Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 297
Offentligt
2984562_0001.png
Grafen viser udviklingen i Priserne på takst og grundgebyr ved Fødevarestyrelsens gen
opfølgende dyrevelfærds kontroller i besætninger på danske landbrug.
Den røde linje er prisen pr påbegyndt 15 minutter. Reelt timetakst er 5968 kr.
Der findes eksempler på, at i FVST opkræver taksten pr medarbejder, FVST overholder ikke
EU- forordningen på området.
Som det ses er der en eksplosiv udvikling i priserne, uden der er belæg for denne. Den EU-
forordning :
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING (EU) 2017/625 af
15. marts 2017
Denne har ikke ændret ordlyd de sidste 8 år.
KAPITEL VI
Finansiering af offentlig kontrol og af andre officielle aktiviteter
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 297: Henvendelse af 26/2-25 fra Hans Henrik Nielsen, Storevorde, om prisudviklingen hos Fødevarestyrelsen og manglende mulighed for at indberette
2984562_0002.png
Artikel 81
Omkostninger
De gebyrer eller afgifter, der opkræves i overensstemmelse med artikel 79, stk. 1, litra a), og med artikel 79, stk. 2, fastsættes
på grundlag af følgende omkostninger, for så vidt de hidrører fra den pågældende offentlige kontrol:
a)
lønninger til personale, herunder assisterende og administrativt personale, der er involveret i gennemførelse af offentlig
kontrol, og omkostninger ved dækning af dettes sociale sikring, pension og forsikring
b)
omkostninger ved faciliteter og udstyr, herunder omkostninger ved vedligeholdelse og forsikring og andre omkostninger i
forbindelse hermed
c)
omkostninger ved forbrugsvarer og værktøj
d)
omkostninger ved tjenester, som organer med delegerede opgaver opkræver af de kompetente myndigheder for
offentlig kontrol, som er delegeret til organerne med delegerede opgaver
e)
omkostninger ved uddannelse af det personale, der er omhandlet i litra a), med undtagelse af den uddannelse, der er
nødvendig for at opnå de fornødne kvalifikationer til at blive ansat af de kompetente myndigheder
f)
rejseudgifter for det personale, der er omhandlet i litra a), og de dermed forbundne underholdsudgifter
g)
omkostninger ved prøveudtagning og laboratorieanalyse, -undersøgelse og -diagnosticering, som officielle laboratorier
opkræver for disse opgaver.
Som det ses er taksten (kr/kvt) kun indeholdt det, der er skrevet i EU- forordningen.
Nettoprisindekset (den gule linje i grafen) er en god indikator for hvordan udviklingen i
samfundet har været over samme tid. Ca 20 % har samfunds priser stigende over de år.
Fødevarestyrelsen takster er steget 338 % over samme tid.
Det her er kun et eksempel på priser i eksempelvis Fødevarestyrelsen, der er løbet løbsk.
Det samme er gældende på masser af andre gebyrer.
Der findes lignende eksempler mange andre steder i forvaltningen af regler i det danske
samfund.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 297: Henvendelse af 26/2-25 fra Hans Henrik Nielsen, Storevorde, om prisudviklingen hos Fødevarestyrelsen og manglende mulighed for at indberette
Spørgsmålet man må stille sig ?
Hvorfor har politikerne ikke grebet ind ?
Hvorfor sker “den helt vilde” udvikling efter der tiltræder ny direktør i FVST ?
Hvorfor er der ikke nogen Statens kontrolinstanser der har undersøgt disse voldsomme
takstudvikling ?
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 297: Henvendelse af 26/2-25 fra Hans Henrik Nielsen, Storevorde, om prisudviklingen hos Fødevarestyrelsen og manglende mulighed for at indberette
2984562_0004.png
Der findes eksempler på, at i FVST opkræver taksten pr. medarbejder, FVST overholder
ikke EU- forordningen på området.
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING (EU) 2017/625 af 15. marts
2017
KAPITEL VI
Finansiering af offentlig kontrol og af andre officielle aktiviteter
Artikel 78 til 85
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/?uri=CELEX:32017R0625
Fødevarestyrelsen vælger at anvende
BEK nr 1718 af 30/12/2024
§8 stk 2.
Hvis det anses for nødvendigt for at opfylde hensigten med et kontrolbesøg i
en virksomhed eller for at sikre en hurtigere afvikling af kontrollen, at besøget udføres af
flere samtidige kontrolmedarbejdere, betales for kontrol efter dette kapitel kvarter satsen
for hver af disse.
Denne Paragraf er første gang registreret i bek. nr 1712 af 20/12-2016 (§7 stk.2 )
Altså før EU- forordringentilblivelse
Man har skrevet en paragraffen(§8, stk 2) ind i bekendtgørelsen, som ikke er i
overensstemmelse med Eu- forordningen. Da taksten er beregnet med assisterende
personale.
paragraffen kan give mening hvis der startes forskellige steder i virksomheden og der
arbejdes uafhængig af hinanden. Men i flere tilfælde bruger Fødevarestyrelsen den
mere “som en straf” og vælger og beregne den på assisterende medarbejder.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 297: Henvendelse af 26/2-25 fra Hans Henrik Nielsen, Storevorde, om prisudviklingen hos Fødevarestyrelsen og manglende mulighed for at indberette
2984562_0005.png
Da det er en takst hvor der er indregnet hvor der er indregnet de i førnævnte ting i
EU-forordningens artikel 81.
Som:
Transport, FVST ankommer i en bil.
Der anvendes kun et kamera
Der er kun skrevet et hold noter
Der benyttes kun en bærbar computer
Der afleveres kun en Kontrolrapport (hvor der kun er registreret en tilsynsførende med
underskrift)
Alligevel er det praksis at hos FVST, at taksten betragtes som en “timetakst pr
medarbejder", selvom EU-forordningen beskriver det som en takst.
Der findes eksempler på.
At assisterende ikke opkræves gebyr for hos landmanden.
I andre tilfælde opkræves der gebyr.
ingen retning for hvordan der opkræves, indtrykket kunne være, hvem er den
tilsynsførende…. Sådan bør det ikke være.
Spørgsmålet man må stille sig ?
Hvorfor opkræves der ikke jævnfør Eu-forordningen ?
Hvorfor er der ikke jurister der har bek. §8 stk. 2 mere specifik, således den sikre mod
dobbelt fakturering ?