Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 289
Offentligt
2981423_0001.png
Nyhedsbrev │ 2024-2025 │ 24. februar 2025
Fremtidens landbrugs- og fødevarepolitik skal gå på flere ben
Kommissionen nedtoner de grønne ambitioner i sin nye vision for EU’s landbrugs-
og fødevarepolitik.
Ursula von der Leyen præsenterede den 19. februar Kommissionens længe
ventede vision for fremtidens landbrugs- og fødevarepolitik i EU efter 2040.
Målet med udspillet er at gøre landbruget både mere attraktivt,
modstandsdygtigt og bæredygtigt. Planen skal sikre Europa den nødvendige
strategiske autonomi og fødevaresuverænitet, så vi bedre kan håndtere presset
fra de aktuelle geopolitiske spændinger og konsekvenserne af klimaforandringer,
mv. Kommissionen kalder selv planen for ambitiøs, men der blæser nye vinde i
forhold til vægtningen af den grønne dagsorden. I den nye vision for landbrugs-
og fødevaresektoren skal bæredygtighed i højere grad vejes op imod erhvervets
konkurrenceevne, fødevaresikkerhed og hensynet til landdistrikterne.
Visionen for landbrugs- og fødevaresektoren bygger på fire overordnede
prioriteter.
1. En attraktiv sektor
Det skal gøres mere attraktivt at være landmand. Ellers vil EU, ifølge
Kommissionen, mangle landmænd til at producere vores fødevarer efter 2040. En
del af forklaringen er, at en medarbejder i sektoren kun tjener omkring 60 pct. af
gennemsnitslønnen for medarbejdere i den øvrige økonomi i EU. Så for at
tiltrække unge medarbejdere til erhvervet, skal EU kunne garantere
landmændene en bedre indkomst. Kommissionen foreslår bl.a., at EU skal sikre
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 289: EU Nyhedsbrev "Fremtidens landbrugs- og fødevarepolitik skal gå på flere ben", fra EU-konsulenten
2981423_0002.png
landmændene adgang til nye indtægtskilder såsom carbon-farming (se boks
nedenfor) og såkaldte naturkreditter, som kan tiltrække nye generationer af
landmænd til erhvervet.
Hvad er carbon farming?
Carbon farming
dækker over en række forskellige dyrkningstiltag, der sigter mod
at øge og bevare kulstofindholdet i jord og plantematerialer og forhindrer kulstof
i at blive udledt fra dem. Carbon farming kan være en vigtig brik i den grønne
omstilling af landbruget og reduktion af CO2-udledninger.
EU har med CRCF-forordning fra december 2024 skabt den første frivillige ramme
for certificering af kulstoffjernelse, kulstofbindende dyrkningsaktiviteter (carbon-
farming) og kulstoflagring.
I dag kommer en stor del af landmændenes indtægter gennem EU’s
landbrugsstøtte. Visionen er imidlertid helt tavs, når det handler om, hvad der
konkret skal ske med den landbrugsstøtte, som landmændene får i dag.
Kommissionen understreger dog, at støtten skal gå til dem, der har mest brug for
det, og at man overvejer muligheden for at indføre et loft over, hvor meget den
enkelte landmand kan modtage i EU-støtte. Kommissionen varsler samtidig et
skift i retning af, at støtten i højere skal grad gå til de landmænd, som aktivt
engagerer sig i fødevareproduktion, unge landbrugere og til at producere
fødevarer, som er essentielle for EU’s strategiske autonomi og bevarelse af vores
miljø.
Kommissionen lægger desuden op til styrke landmændenes stilling i
fødevareforsyningskæden og slå hårdere ned over for urimelige handelspraksisser.
Kommissionen vil bl.a. revidere
direktivet
om urimelige handelspraksis, så det
sikres, at landmændene ikke vil kunne presses til at sælge deres produkter til
priser under produktionsomkostningerne.
2. En konkurrencedygtig og modstandsdygtig sektor
EU’s landbrugere er, ifølge Kommissionen, i stigende grad bekymret over unfair
global konkurrence. Landbrugs- og fødevaresektoren skal derfor gøres mere
konkurrencedygtig over for producenter fra tredjelande. EU’s fødevareproduktion
er imidlertid sårbar, fordi den er stærkt afhængig af importeret gødning,
foderstoffer og energi fra nogle få tredjelande. Det gælder bl.a. EU’s import af
foderprotein (f.eks. soja), hvor man er meget afhængig af import fra bl.a.
Sydamerika og USA. Men også afhængigheden af gødning fra Rusland, Belarus og
Nordafrika skaber sårbarhed. EU er derfor ifølge Kommissionen nødt til at
reducere disse strategiske afhængigheder og blive mere selvforsynende. Og så
skal EU sikre en større spredning af, hvorfra man importerer disse produkter.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 289: EU Nyhedsbrev "Fremtidens landbrugs- og fødevarepolitik skal gå på flere ben", fra EU-konsulenten
2981423_0003.png
En anden stor udfordring for EU’s landbrugs- og fødevaresektor er, at den i dag
bliver udsat for ulige konkurrence fra producenter i tredjelande, hvis produkter
ikke er underlagt de samme høje miljøstandarder som gælder i EU. Kommissionen
lover derfor at fremlægge en plan, som giver et bud på, hvordan EU kan sikre, at
importerede landbrugsprodukter fra tredjelande overholder de samme høje
miljøstandarder som EU’s egne produkter. Bl.a. ønsker Kommissionen helt at
forbyde importen af landbrugsprodukter fra tredjelande, som indeholder rester af
de farligste pesticider, som EU har forbudt af sundheds- eller miljømæssige
årsager.
Endelig skal EU’s landmænd lettes fra unødigt bureaukrati og
rapporteringsforpligtelser, som svækker sektorens konkurrenceevne og
innovationskraft. Kommissionen foreslår derfor, hvad den selv betegner som en
hidtil uset forenkling af den regulering, som sektoren er underlagt. Kommissionen
forventes således i fjerde kvartal 2025 at fremlægge en større forenklingspakke
for lovgivningen på landbrugsområdet. Fremtidens landbrugspolitik skal som
Ursula von der Leyen lidt sloganagtigt udtrykker det, ”i højere grad bygge på tillid
og incitamenter end på kontrol og betingelser”.
3. Fremtidssikring af landbrugs- og fødevaresektoren
EU’s fælles landbrugs- og fødevarepolitik skal også i fremtiden lægge stor vægt på
den grønne dagsorden. Klimahandling i landbrugs- og fødevaresektoren er ifølge
Kommissionen stadig helt afgørende for at nå EU’s overordnede mål om
klimaneutralitet i 2050.
Kommissionen understreger dog samtidig, at den grønne omstilling skal tage
hensyn til de økonomiske udfordringer i sektoren og behovet for en retfærdig
social omstilling. Kommissionen vil derfor gå i dialog med landbrugs- og
fødevaresektoren og medlemsstaterne om, hvordan sektoren konkret kan bidrage
til gennemføre EU’s klimamål for 2040 under hensyntagen til sektorens særlige
karakter, konkurrenceevne og EU’s fødevaresikkerhed.
Denne tilgang vil, ifølge Kommissionen, kunne genfindes i den kommende tids
evaluering af EU’s eksisterende lovgivning om reduktion af drivhusgasemissioner
og
CO
2
-fjernelse
i sektoren for arealanvendelse, ændringer i arealanvendelse og
skovbrug. Kommissionen vurderer, at EU gennem skræddersyede og frivillige
løsninger vil kunne reducere emissionerne fra landbruget hurtigere samtidig med,
at man kan øge kulstoffjernelsen i jordsektoren, i jord og skove. Kommissionen vil
i den forbindelse bl.a. understøtte brugen af carbon-farming i EU.
Kommissionen lægger desuden op til at understøtte bioøkonomien og cirkulær
økonomi for at nå klimamålene. Kommissionen forventer i det lys at præsentere
en strategi for bioøkonomien i fjerde kvartal af 2025.
EU skal være global leder på et hastigt voksende marked for bioøkonomi, så man
kan levere sunde, billige og bæredygtige fødevarer til EU’s forbrugere. EU skal
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 289: EU Nyhedsbrev "Fremtidens landbrugs- og fødevarepolitik skal gå på flere ben", fra EU-konsulenten
2981423_0004.png
derfor sætte skub i kommercialiseringen af biobaserede og cirkulære løsninger og
opskalere gennembrud på det bioteknologiske område. Kommissionen foreslår
bl.a. hurtigere procedurer for godkendelse af naturlige bekæmpelsesmidler
(biopesticider) og planter udviklet ved hjælp af nye genomteknikker (NGT).
Kommissionen håber, at NGT-planter kan bidrage til at reducere forbruget af
kunstgødning og gennem øget afkast understøtte forsyningssikkerheden.
Kommissionen fremlagde allerede i 2023 et forslag, som skulle lette godkendelsen
af NGT’er til det europæiske marked, men
forslaget
er stadig ikke vedtaget.
4. Fremme af livet i landdistrikterne
Kommissionens vision for fremtidens landbrug sigter også på at fastholde et leve-
og konkurrencedygtigt landbrug i EU’s landdistrikter. Kommissionen varsler derfor
i løbet af 2025 en ajourføring af den
gældende handlingsplan
for landdistrikterne
fra 2021. Kommissionen planlægger at gennemføre en årlig fødevaredialog med
forbrugere, landbrugere, industrien og offentlige myndigheder. Kommissionen vil i
den forbindelse søsætte en undersøgelse af konsekvenserne af forbruget af
ultraforarbejdet fødevarer.
Endelig vil Kommissionen se nærmere, hvordan man kan indrette reglerne om
offentlige indkøb, så man får incitamenter til at fremme køb af lokale
sæsonprodukter og fødevarer produceret under høje miljø og sociale standarder,
såsom økologisk mad.
Hvad kom ikke med i visionen?
Kommissionens vision for fremtidens landbrugs- og fødevarepolitik i EU rummer,
som det ses, en lang række initiativer, som skal være med til at skabe fremtidens
landbrugs- og fødevarepolitik i EU.
Alligevel har flere af anbefalingerne fra Kommissionens strategiske dialog med 29
europæiske interesseorganisationer i september 2024 ikke fundet vej til
Kommissionens vision for fremtidens landbrugspolitik.
Det gælder navnlig forslaget om at etablere to fonde med nye penge, som skal
findes uden for de eksisterende økonomiske rammer for EU’s fælles
landbrugspolitik; 1) en midlertidig fond for Retfærdig omstilling (AJTF) og 2) en
Naturgenopretningsfond, som skal kunne yde støtte til landmænd, som vil
genoprette og forvalte naturlige levesteder.
Heller ikke organisationernes opfordring om at udarbejde en handlingsplan for
fremme af plantebaserede fødevarer bliver omtalt i visionen.
Endelig kan man ikke finde organisationernes anbefaling om at ajourføre den
europæiske fødevaremærkningslovgivning, så forbrugerne kan få information om
bæredygtighed og dyrevelfærd.
Kommissionens vision for fremtidens landbrugspolitik kan
læses her.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 289: EU Nyhedsbrev "Fremtidens landbrugs- og fødevarepolitik skal gå på flere ben", fra EU-konsulenten
2981423_0005.png
Produceret og skrevet af:
Morten Knudsen, EU-konsulent