Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 328
Offentligt
2992322_0001.png
Vi skal åbne
værktøjskassen
for at sikre
vores hav
POSITIONSPAPIR
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 328: Henvendelse af 18/3-25 fra Rådet for Grøn Omstilling om kvælstofindsats og dansk havmiljø
2992322_0002.png
RÅDET FOR GRØN OMSTILLING
v
v
Danmark bør hæve kvælstofindsats-
behovet til minimum 20.000 tons N
Som akut-tiltag bør kvælstofnormen
sænkes med 20 pct. fra 2026
v
v
Politikerne bør åbne værktøjskas-
sen for godt havmiljø og igangsætte
supplerende tiltag
Som akut-tiltag bør der indføres
10 m bufferzoner fra 2026
1
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 328: Henvendelse af 18/3-25 fra Rådet for Grøn Omstilling om kvælstofindsats og dansk havmiljø
2992322_0003.png
RÅDET FOR GRØN OMSTILLING
Sæt reduktionsmål, der matcher virkeligheden
Den danske vandmiljøindsats undervurderer
kvælstofudledning, og giver kun 50 pct. chance
for, at et
havområde rent faktisk kommer i god
tilstand. Skal vi sikre tempo og sikkerhed i ind-
satsen for et sundt havmiljø, bør højere kvæl-
stofreduktioner og akut-tiltag
sættes i gang.
Når man fastsætter nuværende målbelastning (den grå kurve) som grænsen mellem god og moderat tilstand
hvilket er det politisk besluttede
vil der pga.
statistisk normalfordeling kun være 50 pct. chance for, at man opnår god økologisk tilstand. Flyttes målet (den sorte kurve), så vi reducerer mere, så vil vi
opnå større statistisk sikkerhed for at få god tilstand.
Havets tilstand er kritisk
Det danske havmiljø er langt fra at være i god økologisk
tilstand, dvs. en tilstand, hvor økosystemerne trives. Det
skyldes primært udledninger fra landbruget, der står for
89 pct. af de menneskeskabte udledninger. Ud af 109
kystvandsområder, er kun seks i god biologisk tilstand.
Medtages forurening med miljøfremmede stoffer, er ingen
vandområder i god tilstand, som EU's Vandrammedirektiv
kræver fra 2027.
Baseret på tekniske notater fra DTU, AU, DHI og DCE.
stemmelse med Vandrammedirektivet, der forpligter os
på god tilstand i alle områder.
For at give sikkerhed og sætte tempo på indsatsen for et
sundt hav, vurderer Rådet for Grøn Omstilling, at et ind-
satsbehov
dvs. det vi skal reducere kvælstofudledning
på minimum 20.000 tons kvælstof om året er nødven-
digt. Regeringens indsatsbehov er 13.780 tons.
allerede fra 2026. Disse tiltag kan justeres eller udgå, når
arealomlægning og anden kvælstofregulering bringer os i
mål.
Politikerne skal åbne værktøjskassen
Når vi ved at den indsats der er lagt for dagen ikke er til-
strækkelig til at redde havet, så bør politikerne åbne værk-
tøjskassen i samspil med Trepartsaftalens kvælstofind-
sats. Vi skal ikke stå om flere år med et hav der fortsat
ikke har det godt, se tilbage og tænke, at vi jo godt vidste,
vi skulle have gjort mere. Rådet for Grøn Omstilling præ-
senterer derfor en værktøjskasse med en række forskel-
ligartede tiltag der kan bidrage til at sikre, at vi faktisk red-
der havet med sikkerhed og med tempo.
Højere reduktionsmål er nødvendigt
Målet for kvælstofreduktioner er fastsat sådan, så kun 50
pct. af vandområderne statistisk set kommer i god økolo-
gisk tilstand. Den anden halvdel vil statistisk set kun opnå
moderat økologisk tilstand. Det er ikke i overens-
Akut-tiltag
Iltsvindsudfordringerne er ikke løst med en politisk aftale.
Vi har de seneste år set en stigende udbredelse af iltsvind
og forskerne råber op om, at det er nødvendigt at reduce-
rer nu. Derfor bør man iværksætte akut-tiltag med 20 pct.
reduktion i kvælstofnorm samt bufferzoner gældende
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 328: Henvendelse af 18/3-25 fra Rådet for Grøn Omstilling om kvælstofindsats og dansk havmiljø
2992322_0004.png
RÅDET FOR GRØN OMSTILLING
Værktøjskasse
til et bedre hav
et bedre hav
Dansk
vandmiljøindsats
1.
Danmark bør hæve kvælstofindsatsbehovet til
minimum 20.000 tons N årligt af tre årsager:
Vi bør øge sandsynligheden for, at havmil-
jøet faktisk kommer i målbar god tilstand.
Der er erfaringsmæssig usikkerhed forbun-
det med baseline-effekten.
Vi bør reducere den tid, det tager for økosy-
stemerne at genetablere god tilstand.
2.
Den danske indsats for havmiljøet, som fremsat
i Trepartsaftalen, bør suppleres af yderligere til-
tag, der sikrer større sikkerhed for indfrielse af
EU’s Vandrammedirektiv i 2027, øger incitamen-
tet for lodsejere til at udtage jord samt imøde-
kommer det nødvendigt højere indsatsbehov.
5.
Lavbundsjordene skal vådlægges. Derfor bør
drænede lavbundsarealer ikke kunne få hektar-
støtte. Danmark bør i EU arbejde for, at det kan
realiseres. Indtil da, bør lavbundsafgiften fast-
sættes til 216 kr. per ton CO2e og implemente-
res hurtigst muligt.
6.
Som akut-tiltag bør indføres krav om 10 m buf-
ferzoner langs vandløb, søer og fjorde fra 2026.
12.
Danmark bør fra 2026 implementere Østersø-
konventionens fosforloft på 25 kg5 fosfor fra
husdyrgødning per hektar i områder, der afvan-
der til Østersøen.
13.
Landbrugsvirksomheder bør pålægges en afgift
på fossil kvælstofkunstgødning.
14.
Danmark bør indføre afgifter på fosfor. Det in-
kluderer en afgift på anvendelsen af mineralsk
fosfor i foderfosfat og kunstgødning samt en af-
gift på fosfor fra soja i kommercielle dyrefoder-
blandinger.
15.
Landbrugsstøtten (2023-2027) skal i højere
grad målrettes tiltag, der gavner vandmiljøet.
Bioordning for økologi bør styrkes, ny(e) bioord-
ninger for agro-økologiske og regenerative tiltag
bør oprettes, og man bør understøtte dyrkning
med negativ fosforbalance.
Dyrkningssystemer
7.
Intensiv animalsk produktion skal reduceres til
fordel for flere plantebaserede fødevarer. Skiftet
skal understøttes politisk
eksempelvis med
krav til offentlige indkøb.
8.
Det økologiske areal bør som minimum udgøre
510.000 hektar i 2030 og bør herefter stige
kontinuerligt.
9.
Vi bør understøtte udbredelse af agro-økologiske
principper og økologiske og regenerative dyrk-
ningssystemer som kontinuerligt plantedække,
minimeret jordbearbejdning, direkte såning, vari-
erede sædskifter og skovlandbrug.
16.
Danmark bør arbejde for, at den kommende
Arealanvendelse
3.
Ambitionen for omlægning af landbrugsjord til
natur og skov bør hæves til minimum 600.000
hektar.
4.
Målet for skovrejsning bør hæves til 320.000
hektar yderligere skov i 2040. Heraf bør
140.000 hektar være urørt skov. Der bør sættes
et delmål for 2030 på ca. 120.000 - 160.000
afhængigt af teknisk potentiale
landbrugsreform i EU (2028-2034) udfaser
både direkte hektarstøtte og koblet støtte til ani-
malsk produktion, og at landbrugsstøtten tilgo-
deser klima, natur og (vand)miljø.
Regulering og støtte
10.
Som akut-tiltag bør kvælstofnormen sænkes
med 20 pct. fra 2026.
11.
Den ny målrettede regulering af kvælstof bør
sigte mod at regulere hele det kvælstofindsats-
behov, der udestår i de enkelte vandområder fra
2027. Derfor bør den ny regulering fastlægges
således, at den juridiske og tekniske ramme ud-
nyttes til fulde.
Rådet for Grøn Omstilling er en uafhængig non-profit miljøor-
ganisation, der har rådgivet om den grønne omstilling i mere
end tre årtier. Som en grøn løsningstank vil vi levere kon-
krete, realiserbare og ambitiøse løsningsforslag, der kan ac-
celerere omstillingen til et absolut bæredygtigt samfund.
Rådet for Grøn Omstilling modtager støtte fra VELUX FON-
DEN til vores arbejde for at sikre et renere hav for alle.
Læs rapporten
HER
3