikre god tilstand, senest 15 år efter direktivets ikrafttrædelse.
I dag har vi 2024, og der er fortsat meget store dele af det danske vandmiljø, hvor vi ikke kender tilstanden eller
der er påvirket i uacceptabel grad af forurening fra miljøfarlige forurenende stoffer, og der er tilsyneladende
meget få indsatser med henblik på at sikre god tilstand, for så vidt angår de prioriterede stoffer og de nationale
stoffer, udover den generelle regulering af stofferne (udfasning af kviksølv, PFOS, cadmium etc.). Der findes kun
få indsatser overfor punktkilder, herunder tilslutningstilladelser, og der er ikke noget samlet overblik over, hvilke
udledningskilder, der er årsag til ikke-god tilstand i de pågældende vandområder i ikke god tilstand.
For at sikre en god tilstand, ser vi et behov for bedre kendskab til recipienternes tilstand samt et samlet overblik
over indsatser for miljøfarlige forurenede stoffer, som rækker udover den generelle regulering. Dette vil også
være med til at lette sagsbehandlingen ifm. udstedelse af udledningstilladelser, som er en hindring for mange
projekters fremdrift i øjeblikket, inkl, de projekter der har miljøforbedrende tiltag.
Afsnit 8.3.2 miljøfarlige forurenende stoffer i vejledning nr. 9210
I vejledning nr. 9210 af 18. april 2024 fremgår det, et sted at: Eksisterende påvirkninger og eventuelle øvrige, nye
planlagte påvirkninger, som ikke fremgår af seneste tilstandsvurdering, skal indgå i vurderingen af en ny udled
ning, idet denne udledning hverken isoleret eller samlet set må føre til en stigning i koncentrationen.
Et andet sted i vejledningen fremgår det at: Er resultatet af en konkret vurdering, at der ved en udledning vil være
risiko for, at der sker en forringelse af berørte vandområders tilstand, kan forringelsen under ingen omstændighe
der tillades som ubetydelig. En udledning vil efter omstændighederne dog ikke i sig selv udgøre en forrin
gelse.
Dette er vanskeligt at se hvordan ovenstående skal forstås i sammenhæng, da det virker modsatrettet. Vi for
står indsatsbekendtgørelsens § 8 således, at en udledning hverken isoleret eller samlet set må føre til en stig
ning i koncentrationen.
Blandingszoner og FAQ 43
Det er en forbedring at bør ændres til skal, og det støtter vi op om.
Europakommissionen har udarbejdet vejledningsmateriale til udarbejdelse af blandingszoner: Tekniske ret
ningslinjer for udpegning af blandingszoner2 og et støttedokument: Technical Background Document on Identi
fication of Mixing Zones3. Begge dokumenter er nævnt i den nuværende FAQ nr. 66.
2
Tekniske retningslinjer for udpegning af blandingszoner i henhold til
art.
4, stk. 4, i direktiv 2008/105/EF.(K(2010) 9369 endelig)
https://circabc.eurojja.eu/sd/a/fe7c0991 -9432-4d6e-bed 1-1 a3be9fdf772/DA ACT C(201 O)9369doc).
httis://circabc.europa.eu/sd/a/78ce94bb-6f1 c-4379-87ac-88a i 8967c4c3/Technical%2OBackiround%2ODocument%2Oon%2Othe%2Olden-
tification%200f%2OMixing%2OZonesdoc
Dokument ID: FYXADRZ4UFNA- 1433539202-42381
2/4
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 362: Materiale fra mødet 2/4-25 om status for sagen om udledninger af miljøfarlige forurenende stoffer til vandmiljøet, fra mljøministeren
3000771_0035.png
NIRAS
Det fremgår af støttedokumentet, at såfremt der er overskridelser af miljøkvalitetskravet i et varidområde, så er
der ikke længere tale om et blandingszoneproblem. Det handler om at få nedbragt øvrige kilder, og det skal
ske i regi af vandområdeplanen. Citat fra støttedokumentets FAQ nr. 2:
What should Member States do if there is already an exceedence of the EQS in the receiving water body? This is a
consenting policy issue rather than a mixing zone question and while it is recognised as a real problem it should
be dealt with under the River Basin Management Planning process directly. In plain terms this means that in
circumstances where the upstream quality exceeds the EQS just upstream of the point of discharge a fun
damental review of alt permits above this point may be required.
Det fremgår af de nævnte tekniske retningslinjer fra Europakommissionen, at blandingszoner er områder i
umiddelbar nærhed af en udledning, hvori miljøkvalitetskravet kan overskrides.
Det tolker NIRAS, som at miljøkvalitetskravet som udgangspunkt skal overholdes uden for blandingszonen.
Det fremgår også, at (citat):
Direktiv 2008/105/EF gør det muligt for medlemsstaterne at tillade sådanne overskridelseszoner i
vandområderne, såfremt en række kriterier er opfyldt (se afsnit 2.3). Det er vigtigt at kende disse
kriterier, da det sætter den kompetente myndighed i stand til for det første at klarlægge, om dette
overskridelsesniveau er acceptabelt forud for udpegningen af en blandingszone, og derefter at fast
sætte det passende sted for overvågningspunkter.
(i den engelske version, side 9) “The Competent Authority must be satisfied that the relevant Wa
ter Framework Directive objectives for the water body set out in the River Basin Management Plan
will be met, when establishing the acceptability of the extent of a proposed mixing zone”)
Det er som nævnt indledningsvist en præmis, at der er god tilstand i vandområderne (eller at der arbejdes mål
rettet mod at opnå god tilstand), da det er hele formålet med vandrammedirektivet og de øvrige direktiver, der
skal sikre god tilstand i EUs vandområder.
Det er derfor vores opfattelse, at der ikke umiddelbart kan udlægges blandingszoner i et område, hvor der også
er overskridelser af MKK udenfor zonen.
Vores forståelse er, at myndighederne skal have en plan for, hvordan man opnår god tilstand i vandområdet.
Det betyder, at så længe, der ikke er en relevant og tilstrækkelig kildeopsporing, og efterfølgende plan for ned
bringelse af koncentrationen af det relevante stof, bør der ikke kunne meddeles tilladelse til udledning, der in
volverer udpegning af blandingszoner, og ingen udledning til vandområder, hvor miljøkvalitetskravet allerede
er overskredet.
Vi foreslår, at vejledningsmaterialet udbygges med vejledning om, at når der er ikke-god tilstand for et specifikt
stof, kan der ikke tillades merudledning af stoffet, uden der er foretaget en kildeopsporing og en konkret plan
for nedbringelse af de kilder er er årsag til den ikke gode tilstand således at sandsynlighed for opnåelse af god
tilstand er sikret. Det kan være med til at sikre, at nye udledninger som har miljøforbedrende tiltag ikke bliver
bremset, grundet tidligere forureningskilder.
Dokument I D: FYXADRZ4UFNA-1433539202-42381
3/4
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 362: Materiale fra mødet 2/4-25 om status for sagen om udledninger af miljøfarlige forurenende stoffer til vandmiljøet, fra mljøministeren
3000771_0036.png
NIRS
Repræsentative målepunkter
Præciseringen i udkast til vejledningen er et godt skridt på vejen. Overholdelse i et enkelt repræsentativt måle-
punkt virker dog fortsat forsimplet. Der bør sikres overholdelse i mere end et punkt, da kriterierne der er angi
vet for udvælgelse fortsat giver mulighed for, at punktet er placeret langt fra udledningen.
Repræsentative målepu nkter fremgår af Eu ropakommissionens tekniske retningslinjer, men nævnes specifikt
heri som målepunkter, der har til formål at sikre, at der ikke sker overskridelser uden for en evt. blandingszone,
og at der skal være overholdelse i ethvert repræsentativt målepunkt. Vejledningen bør angive at der bør sik
res overholdelse i mere end et repræsentativt målepunkt.
På vegne af NIRAS
Med venlig hilsen
Karen Søgaard Christiansen
Afdelingschef
+45 2345 3053
[email protected]
Dokument ID: FYXADRZ4UFNA-1433539202-42381
4/4
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 362: Materiale fra mødet 2/4-25 om status for sagen om udledninger af miljøfarlige forurenende stoffer til vandmiljøet, fra mljøministeren
3000771_0037.png
Til:
Cc:
Maria Benavent ([email protected])
Dansk Forening for Brobygning og Bærende Konstruktioner (sgasbf.dk), Frederik Fisker ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), Christian Henriksen ([email protected])
Claus H Dynesen ([email protected])
Fra:
Titel: SV: (Deadline 29/11-2024) VS: Høring over udkast til ændring af vejledning om indsatsprogrammer for
vandområdedistrikter og præcisering af FAQ 43 og 67 (vejledning til udledning af miljøfarlige forurenende stoffer)
Sendt: 27-11-2024 16:40
[EKSTERN E-MAILJ Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede filer, som ikke er sikre.
Til Miljøstyrelsen,
Sund & Bælt har ingen bemærkninger til udkast om ændring af vejledning.
Venlig hilsen
Claus Dynesen
Projektdirektør
Bæredygtighed & Myndigheder
+45 33 41 63 04 (direkte)
+45 40 29 60 00 (mobil)
cdy@sbidk
Sund & Bælt Holding
AIS
Vester Søgade 10
1601 København V
+45 33 93 52 00
.
wwwsundobaeltdk
Fra: Maria Benavent <maibb@mstcik>
Sendt: 4. november 2024 19:30
Til: Ærø Kommune (kontaktpersoner <[email protected]>; Aabenraa Kommune (kontaktpersoner
<[email protected]>, Aalborg Kommune (kontaktpersoner <[email protected]>; Aarhus Kommune
(kontaktpersoner <[email protected]>; Albertslund Kommune (kontaktpersoner <athertlimd@a[berts[und.dk>;
Allerød Kommune (kontaktpersoner <[email protected]>; Assens Kommune (kontaktpersoner
<[email protected]>; Ballerup Kommune (kontaktpersoner <borgei@baIkdk>; Billund Kommune (kontaktpersoner
<[email protected]>; Bornholms Regionskommune (kontaktpersoner <p st@hrkdk>; Brøndby Kommune
(kontaktpersoner <[email protected]>; Brønderslev Kommune (kontaktpersoner <raadhus&99454545.dk>;
brgerseivice@gribskodk;
COWI (kontaktpersoner <[email protected]>; Dragør Kommune (kontaktpersoner
<dragoerdragoer.dk>; Esbjerg Kommune (kontaktpersoner <[email protected]>; Fanø Kommune
(kontaktpersoner <[email protected]>; Favrskov Kommune (kontaktpersoner <favrskot@fa,rskov.dk>; Faxe
Kommune (kontaktpersoner <[email protected]>; Fredensborg Kommune (kontaktpersoner
<[email protected]>, Fredericia Kommune (kontaktpersoner <[email protected]>, Frederiksberg
Kommune <raadhuset@frederiksbergjlk>; Frederikshavns Kommune (kontaktpersoner <[email protected]>;
epostfrederikssund.dk; Furesø Kommune (kontaktpersoner <[email protected]>; Faaborg-Midtfyn Kommune
(kontaktpersoner <[email protected]>; Gentofte Kommune (kontaktpersoner
<gentofte@gentoftedk>;
Gladsaxe
Kommune (kontaktpersoner <[email protected]>; Glostrup Kommune (kontaktpersoner
<gltrupkommune@gIostriipdk>; Greve Kommune (kontaktpersoner <[email protected]>; Guidborgsu nd
Kommune (kontaktpersoner <koinmijnen@gu[dbjrgsunidk>; Halsnæs Kommune (kontaktpersoner
<mai[@haisnaesdk>;
Hedensted Kommune (kontaktpersoner <maiIthedensteddk>; Helsingør Kommune
(kontaktpersoner <[email protected]>; Herlev Kommune (kontaktpersoner <heilev@her1vdk>; Herning Kommune
(kontaktpersoner <[email protected]>; Hillerød Kommune (kontaktpersoner <hil[ercidhj1IeicgLdk>; Hjørring
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 362: Materiale fra mødet 2/4-25 om status for sagen om udledninger af miljøfarlige forurenende stoffer til vandmiljøet, fra mljøministeren
3000771_0038.png
TÆNKE
TAN KEN
29.
november
2024
Tænketanken Havs høringssvar angående
MST Journalnummer
2024
85190
-
Høring over udkast
til
ændring afvejledning om
indsatsprogrammerfor vandområdedistrikter og præcisering
afFAQ 43 og 67 (vejledning
til
udledning afmiljofarlige
forurenende stoffer)
Tænketanken Hav finder det positivt at Miljøstyrelsen har identificeret
områder der kræver præcisering i henholdsvis vejledningen om
indsatsprogrammer og FAQ 43 og 67, men vil samtidig understrege
vigtigheden af, at enhver ændring understøtter den samlede indsats for at
beskytte og genoprette det danske marine havmiljø.
Danmarks havmiljø er i en kritisk tilstand, hvor kun 8 ud af
124
kyst- og
territorialvande opfylder kravene til god kemisk tilstand.
Vandrammedirektivets målsætninger kræver at alle vande findes i “god
kemisk tilstand” senest december
2027.
Det er derfor afgørende, at
vejledninger og praksis ikke kun overholder vandrammedirektivets krav om
at undgå
forringelser,
men også aktivt skaber rammerne for at den
kemiske tilstand i havmiljøet forbedres.
Tænketanken Hav
Læderstræde 20
1201 København K
Tel: +45 4498 8000
[email protected]
www.taenketanker,hav.dk
CVR: 42479446
Støttet af VELUX FONDEN
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 362: Materiale fra mødet 2/4-25 om status for sagen om udledninger af miljøfarlige forurenende stoffer til vandmiljøet, fra mljøministeren
3000771_0039.png
Kommentar angående ændringer afindsatsvejledningen:
Tænketanken Hav ser generelt positivt på de foreslåede ændringer til
vejledningen, da de vurderes at styrke anvendelsen
af
forsigtighedsprincippet i vurderinger af vandområder med ukendt kemisk
tilstand. Dette er afgørende for at beskytte Danmarks marine miljø mod
yderligere forringelse.
Offlcialprincippet og
krav
til datagrundlaget
Tænketanken Hav ser positivt på, at de forslåede ændringer i vejledningen
lægger særlig vægt på officialprincippet sådan at myndighederne sikrer et
tilstrækkeligt og repræsentativt datagrundlag, før afgørelser træffes. Det er
afgørende, at vurderinger baseres på valide og opdaterede data for at
beskytte det marine miljø effektivt.
1.
Dog bør dog overvejes om der skal stilles yderligere krav om, at
dataindsamlingen skal inkludere den nyeste teknologi og videnskabelige
metoder, eksempelvis avanceret overvågning og modellering af
forureningsspredning, for at sikre en mere præcis og helhedsorienteret
vurdering. Anvendelsen af data fra forskellige kilder, herunder ansøgerens
egne undersøgelser, kan rejse spørgsmål om objektivitet og kvalitet. Det er
vigtigt, at myndighederne har klare retningslinjer for vurdering og
verificering af data, og at der sikres uafhængige kontroller for at undgå
interessekonflikter.
Worst-case
antagelser som
udgangspunkt
for
ukendt tilstand
Tænketanken Hav ser meget positivt på brugen af worst-case antagelser i
tilfælde, hvor tilstrækkelig repræsentative data ikke kan fremskaffes. Dette
er i tråd med forsigtighedsprincippet og nødvendigt for at undgå utilsigtet
skade på vandområder. Samtidig opfordrer vi til, at myndighederne
systematisk arbejder for at udfylde datamangler, således at worst-case
scenarier ikke bliver normen, men snarere en undtagelse.
2.
Tænketanken Hav foreslår, at det præciseres, hvordan worst-case
antagelser operationaliseres i praksis, og at der stilles krav om inddragelse
af uafhængige eksperter ved komplekse vurderinger.
TÆNKE
TANKEN
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 362: Materiale fra mødet 2/4-25 om status for sagen om udledninger af miljøfarlige forurenende stoffer til vandmiljøet, fra mljøministeren
3000771_0040.png
Myndighederne bør sikre etablering af langsigtede
overvågningsprogrammer for vandområder med ukendt tilstand, således at
fremtidige vurderinger kan baseres på et substantielt og retvisende
datagrundlag.
Tænketanken Hav ser generelt positivt på de foreslåede ændringer til
bekendtgørelsen, da de styrker anvendelsen af forsigtighedsprincippet i
vurderinger af vandområder med ukendt kemisk tilstand. Samtidig er det
positivt, at der stilles krav om en systematisk inddragelse af relevante data
og videnskabeligt underbyggede vurderinger.
Kommentar angående præciseringer af FAQ 43 og
671
vejledningen til udledning af miljøfarlige stoffer:
Ændring fra “bør” til “skal”
Tænketanken Hav finder det positivt, at den
styrkede
ordlyd i FAQ 43
skal foretage...” fra det ellers forslåede “bør”. Desuden
vender tilbage til
er det her positivt at tydeliggøre, at denne beregning er ét ud af tre
vurderingstrin, der indgår i en samlet vurdering af udledningens påvirkning
på det samlede overfladevandområde.
“...
Repræsentative målepunkter
Tænketanken Hav anerkender vigtigheden af præciseringen i FAQ 43 om,
at repræsentative målepunkter skal afspejle vandområdet som helhed og
tage højde for faktorer som dybde, strømforhold og andre påvirkninger. Det
er essentielt, at målepunkter placeres, så de hverken er for tæt på
udledningspunktet, hvor lokale effekter dominerer, eller for langt væk, hvor
fortynding kan skjule reelle påvirkninger. Særligt i områder med kraftig
strøm bør der tages højde for spredning til flere vandområder, og der bør i
sådanne tilfælde etableres flere målepunkter for at sikre en
helhedsorienteret vurdering.
Vi anbefaler også, at målepunkternes placering evalueres regelmæssigt for
at tage højde for ændringer i hydrologi, punktudledninger samt udviklingen
i sammensætningen af lokale påvirkninger.
TÆNKE
TANKEN
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 362: Materiale fra mødet 2/4-25 om status for sagen om udledninger af miljøfarlige forurenende stoffer til vandmiljøet, fra mljøministeren
3000771_0041.png
Tydeliggorelse
af
i forvejen forekommende koncentrationer
Tænketanken Hav Ser positivt på præciseringen om, at miljømyndigheden
skal inddrage i forvejen forekommende koncentrationer i beregninger af
udledningers påvirkning. Vi opfordrer dog til, at der samtidig lægges vægt
på kumulative effekter fra flere kilder og stoffer, da disse samlet kan have
en betydelig påvirkning, selv når individuelle udledninger opfylder
kvalitetskravene.
Foranstaltninger til reduktion afblandingszoner
Det er positivt, at der tilbydes yderligere eksemplificering og ordlyd i FAQ
67 hvad angår fremtidige reduktioner af blandingszoner. Tænketanken Hav
foreslår dog, at der tillægges et større fokus på en hyppigere opfølgning på
reduktioner, tidsfrister og målbare indikatorer for at sikre reel fremdrift og
reduktion af landets blandingszoner.
Dette skal særligt ses i sammenhæng med at opnå god kemisk tilstand i alle
landets marine vandområder, som i kraft af Vandrammedirektivets
målopfyldelse skal sikres i
2027.
Tænketanken Hav håber, at de anførte kommentarer bliver vel modtaget i
lyset af, at regeringsgrundlaget fra
2022
fastlægger, at Danmark skal leve
op til vandrammedirektivet og at Danmark fortsat er langt fra at have et
rent og sundt marint kystmiljø med en rig biodiversitet.
Skulle ovenstående give anledning til spørgsmål, er I meget velkommen til
at kontakte undertegnede.
Venlig hilsen
Philip Thomasen
Konsulent
Tænketanken Hav
3092 0011
[email protected]
TÆNKE
TAN KEN