Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 318
Offentligt
2990469_0001.png
14. marts 2025
J.nr. 2025 - 1621
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 234 af 20. februar 2025 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Kristian Bøgsted (DD).
Rasmus Stoklund
/ Kathrine Waage
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 318: Kopi af skatteministerens svar på SAU alm. del - svar på spm. 233 og 234 om CO2-afgift på erhvervsfiskeri
2990469_0002.png
Spørgsmål
Har ministeren overvejet de vidtrækkende likviditetsmæssige og administrative konse-
kvenser af at "tilbagerulle" CO
2
-afgiften for fiskere i form af en afgiftsgodtgørelse og ikke
en
afgiftsfritagelse, jf. PWC’s undersøgelse ”Levering af brændstof til udenlandske fi-
skere” sendt til ministeriet den 10. februar 2025?
Svar
Aftale om grøn skattereform for industri mv.
indebærer, at Danmarks udledning af CO
2
reduce-
res med 4,3 mio. ton frem mod 2030. Aftalen bidrager dermed til at slå fast, at Danmark
er et ambitiøst og grønt foregangsland. Det indgår i aftalen, at CO
2
-afgiften udvides til en
række sektorer, der ikke tidligere har været omfattet af afgift, herunder fiskerisektoren.
Da fiskerierhvervet står i en særligt udsat situation på grund af andre faktorer end selve
CO
2
-afgiften og har få muligheder for at omstille sig, er der aftalt en gradvis indfasning af
afgiften fra 2025 til 2030. Foruden en gradvis indfasning af aftalen frem mod 2030 blev
der også med den politiske aftale afsat 100 mio. kr. i 2025 og 2026 samt 50 mio. kr. årligt i
perioden 2027-29 til erhvervet. Denne pulje har regeringen nu forhøjet, så fiskeriet kom-
penseres fuldt ud til og med 2029.
Der er ikke tale om en afgiftsfritagelse, men om en midlertidig ordning med tilbagebeta-
ling af afgiften. Afgiftslovgivningen ændres derfor heller ikke, men fiskerne får en økono-
misk håndsrækning, indtil teknologierne er mere udviklede.
Side 2 af 2