Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 301
Offentligt
2985079_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål AA
”Vil ministeren redegøre for, om ministeren er enig
i
Statsrevisorernes
skarpe
kritik
af,
at
Fødevareministeriet har ført et yderst mangelfuldt
tilsyn med muslingefiskeriet i Limfjorden?
Statsrevisorerne har bemærket, at det mangelfulde
tilsyn medfører en risiko for, at muslingefiskeriet har
påført havmiljøet skade, og at det ikke har været
bæredygtigt. Vil ministeren herudover redegøre for,
om ministeren er enig i Statsrevisorernes skarpe
påtale af, at Fødevareministeriet i 2 tilfælde har givet
Folketinget faktuelt forkerte oplysninger? Kun i det
ene tilfælde har ministeriet efterfølgende berigtiget
oplysningerne. Vil ministeren endelig redegøre for,
hvilke initiativer ministeren vil tage som opfølgning
på kritikken?”
1
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 301: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 26/2-25 om Fødevareministeriet mangelfulde tilsyn med muslingefiskeriet i Limfjorden
2985079_0002.png
TALEPAPIR
Svar
Tak for ordet og tak til udvalget for spørgsmålet.
Jeg kan konstatere, at jeg har modtaget to yderligere
samrådsspørgsmål om samme emne. Dem vil jeg
vende tilbage til om et par uger.
Jeg vil på samrådet i dag tage udgangspunkt i den
beretning, som Rigsrevisionen kom med for en
måneds tid siden om tilsynet med muslingefiskeri i
Limfjorden.
På baggrund af beretningen udtalte Statsrevisorerne
skarp kritik af Fødevareministeriet. Jeg tager
selvsagt kritikken fra Rigsrevisionen til efterretning.
Og det er afgørende for mig, at der bliver taget hånd
om den.
Når jeg dykker ned i beretningen, kan jeg konstatere,
at det er en sag, der indeholder mange dele. Men
grundlæggende står det tilbage, at forvaltningen af
området ikke har været tilfredsstillende.
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 301: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 26/2-25 om Fødevareministeriet mangelfulde tilsyn med muslingefiskeriet i Limfjorden
2985079_0003.png
TALEPAPIR
Det skal der selvfølgelig rettes op på.
Først og fremmest mener jeg, at det er godt, at sagen
nu er grundigt belyst. Først af den daværende
Fiskeristyrelse i deres gennemgang af området og nu
af Rigsrevisionen.
Jeg har også noteret mig, at mange af
kritikpunkterne i Rigsrevisionens beretning var
kendte fra styrelsens gennemgang af området. Og at
der i flere tilfælde derfor allerede er taget hånd om
kritikpunkterne.
Men det er selvsagt centralt, at der bliver fulgt op på
alle de forhold, som bliver rejst i Rigsrevisionens
beretning. Det ved jeg, at Landbrugs- og
Fiskeristyrelsen er i fuld gang med. Noget, jeg vil
komme nærmere ind på senere.
Inddragelse og åbenhed
Her indledningsvis vil jeg også gerne fremhæve, at
det har været vigtigt for mig med åbenhed og
transparens om sagen.
3
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 301: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 26/2-25 om Fødevareministeriet mangelfulde tilsyn med muslingefiskeriet i Limfjorden
2985079_0004.png
TALEPAPIR
Der er bl.a. blevet afholdt tekniske gennemgange af
sagen for fiskeriordførerne.
Første gang i juni sidste år da den daværende
Fiskeristyrelse afleverede sin gennemgang om
forvaltningen af motorkraft- og redskabsområdet.
Derefter igen i december, hvor der blev givet en
status på de tiltag, der var sat i gang som opfølgning
på gennemgangen.
Og senest her i slutningen af januar i forbindelse
med, at Rigsrevisionen afgav sin beretning om
tilsynet med muslingefiskeri i Limfjorden.
Det er således tematikker, som vi har drøftet i en
række sammenhænge tidligere.
4
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 301: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 26/2-25 om Fødevareministeriet mangelfulde tilsyn med muslingefiskeriet i Limfjorden
2985079_0005.png
TALEPAPIR
Den daværende Fiskeristyrelses gennemgang
fra juni 2024
Og så tilbage til den konkrete sag.
For der er som bekendt ikke tale om en ny sag.
Reglerne på området går mange år tilbage, og der har
tidligere været fokus på en række problematiske
forhold.
Der er til gengæld tale om en teknisk sag, som består
af mange forskellige elementer. Og sagen har med
rette været i offentlighedens søgelys over en længere
periode.
Blandt andet derfor mener jeg, det var rigtigt, at
Landbrugs- og Fiskeristyrelsen
som dengang hed
Fiskeristyrelsen– valgte at lave en gennemgang af
motorkraft- og redskabsområdet sidste år.
Styrelsens gennemgang landede på mit bord i
slutningen af juni 2024, og den blev herefter
oversendt til udvalget.
5
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 301: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 26/2-25 om Fødevareministeriet mangelfulde tilsyn med muslingefiskeriet i Limfjorden
2985079_0006.png
TALEPAPIR
Den pegede på en række forhold, nemlig at:
- Reglerne om nedbremsningsforbuddet ikke er
blevet håndhævet.
- Kontrollen med fartøjers motorkraft har været
mangelfuld.
- Sagsbehandlingen af overtrædelsessager har
været behæftet med fejl.
- Og dette har ført til, at der tilbage i 2020 er givet
faktuelt forkerte oplysninger til Folketinget, da
styrelsen har sendt disse oplysninger til
Fødevareministeriet, som har videregivet
oplysningerne til Folketinget.
Det er samlet set en gennemgang, der viser en række
kritisable forhold ved forvaltningen og kontrollen af
området. Forhold, som Rigsrevisionen med rette
også peger på.
6
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 301: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 26/2-25 om Fødevareministeriet mangelfulde tilsyn med muslingefiskeriet i Limfjorden
2985079_0007.png
TALEPAPIR
Derfor har det haft høj prioritet for mig at få rettet op.
For sager som denne skader tilliden til offentlige
myndigheder.
Og der skal selvfølgelig være tillid til, at de regler, vi
politikere vedtager, bliver håndhævet korrekt.
Netop derfor har det
som tidligere nævnt
ligget
mig på sinde at holde jer løbende orienteret om status
i sagen.
Iværksatte tiltag
På baggrund af gennemgangen fra juni 2024
iværksatte jeg en række tiltag, som tilsammen har til
formål at få rettet op.
Dem er der sidenhen blevet arbejdet med, og som
udvalget blev orienteret om i slutningen af sidste år,
er flere af tiltagene allerede implementeret.
Vi er dog ikke i mål endnu.
7
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 301: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 26/2-25 om Fødevareministeriet mangelfulde tilsyn med muslingefiskeriet i Limfjorden
2985079_0008.png
TALEPAPIR
Jeg vil nu gennemgå de tiltag, jeg har igangsat. Både
dem, der vedrører forvaltningen, og dem, der
vedrører kontrollen.
Status på tiltag
Styrkelse af juridisk faglighed i Landbrugs- og
Fiskeristyrelsen
For det første handler opfølgningen på sagen om at
styrke den juridiske faglighed i Landbrugs- og
Fiskeristyrelsen.
Det har styrelsens direktør stort fokus på, bl.a. med
en omstrukturering af det juridiske arbejde.
Som led i den omstrukturering er Landbrugs- og
Fiskeristyrelsens direktion blevet udvidet med en ny
juridisk vicedirektør, der startede den 1. september
2024. Derudover er der etableret et nyt kontor for
jura og compliance, hvis primære opgave er at bistå
styrelsen i juridiske spørgsmål.
Disse tiltag vil bidrage til at skabe en bedre og mere
solid forvaltningskultur.
8
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 301: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 26/2-25 om Fødevareministeriet mangelfulde tilsyn med muslingefiskeriet i Limfjorden
2985079_0009.png
TALEPAPIR
Og jeg ved, at styrelsens direktør har fuldt fokus på,
at der bliver rettet op på den mangelfulde forvaltning.
Men til trods for det øgede fokus på at styrke
forvaltningen, er vi som sagt ikke i mål med arbejdet
endnu.
Det kan I bl.a. se i det brev, som I modtog i november
2024, om opgaveløsningen i den daværende
Fiskeristyrelse.
Heri skrev Landbrugs- og Fiskeristyrelsens direktør
bl.a., at det ikke kan
og jeg citerer:
”…
udelukkes, at
der som led i det videre arbejde med styrkelsen af
den
juridiske
forvaltning
og
administrationsgrundlaget vil blive afdækket
yderligere kritiske forhold vedrørende styrelsens
forvaltningspraksis.”
Her vil jeg gerne understrege, at det er afgørende for
mig, at der også fremadrettet er åbenhed om
eventuelle fejl eller mangler, som måtte blive
9
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 301: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 26/2-25 om Fødevareministeriet mangelfulde tilsyn med muslingefiskeriet i Limfjorden
2985079_0010.png
TALEPAPIR
afdækket. Det er en forudsætning for, at der kan blive
rettet op.
Styrkelse af kontrolpraksis
For det andet handler sagen jo især om kritikken af
styrelsens manglende kontrol på området.
Her har det været vigtigt for mig, at styrelsen hurtigt
fik genoptaget kontrollen med fartøjers motorkraft.
Det har Landbrugs- og Fiskeristyrelsen gjort, og jeg
har fået oplyst, at der i perioden fra juli til december
2024 er gennemført otte fysiske motorkraftkontroller
i Limfjorden. Derudover har jeg fået oplyst, at der er
konstateret overtrædelser af reglerne i én af sagerne.
Landbrugs- og Fiskeristyrelsen har også udarbejdet
en ny såkaldt prøvetagningsplan for udtagning af
fartøjer til kontrol. Prøvetagningsplanen dækker hele
landet og er udarbejdet i medfør af de gældende EU-
regler. Der er pt foretaget én fysisk kontrolmåling ud
fra den nye prøvetagningsplan.
10
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 301: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 26/2-25 om Fødevareministeriet mangelfulde tilsyn med muslingefiskeriet i Limfjorden
2985079_0011.png
TALEPAPIR
Der er dermed ved at blive etableret et godt grundlag
for at få kontrolleret fartøjers motorkraft
fremadrettet.
Kontinuerlig monitorering af motorkraft
For det tredje skal vi se på, om en del løsningen kan
være at indføre kontinuerlig monitorering af
muslingefartøjerne
eller livemonitorering af
motorkraft, som nogle vil kalde det.
Dette indgår som en del af de aktuelle forhandlinger
om fremtidens erhvervsfiskeri, hvor vi kan drøfte, om
denne teknologi kan indgå som et supplement til den
almindelige kontrol. Jeg ser frem til at drøfte dette
forslag med de øvrige partier.
Tilpasning af regelgrundlag
For det fjerde er der sat et arbejde i gang med at
tilpasse reglerne for redskaber i muslingefiskeriet.
Dette blev allerede fremhævet i Fiskeristyrelsens
gennemgang fra juni 2024, og kritikken blev
med
rette
gentaget i Rigsrevisionens beretning.
11
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 301: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 26/2-25 om Fødevareministeriet mangelfulde tilsyn med muslingefiskeriet i Limfjorden
2985079_0012.png
TALEPAPIR
Det er ikke tilstrækkeligt, at reglerne kun regulerer
vægten på selve rammen af redskabet. Der er derfor
lagt op til, at reglerne fremover vil regulere
redskabets samlede vægt. Dette kræver en
bekendtgørelsesændring, som forventes at kunne
træde i kraft pr. 1. juli 2025.
Tilsvarende skal der udarbejdes klarere regler om
nedbremsning
af
motorer
i
relevante
bekendtgørelser. Disse tiltag indgår alle som en del af
et samlet oplæg til fiskeriforhandlingerne.
Håndtering af eksisterende nedbremsede
motorer
For det femte er et væsentligt element i
opfølgningsarbejdet at skabe klarhed om håndtering
af de eventuelt nedbremsede motorer.
Som jeg har oplyst om i andre sammenhænge,
arbejder Landbrugs- og Fiskeristyrelsen med en
undersøgelse af alle aktive tilladelser til muslinge- og
østersfiskeri.
12
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 301: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 26/2-25 om Fødevareministeriet mangelfulde tilsyn med muslingefiskeriet i Limfjorden
2985079_0013.png
TALEPAPIR
Jeg ved, at der har været en del fokus på netop den
undersøgelse og den tilgang, styrelsen har valgt for
håndteringen af netop dette tiltag.
Her må jeg henvise til, at der er tale om en opgave,
som styrelsen varetager som en del af deres
almindelige virke som myndighed
og som jeg
selvsagt forventer, at de løser.
Jeg kan oplyse, at der er allokeret betydelige
ressourcer med et stærkt ledelsesfokus i styrelsen til
at behandle disse sager. Og det er bestemt ikke mit
indtryk, at der går flere måneder, før styrelsen er
færdig med sagsbehandlingen.
Mit
klare
udgangspunkt
er,
at
såfremt
der
konstateres overtrædelser af reglerne, skal dette
sanktioneres efter de til enhver tid gældende regler.
Udvalget vil, som lovet, blive orienteret, når styrelsen
har truffet afgørelse i de konkrete verserende sager.
13
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 301: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 26/2-25 om Fødevareministeriet mangelfulde tilsyn med muslingefiskeriet i Limfjorden
2985079_0014.png
TALEPAPIR
Påvirkning af havmiljøet
For det sjette har jeg meldt ud, at hvis den
mangelfulde forvaltning har haft negativ indvirkning
på havmiljøet, vil spørgsmålet om kompenserende
foranstaltninger indgå i forhandlingerne om
fremtidens erhvervsfiskeri.
Jeg vil overordnet set gerne slå fast, at beregninger
fra DTU Aqua viser, at der i perioden 2014-2023 i
gennemsnit hvert år er skrabet efter muslinger på
hvad der svarer til ca. 2,5 pct. af Limfjordens samlede
areal.
Derfor ser jeg stadig med stor alvor på, at
Statsrevisorerne i deres bemærkning fremhæver, at
det mangelfulde tilsyn
”medfører en risiko for, at
muslingefiskeriet har påført havmiljøet skade, og at
det ikke har været bæredygtigt”.
Jeg vil sige, at jeg forstår baggrunden for kritikken.
For jeg havde som nævnt de samme tanker, da jeg
14
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 301: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 26/2-25 om Fødevareministeriet mangelfulde tilsyn med muslingefiskeriet i Limfjorden
2985079_0015.png
TALEPAPIR
modtog den daværende Fiskeristyrelses gennemgang
i juni 2024.
På baggrund af styrelsens gennemgang bad jeg DTU
Aqua om at udarbejde en faglig vurdering af, om den
mangelfulde kontrol af motorkraft har haft negativ
indvirkning på havmiljøet i Limfjorden.
Den vurdering modtog jeg den 30. august 2024, og
den blev efterfølgende oversendt til udvalget.
DTU Aqua vurderer, at der ikke er grund til at antage,
at fartøjer med større motorkraft har en større
negativ indvirkning på havmiljøet i Limfjorden.
Det er det, jeg indtil videre kan forholde mig til.
Men jeg er samtidig bekendt med, at der er blevet
stillet spørgsmål til DTU Aquas vurdering. Det er
naturligvis helt legitimt, at der er faglige drøftelser
eller kritik af en sådan vurdering.
15
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 301: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 26/2-25 om Fødevareministeriet mangelfulde tilsyn med muslingefiskeriet i Limfjorden
2985079_0016.png
TALEPAPIR
Det lytter jeg til, og som jeg tidligere har oplyst
udvalget om, har jeg forespurgt DTU Aqua, om det vil
være muligt at udvide undersøgelsen til andre
motorkraftbegrænsede områder.
Det forudsætter, at DTU Aqua får adgang til nogle
supplerende data. De data skal de selvfølgelig have
oversendt fra kontrolmyndigheden, inden for de
juridiske rammer, der er for den slags deling af data.
Jeg vil gerne understrege, at såfremt en evt. ny
undersøgelse viser, at den mangelfulde forvaltning
har haft negativ indvirkning på havmiljøet, er jeg klar
til at se på kompenserende tiltag.
Der er også mulighed for at komme med relevante
indspil i de aktuelle fiskeriforhandlinger.
Forkerte oplysninger til Folketinget
Som udvalget også er inde på, fremgår det af
Rigsrevisionens beretning, at der i to tilfælde tilbage
i 2020 er givet faktuelt forkerte oplysninger til
Folketinget.
16
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 301: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 26/2-25 om Fødevareministeriet mangelfulde tilsyn med muslingefiskeriet i Limfjorden
2985079_0017.png
TALEPAPIR
Styrelsen havde selv fremhævet det ene tilfælde i
gennemgangen fra juni 2024, mens ministeriet først
er blevet opmærksom på det andet tilfælde i
forbindelse med Rigsrevisionens beretning.
Det er naturligvis alvorligt. For det er helt afgørende
for demokratiet, at Folketinget kan stole på, at de
oplysninger, der kommer fra ministerierne, er
korrekte.
Der er i begge tilfælde tale om, at den daværende
Fiskeristyrelses bidrag har indeholdt faktuelt
forkerte oplysninger, som er oversendt til
Fødevareministeriet, og som er viderebragt til
Folketinget.
Det er dog oplysninger, der afspejler den fejlagtige
opfattelse, som styrelsen havde af en række forhold
på daværende tidspunkt.
Jeg kan desuden oplyse, at begge svar nu er
berigtiget.
17
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 301: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 26/2-25 om Fødevareministeriet mangelfulde tilsyn med muslingefiskeriet i Limfjorden
2985079_0018.png
TALEPAPIR
Manglende implementering af politisk aftale
Jeg hæfter mig også ved, at Rigsrevisionen
konkluderer, at der i ét tilfælde endnu ikke er fastsat
regler om bestemmende indflydelse, hvilket ellers
følger af en politisk aftale på fiskeriområdet fra 2017.
Det er naturligvis ikke godt nok, og det er derfor
noget, ministeriet er i gang med at se på. Vi kommer
f.eks. til at se på kvotekoncentrationsområdet i de
igangværende fiskeriforhandlinger.
Ud over implementering af aftalerne er det
selvfølgelig
også
vigtigt,
at
de
aftalte
afrapporteringsforpligtelser for aftalerne overholdes.
Her gjorde jeg i november sidste år udvalget
opmærksom på, at det i nogle tilfælde ikke sket.
Det er der nu fulgt op på, så ministeriet fremover
afrapporterer som aftalt.
Kvoter for hjertemuslinger
18
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 301: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 26/2-25 om Fødevareministeriet mangelfulde tilsyn med muslingefiskeriet i Limfjorden
2985079_0019.png
TALEPAPIR
Rigsrevisionen kritiserer også, at der ikke tidligere er
indført kvoter på hjertemuslinger.
Det er korrekt, at Fødevareministeriet i perioden
2020-2022 har modtaget rådgivning fra DTU Aqua,
som ikke har været anvendt til at fastsætte kvoter for
hjertemuslinger.
Jeg kan ikke udtale mig om perioden før min egen tid
som minister, men jeg kan sige, at der ikke er en
juridisk forpligtelse til at fastsætte kvoter.
Som bekendt besluttede jeg til trods for dette i 2023,
at der for første gang skulle fastsættes en kvote på
baggrund af DTU Aquas rådgivning.
Politiske
forhandlinger
om
fremtidens
erhvervsfiskeri
Samlet set indgår kritikken fra beretningen nemlig
som et tema i netop disse forhandlinger.
19
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 301: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 26/2-25 om Fødevareministeriet mangelfulde tilsyn med muslingefiskeriet i Limfjorden
2985079_0020.png
TALEPAPIR
På den måde har vi god mulighed for at tænke på
tværs af områder og at se på både langsigtede og
kortsigtede løsninger.
Derfor vil jeg i forhandlingerne fremlægge et samlet
oplæg
til
styrkelse
af
forvaltningen
af
motorkraftområdet. Reglerne på området skal være
klare og kontrollerbare og vi skal have en kontrol,
som er effektiv.
Det glæder mig, at vi er kommet i gang med
forhandlingerne, og jeg ser frem til, at vi i fællesskab
skal finde nogle gode løsninger på den rejste kritik.
Afrunding
Her til slut vil jeg gerne gentage, at det her er en sag
med høj prioritet for mig. Jeg er optaget af, at vores
havmiljø beskyttes, og at reglerne følges.
Det er derfor centralt, at der kommer styr på
området.
20
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 301: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 26/2-25 om Fødevareministeriet mangelfulde tilsyn med muslingefiskeriet i Limfjorden
2985079_0021.png
TALEPAPIR
Og jeg er sikker på, at vi får taget nogle skridt i den
rigtige retning i de politiske forhandlinger, vi i
øjeblikket er i gang med
selvfølgelig udover dem, vi
allerede har taget.
Jeg ser frem til, at vi kan sikre, at styrelsen får rettet
op
også på de nye kritikpunkter, der er kommet
frem med Rigsrevisionens beretning, og som der
endnu ikke er taget hånd om.
Jeg vil sørge for, at udvalget får en status på de tiltag,
der er igangsat som opfølgning på beretningen inden
for de kommende måneder.
Tak for ordet.
21